Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Pattes Loup, Chablis
09-09-2011, 12:32 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-09-2011 om 12:34 AM door doc.)
Bericht: #1
Domaine Pattes Loup, Chablis
Vent d' Ange 2009

De 30 jarige vigneron Thomas Pico begon dit domein in 2006. Het domein telt slechts 2.4 ha. Kalkgrond en schelpjes zoals in Sancerre. Deze bodem zorgt voor een uitgesproken mineraliteit in de wijn. Loepzuivere, pure wijn. Mineraal zelfs wat "zout" (saline), limoen, peer, licht vettig en hoog in zuren. Geen houterige toetsen, geen toast. Heeft alle kwaliteiten van een top Sancerre. Vergeet uw referentiekader van Chablis. Beperkt beschikbare wijn. Eéntje om absoluut in de gaten te houden. Heel groot !! Parker gaf z'n cuvée Montmain 1er cru 2009 95+, deze werd daardoor derde beste Chablis van dat jaar.

Buvez du vin et vivez joyeux !
09-09-2011, 08:00 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-09-2011 om 12:09 PM door doc.)
Bericht: #2
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
De 1er cru's 2010 zijn momenteel bij Vinikus en Lazarus in voorverkoop te bestellen. Levering midden april 2012

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
28-03-2012, 07:12 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Vent d'Ange 2009

Daarnet na de tuinarbeid -in het resterende zonnetje- ééntje open getrokken. Gesloten neus, vooral minerale, krijtachtige toetsen, vluchtig vegetaal, weinig fruit te bespeuren tenzij wat appeltjes. Wat vettigheid in de mond, hoog in zuren, duidelijk saline. Wit steenfruit en appeltjes, onrijpe peer. Fris en gespannen als een boog. Enkele kelderjaren zouden deugd doen.

Buvez du vin et vivez joyeux !
29-03-2012, 12:42 AM
Bericht: #4
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
(28-03-2012 07:12 PM)dr_magooo schreef:  Vent d'Ange 2009
Gesloten neus, vooral minerale, krijtachtige toetsen, vluchtig vegetaal, weinig fruit te bespeuren tenzij wat appeltjes. Wat vettigheid in de mond, hoog in zuren, duidelijk saline.

Lijkt me typisch... ;-)
Wacht nog steeds op een Chablis die me van mijn stoel blaast.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-03-2012, 11:33 AM
Bericht: #5
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
(29-03-2012 12:42 AM)vinejo schreef:  Wacht nog steeds op een Chablis die me van mijn stoel blaast.

Na een drietal flessen zou dat toch geen probleem mogen zijn ....

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
29-03-2012, 11:49 AM
Bericht: #6
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Ik vond de 2010 hiervan toch redelijk impressionant tijdens de tasting vorig weekend bij Vinikus en Lazarus. Beloftevol voor de 1er cru's

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
29-03-2012, 05:00 PM
Bericht: #7
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
(29-03-2012 11:33 AM)koen schreef:  
(29-03-2012 12:42 AM)vinejo schreef:  Wacht nog steeds op een Chablis die me van mijn stoel blaast.

Na een drietal flessen zou dat toch geen probleem mogen zijn ....

Ah, meneer is op de hoogte van mijn Chablis consumptie? Cool

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-03-2012, 06:13 PM
Bericht: #8
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
I stand corrected : een drietal opeenvolgende flessen, zou je consumptie zelfs niet durven schatten Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
29-03-2012, 06:34 PM
Bericht: #9
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
[Afbeelding: homer_drinking-12388.jpg]

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-03-2012, 08:29 PM
Bericht: #10
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
(29-03-2012 11:49 AM)carl schreef:  Ik vond de 2010 hiervan toch redelijk impressionant tijdens de tasting vorig weekend bij Vinikus en Lazarus. Beloftevol voor de 1er cru's

I second that. En dat was nog maar de basis-Chablis. Was direkt overtuigd.
29-03-2012, 11:00 PM
Bericht: #11
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Op dag 2 toch meer open, het fruit komt duidelijk meer opzetten. Ik geef 88/100.

Buvez du vin et vivez joyeux !
30-03-2012, 11:32 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-03-2012 om 11:47 PM door doc.)
Bericht: #12
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Op dag 3 echt heel lekker, meer rijp geel fruit in de neus, wat boterigheid , rondeur, gele perzik en fijn onderlijnende zuurtjes. Heel schone evolutie op een paar dagen, ik ben toch wat verrast.

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-06-2012, 09:03 PM
Bericht: #13
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Eergisteren is mijn chablis 2010 en montain geleverd... Ben curieus
16-11-2012, 08:20 PM
Bericht: #14
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Vanaf vandaag kunnen de 1er Cru's van dit domein weer besteld worden in voorverkoop bij Vinikus en Lazarus. Levering midden April 2013. De basischablis zal vanaf December 2012 terug verkrijgbaar zijn.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
12-05-2014, 08:56 AM
Bericht: #15
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Chablis 1er Cru Montmain 2010. Ik heb deze wijn nooit gereserveerd maar toen ik een 2-tal jaar geleden bij V&L was, zag ik een doos van 3 flessen op een tafel liggen. Het bleek dat de persoon die deze flessen gereserveerd had, deze niet meer moest hebben, dus heb ik deze dan maar meegenomen. Wink
A-typische chablis. Wie een overdaad aan boter en houtaroma's verwacht is hier - gelukkig - aan het verkeerde adres. Fris en fruitig met behoorlijk wat zuren, zéér vaag aanwezige botertoets. Over de evolutie over verschillende dagen kan ik niets zeggen, deze fles heeft dag 1 niet overleefd. Smakelijke wijn. Enkel de prijs (20,25 euro) en de verplichte reservatie om deze te kunnen bemachtigen schrikken wat af.
12-05-2014, 11:26 AM
Bericht: #16
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
(12-05-2014 08:56 AM)Corto schreef:  Chablis 1er Cru Montmain 2010. Ik heb deze wijn nooit gereserveerd maar toen ik een 2-tal jaar geleden bij V&L was, zag ik een doos van 3 flessen op een tafel liggen. Het bleek dat de persoon die deze flessen gereserveerd had, deze niet meer moest hebben, dus heb ik deze dan maar meegenomen. Wink
A-typische chablis. Wie een overdaad aan boter en houtaroma's verwacht is hier - gelukkig - aan het verkeerde adres. Fris en fruitig met behoorlijk wat zuren, zéér vaag aanwezige botertoets. Over de evolutie over verschillende dagen kan ik niets zeggen, deze fles heeft dag 1 niet overleefd. Smakelijke wijn. Enkel de prijs (20,25 euro) en de verplichte reservatie om deze te kunnen bemachtigen schrikken wat af.

Ik dronk deze wijn een 3-tal weken terug ook met enkele wijnvrienden . Dit waren onze bevindingen : Oxidatief, geoxideerde appel, geuzetoets, peperig, redelijke volle body, mooie zuren, evenwichtig. 90
Naar mijn aanvoelen heeft deze wijn nog een hele weg te gaan. Topwijn! Slurp

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
12-05-2014, 11:59 AM
Bericht: #17
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
(12-05-2014 11:26 AM)carl schreef:  
(12-05-2014 08:56 AM)Corto schreef:  Chablis 1er Cru Montmain 2010. Ik heb deze wijn nooit gereserveerd maar toen ik een 2-tal jaar geleden bij V&L was, zag ik een doos van 3 flessen op een tafel liggen. Het bleek dat de persoon die deze flessen gereserveerd had, deze niet meer moest hebben, dus heb ik deze dan maar meegenomen. Wink
A-typische chablis. Wie een overdaad aan boter en houtaroma's verwacht is hier - gelukkig - aan het verkeerde adres. Fris en fruitig met behoorlijk wat zuren, zéér vaag aanwezige botertoets. Over de evolutie over verschillende dagen kan ik niets zeggen, deze fles heeft dag 1 niet overleefd. Smakelijke wijn. Enkel de prijs (20,25 euro) en de verplichte reservatie om deze te kunnen bemachtigen schrikken wat af.

Ik dronk deze wijn een 3-tal weken terug ook met enkele wijnvrienden . Dit waren onze bevindingen : Oxidatief, geoxideerde appel, geuzetoets, peperig, redelijke volle body, mooie zuren, evenwichtig. 90
Naar mijn aanvoelen heeft deze wijn nog een hele weg te gaan. Topwijn! Slurp

Doet me wat aan biodynamisch denken?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-05-2014, 09:50 PM
Bericht: #18
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
(12-05-2014 11:59 AM)vinejo schreef:  
(12-05-2014 11:26 AM)carl schreef:  
(12-05-2014 08:56 AM)Corto schreef:  Chablis 1er Cru Montmain 2010. Ik heb deze wijn nooit gereserveerd maar toen ik een 2-tal jaar geleden bij V&L was, zag ik een doos van 3 flessen op een tafel liggen. Het bleek dat de persoon die deze flessen gereserveerd had, deze niet meer moest hebben, dus heb ik deze dan maar meegenomen. Wink
A-typische chablis. Wie een overdaad aan boter en houtaroma's verwacht is hier - gelukkig - aan het verkeerde adres. Fris en fruitig met behoorlijk wat zuren, zéér vaag aanwezige botertoets. Over de evolutie over verschillende dagen kan ik niets zeggen, deze fles heeft dag 1 niet overleefd. Smakelijke wijn. Enkel de prijs (20,25 euro) en de verplichte reservatie om deze te kunnen bemachtigen schrikken wat af.

