wijnliefhebbers
François Legros - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: François Legros (/thread-1543.html)


François Legros - vinejo - 28-12-2011 08:25 PM

Nuits St Georges Perrières 2007

Al wat evolutie op het kleur, een fijn en geparfumeerd aroma met roosjes, grafiet, onderhout en cacao. Gracieus mondgevoel hoewel het hout nog duidelijk voelbaar is, knap lang en evenwichtig. 91/100

Verwonderd dat deze wijn zo lang te koop bleef aan de kortingsprijs van 20,30 euro in Colruyt - heeft alles te maken met de jaargang waarschijnlijk. heb nochtans al meerdere goede Bourgognes gedronken uit 2007.
Geen bewaarjaar maar veel drinkplezier.

De eerste fles die ik hiervan opende had een animaal aroma dat pas de tweede dag verdween, reductie vermoed ik.

De Roncières van hetzelfde huis beviel me evenzeer met misschien iéts minder complexiteit.


RE: François Legros - doc - 29-12-2011 12:47 AM

Deze wijn verraste mij ook compleet ! Structuur, mondvolume, fruit, lengte. Absolute topper P/Q.


RE: François Legros - Cisse M - 29-12-2011 10:49 AM

Wij (groepje wijnliefhebbers) kopen al sinds jaargang 1997 wijn bij Francois Legros. We zijn al die tijd trouw klant gebleven,m.a.w. prijs/kwaliteit dik in orde. 't Is geen echte topper, maar deze vigneron biedt zeker uitstekende waar voor zijn geld. Ontvangst is er steeds super, maar voorzichtig: Francois produceert 15 rode en 5 witte wijnen.
Zeker langsgaan (na afspraak) als je toevallig in Nuits St.Georges bent!


RE: François Legros - vinejo - 29-12-2011 12:21 PM

Inderdaad, Cisse, een vriend van mij bezocht toevallig het domein vorige week, zeer goede ontvangst, hij bestelde voor me 2009 Roncières (25 euro) en 2009 Morey St Denis 1 cru 'les millandes' (23 euro).
Het feit dat dit huis op zijn lijstje stond was ook de reden waarom ik zonder proeven de solden in Colruyt heb durven bestellen.
Hij had nog 2007 te koop ook, dit waren de prijzen:
Roncière: 24 euro (19,30 in Colruytsolden)
Clos Sorbée 23 euro (20,30 euro in Colruytsolsden)
2008 zelfde prijzen, 2009 één euro duurder.

Hij had zelfs nog 2006 Roncière en Clos Sorbé te koop, waren een halve euro goedkoper dan de 2007!


RE: François Legros - vinejo - 30-12-2011 02:31 PM

Nuits St Georges Roncières 2007
Gisteren geopend met Gerten, smaakte lekker, typische Bourgognestijl met wat bos, putje, rokerigheid...

MAAR ik schrijf dit omdat de tweede dag (net aperitiefje gedronken Wink ) deze wijn wat ineen is gevallen, neus wat animaal, mond zacht maar weinig spanning, licht bittertje dat we gisteren niet gewaar werden...
Niet slecht hoor, maar precies wat uitgeblust.
De fles was meer dan half leeg en ik had ze niét ontlucht noch in de frigo geplaatst. Hoewel Bourgogne niet zo oxidatief is als Bordeaux toch opletten met 2007 van dit kaliber!


RE: François Legros - Cisse M - 31-12-2011 04:43 PM

Morey St.Denis La Riotte 2007

Twee weken geleden geproefd in een reeks van 6 Cote de Nuits 2007.

Eerst een nogal gesloten, maar toch fijne en zuivere neus met eerder bedekt fruit. Geen grote expressie, maar toch beloftevol.
Evolueert in het glas naar erg fruitig, neemt toe in kracht en zet zich in een ronde, zachte, intense finesse. Misschien een tikje aan de vlakke kant?
Evenwicht is wat gefractioneerd door een wat ruwe tannine en duidelijke aciditeit - maar zeer aanvaardbaar. Smaakt krachtig.
Goede lengte, met weerstand.
Scoorde 85 (gemiddeld 85,5)

In dezelfde reeks was er ook een Clos Sorbé (eveneens Morey St.Denis 1cru). Die kon mij niet overtuigen: ik vond hem lichter, commerciëler en verder geëvolueerd. De wijnen kwamen uit verschillende kelders, misschien speelde de bewaring een rol...(82, gemiddeld 83,7).


RE: François Legros - vinejo - 31-12-2011 06:35 PM

In dat verband, die kurk van de Nuits vond ik enorm smal..


RE: François Legros - Mt - 29-01-2012 04:46 PM

Ben bezig aan de Les Perrières '06: mooi glas Bourgogne (zeker aan de afslagprijs bij Colruyt). Niet verfijnd, wel mooie sappige materie met nog wat weerwerk van zuren en tannines. Eerste twee glazen bijzonder lekker, nu wat meer puntigheid.


RE: François Legros - vinejo - 12-04-2012 07:11 PM

(28-12-2011 08:25 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges Perrières 2007

Al wat evolutie op het kleur, een fijn en geparfumeerd aroma met roosjes, grafiet, onderhout en cacao. Gracieus mondgevoel hoewel het hout nog duidelijk voelbaar is, knap lang en evenwichtig. 91/100

Verwonderd dat deze wijn zo lang te koop bleef aan de kortingsprijs van 20,30 euro in Colruyt - heeft alles te maken met de jaargang waarschijnlijk. heb nochtans al meerdere goede Bourgognes gedronken uit 2007.
Geen bewaarjaar maar veel drinkplezier.

De eerste fles die ik hiervan opende had een animaal aroma dat pas de tweede dag verdween, reductie vermoed ik.

De Roncières van hetzelfde huis beviel me evenzeer met misschien iéts minder complexiteit.

Zit hier weer aan zo n flesje.
Valt me lichtjes tegen eerlijk gezegd... Rokerige neus, zeer soepel in de mond maar wat te vlakjes, mist levendigheid.
Vandaag krijgt ie maar 87... (sorry Doc Rolleyes )
2007 Bourgogne, toch opletten hoor... Confused


RE: François Legros - doc - 12-04-2012 07:23 PM

Allez lap !


RE: François Legros - Gerten - 12-04-2012 08:56 PM

Dat wil ook lukken. Ik doe hier juist de clos sobre 2007 open. Denk ook wel dat 2007 niet meer te lang moet wachten.


RE: François Legros - vinejo - 13-04-2012 12:50 PM

(12-04-2012 07:11 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2011 08:25 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges Perrières 2007

Al wat evolutie op het kleur, een fijn en geparfumeerd aroma met roosjes, grafiet, onderhout en cacao. Gracieus mondgevoel hoewel het hout nog duidelijk voelbaar is, knap lang en evenwichtig. 91/100

Verwonderd dat deze wijn zo lang te koop bleef aan de kortingsprijs van 20,30 euro in Colruyt - heeft alles te maken met de jaargang waarschijnlijk. heb nochtans al meerdere goede Bourgognes gedronken uit 2007.
Geen bewaarjaar maar veel drinkplezier.

De eerste fles die ik hiervan opende had een animaal aroma dat pas de tweede dag verdween, reductie vermoed ik.

De Roncières van hetzelfde huis beviel me evenzeer met misschien iéts minder complexiteit.

Zit hier weer aan zo n flesje.
Valt me lichtjes tegen eerlijk gezegd... Rokerige neus, zeer soepel in de mond maar wat te vlakjes, mist levendigheid.
Vandaag krijgt ie maar 87... (sorry Doc Rolleyes )
2007 Bourgogne, toch opletten hoor... Confused

De eerlijkheid gebiedt me om hier toe te geven dat de fles gisteren is leeg gedronken. Quasi op mijn eentje Blush
Smaakte me bij elk glas beter... Rolleyes


RE: François Legros - doc - 13-04-2012 12:54 PM

(13-04-2012 12:50 PM)vinejo schreef:  
(12-04-2012 07:11 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2011 08:25 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges Perrières 2007

Al wat evolutie op het kleur, een fijn en geparfumeerd aroma met roosjes, grafiet, onderhout en cacao. Gracieus mondgevoel hoewel het hout nog duidelijk voelbaar is, knap lang en evenwichtig. 91/100

Verwonderd dat deze wijn zo lang te koop bleef aan de kortingsprijs van 20,30 euro in Colruyt - heeft alles te maken met de jaargang waarschijnlijk. heb nochtans al meerdere goede Bourgognes gedronken uit 2007.
Geen bewaarjaar maar veel drinkplezier.

De eerste fles die ik hiervan opende had een animaal aroma dat pas de tweede dag verdween, reductie vermoed ik.

De Roncières van hetzelfde huis beviel me evenzeer met misschien iéts minder complexiteit.

Zit hier weer aan zo n flesje.
Valt me lichtjes tegen eerlijk gezegd... Rokerige neus, zeer soepel in de mond maar wat te vlakjes, mist levendigheid.
Vandaag krijgt ie maar 87... (sorry Doc Rolleyes )
2007 Bourgogne, toch opletten hoor... Confused

De eerlijkheid gebiedt me om hier toe te geven dat de fles gisteren is leeg gedronken. Quasi op mijn eentje Blush
Smaakte me bij elk glas beter... Rolleyes

applausapplausapplaus Dat stemt me héél gelukkig !


RE: François Legros - Venne - 13-04-2012 10:31 PM

Dat het quasi op zijn ééntje was?:-)


RE: François Legros - doc - 22-05-2012 09:27 PM

Perrières 2007

Dag 2. Gisteren na openen reductieve geurtjes en wat putje, verdween toch vlug uit het glas. De fles laten overnachten. Vandaag correcte neus, matig intens, framboos, bramen, lwat getoast, beetje leder, kruidige toetsen, subtiele boslucht en witte peper. Zachte aanzet, evenwichtig, versmolten fijnkorrelige tannine. mooi opgebouwde spanning met nog krokante zuurtjes. Reeds mooi op dronk.


RE: François Legros - vinejo - 18-06-2012 08:05 PM

(28-12-2011 08:25 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges Perrières 2007

Al wat evolutie op het kleur, een fijn en geparfumeerd aroma met roosjes, grafiet, onderhout en cacao. Gracieus mondgevoel hoewel het hout nog duidelijk voelbaar is, knap lang en evenwichtig. 91/100

Verwonderd dat deze wijn zo lang te koop bleef aan de kortingsprijs van 20,30 euro in Colruyt - heeft alles te maken met de jaargang waarschijnlijk. heb nochtans al meerdere goede Bourgognes gedronken uit 2007.
Geen bewaarjaar maar veel drinkplezier.

De eerste fles die ik hiervan opende had een animaal aroma dat pas de tweede dag verdween, reductie vermoed ik.

De Roncières van hetzelfde huis beviel me evenzeer met misschien iéts minder complexiteit.

Flesje 2007 geopend gisteren, een redelijk ontgoochelende ervaring. Neus quasi onbestaande, na enorm hevig walsen (Strauss keihard door de boxen) komt er dan toch een behoorlijk edel aroma (grafiet) naar boven.
Ook de mond lijkt plat en mist structuur.
Al de tweede fles die deze impressie geeft, ze komt uit een andere karton dan degene die is besproken bovenaan deze topic.
Dit is wat ik gisteren noteerde. Ik moet zeggen dat ik toen een Des Tours 2006 opende die mij nog platter leek dan de Legros.
t Lag misschien aan mij?

Vandaag ondertussen verder geproefd, begonnen met de Des Tours VDP 2006 - nu smaakt ie me weer mateloos, de glazen gaan erin als koek (wat zeg ik, veel beter als koek eigenlijk Slurp )
Net weer de Legros 2007 geproefd ook, de neus is nu meer open en ook in de mond smaakt ie een stuk beter. De zuren die ik gisteren zocht zijn er nu wel, de wijn blijft soepel maar is nu een stuk complexer. Hij geeft nochtans niet de indruk die ik had na de eerste fles (toen was ie top)
Moeilijke fase voor deze wijn (of even een moeilijke fase voor de proever?)


RE: François Legros - koen - 19-06-2012 01:00 PM

(18-06-2012 08:05 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2011 08:25 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges Perrières 2007

Al wat evolutie op het kleur, een fijn en geparfumeerd aroma met roosjes, grafiet, onderhout en cacao. Gracieus mondgevoel hoewel het hout nog duidelijk voelbaar is, knap lang en evenwichtig. 91/100

Verwonderd dat deze wijn zo lang te koop bleef aan de kortingsprijs van 20,30 euro in Colruyt - heeft alles te maken met de jaargang waarschijnlijk. heb nochtans al meerdere goede Bourgognes gedronken uit 2007.
Geen bewaarjaar maar veel drinkplezier.

De eerste fles die ik hiervan opende had een animaal aroma dat pas de tweede dag verdween, reductie vermoed ik.

De Roncières van hetzelfde huis beviel me evenzeer met misschien iéts minder complexiteit.

Flesje 2007 geopend gisteren, een redelijk ontgoochelende ervaring. Neus quasi onbestaande, na enorm hevig walsen (Strauss keihard door de boxen) komt er dan toch een behoorlijk edel aroma (grafiet) naar boven.
Ook de mond lijkt plat en mist structuur.
Al de tweede fles die deze impressie geeft, ze komt uit een andere karton dan degene die is besproken bovenaan deze topic.
Dit is wat ik gisteren noteerde. Ik moet zeggen dat ik toen een Des Tours 2006 opende die mij nog platter leek dan de Legros.
t Lag misschien aan mij?

Vandaag ondertussen verder geproefd, begonnen met de Des Tours VDP 2006 - nu smaakt ie me weer mateloos, de glazen gaan erin als koek (wat zeg ik, veel beter als koek eigenlijk Slurp )
Net weer de Legros 2007 geproefd ook, de neus is nu meer open en ook in de mond smaakt ie een stuk beter. De zuren die ik gisteren zocht zijn er nu wel, de wijn blijft soepel maar is nu een stuk complexer. Hij geeft nochtans niet de indruk die ik had na de eerste fles (toen was ie top)
Moeilijke fase voor deze wijn (of even een moeilijke fase voor de proever?)

Herken ik, vorige week donderdag/vrijdag met de CDR 2007 Charvin en Marsannay 2007 van Dupont-Tisserandot. Beide vlak, Charvin te bitter en Marsannay te zuur, heb geen derde fles durven opentrekken. OP dag twee was't iets beter maar niet wat ik ervan verwachtte .... stand van de maand of de kosmos Rolleyes


RE: François Legros - doc - 19-06-2012 01:09 PM

(19-06-2012 01:00 PM)koen schreef:  
(18-06-2012 08:05 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2011 08:25 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges Perrières 2007

Al wat evolutie op het kleur, een fijn en geparfumeerd aroma met roosjes, grafiet, onderhout en cacao. Gracieus mondgevoel hoewel het hout nog duidelijk voelbaar is, knap lang en evenwichtig. 91/100

Verwonderd dat deze wijn zo lang te koop bleef aan de kortingsprijs van 20,30 euro in Colruyt - heeft alles te maken met de jaargang waarschijnlijk. heb nochtans al meerdere goede Bourgognes gedronken uit 2007.
Geen bewaarjaar maar veel drinkplezier.

De eerste fles die ik hiervan opende had een animaal aroma dat pas de tweede dag verdween, reductie vermoed ik.

De Roncières van hetzelfde huis beviel me evenzeer met misschien iéts minder complexiteit.

Flesje 2007 geopend gisteren, een redelijk ontgoochelende ervaring. Neus quasi onbestaande, na enorm hevig walsen (Strauss keihard door de boxen) komt er dan toch een behoorlijk edel aroma (grafiet) naar boven.
Ook de mond lijkt plat en mist structuur.
Al de tweede fles die deze impressie geeft, ze komt uit een andere karton dan degene die is besproken bovenaan deze topic.
Dit is wat ik gisteren noteerde. Ik moet zeggen dat ik toen een Des Tours 2006 opende die mij nog platter leek dan de Legros.
t Lag misschien aan mij?

Vandaag ondertussen verder geproefd, begonnen met de Des Tours VDP 2006 - nu smaakt ie me weer mateloos, de glazen gaan erin als koek (wat zeg ik, veel beter als koek eigenlijk Slurp )
Net weer de Legros 2007 geproefd ook, de neus is nu meer open en ook in de mond smaakt ie een stuk beter. De zuren die ik gisteren zocht zijn er nu wel, de wijn blijft soepel maar is nu een stuk complexer. Hij geeft nochtans niet de indruk die ik had na de eerste fles (toen was ie top)
Moeilijke fase voor deze wijn (of even een moeilijke fase voor de proever?)

Herken ik, vorige week donderdag/vrijdag met de CDR 2007 Charvin en Marsannay 2007 van Dupont-Tisserandot. Beide vlak, Charvin te bitter en Marsannay te zuur, heb geen derde fles durven opentrekken. OP dag twee was't iets beter maar niet wat ik ervan verwachtte .... stand van de maand of de kosmos Rolleyes

@Jo, Onlangs Roncières 07, kreeg beetje hetzelfde gevoel als bij jouw beschrijving van de Perrières...


RE: François Legros - Mt - 19-06-2012 04:36 PM

Het zou aan de andere kant ook vreemd zijn dat deftige 1er cru's uit Nuits-Saint-Georges 2007 nu al à point zouden zijn. (hangt er natuurlijk van af hoe je à point definieert) De fles die Vinejo daarentegen bij Doc meehad vorige winter leek toch al zeer mooi in die richting te gaan. Enkele pogingen daarna ('06 en '07) waren vlot drinkbaar, maar nog niet à point. Curieuze wijnboer!


RE: François Legros - doc - 19-06-2012 08:10 PM

(19-06-2012 04:36 PM)Matten schreef:  Het zou aan de andere kant ook vreemd zijn dat deftige 1er cru's uit Nuits-Saint-Georges 2007 nu al à point zouden zijn. (hangt er natuurlijk van af hoe je à point definieert) De fles die Vinejo daarentegen bij Doc meehad vorige winter leek toch al zeer mooi in die richting te gaan. Enkele pogingen daarna ('06 en '07) waren vlot drinkbaar, maar nog niet à point. Curieuze wijnboer!

Klopt ! Die was eigenlijk zeer lekker, vandaar dat ik er ook wat bij wou.


RE: François Legros - vinejo - 19-06-2012 11:21 PM

(19-06-2012 08:10 PM)dr_magooo schreef:  
(19-06-2012 04:36 PM)Matten schreef:  Het zou aan de andere kant ook vreemd zijn dat deftige 1er cru's uit Nuits-Saint-Georges 2007 nu al à point zouden zijn. (hangt er natuurlijk van af hoe je à point definieert) De fles die Vinejo daarentegen bij Doc meehad vorige winter leek toch al zeer mooi in die richting te gaan. Enkele pogingen daarna ('06 en '07) waren vlot drinkbaar, maar nog niet à point. Curieuze wijnboer!

Klopt ! Die was eigenlijk zeer lekker, vandaar dat ik er ook wat bij wou.

Zeer curieus toch... Op zo n korte tijd zou de wijn plots reliëfloos geworden zijn...? Ik dronk het laatste restje vandaag en vond het "soep". Maar, verrassing, Vee, aan wie ik gul mijn glas had geschonken Big Grin vond 'm dan weer lekker... watte
Is het de temperatuur? Of toch een slechte fase...?
Ik blijf sowieso even van mijn andere flessen af...


RE: François Legros - doc - 19-09-2012 06:57 PM

Flesje Roncière 07 open getrokken, en ja, prijs ! Viel begot veel beter mee dan een paar maanden geleden. Een mooi geheel, rood fruit met boeiende diepte en spannende zuurtjes. Beetje leder en stalgeurtjes. De kruidige tanninekes vragen naar nog een glaasje ! Ben blij dat hij z'n evenwicht toch hervonden heeft ...ook Mrs content ! Dat alleen al maakt me blij...


RE: François Legros - vinejo - 19-09-2012 07:10 PM

(19-09-2012 06:57 PM)doc schreef:  Flesje Roncière 07 open getrokken, en ja, prijs ! Viel begot veel beter mee dan een paar maanden geleden. Een mooi geheel, rood fruit met boeiende diepte en spannende zuurtjes. Beetje leder en stalgeurtjes. De kruidige tanninekes vragen naar nog een glaasje ! Ben blij dat hij z'n evenwicht toch hervonden heeft ...ook Mrs content ! Dat alleen al maakt me blij...

Wow, dat maakt me even blij ;-)
Heb al elders ook gelezen dat 2007 Bourgogne even in een ongelooflijk "dumb" fase zit (of heeft gezeten).


RE: François Legros - doc - 19-09-2012 07:31 PM

(19-09-2012 07:10 PM)vinejo schreef:  
(19-09-2012 06:57 PM)doc schreef:  Flesje Roncière 07 open getrokken, en ja, prijs ! Viel begot veel beter mee dan een paar maanden geleden. Een mooi geheel, rood fruit met boeiende diepte en spannende zuurtjes. Beetje leder en stalgeurtjes. De kruidige tanninekes vragen naar nog een glaasje ! Ben blij dat hij z'n evenwicht toch hervonden heeft ...ook Mrs content ! Dat alleen al maakt me blij...

Wow, dat maakt me even blij ;-)
Heb al elders ook gelezen dat 2007 Bourgogne even in een ongelooflijk "dumb" fase zit (of heeft gezeten).

Wel,... dat zou dan kunnen kloppen, nu mooie open neus, aardbeien en zwarte kersen, beetje rook ...mooi complex !


RE: François Legros - vinejo - 02-12-2012 03:28 PM

Ik drink hier momenteel de Morey St denis en Rue de Vergy 2008 van Linier Michelot en die doet me zeer denken aan de Clos Sorbés en zelfs Perrieres NSG van deze Legros.
Besluit: Morey st Denis (en Nuits) zijn vlezige wijnen die soms nogal zwaar kunnen overkomen en totaal verschillen van al wat Cotes de Beaune is (Volnay en co)


RE: François Legros - vinejo - 29-09-2013 04:27 PM

Hier op terras, in het teken van WK (Wijn Kappen) de 2008 NSGeorges Les Roncières:
In de neus zwart fruit, zoethout, creozoot, caramel. Na opschudden grafiet. In de mond een Bordeaux-structuur voor mij, redelijk stevig met droogtrekkende tannines en in de afdronk prominente zuren. Bitter (agrume) ook. Wat onevenwichtig, eventjes denk je JA maar direct daarna is t weer nee..
Een weinig verleidelijke wijn, misschien in mindere fase. Blind zouden noch Bert noch ik er 15 euro voor geven...Confused
83-84


RE: François Legros - Tienne - 30-09-2013 03:28 PM

(29-09-2013 04:27 PM)vinejo schreef:  Hier op terras, in het teken van WK (Wijn Kappen) de 2008 NSGeorges Les Roncières:
In de neus zwart fruit, zoethout, creozoot, caramel. Na opschudden grafiet. In de mond een Bordeaux-structuur voor mij, redelijk stevig met droogtrekkende tannines en in de afdronk prominente zuren. Bitter (agrume) ook. Wat onevenwichtig, eventjes denk je JA maar direct daarna is t weer nee..
Een weinig verleidelijke wijn, misschien in mindere fase. Blind zouden noch Bert noch ik er 15 euro voor geven...Confused
83-84

's Middags presteerde de wijn iets beter.
Deze kon voor mij perfect een wijn uit Italië zijn.
Hij was toen veel rijker en evenwichtiger in de mond.
Christine vond hem toen ook wel lekker.


RE: François Legros - vinejo - 08-11-2013 12:20 AM

(28-12-2011 08:25 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges Perrières 2007

Al wat evolutie op het kleur, een fijn en geparfumeerd aroma met roosjes, grafiet, onderhout en cacao. Gracieus mondgevoel hoewel het hout nog duidelijk voelbaar is, knap lang en evenwichtig. 91/100

Verwonderd dat deze wijn zo lang te koop bleef aan de kortingsprijs van 20,30 euro in Colruyt - heeft alles te maken met de jaargang waarschijnlijk. heb nochtans al meerdere goede Bourgognes gedronken uit 2007.
Geen bewaarjaar maar veel drinkplezier.

De eerste fles die ik hiervan opende had een animaal aroma dat pas de tweede dag verdween, reductie vermoed ik.

De Roncières van hetzelfde huis beviel me evenzeer met misschien iéts minder complexiteit.

NSG Perrières 2007

Vanavond weer geproefd en bingo.
Complex aroma en fijn mondgevoel, lange afdronk, top.
91 confirmed.


RE: François Legros - koen - 09-11-2013 01:43 AM

(08-11-2013 12:20 AM)vinejo schreef:  
(28-12-2011 08:25 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges Perrières 2007

Al wat evolutie op het kleur, een fijn en geparfumeerd aroma met roosjes, grafiet, onderhout en cacao. Gracieus mondgevoel hoewel het hout nog duidelijk voelbaar is, knap lang en evenwichtig. 91/100

Verwonderd dat deze wijn zo lang te koop bleef aan de kortingsprijs van 20,30 euro in Colruyt - heeft alles te maken met de jaargang waarschijnlijk. heb nochtans al meerdere goede Bourgognes gedronken uit 2007.
Geen bewaarjaar maar veel drinkplezier.

De eerste fles die ik hiervan opende had een animaal aroma dat pas de tweede dag verdween, reductie vermoed ik.

De Roncières van hetzelfde huis beviel me evenzeer met misschien iéts minder complexiteit.

NSG Perrières 2007

Vanavond weer geproefd en bingo.
Complex aroma en fijn mondgevoel, lange afdronk, top.
91 confirmed.

Dezelfde in het glas nu: vlak na openen had ik een beetje schrik, een vrij stelig mondgevoel en afdronk maar nadat de wijn de kan s heeft gekregen om open te komen is ie top. Mooie leer, chocola en kruidige aroma's. Wat sousbois en zwart fruit. Brede aanzet, met meer als genoeg materie, gaat over in iets mineralig en een nog altijd licht uitdrogende afdronk die inderdaad een tijdje doorgaat. Zou hem gerust nog een 5-tal jaren laten liggen (maar mijn ervaring in het verouderingspotentieel van PN is vrij gelimiteerd). Great deal en zit hier aan 89+


RE: François Legros - vinejo - 09-11-2013 10:45 AM

(09-11-2013 01:43 AM)koen schreef:  
(08-11-2013 12:20 AM)vinejo schreef:  
(28-12-2011 08:25 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges Perrières 2007

Al wat evolutie op het kleur, een fijn en geparfumeerd aroma met roosjes, grafiet, onderhout en cacao. Gracieus mondgevoel hoewel het hout nog duidelijk voelbaar is, knap lang en evenwichtig. 91/100

Verwonderd dat deze wijn zo lang te koop bleef aan de kortingsprijs van 20,30 euro in Colruyt - heeft alles te maken met de jaargang waarschijnlijk. heb nochtans al meerdere goede Bourgognes gedronken uit 2007.
Geen bewaarjaar maar veel drinkplezier.

De eerste fles die ik hiervan opende had een animaal aroma dat pas de tweede dag verdween, reductie vermoed ik.

De Roncières van hetzelfde huis beviel me evenzeer met misschien iéts minder complexiteit.

NSG Perrières 2007

Vanavond weer geproefd en bingo.
Complex aroma en fijn mondgevoel, lange afdronk, top.
91 confirmed.

Dezelfde in het glas nu: vlak na openen had ik een beetje schrik, een vrij stelig mondgevoel en afdronk maar nadat de wijn de kan s heeft gekregen om open te komen is ie top. Mooie leer, chocola en kruidige aroma's. Wat sousbois en zwart fruit. Brede aanzet, met meer als genoeg materie, gaat over in iets mineralig en een nog altijd licht uitdrogende afdronk die inderdaad een tijdje doorgaat. Zou hem gerust nog een 5-tal jaren laten liggen (maar mijn ervaring in het verouderingspotentieel van PN is vrij gelimiteerd). Great deal en zit hier aan 89+

Inderdaad zeer goeie deal, gekocht aan een goede 20 euro in Colruyt destijds. En blijkbaar uit zijn " dumb" fase, eigenaardig toch hé...


RE: François Legros - Fre - 09-11-2013 07:06 PM

Inderdaad prachtige wijn! Ik had ook grafiet en cacao ih glas. Verder ook wat animaliteit waaronder leder.

Prachtig evenwicht id mond en wat een afdronk! Ik volg Jo's 91 punten :-)


RE: François Legros - Olivier - 16-03-2014 08:56 AM

De gewone nuits-saint-georges 2008 geprobeerd. Dit is het soort bourgogne dat mensen hun goesting wegneemt in bourgogne. Dun, zuur, nog lichtjes wrang. Hier valt nu eens werkelijk niets positiefs over te zeggen... Fles weggekapt.


RE: François Legros - vinejo - 16-03-2014 11:23 AM

(16-03-2014 08:56 AM)Olivier schreef:  De gewone nuits-saint-georges 2008 geprobeerd. Dit is het soort bourgogne dat mensen hun goesting wegneemt in bourgogne. Dun, zuur, nog lichtjes wrang. Hier valt nu eens werkelijk niets positiefs over te zeggen... Fles weggekapt.

Zelfde bevindingen

http://www.vinejo.freebb.be/thread-1543-post-40606.html#pid40606

En toen waren we nog vriendelijk geweest om de blindschenker wat te sparen Wink

Ik koop trouwens geen Legros meer bij Colruyt, veel te veel variatie op de flessen. Ik vermoed dat ze bij Legros de levering van Colruyt voor zowat de helft aanvullen met minder geslaagde flessen...


RE: François Legros - don quichotte - 16-03-2014 01:29 PM

(16-03-2014 08:56 AM)Olivier schreef:  De gewone nuits-saint-georges 2008 geprobeerd. Dit is het soort bourgogne dat mensen hun goesting wegneemt in bourgogne. Dun, zuur, nog lichtjes wrang. Hier valt nu eens werkelijk niets positiefs over te zeggen... Fles weggekapt.

'k weet wat dat betekent. De bourgogne van het Domaine Sorin De France die ik een paar dagen geleden dronk was van hetzelfde kaliber of nog slechter. In het geheel geen pinot noir smaak of geur maar had een sterke overheersende medicinale geur, zoiets wat je riekt (ruikt) als je in een apotheek staat te wachten. puke


RE: François Legros - Biff - 18-08-2015 03:29 PM

(16-03-2014 11:23 AM)vinejo schreef:  Ik koop trouwens geen Legros meer bij Colruyt, veel te veel variatie op de flessen. Ik vermoed dat ze bij Legros de levering van Colruyt voor zowat de helft aanvullen met minder geslaagde flessen...
Hmm lap, beter eerst hier es komen neuzen...
Gisteren de Perrieres besteld als kelderrestConfused


RE: François Legros - vinejo - 18-08-2015 03:58 PM

(18-08-2015 03:29 PM)Biff schreef:  
(16-03-2014 11:23 AM)vinejo schreef:  Ik koop trouwens geen Legros meer bij Colruyt, veel te veel variatie op de flessen. Ik vermoed dat ze bij Legros de levering van Colruyt voor zowat de helft aanvullen met minder geslaagde flessen...
Hmm lap, beter eerst hier es komen neuzen...
Gisteren de Perrieres besteld als kelderrestConfused

Kan meevallen hoor. Heb van de 2007 enkele schitterende flessen gedronken, andere waren dan weer nogal banaal.
Trouwens, bestellen bij Colruyt is nog geen aankoopverplichting hé...


RE: François Legros - Biff - 19-08-2015 10:11 AM

(18-08-2015 03:58 PM)vinejo schreef:  
(18-08-2015 03:29 PM)Biff schreef:  
(16-03-2014 11:23 AM)vinejo schreef:  Ik koop trouwens geen Legros meer bij Colruyt, veel te veel variatie op de flessen. Ik vermoed dat ze bij Legros de levering van Colruyt voor zowat de helft aanvullen met minder geslaagde flessen...
Hmm lap, beter eerst hier es komen neuzen...
Gisteren de Perrieres besteld als kelderrestConfused

Kan meevallen hoor. Heb van de 2007 enkele schitterende flessen gedronken, andere waren dan weer nogal banaal.
Trouwens, bestellen bij Colruyt is nog geen aankoopverplichting hé...
Das ook wel weer waarSmile
En als we ze niet es proberen kunnen we het ook nie weten héapplaus
Tis de 2009 dak besteld heb trouwens....


RE: François Legros - Biff - 21-08-2015 07:33 PM

Voila, zopas afgehaald en te rusten gelegd....
Nuits-Saint-Georges Dom. François Legros 2009
Nuits-Saint-Georges 1er Cru Perrières Dom. François Legros 2009
Hoe zit dat eigenlijk met Bourgognewijnen en verouderen?


RE: François Legros - Olivier - 30-08-2015 10:13 PM

Clos Sorbé 1er cru 2007, Morey Saint Denis

Gisteren deze wijn blind voorgeschoteld gekregen. Eén keer snuiven, en je weet al genoeg. This is the stuff! Opmerkelijk wel hoe ie veranderde nadien. Na de eerste snuffelpartij had ik nog wat rubber en leder die mij eerder op het pad zetten naar nebbiolo dan pinot noir. Een tijd later waren die aroma's echter verdwenen en kwam er een vintage pinot noir uit het glas stuiven. Met enige veroudering in de vorm van sous-bois en andere herfstgeurtjes. Ook in de mond zeer mooi, evenwichtig, en vooral perfect à point. Loved it!
Vandaag verder aan het slurpen, maar zoals bij vele bourgognes, en zeker als ze wat op leeftijd zijn, is de spanning eruit en het fruit wat belegen.


RE: François Legros - Biff - 19-10-2015 08:09 PM

(16-03-2014 11:23 AM)vinejo schreef:  Ik koop trouwens geen Legros meer bij Colruyt, veel te veel variatie op de flessen. Ik vermoed dat ze bij Legros de levering van Colruyt voor zowat de helft aanvullen met minder geslaagde flessen...

Nuits-Saint-Georges Dom. Francois Legros 2009

Dit valt dik tegenSad
In de neus karton, en eigenlijk niks deftigs te herkennen...
In de mond herhaalt het vorige zich volledig.
Gekocht aan 19.65 rode prijs Klassewijnenbanghead
Ik twijfel of ik dit moet wegkappen of ik ze toch niet beter opdrink aan die prijs....
@Jo, je opmerking was terecht...


RE: François Legros - vinejo - 19-10-2015 08:26 PM

(19-10-2015 08:09 PM)Biff schreef:  
(16-03-2014 11:23 AM)vinejo schreef:  Ik koop trouwens geen Legros meer bij Colruyt, veel te veel variatie op de flessen. Ik vermoed dat ze bij Legros de levering van Colruyt voor zowat de helft aanvullen met minder geslaagde flessen...

Nuits-Saint-Georges Dom. Francois Legros 2009

Dit valt dik tegenSad
In de neus karton, en eigenlijk niks deftigs te herkennen...
In de mond herhaalt het vorige zich volledig.
Gekocht aan 19.65 rode prijs Klassewijnenbanghead
Ik twijfel of ik dit moet wegkappen of ik ze toch niet beter opdrink aan die prijs....
@Jo, je opmerking was terecht...

Nooit direct wegkappen, Biff, koel zetten en morgen opnieuw proberen.
En indien geen beterschap fles(sen)terugbrengen, ze aanvaarden dit zonder morren.


RE: François Legros - Biff - 19-10-2015 09:12 PM

(19-10-2015 08:26 PM)vinejo schreef:  
(19-10-2015 08:09 PM)Biff schreef:  
(16-03-2014 11:23 AM)vinejo schreef:  Ik koop trouwens geen Legros meer bij Colruyt, veel te veel variatie op de flessen. Ik vermoed dat ze bij Legros de levering van Colruyt voor zowat de helft aanvullen met minder geslaagde flessen...

Nuits-Saint-Georges Dom. Francois Legros 2009

Dit valt dik tegenSad
In de neus karton, en eigenlijk niks deftigs te herkennen...
In de mond herhaalt het vorige zich volledig.
Gekocht aan 19.65 rode prijs Klassewijnenbanghead
Ik twijfel of ik dit moet wegkappen of ik ze toch niet beter opdrink aan die prijs....
@Jo, je opmerking was terecht...

Nooit direct wegkappen, Biff, koel zetten en morgen opnieuw proberen.
En indien geen beterschap fles(sen)terugbrengen, ze aanvaarden dit zonder morren.
Zaterdagavond geopend, glaasje geschonken voor mezelf en de vrouw, maar niet onder de indruk.
Dan 2 nachtjes koel gezet omdat ik gisteren hele dag weg was, en dus vanavond terug in het glas, maar geen beterschap...
Intussen zijn er al 3 glazen weg uit de fles, dus terugbrengen is geen optie meer...
Maar bedankt voor de tipthank you


RE: François Legros - macro - 21-10-2015 11:06 AM

Ik kreeg gisterenavond te horen tijdens de les bij een degustatie van een Oostenrijkse wijn uit 2001 met ook dat "natte karton" neuzeke, dat dit door "reductie" komt... veel lucht geven, en het werd idd heel wat beter na veelvuldig walsen... Als ik het al tegenkom,ga ik niet te snel weggooien.


RE: François Legros - vinejo - 30-11-2015 08:30 AM

Zaterdagavond de gewone pinot noir 2012 gedronken, Bourgognefreak Vince dacht aan een premier cru!
Jammer genoeg uitverkocht in Colruyt, betwijfel of de 2013 ook zo mooi zal zijn...


RE: François Legros - Olivier - 30-11-2015 09:47 PM

(30-11-2015 08:30 AM)vinejo schreef:  Zaterdagavond de gewone pinot noir 2012 gedronken, Bourgognefreak Vince dacht aan een premier cru!
Jammer genoeg uitverkocht in Colruyt, betwijfel of de 2013 ook zo mooi zal zijn...

Helaas ook ontdekt dat de 2012 er niet meer is banghead
Maar toch leuk om vast te stellen dat goede pinot en zelf bourgogne onder de 15€ bestaat! misschien dat ik me toch eens een flesje 2013 aanschaf. Je weet maar nooit...


RE: François Legros - vinejo - 01-12-2015 12:19 AM

(30-11-2015 09:47 PM)Olivier schreef:  
(30-11-2015 08:30 AM)vinejo schreef:  Zaterdagavond de gewone pinot noir 2012 gedronken, Bourgognefreak Vince dacht aan een premier cru!
Jammer genoeg uitverkocht in Colruyt, betwijfel of de 2013 ook zo mooi zal zijn...

Helaas ook ontdekt dat de 2012 er niet meer is banghead
Maar toch leuk om vast te stellen dat goede pinot en zelf bourgogne onder de 15€ bestaat! misschien dat ik me toch eens een flesje 2013 aanschaf. Je weet maar nooit...

Ik zou zeggen: doe het snel en laat het ons nog sneller weten! ;-)


RE: François Legros - vinejo - 16-01-2016 10:54 AM

(30-11-2015 09:47 PM)Olivier schreef:  
(30-11-2015 08:30 AM)vinejo schreef:  Zaterdagavond de gewone pinot noir 2012 gedronken, Bourgognefreak Vince dacht aan een premier cru!
Jammer genoeg uitverkocht in Colruyt, betwijfel of de 2013 ook zo mooi zal zijn...

Helaas ook ontdekt dat de 2012 er niet meer is banghead
Maar toch leuk om vast te stellen dat goede pinot en zelf bourgogne onder de 15€ bestaat! misschien dat ik me toch eens een flesje 2013 aanschaf. Je weet maar nooit...

2013 geproefd en goedgekeurd, zeker aan de huidige rode prijs!(10 euro)


RE: François Legros - Fre - 16-01-2016 12:39 PM

Die rode prijs zie ik niet echt staan. Of zie ik iets over t hoofd? Huidige prijs is 12,91 EUR bij Colruyt


RE: François Legros - vinejo - 16-01-2016 04:42 PM

(16-01-2016 12:39 PM)Fre schreef:  Die rode prijs zie ik niet echt staan. Of zie ik iets over t hoofd? Huidige prijs is 12,91 EUR bij Colruyt

Oeps, sorry, is de witte van Domaine Olivier die in rode prijs 10 euro staat..
Heb deze echter ook in rode prijs gekocht dacht ik, een goede 11 euro of zo, pq wel goed vind ik.


RE: François Legros - Fre - 16-01-2016 06:40 PM

(16-01-2016 04:42 PM)vinejo schreef:  
(16-01-2016 12:39 PM)Fre schreef:  Die rode prijs zie ik niet echt staan. Of zie ik iets over t hoofd? Huidige prijs is 12,91 EUR bij Colruyt

Oeps, sorry, is de witte van Domaine Olivier die in rode prijs 10 euro staat..
Heb deze echter ook in rode prijs gekocht dacht ik, een goede 11 euro of zo, pq wel goed vind ik.

ok thanks. Bij een volgende bestelling ga ik 's proberen, evenals de Perrault.


RE: François Legros - Olivier - 17-01-2016 12:30 PM

(16-01-2016 10:54 AM)vinejo schreef:  
(30-11-2015 09:47 PM)Olivier schreef:  
(30-11-2015 08:30 AM)vinejo schreef:  Zaterdagavond de gewone pinot noir 2012 gedronken, Bourgognefreak Vince dacht aan een premier cru!
Jammer genoeg uitverkocht in Colruyt, betwijfel of de 2013 ook zo mooi zal zijn...

Helaas ook ontdekt dat de 2012 er niet meer is banghead
Maar toch leuk om vast te stellen dat goede pinot en zelf bourgogne onder de 15€ bestaat! misschien dat ik me toch eens een flesje 2013 aanschaf. Je weet maar nooit...

2013 geproefd en goedgekeurd, zeker aan de huidige rode prijs!(10 euro)

blij dat te horen! Dan schaf ik er me ook wat van aan.


RE: François Legros - Olivier - 17-06-2016 12:52 PM

(17-01-2016 12:30 PM)Olivier schreef:  
(16-01-2016 10:54 AM)vinejo schreef:  
(30-11-2015 09:47 PM)Olivier schreef:  
(30-11-2015 08:30 AM)vinejo schreef:  Zaterdagavond de gewone pinot noir 2012 gedronken, Bourgognefreak Vince dacht aan een premier cru!
Jammer genoeg uitverkocht in Colruyt, betwijfel of de 2013 ook zo mooi zal zijn...

Helaas ook ontdekt dat de 2012 er niet meer is banghead
Maar toch leuk om vast te stellen dat goede pinot en zelf bourgogne onder de 15€ bestaat! misschien dat ik me toch eens een flesje 2013 aanschaf. Je weet maar nooit...

2013 geproefd en goedgekeurd, zeker aan de huidige rode prijs!(10 euro)

blij dat te horen! Dan schaf ik er me ook wat van aan.

Ik had me dus een proefflesje aangeschaft van de bourgogne 2013, maar het was er nog niet van gekomen om eens te proberen. Nu ik zag dat hij in rode prijs staat eens opengetrokken en mooi hoor! Op dit moment is hij iets minder verfijnd dan de 2012, maar tegelijkertijd wel meer concentratie. Hier zit nog enorm veel potentieel in, en ik schat dat deze mooi zal verouderen, heeft mooie zuren, goede tanninestructuur, veel fruit en mooie concentratie. Dit is "maar" een generieke bourgogne, maar bokst boven zijn gewicht! De toast, die er nu nog wat op ligt, zorgt ook voor een mooie afdronk.


RE: François Legros - Fre - 27-06-2016 09:59 PM

(17-06-2016 12:52 PM)Olivier schreef:  
(17-01-2016 12:30 PM)Olivier schreef:  
(16-01-2016 10:54 AM)vinejo schreef:  
(30-11-2015 09:47 PM)Olivier schreef:  
(30-11-2015 08:30 AM)vinejo schreef:  Zaterdagavond de gewone pinot noir 2012 gedronken, Bourgognefreak Vince dacht aan een premier cru!
Jammer genoeg uitverkocht in Colruyt, betwijfel of de 2013 ook zo mooi zal zijn...

Helaas ook ontdekt dat de 2012 er niet meer is banghead
Maar toch leuk om vast te stellen dat goede pinot en zelf bourgogne onder de 15€ bestaat! misschien dat ik me toch eens een flesje 2013 aanschaf. Je weet maar nooit...

2013 geproefd en goedgekeurd, zeker aan de huidige rode prijs!(10 euro)

blij dat te horen! Dan schaf ik er me ook wat van aan.

Ik had me dus een proefflesje aangeschaft van de bourgogne 2013, maar het was er nog niet van gekomen om eens te proberen. Nu ik zag dat hij in rode prijs staat eens opengetrokken en mooi hoor! Op dit moment is hij iets minder verfijnd dan de 2012, maar tegelijkertijd wel meer concentratie. Hier zit nog enorm veel potentieel in, en ik schat dat deze mooi zal verouderen, heeft mooie zuren, goede tanninestructuur, veel fruit en mooie concentratie. Dit is "maar" een generieke bourgogne, maar bokst boven zijn gewicht! De toast, die er nu nog wat op ligt, zorgt ook voor een mooie afdronk.

Geen complexe wijn maar mooie structuur en veel fruit zoals hierboven al beschreven. Ik zou mijn volgende toch voor binnen een jaar of 2 houden. De zuren zijn op dit moment wel erg hoog.


RE: François Legros - Olivier - 19-07-2016 09:33 AM

(17-06-2016 12:52 PM)Olivier schreef:  
(17-01-2016 12:30 PM)Olivier schreef:  
(16-01-2016 10:54 AM)vinejo schreef:  
(30-11-2015 09:47 PM)Olivier schreef:  
(30-11-2015 08:30 AM)vinejo schreef:  Zaterdagavond de gewone pinot noir 2012 gedronken, Bourgognefreak Vince dacht aan een premier cru!
Jammer genoeg uitverkocht in Colruyt, betwijfel of de 2013 ook zo mooi zal zijn...

Helaas ook ontdekt dat de 2012 er niet meer is banghead
Maar toch leuk om vast te stellen dat goede pinot en zelf bourgogne onder de 15€ bestaat! misschien dat ik me toch eens een flesje 2013 aanschaf. Je weet maar nooit...

2013 geproefd en goedgekeurd, zeker aan de huidige rode prijs!(10 euro)

blij dat te horen! Dan schaf ik er me ook wat van aan.

Ik had me dus een proefflesje aangeschaft van de bourgogne 2013, maar het was er nog niet van gekomen om eens te proberen. Nu ik zag dat hij in rode prijs staat eens opengetrokken en mooi hoor! Op dit moment is hij iets minder verfijnd dan de 2012, maar tegelijkertijd wel meer concentratie. Hier zit nog enorm veel potentieel in, en ik schat dat deze mooi zal verouderen, heeft mooie zuren, goede tanninestructuur, veel fruit en mooie concentratie. Dit is "maar" een generieke bourgogne, maar bokst boven zijn gewicht! De toast, die er nu nog wat op ligt, zorgt ook voor een mooie afdronk.

heb na bovenstaande nog wat van de 2013 aangeschaft en in de vorige dagen nog eens een flesje geprobeerd. Er staat nog weinig recht van mijn vorige proefnotitie. Komt nu eenvoudig en rechtlijnig over. De toast die ik vorige merkte, is zo goed als weg, tannines niet gemerkt. Concentratie?!
@Jo, heb jij ook al niet eens zo'n ervaring gehad met Legros?


RE: François Legros - vinejo - 19-07-2016 10:30 AM

(19-07-2016 09:33 AM)Olivier schreef:  
(17-06-2016 12:52 PM)Olivier schreef:  
(17-01-2016 12:30 PM)Olivier schreef:  
(16-01-2016 10:54 AM)vinejo schreef:  
(30-11-2015 09:47 PM)Olivier schreef:  
(30-11-2015 08:30 AM)vinejo schreef:  Zaterdagavond de gewone pinot noir 2012 gedronken, Bourgognefreak Vince dacht aan een premier cru!
Jammer genoeg uitverkocht in Colruyt, betwijfel of de 2013 ook zo mooi zal zijn...

Helaas ook ontdekt dat de 2012 er niet meer is banghead
Maar toch leuk om vast te stellen dat goede pinot en zelf bourgogne onder de 15€ bestaat! misschien dat ik me toch eens een flesje 2013 aanschaf. Je weet maar nooit...

2013 geproefd en goedgekeurd, zeker aan de huidige rode prijs!(10 euro)

blij dat te horen! Dan schaf ik er me ook wat van aan.

Ik had me dus een proefflesje aangeschaft van de bourgogne 2013, maar het was er nog niet van gekomen om eens te proberen. Nu ik zag dat hij in rode prijs staat eens opengetrokken en mooi hoor! Op dit moment is hij iets minder verfijnd dan de 2012, maar tegelijkertijd wel meer concentratie. Hier zit nog enorm veel potentieel in, en ik schat dat deze mooi zal verouderen, heeft mooie zuren, goede tanninestructuur, veel fruit en mooie concentratie. Dit is "maar" een generieke bourgogne, maar bokst boven zijn gewicht! De toast, die er nu nog wat op ligt, zorgt ook voor een mooie afdronk.

heb na bovenstaande nog wat van de 2013 aangeschaft en in de vorige dagen nog eens een flesje geprobeerd. Er staat nog weinig recht van mijn vorige proefnotitie. Komt nu eenvoudig en rechtlijnig over. De toast die ik vorige merkte, is zo goed als weg, tannines niet gemerkt. Concentratie?!
@Jo, heb jij ook al niet eens zo'n ervaring gehad met Legros?

Dju, heb er me na jouw vorige TN 6 aangeschaft banghead
En nu je t zegt, had me nochtans voorgenomen dit huis in Colruyt niet meer aan te schaffen gezien de...onregelmatigheid van de flessen. Met die premier crus was de ene fles ook top, de andere het drinken niet waard.
Mijn theorie is dus dat in elke doos van zes flessen voor de grootwarenhuizen er een tweetal flessen gestoken worden uit mindere of mislukte cuves die ze op domein of via de kleinhandel niet wensen te verkopen. Maar goed, Elvis lives ook nog natuurlijk.


RE: François Legros - Olivier - 19-07-2016 02:05 PM

Citaat:Dju, heb er me na jouw vorige TN 6 aangeschaft

ik nog meer... Confused Hopelijk blijft het bij 2 flessen per doos.


RE: François Legros - FRANCISPICCART - 19-07-2016 10:54 PM

(19-07-2016 10:30 AM)vinejo schreef:  Dju, heb er me na jouw vorige TN 6 aangeschaft banghead
En nu je t zegt, had me nochtans voorgenomen dit huis in Colruyt niet meer aan te schaffen gezien de...onregelmatigheid van de flessen. Met die premier crus was de ene fles ook top, de andere het drinken niet waard.
Mijn theorie is dus dat in elke doos van zes flessen voor de grootwarenhuizen er een tweetal flessen gestoken worden uit mindere of mislukte cuves die ze op domein of via de kleinhandel niet wensen te verkopen. Maar goed, Elvis lives ook nog natuurlijk.

Afblijven van Bourgognes uit warenhuizen is de boodschap! Als Bourgogneliefhebber kan ik enkel maar dit meegeven: ofwel ga je naar een goede cavist, ofwel ga je ter plaatse rechtstreeks bij de wijnbouwer!


RE: François Legros - don quichotte - 20-07-2016 12:15 AM

(19-07-2016 10:54 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(19-07-2016 10:30 AM)vinejo schreef:  Dju, heb er me na jouw vorige TN 6 aangeschaft banghead
En nu je t zegt, had me nochtans voorgenomen dit huis in Colruyt niet meer aan te schaffen gezien de...onregelmatigheid van de flessen. Met die premier crus was de ene fles ook top, de andere het drinken niet waard.
Mijn theorie is dus dat in elke doos van zes flessen voor de grootwarenhuizen er een tweetal flessen gestoken worden uit mindere of mislukte cuves die ze op domein of via de kleinhandel niet wensen te verkopen. Maar goed, Elvis lives ook nog natuurlijk.

Afblijven van Bourgognes uit warenhuizen is de boodschap! Als Bourgogneliefhebber kan ik enkel maar dit meegeven: ofwel ga je naar een goede cavist, ofwel ga je ter plaatse rechtstreeks bij de wijnbouwer!

Velen niet wijnamateurs verwachten nog altijd van de warenhuizen dat daar Bourgognes in de rekken komen en te koop zijn. Ze denken als je Bodeaux of Bourgongne koop je altijd juist zit.
Warenhuizen proberen deze vraag te beantwoorden en betrekken dan wijnen uit de landstreek Bourgogne waar volgens mij wat betreft P/K je zeer veel kans maakt dat je slecht zit.
Tussen de weinige uitzonderingen zitten dan ook meestal domeinen die te klein zijn om de gevraagde kwantiteiten die de supermarkten vragen te leveren en deze domeinen willen hun vast cliënteel ook niet in de kou laten staan.

Deze avond had ik ook een witte bourgogne in het glas: Pernand-Vergellesses Les Belles Filles 2012 van J-J Girard. Deze kocht ik aan 15,53€ (22,19-30%) in de Carrefour.
Persoonlijke indruk: die wijn is geen 10€ waard.

Je weet wel "Demandons-nous plutôt, une fois la bouteille ouverte, s’il est bon pour ce prix."


RE: François Legros - Fre - 20-07-2016 08:50 AM

Colruyt is toch een warenhuis die kwaliteit hoog in het vaandel draagt. Misschien eens nuttig om hen daarover aan te schrijven?


RE: François Legros - vinejo - 20-07-2016 12:35 PM

Heb hier voor de wetenschap toch eens een flesje pinot noir 2013 open getrokken
Wat me in eerste instantie opviel was de mooie fles en dito etiket.
Toch lijkt er bij de omschrijving iets mis gegaan... Wink


RE: François Legros - Fre - 20-07-2016 01:32 PM

(20-07-2016 12:35 PM)vinejo schreef:  Heb hier voor de wetenschap toch eens een flesje pinot noir 2013 open getrokken
Wat me in eerste instantie opviel was de mooie fles en dito etiket.
Toch lijkt er bij de omschrijving iets mis gegaan... Wink

Tis een Blanc de NoirRolleyes


RE: François Legros - vinejo - 20-07-2016 10:07 PM

(20-07-2016 12:35 PM)vinejo schreef:  Heb hier voor de wetenschap toch eens een flesje pinot noir 2013 open getrokken
Wat me in eerste instantie opviel was de mooie fles en dito etiket.
Toch lijkt er bij de omschrijving iets mis gegaan... Wink

Door omstandigheden slechts een glaasje gedronken vandaag.
Ik moet zeggen, dat viel best mee.
Vooral de neus was heel mooi, deed me zelfs denken aan de Volnay 2009 van Bouley die ik ooit jong opende.
In de mond had ik eerder wat onevenwicht, zuren en vooral een bittertje die wat werden gemaskeerd door zoetig fruit, deed me denken aan chaptalisatie.
Maar goed, voor zijn goede 11 euro brengt dit toch wat men mag verwachten hoor, en zelfs beter als men er rekening mee houdt dat men in Bourgogne zit.
Morgen herproeving en meer duidelijkheid, benieuwd of het mondgevoel wat zuiverder is.


RE: François Legros - Fre - 20-07-2016 10:16 PM

(20-07-2016 10:07 PM)vinejo schreef:  
(20-07-2016 12:35 PM)vinejo schreef:  Heb hier voor de wetenschap toch eens een flesje pinot noir 2013 open getrokken
Wat me in eerste instantie opviel was de mooie fles en dito etiket.
Toch lijkt er bij de omschrijving iets mis gegaan... Wink

Door omstandigheden slechts een glaasje gedronken vandaag.
Ik moet zeggen, dat viel best mee.
Vooral de neus was heel mooi, deed me zelfs denken aan de Volnay 2009 van Bouley die ik ooit jong opende.
In de mond had ik eerder wat onevenwicht, zuren en vooral een bittertje die wat werden gemaskeerd door zoetig fruit, deed me denken aan chaptalisatie.
Maar goed, voor zijn goede 11 euro brengt dit toch wat men mag verwachten hoor, en zelfs beter als men er rekening mee houdt dat men in Bourgogne zit.
Morgen herproeving en meer duidelijkheid, benieuwd of het mondgevoel wat zuiverder is.
Indien mogelijk, probeer te drinken over 3 dagen. Dag 3 kwam ie pas op z'n effen.


RE: François Legros - Olivier - 21-07-2016 06:57 PM

(20-07-2016 10:07 PM)vinejo schreef:  
(20-07-2016 12:35 PM)vinejo schreef:  Heb hier voor de wetenschap toch eens een flesje pinot noir 2013 open getrokken
Wat me in eerste instantie opviel was de mooie fles en dito etiket.
Toch lijkt er bij de omschrijving iets mis gegaan... Wink

Door omstandigheden slechts een glaasje gedronken vandaag.
Ik moet zeggen, dat viel best mee.
Vooral de neus was heel mooi, deed me zelfs denken aan de Volnay 2009 van Bouley die ik ooit jong opende.
In de mond had ik eerder wat onevenwicht, zuren en vooral een bittertje die wat werden gemaskeerd door zoetig fruit, deed me denken aan chaptalisatie.
Maar goed, voor zijn 10 euro brengt dit toch wat men mag verwachten hoor, en zelfs beter als men er rekening mee houdt dat men in Bourgogne zit.
Morgen herproeving en meer duidelijkheid, benieuwd of het mondgevoel wat zuiverder is.

Stemt mij weer wat meer hoopvol.

By the way, in de voorbije weken heb ik al meerdere keren vastgesteld dat het toch niet makkelijk is om pinot noir goed tot zijn recht te laten komen in zo'n warm weer. Als je de fles niet koelt is hij uiteraard veel te warm, maar als je hem koelt is hij te koel of net niet genoeg. En met 27°C binnen is het glas toch weer direct opgewarmd Confused
Kan misschien ook daarmee te maken hebben dus. Ik ga nog eens een flesje opentrekken als het weer wat koeler is. Thanks om te proeven, Jo!


RE: François Legros - Smaakatleet - 22-07-2016 08:01 AM

Vandaag zou het koeler zijn Cool.


RE: François Legros - TheWineVet - 22-07-2016 09:17 AM

(22-07-2016 08:01 AM)gertjeuh schreef:  Vandaag zou het koeler zijn Cool.

Ideaal om Pinots en konsoorten open te trekken applaus Prettige reis, jij


RE: François Legros - Smaakatleet - 31-07-2016 05:39 PM

(22-07-2016 09:17 AM)TheWineVet schreef:  
(22-07-2016 08:01 AM)gertjeuh schreef:  Vandaag zou het koeler zijn Cool.

Ideaal om Pinots en konsoorten open te trekken applaus Prettige reis, jij

thank you , net terug .
Blijkbaar was den 22ste den dag van vertrek .

Gauw eens iets van daar samen drinken Wink ! .


RE: François Legros - Olivier - 24-08-2016 08:19 PM

(21-07-2016 06:57 PM)Olivier schreef:  
(20-07-2016 10:07 PM)vinejo schreef:  
(20-07-2016 12:35 PM)vinejo schreef:  Heb hier voor de wetenschap toch eens een flesje pinot noir 2013 open getrokken
Wat me in eerste instantie opviel was de mooie fles en dito etiket.
Toch lijkt er bij de omschrijving iets mis gegaan... Wink

Door omstandigheden slechts een glaasje gedronken vandaag.
Ik moet zeggen, dat viel best mee.
Vooral de neus was heel mooi, deed me zelfs denken aan de Volnay 2009 van Bouley die ik ooit jong opende.
In de mond had ik eerder wat onevenwicht, zuren en vooral een bittertje die wat werden gemaskeerd door zoetig fruit, deed me denken aan chaptalisatie.
Maar goed, voor zijn goede 11 euro brengt dit toch wat men mag verwachten hoor, en zelfs beter als men er rekening mee houdt dat men in Bourgogne zit.
Morgen herproeving en meer duidelijkheid, benieuwd of het mondgevoel wat zuiverder is.

Stemt mij weer wat meer hoopvol.

By the way, in de voorbije weken heb ik al meerdere keren vastgesteld dat het toch niet makkelijk is om pinot noir goed tot zijn recht te laten komen in zo'n warm weer. Als je de fles niet koelt is hij uiteraard veel te warm, maar als je hem koelt is hij te koel of net niet genoeg. En met 27°C binnen is het glas toch weer direct opgewarmd Confused
Kan misschien ook daarmee te maken hebben dus. Ik ga nog eens een flesje opentrekken als het weer wat koeler is. Thanks om te proeven, Jo!

Vandaag nog eens opengetrokken en heb weer het enthousiasme van bij de eerste fles! Oef... Hopen dat de rest hetzelfde niveau haalt.


RE: François Legros - vinejo - 05-10-2016 02:34 PM

Nuits St Georges 2011

Een wijn met een fijn en gelaagd aroma en een fris en subtiel mondgevoel, maar zowel in neus als mond ontwaar ik de gevreesde geranium-toets die voorkomt bij onrijpe Bourgognes ... Toch smaakt de wijn beter dan vorige zondag, toen we blijkbaar last hadden van een "root-day"
Aan een 17,.. euro in Colruyt (rode prijs) nog net aanvaardbaar vanwege zijn elegantie.


RE: François Legros - Fre - 18-01-2017 10:30 PM

(05-10-2016 02:34 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges 2011

Een wijn met een fijn en gelaagd aroma en een fris en subtiel mondgevoel, maar zowel in neus als mond ontwaar ik de gevreesde geranium-toets die voorkomt bij onrijpe Bourgognes ... Toch smaakt de wijn beter dan vorige zondag, toen we blijkbaar last hadden van een "root-day"
Aan een 17,..euro in Colruyt (rode prijs) nog net aanvaardbaar vanwege zijn elegantie.

Zelfde wijn maar onder een andere gedaante. Niks groenig, veel rode snoepjes met een elegante fumé-toets. Sappig, fris en fruit. Best aangenaam eigenlijk. Maar er zijn ook minpuntjes: de wijn nogal kort en eerder aan de dunne kant. Misschien geen toonbeeld van een Nuits St Georges maar op dit moment wel z'n geld waard.


RE: François Legros - Vince - 11-02-2017 12:01 PM

Vougeot, 1 cru les cras, 2008
(ter plaatste gekocht, niet onbelangrijk gegeven gezien het mogelijke bestaan van Colruyt-cuvées....)

een zeldzame cru, Vougeot is veruit de kleinste gemeentelijke aoc (samen met Bouzeron en Blagny) uit de Cd'or

bij openen aroma van gepofte kastanje, nadien kirsch
een verrassend kruidig mondgevoel, een volle wijn maar zit aromatisch nog wat dicht (rijpe braam), mooie lengte, eerder op power dan op complexiteit
blind zou ik dit qua stijl wellicht in 2010 geplaatst hebben
score 90+


RE: François Legros - Fre - 05-06-2017 09:33 PM

Chambolle Musigny 1cru Les Noirots 2013

Bij het opentrekken van de fles wel een typisch Chambolle gevoel: verfijnd, licht kruidig en elegant.

Een paar uur (en graden) later werd deze wijn voor de neus van mijn 2 companen gezet: Jo dacht aan een Duitser en ik begrijp waarom. Ondanks het koele jaar, is er toch een lichte zoetigheid waarneembaar. Maar de tanninestructuur bracht ons toch in de Bourgogne. Verder redelijk wat materie, chocolaté, tabak, fijne specerijen en eerder op 't zwarte fruit. Op dag 3 zat was ie eigenlijk nog niet gebougeerd. Ik probeer m'n andere flessen nog wat te laten ouderen...


RE: François Legros - vinejo - 05-06-2017 10:13 PM

(05-06-2017 09:33 PM)Fre schreef:  Chambolle Musigny 1cru Les Noirots 2013

Bij het opentrekken van de fles wel een typisch Chambolle gevoel: verfijnd, licht kruidig en elegant.

Een paar uur (en graden) later werd deze wijn voor de neus van mijn 2 companen gezet: Jo dacht aan een Duitser en ik begrijp waarom. Ondanks het koele jaar, is er toch een lichte zoetigheid waarneembaar. Maar de tanninestructuur bracht ons toch in de Bourgogne. Verder redelijk wat materie, chocolaté, tabak, fijne specerijen en eerder op 't zwarte fruit. Op dag 3 zat was ie eigenlijk nog niet gebougeerd. Ik probeer m'n andere flessen nog wat te laten ouderen...

Lieftallige wijn, verrassend smooth. Toen het etiket werd onthuld dacht ik terug aan de gewone PN 2013 die echt wel een zeer gelijkaardig aroma vertoonde. In de mond was deze Noirots wel een stuk completer en harmonieuzer.


RE: François Legros - Fre - 28-06-2017 09:58 PM

(18-01-2017 10:30 PM)Fre schreef:  
(05-10-2016 02:34 PM)vinejo schreef:  Nuits St Georges 2011

Een wijn met een fijn en gelaagd aroma en een fris en subtiel mondgevoel, maar zowel in neus als mond ontwaar ik de gevreesde geranium-toets die voorkomt bij onrijpe Bourgognes ... Toch smaakt de wijn beter dan vorige zondag, toen we blijkbaar last hadden van een "root-day"
Aan een 17,.. euro in Colruyt (rode prijs) nog net aanvaardbaar vanwege zijn elegantie.

Zelfde wijn maar onder een andere gedaante. Niks groenig, veel rode snoepjes met een elegante fumé-toets. Sappig, fris en fruit. Best aangenaam eigenlijk. Maar er zijn ook minpuntjes: de wijn nogal kort en eerder aan de dunne kant. Misschien geen toonbeeld van een Nuits St Georges maar op dit moment wel z'n geld waard.
Nieuwe poging voor deze Nuits St Georges 2011. Dag 1: elegante neus, fris, zurig en weinig body. Dag 2: een fumé toets die me tegenvalt. Iets meer body dan op dag 1 maar toch niet voldoende. Na 2 flessen is de conclusie dat deze toch tegenvalt. Schone prijs of niet, ik wil geen matige wijnen meer (I know: I'm officially a snob Wink) In dezelfde prijsklasse moet je op zoek gaan naar druiven die mss niet die complexiteit geven maar wel dat drinkgenot. Lees: Loire, Jura, Beaujolais, Alto Adige, Piemonte, ...


RE: François Legros - Fre - 01-07-2017 04:22 PM

Ik wil wel even fijntjes vermelden dat ik al wijnen van Legros heb gedronken die mooi meegaan met wijnen die in de kleinhandel voor 30-40 eur verkocht worden en dit aan de helft van de prijs. En als je deze thread doorploegt, ben k zeker niet de enige. Maar goed, deze keer viel t tegen. You win some...


RE: François Legros - Fre - 21-10-2017 11:38 AM

Morey-Saint-Denis 1 cru Clos Sorbé 2012

Elegante neus. Fijn kruidig. Redelijk veel veranderlijk ook. Voldoende materie, kruidig. Korte tot middellange afdronk.
Op dag 2 iets zwaarder in de neus. Meer Morey stijl. Dag 3 was de wijn wel uit elkaar gevallen. Voor 28eur -15% correct. Ik plaats deze wel ietsje onder NSG Les Perrières die wel ook duurder is.


RE: François Legros - Fre - 24-11-2017 08:38 PM

Bourgogne 2013 Een paar dagen geleden liet ik verstaan dat ik dit toch niet meer zou kopen in de toekomst. Een paar dagen later, nu dus, opnieuw in het glas. En moet zeggen, dit valt tegen alle verwachting zeer goed mee. Koel geschonken. old school pinot neus van zwart en rood fruit. Erg puur. Lichte cedertoets mooi geïntegreerd in het fruit en zelfs een meerwaarde. Lengte meer dan correct ifv z'n appellatie. Zou bij sommige wijnbouwers als een village kunnen doorgaan.


RE: François Legros - Olivier - 24-11-2017 10:21 PM

(24-11-2017 08:38 PM)Fre schreef:  Bourgogne 2013 Een paar dagen geleden liet ik verstaan dat ik dit toch niet meer zou kopen in de toekomst. Een paar dagen later, nu dus, opnieuw in het glas. En moet zeggen, dit valt tegen alle verwachting zeer goed mee. Koel geschonken. old school pinot neus van zwart en rood fruit. Erg puur. Lichte cedertoets mooi geïntegreerd in het fruit en zelfs een meerwaarde. Lengte meer dan correct ifv z'n appellatie. Zou bij sommige wijnbouwers als een village kunnen doorgaan.

Ik blijf dit toch de moeite vinden vinden hoor. Er zijn redelijk wat duurdere pinots die het pleit verliezen tegen deze.


RE: François Legros - vinejo - 24-04-2018 07:10 AM

Gisterenavond de pinot noir 2013 naast de NSG 2011 gedronken.
Toch wel 2 mooie Bourgognes hoor voor hun prijs (zeker als je vergelijkt met de huidige prijzen in de streek, ik betaalde ooit iets van 11 en 17 euro in rode prijs)) De Nuits was iets meer geëvolueerd, wat dunner maar toch redelijk complex, beetje droog naar het einde toe. De PN kon verrassend goed mee, was fruitiger en iets voller met mooie afdronk.


RE: François Legros - Olivier - 24-04-2018 10:40 AM

(24-04-2018 07:10 AM)vinejo schreef:  Gisterenavond de pinot noir 2013 naast de NSG 2011 gedronken.
Toch wel 2 mooie Bourgognes hoor voor hun prijs (zeker als je vergelijkt met de huidige prijzen in de streek, ik betaalde ooit iets van 11 en 17 euro in rode prijs)) De Nuits was iets meer geëvolueerd, wat dunner maar toch redelijk complex, beetje droog naar het einde toe. De PN kon verrassend goed mee, was fruitiger en iets voller met mooie afdronk.

Aha, da's goed nieuws, ik heb die 13 ook nog liggen.

Heeft iemand als eens de '15 geproefd van de gewone pinot noir?


RE: François Legros - Olivier - 24-06-2018 01:56 PM

Citaat:Heeft iemand als eens de '15 geproefd van de gewone pinot noir?

grappig als je je eigen vragen kan beantwoorden...

Gisteren de bourgogne 2015 open getrokken. Eerste moment nog wat verlegen maar al snel een typisch pinotneusje dat me al direct aanspreekt. De jaargang is merkbaar : we zitten hier niet op rode besjes of framboos, maar eerder opgelegde kersjes, dus toch wel een zekere rijpheid, maar niets te zwaar. Een rokerig toetsje ook.
In de mond ook nog altijd heel evenwichtig, alles goed geïntegreerd. Een zekere rondheid uiteraard, maar niet lomp of alcoholisch.

Op dag 2 eigenlijk nog mooier, nu zit de neus wèl op framboos, en zelfs wat floraliteit en een minerale toets! Ook in de mond is dit nu fijn en fris. De rijpheid zit er nog in, maar zoals een zoetzuur snoepje. Poeplekker is dit nu! Wel gekoeld gedronken.

Wééral een lekkere en betaalbare basisbourgogne van Legros. Je moet het toch maar kunnen...


RE: François Legros - Olivier - 07-06-2019 01:11 PM

Vandaag nog eens de Bourgogne 2013. En presteert weer op zijn best. Opmerkelijk want de vorige die ik opengetrokken heb begon op zijn laatste benen te lopen en was toch wat dun. Vandaag zeker genoeg materie, mooi geintegreerd hout, nog wat tannines.
Die flesvariatie bij Legros is toch een feit hoor.


RE: François Legros - Fre - 09-04-2020 09:29 PM

NSG 1er cru Les Perrieres 2010
Voor mij een emotionele wijn, want in mijn eerste jaar wijnkennis kreeg ik deze wijn voorgeschoteld. Toen was t de 2007, dacht k. Het opende me de deur naar de magie van pinot noir.

Vele jaren later zit ik met diezelfde Perrieres voor me. Uit 2010 dit keer, een beter jaar, voor puristen én met voldoende materie en volume. Steek je neus in t glas en je voelt meteen dat je met een wijn te maken die naar zijn summum is toegegroeid. De fijne kruiden, champignons en bos met een streepje cacao en wat kalksteen. De zwarte bosvruchten nemen de bovenhand van de aardbeien. Verder wat truffel en zelfs leder. Een zachte aanzet met framboosjes en fijne zuurtjes die de mond vullen en die net genoeg aanblijven om te blijven boeien. Middellange afdronk opnieuw met t rode fruit. Een hommage aan de leraar de me toen mijn passie aanwakkerde. Hopelijk gaat t goed met hem. Take care buddy.


RE: François Legros - vinejo - 09-04-2020 09:49 PM

Blush
(09-04-2020 09:29 PM)Fre schreef:  NSG 1er cru Les Perrieres 2010
Voor mij een emotionele wijn, want in mijn eerste jaar wijnkennis kreeg ik deze wijn voorgeschoteld. Toen was t de 2007, dacht k. Het opende me de deur naar de magie van pinot noir.

Vele jaren later zit ik met diezelfde Perrieres voor me. Uit 2010 dit keer, een beter jaar, voor puristen én met voldoende materie en volume. Steek je neus in t glas en je voelt meteen dat je met een wijn te maken die naar zijn summum is toegegroeid. De fijne kruiden, champignons en bos met een streepje cacao en wat kalksteen. De zwarte bosvruchten nemen de bovenhand van de aardbeien. Verder wat truffel en zelfs leder. Een zachte aanzet met framboosjes en fijne zuurtjes die de mond vullen en die net genoeg aanblijven om te blijven boeien. Middellange afdronk opnieuw met t rode fruit. Een hommage aan de leraar de me toen mijn passie aanwakkerde. Hopelijk gaat t goed met hem. Take care buddy.

Blush thanks Fre...
We doen ons best.


RE: François Legros - Fre - 09-10-2020 09:45 PM

Opnieuw de Perrieres in t glas. Heerlijk op dronk. Premier cru ten top. Orange sanguine zowel in de mond als in de neus. Heart


RE: François Legros - vinejo - 09-10-2020 10:35 PM

(09-10-2020 09:45 PM)Fre schreef:  Opnieuw de Perrieres in t glas. Heerlijk op dronk. Premier cru ten top. Orange sanguine zowel in de mond als in de neus. Heart

2010 Bourgogne... Heart
cheers cheers


RE: François Legros - Fre - 10-10-2020 08:09 AM

(09-10-2020 10:35 PM)vinejo schreef:  
(09-10-2020 09:45 PM)Fre schreef:  Opnieuw de Perrieres in t glas. Heerlijk op dronk. Premier cru ten top. Orange sanguine zowel in de mond als in de neus. Heart

2010 Bourgogne... Heart
cheers cheers

Thanks. 2010 mag volgens mij nu gedronken worden. Ook in premier cru. De betere zullen nog wel even aanhouden.


RE: François Legros - wvd - 10-10-2020 12:39 PM

(10-10-2020 08:09 AM)Fre schreef:  
(09-10-2020 10:35 PM)vinejo schreef:  
(09-10-2020 09:45 PM)Fre schreef:  Opnieuw de Perrieres in t glas. Heerlijk op dronk. Premier cru ten top. Orange sanguine zowel in de mond als in de neus. Heart

2010 Bourgogne... Heart
cheers cheers

Thanks. 2010 mag volgens mij nu gedronken worden. Ook in premier cru. De betere zullen nog wel even aanhouden.
Zelf drinken wij nu onze laatste 2004 (oef) en de zeer mooi geëvolueerde 2003. Ook 2002 is nu top vind ik en ik begin stilaan ook 2005 te drinken.
Sommige 2010 geven inderdaad al veel plezier, getuige een onlangs gedronken Clos du Roy, maar met de besten zou ik toch nog even wachten en als je niets ouders hebt eerder naar 2011 en 2013 grijpen. Just my thoughts...


RE: François Legros - Fre - 10-10-2020 07:57 PM

2004 lijkt me toch al wat over the top, niet? Hangt er van af wat je verkiest. Ik prefereer een evenwicht waarbij het fruit nog steeds prominent aanwezig is. Wat sous bois, bos of zelf Bourgondisch putje. De grotere wijnen ontwikkelen ook die orange zeste waar ik zo verliefd op ben. Tertiaire toetsen vind ik minder elegant. Hangt er van af wat je verkiest.

Ik vraag me wel af wat je van 2003 dan drinkt. Tenzij het top PC of GC’s zijn, kan ik me niet inbeelden dat die al over hun top zijn.


RE: François Legros - Olivier - 11-10-2020 07:11 PM

Bourgogne 2013

De zondagavond nog een flesje opentrekken? Tijdens de week drink ik normaal niet, dus beter een flesje pakken waarvan het niet erg is als er nog over is op maandag. Wat zou dat kunnen zijn? Hmm, de Bourgogne 2013 van Legros? Aja, als ik daar nog een paar glaasjes kan uithalen zou dat sympathiek zijn. Kans is toch groot dat dit een berginglijk geworden is en dan is het beter dat die fles weg is, zodat ik een nieuwe in de plaats kan leggen Rolleyes

Pop and pour : oohh, leuk neusje. Pinot noir à point. De Franse term “fruit tendre” dekt de lading hier eigenlijk perfect. Er zit ook wat herfstigheid in de neus met een begin van champignons, maar vooral iets dat het woord “hartig” oproept. In de mond ook nog voldoende vulling om de vinnige ‘13 zuurtjes af te dekken. Nice!

Na een half uurtje open komen er wat meer tabak- en cedertonen door en gaat het fruit wat meer naar de achtergrond. In ieder geval, deze wijn blijft het toch maar doen. Pinot noir drinkplezier leveren aan een zeer aantrekkelijke prijs. Enfin, vroeger toch, want dit gaat ondertussen al richting 20€. Gelukkig heb ik nog een paar ‘14s hiervan liggen voor andere herfstige zondagavonden.


RE: François Legros - vinejo - 11-10-2020 08:13 PM

(11-10-2020 07:11 PM)Olivier schreef:  Bourgogne 2013

De zondagavond nog een flesje opentrekken? Tijdens de week drink ik normaal niet, dus beter een flesje pakken waarvan het niet erg is als er nog over is op maandag. Wat zou dat kunnen zijn? Hmm, de Bourgogne 2013 van Legros? Aja, als ik daar nog een paar glaasjes kan uithalen zou dat sympathiek zijn. Kans is toch groot dat dit een berginglijk geworden is en dan is het beter dat die fles weg is, zodat ik een nieuwe in de plaats kan leggen Rolleyes

Pop and pour : oohh, leuk neusje. Pinot noir à point. De Franse term “fruit tendre” dekt de lading hier eigenlijk perfect. Er zit ook wat herfstigheid in de neus met een begin van champignons, maar vooral iets dat het woord “hartig” oproept. In de mond ook nog voldoende vulling om de vinnige ‘13 zuurtjes af te dekken. Nice!

Na een half uurtje open komen er wat meer tabak- en cedertonen door en gaat het fruit wat meer naar de achtergrond. In ieder geval, deze wijn blijft het toch maar doen. Pinot noir drinkplezier leveren aan een zeer aantrekkelijke prijs. Enfin, vroeger toch, want dit gaat ondertussen al richting 20€. Gelukkig heb ik nog een paar ‘14s hiervan liggen voor andere herfstige zondagavonden.

Die PN 2013 blijft het toch doen...
Deze avond ook een 2013 geopend, viel ook zeer goed mee.
Soon on this forum! Wink


RE: François Legros - redacteur - 12-10-2020 03:39 PM

Heeft iemand hier trouwens ervaring met zijn sans SO2 botteling van de gewone Bourgogne?
Ik kocht twee flessen van zijn '17, maar heb nog geen fles geopend.
Ik vermoed dat dit wel impact zal hebben op het drinkvenster van deze wijnen (en dan vooral de houdbaarheid)?


RE: François Legros - vinejo - 12-10-2020 05:49 PM

(12-10-2020 03:39 PM)redacteur schreef:  Heeft iemand hier trouwens ervaring met zijn sans SO2 botteling van de gewone Bourgogne?
Ik kocht twee flessen van zijn '17, maar heb nog geen fles geopend.
Ik vermoed dat dit wel impact zal hebben op het drinkvenster van deze wijnen (en dan vooral de houdbaarheid)?

Nog niet aangedurfd Blush
Drinktamaarapuit!


RE: François Legros - redacteur - 12-10-2020 07:29 PM

(12-10-2020 05:49 PM)vinejo schreef:  Drinktamaarapuit!

DAAG JE ME UIT!? cheers


RE: François Legros - vinejo - 12-10-2020 08:11 PM

(12-10-2020 07:29 PM)redacteur schreef:  
(12-10-2020 05:49 PM)vinejo schreef:  Drinktamaarapuit!

DAAG JE ME UIT!? cheers

GEDURFNIE!!


RE: François Legros - redacteur - 12-10-2020 08:50 PM

Kzal er in de nabije toekomst eens eentje opentrekken als ik er aan denk. In naam van de wetenschap, niet omdat je zegt dat ik niet durf. Rolleyes


RE: François Legros - Olivier - 12-10-2020 08:51 PM

(12-10-2020 03:39 PM)redacteur schreef:  Heeft iemand hier trouwens ervaring met zijn sans SO2 botteling van de gewone Bourgogne?
Ik kocht twee flessen van zijn '17, maar heb nog geen fles geopend.
Ik vermoed dat dit wel impact zal hebben op het drinkvenster van deze wijnen (en dan vooral de houdbaarheid)?

Ik ben ook wel geïnteresseerd om te weten hoe zijn sans SO2 is.

Ik zou zeggen, take one for the team, Redacteur! Wink


RE: François Legros - wvd - 13-10-2020 11:23 AM

(10-10-2020 07:57 PM)Fre schreef:  2004 lijkt me toch al wat over the top, niet? Hangt er van af wat je verkiest. Ik prefereer een evenwicht waarbij het fruit nog steeds prominent aanwezig is. Wat sous bois, bos of zelf Bourgondisch putje. De grotere wijnen ontwikkelen ook die orange zeste waar ik zo verliefd op ben. Tertiaire toetsen vind ik minder elegant. Hangt er van af wat je verkiest.

Ik vraag me wel af wat je van 2003 dan drinkt. Tenzij het top PC of GC’s zijn, kan ik me niet inbeelden dat die al over hun top zijn.

De goede 2003 zijn verre van over de top. Met goed geëvolueerd bedoel ik dat er toen ze pas op de markt kwamen nogal wat terughoudendheid was bij de liefhebbers. Ook ik vond ze eerder Grenache dan Pinot. Ik herinner me een discussie met Justin Monard zaliger op zijn degustatie in 2005. Mijn voorkeur ging toen meestal uit naar 2002, maar hij had een flinke voorkeur voor 2003. Toch voorzichtig wat gekocht en nu zijn die wijnen echt wel Pinot Noir, zij het aan de stevige kant. Ik heb nog maar weinig over, enkele Villages en premier cru's van Frédéric Magnien en nog Mazis, Ruchottes en Estournelles van Frédéric Esmonin + nog een paar eenzame flessen. 2005 was het laatste jaar dat ik nog redelijk wat Bourgogne kocht. De volgende jaren vooral Italiaans gekocht en pas terug diep in Bourgogne gedoken vanaf 2010 en dan vooral eigen import: Fournier, Bertagna, Serrigny, Galeyrand, Renaud, Clavelier, Colin, Parent, Noëllat, Croix en nu ook Gruhier en ik verwacht nu snel stalen van "Cibrafe Sourgins" Big Grin.


RE: François Legros - redacteur - 25-10-2020 10:00 AM

(12-10-2020 08:50 PM)redacteur schreef:  Kzal er in de nabije toekomst eens eentje opentrekken als ik er aan denk. In naam van de wetenschap, niet omdat je zegt dat ik niet durf. Rolleyes

Alee hup, gisterenavond dik tegen mijn zin een fles van de Bourgogne '17 sans soufre opengetrokken. Wink

Neus in het glas. Reductie. Nou. Zit hier geen sulfiet in, misschien?

Wijn toch maar even in een karaf gekletst om wat te verluchten.
Na een uurtje was de meeste funk weg en dit zou daarna helemaal verdwijnen.

Veel zure krieken in de neus, ook wat rood fruit, maar de krieken domineren. Daarnaast een lichte kruidigheid/rokerige toets die soms komt piepen.
In de mond vrij stevige zuren, die wat gaan liggen naarmate de wijn nog wat meer zuurstof krijgt. Opnieuw die krieken die terugkomen.

Qua body lijkt deze me wat slanker dan de '16 en al zeker de '18 die nog absoluut niet klaar is.
Zeker niet dun, maar het zou ook niet veel minder moeten zijn. Doet me wat denken aan de stijl van '13, eerder op fraîcheur dan op kracht.
Niet helemaal overtuigd van deze wijn, volgens mij heeft dit nog een jaar nodig om op zijn plooi te komen.

Afgaande op de zuren kan dit wel nog even mee, maar kan dit wel nog even mee, zo zonder sulfiet?
Ik zal het testen met mijn tweede fles - opnieuw in de naam van de wetenschap uiteraard.


RE: François Legros - Olivier - 25-10-2020 11:28 AM

(25-10-2020 10:00 AM)redacteur schreef:  
(12-10-2020 08:50 PM)redacteur schreef:  Kzal er in de nabije toekomst eens eentje opentrekken als ik er aan denk. In naam van de wetenschap, niet omdat je zegt dat ik niet durf. Rolleyes

Alee hup, gisterenavond dik tegen mijn zin een fles van de Bourgogne '17 sans soufre opengetrokken. Wink

Neus in het glas. Reductie. Nou. Zit hier geen sulfiet in, misschien?

Wijn toch maar even in een karaf gekletst om wat te verluchten.
Na een uurtje was de meeste funk weg en dit zou daarna helemaal verdwijnen.

Veel zure krieken in de neus, ook wat rood fruit, maar de krieken domineren. Daarnaast een lichte kruidigheid/rokerige toets die soms komt piepen.
In de mond vrij stevige zuren, die wat gaan liggen naarmate de wijn nog wat meer zuurstof krijgt. Opnieuw die krieken die terugkomen.

Qua body lijkt deze me wat slanker dan de '16 en al zeker de '18 die nog absoluut niet klaar is.
Zeker niet dun, maar het zou ook niet veel minder moeten zijn. Doet me wat denken aan de stijl van '13, eerder op fraîcheur dan op kracht.
Niet helemaal overtuigd van deze wijn, volgens mij heeft dit nog een jaar nodig om op zijn plooi te komen.

Afgaande op de zuren kan dit wel nog even mee, maar kan dit wel nog even mee, zo zonder sulfiet?
Ik zal het testen met mijn tweede fles - opnieuw in de naam van de wetenschap uiteraard.

Bedankt voor dit proefondervindelijk experiment! Klinkt toch redelijk anders dan de “gewone” Bourgognes. Bij de 13, 14, en 15 had ik eigenlijk nooit het gevoel dat die in hun jeugd moeilijk waren.


RE: François Legros - redacteur - 26-10-2020 09:10 AM

"Het laatste glas was het beste", was hier van toepassing.
De fles was ook vrij snel leeg, dus misschien heeft de wijn in deze fase baat bij meer lucht om zijn balans te vinden. De gewone '17 heb ik wel niet gedronken, dus moeilijk te vergelijken.
Het was interessant geweest om te zien wat dit op dag twee ging doen, maar ja... Blush


RE: François Legros - Olivier - 25-02-2022 08:58 PM

Mijn laatste fles Bourgogne 2014 open getrokken. Ik had schrik dat dit misschien al te ver ging zijn, maar nee. Mooie neus, met zelfs niet eens echt tertiaire aroma’s. Wel een neus die bijzonder is, met aroma’s die mij doen denken aan Oriëntaalse kruiden, met komijn, curry, peper, steranijs. Nog niet veel meegemaakt in een Pinot Noir, maar het geeft een zekere “diepte”.

In de mond verrassend mooi volume, en perfect op dronk. Ik heb na 2015 niet meer bijgekocht van Legros, maar misschien moet ik dat gewoon doen.


RE: François Legros - Fre - 08-10-2022 07:46 PM

Chambolle Musigny 1er cru Les Noirots 2013
Ik dronk deze wijn gisteren en nam slechts 1 glas. Te gesloten, te streng, te veel extractie, te veel zuren.
Op dag 2 is de fumé toets nog steeds aanwezig. Donkere kers, braambes, ook wat rijp rood fruit en ook iets fijn kruidig. Ook precies wat ijzer? In de mond toch een stevige wijn, structuur, het fruit is eerder zwart dan rood en zit nog steeds gebald. De zuren zijn zeer nadrukkelijk. Op t einde is er wat droogtrekking. Op zich een complexe wijn maar ik mis de finesse van een Chambolle. Noirots ligt onder Bonne Mares, een wat atypische Grand Cru in Chambolle omwille van zijn kracht. Deze Noirots zit hetzelfde straatje. Geen slechte wijn maar ik ga dit toch niet opnieuw kopen: als ik een Chambolle koop wil ik verleid worden. En dat doet deze wijn (voorlopig) niet. De hand van de NSG wijnmaker is zichtbaar.


RE: François Legros - Olivier - 05-01-2024 06:22 PM

Eerder deze week dronk ik de Pinot Noir 2015. Wow, zo mooi! Perfect op dronk. Net als bij de ‘14 had ik in de neus een wat hartige toets, moeilijk uit te leggen, maar complexe neus. En ook in mond diepte, evenwicht en een lange afdronk! Was bijna vergeten hoe goed deze basisbourgognes zijn van Legros. En stond duidelijk een trap boven de Maizières 15 van Dureuil-Janthial!

Om te weten of ik 19 moest bijkopen, trek ik vandaag die dus open. Pop and pour. Funky neus, ik kan het wel hebben, maar toch anders dan vorige jaargangen. In de mond is het er echter zwaar over. Stal, nie meer normaal. Mondgevoel is mooi, goede zuren, fijne tannines. Maar de smaak is puur stal. Ik dacht even dat ik de sans soufre gekocht had, maar nee. Heb een halve fles in de karaf gegoten, hopend op beterschap. Anders is dit toch wel een ontgoocheling.


RE: François Legros - wvd - 05-01-2024 06:35 PM

(05-01-2024 06:22 PM)Olivier schreef:  Eerder deze week dronk ik de Pinot Noir 2015. Wow, zo mooi! Perfect op dronk. Net als bij de ‘14 had ik in de neus een wat hartige toets, moeilijk uit te leggen, maar complexe neus. En ook in mond diepte, evenwicht en een lange afdronk! Was bijna vergeten hoe goed deze basisbourgognes zijn van Legros. En stond duidelijk een trap boven de Maizières 15 van Dureuil-Janthial!

Om te weten of ik 19 moest bijkopen, trek ik vandaag die dus open. Pop and pour. Funky neus, ik kan het wel hebben, maar toch anders dan vorige jaargangen. In de mond is het er echter zwaar over. Stal, nie meer normaal. Mondgevoel is mooi, goede zuren, fijne tannines. Maar de smaak is puur stal. Ik dacht even dat ik de sans soufre gekocht had, maar nee. Heb een halve fles in de karaf gegoten, hopend op beterschap. Anders is dit toch wel een ontgoocheling.

Bedoel je iets Bretty met "stalgeur" of meer zelfs wat ik hier als "s....t!" hoor omschrijven?
Benieuwd of dat nog optrekt. Ik die echte vieze geur die je vroeger nogal dikwijls tegen kwam in Bourgogne eigenlijk al in lang niet meer gehad. Hout vasthouden...


RE: François Legros - Olivier - 06-01-2024 08:53 PM

(05-01-2024 06:35 PM)wvd schreef:  
(05-01-2024 06:22 PM)Olivier schreef:  Eerder deze week dronk ik de Pinot Noir 2015. Wow, zo mooi! Perfect op dronk. Net als bij de ‘14 had ik in de neus een wat hartige toets, moeilijk uit te leggen, maar complexe neus. En ook in mond diepte, evenwicht en een lange afdronk! Was bijna vergeten hoe goed deze basisbourgognes zijn van Legros. En stond duidelijk een trap boven de Maizières 15 van Dureuil-Janthial!

Om te weten of ik 19 moest bijkopen, trek ik vandaag die dus open. Pop and pour. Funky neus, ik kan het wel hebben, maar toch anders dan vorige jaargangen. In de mond is het er echter zwaar over. Stal, nie meer normaal. Mondgevoel is mooi, goede zuren, fijne tannines. Maar de smaak is puur stal. Ik dacht even dat ik de sans soufre gekocht had, maar nee. Heb een halve fles in de karaf gegoten, hopend op beterschap. Anders is dit toch wel een ontgoocheling.

Bedoel je iets Bretty met "stalgeur" of meer zelfs wat ik hier als "s....t!" hoor omschrijven?
Benieuwd of dat nog optrekt. Ik die echte vieze geur die je vroeger nogal dikwijls tegen kwam in Bourgogne eigenlijk al in lang niet meer gehad. Hout vasthouden...

Ja, was inderdaad Brett. En is er helaas niet meer op verbeterd. Sad


RE: François Legros - Cisse M - 07-01-2024 09:37 AM

Even geschrokken, maar gisteren de proef op de som genomen en een Francois Legros Bourgogne Pinot Noir 2019 ontkurkt. De wijn was erg zuiver, zeer toegankelijk. Geen spoor van brett! Ik kocht de wijn in november 2021 bij Legros ter plaatse.


RE: François Legros - Olivier - 07-01-2024 11:25 AM

(07-01-2024 09:37 AM)Cisse M schreef:  Even geschrokken, maar gisteren de proef op de som genomen en een Francois Legros Bourgogne Pinot Noir 2019 ontkurkt. De wijn was erg zuiver, zeer toegankelijk. Geen spoor van brett! Ik kocht de wijn in november 2021 bij Legros ter plaatse.

Aha, da’s goed nieuws, merci om uit te testen Smile . Alhoewel ik toch aarzel om de 2019 opnieuw te kopen bij Klassewijnen.

Leuk dat je daar ter plekke bent geweest. Was de ontvangst ok? En heb je de 2020 kunnen proeven? Of misschien was die nog niet gebotteld.


RE: François Legros - Thomas - 07-01-2024 02:18 PM

(07-01-2024 11:25 AM)Olivier schreef:  Aha, da’s goed nieuws, merci om uit te testen Smile . Alhoewel ik toch aarzel om de 2019 opnieuw te kopen bij Klassewijnen.

Ik heb een wijnboer in Bourgogne zich horen beklagen dat hij enkele van zijn mindere vaten gebotteld had voor de Auchan en dat hij dat nooit meer zou doen, want hij kreeg er commentaar op van reguliere klanten die de wijn kenden...


RE: François Legros - wvd - 07-01-2024 08:43 PM

(07-01-2024 02:18 PM)Thomas schreef:  
(07-01-2024 11:25 AM)Olivier schreef:  Aha, da’s goed nieuws, merci om uit te testen Smile . Alhoewel ik toch aarzel om de 2019 opnieuw te kopen bij Klassewijnen.

Ik heb een wijnboer in Bourgogne zich horen beklagen dat hij enkele van zijn mindere vaten gebotteld had voor de Auchan en dat hij dat nooit meer zou doen, want hij kreeg er commentaar op van reguliere klanten die de wijn kenden...

Zo ken ik er nog.... Maar ik ken ook een wat slimmere die ook bottelde voor supermarkten, maar daarvoor een ander label maakte. Beste wat ze kunnen doen is uiteraard verkopen aan de négoce.


RE: François Legros - Cisse M - 08-01-2024 11:32 AM

(07-01-2024 11:25 AM)Olivier schreef:  
(07-01-2024 09:37 AM)Cisse M schreef:  Even geschrokken, maar gisteren de proef op de som genomen en een Francois Legros Bourgogne Pinot Noir 2019 ontkurkt. De wijn was erg zuiver, zeer toegankelijk. Geen spoor van brett! Ik kocht de wijn in november 2021 bij Legros ter plaatse.

Aha, da’s goed nieuws, merci om uit te testen Smile . Alhoewel ik toch aarzel om de 2019 opnieuw te kopen bij Klassewijnen.

Leuk dat je daar ter plekke bent geweest. Was de ontvangst ok? En heb je de 2020 kunnen proeven? Of misschien was die nog niet gebotteld.

Wij gaan elk jaar op bezoek bij F.Legros en proeven dan het hele gamma. De 20ers proefden wij in november 2021. Dat waren vatstalen. Ik heb wat gekocht maar sindsdien niet meer geproefd. Op vat waren ze veelbelovend. In november 2023 hebben mijn makkers de jaargang 22 geproefd. Ik was er niet bij wegens gezondheidsredenen maar zij waren erg enthousiast.
Wij proeven in zijn chai. "Gewone" bezoekers worden ontvangen in het centrum van Nuits en krijgen uiteraard enkel de wijnen die in verkoop zijn te proeven.


RE: François Legros - Olivier - 09-01-2024 11:30 PM

(08-01-2024 11:32 AM)Cisse M schreef:  
(07-01-2024 11:25 AM)Olivier schreef:  
(07-01-2024 09:37 AM)Cisse M schreef:  Even geschrokken, maar gisteren de proef op de som genomen en een Francois Legros Bourgogne Pinot Noir 2019 ontkurkt. De wijn was erg zuiver, zeer toegankelijk. Geen spoor van brett! Ik kocht de wijn in november 2021 bij Legros ter plaatse.

Aha, da’s goed nieuws, merci om uit te testen Smile . Alhoewel ik toch aarzel om de 2019 opnieuw te kopen bij Klassewijnen.

Leuk dat je daar ter plekke bent geweest. Was de ontvangst ok? En heb je de 2020 kunnen proeven? Of misschien was die nog niet gebotteld.

Wij gaan elk jaar op bezoek bij F.Legros en proeven dan het hele gamma. De 20ers proefden wij in november 2021. Dat waren vatstalen. Ik heb wat gekocht maar sindsdien niet meer geproefd. Op vat waren ze veelbelovend. In november 2023 hebben mijn makkers de jaargang 22 geproefd. Ik was er niet bij wegens gezondheidsredenen maar zij waren erg enthousiast.
Wij proeven in zijn chai. "Gewone" bezoekers worden ontvangen in het centrum van Nuits en krijgen uiteraard enkel de wijnen die in verkoop zijn te proeven.

Merci! Jullie zijn daar habitués blijkbaar Smile