Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restaurants met eerlijke wijnvisie
30-03-2011, 02:10 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-03-2011 om 02:11 PM door Hugel.)
Bericht: #1
Restaurants met eerlijke wijnvisie
Ik dacht dat het misschien interessant zou zijn om een topic te starten met tips over restaurants met een eerlijke wijnvisie.

Hierbij kan het gaan om restaurants die bvb. een vaste prijs bij de aankoopprijs rekenen, hun 'aangepaste wijnen' formule zeer mooi verzorgen, een mooie selectie per glas aanbieden, of bvb. het BYO concept ondersteunen.

Ik werd geinspireerd door een recent artikel in 'de Tijd': http://blogs.tijd.be/wijntijd/2011/03/wi...n-ook.html

Onder andere op dit forum werd reeds 'Couvert Couvert' (Leuven) geprezen voor z'n mooie en eerlijke wijnselectie, en bvb. 'Restaurant Michel' (Groot-Bijgaarden) en 'Folliez' (Mechelen) voor de mogelijkheid om een fles wijn mee te nemen mits betaling van een kurkrecht.

We kunnen er met z'n allen alleen maar wijzer van worden!
30-03-2011, 02:13 PM
Bericht: #2
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
http://www.byo.be/

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
30-03-2011, 02:25 PM
Bericht: #3
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
Er zullen ongetwijfeld nog heel wat minder bekende pareltjes zijn die nog niet op de BYO website terug te vinden zijn!
30-03-2011, 02:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-03-2011 om 03:47 PM door jazzper.)
Bericht: #4
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(30-03-2011 02:10 PM)Hugel schreef:  Ik dacht dat het misschien interessant zou zijn om een topic te starten met tips over restaurants met een eerlijke wijnvisie.

Hierbij kan het gaan om restaurants die bvb. een vaste prijs bij de aankoopprijs rekenen, hun 'aangepaste wijnen' formule zeer mooi verzorgen, een mooie selectie per glas aanbieden, of bvb. het BYO concept ondersteunen.

Ik werd geinspireerd door een recent artikel in 'de Tijd': http://blogs.tijd.be/wijntijd/2011/03/wi...n-ook.html

Onder andere op dit forum werd reeds 'Couvert Couvert' (Leuven) geprezen voor z'n mooie en eerlijke wijnselectie, en bvb. 'Restaurant Michel' (Groot-Bijgaarden) en 'Folliez' (Mechelen) voor de mogelijkheid om een fles wijn mee te nemen mits betaling van een kurkrecht.

We kunnen er met z'n allen alleen maar wijzer van worden!

heb die discussie ook gevolgd maar dan op frank zijn facebookpagina (veel meer discussies en echt interessant)
zal dan maar eens reklame maken voor mijn eigen restaurant Tongue
kaart staat wel al op facebook: http://www.facebook.com/album.php?id=288...aid=146979
http://www.raj-restaurant.be
moet wel nog vandaag de nieuwe wijnmenu op de site zetten

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
30-03-2011, 04:05 PM
Bericht: #5
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
Ik zou idd moeite hebben om te kiezen op uw kaart...
Nu nog de Vannières vervangen door een Gaussen of Gros Noré... Wink

@Hugel: Interessante topic! thumbsup

@Jazz:
Bedoel je dat er veel discussies zijn op faceboek van FvdA? En veel wijnliefhebbers ook? bekenden van hier? taz

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-03-2011, 04:52 PM
Bericht: #6
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
@ vinejo: graag gedaan.

Ik herinner me ook nog vorige posts op dit forum:

over Café al Dente in Ukkel: http://www.vinejo.freebb.be/thread-17.html

over Pizzeria L'Arco in Beringen: http://www.vinejo.freebb.be/thread-953.html

over Vintage in Gent: http://www.vinejo.freebb.be/thread-11.html
30-03-2011, 08:42 PM
Bericht: #7
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(30-03-2011 02:10 PM)Hugel schreef:  Onder andere op dit forum werd reeds 'Couvert Couvert' (Leuven) geprezen voor z'n mooie en eerlijke wijnselectie, !