Ik dronk deze wijn een 3-tal weken terug ook met enkele wijnvrienden . Dit waren onze bevindingen : Oxidatief, geoxideerde appel, geuzetoets, peperig, redelijke volle body, mooie zuren, evenwichtig. 90
Naar mijn aanvoelen heeft deze wijn nog een hele weg te gaan. Topwijn! Slurp

Doet me wat aan biodynamisch denken?

Doet er niet alleen aan denken Wink Thomas Pico heeft bij de familie De Moor (eveneens uit Chablis) zijn ideëen opgedaan en verder verfijnd. Met mooie resultaten tot gevolg. Domein is nogal gehyped sinds deze cuvee in 2009 95 RP gekregen heeft. Zijn wijnen (25.000 flessen) zijn voor ze gebotteld worden steevast uitverkocht.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
13-05-2014, 09:33 PM
Bericht: #19
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Volledig akkoord met de hype, ik had bij Vinikus drie flessen van elke cru op de kop getikt, en toen ik dat terloops vermeldde aan een bevriende wijnhandelaar bij ons in de buurt die enkel de basiswijn en heel af en toe een paar flessen Beauregard in huis heeft, werd die gewoon stikjaloers en hij wilde er prompt tien euro bovenop doen. Ik denk dat ik dit toch liever in mijn kelder laat liggen Smile.
13-05-2014, 09:37 PM
Bericht: #20
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
(13-05-2014 09:33 PM)Kupers schreef:  Volledig akkoord met de hype, ik had bij Vinikus drie flessen van elke cru op de kop getikt, en toen ik dat terloops vermeldde aan een bevriende wijnhandelaar bij ons in de buurt die enkel de basiswijn en heel af en toe een paar flessen Beauregard in huis heeft, werd die gewoon stikjaloers en hij wilde er prompt tien euro bovenop doen. Ik denk dat ik dit toch liever in mijn kelder laat liggen Smile.

Dat heb ik in ieder geval gedaan.Wink
Spijtig genoeg te weinig.Sad

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
13-05-2014, 11:06 PM
Bericht: #21
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Ieder jaar een paar flesjes kopen zal het tekort wel opvullen Wink
21-07-2014, 11:40 PM
Bericht: #22
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Pattes-Loup "Vent d'Ange" 2010:
Licht goudgele kleur, fonkelend, glanzend. Subtiele neus, intens, zuiver.
Vineus, met ondertoon van citrus, en heel mineraal. Romig van verblijf “sur lie” (neem ik aan), lichte oxidatieve toets die hier positief toe bijdraagt. Vers wit fruit (peer, ...), beetje perzik, klein botertoetsje. Strakke maar heel mooie neus.
Aanzet fris en droog, meteen wat frisse citruszuren die overnemen, later wat sappigheid van het fruit, tot op het randje van vettigheid, eindigt met bittertjes en druivenschil.
Mooie lange afdronk, met terug wat bitters.
89+ voor mij. Mooie wijn, complex glas.
23-07-2014, 02:41 PM
Bericht: #23
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Bij Vinikus is alles alvast uitverkocht tot volgend jaar spijtig genoeg, maar ik heb gezien dat Basin & Marot nog wat flessen in voorraad heeft voor de geïnteresseerden.
05-10-2014, 06:50 PM
Bericht: #24
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Vent d'ange 2012
Mooie beschrijving van Marc! Gaat ook door vr de 2012.
Gewoon een loepzuivere complexe chablis, dag 2 nog beter. Den Thomas kan het. En ik denk dat er veel id chablis het zouden kunnen maar dat ze het niet weten....
Volgend glas bitte

Wine is sunlight , held together by water !
05-09-2015, 11:53 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-09-2015 om 11:54 AM door Venne.)
Bericht: #25
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Zware hagelbuien geweest in Chablis.... Thomas zou gans zijn oogst kwijt zijn.... een drama na de vele investeringen die hij gedaan heeft.
Vooral PC en GC zijn geraakt, zo'n 250 Hc . Percelen zoals M d Tonnerre , Forest , Blanchot , Buteaux, Montmains hebben het héél zwaar te verduren gekregen.
Ook waren ze klaar om te gaan oogsten maar de modderstromen houden dit tegen.
Beetje minder flessen in 2015 uit de Chablis.

Wine is sunlight , held together by water !
05-09-2015, 06:05 PM
Bericht: #26
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
(05-09-2015 11:53 AM)Venne schreef:  Zware hagelbuien geweest in Chablis.... Thomas zou gans zijn oogst kwijt zijn.... een drama na de vele investeringen die hij gedaan heeft.
Vooral PC en GC zijn geraakt, zo'n 250 Hc . Percelen zoals M d Tonnerre , Forest , Blanchot , Buteaux, Montmains hebben het héél zwaar te verduren gekregen.
Ook waren ze klaar om te gaan oogsten maar de modderstromen houden dit tegen.
Beetje minder flessen in 2015 uit de Chablis.

banghead

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-09-2015, 10:06 AM
Bericht: #27
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Aiaiai. En sowieso was het al niet eenvoudig om aan flessen van Pattes Loup te komen.
02-01-2017, 06:50 PM
Bericht: #28
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Pattes Loup Montmains 2010 1er cru ( Chablis) :

Gist en pickles komen eerst op het papier.
Daarna NAT ? als in Natuurlijke wijn ? Bij verder walsen en proeven komt ook thee en een bittertje naar boven .
Een wijn die dolgraag al elegant wil zijn , maar de diamant is nog niet volledig geslepen . 87-88

Had graag eens geweten hoe dit wijn het deed een dag later !
De bio-touch was wel relatief aanwezig .
20-12-2017, 09:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-12-2017 om 09:34 PM door don quichotte.)
Bericht: #29
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
(21-07-2014 11:40 PM)Marc schreef:  Pattes-Loup "Vent d'Ange" 2010:
Licht goudgele kleur, fonkelend, glanzend. Subtiele neus, intens, zuiver.
Vineus, met ondertoon van citrus, en heel mineraal. Romig van verblijf “sur lie” (neem ik aan), lichte oxidatieve toets die hier positief toe bijdraagt. Vers wit fruit (peer, ...), beetje perzik, klein botertoetsje. Strakke maar heel mooie neus.
Aanzet fris en droog, meteen wat frisse citruszuren die overnemen, later wat sappigheid van het fruit, tot op het randje van vettigheid, eindigt met bittertjes en druivenschil.
Mooie lange afdronk, met terug wat bitters.
89+ voor mij. Mooie wijn, complex glas.

Marc,

Ik weet niet dat je van deze wijn 2010 nog in voorraad hebt.
Heb deze nu in het glas als aperitief.
Krijgt van mij al direct een 90 voor de geur en het vervolg in de mond een dikke 90+.
Een wijn die zijn kwaliteit niet moet bewijzen door een doorgedreven houtlagering maar enkel al door zijn natuurlijke rijkdom een gouden medaille verdient.
En,....nog niets geoxideerd. Hoe kan dat nu? Sleepy

EDIT:
Impressies van de wederhelft: "veel te goed om bij het eten te drinken"

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
12-05-2020, 08:49 AM
Bericht: #30
RE: Domaine Pattes Loup, Chablis
Butteaux 2014. Een biologische wijn waarvan ik me kan indenken dat Venne er een fan van is. Smakelijk aromatisch. Meer appels dan ziltheid. Wel een wijn waarop veel mensen die een klassieke chablis verwachten gaan afknappen.
Ik heb altijd wel wat flessen van dit domein in huis omdat ik het toch altijd een lekkere ervaring vind.

Thomas Pico heeft zowel in 2015 als 2016 grote klimatologische tegenslag gehad. In 2015 vernietigde hagel een week voor de oogst een deel van de druiven. In 2016 was de schade nog dramatischer: vorst en hagel in mei, veel neerslag in mei en juni,.... Slechts 9 hl/ha van 2016 kon worden geoogst.

Ik heb in 2014 de Butteaux nog gewoon per fles kunnen kopen aan 26 euro.

De Butteaux 2016 was in 2020 via de invoerder enkel te verkrijgen in een pakket gecombineerd met andere flessen.
In 2020 werd een fles Butteaux 2016 als onderdeel van dit pakket aangeboden voor 52,40 euro. (In 2015 kostte deze als onderdeel van een pakket 41,50 euro).

Alle begrip voor het feit dat het Thomas Pico door 2 mislukte oogsten financieel niet voor de wind gaat en dat hij zijn prijzen dient te verhogen om financieel te overleven. Waarschijnlijk vindt hij nog ruim voldoende mensen die zijn pakketten "mogen" aanschaffen tegen de nieuwe prijzen.

Voor mij heeft hij zich inmiddels (voorlopig?) wel uit de markt geprijsd.
Ik ben benieuwd of zijn prijzen ooit nog opnieuw gaan dalen ...


Ga naar locatie: