wijnliefhebbers
Château Sénéjac - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Château Sénéjac (/thread-1197.html)


Château Sénéjac - Vin1 - 14-06-2011 04:33 PM

Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met Château Sénéjac.
Volgens mij is dit een wijn die zijn geld dik waard kan zijn.
De jongens van Pontet Canet houden zich hier bezig met de vinificatie.
Niet dat dit alles zeg, vandaar dat ik jullie vraag of jullie deze al eens gedronken hebben?


RE: Château Sénéjac - vinejo - 14-06-2011 04:36 PM

Dag Vin, welkom op t forum!
Altijd leuk, wat enthousiast nieuw bloed Smile

Senejac is inderdaad een héél interessante wijn, ook al omdat ze blijkbaar ook de bio(dynamische) tour opgaan onder toeziend oog van JM Comme en co. Ik dronk m lang geleden ooit, geen specifieke herinnering, als ik ergens een recent jaar op de kop kan tikken probeer ik m zeker eens uit!


RE: Château Sénéjac - Vin1 - 14-06-2011 04:41 PM

Bedankt voor je reactie!
Ik wil er wat van gaan bestellen, vandaar.
Volgens mij ik de gok gewoon wagen om er 6 van te kopen. Het zal toch in elk geval zijn geld wel waard zijn vermoed ik. En met een beetje geluk, boven verwachting zijn voor zijn prijs....


RE: Château Sénéjac - Jan VG - 14-06-2011 09:38 PM

Stond die ook niet op de stocklijst van onze vrienden van Froucroy (zie topic aldaar) ?


RE: Château Sénéjac - Jean - 14-06-2011 09:47 PM

Ik heb die mogen proeven van '98 en '99. De '98 stak er enorm boven uit. Prachtige wijn, waarvan het domein gelegen is in Le Pian. Een ras-echt haut Médoc, veel beter (wat mij betreft) dan Coufran en dergelijke. De wijn heeft meer structuur en diepgang, en een prachtige neus. Ik heb er enkel goede herinneringen aan.

Ik merk dat die in primeur 14 euro kost... Misschien wel interessant.


RE: Château Sénéjac - don quichotte - 14-06-2011 10:33 PM

Dit is een zeer mooie wijn zeker wat betreft prijs/kwaliteit en heeft een heel goed bewaarpotentieel. Een wijn met elegantie maar mist soms wat ruggengraat.
Voorbijgaande week heb ik er nog een 89 van gedronken.

De “Les Deux Mattes ” van het domein 'Les Deux Soleils " 2006 (Vin de Pays d'Oc Les Garrigues Languedoc) op basis van Cabernet en Merlot die ik nu aan ’t drinken ben heeft deze ruggengraat wel. Lekker; lekker…..


RE: Château Sénéjac - Vin1 - 15-06-2011 09:37 AM

Hoe lang denken jullie dat je deze max kan opleggen van de jaren 2009 en 2010?
En dan onder de omstandigheden van 12 graden in een bewaarkast en hoe lang onder normale omstandigheden in een kamerkast zonder koeling. in de winter periode 18 graden en zomers rond de 22 graden.


RE: Château Sénéjac - Dave - 15-06-2011 01:56 PM

@Don: die pays d'Oc ken ik precies van ergens ;-)))

@Vin; 18 à 22 graden is niet ideaal natuurlijk, maar qua temperatuur hoeft het niet meteen dodelijk te zijn voor wijn; vochtigheidsgraad en ventilatie spelen ook een grote rol. Wat de temperatuur betreft zijn bruuske schommelingen natuurlijk ook af te raden. Als je kast in een ruimte staat die overdag wordt verwarmd maar 's nachts niet heb je elke dag schommelingen van 3 à 4 graden; da's volgens mij erger dan een constante temperatuur van 20°C bijvoorbeeld.

Enfin, deze discussie is zeker nog al eens gevoerd op dit forum, ik weet alleen niet tegoei waar ;-)))


RE: Château Sénéjac - Vin1 - 15-06-2011 02:11 PM

Gelukkig is zijn er niet echt grote temp.schommelingen in mijn kamerkast.
Maar ideaal is het zeker niet dat het rond de 20 graden is.
Ik ben dan ook super jaloers als ik al die foto's van wijnkelders van de leden hier zie....
Kom ik aan met een kamerkast Sad


RE: Château Sénéjac - Dave - 15-06-2011 02:39 PM

Troost u; de meesten hier zijn ook begonnen met een Ikea-wijnrekje met flessen van den Aldi en de Lidl in (ik alleszins ;woeha))).

In mijn wijnkelder is heb bij buitentemperaturen van +30°C ook wel eens 20 à 21°C hoor. Maar de temperatuurschommelingen gebeuren zeer traag, de vochtigheidsgraad is goed en er is voldoende ventilatie.

Ik heb alleszins nog geen problemen ondervonden....


RE: Château Sénéjac 2005 - vinejo - 26-06-2012 09:02 PM

Deze winter koos in restaurant Chaflo & Co een fles Senejac 2000. Deze moest slechts 30 euro kosten, dit restaurant hanteert bijzonder vriendelijke prijzen (de Montrose 1997 à 50 € was net uitverkocht).
De Senejac was voor iedereen aan tafel absoluut geweldig. Perfect geouderd, perfect op dronk. Chateau om te volgen dacht ik toen.

Ondertussen kon ik de hand leggen op enkele flessen 2005, gisteren opende ik er één.
Eerste dag: Onmiddellijk intense neus, typisch jonge Médoc-aroma s, ceder, toast, zoethout, zwart fruit. In de mond verbazend soepel maar zeker niet simpel. Heerlijk goedje.
tweede dag: Pure cassis nu, zwart fruit à volonté, wat munt, peper, tabak, nog mooier aroma dan gisteren (wel gans anders).
In de mond is eerst de cassis dominant, de wijn is nog steeds soepel maar heeft wat meer structuur gekregen, ook heel mooie zuurtjes die zorgen voor complete frisheid. Op t eind nu een licht bittertje.
Doet me heel erg denken aan de Chateau Bernadotte 2008 die ik onlangs dronk.
89-90


RE: Château Sénéjac - don quichotte - 26-06-2012 09:48 PM

Senejac; vind ik ook zeer mooie wijn voor zijn prijs.Slurp


RE: Château Sénéjac - Bert - 27-06-2012 08:25 PM

Heb die ook nog gedronken, maar weet begot niet meer waar ik die kocht...


RE: Château Sénéjac - Vin1 - 19-09-2012 02:18 PM

Tot hoe lang blijft deze lekker drinkbaar?
Jaar 2009 en jaar 2010


RE: Château Sénéjac - don quichotte - 19-09-2012 02:42 PM

(19-09-2012 02:18 PM)Vin1 schreef:  Tot hoe lang blijft deze lekker drinkbaar?
Jaar 2009 en jaar 2010

In mijne kelder is de 89 nog altijd goed en in het glas nog beter.
Dus den 2009 en 2010 nog niet direct drinken. Gaat zeker 15 jaar mee onder goede bewaarcondities.


RE: Château Sénéjac - doc - 21-09-2013 09:36 AM

2010

Gisteren deze wijn geproefd na een tweetal uurtjes karaf bij een varkenshaasje met mosterdsaus. Wij waren enorm gecharmeerd door deze elegante wijn. Heel evenwichtig (!!), fris. Cassis maar ook rode vruchtjes, wat kruidigheid van caliche, zelfs florale toetsen en wat marsepein. Fijne, zachte tannine. Voldoende diepte. Een heel aangename, vitale wijn om zelfs nu al te drinken. Ik bestelde enkele flesjes bij! 90
Dit was inderdaad een zeer goede tip, Jo !


RE: Château Sénéjac - vinejo - 21-09-2013 01:58 PM

(21-09-2013 09:36 AM)doc schreef:  2010

Gisteren deze wijn geproefd na een tweetal uurtjes karaf bij een varkenshaasje met mosterdsaus. Wij waren enorm gecharmeerd door deze elegante wijn. Heel evenwichtig (!!), fris. Cassis maar ook rode vruchtjes, wat kruidigheid van caliche, zelfs florale toetsen en wat marsepein. Fijne, zachte tannine. Voldoende diepte. Een heel aangename, vitale wijn om zelfs nu al te drinken. Ik bestelde enkele flesjes bij! 90
Dit was inderdaad een zeer goede tip, Jo !

Aha, dank voor de eerste TN van de 2010 van deze wijn, onze nieuwe Belle Vue Wink


RE: Château Sénéjac - doc - 21-09-2013 04:19 PM

(21-09-2013 01:58 PM)vinejo schreef:  
(21-09-2013 09:36 AM)doc schreef:  2010

Gisteren deze wijn geproefd na een tweetal uurtjes karaf bij een varkenshaasje met mosterdsaus. Wij waren enorm gecharmeerd door deze elegante wijn. Heel evenwichtig (!!), fris. Cassis maar ook rode vruchtjes, wat kruidigheid van caliche, zelfs florale toetsen en wat marsepein. Fijne, zachte tannine. Voldoende diepte. Een heel aangename, vitale wijn om zelfs nu al te drinken. Ik bestelde enkele flesjes bij! 90
Dit was inderdaad een zeer goede tip, Jo !

Aha, dank voor de eerste TN van de 2010 van deze wijn, onze nieuwe Belle Vue Wink

Graag gedaan, en vooral dank aan het team van Pontet-Canet om zo'n knappe wijn te vinifiëren ! Hopelijk blijft de prijs wat stabiel.


RE: Château Sénéjac - nco - 24-09-2013 10:18 AM

(21-09-2013 09:36 AM)doc schreef:  2010

Gisteren deze wijn geproefd na een tweetal uurtjes karaf bij een varkenshaasje met mosterdsaus. Wij waren enorm gecharmeerd door deze elegante wijn. Heel evenwichtig (!!), fris. Cassis maar ook rode vruchtjes, wat kruidigheid van caliche, zelfs florale toetsen en wat marsepein. Fijne, zachte tannine. Voldoende diepte. Een heel aangename, vitale wijn om zelfs nu al te drinken. Ik bestelde enkele flesjes bij! 90
Dit was inderdaad een zeer goede tip, Jo !

Allé, ben blij dat ik ook deze wijn heb gekocht. Langs de andere kant, ben ik niet verrast, de laatste jaren tijdens de wijnfestivals van Colruyt al mijn Bdx's blind gekocht die Jo tipte. En altijd al goed meegevallen!


RE: Château Sénéjac - vinejo - 24-09-2013 01:20 PM

(24-09-2013 10:18 AM)nco schreef:  Allé, ben blij dat ik ook deze wijn heb gekocht. Langs de andere kant, ben ik niet verrast, de laatste jaren tijdens de wijnfestivals van Colruyt al mijn Bdx's blind gekocht die Jo tipte. En altijd al goed meegevallen!

thank you Nico! Blij dat we dezelfde smaak hebben (alvast voor wijn en muziek Wink )


RE: Château Sénéjac - Corto - 25-09-2013 09:15 AM

(15-06-2011 02:39 PM)Dave schreef:  In mijn wijnkelder is heb bij buitentemperaturen van +30°C ook wel eens 20 à 21°C hoor. Maar de temperatuurschommelingen gebeuren zeer traag, de vochtigheidsgraad is goed en er is voldoende ventilatie.

Ik heb alleszins nog geen problemen ondervonden....

Dave,
hoe zijn je ervaringen met betrekking tot de bewaring van wijnen gedurende meer dan 10 jaar in je kelder?
Mijn nieuwe kelder zit momenteel 's zomers ook aan ongeveer 20 graden (luchtvochtigheid 88 %). Bijna al mijn wijnen liggen momenteel in de ideale kelder van mijn ouders. Op termijn ga ik echter die wijnen naar mijn eigen kelder moeten verhuizen (en zal dan de aankoop van een klimaatkast overwegen omdat de temperatuur van mijn kelder - alhoewel er geen grote temperatuurschommelingen zijn - me niet ideaal lijkt om wijn langere tijd te bewaren).


RE: Château Sénéjac - koen - 25-09-2013 09:30 AM

(25-09-2013 09:15 AM)Corto schreef:  
(15-06-2011 02:39 PM)Dave schreef:  In mijn wijnkelder is heb bij buitentemperaturen van +30°C ook wel eens 20 à 21°C hoor. Maar de temperatuurschommelingen gebeuren zeer traag, de vochtigheidsgraad is goed en er is voldoende ventilatie.

Ik heb alleszins nog geen problemen ondervonden....

Dave,
hoe zijn je ervaringen met betrekking tot de bewaring van wijnen gedurende meer dan 10 jaar in je kelder?
Mijn nieuwe kelder zit momenteel 's zomers ook aan ongeveer 20 graden (luchtvochtigheid 88 %). Bijna al mijn wijnen liggen momenteel in de ideale kelder van mijn ouders. Op termijn ga ik echter die wijnen naar mijn eigen kelder moeten verhuizen (en zal dan de aankoop van een klimaatkast overwegen omdat de temperatuur van mijn kelder - alhoewel er geen grote temperatuurschommelingen zijn - me niet ideaal lijkt om wijn langere tijd te bewaren).

In mijn vorige woonst (van 1997-2006) gingen de temperaturen soms richting 21-22° en van die wijnen trek ik er nu nog af en toe open ... zonder problemen. Ook eerst met een klimaatkast begonnen maar je zal zien dat de plaats hierin rap te beperkt word en dan begin je te sukkelen ... welke steek ik erin en welke niet? Als je een kist koopt ... 6 wel en 6 niet? enz. Als je geen grote schommelingen hebt zou ik er niet meer aan beginnen. Luchtvochtigheid is vooral in de winter van belang, in de zomer zal je daar geen problemen mee hebben.


RE: Château Sénéjac - Dave - 25-09-2013 09:55 AM

(25-09-2013 09:30 AM)koen schreef:  
(25-09-2013 09:15 AM)Corto schreef:  
(15-06-2011 02:39 PM)Dave schreef:  In mijn wijnkelder is heb bij buitentemperaturen van +30°C ook wel eens 20 à 21°C hoor. Maar de temperatuurschommelingen gebeuren zeer traag, de vochtigheidsgraad is goed en er is voldoende ventilatie.

Ik heb alleszins nog geen problemen ondervonden....

Dave,
hoe zijn je ervaringen met betrekking tot de bewaring van wijnen gedurende meer dan 10 jaar in je kelder?
Mijn nieuwe kelder zit momenteel 's zomers ook aan ongeveer 20 graden (luchtvochtigheid 88 %). Bijna al mijn wijnen liggen momenteel in de ideale kelder van mijn ouders. Op termijn ga ik echter die wijnen naar mijn eigen kelder moeten verhuizen (en zal dan de aankoop van een klimaatkast overwegen omdat de temperatuur van mijn kelder - alhoewel er geen grote temperatuurschommelingen zijn - me niet ideaal lijkt om wijn langere tijd te bewaren).

In mijn vorige woonst (van 1997-2006) gingen de temperaturen soms richting 21-22° en van die wijnen trek ik er nu nog af en toe open ... zonder problemen. Ook eerst met een klimaatkast begonnen maar je zal zien dat de plaats hierin rap te beperkt word en dan begin je te sukkelen ... welke steek ik erin en welke niet? Als je een kist koopt ... 6 wel en 6 niet? enz. Als je geen grote schommelingen hebt zou ik er niet meer aan beginnen. Luchtvochtigheid is vooral in de winter van belang, in de zomer zal je daar geen problemen mee hebben.

Ik sluit mij aan bij Koen.

Ik denk niet dat dit rampzalig zal zijn voor je wijnen. Ik woon nog maar 5 jaar in mijn huis, dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar heb voorlopig toch nog geen problemen gemerkt.

Het is volgens mij een misvatting dat je wijn "slecht" wordt als het eens wat warm wordt in je kelder. De wijn zal volgens mij gewoon een beetje sneller evolueren.


RE: Château Sénéjac - doc - 25-09-2013 01:07 PM

(25-09-2013 09:55 AM)Dave schreef:  
(25-09-2013 09:30 AM)koen schreef:  
(25-09-2013 09:15 AM)Corto schreef:  
(15-06-2011 02:39 PM)Dave schreef:  In mijn wijnkelder is heb bij buitentemperaturen van +30°C ook wel eens 20 à 21°C hoor. Maar de temperatuurschommelingen gebeuren zeer traag, de vochtigheidsgraad is goed en er is voldoende ventilatie.

Ik heb alleszins nog geen problemen ondervonden....

Dave,
hoe zijn je ervaringen met betrekking tot de bewaring van wijnen gedurende meer dan 10 jaar in je kelder?
Mijn nieuwe kelder zit momenteel 's zomers ook aan ongeveer 20 graden (luchtvochtigheid 88 %). Bijna al mijn wijnen liggen momenteel in de ideale kelder van mijn ouders. Op termijn ga ik echter die wijnen naar mijn eigen kelder moeten verhuizen (en zal dan de aankoop van een klimaatkast overwegen omdat de temperatuur van mijn kelder - alhoewel er geen grote temperatuurschommelingen zijn - me niet ideaal lijkt om wijn langere tijd te bewaren).

In mijn vorige woonst (van 1997-2006) gingen de temperaturen soms richting 21-22° en van die wijnen trek ik er nu nog af en toe open ... zonder problemen. Ook eerst met een klimaatkast begonnen maar je zal zien dat de plaats hierin rap te beperkt word en dan begin je te sukkelen ... welke steek ik erin en welke niet? Als je een kist koopt ... 6 wel en 6 niet? enz. Als je geen grote schommelingen hebt zou ik er niet meer aan beginnen. Luchtvochtigheid is vooral in de winter van belang, in de zomer zal je daar geen problemen mee hebben.

Ik sluit mij aan bij Koen.

Ik denk niet dat dit rampzalig zal zijn voor je wijnen. Ik woon nog maar 5 jaar in mijn huis, dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar heb voorlopig toch nog geen problemen gemerkt.

Het is volgens mij een misvatting dat je wijn "slecht" wordt als het eens wat warm wordt in je kelder. De wijn zal volgens mij gewoon een beetje sneller evolueren.

Bij mij gaat de temp. mee met de seizoenen (zomer 21-22°C), ik heb nog geen problemen gehad zelfs niet met wijnen van 15 jaar oud. Belangrijk is inderdaad dat de schommelingen niet bruusk zijn. Dus wees gerust. Ventilatie is echter wel belangrijk !


RE: Château Sénéjac - Innesto - 25-09-2013 01:36 PM

(25-09-2013 01:07 PM)doc schreef:  
(25-09-2013 09:55 AM)Dave schreef:  
(25-09-2013 09:30 AM)koen schreef:  
(25-09-2013 09:15 AM)Corto schreef:  
(15-06-2011 02:39 PM)Dave schreef:  In mijn wijnkelder is heb bij buitentemperaturen van +30°C ook wel eens 20 à 21°C hoor. Maar de temperatuurschommelingen gebeuren zeer traag, de vochtigheidsgraad is goed en er is voldoende ventilatie.

Ik heb alleszins nog geen problemen ondervonden....

Dave,
hoe zijn je ervaringen met betrekking tot de bewaring van wijnen gedurende meer dan 10 jaar in je kelder?
Mijn nieuwe kelder zit momenteel 's zomers ook aan ongeveer 20 graden (luchtvochtigheid 88 %). Bijna al mijn wijnen liggen momenteel in de ideale kelder van mijn ouders. Op termijn ga ik echter die wijnen naar mijn eigen kelder moeten verhuizen (en zal dan de aankoop van een klimaatkast overwegen omdat de temperatuur van mijn kelder - alhoewel er geen grote temperatuurschommelingen zijn - me niet ideaal lijkt om wijn langere tijd te bewaren).

In mijn vorige woonst (van 1997-2006) gingen de temperaturen soms richting 21-22° en van die wijnen trek ik er nu nog af en toe open ... zonder problemen. Ook eerst met een klimaatkast begonnen maar je zal zien dat de plaats hierin rap te beperkt word en dan begin je te sukkelen ... welke steek ik erin en welke niet? Als je een kist koopt ... 6 wel en 6 niet? enz. Als je geen grote schommelingen hebt zou ik er niet meer aan beginnen. Luchtvochtigheid is vooral in de winter van belang, in de zomer zal je daar geen problemen mee hebben.

Ik sluit mij aan bij Koen.

Ik denk niet dat dit rampzalig zal zijn voor je wijnen. Ik woon nog maar 5 jaar in mijn huis, dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar heb voorlopig toch nog geen problemen gemerkt.

Het is volgens mij een misvatting dat je wijn "slecht" wordt als het eens wat warm wordt in je kelder. De wijn zal volgens mij gewoon een beetje sneller evolueren.

Bij mij gaat de temp. mee met de seizoenen (zomer 21-22°C), ik heb nog geen problemen gehad zelfs niet met wijnen van 15 jaar oud. Belangrijk is inderdaad dat de schommelingen niet bruusk zijn. Dus wees gerust. Ventilatie is echter wel belangrijk !

Ik kan mij helemaal bij bovengaande aansluiten.

Mijn "betere" bewaarwijnen en "gevoeligere" wijnen, met weinig of geen toevoeging van sulfieten, liggen in de wijnkast. Een kast die al snel te krap was en niet erg handig is als je ze propvol stouwt. Hoe je ook stapelt en organiseert, er komen telkens wijnen bij... Wat moet eruit? Waar leg ik nu die nieuwe flessen? Diverse flesformaten die zich niet makkelijk laten stapelen enz...

Daarom heb ik mijn laatste aankopen gewoon in mijn "slechte" wijnkelder te rusten gelegd. Op dit moment is het er ca. 17°C op een hoogte van 1,50 m, aan de grond is het al snel bijna 1 à 2°C koeler. Bij een extreme warme periode kan de temperatuur oplopen tot maximum 19 à 20°C en tijdens de winter zakt de temperatuur tot een 12°C, uitzonderlijk tot 10°C aan de keldervloer.

De temperatuurschommelingen gebeuren zeer gelijkmatig met de seizoenen mee. De vochtigheidsgraad is het ganse jaar door optimaal.
Ik dronk al wijnen die hier vijf jaar en langer opgeslagen werden en heb hier nooit negatieve ervaringen mee gehad.

Ik proefde vorig jaar wijnen die tot 10 jaar in een kelder met een gelijkaardig temperatuurverloop als de hierboven aangehaalde kelders, en trouwens de meeste naoorlogse kelders, bewaard werden. Ik kan je verzekeren dat de wijnen nog allemaal springlevend en allesbehalve versleten waren. Zowel rood als wit, alsook de natuurlijke en biodynamische wijnen met weinig toevoeging van sulfieten. De persoon in kwestie vertelde mij tevens dat hij in zijn kelder regelmatig op wijnen stootte die er langer "verloren" lagen of gewoon meer kelderrust nodig hebben en dat hij nog nooit problemen ondervonden had.

Ook een wijnhandelaar vertrouwde mij ooit toe dat de temperatuur in zijn privéwijnkelder in de zomer ook wel eens kon oplopen tot 20°C om in de winter soms te zakken tot 10°C. Ook hij vond dat allesbehalve een probleem. Zijn stelling was dat wijn als zijnde een natuurlijk product zonder probleem mee kan evolueren op het ritme van de seizoenen en de natuur.


RE: Château Sénéjac - doc - 25-09-2013 02:50 PM

(25-09-2013 01:36 PM)Innesto schreef:  Ook een wijnhandelaar vertrouwde mij ooit toe dat de temperatuur in zijn privéwijnkelder in de zomer ook wel eens kon oplopen tot 20°C om in de winter soms te zakken tot 10°C. Ook hij vond dat allesbehalve een probleem. Zijn stelling was dat wijn als zijnde een natuurlijk product zonder probleem mee kan evolueren op het ritme van de seizoenen en de natuur.

Da's ook de stelling van "eminentie" Pierre Overnoy, befaamd en notoir wijnmaker te Pupillin, Jura. Hij schrijft daar in z'n boek een stukje over trouwens waarin hij nogal vernietigend schrijft over klimaatkasten...(niet ?..., Venne )


RE: Château Sénéjac - claret - 03-11-2013 05:28 PM

Senejac 2010 in het glas gehad. Mooie wijn hoor. Heel evenwichtig. Vol en breed maar toch niet lomp (kracht van het millesime?). Voor t moment nog wat monotoon, maar binnen een kleine 10 jaar wordt dit heel mooi (heeft allesinst de structuur om t 10 jaar (en langer?) uit te houden). Top aankoop aan prijs waar ie destijds in Colruyt stond. Helaas zelf niet kort genoeg op de bal gespeeld...


RE: Château Sénéjac - don quichotte - 03-11-2013 07:15 PM

(03-11-2013 05:28 PM)claret schreef:  Senejac 2010 in het glas gehad. Mooie wijn hoor. Heel evenwichtig. Vol en breed maar toch niet lomp (kracht van het millesime?). Voor t moment nog wat monotoon, maar binnen een kleine 10 jaar wordt dit heel mooi (heeft allesinst de structuur om t 10 jaar (en langer?) uit te houden). Top aankoop aan prijs waar ie destijds in Colruyt stond. Helaas zelf niet kort genoeg op de bal gespeeld...
Die Senejac van 2010 raak ik de eerste 10 jaar niet aan. huhuh De 2009 wellicht wel.


RE: Château Sénéjac - Kris G - 24-12-2013 06:20 PM

na het lezen van de lovende kritieken hier net een kistje in rode prijs besteld cheers


RE: Château Sénéjac - Bert - 24-12-2013 09:53 PM

't zal wel zijn!
De 'gewone' Haut-Médocjes 2010 aan 15€ of minder moet je binnen doen...


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 25-12-2013 12:32 PM

(24-12-2013 06:20 PM)Kris G schreef:  na het lezen van de lovende kritieken hier net een kistje in rode prijs besteld cheers

Heb me hier ook laten overhalen Smile


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 31-01-2014 07:34 PM

Aant genieten van een glaasje 2010 . Drie tal uurtjes in de karaf.
Smullen maar Smile een wijntje met wat pit in . Krijg ook een tabak rookachtig smaakje .
Zijn er nog mensen die dit hebben ?


RE: Château Sénéjac - vinejo - 31-01-2014 07:55 PM

(31-01-2014 07:34 PM)gertjeuh schreef:  Aant genieten van een glaasje 2010 . Drie tal uurtjes in de karaf.
Smullen maar Smile een wijntje met wat pit in . Krijg ook een tabak rookachtig smaakje .
Zijn er nog mensen die dit hebben ?

Proefde hem ook een tijdje geleden, heb niks genoteerd maar vond m verbazend toegankelijk,en zeer lekker. Tabak had ik zeker, is een typisch aroma voor cabernet, ook wel door de houtlagering. Was eigenlijk op de derde dag nog beter.


RE: Château Sénéjac - Kris G - 31-01-2014 08:06 PM

(31-01-2014 07:34 PM)gertjeuh schreef:  Zijn er nog mensen die dit hebben ?

kistje staan cheers


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 31-01-2014 08:38 PM

(31-01-2014 07:55 PM)vinejo schreef:  
(31-01-2014 07:34 PM)gertjeuh schreef:  Aant genieten van een glaasje 2010 . Drie tal uurtjes in de karaf.
Smullen maar Smile een wijntje met wat pit in . Krijg ook een tabak rookachtig smaakje .
Zijn er nog mensen die dit hebben ?

Proefde hem ook een tijdje geleden, heb niks genoteerd maar vond m verbazend toegankelijk,en zeer lekker. Tabak had ik zeker, is een typisch aroma voor cabernet, ook wel door de houtlagering. Was eigenlijk op de derde dag nog beter.

Liet je deze drie dagen in de karaf staan ?
Dus nu maar hopen dat de fles drie dagen overleeft Smile.
Het tabak smaakje deed mij vooral denken aan een Zuid- Afrikaanse wijn
Skoonvallei 2008 Shiraz .

Ben alleszins blij dat ik hiervan 6 stuks gekocht heb.
En zou proberen de volgende fles pas binnen enkele jaren te openen.


@kris zeker eens eentje openmaken !


RE: Château Sénéjac - vinejo - 31-01-2014 10:01 PM

(31-01-2014 08:38 PM)gertjeuh schreef:  Liet je deze drie dagen in de karaf staan ?

Neenee, had m niet gekarafeerd, tweede dag niet van gedronken, derde dag met nog 1/3 over was ie op zijn best.


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 31-01-2014 10:09 PM

(31-01-2014 10:01 PM)vinejo schreef:  
(31-01-2014 08:38 PM)gertjeuh schreef:  Liet je deze drie dagen in de karaf staan ?

Neenee, had m niet gekarafeerd, tweede dag niet van gedronken, derde dag met nog 1/3 over was ie op zijn best.

thank you hopelijk schiet er nog wat over binnen 2 dagen Smile.
Hoewel ik ervoor vrees Rolleyes.


RE: Château Sénéjac - Dc - 31-01-2014 10:30 PM

(31-01-2014 08:06 PM)Kris G schreef:  
(31-01-2014 07:34 PM)gertjeuh schreef:  Zijn er nog mensen die dit hebben ?

kistje staan cheers

IdemTongue


RE: Château Sénéjac - TheWineVet - 19-02-2014 10:07 PM

2010 zeer goed voor de 13.5€ in rode prijs uit de collishop.
Wacht nog een jaartje of 4


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 21-02-2014 07:44 AM

(19-02-2014 10:07 PM)TheWineVet schreef:  2010 zeer goed voor de 13.5€ in rode prijs uit de collishop.
Wacht nog een jaartje of 4

Wel Kzin van plan eentje open te maken op de drie a vier jaar .
Aangezien ik er nog 5 heb cheers.


RE: Château Sénéjac - rik - 21-02-2014 10:53 AM

Heb gisteren de 2009 gekocht aan 14,5 euro om te proeven, op CT krijgt die wel goede punten


RE: Château Sénéjac - Bert - 22-03-2014 08:27 PM

2010 in het glas
Inderdaad dat vleugje tabak en vort van 't fruit!
Fluwelen tannines. Lekker spul!!
89+


RE: Château Sénéjac - rik - 22-03-2014 08:29 PM

De 2010 was zalig om drinken, maar de 2009 vind ik er toch nog bovenuit steken


RE: Château Sénéjac - Bert - 22-03-2014 09:22 PM

(22-03-2014 08:27 PM)Bert schreef:  2010 in het glas
Inderdaad dat vleugje tabak en vort van 't fruit!
Fluwelen tannines. Lekker spul!!
89+

wordt beter met het glas... en een tweede dag gaat hij niet halen
90+


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 22-03-2014 09:28 PM

(22-03-2014 09:22 PM)Bert schreef:  
(22-03-2014 08:27 PM)Bert schreef:  2010 in het glas
Inderdaad dat vleugje tabak en vort van 't fruit!
Fluwelen tannines. Lekker spul!!
89+

wordt beter met het glas... en een tweede dag gaat hij niet halen
90+

Thats the spirit!

Geniet ervan Bert . Het is inderdaad heerlijk spul.


RE: Château Sénéjac - Bert - 22-03-2014 09:37 PM

(22-03-2014 09:28 PM)gertjeuh schreef:  Geniet ervan Bert . Het is inderdaad heerlijk spul.

thank you, no problem Big Grin


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 22-03-2014 09:40 PM

(22-03-2014 09:37 PM)Bert schreef:  
(22-03-2014 09:28 PM)gertjeuh schreef:  Geniet ervan Bert . Het is inderdaad heerlijk spul.

thank you, no problem Big Grin

Nog een fles of 5 van deze 2010 liggen . Njam njam


RE: Château Sénéjac - Bert - 22-03-2014 09:45 PM

(22-03-2014 09:40 PM)gertjeuh schreef:  Nog een fles of 5 van deze 2010 liggen . Njam njam

Ik nog 4st, maar ga beetje wachten met de volgende denk ik,
kwestie van de evolutie te zien


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 22-03-2014 09:52 PM

(22-03-2014 09:45 PM)Bert schreef:  
(22-03-2014 09:40 PM)gertjeuh schreef:  Nog een fles of 5 van deze 2010 liggen . Njam njam

Ik nog 4st, maar ga beetje wachten met de volgende denk ik,
kwestie van de evolutie te zien

Ik deel u gedachtengang ik denk om de drie jaar eentje te openen Smile .


RE: Château Sénéjac - vinejo - 23-03-2014 01:10 AM

(22-03-2014 08:29 PM)rik schreef:  De 2010 was zalig om drinken, maar de 2009 vind ik er toch nog bovenuit steken

Rik, had je het gevoel dat ie voller was? Of evenwichtiger? Of complexer? (Heb de 2009 niet liggen) banghead


RE: Château Sénéjac - Kris - 23-03-2014 12:22 PM

Ik ken de 2009 niet, maar de 2010 is een wijn die zowel door liefhebbers als occasiolele drinkers als enorm lekker ervaren wordt. Ik gaf hem bij nieuwjaar aan zo'n 15 personen. Veel zeiden dat ze nooit iets lekkerder dronken. In de categorie "bordeaux rond 15euro" ken ik op dit moment niets beter, sappige klasse ! Ideale wijn om aan wijnleken uit te leggen waarom je soms veel geld geeft aan een topbordeaux.


RE: Château Sénéjac - rik - 23-03-2014 12:24 PM

Inderdaad Jo, alles zat gewoon op zijn plaats,ofwel heeft de 2010 gewoon meer tijd nodig en is de 2009 reeds toegankelijker, maar voor die prijs denk ik niet dat je veel beter gaat vinden


RE: Château Sénéjac - Innesto - 23-03-2014 03:00 PM

Is inmiddels de deur uit bij Klassewijnen. Misschien toch eens bij Colruyt informeren voor een extra procentje forumkorting op basis van de hier afgeleverde koopadviezen. Smile


RE: Château Sénéjac - vinejo - 11-04-2014 10:55 AM

Gisteren de gastheer een flesje 2010 kado gedaan en daarna blind de 2005 laten proeven. Grappig, toen ie het flesje kreeg zei ie " dit mag wel nog een jaar of vijf liggen zeker?" Smile
De 2005 was perfect op dronk, bij aanvang nog redelijk veel houttoetsen, de wijn werd echter fruitiger na een tijd, heel zacht in de mond met dat kleine cabernetbittertje en tannines die Medocwijnen zulk een mooie structuur kunnen geven. Een wijn die makkelijk behaagt, maar toch een zeker karakter vertoont. 88-89


RE: Château Sénéjac - Kris G - 11-04-2014 10:57 AM

(23-03-2014 03:00 PM)Innesto schreef:  Is inmiddels de deur uit bij Klassewijnen. Misschien toch eens bij Colruyt informeren voor een extra procentje forumkorting op basis van de hier afgeleverde koopadviezen. Smile

in het verleden al eens gepolst, maar geen reply gekregen Sad


RE: Château Sénéjac - Dc - 11-04-2014 11:05 AM

(11-04-2014 10:57 AM)Kris G schreef:  
(23-03-2014 03:00 PM)Innesto schreef:  Is inmiddels de deur uit bij Klassewijnen. Misschien toch eens bij Colruyt informeren voor een extra procentje forumkorting op basis van de hier afgeleverde koopadviezen. Smile

in het verleden al eens gepolst, maar geen reply gekregen Sad

Ben ik ook wel eens nieuwsgierig naar. Gezien hun aabod en prijssetting eventueel zeker de moeite


RE: Château Sénéjac - Benz - 11-04-2014 08:35 PM

(11-04-2014 10:55 AM)vinejo schreef:  Gisteren de gastheer een flesje 2010 kado gedaan en daarna blind de 2005 laten proeven. Grappig, toen ie het flesje kreeg zei ie " dit mag wel nog een jaar of vijf liggen zeker?" Smile
De 2005 was perfect op dronk, bij aanvang nog redelijk veel houttoetsen, de wijn werd echter fruitiger na een tijd, heel zacht in de mond met dat kleine cabernetbittertje en tannines die Medocwijnen zulk een mooie structuur kunnen geven. Een wijn die makkelijk behaagt, maar toch een zeker karakter vertoont. 88-89

Die beschrijving alleen al daar krijgt een mens meteen zin van om een flesje te kraken, zo zacht en soepel met dat tikkeltje karakter zo is een wijn op zijn bestSlurp


Château Sénéjac 2010 - vinejo - 07-07-2014 01:15 AM

Had deze wijn aan mijn schoonbroer aangeraden voor zijn huwelijksverjaardag en dus deze avond gedronken. Zalig lekkere Médoc. Zo n mooie peperachtige neus ingebed in zwart fruit, in de mond fris en sappig, structuur maar soepel, zo lekker. 90


RE: Château Sénéjac - Dc - 29-03-2015 05:01 PM

2010 in het glas (samen met MH)

Donker fruit herken ik ook meteen, tabak mss lichtjes op de achtergrond. Mits het langer in het glas/de karaf zitten komt dat laatste wat meer opzetten.
Wijntje met veel structuur en body, amai!
Ik ben fan en zeker voor die prijs, al een geluk dat ik een kistje gekocht heb Smile


RE: Château Sénéjac - vinejo - 29-03-2015 09:08 PM

(29-03-2015 05:01 PM)Dc schreef:  2010 in het glas (samen met MH)

Donker fruit herken ik ook meteen, tabak mss lichtjes op de achtergrond. Mits het langer in het glas/de karaf zitten komt dat laatste wat meer opzetten.
Wijntje met veel structuur en body, amai!
Ik ben fan en zeker voor die prijs, al een geluk dat ik een kistje gekocht heb Smile

applaus PQ van het beste in de streek momenteel..


RE: Château Sénéjac - Kris - 30-03-2015 08:27 PM

idd, vandaag laatste glas 2012. Echt goed spul maar wat kelderrust zal em goed doen.


RE: Château Sénéjac - vinejo - 20-05-2017 12:22 AM

(23-03-2014 12:22 PM)Kris schreef:  Ik ken de 2009 niet, maar de 2010 is een wijn die zowel door liefhebbers als occasiolele drinkers als enorm lekker ervaren wordt. Ik gaf hem bij nieuwjaar aan zo'n 15 personen. Veel zeiden dat ze nooit iets lekkerder dronken. In de categorie "bordeaux rond 15euro" ken ik op dit moment niets beter, sappige klasse ! Ideale wijn om aan wijnleken uit te leggen waarom je soms veel geld geeft aan een topbordeaux.

De 2010 vanavond ook geschonken aan 10 man. Zelfde reacties. Deze wijn is nu perfect op dronk en een ware delicatesse.


RE: Château Sénéjac - Fre - 20-05-2017 08:34 AM

(20-05-2017 12:22 AM)vinejo schreef:  
(23-03-2014 12:22 PM)Kris schreef:  Ik ken de 2009 niet, maar de 2010 is een wijn die zowel door liefhebbers als occasiolele drinkers als enorm lekker ervaren wordt. Ik gaf hem bij nieuwjaar aan zo'n 15 personen. Veel zeiden dat ze nooit iets lekkerder dronken. In de categorie "bordeaux rond 15euro" ken ik op dit moment niets beter, sappige klasse ! Ideale wijn om aan wijnleken uit te leggen waarom je soms veel geld geeft aan een topbordeaux.

De 2010 vanavond ook geschonken aan 10 man. Zelfde reacties. Deze wijn is nu perfect op dronk en een ware delicatesse.

Good to know. Hiervan heb ik er nog een paar liggen. Ik dacht dat ze gezien 't jaar mss nog langer zouden nodig hebben maar blijkbaar kunnen we dus weeral aan de fleshuhuh


RE: Château Sénéjac - Dc - 20-05-2017 09:31 AM

(20-05-2017 08:34 AM)Fre schreef:  
(20-05-2017 12:22 AM)vinejo schreef:  
(23-03-2014 12:22 PM)Kris schreef:  Ik ken de 2009 niet, maar de 2010 is een wijn die zowel door liefhebbers als occasiolele drinkers als enorm lekker ervaren wordt. Ik gaf hem bij nieuwjaar aan zo'n 15 personen. Veel zeiden dat ze nooit iets lekkerder dronken. In de categorie "bordeaux rond 15euro" ken ik op dit moment niets beter, sappige klasse ! Ideale wijn om aan wijnleken uit te leggen waarom je soms veel geld geeft aan een topbordeaux.

De 2010 vanavond ook geschonken aan 10 man. Zelfde reacties. Deze wijn is nu perfect op dronk en een ware delicatesse.

Good to know. Hiervan heb ik er nog een paar liggen. Ik dacht dat ze gezien 't jaar mss nog langer zouden nodig hebben maar blijkbaar kunnen we dus weeral aan de fleshuhuh
Same here, wilde er nog paar jaar afblijven maar toch herzien danSmile


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 20-05-2017 11:14 AM

Kem er nog 5 Smile .
Toch eentje verstoppen Wink .


RE: Château Sénéjac - vinejo - 20-05-2017 12:01 PM

(20-05-2017 09:31 AM)Dc schreef:  
(20-05-2017 08:34 AM)Fre schreef:  
(20-05-2017 12:22 AM)vinejo schreef:  
(23-03-2014 12:22 PM)Kris schreef:  Ik ken de 2009 niet, maar de 2010 is een wijn die zowel door liefhebbers als occasiolele drinkers als enorm lekker ervaren wordt. Ik gaf hem bij nieuwjaar aan zo'n 15 personen. Veel zeiden dat ze nooit iets lekkerder dronken. In de categorie "bordeaux rond 15euro" ken ik op dit moment niets beter, sappige klasse ! Ideale wijn om aan wijnleken uit te leggen waarom je soms veel geld geeft aan een topbordeaux.

De 2010 vanavond ook geschonken aan 10 man. Zelfde reacties. Deze wijn is nu perfect op dronk en een ware delicatesse.

Good to know. Hiervan heb ik er nog een paar liggen. Ik dacht dat ze gezien 't jaar mss nog langer zouden nodig hebben maar blijkbaar kunnen we dus weeral aan de fleshuhuh
Same here, wilde er nog paar jaar afblijven maar toch herzien danSmile

Ze moéten niet op he, zeker nog een jaar of 10 perfect volgens mij. Maar is gewoon nu al enorm hedonistisch...


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 15-07-2017 10:56 AM

2010 enkele jaren geleden dat ik deze wijn proefde.

Had degelijk wel wat tijd nodig.
Vrij koel geschonken en na een half uurtje tot een uur in de karaf.
Een zalige neus.

Peper , braambessen , jeneverbessen , snoeperig , pruim.
Echt zeer uitdagend...

Denk even met me mee , wil je?

Het moment,
waarin je jouw snuffelmachine in je glas pleurt.
Met je oogjes dicht heel zacht en geduldig het aroma waarneemt.

Waarbij die ene prikkel,
een sensationeel uitdagend moment.
Een plotse reactie in je hersenen teweeg doet brengen.

Je ogen schieten open.
Een mond die gewillig volgt.
En nog probeert te multitasken enerzijds glimlachen.
Anderzijds de rode vloeistof,
die deze prettig prikkel activeert op te slobberen.

Het mondgevoel , de smaak waarneming...

Volgeladen van het fruit.
Rijp , sappig en vol.
De wijn neemt je mee op een smaakexcursie.

Om hier toch enigszins een lang verhaal korter te maken.
Deze wijn is zeer boeiend , complex en overtuigd zeer zeker!!

90/100


RE: Château Sénéjac - Dc - 15-07-2017 12:31 PM

(15-07-2017 10:56 AM)gertjeuh schreef:  2010 enkele jaren geleden dat ik deze wijn proefde.

Had degelijk wel wat tijd nodig.
Vrij koel geschonken en na een half uurtje tot een uur in de karaf.
Een zalige neus.

Peper , braambessen , jeneverbessen , snoeperig , pruim.
Echt zeer uitdagend...

Denk even met me mee , wil je?

Het moment,
waarin je jouw snuffelmachine in je glas pleurt.
Met je oogjes dicht heel zacht en geduldig het aroma waarneemt.

Waarbij die ene prikkel,
een sensationeel uitdagend moment.
Een plotse reactie in je hersenen teweeg doet brengen.

Je ogen schieten open.
Een mond die gewillig volgt.
En nog probeert te multitasken enerzijds glimlachen.
Anderzijds de rode vloeistof,
die deze prettig prikkel activeert op te slobberen.

Het mondgevoel , de smaak waarneming...

Volgeladen van het fruit.
Rijp , sappig en vol.
De wijn neemt je mee op een smaakexcursie.

Om hier toch enigszins een lang verhaal korter te maken.
Deze wijn is zeer boeiend , complex en overtuigd zeer zeker!!

90/100
Krijg al zin om er hier ook 1 open te doen Smile


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 16-07-2017 08:22 AM

Zeker eens eentje openmaken Daan!


RE: Château Sénéjac - Vince - 16-07-2017 10:04 AM

onlangs ook geproefd , zelfde enthousiasme, zie
http://www.vinejo.freebb.be/thread-5388.html


RE: Château Sénéjac - Smaakatleet - 16-07-2017 11:02 AM

(16-07-2017 10:04 AM)Vince schreef:  onlangs ook geproefd , zelfde enthousiasme, zie
http://www.vinejo.freebb.be/thread-5388.html

Daar zat nog veel ander lekkers tussen ook precies. Smile


RE: Château Sénéjac - Benz - 11-12-2017 09:19 PM

Vanavond Chateau Sénéjac 2010 in het glas. Wijn gisteren 2 uur op voorhand geopend en 2 glaasjes van gedronken, daarna besloten hem terug op een koele plaats te zetten. Vanavond dus de rest van de fles in het glas, en ik moet zeggen hij komt op dag 2 nog mooier voor de dag dan gisteren, al was hij gisteren ook al best ok hoor. Kleur heel mooi donkerrood, prachtige neus van zwart fruit, tabbak, grafiet, heel mooi eik en klein beetje licht rokerig. In de mond mooi zwart fruit, fluwelen tannines en mooie zuren, wijn zit perfect in ballans. Afdronk is meer dan ok. Deze wijn is nu al heel mooi op dronk en kan makkelijk nog verschillende jaren mee, P/K topper! Dik verdiende 90 cheers


RE: Château Sénéjac - Fre - 11-12-2017 11:07 PM

Leuk om lezen. Ik kwam die een paar dagen geleden tegen bij t opruimen van m'n wijnkast. Maar wijselijk laten liggen. Je TN bevestigt dit dus


RE: Château Sénéjac - jr02 - 28-01-2019 11:48 AM

Een avondje vis-gourmet met een gemengd wijnliefhebbers publiek afsluiten. Dan kies ik voor een Sénéjac 2010. Valt altijd in de smaak bij zowel kenners als lekenSlurp
Een uurje laten luchten in karaf toverde een ware beauty in het glas. Peper, braambesjes, zwarte chocolade, licht eikentoetsje, zacht verweven tannines... Een wijntje aan 16€ die nu reeds heel mooi op zijn plooi valt maar die mij zeker nog zal blijven verrassen in de toekomst.
Nog steeds op wacht op mijn kistje 2016. (Zou nog iets beter zijn dan 2009-2010)


RE: Château Sénéjac - redacteur - 28-01-2019 11:58 AM

(28-01-2019 11:48 AM)jr02 schreef:  Een avondje vis-gourmet met een gemengd wijnliefhebbers publiek afsluiten. Dan kies ik voor een Sénéjac 2010. Valt altijd in de smaak bij zowel kenners als lekenSlurp
Een uurje laten luchten in karaf toverde een ware beauty in het glas. Peper, braambesjes, zwarte chocolade, licht eikentoetsje, zacht verweven tannines... Een wijntje aan 16€ die nu reeds heel mooi op zijn plooi valt maar die mij zeker nog zal blijven verrassen in de toekomst.
Nog steeds op wacht op mijn kistje 2016. (Zou nog iets beter zijn dan 2009-2010)

Toevallig zaterdagavond hier ook een fles van geconsumeerd. Ongeveer zelfde bevindingen (ook een uur karaf gegeven), al zeer mooi, maar komt nog vrij jong over. Ik vermoed dat wat extra evolutie deze wijn wel nog deugd zal doen.

Ik zit trouwens ook op een kist 2016 te wachten Wink


RE: Château Sénéjac - Pietn - 28-01-2019 11:19 PM

Ik heb hier nog een 1998 van liggen. Weet niet of dat nog te pruimen zal zijn. Volume nog perfect.....


RE: Château Sénéjac - jr02 - 19-06-2019 12:53 AM

(28-01-2019 11:48 AM)jr02 schreef:  Een avondje vis-gourmet met een gemengd wijnliefhebbers publiek afsluiten. Dan kies ik voor een Sénéjac 2010. Valt altijd in de smaak bij zowel kenners als lekenSlurp
Een uurje laten luchten in karaf toverde een ware beauty in het glas. Peper, braambesjes, zwarte chocolade, licht eikentoetsje, zacht verweven tannines... Een wijntje aan 16€ die nu reeds heel mooi op zijn plooi valt maar die mij zeker nog zal blijven verrassen in de toekomst.
Nog steeds op wacht op mijn kistje 2016. (Zou nog iets beter zijn dan 2009-2010)

Onverwachts bezoek van een rode wijnliefhebber. Geen kenner van de ronkende namen of etiketten maar hij kan toch zo aanstekelijk genieten van een goed glas wijnHeart
De zwoele avond lonkt ons naar buiten. Vrouwlief stelt wat apero voor: Gin, cava, rozé... maar zijn subtiele knipoog naar mij was 'het' teken... verras me nog eens met wat lekkers uit uwe wijnkamer ang-el
Recht uit de wijnkamer (13°) Sénéjac 2010 het glas in.
Had ietsjes tijd nodig om zich te ontplooien (13°) maar wat een bommetje van een neus & mond kwam daar vrij. Zwart fruit, rijpe pruimkes, tikkeltje eik ... schitterend in balans, fluwelen tannines, fraicheur... of deze wijn nog beter zal worden, betwijfel ik. Maar hij zou me nog jaren genot kunnen verschaffen moest ik er nog liggen hebben banghead
Maar het belangrijkst: Missie geslaagd wijn en wat ben ik blij dat er nog een kistje 2016 mijn richting uit komt.


RE: Château Sénéjac - jr02 - 17-01-2020 06:56 PM

Oeps blijkbaar ben ik de enige met wat Sénéjac in de kelder gezien voorgaande post ook de mijne is Tongue
Gisterenavond een Sénéjac 2005 het glas in.

Zoals verwacht heeft de jeugdige fruitbom plaats gemaakt voor een tertiaire neus en smaakprofiel; vleugje den, peper, natte bladeren, chocolade en koffie maar toch ook nog een zweem van zwart fruit. Zachte uitdovende tannines. Mist wat body maar drinkt heel lekker weg deze Haut-Medoc, p/Q applaus Mooi op dronk en zoals we gewoon zijn van dit huis, kan deze wijn nog jaren kelderrust genieten.
ik blijf dit huis volgen en kopen kusknipoog onklopbare Brdx aan de gangbare prijs 14-16€ voor de jongere jaren.
(Nog 05-09-10-16 in afwachting respect )


RE: Château Sénéjac - vinejo - 17-01-2020 11:41 PM

(17-01-2020 06:56 PM)jr02 schreef:  Oeps blijkbaar ben ik de enige met wat Sénéjac in de kelder gezien voorgaande post ook de mijne is Tongue
Gisterenavond een Sénéjac 2005 het glas in.

Neenee, heb er ook nog liggen Wink
Denk binnenkort ook nog eens een 2005 te openen, heb die ook altijd schitterend gevonden. En Senejac is idd het beste bewijs dat Bordeaux in het betaalbare segment schitterende wijnen voortbrengt.


RE: Château Sénéjac - jr02 - 05-11-2021 11:46 AM

Hupla, na wat mindere flessen deze week op verplaatsing dan maar de eer aan mezelf gehouden en mij gezellig voor de buis geïnstalleerd. De gaskachel uit, dikke trui aan, lichen uit en luisteren naar welke auto ze mij gaan opdringen Gek?... Nope, doen we lekker niet aan mee:
Lichtjes dimmen, kaarsjes aan, gashaardje ontsteken, leuk filmke op en een Sénejac 2005 in het glas.Heart
Eerder al beschreven, wat een genot komt uit deze fles. Perfect gerijpt, veel WIJN voor weinig geld. Ik ben en blijf fan wijn
Ik noteerde vorige TN bij de 2010: Peper, braambesjes, zwarte chocolade, licht eikentoetsje, zacht verweven tannines

De 2005 moet het meer hebben van overrijpe kersen, vleugje vanille en toffee snoepje...


RE: Château Sénéjac - dakur - 05-11-2021 01:35 PM

(05-11-2021 11:46 AM)jr02 schreef:  Hupla, na wat mindere flessen deze week op verplaatsing dan maar de eer aan mezelf gehouden en mij gezellig voor de buis geïnstalleerd. De gaskachel uit, dikke trui aan, lichen uit en luisteren naar welke auto ze mij gaan opdringen Gek?... Nope, doen we lekker niet aan mee:
Lichtjes dimmen, kaarsjes aan, gashaardje ontsteken, leuk filmke op en een Sénejac 2005 in het glas.Heart
Eerder al beschreven, wat een genot komt uit deze fles. Perfect gerijpt, veel WIJN voor weinig geld. Ik ben en blijf fan wijn
Ik noteerde vorige TN bij de 2010: Peper, braambesjes, zwarte chocolade, licht eikentoetsje, zacht verweven tannines

De 2005 moet het meer hebben van overrijpe kersen, vleugje vanille en toffee snoepje...

Regelneverij en een goed glas wijn gaan niet samen ! respect


RE: Château Sénéjac - vinejo - 05-11-2021 02:02 PM

(05-11-2021 01:35 PM)dakur schreef:  
(05-11-2021 11:46 AM)jr02 schreef:  Hupla, na wat mindere flessen deze week op verplaatsing dan maar de eer aan mezelf gehouden en mij gezellig voor de buis geïnstalleerd. De gaskachel uit, dikke trui aan, lichen uit en luisteren naar welke auto ze mij gaan opdringen Gek?... Nope, doen we lekker niet aan mee:
Lichtjes dimmen, kaarsjes aan, gashaardje ontsteken, leuk filmke op en een Sénejac 2005 in het glas.Heart
Eerder al beschreven, wat een genot komt uit deze fles. Perfect gerijpt, veel WIJN voor weinig geld. Ik ben en blijf fan wijn
Ik noteerde vorige TN bij de 2010: Peper, braambesjes, zwarte chocolade, licht eikentoetsje, zacht verweven tannines

De 2005 moet het meer hebben van overrijpe kersen, vleugje vanille en toffee snoepje...

Regelneverij en een goed glas wijn gaan niet samen ! respect

2005 begint écht te rulen ..!
Welk filmpje wast? Smile


RE: Château Sénéjac - jr02 - 13-11-2022 11:20 AM

(05-11-2021 02:02 PM)vinejo schreef:  
(05-11-2021 01:35 PM)dakur schreef:  
(05-11-2021 11:46 AM)jr02 schreef:  Hupla, na wat mindere flessen deze week op verplaatsing dan maar de eer aan mezelf gehouden en mij gezellig voor de buis geïnstalleerd. De gaskachel uit, dikke trui aan, lichen uit en luisteren naar welke auto ze mij gaan opdringen Gek?... Nope, doen we lekker niet aan mee:
Lichtjes dimmen, kaarsjes aan, gashaardje ontsteken, leuk filmke op en een Sénejac 2005 in het glas.Heart
Eerder al beschreven, wat een genot komt uit deze fles. Perfect gerijpt, veel WIJN voor weinig geld. Ik ben en blijf fan wijn
Ik noteerde vorige TN bij de 2010: Peper, braambesjes, zwarte chocolade, licht eikentoetsje, zacht verweven tannines

De 2005 moet het meer hebben van overrijpe kersen, vleugje vanille en toffee snoepje...

Regelneverij en een goed glas wijn gaan niet samen ! respect

2005 begint écht te rulen ..!
Welk filmpje wast? Smile

Eén jaar verder en nog meer 'regelneverij' op de tv Wink
Nogmaals Sénéjac 2010,

De kwaliteit op den tv zakt met den dag maar deze 2010 blijft maar stijgen Heart
Wat een bommetje in het glas....reeds uitvoerig in bovenstaande besproken maar ik moest het nog efkes kwijt.


RE: Château Sénéjac - Fre - 13-11-2022 08:05 PM

Good to know. Ik ga de mijne ook s open kletsen.


RE: Château Sénéjac - Bram80 - 13-11-2022 08:28 PM

Kraaienbiefstuk in het bord en Sénéjac 2014 in het glas. Er zijn slechtere zondagavonden... Erg lekkere wijn, heeft alles wat ik van een linkeroever verhoop. Nog meerdere flesjes liggen, en daar is gelukkig geen haast bij.


RE: Château Sénéjac - vinejo - 19-02-2024 03:18 PM

Gisteren zin in een ouderwets Bordooke.
Hoe zou t met 2010 Cru Bourgeois zijn..?
Ik vond een Senejac 2010.
Las hier deze topic, ik denk dat dit zowat de meest bejubelde wijn is op dit forum.
En oh yeah, he delivered.
Ik herken heel veel in de beschrijvingen (well done, forumleden!), dat frisse zwart fruit, wat tabak, beetje paplaurier…en vooral dat ongelooflijk sappige, soepele mondgevoel, die pérfecte tannines.
Een waar hoogstandje, en dat aan een prijs waarvoor je vandaag met moeite een Bourgogne alligote hebt. Wink
Hier, deze van Smaakatleet (uit 2017, de jaren des onschulds ) was poëtisch en mooi..:

(15-07-2017 10:56 AM)Smaakatleet schreef:  2010 enkele jaren geleden dat ik deze wijn proefde.

Had degelijk wel wat tijd nodig.
Vrij koel geschonken en na een half uurtje tot een uur in de karaf.
Een zalige neus.

Peper , braambessen , jeneverbessen , snoeperig , pruim.
Echt zeer uitdagend...

Denk even met me mee , wil je?

Het moment,
waarin je jouw snuffelmachine in je glas pleurt.
Met je oogjes dicht heel zacht en geduldig het aroma waarneemt.

Waarbij die ene prikkel,
een sensationeel uitdagend moment.
Een plotse reactie in je hersenen teweeg doet brengen.

Je ogen schieten open.
Een mond die gewillig volgt.
En nog probeert te multitasken enerzijds glimlachen.
Anderzijds de rode vloeistof,
die deze prettig prikkel activeert op te slobberen.

Het mondgevoel , de smaak waarneming...

Volgeladen van het fruit.
Rijp , sappig en vol.
De wijn neemt je mee op een smaakexcursie.

Om hier toch enigszins een lang verhaal korter te maken.
Deze wijn is zeer boeiend , complex en overtuigt zeer zeker!!

90/100



RE: Château Sénéjac - redacteur - 19-02-2024 04:58 PM

Hahaha... ik had vorige week ook nog eens zin in een ouderwets Bordooke.

En deed donderdag een... Sénéjac 2010 open. What are the odds. Wink

Citaat:Wat een P/K-ratio! Heel mooi in drinking window met overschot, tannine grotendeels versmolten, frisse aciditeit, cassis, zwarte kers, tabak, leder, laurier, eucalyptus.
Jammer genoeg lichte tekenen van oxidatie op D2 (overgegoten in klein flesje nochtans).



RE: Château Sénéjac - vinejo - 19-02-2024 05:04 PM

(19-02-2024 04:58 PM)redacteur schreef:  Hahaha... ik had vorige week ook nog eens zin in een ouderwets Bordooke.

En deed donderdag een... Sénéjac 2010 open. What are the odds. Wink

Citaat:Wat een P/K-ratio! Heel mooi in drinking window met overschot, tannine grotendeels versmolten, frisse aciditeit, cassis, zwarte kers, tabak, leder, laurier, eucalyptus.
Jammer genoeg lichte tekenen van oxidatie op D2 (overgegoten in klein flesje nochtans).

Waw- synchronicity Smile
Tweede dag heb ik niet aangedurfd, dus hij moest op op dag 1
Dat heb je wel he, met Bordeaux op dronk…die kan je echt niet sparen voor de dag erop..

PS komt die TN van een concurrerend forum? Big Grin


RE: Château Sénéjac - redacteur - 19-02-2024 05:44 PM

Uhu, TN vanop het Sénéjacliefhebbersforum. Ik dacht dat jij ook lid was? Wink
Nee, korte privé TN van op CellarTracker om op te kunnen terugvallen.

Die tweede dag, tja, dat is sowieso wel een beetje een probleem met Bordeaux.
Ik drink die eigenlijk pas graag met een mooi aantal jaren op de teller. Maar solo raakt de fles niet leeg op D1 en mijn wederhelft kiest meestal voor witte wijn.

Dus eigenlijk moet er al volk over de vloer komen om Bordeaux te openen. Of moet ik beter mijn best doen om die fles leeg te krijgen... Big Grin


RE: Château Sénéjac - wvd - 19-02-2024 05:55 PM

(19-02-2024 05:44 PM)redacteur schreef:  Uhu, TN vanop het Sénéjacliefhebbersforum. Ik dacht dat jij ook lid was? Wink
Nee, korte privé TN van op CellarTracker om op te kunnen terugvallen.

Die tweede dag, tja, dat is sowieso wel een beetje een probleem met Bordeaux.
Ik drink die eigenlijk pas graag met een mooi aantal jaren op de teller. Maar solo raakt de fles niet leeg op D1 en mijn wederhelft kiest meestal voor witte wijn.

Dus eigenlijk moet er al volk over de vloer komen om Bordeaux te openen. Of moet ik beter mijn best doen om die fles leeg te krijgen... Big Grin

CORAVIN...Rolleyes Ideaal voor Bordeaux en zo te lezen ook voor je lever....Big Grin


RE: Château Sénéjac - vinejo - 19-02-2024 05:55 PM

(19-02-2024 05:44 PM)redacteur schreef:  Uhu, TN vanop het Sénéjacliefhebbersforum. Ik dacht dat jij ook lid was? Wink
Nee, korte privé TN van op CellarTracker om op te kunnen terugvallen.

Die tweede dag, tja, dat is sowieso wel een beetje een probleem met Bordeaux.
Ik drink die eigenlijk pas graag met een mooi aantal jaren op de teller. Maar solo raakt de fles niet leeg op D1 en mijn wederhelft kiest meestal voor witte wijn.

Dus eigenlijk moet er al volk over de vloer komen om Bordeaux te openen. Of moet ik beter mijn best doen om die fles leeg te krijgen... Big Grin

Heb dus net hetzelfde probleem. Bordeaux flessen hadden in 50 cl moeten komen ipv 75 cl…


RE: Château Sénéjac - wvd - 19-02-2024 05:59 PM

(19-02-2024 05:55 PM)vinejo schreef:  
(19-02-2024 05:44 PM)redacteur schreef:  Uhu, TN vanop het Sénéjacliefhebbersforum. Ik dacht dat jij ook lid was? Wink
Nee, korte privé TN van op CellarTracker om op te kunnen terugvallen.

Die tweede dag, tja, dat is sowieso wel een beetje een probleem met Bordeaux.
Ik drink die eigenlijk pas graag met een mooi aantal jaren op de teller. Maar solo raakt de fles niet leeg op D1 en mijn wederhelft kiest meestal voor witte wijn.

Dus eigenlijk moet er al volk over de vloer komen om Bordeaux te openen. Of moet ik beter mijn best doen om die fles leeg te krijgen... Big Grin

Heb dus net hetzelfde probleem. Bordeaux flessen hadden in 50 cl moeten komen ipv 75 cl…

Gisteren ook een leuke Bx gedronken, da's ideaal bij de lunch. Had die half uurtje op voorhand gedecanteerd en was fris en fruitig aan tafel, kreeg zelfs de goedkeuring van de eega.
Had nog restje over voor bij de TV 's avonds, waar ik hem wat ronder en eigenlijk iets beter vond, maar V. vond toen al wat oxidatie, kan je weten. Was wel een 2012 van zeer goede komaf, maar toch...