Twee weken geleden voor de eerste maal gaan eten bij Couvert Couvert en daar idd toch wel genoten van de "aangepaste" wijnen (zeker de witte wijnen waar excellent). Bij het 1ste voorgerecht kregen we een mooie frisse, zuivere Chenin van Pascal Pibaleau van 2008. Bij het 2de voorgerecht de Nostre Pais van Michel Gassier (Costieres de Nimes, 2009), ook zeer mooi en een tikje complexer dan de Pibaleau. De rode wijn daarna was ok maar ook niet meer dan dat en een tikje ontgoochelend wat mij betreft (Costes-Cirgues, Montplaisir, Vdp d'Oc,2009). Daarna bestelde een tafelgenoot nog een lekker extraatje:Ch9 du pape, dom du Pegau, 2005. Wonderful & zalig lekkere wijn!

Wat betreft het eten moet ik eerlijk zijn en was ik lichtjes ontgoocheld: lekker dat zeker, en een duidelijke focus op eerlijke, pure smaken maar miste toch een beetje punch... De 2 desserts daarentegen die waren er knal op en bijzonder lekker!
31-03-2011, 08:49 AM
Bericht: #8
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(30-03-2011 04:05 PM)vinejo schreef:  Ik zou idd moeite hebben om te kiezen op uw kaart...
Nu nog de Vannières vervangen door een Gaussen of Gros Noré... Wink

@Hugel: Interessante topic! thumbsup

@Jazz:
Bedoel je dat er veel discussies zijn op faceboek van FvdA? En veel wijnliefhebbers ook? bekenden van hier? taz

van zodra ik mijn voorraadje vannières verkocht heb is dat wel de bedoeling (de latere jaartallen vind ik maar zeer magertjes)
yep: op de facebook van Fvda post hij altijd zijn bevindingen, wijntijdblogs ets waar er dan meestal wel duchtig op los wordt gecomment....
totnutoe nog maar één ex-bekende (alex) tegengekomen maar ik ken dan ook bijzonder weinig volk van hier

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
31-03-2011, 11:46 AM
Bericht: #9
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
Voor mij maakt een restaurant deel uit van de groep met een eerlijke wijnvisie als het ook een eerlijke prijspolitiek toepast.
Ik vind het degoutant van horecazaken waar men multiplicators toepast van 3……..6 en zelfs soms meer.

Een eerlijke wijnvisie betekent voor mij ook dat er kennis moet aanwezig zijn wat niet zeggen dat daar een duur betaalde sommelier in vast dienst moet rondlopen met een dozijn diploma’s.

En van het fabeltje van aangepaste wijnen krijg ik soms ook de kriebels. Onlangs zat ik in een restaurant met verschillende bezette tafels met een groot aantal verschillende menu’s.
Ze kregen allemaal dezelfde rode wijn niet tegenstaande op de kaart de benaming aangepaste wijn stond.
Dit deed men wenkbrauwen wel even fronsen. Gek?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
31-03-2011, 11:49 AM
Bericht: #10
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
"Aangepast" is in restaurants synoniem voor "overschot" Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
31-03-2011, 02:05 PM
Bericht: #11
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(31-03-2011 11:49 AM)vinejo schreef:  "Aangepast" is in restaurants synoniem voor "overschot" Wink

of "met de grootst mogelijke winstmarge" spijtig genoeg. Sad
31-03-2011, 02:39 PM
Bericht: #12
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.
31-03-2011, 03:01 PM
Bericht: #13
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(31-03-2011 02:39 PM)vincent schreef:  Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.

punk applaus
31-03-2011, 04:58 PM
Bericht: #14
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(31-03-2011 02:39 PM)vincent schreef:  Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.

dan ga je er wel rekening mee moeten houden dat het eten opeens allemaal veel duurder gaat worden Confused

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
31-03-2011, 05:47 PM
Bericht: #15
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
Hmmm.. ik voel hier een interessant discussietje hangen.. Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
31-03-2011, 06:55 PM
Bericht: #16
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(31-03-2011 03:01 PM)Hugel schreef:  
(31-03-2011 02:39 PM)vincent schreef:  Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.

punk applaus

“à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld “ vind ik ook en je bent nog bescheiden met je gatal van 3.
Ik heb de ervaring met getallen van 4 tot 6 in de omgeving van Leuven.(moet ik namen noemen? huhuh)

Langs de andere kant heb ook ik niet de kennis om in te schatten welke wijn bij welk gerecht past om dat dit zo sterk afhankelijk is van de bereidingswijze.

Wat betreft Herwig Van Hove denk ik dat ik niet zou slagen in deze manier van aanpak.
De horeca wereld kent Herwig zeer goed en zouden niet graag hebben dat hij zijn schrijverstalenten zou botvieren op het bezochte restaurant.
Ik mis deze bekendheid en over mijn schrijverstalenten wil ik het zeker niet hebben.Sad

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
01-04-2011, 09:42 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-04-2011 om 09:43 AM door Hugel.)
Bericht: #17
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
@ Don

Restaurants die factor 4-6 hanteren interesseren ons niet zozeer, des te meer diegenen die het schappelijk en interessant houden Wink

misschien heb je enige tips voor ons? thank you
01-04-2011, 10:37 AM
Bericht: #18
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
Een mooi voorbeeld van hoe het wel nog kan:

Verleden week ben ik gaan eten met wijn cursisten (aan wie ik les gegeven had bij A.B.).
Ze vroegen me: Roeland, gaan we als afsluiter van de lessenreeks niet samen eten, en dan pakken we elk onze eigen fles mee?
Waarop ik meteen sceptisch was: mannekes, ik wil dat als jullie lesgever wel organiseren, maar vind maar eens een restaurant waar we met 12 man kunnen afkomen met 12 flessen! Soit, gezocht en gevonden !
Alle eer gaat naar resto The Boardroom in Heverlee.
Nog nooit gezien: slechts 7,5 Euro kurkrecht/fles applaus en de hoeveelheid flessen speelde geen belang: ge had het moeten zien: naast onze tafel hadden ze speciaal een extra tafelke gezet om onze 12 flessen op te zetten. En om het nog mooier te maken: opende de sommelier ze één voor één op perfecte wijze. Uiteindelijk waren we maar met 10 man, en had ik dan maar 3 flessen meegenomen uit de kelder om toch zeker geen dorst te hebben ....
Voor de nieuwsgierigen naar de wijnen, zie hier het lijstje van wat we meegebracht en opgezopen,euh opgedronken, hebben.
Schitterende avond en mijn cursisten vroegen al om een volgende avond vast te leggen....

Eerst een fles van de huischampagne en dan:

1. Mass Bianchet, prosecco di conegliano valdobbiadene, sec, Veneto, Italië
2. Pietro Nera, Rezio, nebbiolo-chardonnay, 2008, Lombardije, Italië
3. Champagne Tarlant, cuvee Louis, Frankrijk
4. Chateau Carbonnieux, Pessac-Léognan, 2008, Bordeaux, Frankrijk
5. De Trafford, chenin blanc, 2007, magnum, Stellenbosch, Zuid-Afrika

6. Ormanni, chianti classico, 2006, Toscane, Italië
7. Montes Alpha, merlot, 2004, Colchagua, Chili
8. De Toren, Z, 2004, Stellenbosch, Zuid-Afrika
9. Cederberg, V Generations, 2001, Zuid-Afrika
10. Valduero, Ribera del Duero, Riserva, 2004, Spanje
11. Pietro Nera, Sforzato della Valtellina (nebbiolo), Lombardije, 2005, Italië
12. Niepoort, Late Bottled Vintage 2000, Douro, Portugal.
01-04-2011, 12:17 PM
Bericht: #19
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(31-03-2011 06:55 PM)don quichotte schreef:  
(31-03-2011 03:01 PM)Hugel schreef:  
(31-03-2011 02:39 PM)vincent schreef:  Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.

punk applaus

“à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld “ vind ik ook en je bent nog bescheiden met je gatal van 3.
Ik heb de ervaring met getallen van 4 tot 6 in de omgeving van Leuven.(moet ik namen noemen? huhuh)

Langs de andere kant heb ook ik niet de kennis om in te schatten welke wijn bij welk gerecht past om dat dit zo sterk afhankelijk is van de bereidingswijze.

Wat betreft Herwig Van Hove denk ik dat ik niet zou slagen in deze manier van aanpak.
De horeca wereld kent Herwig zeer goed en zouden niet graag hebben dat hij zijn schrijverstalenten zou botvieren op het bezochte restaurant.
Ik mis deze bekendheid en over mijn schrijverstalenten wil ik het zeker niet hebben.Sad

goh, van hove kan misschien goed schrijven maar echt een culinair talent is die man niet hoor... hij wil vooral choqueren en zijn eigen ego op een piëdestalleke plaatsen.
het is als restaurateur altijd een moeilijke evenwichtsoefening om je "bedrijfje" ook financieel te leiden. personeel kost handenvol geld, is rotverwend dankzij de vakbond en kent hun rechten eerder dan hun plichten... de electriciteits-, gas- en waterfactuur wordt alsmaar duurder, maak je winst mag je direct veel gaan afgeven aan de staat etc volgens mij is er maar één oplossing en dat is zorgen dat je aan een vast klienteel geraakt die zeer vaak terugkomt (maandmenu's, kaart af en toe veranderen, speciale akties etc) waardoor je een vorm van vast inkomen garandeert.
er wordt tegenwoordig veel gezaagd (en meestal terecht) over wijn die te duur geprijsd staat, eten dat te duur is etc maar elektriciteit, gsm's, computers, printerinkt, parfum etc kost ook niks om te maken en de vermenigvuldigingsfactor ligt nog stukken hoger...

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
01-04-2011, 12:28 PM
Bericht: #20
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(01-04-2011 12:17 PM)jazzper schreef:  goh, van hove kan misschien goed schrijven maar echt een culinair talent is die man niet hoor... hij wil vooral choqueren en zijn eigen ego op een piëdestalleke plaatsen.
het is als restaurateur altijd een moeilijke evenwichtsoefening om je "bedrijfje" ook financieel te leiden. personeel kost handenvol geld, is rotverwend dankzij de vakbond en kent hun rechten eerder dan hun plichten... de electriciteits-, gas- en waterfactuur wordt alsmaar duurder, maak je winst mag je direct veel gaan afgeven aan de staat etc volgens mij is er maar één oplossing en dat is zorgen dat je aan een vast klienteel geraakt die zeer vaak terugkomt (maandmenu's, kaart af en toe veranderen, speciale akties etc) waardoor je een vorm van vast inkomen garandeert.
er wordt tegenwoordig veel gezaagd (en meestal terecht) over wijn die te duur geprijsd staat, eten dat te duur is etc maar elektriciteit, gsm's, computers, printerinkt, parfum etc kost ook niks om te maken en de vermenigvuldigingsfactor ligt nog stukken hoger...

Over Vanhove zijn culinaire talenten kan ik niet oordelen, maar dat was dan ook mijn punt niet. Hij is immers een kritiek en geen restaurateur. Kosten moeten gedekt worden, en de restaurateur mag zeker aan zijn culinaire talenten iets overhouden. Het is immers een hard beroep. Mijn pleidooi is gewoon om kurkgeld in te voeren. Zo heeft de restaurateur iets (vermits het de prijs van de huiswijn is dat hij zelf aanbiedt) en zo heeft de klant of wijnliefhebber er ook iets aan. Hij kan iets lekkers drinken aan aanvaardbare prijzen. Dat noemen ze nu win-win voor alle partijen. Immers in Gent was er in mijn studententijd zo'n champagnebar.
01-04-2011, 10:15 PM
Bericht: #21
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
http://blogs.tijd.be/wijntijd/2011/03/wi...n-ook.html

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-04-2011, 09:58 AM
Bericht: #22
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(31-03-2011 06:55 PM)don quichotte schreef:  
(31-03-2011 03:01 PM)Hugel schreef:  
(31-03-2011 02:39 PM)vincent schreef:  Voor mij is dit een dubbeltje op zijn kant. Enerzijds hou ik van een glas wijn bij een lekker maaltje, maar goeie aangepaste wijnen kwam ik nog niet tegen en à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld, want je kan er 3 van de zelfde kopen voor de prijs. Ik stel voor dat we allen beginnen te doen zoals Herwig Vanhove, m.a.w. die man besteld de huiswijn en zegt dat ze hem mogen houden. Hij geeft hen een fles uit zijn kelder die ze in de plaats mogen schenken. Geen onozele prijzen, lekkere wijnen en meestal goedkoop kurkgeld op deze manier.

punk applaus

“à la carte wijn bestellen is in feite zonde van het geld “ vind ik ook en je bent nog bescheiden met je gatal van 3.

En toch probeer ik te passen voor de aangepaste wijnen en à la carte te kiezen. Met het geld dat de verschillende tafelpartners aan de aangepaste wijn besteden, koop je flessen wijn van de kaart he. Niet uit het hoogste prijssegment, maar een echt goed restaurant heeft geen slechte wijn op zijn kaart staan. (van goedkoop tot duur)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
02-04-2011, 10:45 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-04-2011 om 10:50 AM door don quichotte.)
Bericht: #23
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(02-04-2011 09:58 AM)Matten schreef:  [.......................................
En toch probeer ik te passen voor de aangepaste wijnen en à la carte te kiezen. Met het geld dat de verschillende tafelpartners aan de aangepaste wijn besteden, koop je flessen wijn van de kaart he. Niet uit het hoogste prijssegment, maar een echt goed restaurant heeft geen slechte wijn op zijn kaart staan. (van goedkoop tot duur)
Matten,

Hoe weet jij dat de geselecteerde wijn zal aangepast zijn aan de geserveerde maaltijd?
Ik heb zelfs de ervaring van wijnen à la carte die me niet bevielen bij de maaltijd terwijl deze zelfs sterk werden geadviseerd door de sommelier of de uitbater.( onder meer in het vergane restaurant 't Scholteshof toen Souvereyns daar nog met de scepter zwaaide maar dat is een ander verhaal)

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
02-04-2011, 10:49 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-04-2011 om 10:49 AM door doc.)
Bericht: #24
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
Hoe zit dat eigenlijk met die sommeliers, krijgen die nog een extra recette op de geserveerde wijn, hoe worden die eigenlijk betaald ? Iemand sommelier hier ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-04-2011, 11:15 AM
Bericht: #25
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
Don, ik kan dat ook niet weten he. Tenzij ik het menu en de wijnkaart zeer goed ken. En dan nog, hoe moeilijk is het niet om wijn en eten te combineren, ttz voor wijnfreaks zoals wij waar het dan al niet meer gaat over de vraag of de wijn niet bij het eten vloekt, maar over of beide er nog eens beter van worden. Op dat moment, met een beredeneerd gokje, ben ik content dat wijn en gang niet vloeken. Het voordeel is dat mijn fles in vele gevallen beter zal zijn dan het aangepaste wijnarrangement. Trouwens, altijd leuker om een fles te degusteren, dan om afgemeten glazen te krijgen.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
02-04-2011, 11:18 AM
Bericht: #26
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(02-04-2011 11:15 AM)Matten schreef:  En dan nog, hoe moeilijk is het niet om wijn en eten te combineren, ttz voor wijnfreaks zoals wij waar het dan al niet meer gaat over de vraag of de wijn niet bij het eten vloekt, maar over of beide er nog eens beter van worden. Op dat moment, met een beredeneerd gokje, ben ik content dat wijn en gang niet vloeken.

Sooooo right! thumbsup

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-04-2011, 11:18 AM
Bericht: #27
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(02-04-2011 10:49 AM)dr_magooo schreef:  Hoe zit dat eigenlijk met die sommeliers, krijgen die nog een extra recette op de geserveerde wijn, hoe worden die eigenlijk betaald ? Iemand sommelier hier ?

die worden normaal gezien in een hoger barema betaald en krijgen géén deel op de recette (wel af en toe bij aankoop wat mooie flessen van de wijnhandelaar :-)
als ze een deel op de recette pakken gaan de prijzen omhoog en is dat voor de sommelier een extra motivatie om meer geld te vragen voor zijn wijnen

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
10-04-2011, 08:46 PM
Bericht: #28
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
(02-04-2011 11:15 AM)Matten schreef:  Don, ik kan dat ook niet weten he. Tenzij ik het menu en de wijnkaart zeer goed ken. En dan nog, hoe moeilijk is het niet om wijn en eten te combineren, ttz voor wijnfreaks zoals wij waar het dan al niet meer gaat over de vraag of de wijn niet bij het eten vloekt, maar over of beide er nog eens beter van worden. Op dat moment, met een beredeneerd gokje, ben ik content dat wijn en gang niet vloeken. Het voordeel is dat mijn fles in vele gevallen beter zal zijn dan het aangepaste wijnarrangement. Trouwens, altijd leuker om een fles te degusteren, dan om afgemeten glazen te krijgen.

Eerlijk ( heerlijk) antwoord Matten; “I like that”
Ik geloof zelf dat de meest gerenommeerde wijnkenners en culinaire goeroes die een ongekend restaurant betreden niet veel meer relevanter weten te vertellen.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
18-04-2011, 05:08 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-04-2011 om 05:08 PM door carl.)
Bericht: #29
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
Ik postte dit al eerder vandaag in het deeltje "Wat ben jij aan het drinken" maar eigenlijk hoort het ook hier :
Gisteren in restaurant Casa Iberico te Diest (door Gault Millau uitgeroepen tot beste Mediteraan van België) hun befaamde paella gegeten en hierbij een Niepoort Redoma Branco Reserva 2007 gedronken. Een witte wijn uit de Douro-streek met een duidelijke hout-invloed die desondanks ook een heel mooi kruiden- en bloemenpallet tentoonspreid. Superwijn aan nog geen 40 euro.
Dat vond ik trouwens ook heel mooi aan dit restaurant. Alle wijnen komen op tafel met maximum 10 euro opleg per fles ten opzichte van hun winkelprijs. Dit zet de mensen automatisch aan tot consumptie van betere en lekkerdere wijnen.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
21-10-2011, 07:48 PM
Bericht: #30
RE: Restaurants met eerlijke wijnvisie
Restaurants met (on)eerlijke wijnvisie

Gisteren deden we restaurant aan met zes personen in Nossegem . Een restaurant dat ik had gekozen op basis van de menu dat op hun website was verschenen.Daar aangekomen bleekt het menu heel wat anders te zijn dan dat van de website.
Ik ga het verder niet hebben over het eten maar wel op hun wijnbenadering.

De wijnkaart had ik nog niet bekeken en vroeg gewoon naar de huiswijn.De persoon die ons bediende adviseerde ons de wijn van de maand te nemen als witte wijn. Een witte wijn uit Portugal op basis van de Shiraz druif.? watte
Die wilde ik wel even testen; de eerste keer dat ik een witte wijn zou drinken op basis van deze druif.
Toen de kelner bij mij kwam om deze te degusteren zag ik onmiddellijk dat daar in het geheel geen Shiraz druif bij te pas kwam maar wel de cépage “Verdelho”. Resultaat van proeven: prachtige wijn over gans de lijn!Slurp Ik ging zeker die kelner niet verder uitdagen in het bijzijn van de andere vijf gasten.

Verassend was wel dat deze wijn me aan 36 Euro per fles werd aangerekend wat ik toch duur vond als huiswijn of “Vin du patron”
Toen ik het restaurant verliet vroeg ik naar de toeleverancier van deze wijn en me wist te vertellen dat deze van Vine-Mondiale kwam uit Aarschot.
“Vine-Mondiale Aarschot” Gek? de grootste onzin, deze bestaat gewoonweg niet.
Met mijn slecht karakter ben ik dan op zoek gegaan waar ik deze wijn kon kopen; ik had namelijk alle relevante informatie genoteerd van deze wijn op een stukje papier.
Wie zoekt die vindt en kwam terecht bij een verkooppunt in Tildonk.
Om dit lang verhaal kort te maken ; ik kan deze wijn kopen aan 8.95 Euro per fles.
M.a.w.; dit restaurant gebruikte voor deze wijn een factor van meer dan vier.
Soms krijg ik de indruk dat veel restaurants van wijn niet veel weten behalve als het gaat hoe duur mogelijke ze deze kunnen verkopen.

Nu voor de wijnfanaten: deze prachtige witte wijn die ik dronk is de “Senses Verdelho” van de coöperatieve Adega de Borba uit Portugal. Je vind hier niets van op hun website http://www.adegaborba.pt/en/ daar deze wijn voor het eerst voor de jaargang 2009 op de markt kwam met amper een 2000 flessen.
Voor de naam van het restaurant en de verdeler van deze wijn stuur me een p.m.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: