wijnliefhebbers
Domaine Pattes Loup, Chablis - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Domaine Pattes Loup, Chablis (/thread-1340.html)


Domaine Pattes Loup, Chablis - doc - 09-09-2011 12:32 AM

Vent d' Ange 2009

De 30 jarige vigneron Thomas Pico begon dit domein in 2006. Het domein telt slechts 2.4 ha. Kalkgrond en schelpjes zoals in Sancerre. Deze bodem zorgt voor een uitgesproken mineraliteit in de wijn. Loepzuivere, pure wijn. Mineraal zelfs wat "zout" (saline), limoen, peer, licht vettig en hoog in zuren. Geen houterige toetsen, geen toast. Heeft alle kwaliteiten van een top Sancerre. Vergeet uw referentiekader van Chablis. Beperkt beschikbare wijn. Eéntje om absoluut in de gaten te houden. Heel groot !! Parker gaf z'n cuvée Montmain 1er cru 2009 95+, deze werd daardoor derde beste Chablis van dat jaar.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - carl - 09-09-2011 08:00 AM

De 1er cru's 2010 zijn momenteel bij Vinikus en Lazarus in voorverkoop te bestellen. Levering midden april 2012


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - doc - 28-03-2012 07:12 PM

Vent d'Ange 2009

Daarnet na de tuinarbeid -in het resterende zonnetje- ééntje open getrokken. Gesloten neus, vooral minerale, krijtachtige toetsen, vluchtig vegetaal, weinig fruit te bespeuren tenzij wat appeltjes. Wat vettigheid in de mond, hoog in zuren, duidelijk saline. Wit steenfruit en appeltjes, onrijpe peer. Fris en gespannen als een boog. Enkele kelderjaren zouden deugd doen.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 29-03-2012 12:42 AM

(28-03-2012 07:12 PM)dr_magooo schreef:  Vent d'Ange 2009
Gesloten neus, vooral minerale, krijtachtige toetsen, vluchtig vegetaal, weinig fruit te bespeuren tenzij wat appeltjes. Wat vettigheid in de mond, hoog in zuren, duidelijk saline.

Lijkt me typisch... ;-)
Wacht nog steeds op een Chablis die me van mijn stoel blaast.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - koen - 29-03-2012 11:33 AM

(29-03-2012 12:42 AM)vinejo schreef:  Wacht nog steeds op een Chablis die me van mijn stoel blaast.

Na een drietal flessen zou dat toch geen probleem mogen zijn ....


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - carl - 29-03-2012 11:49 AM

Ik vond de 2010 hiervan toch redelijk impressionant tijdens de tasting vorig weekend bij Vinikus en Lazarus. Beloftevol voor de 1er cru's


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 29-03-2012 05:00 PM

(29-03-2012 11:33 AM)koen schreef:  
(29-03-2012 12:42 AM)vinejo schreef:  Wacht nog steeds op een Chablis die me van mijn stoel blaast.

Na een drietal flessen zou dat toch geen probleem mogen zijn ....

Ah, meneer is op de hoogte van mijn Chablis consumptie? Cool


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - koen - 29-03-2012 06:13 PM

I stand corrected : een drietal opeenvolgende flessen, zou je consumptie zelfs niet durven schatten Big Grin


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 29-03-2012 06:34 PM

[Afbeelding: homer_drinking-12388.jpg]


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Marc - 29-03-2012 08:29 PM

(29-03-2012 11:49 AM)carl schreef:  Ik vond de 2010 hiervan toch redelijk impressionant tijdens de tasting vorig weekend bij Vinikus en Lazarus. Beloftevol voor de 1er cru's

I second that. En dat was nog maar de basis-Chablis. Was direkt overtuigd.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - doc - 29-03-2012 11:00 PM

Op dag 2 toch meer open, het fruit komt duidelijk meer opzetten. Ik geef 88/100.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - doc - 30-03-2012 11:32 PM

Op dag 3 echt heel lekker, meer rijp geel fruit in de neus, wat boterigheid , rondeur, gele perzik en fijn onderlijnende zuurtjes. Heel schone evolutie op een paar dagen, ik ben toch wat verrast.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - barre - 25-06-2012 09:03 PM

Eergisteren is mijn chablis 2010 en montain geleverd... Ben curieus


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - carl - 16-11-2012 08:20 PM

Vanaf vandaag kunnen de 1er Cru's van dit domein weer besteld worden in voorverkoop bij Vinikus en Lazarus. Levering midden April 2013. De basischablis zal vanaf December 2012 terug verkrijgbaar zijn.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Corto - 12-05-2014 08:56 AM

Chablis 1er Cru Montmain 2010. Ik heb deze wijn nooit gereserveerd maar toen ik een 2-tal jaar geleden bij V&L was, zag ik een doos van 3 flessen op een tafel liggen. Het bleek dat de persoon die deze flessen gereserveerd had, deze niet meer moest hebben, dus heb ik deze dan maar meegenomen. Wink
A-typische chablis. Wie een overdaad aan boter en houtaroma's verwacht is hier - gelukkig - aan het verkeerde adres. Fris en fruitig met behoorlijk wat zuren, zéér vaag aanwezige botertoets. Over de evolutie over verschillende dagen kan ik niets zeggen, deze fles heeft dag 1 niet overleefd. Smakelijke wijn. Enkel de prijs (20,25 euro) en de verplichte reservatie om deze te kunnen bemachtigen schrikken wat af.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - carl - 12-05-2014 11:26 AM

(12-05-2014 08:56 AM)Corto schreef:  Chablis 1er Cru Montmain 2010. Ik heb deze wijn nooit gereserveerd maar toen ik een 2-tal jaar geleden bij V&L was, zag ik een doos van 3 flessen op een tafel liggen. Het bleek dat de persoon die deze flessen gereserveerd had, deze niet meer moest hebben, dus heb ik deze dan maar meegenomen. Wink
A-typische chablis. Wie een overdaad aan boter en houtaroma's verwacht is hier - gelukkig - aan het verkeerde adres. Fris en fruitig met behoorlijk wat zuren, zéér vaag aanwezige botertoets. Over de evolutie over verschillende dagen kan ik niets zeggen, deze fles heeft dag 1 niet overleefd. Smakelijke wijn. Enkel de prijs (20,25 euro) en de verplichte reservatie om deze te kunnen bemachtigen schrikken wat af.

Ik dronk deze wijn een 3-tal weken terug ook met enkele wijnvrienden . Dit waren onze bevindingen : Oxidatief, geoxideerde appel, geuzetoets, peperig, redelijke volle body, mooie zuren, evenwichtig. 90
Naar mijn aanvoelen heeft deze wijn nog een hele weg te gaan. Topwijn! Slurp


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 12-05-2014 11:59 AM

(12-05-2014 11:26 AM)carl schreef:  
(12-05-2014 08:56 AM)Corto schreef:  Chablis 1er Cru Montmain 2010. Ik heb deze wijn nooit gereserveerd maar toen ik een 2-tal jaar geleden bij V&L was, zag ik een doos van 3 flessen op een tafel liggen. Het bleek dat de persoon die deze flessen gereserveerd had, deze niet meer moest hebben, dus heb ik deze dan maar meegenomen. Wink
A-typische chablis. Wie een overdaad aan boter en houtaroma's verwacht is hier - gelukkig - aan het verkeerde adres. Fris en fruitig met behoorlijk wat zuren, zéér vaag aanwezige botertoets. Over de evolutie over verschillende dagen kan ik niets zeggen, deze fles heeft dag 1 niet overleefd. Smakelijke wijn. Enkel de prijs (20,25 euro) en de verplichte reservatie om deze te kunnen bemachtigen schrikken wat af.

Ik dronk deze wijn een 3-tal weken terug ook met enkele wijnvrienden . Dit waren onze bevindingen : Oxidatief, geoxideerde appel, geuzetoets, peperig, redelijke volle body, mooie zuren, evenwichtig. 90
Naar mijn aanvoelen heeft deze wijn nog een hele weg te gaan. Topwijn! Slurp

Doet me wat aan biodynamisch denken?


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - carl - 12-05-2014 09:50 PM

(12-05-2014 11:59 AM)vinejo schreef:  
(12-05-2014 11:26 AM)carl schreef:  
(12-05-2014 08:56 AM)Corto schreef:  Chablis 1er Cru Montmain 2010. Ik heb deze wijn nooit gereserveerd maar toen ik een 2-tal jaar geleden bij V&L was, zag ik een doos van 3 flessen op een tafel liggen. Het bleek dat de persoon die deze flessen gereserveerd had, deze niet meer moest hebben, dus heb ik deze dan maar meegenomen. Wink
A-typische chablis. Wie een overdaad aan boter en houtaroma's verwacht is hier - gelukkig - aan het verkeerde adres. Fris en fruitig met behoorlijk wat zuren, zéér vaag aanwezige botertoets. Over de evolutie over verschillende dagen kan ik niets zeggen, deze fles heeft dag 1 niet overleefd. Smakelijke wijn. Enkel de prijs (20,25 euro) en de verplichte reservatie om deze te kunnen bemachtigen schrikken wat af.

Ik dronk deze wijn een 3-tal weken terug ook met enkele wijnvrienden . Dit waren onze bevindingen : Oxidatief, geoxideerde appel, geuzetoets, peperig, redelijke volle body, mooie zuren, evenwichtig. 90
Naar mijn aanvoelen heeft deze wijn nog een hele weg te gaan. Topwijn! Slurp

Doet me wat aan biodynamisch denken?

Doet er niet alleen aan denken Wink Thomas Pico heeft bij de familie De Moor (eveneens uit Chablis) zijn ideëen opgedaan en verder verfijnd. Met mooie resultaten tot gevolg. Domein is nogal gehyped sinds deze cuvee in 2009 95 RP gekregen heeft. Zijn wijnen (25.000 flessen) zijn voor ze gebotteld worden steevast uitverkocht.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Kupers - 13-05-2014 09:33 PM

Volledig akkoord met de hype, ik had bij Vinikus drie flessen van elke cru op de kop getikt, en toen ik dat terloops vermeldde aan een bevriende wijnhandelaar bij ons in de buurt die enkel de basiswijn en heel af en toe een paar flessen Beauregard in huis heeft, werd die gewoon stikjaloers en hij wilde er prompt tien euro bovenop doen. Ik denk dat ik dit toch liever in mijn kelder laat liggen Smile.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - don quichotte - 13-05-2014 09:37 PM

(13-05-2014 09:33 PM)Kupers schreef:  Volledig akkoord met de hype, ik had bij Vinikus drie flessen van elke cru op de kop getikt, en toen ik dat terloops vermeldde aan een bevriende wijnhandelaar bij ons in de buurt die enkel de basiswijn en heel af en toe een paar flessen Beauregard in huis heeft, werd die gewoon stikjaloers en hij wilde er prompt tien euro bovenop doen. Ik denk dat ik dit toch liever in mijn kelder laat liggen Smile.

Dat heb ik in ieder geval gedaan.Wink
Spijtig genoeg te weinig.Sad


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Kupers - 13-05-2014 11:06 PM

Ieder jaar een paar flesjes kopen zal het tekort wel opvullen Wink


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Marc - 21-07-2014 11:40 PM

Pattes-Loup "Vent d'Ange" 2010:
Licht goudgele kleur, fonkelend, glanzend. Subtiele neus, intens, zuiver.
Vineus, met ondertoon van citrus, en heel mineraal. Romig van verblijf “sur lie” (neem ik aan), lichte oxidatieve toets die hier positief toe bijdraagt. Vers wit fruit (peer, ...), beetje perzik, klein botertoetsje. Strakke maar heel mooie neus.
Aanzet fris en droog, meteen wat frisse citruszuren die overnemen, later wat sappigheid van het fruit, tot op het randje van vettigheid, eindigt met bittertjes en druivenschil.
Mooie lange afdronk, met terug wat bitters.
89+ voor mij. Mooie wijn, complex glas.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Kupers - 23-07-2014 02:41 PM

Bij Vinikus is alles alvast uitverkocht tot volgend jaar spijtig genoeg, maar ik heb gezien dat Basin & Marot nog wat flessen in voorraad heeft voor de geïnteresseerden.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Venne - 05-10-2014 06:50 PM

Vent d'ange 2012
Mooie beschrijving van Marc! Gaat ook door vr de 2012.
Gewoon een loepzuivere complexe chablis, dag 2 nog beter. Den Thomas kan het. En ik denk dat er veel id chablis het zouden kunnen maar dat ze het niet weten....
Volgend glas bitte


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Venne - 05-09-2015 11:53 AM

Zware hagelbuien geweest in Chablis.... Thomas zou gans zijn oogst kwijt zijn.... een drama na de vele investeringen die hij gedaan heeft.
Vooral PC en GC zijn geraakt, zo'n 250 Hc . Percelen zoals M d Tonnerre , Forest , Blanchot , Buteaux, Montmains hebben het héél zwaar te verduren gekregen.
Ook waren ze klaar om te gaan oogsten maar de modderstromen houden dit tegen.
Beetje minder flessen in 2015 uit de Chablis.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 05-09-2015 06:05 PM

(05-09-2015 11:53 AM)Venne schreef:  Zware hagelbuien geweest in Chablis.... Thomas zou gans zijn oogst kwijt zijn.... een drama na de vele investeringen die hij gedaan heeft.
Vooral PC en GC zijn geraakt, zo'n 250 Hc . Percelen zoals M d Tonnerre , Forest , Blanchot , Buteaux, Montmains hebben het héél zwaar te verduren gekregen.
Ook waren ze klaar om te gaan oogsten maar de modderstromen houden dit tegen.
Beetje minder flessen in 2015 uit de Chablis.

banghead


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Corto - 06-09-2015 10:06 AM

Aiaiai. En sowieso was het al niet eenvoudig om aan flessen van Pattes Loup te komen.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 02-01-2017 06:50 PM

Pattes Loup Montmains 2010 1er cru ( Chablis) :

Gist en pickles komen eerst op het papier.
Daarna NAT ? als in Natuurlijke wijn ? Bij verder walsen en proeven komt ook thee en een bittertje naar boven .
Een wijn die dolgraag al elegant wil zijn , maar de diamant is nog niet volledig geslepen . 87-88

Had graag eens geweten hoe dit wijn het deed een dag later !
De bio-touch was wel relatief aanwezig .


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - don quichotte - 20-12-2017 09:15 PM

(21-07-2014 11:40 PM)Marc schreef:  Pattes-Loup "Vent d'Ange" 2010:
Licht goudgele kleur, fonkelend, glanzend. Subtiele neus, intens, zuiver.
Vineus, met ondertoon van citrus, en heel mineraal. Romig van verblijf “sur lie” (neem ik aan), lichte oxidatieve toets die hier positief toe bijdraagt. Vers wit fruit (peer, ...), beetje perzik, klein botertoetsje. Strakke maar heel mooie neus.
Aanzet fris en droog, meteen wat frisse citruszuren die overnemen, later wat sappigheid van het fruit, tot op het randje van vettigheid, eindigt met bittertjes en druivenschil.
Mooie lange afdronk, met terug wat bitters.
89+ voor mij. Mooie wijn, complex glas.

Marc,

Ik weet niet dat je van deze wijn 2010 nog in voorraad hebt.
Heb deze nu in het glas als aperitief.
Krijgt van mij al direct een 90 voor de geur en het vervolg in de mond een dikke 90+.
Een wijn die zijn kwaliteit niet moet bewijzen door een doorgedreven houtlagering maar enkel al door zijn natuurlijke rijkdom een gouden medaille verdient.
En,....nog niets geoxideerd. Hoe kan dat nu? Sleepy

EDIT:
Impressies van de wederhelft: "veel te goed om bij het eten te drinken"


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Corto - 12-05-2020 08:49 AM

Butteaux 2014. Een biologische wijn waarvan ik me kan indenken dat Venne er een fan van is. Smakelijk aromatisch. Meer appels dan ziltheid. Wel een wijn waarop veel mensen die een klassieke chablis verwachten gaan afknappen.
Ik heb altijd wel wat flessen van dit domein in huis omdat ik het toch altijd een lekkere ervaring vind.

Thomas Pico heeft zowel in 2015 als 2016 grote klimatologische tegenslag gehad. In 2015 vernietigde hagel een week voor de oogst een deel van de druiven. In 2016 was de schade nog dramatischer: vorst en hagel in mei, veel neerslag in mei en juni,.... Slechts 9 hl/ha van 2016 kon worden geoogst.

Ik heb in 2014 de Butteaux nog gewoon per fles kunnen kopen aan 26 euro.

De Butteaux 2016 was in 2020 via de invoerder enkel te verkrijgen in een pakket gecombineerd met andere flessen.
In 2020 werd een fles Butteaux 2016 als onderdeel van dit pakket aangeboden voor 52,40 euro. (In 2015 kostte deze als onderdeel van een pakket 41,50 euro).

Alle begrip voor het feit dat het Thomas Pico door 2 mislukte oogsten financieel niet voor de wind gaat en dat hij zijn prijzen dient te verhogen om financieel te overleven. Waarschijnlijk vindt hij nog ruim voldoende mensen die zijn pakketten "mogen" aanschaffen tegen de nieuwe prijzen.

Voor mij heeft hij zich inmiddels (voorlopig?) wel uit de markt geprijsd.
Ik ben benieuwd of zijn prijzen ooit nog opnieuw gaan dalen ...


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Vinoco - 12-05-2020 09:41 AM

(12-05-2020 08:49 AM)Corto schreef:  Butteaux 2014. Een biologische wijn waarvan ik me kan indenken dat Venne er een fan van is. Smakelijk aromatisch. Meer appels dan ziltheid. Wel een wijn waarop veel mensen die een klassieke chablis verwachten gaan afknappen.
Ik heb altijd wel wat flessen van dit domein in huis omdat ik het toch altijd een lekkere ervaring vind.

Thomas Pico heeft zowel in 2015 als 2016 grote klimatologische tegenslag gehad. In 2015 vernietigde hagel een week voor de oogst een deel van de druiven. In 2016 was de schade nog dramatischer: vorst en hagel in mei, veel neerslag in mei en juni,.... Slechts 9 hl/ha van 2016 kon worden geoogst.

Ik heb in 2014 de Butteaux nog gewoon per fles kunnen kopen aan 26 euro.

De Butteaux 2016 was in 2020 via de invoerder enkel te verkrijgen in een pakket gecombineerd met andere flessen.
In 2020 werd een fles Butteaux 2016 als onderdeel van dit pakket aangeboden voor 52,40 euro. (In 2015 kostte deze als onderdeel van een pakket 41,50 euro).

Alle begrip voor het feit dat het Thomas Pico door 2 mislukte oogsten financieel niet voor de wind gaat en dat hij zijn prijzen dient te verhogen om financieel te overleven. Waarschijnlijk vindt hij nog ruim voldoende mensen die zijn pakketten "mogen" aanschaffen tegen de nieuwe prijzen.

Voor mij heeft hij zich inmiddels (voorlopig?) wel uit de markt geprijsd.
Ik ben benieuwd of zijn prijzen ooit nog opnieuw gaan dalen ...

Ik ken het domein niet maar een verdubbeling van de prijs van een "onbekend" domein waarbij de prijs op hetzelfde niveau en hoger ligt als van de gekende grootse en gezochte domeinen zal door niemand geaccepteerd worden. Ik zie dat zijn 15 en 16 nog op veel plaatsen te koop is voor de genoemde bedragen dus verkopen doet het niet.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Olivier - 12-05-2020 10:09 AM

Citaat:Butteaux 2014. Een biologische wijn waarvan ik me kan indenken dat Venne er een fan van is. Smakelijk aromatisch. Meer appels dan ziltheid. Wel een wijn waarop veel mensen die een klassieke chablis verwachten gaan afknappen.
Ik heb altijd wel wat flessen van dit domein in huis omdat ik het toch altijd een lekkere ervaring vind.

Dan moet je ook eens L'Insolite proberen van Thierry Germain. Is een Chenin uit Saumur, maar past wel binnen het profiel dat je beschrijft, fris, appeltjes, zilt. En kost ongeveer de helft Wink


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - wvd - 12-05-2020 04:00 PM

(12-05-2020 09:41 AM)Vinoco schreef:  
(12-05-2020 08:49 AM)Corto schreef:  Butteaux 2014. Een biologische wijn waarvan ik me kan indenken dat Venne er een fan van is. Smakelijk aromatisch. Meer appels dan ziltheid. Wel een wijn waarop veel mensen die een klassieke chablis verwachten gaan afknappen.
Ik heb altijd wel wat flessen van dit domein in huis omdat ik het toch altijd een lekkere ervaring vind.

Thomas Pico heeft zowel in 2015 als 2016 grote klimatologische tegenslag gehad. In 2015 vernietigde hagel een week voor de oogst een deel van de druiven. In 2016 was de schade nog dramatischer: vorst en hagel in mei, veel neerslag in mei en juni,.... Slechts 9 hl/ha van 2016 kon worden geoogst.

Ik heb in 2014 de Butteaux nog gewoon per fles kunnen kopen aan 26 euro.

De Butteaux 2016 was in 2020 via de invoerder enkel te verkrijgen in een pakket gecombineerd met andere flessen.
In 2020 werd een fles Butteaux 2016 als onderdeel van dit pakket aangeboden voor 52,40 euro. (In 2015 kostte deze als onderdeel van een pakket 41,50 euro).

Alle begrip voor het feit dat het Thomas Pico door 2 mislukte oogsten financieel niet voor de wind gaat en dat hij zijn prijzen dient te verhogen om financieel te overleven. Waarschijnlijk vindt hij nog ruim voldoende mensen die zijn pakketten "mogen" aanschaffen tegen de nieuwe prijzen.

Voor mij heeft hij zich inmiddels (voorlopig?) wel uit de markt geprijsd.
Ik ben benieuwd of zijn prijzen ooit nog opnieuw gaan dalen ...

Ik ken het domein niet maar een verdubbeling van de prijs van een "onbekend" domein waarbij de prijs op hetzelfde niveau en hoger ligt als van de gekende grootse en gezochte domeinen zal door niemand geaccepteerd worden. Ik zie dat zijn 15 en 16 nog op veel plaatsen te koop is voor de genoemde bedragen dus verkopen doet het niet.

Er zijn in Chablis nog altijd minder bekende domeinen van wie je bij de importeur wijnen van hoge kwaliteit kan vinden aan best wel toegankelijke prijzen: Chablis onder de € 20 en 1°cru onder de € 30. huhuh
Sorry voor deze interventie Olivier...


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Corto - 12-05-2020 04:36 PM

Bedankt voor de tip, Olivier.

Werner, ik neem aan dat je zo'n importeur kent waarbij je Chablis wijnen van hoge kwaliteit van minder bekende domeinen kan vinden aan "best wel toegankelijke prijzen". Zeer subtiel. ;-)


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 15-08-2020 09:23 AM

2016 de gewone Chablis.
Beetje houterig in het begin fles weg gezet met de kurk eraf.
Na een halfuur een ander verhaal.

Geel fruit, beetje boter, het hout is wat ingetoomd en heel veel finesse.
Boeiende wijn, frisse zuurtjes die erdoor snijden in het middenpalet terwijl er een mooie minerale toets komt opzetten.
Het einde brengt nog een laatste beet van het fruit maar het minerale en de zuren dragen deze wijn naar z'n laatste adem.

De eerste keer dat ik een wijn mocht proeven van deze wijnmaker was ik niet 100% overtuigd, beetje een off-bottle vast.
Maar de fles een tijd terug van Shiraz was heerlijk.
En ook deze instapper is zeker een mooie wijn. 90-91


Lijkt wat op een light versie van een topper uit de Jura.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Fre - 16-08-2020 11:12 AM

Dezelfde wijn 2014 gedronken op restaurant. Toch wel een hoog niveau voor een village in Chablis. Jammer dat dit ook doorgetrokken wordt in de prijs.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 16-08-2020 03:42 PM

(16-08-2020 11:12 AM)Fre schreef:  Dezelfde wijn 2014 gedronken op restaurant. Toch wel een hoog niveau voor een village in Chablis. Jammer dat dit ook doorgetrokken wordt in de prijs.

Wat betaalde je ervoor?
Denk de 16 rond de 26 euro.
Niet op domein wel.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Fre - 16-08-2020 03:58 PM

Geen idee. Het was een glas in het aanbod aangepaste wijnen van The Jane


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - shiraz - 16-08-2020 05:51 PM

(16-08-2020 03:42 PM)Smaakatleet schreef:  
(16-08-2020 11:12 AM)Fre schreef:  Dezelfde wijn 2014 gedronken op restaurant. Toch wel een hoog niveau voor een village in Chablis. Jammer dat dit ook doorgetrokken wordt in de prijs.

Wat betaalde je ervoor?
Denk de 16 rond de 26 euro.
Niet op domein wel.

Een paar jaar geleden nog gekocht aan de helft van de prijs Ik heb nog een 3 tal jaargangen liggen, allemaal 1e cru en allemaal gekocht onder de 30€.
gekocht bij -->
https://www.vinikusenlazarus.be/NL/ourwines/fr-pattes-loup,-chablis-2018.aspx
en sinds kort ook te koop, maar veeeeel te duur bij -->
https://www.leirovins.be/nl/webshop/13659/frankrijk/bourgogne-chablis/chablis-vent-d-ange-domaine-pattes-loups


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 16-08-2020 09:09 PM

(16-08-2020 05:51 PM)shiraz schreef:  
(16-08-2020 03:42 PM)Smaakatleet schreef:  
(16-08-2020 11:12 AM)Fre schreef:  Dezelfde wijn 2014 gedronken op restaurant. Toch wel een hoog niveau voor een village in Chablis. Jammer dat dit ook doorgetrokken wordt in de prijs.

Wat betaalde je ervoor?
Denk de 16 rond de 26 euro.
Niet op domein wel.

Een paar jaar geleden nog gekocht aan de helft van de prijs Ik heb nog een 3 tal jaargangen liggen, allemaal 1e cru en allemaal gekocht onder de 30€.
gekocht bij -->
https://www.vinikusenlazarus.be/NL/ourwines/fr-pattes-loup,-chablis-2018.aspx
en sinds kort ook te koop, maar veeeeel te duur bij -->
https://www.leirovins.be/nl/webshop/13659/frankrijk/bourgogne-chablis/chablis-vent-d-ange-domaine-pattes-loups

Bedankt!
Ja hallo wat een verschil!


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 16-08-2020 09:24 PM

(16-08-2020 09:09 PM)Smaakatleet schreef:  
(16-08-2020 05:51 PM)shiraz schreef:  
(16-08-2020 03:42 PM)Smaakatleet schreef:  
(16-08-2020 11:12 AM)Fre schreef:  Dezelfde wijn 2014 gedronken op restaurant. Toch wel een hoog niveau voor een village in Chablis. Jammer dat dit ook doorgetrokken wordt in de prijs.

Wat betaalde je ervoor?
Denk de 16 rond de 26 euro.
Niet op domein wel.

Een paar jaar geleden nog gekocht aan de helft van de prijs Ik heb nog een 3 tal jaargangen liggen, allemaal 1e cru en allemaal gekocht onder de 30€.
gekocht bij -->
https://www.vinikusenlazarus.be/NL/ourwines/fr-pattes-loup,-chablis-2018.aspx
en sinds kort ook te koop, maar veeeeel te duur bij -->
https://www.leirovins.be/nl/webshop/13659/frankrijk/bourgogne-chablis/chablis-vent-d-ange-domaine-pattes-loups

Bedankt!
Ja hallo wat een verschil!

Leirovins tracht je meteen 6 flessen te laten kopen, ze geven 5 + 1
Dan komt het per fles zelfs nog iets goedkoper uit.
Weet niet of dit de beste verkoopstrategie is, de meeste wijnliefhebbers kopen niet graag 6 fl van dezelfde wijn.
BTw, 1 x PL gedronken (was een fles van goeie ouwe Carl) en zeer mooi bevonden.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 12-10-2020 06:46 AM

Niemand die hier al eens een rode gedronken heeft van deze wijnbouwer?


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Corto - 12-10-2020 11:57 AM

(12-10-2020 06:46 AM)Smaakatleet schreef:  Niemand die hier al eens een rode gedronken heeft van deze wijnbouwer?

Ik wist niet eens dat hij ook rode wijn maakt.

https://www.vinikusenlazarus.be/NL/ourwines/fr-pattes-loup,-carignan-pinot-noir.aspx
https://www.vinikusenlazarus.be/ourwines/fr-pattes-loup,-gamay-pinot-noir.aspx


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 12-10-2020 07:16 PM

En zo leren we altijd bij hé.
Heb eens wat test flesjes besteld.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - shiraz - 12-10-2020 11:15 PM

Ik denk dat de rode wijnen vooral zijn verlies, de opbrengsten van de afgelopen jaren (2015, 2016 en 2017) waren extreem laag door hagel en vorst, moet compenseren.
Laat maar weten wat je ervan vond


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 13-10-2020 05:28 PM

(12-10-2020 11:15 PM)shiraz schreef:  Ik denk dat de rode wijnen vooral zijn verlies, de opbrengsten van de afgelopen jaren (2015, 2016 en 2017) waren extreem laag door hagel en vorst, moet compenseren.
Laat maar weten wat je ervan vond

Klopt volledig!
Als de cijfers er weer dat beter uitzien en we mogen opnieuw onder het volk, kunnen we eens eentje proeven samen.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - shiraz - 06-02-2021 08:06 PM

2014 Domaine Pattes Loup Chablis 1er Cru Beauregard
Mooie wijn, peer, kweepeer, geconfijte citroen, witte bloemen, mineraal, leisteen, mooie zuren.... Af
Inderdtijd gekocht voor 25€ per fles bij vinikus, nu dubbel zoveel.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 06-02-2021 09:36 PM

(06-02-2021 08:06 PM)shiraz schreef:  2014 Domaine Pattes Loup Chablis 1er Cru Beauregard
Mooie wijn, peer, kweepeer, geconfijte citroen, witte bloemen, mineraal, leisteen, mooie zuren.... Af
Inderdtijd gekocht voor 25€ per fles bij vinikus, nu dubbel zoveel.

Mooi!
Topjaar ook, 2014... en ja, weer zo n domein dat uit onze handen glipt...


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - shiraz - 06-02-2021 11:04 PM

ik heb nog wel wat fleskes liggen aan de oude prijs applausapplausapplaus


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 07-02-2021 12:09 AM

(06-02-2021 11:04 PM)shiraz schreef:  ik heb nog wel wat fleskes liggen aan de oude prijs applausapplausapplaus

Die kunnen er zeker nog een jaar of 10 tegen vermoed ik ;-)


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - shiraz - 07-02-2021 07:59 PM

er zit duidelijk nog rek op


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 11-04-2021 04:13 PM

(12-10-2020 11:15 PM)shiraz schreef:  Ik denk dat de rode wijnen vooral zijn verlies, de opbrengsten van de afgelopen jaren (2015, 2016 en 2017) waren extreem laag door hagel en vorst, moet compenseren.
Laat maar weten wat je ervan vond

Pinot Noir en Carignan blend gedronken dit weekend.
Not my cup of tea.
Bij een kruidige Tajine lukt het nog wel.
Maar op zichzelf geen fan van.
Afblijven zou ik zeggen.
Het is een 2018 een zeer moeilijk jaar voor pinot noir naar mijn gevoel.
De pinot komt dan nog uit de Elzas.

Het begint mooi maar het hangt niet goed samen.
Ik dacht dit wordt beter op dag twee maar het was net omgekeerd.

Een wijn mag zo goed bij een gerecht passend zijn, als ik niet met plezier een glas ervan drink zonder eten.
Dan is het al wat moeilijker.

Ik kan moeilijk nog meer gaan eten, minder drinken is ook geen optie.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 30-06-2021 12:22 PM

Enkele weken terug een '18 geopend van de basis cuvée.
Wat een wijn!
Opnieuw die grootste finesse, alles is zo gedoseerd en in balans. Genieten elke slok opnieuw.
Weinig betere Chardonnay gehad aan die prijs.
Aanrader!


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 30-06-2021 03:13 PM

(30-06-2021 12:22 PM)Smaakatleet schreef:  Enkele weken terug een '18 geopend van de basis cuvée.
Wat een wijn!
Opnieuw die grootste finesse, alles is zo gedoseerd en in balans. Genieten elke slok opnieuw.
Weinig betere Chardonnay gehad aan die prijs.
Aanrader!

Werken ze daar biodynamisch, Greg?


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 30-06-2021 07:11 PM

(30-06-2021 03:13 PM)vinejo schreef:  
(30-06-2021 12:22 PM)Smaakatleet schreef:  Enkele weken terug een '18 geopend van de basis cuvée.
Wat een wijn!
Opnieuw die grootste finesse, alles is zo gedoseerd en in balans. Genieten elke slok opnieuw.
Weinig betere Chardonnay gehad aan die prijs.
Aanrader!

Werken ze daar biodynamisch, Greg?

Klopt volledig Jo, de wijnmaker gebruikt ook een minimum aan nieuw hout.
Dit maakt zijn wijnen ook wel een stuk toegankelijker.

Let wel dit is slechts de instapper (gaf hem toch 91 als ik me niet vergis) de 1er cru's hebben wel baat bij kelderrust.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 30-06-2021 08:03 PM

(30-06-2021 07:11 PM)Smaakatleet schreef:  
(30-06-2021 03:13 PM)vinejo schreef:  
(30-06-2021 12:22 PM)Smaakatleet schreef:  Enkele weken terug een '18 geopend van de basis cuvée.
Wat een wijn!
Opnieuw die grootste finesse, alles is zo gedoseerd en in balans. Genieten elke slok opnieuw.
Weinig betere Chardonnay gehad aan die prijs.
Aanrader!

Werken ze daar biodynamisch, Greg?

Klopt volledig Jo, de wijnmaker gebruikt ook een minimum aan nieuw hout.
Dit maakt zijn wijnen ook wel een stuk toegankelijker.

Let wel dit is slechts de instapper (gaf hem toch 91 als ik me niet vergis) de 1er cru's hebben wel baat bij kelderrust.

Moet daar DRINGEND eens iets van kopen….
(Wel al gedronken, bij Carl, en zeer onder de indruk ook)


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 30-06-2021 08:40 PM

Deze cuvée is nog te verkrijgen bij Vinikus.
Die 1er cru's gaan blijkbaar sneller over de toonbank.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 30-06-2021 11:34 PM

(30-06-2021 08:40 PM)Smaakatleet schreef:  Deze cuvée is nog te verkrijgen bij Vinikus.
Die 1er cru's gaan blijkbaar sneller over de toonbank.

De Vent d ange dan?
1. Zeer leuke naam
2. Toch wel prijzig voor een instapper (26 euro, aan die prijs mag t wel goed zijn ;-) )


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 01-07-2021 05:16 AM

(30-06-2021 11:34 PM)vinejo schreef:  
(30-06-2021 08:40 PM)Smaakatleet schreef:  Deze cuvée is nog te verkrijgen bij Vinikus.
Die 1er cru's gaan blijkbaar sneller over de toonbank.

De Vent d ange dan?
1. Zeer leuke naam
2. Toch wel prijzig voor een instapper (26 euro, aan die prijs mag t wel goed zijn ;-) )

Inderdaad Vent d'ange die is het echt wel waard hoor.
Die wijnen zijn echt fors gestegen de laatste jaren.
De man zou al enkele rotjaren achter de rug hebben.
De weergoden zijn meedogenloos.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Mathijs81 - 03-07-2021 03:58 PM

(30-06-2021 12:22 PM)Smaakatleet schreef:  Enkele weken terug een '18 geopend van de basis cuvée.
Wat een wijn!
Opnieuw die grootste finesse, alles is zo gedoseerd en in balans. Genieten elke slok opnieuw.
Weinig betere Chardonnay gehad aan die prijs.
Aanrader!

Gisteren ook een fles ontkurkt … vreemde wijn … qua textuur siroop.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 03-07-2021 07:01 PM

(03-07-2021 03:58 PM)Mathijs81 schreef:  
(30-06-2021 12:22 PM)Smaakatleet schreef:  Enkele weken terug een '18 geopend van de basis cuvée.
Wat een wijn!
Opnieuw die grootste finesse, alles is zo gedoseerd en in balans. Genieten elke slok opnieuw.
Weinig betere Chardonnay gehad aan die prijs.
Aanrader!

Gisteren ook een fles ontkurkt … vreemde wijn … qua textuur siroop.

Welke jaargang heb je van een onthoofding voorzien?


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Mathijs81 - 03-07-2021 08:04 PM

(03-07-2021 07:01 PM)Smaakatleet schreef:  
(03-07-2021 03:58 PM)Mathijs81 schreef:  
(30-06-2021 12:22 PM)Smaakatleet schreef:  Enkele weken terug een '18 geopend van de basis cuvée.
Wat een wijn!
Opnieuw die grootste finesse, alles is zo gedoseerd en in balans. Genieten elke slok opnieuw.
Weinig betere Chardonnay gehad aan die prijs.
Aanrader!

Gisteren ook een fles ontkurkt … vreemde wijn … qua textuur siroop.

Welke jaargang heb je van een onthoofding voorzien?

Ook de 2018 … ik kon deze wijn niet echt goed plaatsen.
De viscositeit vond ik wat afstotend, maar inhoudelijk zat het wel snor.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 03-07-2021 09:04 PM

(03-07-2021 08:04 PM)Mathijs81 schreef:  
(03-07-2021 07:01 PM)Smaakatleet schreef:  
(03-07-2021 03:58 PM)Mathijs81 schreef:  
(30-06-2021 12:22 PM)Smaakatleet schreef:  Enkele weken terug een '18 geopend van de basis cuvée.
Wat een wijn!
Opnieuw die grootste finesse, alles is zo gedoseerd en in balans. Genieten elke slok opnieuw.
Weinig betere Chardonnay gehad aan die prijs.
Aanrader!

Gisteren ook een fles ontkurkt … vreemde wijn … qua textuur siroop.

Welke jaargang heb je van een onthoofding voorzien?

Ook de 2018 … ik kon deze wijn niet echt goed plaatsen.
De viscositeit vond ik wat afstotend, maar inhoudelijk zat het wel snor.

Het lijkt dat er wat flesvariatie is, heb je nog flessen?


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Mathijs81 - 03-07-2021 09:51 PM

(03-07-2021 09:04 PM)Smaakatleet schreef:  Het lijkt dat er wat flesvariatie is, heb je nog flessen?

Nog eentje liggen Wink


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Smaakatleet - 03-07-2021 10:36 PM

(03-07-2021 09:51 PM)Mathijs81 schreef:  
(03-07-2021 09:04 PM)Smaakatleet schreef:  Het lijkt dat er wat flesvariatie is, heb je nog flessen?

Nog eentje liggen Wink
Ik zou zeggen niet te lang wachten, het is de beste manier om te zien of het wel degelijk om flesvariatie gaat of niet.
En met de milde temperaturen die we hebben momenteel zou het niet slect zijn om er iets naast te zetten vanuit de zee!
cheersrespect


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Olivier - 04-07-2021 08:58 AM

(03-07-2021 03:58 PM)Mathijs81 schreef:  
(30-06-2021 12:22 PM)Smaakatleet schreef:  Enkele weken terug een '18 geopend van de basis cuvée.
Wat een wijn!
Opnieuw die grootste finesse, alles is zo gedoseerd en in balans. Genieten elke slok opnieuw.
Weinig betere Chardonnay gehad aan die prijs.
Aanrader!

Gisteren ook een fles ontkurkt … vreemde wijn … qua textuur siroop.

Klinkt als maladie de la graisse, of ropiness in het engels :

https://wineanorak.com/2020/04/19/ropiness-in-wine-a-new-fault-for-me/


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - wvd - 04-07-2021 11:16 AM

(04-07-2021 08:58 AM)Olivier schreef:  
(03-07-2021 03:58 PM)Mathijs81 schreef:  
(30-06-2021 12:22 PM)Smaakatleet schreef:  Enkele weken terug een '18 geopend van de basis cuvée.
Wat een wijn!
Opnieuw die grootste finesse, alles is zo gedoseerd en in balans. Genieten elke slok opnieuw.
Weinig betere Chardonnay gehad aan die prijs.
Aanrader!

Gisteren ook een fles ontkurkt … vreemde wijn … qua textuur siroop.

Klinkt als maladie de la graisse, of ropiness in het engels :

https://wineanorak.com/2020/04/19/ropiness-in-wine-a-new-fault-for-me/

Pattes Loup werkt wel bio, maar ik dacht toch dat hij zwavelt bij botteling, dus van waar komt die bacteriologische infectie dan vraag ik me af. Intussen serieus gehypet domein, de nieuwe chouchou van de pers?
Zelf hou ik meer van het strakke type Chablis wat alsmaar moeilijker te vinden lijkt
.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Mathijs81 - 04-07-2021 01:49 PM

(04-07-2021 08:58 AM)Olivier schreef:  Klinkt als maladie de la graisse, of ropiness in het engels :
https://wineanorak.com/2020/04/19/ropiness-in-wine-a-new-fault-for-me/

Nu je het zegt ... in het laatste glas lag iets op de bodem, ik vermoedde dode gistcellen.
Maar nu ik de foto zie ... duidelijk een fout in de wijn ... deed niets af aan smaak, maar gewoon vieze textuur.

Mathijs


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - wvd - 04-07-2021 02:20 PM

(04-07-2021 01:49 PM)Mathijs81 schreef:  
(04-07-2021 08:58 AM)Olivier schreef:  Klinkt als maladie de la graisse, of ropiness in het engels :
https://wineanorak.com/2020/04/19/ropiness-in-wine-a-new-fault-for-me/

Nu je het zegt ... in het laatste glas lag iets op de bodem, ik vermoedde dode gistcellen.
Maar nu ik de foto zie ... duidelijk een fout in de wijn ... deed niets af aan smaak, maar gewoon vieze textuur.

Mathijs

Naar mijn gevoel maakt textuur zeker deel uit van de smaak, het totale mondgevoel. Ik heb dit bij mijn weten nog maar 1 keer meegemaakt, sla me dood, geen idee in welke wijn dat was en ik vond dat nogal degoutant. Voor mij echt een fout en dat is het zeker als het op te lossen is met een vleugje sulfiet.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - wvd - 05-07-2021 02:19 PM

Even nagevraagd bij Laurent: is bekend met het fenomeen, heeft het ooit zelf ervaren in 2003.
Ja, het komt meer voor bij wijnen zonder of heel weinig sulfiet, maar is zeker ook gerelateerd met wijnen met lage zuren. In wijnmakerskringen zegt men: "le vin fait de l'huile".
Maar het is gemakkelijk te behandelen: een beetje zwavel, veel "batônneren" of zelfs "opkloppen van de wijn" (lucht + emulsie) zoals eieren kloppen tot sneeuw!
Maar dat heeft de Pico dus niet gedaan en dat is fout!


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 05-07-2021 04:34 PM

(05-07-2021 02:19 PM)wvd schreef:  Maar het is gemakkelijk te behandelen: een beetje zwavel, veel "batônneren" of zelfs "opkloppen van de wijn" (lucht + emulsie) zoals eieren kloppen tot sneeuw!
Maar dat heeft de Pico dus niet gedaan en dat is fout!

[attachment=5687]

Naar eigen zeggen heeft hij nochtans de wijn “azo gedraaid en gekeerd en al..!”


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - claret - 21-10-2023 07:26 AM

Vent d’Anges 2018. Eerste wijn die ik van dit domein mag drinken en stelt niet teleur. De zuiverheid en energie van deze wijn vallen op. Ondanks zn diepgang (de wijn is zeer breed en gelaagd zowel id neus als mond) behoudt de wijn een soort lichtvoetigheid. Alles komt op een zeer subtiele manier binnen (mineraliteit, aromatisch), nooit opdringerig en voor de hand liggend. Krachtig, doch extreem breekbaar en delicaat. De wijn intrigeert en daagt uit. Er is een bio kantje aan de wijn maar dit komt nooit op de voorgrond. De pijnlijke banaliteit van de Chablis 1er Cru die we erna dronken (Gayot uit Delhaize, me in het verleden nochtans niet slecht bevallen) maakte de schoonheid van deze wijn duidelijk. Niet goedkoop, maar ik denk dat dit zn prijs meer dan waard is.


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - Fre - 21-10-2023 09:26 AM

Pattes Loup maakt fantastische wijnen maar inderdaad niet goedkoop. Waar haalde je deze?


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - claret - 21-10-2023 09:52 AM

(21-10-2023 09:26 AM)Fre schreef:  Pattes Loup maakt fantastische wijnen maar inderdaad niet goedkoop. Waar haalde je deze?

Stond/staat tot m’n grote verbazing in de lokale drankenhandel (Pede, Oudenaarde, 32 euro dacht ek).


RE: Domaine Pattes Loup, Chablis - vinejo - 21-10-2023 10:38 AM

(21-10-2023 09:52 AM)claret schreef:  
(21-10-2023 09:26 AM)Fre schreef:  Pattes Loup maakt fantastische wijnen maar inderdaad niet goedkoop. Waar haalde je deze?

Stond/staat tot m’n grote verbazing in de lokale drankenhandel (Pede, Oudenaarde, 32 euro dacht ek).

Waw, verrassend idd!
Mooi beschreven btw.