wijnliefhebbers
Daniel Bouland - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Daniel Bouland (/thread-18.html)


Daniel Bouland - vinejo - 15-12-2009 03:54 PM

Morgon Vieilles Vignes 2008

Beaujolais hoort tot de Bourgognestreek, vandaar dat we ze in dit forum posten..
Daniel Bouland werkt zeer traditioneel, lage rendementen, autochtone gisten. Zijn VV wordt gemaakt van druivenstokken van 60 tot 90 jaar oud.
Hij zelf beweert dat zijn wijnen op hun best zijn tussen 5 en ...15 jaar oud!Exclamation

Zo lang kon ik uiteraard niet wachten (kistje gekocht bij Grandry);

gedronken op drie dagen en zo kon ik de Beaujolais in al zijn gedaanten herkennen;
Eerste dag typisch kersen en ander rood fruit in combinatie met hoge zuren en een bijhorend bittertje. Tweede dag al voller en rijper, maar je hebt toch wel een tweede glas nodig eer je papillen eraan zijn gewend. Op dat moment wel al zijn 10,95 euro waard.
Derde dag, Eén glas over, en jawel. schitterend zachte wijn, NIKS oxidatie (geen vacuvin nochtans!) en veel meer aroma s en evenwicht. Gaat naar een Bourgogne, maar voor deze kwaliteit moet je ginds 20 euro neertellen.

:idea: Als u m nu al drinkt: 8 uur karaferen (op koele plaats), echt waar.

88+/100


RE: Daniel Bouland - Venne - 20-12-2009 05:48 PM

Hey Jo, al ne BOJO NOVO gedronken? 2009 gaat weer patat derop zijn!!
De BN bij TGW waren zeer overtuigend!! Vooral de Ducroux en Lapalu


RE: Daniel Bouland - Tom - 02-01-2011 05:38 PM

Jo,

De Daniel Bouland Morgon Vieilles Vignes die Grandry verkoopt: is dat de "Corcelette" of "De Lys"?


RE: Daniel Bouland - vinejo - 02-01-2011 11:46 PM

Net naar mijn flessen gaan kijken, enkel vieilles vignes op het etiket...


RE: Daniel Bouland - Tom - 03-01-2011 11:37 AM

@Jo
Bedankt om dit te willen doen.
Ik heb al naar Grandry gebeld. Aan de 2009 Morgon VV (vanaf 2009 nog enkel één naam) is hij zelfs niet kunnen geraken. Alles al voordien geexporteerd naar USA en Verre Oosten. En Bouland verder niet te krijgen in België, denk ik? (Bouland= 2 sterren in de RVF)
Ben mijn sprint aan het inzetten om nog zoveel als mogelijk topBeaujolais 2009 binnen te halen.
Ik heb die Marcel Lapierre Morgon 2009 al gedronken... Olé Olé Olé.


RE: Daniel Bouland - doc - 03-01-2011 02:15 PM

@Jo, er groeit misschien toch nood om Beaujolais een eigen stek te geven ? Maar dat zal wel heel wat kunst en vliegwerk vergen.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 03-01-2011 05:32 PM

Bwa, Beaujolais ligt in de Bourgogne hé Doc. We zouden zo linker- en rechteroever Bordeaux ook kunnen scheiden, of Bandol een topic appart geven Wink


RE: Daniel Bouland - Bert - 03-01-2011 06:03 PM

Morgon Vieilles Vignes 2008
Parker 93/100

The Bouland 2008 Morgon Vieilles Vignes exhibits a focus and grip rare in Beaujolais from this or for that matter any vintage. Concentrated, brightly fresh blackberry and blueberry tinged with salt, chalk, and citrus oil, and underlain by deep, smoky roast meatiness characterize this wine of palpable extract. While seamlessly, richly ripe and 13% in natural alcohol, it nevertheless comes off as lithe and lively, with a peony-like floral perfume wafting all the way through to a gloriously persistent, lip-smacking, soul-satisfying finish. Expect this cuvee (lightly fined but unfiltered, incidentally, an approach he first took at the behest of importer Peter Weygandt) to be worth following for close to a decade, perhaps even longer.' This is a burgundy lover's dream, affordable and complex, and will age wonderfully over the coming decade......pay attention folks, this isn't your grandma's beaujolais...


RE: Daniel Bouland - Tom - 03-01-2011 08:53 PM

@ Bert
Die tasting note van Schildknecht (RP) is zeer vriendelijk.
En moest je nu nog weten waar we die fles kunnen kopen, ben je de max!


RE: Daniel Bouland - doc - 03-01-2011 09:26 PM

(03-01-2011 05:32 PM)vinejo schreef:  Bwa, Beaujolais ligt in de Bourgogne hé Doc. We zouden zo linker- en rechteroever Bordeaux ook kunnen scheiden, of Bandol een topic appart geven Wink

@Jo, je hebt gelijk. Misschien wordt het dan wel minder overzichtelijk. kusknipoog


Daniel Bouland Chiroubles 2009 - Venne - 23-09-2011 07:53 PM

Fris rijp rood fruit, stenig... gisteren weinig neus nu topbojo neuzeke!!! Mariasnoepjes, droogkruidig en in de mond een schitterende balans en frisheid. 13,5%... merk ik niets van.
Wow , na zijn morgon VV t beste van gamay in de mond gehad. Deze kan nu gedronken worden , ik zou nog een jaartje wachten.. de Mogon VV is om te laten liggen


RE: Daniel Bouland - barre - 04-10-2011 10:42 AM

In de laatste mailing van Grandry zat de Corcelette (11.55) en de Lys (12,50) 2010.
Heb doosje van elk besteld


RE: Daniel Bouland - bowmore - 05-10-2011 02:54 PM

Kreeg er ook zin in en heb van elk twee dozen besteld. Enkel 2010 verkrijgbaar.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 17-03-2012 11:48 AM

Daniel Bouland Morgon VV 2008

Kersenrood met een lichte waterrand, niet volledig klaar (ongefilterd? vraagt Doc - idd ). Doorschijnend maar niet té.
Rood fruit (geplette aardbeitjes) tijm en peper, lichte florale toets. De aardbei komt terug in de mond, mooie bouw, krachtig zoals zijn aoc, toch blijvend zacht en perfecte zuren. Kruidige, pittige afdronk. Heel lichte droogtrekking.Nog véél tijd.

90+


RE: Daniel Bouland - Kris - 30-07-2013 09:53 PM

Morgon VV 2008. Dag 1 wat ontgoocheld maar op aangeven van jo's eerste postje niet gepanikeerd. En jawel, op dag 2 en 3 komt em volledig open. Lichtzoet fruit, kruidig, fantastische zuurkes, lange afdronk naar gamaynormen. Lichtjes gekoeld maakt zijn evenwicht hem groots ! Staat op mijn bojo podium naast Lapierre en Foillard.


RE: Daniel Bouland - Venne - 02-08-2013 03:23 PM

Hij was idd hiel goe, thank you kris! En schoon podium!


RE: Daniel Bouland - Venne - 02-03-2014 09:25 PM

Dozeke 2012 Morgon VV gekocht voor Zita.
Toch al ééntje opengedaan want 12 was een hel of een jaar in Bojo.
De bojomeester heeft het er toch weer goed vanaf gebracht en een schitterende Morgon gemaakt die tegen een stootje kan....
Zo mooie frambozen geur en elegant en lang id mond!
Sjiek!


RE: Daniel Bouland - bowmore - 21-09-2014 11:38 AM

Corcelette 2010. Deze wijn is nu eindelijk aan het tonen wat ze werkelijk is. Een bom van ingelegde kersen gedragen door levendige zuren en fluwelen tannines. Zal nog verder evolueren maar is nu reeds in een staat van genade. Eén van de beste P/K wijnen in mijn kelder.


RE: Daniel Bouland - Kris - 14-03-2015 08:20 PM

(15-12-2009 03:54 PM)vinejo schreef:  Morgon Vieilles Vignes 2008

Beaujolais hoort tot de Bourgognestreek, vandaar dat we ze in dit forum posten..
Daniel Bouland werkt zeer traditioneel, lage rendementen, autochtone gisten. Zijn VV wordt gemaakt van druivenstokken van 60 tot 90 jaar oud.
Hij zelf beweert dat zijn wijnen op hun best zijn tussen 5 en ...15 jaar oud!Exclamation

Zo lang kon ik uiteraard niet wachten (kistje gekocht bij Grandry);

gedronken op drie dagen en zo kon ik de Beaujolais in al zijn gedaanten herkennen;
Eerste dag typisch kersen en ander rood fruit in combinatie met hoge zuren en een bijhorend bittertje. Tweede dag al voller en rijper, maar je hebt toch wel een tweede glas nodig eer je papillen eraan zijn gewend. Op dat moment wel al zijn 10,95 euro waard.
Derde dag, Eén glas over, en jawel. schitterend zachte wijn, NIKS oxidatie (geen vacuvin nochtans!) en veel meer aroma s en evenwicht. Gaat naar een Bourgogne, maar voor deze kwaliteit moet je ginds 20 euro neertellen.

:idea: Als u m nu al drinkt: 8 uur karaferen (op koele plaats), echt waar.

88+/100

Nu nog steeds zo, dag 1 lekker, dag 2 onweerstaanbaar....jammer dat ze moeilijk te vinden zijn. Onlangs Chiroubles 2009 met Venne en wa csp'ers, één van de toppers vd avond naast de Bora Bora van Chapechou.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 15-03-2015 12:53 AM

(14-03-2015 08:20 PM)Kris schreef:  
(15-12-2009 03:54 PM)vinejo schreef:  Morgon Vieilles Vignes 2008

Beaujolais hoort tot de Bourgognestreek, vandaar dat we ze in dit forum posten..
Daniel Bouland werkt zeer traditioneel, lage rendementen, autochtone gisten. Zijn VV wordt gemaakt van druivenstokken van 60 tot 90 jaar oud.
Hij zelf beweert dat zijn wijnen op hun best zijn tussen 5 en ...15 jaar oud!Exclamation

Zo lang kon ik uiteraard niet wachten (kistje gekocht bij Grandry);

gedronken op drie dagen en zo kon ik de Beaujolais in al zijn gedaanten herkennen;
Eerste dag typisch kersen en ander rood fruit in combinatie met hoge zuren en een bijhorend bittertje. Tweede dag al voller en rijper, maar je hebt toch wel een tweede glas nodig eer je papillen eraan zijn gewend. Op dat moment wel al zijn 10,95 euro waard.
Derde dag, Eén glas over, en jawel. schitterend zachte wijn, NIKS oxidatie (geen vacuvin nochtans!) en veel meer aroma s en evenwicht. Gaat naar een Bourgogne, maar voor deze kwaliteit moet je ginds 20 euro neertellen.

:idea: Als u m nu al drinkt: 8 uur karaferen (op koele plaats), echt waar.

88+/100

Nu nog steeds zo, dag 1 lekker, dag 2 onweerstaanbaar....jammer dat ze moeilijk te vinden zijn. Onlangs Chiroubles 2009 met Venne en wa csp'ers, één van de toppers vd avond naast de Bora Bora van Chapechou.

Olé olé! wijn


RE: Daniel Bouland - bowmore - 16-06-2016 03:22 PM

Morgon Vielles Vignes 2010. Al geproefd in 2014. Ik dacht dat de wijn toen al goed was. Ik ben verkeerd. Die wijn wordt gewoonweg beter en het einde is volgens mij nog niet in zicht. Ik laat alles (enkele dozen) nog enkele jaren liggen.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 16-06-2016 06:47 PM

(16-06-2016 03:22 PM)bowmore schreef:  Morgon Vielles Vignes 2010. Al geproefd in 2014. Ik dacht dat de wijn toen al goed was. Ik ben verkeerd. Die wijn wordt gewoonweg beter en het einde is volgens mij nog niet in zicht. Ik laat alles (enkele dozen) nog enkele jaren liggen.

Inderdaad, de 2008 die we zondag dronken was eigenlijk ook nog te jong (tannines nog niet 100% versmolten)


RE: Daniel Bouland - Kris - 18-06-2016 10:31 AM

Schiste Morgon 2014. Zoo rap leeg...het laatste glas was veruit het beste.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 10-07-2017 12:45 PM

"Non non, le gamay pinote pas. C est le pinot qui gamayte!"


RE: Daniel Bouland - Olivier - 10-07-2017 07:46 PM

(10-07-2017 12:45 PM)vinejo schreef:  "Non non, le gamay pinote pas. C est le pinot qui gamayte!"

Smile mooi!


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 10-07-2017 10:55 PM

(10-07-2017 07:46 PM)Olivier schreef:  
(10-07-2017 12:45 PM)vinejo schreef:  "Non non, le gamay pinote pas. C est le pinot qui gamayte!"

Smile mooi!

'k Zou die man eens graag ontmoeten.
Lijkt iemand met een goed hart maar een slecht karakter.Wink
Of; soort zoekt soort.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 11-02-2018 04:48 PM

Hier aan de Morgon VV 2008
Deze wijn toont zich zoals de wijnbouwer.
Bij aanvang gesloten, wat muf zelfs.
Na een tijdje komt hij open en geeft hij zich ten volle.
Eindigt wat droog.
Maar laat een heel mooie herinnering na.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 31-03-2018 10:12 AM

(15-12-2009 03:54 PM)vinejo schreef:  Morgon Vieilles Vignes 2008

Beaujolais hoort tot de Bourgognestreek, vandaar dat we ze in dit forum posten..
Daniel Bouland werkt zeer traditioneel, lage rendementen, autochtone gisten. Zijn VV wordt gemaakt van druivenstokken van 60 tot 90 jaar oud.
Hij zelf beweert dat zijn wijnen op hun best zijn tussen 5 en ...15 jaar oud!Exclamation

Zo lang kon ik uiteraard niet wachten (kistje gekocht bij Grandry);

gedronken op drie dagen en zo kon ik de Beaujolais in al zijn gedaanten herkennen;
Eerste dag typisch kersen en ander rood fruit in combinatie met hoge zuren en een bijhorend bittertje. Tweede dag al voller en rijper, maar je hebt toch wel een tweede glas nodig eer je papillen eraan zijn gewend. Op dat moment wel al zijn 10,95 euro waard.
Derde dag, Eén glas over, en jawel. schitterend zachte wijn, NIKS oxidatie (geen vacuvin nochtans!) en veel meer aroma s en evenwicht. Gaat naar een Bourgogne, maar voor deze kwaliteit moet je ginds 20 euro neertellen.

:idea: Als u m nu al drinkt: 8 uur karaferen (op koele plaats), echt waar.

88+/100

Bijna negen jaar later, vorige zondag (in mijn Beaujolais degustatie) mijn laatste flesje van deze 2008 geopend. Was op zijn best. Schitterend, Bourgognesk. Schonk er de 2016 VV Corcelette naast en die was naar mijn aanvoelen nog beloftevoller. Heb zonet een paar dozen Bouland extra ingeslagen, aan een stuk meer dan de domeinprijs maar nog steeds een koopje. Want qua mondgevoel (evenwicht en finesse) gewoonweg op het niveau van de betere Bourgognes.


RE: Daniel Bouland - Fre - 31-03-2018 08:43 PM

(31-03-2018 10:12 AM)vinejo schreef:  
(15-12-2009 03:54 PM)vinejo schreef:  Morgon Vieilles Vignes 2008

Beaujolais hoort tot de Bourgognestreek, vandaar dat we ze in dit forum posten..
Daniel Bouland werkt zeer traditioneel, lage rendementen, autochtone gisten. Zijn VV wordt gemaakt van druivenstokken van 60 tot 90 jaar oud.
Hij zelf beweert dat zijn wijnen op hun best zijn tussen 5 en ...15 jaar oud!Exclamation

Zo lang kon ik uiteraard niet wachten (kistje gekocht bij Grandry);

gedronken op drie dagen en zo kon ik de Beaujolais in al zijn gedaanten herkennen;
Eerste dag typisch kersen en ander rood fruit in combinatie met hoge zuren en een bijhorend bittertje. Tweede dag al voller en rijper, maar je hebt toch wel een tweede glas nodig eer je papillen eraan zijn gewend. Op dat moment wel al zijn 10,95 euro waard.
Derde dag, Eén glas over, en jawel. schitterend zachte wijn, NIKS oxidatie (geen vacuvin nochtans!) en veel meer aroma s en evenwicht. Gaat naar een Bourgogne, maar voor deze kwaliteit moet je ginds 20 euro neertellen.

:idea: Als u m nu al drinkt: 8 uur karaferen (op koele plaats), echt waar.

88+/100

Bijna negen jaar later, vorige zondag (in mijn Beaujolais degustatie) mijn laatste flesje van deze 2008 geopend. Was op zijn best. Schitterend, Bourgognesk. Schonk er de 2016 VV Corcelette naast en die was naar mijn aanvoelen nog beloftevoller. Heb zonet een paar dozen Bouland extra ingeslagen, aan een stuk meer dan de domeinprijs maar nog steeds een koopje. Want qua mondgevoel (evenwicht en finesse) gewoonweg op het niveau van de betere Bourgognes.
Ik geef je geen ongelijk. Grandry?


RE: Daniel Bouland - vinejo - 31-03-2018 09:13 PM

Inderdaad bij Grandry gekocht.
Heb vandaag zowel de Corcelette als de Chiroubles geopend, kwestie van ze op drie dagen (morgen niet) naast elkaar te proeven. Vandaag toonde de Chiroubles zich het meest verleidelijk, zeer knapperig en mineraal. De Morgon laat zich voorlopig niet goed ontleden, hij lijkt ook wat eenvoudig. Maar de 2016 van zondag had ik twee dagen op voorhand geopend, denk dat dit de beste manier is om de wijnen van Bouland jong te drinken. Ben benieuwd voor maandag. Smile


RE: Daniel Bouland - Venne - 02-04-2018 02:11 PM

Jong zeker twee dagen geven !
Top wijnmaker ! Da kan gerust 20 jaar mee :-)


RE: Daniel Bouland - vinejo - 11-06-2018 06:46 PM

Na de Morgon en de Chiroubles proefden we nu de Cote de Brouilly Cuvee Melanie 2016.
Zeg van de wijnschrijvers wat je wil, maar deze bespreking die ik uit Grandry zijn mailinglist pluk beschrijft de wijn quasi perfect:

Lurid violet. A suave, mineral-accented bouquet evokes fresh red/blue fruits and potpourri, and a spicy element adds urgency. Bright, focused and appealingly sweet, offering concentrated yet lithe raspberry and boysenberry flavors that deepen with aeration. Distinctly graceful in style, finishing gently tannic and impressively long and leaving a sexy lavender pastille note behind.
(Josh Raynolds)

Die mineraliteit, stenigheid zelfs, valt inderdaad enorm op. Net als het gracieuze mondgevoel, deze uitdrukking verwoordt perfect waarom ik zo hou van deze wijnen. Niet om de kracht of de materie, maar wel om het elegante, fijne, eh...gracieuze zeg maar.
Op het domein verkocht de heer Daniel dit voor 9 euro watte
Jammer genoeg is het bijzonder moeilijk om er binnen te geraken (heb veel gebeld en veel moeten aandringen) en zelfs dan moet je smeken om een paar flesjes te mogen kopen. Wij mochten er elk zes kopen.
Maar ook de 16 euro die je in de handel betaalt is nog steeds een zeer eerlijke prijs voor deze wijnen. Vandaar, heb er alweer wat bijbesteld... ;-)


RE: Daniel Bouland - Fre - 12-06-2018 06:30 PM

Maakt Bouland eigenlijk gebruik van macération carbonique?


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 12-06-2018 08:26 PM

(12-06-2018 06:30 PM)Fre schreef:  Maakt Bouland eigenlijk gebruik van macération carbonique?

Zeer goede vraag Fre.
En om het nog wat moeilijker te maken 100% macération carbonique of semi carbonique, plus ….. ?


RE: Daniel Bouland - vinejo - 12-06-2018 11:19 PM

(12-06-2018 08:26 PM)don quichotte schreef:  
(12-06-2018 06:30 PM)Fre schreef:  Maakt Bouland eigenlijk gebruik van macération carbonique?

Zeer goede vraag Fre.
En om het nog wat moeilijker te maken 100% macération carbonique of semi carbonique, plus ….. ?

Zeker niet volledig, misschien gedeeltelijk, ben niet zeker, t was ons laatste bezoek vd dag, een heel lang bezoek trouwens, en heb dan nog de dag erop mijn notitieschriftje verloren. T is trouwens altijd weer moeilijk om daar een duidelijk antwoord op te krijgen in de streek...


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 12-06-2018 11:23 PM

(12-06-2018 11:19 PM)vinejo schreef:  
(12-06-2018 08:26 PM)don quichotte schreef:  
(12-06-2018 06:30 PM)Fre schreef:  Maakt Bouland eigenlijk gebruik van macération carbonique?

Zeer goede vraag Fre.
En om het nog wat moeilijker te maken 100% macération carbonique of semi carbonique, plus ….. ?

Zeker niet volledig, misschien gedeeltelijk, ben niet zeker, t was ons laatste bezoek vd dag, een heel lang bezoek trouwens, en heb dan nog de dag erop mijn notitieschriftje verloren. T is trouwens altijd weer moeilijk om daar een duidelijk antwoord op te krijgen in de streek...

Inderdaad Jo, ik ben geen sommelier of oenoloog en probeer al lang vast te stellen wat ze nu met die "semi carbonique" plus alles wat er rond hangt bedoelen.


RE: Daniel Bouland - wvd - 13-06-2018 11:32 AM

Met macération Carbonique bedoelt men dat de ongekneusde - en dus niet ontriste - druiven in de cuve gaan, die vervolgens gesloten wordt. Dan kan de gisting in theorie niet beginnen, want de gist kan niet aan het sap en gebeurt er eigenlijk een soort zelfdestructie binnen de schil. Daar is een wetenschappelijke term voor, maar dat was al nooit mijn sterkste zijde. Dat is theorie. Uiteraard worden de onderste druiven deftig verpletterd en begint de gist dan ook dadelijk aan de suikers te knabbelen. Met semi carbonique bedoelt men meestal dat men de cuve opent na enkele uren, of zelfs helemaal niet sluit. Het is allemaal wat vaag, want ik ben er nog niet in geslaagd om via degustatie altijd zeker te zijn van de vinificatiemethode. Je vergist je gegarandeerd even veel als het het spot. Trouwens, om meer "fruit" in de wijn te krijgen ken ik Châteaux in Bordeaux die (een deel van) hun druiven ook heel laten en dus ook deels maceration carbonique zijn, maar dat zal je zelden horen bij een bezoekje uiteraard, want er kleeft zo'n "Beaujolais primeur" reukje aan.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 13-06-2018 11:56 AM

Autolyse?


RE: Daniel Bouland - wvd - 13-06-2018 02:07 PM

(13-06-2018 11:56 AM)vinejo schreef:  Autolyse?
Dat is de term die ik zocht. Om deze methode ver door te drijven moet je dan wel CO2 toevoegen, zodat de normale gisting geremd wordt. Daarna zou men dan de wijn zonder schillen en steeltjes verder laten gisten, maar zo werkt men zelden en eigenlijk enkel voor Bojo noevo denk ik. Lardy Jr. werkt met MC, maar toch zijn zijn wijnen donker van kleur en met ruim voldoende structuur, dus ik vermoed dat hij bij de alcoholische gisting de schillen laat zitten en/of geen CO2 toevoegt. Hij noemt het trouwens de "méthode ancestrale".


RE: Daniel Bouland - vinejo - 15-06-2018 11:46 AM

Naar wat ik tussen de regels door hier en daar kon terugvinden is het bij Bouland idd semi-carbonique.
Iets wat ik me wel herinner van ons bezoek is dat Bouland de wijn vóor het bottelen redelijk agressief blootstelt aan zuurstof door hem over te gieten in een open cuve- dit ondermeer om de aroma s te openen en reductie tegen te gaan


RE: Daniel Bouland - wvd - 15-06-2018 11:57 AM

(15-06-2018 11:46 AM)vinejo schreef:  Naar wat ik tussen de regels door hier en daar kon terugvinden is het bij Bouland idd semi-carbonique.
Iets wat ik me wel herinner van ons bezoek is dat Bouland de wijn vóor het bottelen redelijk agressief blootstelt aan zuurstof door hem over te gieten in een open cuve- dit ondermeer om de aroma s te openen en reductie tegen te gaan

Dat is altijd wat afwegen, reductie <=> oxidatie. Ik veronderstel wel dat het een cuve is met chapeau flottant want lang gaat hij die niet open laten na de gisting & malo, dat is om moeilijkheden vragen, en de wijn moet gewoonlijk toch even rusten voor er effectief gebotteld wordt.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 16-06-2018 01:20 PM

Mijn voorkeur voor Beaujolais en de laatste tijd specifiek Daniel Bouland zorgt voor een zekere tunnelvisie, maar gelukkig is het in die tunnel zeer aangenaam vertoeven. Smile
Gisteren opende ik een cuvee die ik nog niet proefde, de Morgon Shiste Bellevue 2016.
Sedert 2015 bottelt Bouland zijn Morgon cuvees volgens perceel, de Shiste zijn wijnstokken die hij in 2013 overnam van zijn broer.

Gisteren opende ik de fles en dronk 1 glaasje, de wijnen van Bouland een dag op voorhand openen is namelijk even belangrijk dan het uitvoeren van een aantal versnellingslopen voor een 100 meter spurt.
De neus was open, veel fruit, frambozenconfituur, een licht gerookte toets (of was het wat zwavel). Bouland werkt ook allesbehalve biologisch las ik ergens (een 3 a 5 behandelingen per oogst), iets wat mijn perceptie toch wel wat beinvloedt. Confused
In de mond heel toegankelijk met milde zuurtjes en amandel, aardbeikes, kruidnagel.
De wijn heeft rijpe tannines, komt verbazend soepel voor de dag, bijna rond zelfs, met veel minder mineraliteit dan de Corcelette of de Cote de Brouilly.

Tweede dag
Zonet een glaasje ingeschonken, de neus is nu heel typisch Bojo, wel wat minder fruitig en met eerder aardse toetsen weer dat beetje 'vuile neusje', nu ook wat mineraliteit.
De eerste slok is wat moeilijk, beetje onsamenhangend en zelfs wat bitter.
Vanaf slok 3-4 smaakt de wijn een stuk beter maar de toegankelijkheid van gisteren is verdwenen. Toch steekt alweer een glimp op van dat uiterst precieze mondgevoel die de wijnen van Bouland zo kenmerkt.

Benieuwd hoe dit zich morgen toont. Ondanks het feit dat dit voorlopig de minst geslaagde 2016 lijkt heb ik er wel vertrouwen in.


RE: Daniel Bouland - dakur - 17-06-2018 09:35 AM

(16-06-2018 01:20 PM)vinejo schreef:  Mijn voorkeur voor Beaujolais en de laatste tijd specifiek Daniel Bouland zorgt voor een zekere tunnelvisie, maar gelukkig is het in die tunnel zeer aangenaam vertoeven. Smile
Gisteren opende ik een cuvee die ik nog niet proefde, de Morgon Shiste Bellevue 2016.
Sedert 2015 bottelt Bouland zijn Morgon cuvees volgens perceel, de Shiste zijn wijnstokken die hij in 2013 overnam van zijn broer.

Gisteren opende ik de fles en dronk 1 glaasje, de wijnen van Bouland een dag op voorhand openen is namelijk even belangrijk dan het uitvoeren van een aantal versnellingslopen voor een 100 meter spurt.
De neus was open, veel fruit, frambozenconfituur, een licht gerookte toets (of was het wat zwavel). Bouland werkt ook allesbehalve biologisch las ik ergens (een 3 a 5 behandelingen per oogst), iets wat mijn perceptie toch wel wat beinvloedt. Confused
In de mond heel toegankelijk met milde zuurtjes en amandel, aardbeikes, kruidnagel.
De wijn heeft rijpe tannines, komt verbazend soepel voor de dag, bijna rond zelfs, met veel minder mineraliteit dan de Corcelette of de Cote de Brouilly.

Tweede dag
Zonet een glaasje ingeschonken, de neus is nu heel typisch Bojo, wel wat minder fruitig en met eerder aardse toetsen weer dat beetje 'vuile neusje', nu ook wat mineraliteit.
De eerste slok is wat moeilijk, beetje onsamenhangend en zelfs wat bitter.
Vanaf slok 3-4 smaakt de wijn een stuk beter maar de toegankelijkheid van gisteren is verdwenen. Toch steekt alweer een glimp op van dat uiterst precieze mondgevoel die de wijnen van Bouland zo kenmerkt.

Benieuwd hoe dit zich morgen toont. Ondanks het feit dat dit voorlopig de minst geslaagde 2016 lijkt heb ik er wel vertrouwen in.

Lucky guys, deze zomer 4 x opgebeld en 3 x langsgeweest. Geen respons. Volgende keer beter... misschien. Geniet ervan !


RE: Daniel Bouland - vinejo - 17-06-2018 12:26 PM

(16-06-2018 01:20 PM)vinejo schreef:  Mijn voorkeur voor Beaujolais en de laatste tijd specifiek Daniel Bouland zorgt voor een zekere tunnelvisie, maar gelukkig is het in die tunnel zeer aangenaam vertoeven. Smile
Gisteren opende ik een cuvee die ik nog niet proefde, de Morgon Shiste Bellevue 2016.
Sedert 2015 bottelt Bouland zijn Morgon cuvees volgens perceel, de Shiste zijn wijnstokken die hij in 2013 overnam van zijn broer.

Gisteren opende ik de fles en dronk 1 glaasje, de wijnen van Bouland een dag op voorhand openen is namelijk even belangrijk dan het uitvoeren van een aantal versnellingslopen voor een 100 meter spurt.
De neus was open, veel fruit, frambozenconfituur, een licht gerookte toets (of was het wat zwavel). Bouland werkt ook allesbehalve biologisch las ik ergens (een 3 a 5 behandelingen per oogst), iets wat mijn perceptie toch wel wat beinvloedt. Confused
In de mond heel toegankelijk met milde zuurtjes en amandel, aardbeikes, kruidnagel.
De wijn heeft rijpe tannines, komt verbazend soepel voor de dag, bijna rond zelfs, met veel minder mineraliteit dan de Corcelette of de Cote de Brouilly.

Tweede dag
Zonet een glaasje ingeschonken, de neus is nu heel typisch Bojo, wel wat minder fruitig en met eerder aardse toetsen weer dat beetje 'vuile neusje', nu ook wat mineraliteit.
De eerste slok is wat moeilijk, beetje onsamenhangend en zelfs wat bitter.
Vanaf slok 3-4 smaakt de wijn een stuk beter maar de toegankelijkheid van gisteren is verdwenen. Toch steekt alweer een glimp op van dat uiterst precieze mondgevoel die de wijnen van Bouland zo kenmerkt.

Benieuwd hoe dit zich morgen toont. Ondanks het feit dat dit voorlopig de minst geslaagde 2016 lijkt heb ik er wel vertrouwen in.

En hup, het "mirakel" heeft zich alweer voltrokken.
Ik liet mijn Vtje blind proeven, ze zat weer in Beaujolais maar dan volgens haar toch wel een andere wijn dan die van gisteren. De onthulling dat dit dezelfde wijn was vond ze, en ik citeer, "intigerend".
En inderdaad, de wijn is even intrigerend als zijn maker.
Niks meer van het simpele Beaujolaisfruit in de neus, wel een heel minerale impressie en blauwe bes, het rode fruit is volledig vervangen door zwart. Het aardse toetsje is wel gebleven. In de mond heeft de wijn nu zijn evenwicht gevonden, veel meer volume ook dan gisteren en nu merken we ook weer de zuiverheid en Chamboliaanse precisie van de wijnen van Daniel Bouland.

Reynaud vraagt 24 uur opening op voorhand voor zijn wijnen, ik denk dat dit nog veel meer geldt voor de (jonge) Morgons van Daniel Bouland.

PS @Dakur: was ook niet makkelijk om een afspraak vast te leggen maar heb hém het moment laten kiezen en op die manier mss duidelijk gemaakt hoe gemotiveerd we waren om langs te gaan.
En het werd- zoals elders op t forum vermeld- eén van de meest memorabele bezoeken ooit.


RE: Daniel Bouland - Venne - 18-06-2018 10:52 AM

Wat info over Daniel Bouland https://www.beaujoloire.fr/vignes-et-vignerons/domaines/31-daniel-bouland.html

Dit jaar ook een bojo blanc


RE: Daniel Bouland - dakur - 18-06-2018 04:53 PM

(17-06-2018 12:26 PM)vinejo schreef:  
(16-06-2018 01:20 PM)vinejo schreef:  Mijn voorkeur voor Beaujolais en de laatste tijd specifiek Daniel Bouland zorgt voor een zekere tunnelvisie, maar gelukkig is het in die tunnel zeer aangenaam vertoeven. Smile
Gisteren opende ik een cuvee die ik nog niet proefde, de Morgon Shiste Bellevue 2016.
Sedert 2015 bottelt Bouland zijn Morgon cuvees volgens perceel, de Shiste zijn wijnstokken die hij in 2013 overnam van zijn broer.

Gisteren opende ik de fles en dronk 1 glaasje, de wijnen van Bouland een dag op voorhand openen is namelijk even belangrijk dan het uitvoeren van een aantal versnellingslopen voor een 100 meter spurt.
De neus was open, veel fruit, frambozenconfituur, een licht gerookte toets (of was het wat zwavel). Bouland werkt ook allesbehalve biologisch las ik ergens (een 3 a 5 behandelingen per oogst), iets wat mijn perceptie toch wel wat beinvloedt. Confused
In de mond heel toegankelijk met milde zuurtjes en amandel, aardbeikes, kruidnagel.
De wijn heeft rijpe tannines, komt verbazend soepel voor de dag, bijna rond zelfs, met veel minder mineraliteit dan de Corcelette of de Cote de Brouilly.

Tweede dag
Zonet een glaasje ingeschonken, de neus is nu heel typisch Bojo, wel wat minder fruitig en met eerder aardse toetsen weer dat beetje 'vuile neusje', nu ook wat mineraliteit.
De eerste slok is wat moeilijk, beetje onsamenhangend en zelfs wat bitter.
Vanaf slok 3-4 smaakt de wijn een stuk beter maar de toegankelijkheid van gisteren is verdwenen. Toch steekt alweer een glimp op van dat uiterst precieze mondgevoel die de wijnen van Bouland zo kenmerkt.

Benieuwd hoe dit zich morgen toont. Ondanks het feit dat dit voorlopig de minst geslaagde 2016 lijkt heb ik er wel vertrouwen in.

En hup, het "mirakel" heeft zich alweer voltrokken.
Ik liet mijn Vtje blind proeven, ze zat weer in Beaujolais maar dan volgens haar toch wel een andere wijn dan die van gisteren. De onthulling dat dit dezelfde wijn was vond ze, en ik citeer, "intigerend".
En inderdaad, de wijn is even intrigerend als zijn maker.
Niks meer van het simpele Beaujolaisfruit in de neus, wel een heel minerale impressie en blauwe bes, het rode fruit is volledig vervangen door zwart. Het aardse toetsje is wel gebleven. In de mond heeft de wijn nu zijn evenwicht gevonden, veel meer volume ook dan gisteren en nu merken we ook weer de zuiverheid en Chamboliaanse precisie van de wijnen van Daniel Bouland.

Reynaud vraagt 24 uur opening op voorhand voor zijn wijnen, ik denk dat dit nog veel meer geldt voor de (jonge) Morgons van Daniel Bouland.

PS @Dakur: was ook niet makkelijk om een afspraak vast te leggen maar heb hém het moment laten kiezen en op die manier mss duidelijk gemaakt hoe gemotiveerd we waren om langs te gaan.
En het werd- zoals elders op t forum vermeld- eén van de meest memorabele bezoeken ooit.

En ik heb het verslag met plezier gelezen ! Smile


RE: Daniel Bouland - wvd - 21-06-2018 06:10 PM

Er komen meer en meer echt intrigerende, mooie wijnen uit de Bojo en dat doet deugd.
"Chamboliaanse precisie", dat vind ik mooi en ik denk dat ik weet wat je bedoelt.

Eergisteren trouwens een absoluut superbe Chambolle 2015 gedronken, maar daar ga ik het verder niet over hebben... ang-el


RE: Daniel Bouland - Fre - 10-11-2018 07:28 AM

Mijn eerste fles van de 2016 lichting: Chiroubles Chatenay

Boenk erop van de eerste seconde. Braambes en iets floraal (altijd moeilijk te benoemen welke bloemen, ik zal het voor t gemak viooltjes noemen Smile )
De neus diept nog verder uit met openstaan. Gemaakt op finesse. Mineraal ( graniet bodem). Complex.

Sappige aanzet, veel krokant rood maar ook zwart bosfruit, structuur, tannines die zeer soepel en rijp zijn. Zeer toegankelijk nu al. Correcte afdronk. Pure genotswijn die een lastige werkweek even doet vergeten.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 10-11-2018 09:12 AM

(10-11-2018 07:28 AM)Fre schreef:  Mijn eerste fles van de 2016 lichting: Chiroubles Chatenay

Boenk erop van de eerste seconde. Braambes en iets floraal (altijd moeilijk te benoemen welke bloemen, ik zal het voor t gemak viooltjes noemen Smile )
De neus diept nog verder uit met openstaan. Gemaakt op finesse. Mineraal ( graniet bodem). Complex.

Sappige aanzet, veel krokant rood maar ook zwart bosfruit, structuur, tannines die zeer soepel en rijp zijn. Zeer toegankelijk nu al. Correcte afdronk. Pure genotswijn die een lastige werkweek even doet vergeten.

wijn wijn wijn


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 15-12-2018 10:55 PM

Côte de Brouilly Cuvée Mélanie 2015 .

Om kort te zijn: NMK ( niet meer kopen) zijn mijn notities.
Gewone of ordinaire of karakteristieke Beaujolais met schrille en scherpe smaken.
Wordt misschien iets beter met de jaren maar veel verwacht ik niet meer van deze wijn.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 16-12-2018 02:36 AM

(15-12-2018 10:55 PM)don quichotte schreef:  Côte de Brouilly Cuvée Mélanie 2015 .

Om kort te zijn: NMK ( niet meer kopen) zijn mijn notities.
Gewone of ordinaire of karakteristieke Beaujolais met schrille en scherpe smaken.
Wordt misschien iets beter met de jaren maar veel verwacht ik niet meer van deze wijn.

De ‘16 vond ik nochtans schitterend.
15 mss in gesloten fase?
Ik hoop dat, als je hem zo slecht vond, je niet de hele fles hebt uitgedronken. Mss is ie op dag 2 of 3 veel beter.


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 16-12-2018 12:33 PM

(16-12-2018 02:36 AM)vinejo schreef:  
(15-12-2018 10:55 PM)don quichotte schreef:  Côte de Brouilly Cuvée Mélanie 2015 .

Om kort te zijn: NMK ( niet meer kopen) zijn mijn notities.
Gewone of ordinaire of karakteristieke Beaujolais met schrille en scherpe smaken.
Wordt misschien iets beter met de jaren maar veel verwacht ik niet meer van deze wijn.

De ‘16 vond ik nochtans schitterend.
15 mss in gesloten fase?
Ik hoop dat, als je hem zo slecht vond, je niet de hele fles hebt uitgedronken. Mss is ie op dag 2 of 3 veel beter.

Er is inderdaad nog meer dan een halve fles over.Blush (wat zelden gebeurt)
Deze avond geef ik dit overblijfsel nog een laatste kans om mijn bevindingen in positieve zin aan te passen.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 16-12-2018 05:13 PM

(16-12-2018 12:33 PM)don quichotte schreef:  
(16-12-2018 02:36 AM)vinejo schreef:  
(15-12-2018 10:55 PM)don quichotte schreef:  Côte de Brouilly Cuvée Mélanie 2015 .

Om kort te zijn: NMK ( niet meer kopen) zijn mijn notities.
Gewone of ordinaire of karakteristieke Beaujolais met schrille en scherpe smaken.
Wordt misschien iets beter met de jaren maar veel verwacht ik niet meer van deze wijn.

De ‘16 vond ik nochtans schitterend.
15 mss in gesloten fase?
Ik hoop dat, als je hem zo slecht vond, je niet de hele fles hebt uitgedronken. Mss is ie op dag 2 of 3 veel beter.

Er is inderdaad nog meer dan een halve fles over.Blush (wat zelden gebeurt)
Deze avond geef ik dit overblijfsel nog een laatste kans om mijn bevindingen in positieve zin aan te passen.

Koel genoeg drinken he!
En niet te gauw doorslikken ;-)
(Zoek geen kracht, materie of hout, zoek finesse, lichtvoetigheid, elegantie.)
En vooroordelen opzij, als je eraan begint met “dit overblijfsel” in uw gedachten wordt het moeilijk voor den Daniel Rolleyes


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 17-12-2018 12:09 AM

(16-12-2018 05:13 PM)vinejo schreef:  
(16-12-2018 12:33 PM)don quichotte schreef:  
(16-12-2018 02:36 AM)vinejo schreef:  
(15-12-2018 10:55 PM)don quichotte schreef:  Côte de Brouilly Cuvée Mélanie 2015 .

Om kort te zijn: NMK ( niet meer kopen) zijn mijn notities.
Gewone of ordinaire of karakteristieke Beaujolais met schrille en scherpe smaken.
Wordt misschien iets beter met de jaren maar veel verwacht ik niet meer van deze wijn.

De ‘16 vond ik nochtans schitterend.
15 mss in gesloten fase?
Ik hoop dat, als je hem zo slecht vond, je niet de hele fles hebt uitgedronken. Mss is ie op dag 2 of 3 veel beter.

Er is inderdaad nog meer dan een halve fles over.Blush (wat zelden gebeurt)
Deze avond geef ik dit overblijfsel nog een laatste kans om mijn bevindingen in positieve zin aan te passen.

Koel genoeg drinken he!
En niet te gauw doorslikken ;-)
(Zoek geen kracht, materie of hout, zoek finesse, lichtvoetigheid, elegantie.)
En vooroordelen opzij, als je eraan begint met “dit overblijfsel” in uw gedachten wordt het moeilijk voor den Daniel Rolleyes

Tweede verdict:
De fles heeft verder overnacht in de garage en daar de dag ook doorgebracht: temperatuur is daar 12…13 °C.
Direct een "kletske" in het glas. De wijn komt in de neus minder expressief over met zijn Beaujolais fruitigheid.
In de aanzet en in de mond komt deze wijn nu niet meer zo weerbarstig over.De scherpe en schrille scherpe smaken hebben plaats gemaakt voor een zekere stroefheid. Een vegetale ruwheid krijg je ook in de mond. Te vergelijken met ervaring van sommige jonge Malbec wijnen maar die laat ik dan ook 10 jaar en langer rusten.
De tannines en aciditeit laten zich voelen maar zijn rond en zeker geen struikelblok.

Citaat:Koel genoeg drinken he!
Ik heb deze wijn dan ook kunnen ervaren in een temperatuur range van 12……19°C
Citaat:En niet te gauw doorslikken ;-)
Een echt lekkere wijn verwacht van mij niet dat ik te lang wacht voor dat ik hem doorslik.
Citaat:Zoek geen kracht, materie of hout,.
Als je de kleur in het glas bekijkt verwacht ik wel kracht en materie
Deze Brouilly kan zich gemakkelijk wat betreft kleur concentraat meten met een Moulin à Vent of een Morgon uit hetzelfde jaar 2015 van een kwalitatief Beaujolais domein. (En vooral deze die de macération carbonique aan hun laars vagen)
Citaat:zoek finesse, lichtvoetigheid, elegantie
Vind ik zeker nu nog niet in deze wijn terug
Een wijn die je met zoveel voorzichtigheid moet benaderen om zijn eventuele kwaliteiten tot zijn recht te laten komen om er positief over te spreken vind ik wel ver gekomen.
Citaat:En vooroordelen opzij, als je eraan begint met “dit overblijfsel” in uw gedachten wordt het moeilijk voor den Daniel.
Vooroordelen of geen , I don’t care.
Een lekkere wijn laat zich kennen bij de eerste slok uit het glas.( Welke wijnbouwer er ook achter moge staan)

Dat de 2016 zeer goed bij jou overkwam is je gegund. De 2016 kreeg dan ook een hogere score dan de 2015.
Ik stond op het punt de Daniel Bouland Morgon Schiste Bellevue 2016 een aantal dagen geleden aan te kopen. Door de omstandigheden moest ik daar wel 5 dozijn van aankopen en dat was ik nu eens niet van plan.
Ik kreeg wel de gelegenheid de Côte de Brouilly Cuvée Mélanie 2016 met een beperkt aantal flessen te kopen.
Een reden dat ik die 2015 boven haalde. De ervaring met deze 2015 besloot mij tot de beslissing NMK.

Ik geef deze wijn wel een tweede kans maar dat zal dan na 2020 zijn. Ik heb nog 2 flesjes van deze 2015.( bij leven en welzijn)Wink


RE: Daniel Bouland - vinejo - 17-12-2018 09:23 AM

Haha, dank voor dit bijzonder gedetailleerde verslag!
Het kan idd zijn dat de 2015 s van Bouland minder geslaagd zijn dan de 2016 s.
Ofwel zitten ze in een moeilijke fase...Dit is zeker mogelijk, gezien de 2008 die ik heb zien evolueren van een hoekige, weerbarstige (maar interessante) wijn naar een Bourgondische lekkernij 10 jaar later.

Tot slot: “een lekkere wijn laat zich kennen bij de eerste slok uit het glas?”
100% niét akkoord.


RE: Daniel Bouland - Olivier - 17-12-2018 11:05 AM

Citaat:Tot slot: “een lekkere wijn laat zich kennen bij de eerste slok uit het glas?”
100% niét akkoord.

idem.


RE: Daniel Bouland - Fre - 17-12-2018 11:54 AM

Idem.


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 17-12-2018 06:32 PM

(17-12-2018 11:54 AM)Fre schreef:  Idem.

@ Vinejo, Olivier & Fre,

Dan is er toch nog één ding in mijn leven waar ik nog vlug in ben.Wink

Ik moet geen volledig glas of een halve fles wijn uitdrinken om te weten dat ik die wijn lekker vind.
En, de eerste indruk die ik van iemand of iets heb is voor mij wel belangrijk of van tel.
Hebben jullie ooit gesolliciteerd voor een job?Blush


RE: Daniel Bouland - Olivier - 17-12-2018 07:29 PM

Citaat:Hebben jullie ooit gesolliciteerd voor een job?

Ben jij nog dezelfde als veertig jaar geleden? Wink


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 19-12-2018 12:52 AM

(17-12-2018 07:29 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Hebben jullie ooit gesolliciteerd voor een job?

Ben jij nog dezelfde als veertig jaar geleden? Wink

Olivier, hoe koppel je jouw vraag aan mijn vraag “Hebben jullie ooit gesolliciteerd voor een job?”
Is dit niet een vraag met een vraag beantwoorden die met mijn vraag niet ter zake is of er een verband mee houdt?

Ik ben zeker niet meer dezelfde als veertig jaar geleden en dit is toch een concreet antwoord op je vraag.

En tussen mijn vraag zag ik wel een verband tussen de indruk die ik heb van wijn na het drinken van één slok wijn.

Het is algemeen geweten dat de eerste indruk die je nalaat bij een potentiele werkgever bij sollicitatie bepalend is voor acceptatie. Sommigen binnen het sollicitatiecircuit beweren zelf dat de eerste 2 seconden van contact die een indruk nalaten bepalend zullen zijn voor het verdere verloop en van aanname of niet.

Eén slok van een wijn gaat me niet alles over deze wijn vertellen maar geeft onmiddellijk voor mij bloot of ik die lekker vind of niet. Dit is voor mij persoonlijk dan ook het belangrijkste. Ook geeft die eerste slok me meestal een zeer goed idee welk potentieel de wijn heeft.

Ik ben in principe niet geïnteresseerd in wijnen die je pas goed ervaar de tweede of derde dag.

En misschien niet ter zake; ik stelde deze vraag over één slok wijn aan meerdere wijnvrienden.
En die zijn het eens dat je bij de eerste slok wijn zeer goed kan inschatten of je deze goed of niet goed vindt.
Maar die wijnvrienden pretenderen alles behalve kenner te zijn.

Misschien dat ik me eens moet bevragen bij Sepideh. Dan kan ze misschien een opvolger uitgeven van haar boek maar dan met de titel: “70 dingen die je altijd al wilde weten over wijn.”


RE: Daniel Bouland - Corto - 19-12-2018 10:22 AM

(19-12-2018 12:52 AM)don quichotte schreef:  Eén slok van een wijn gaat me niet alles over deze wijn vertellen maar geeft onmiddellijk voor mij bloot of ik die lekker vind of niet. Dit is voor mij persoonlijk dan ook het belangrijkste. Ook geeft die eerste slok me meestal een zeer goed idee welk potentieel de wijn heeft.

Don, het kan toch ook zijn dat een wijn bij de eerste slok, gesloten en stroef is, maar na karaferen volledig open bloeit?


RE: Daniel Bouland - Olivier - 19-12-2018 10:41 AM

Don, het was maar een grapje hé. Mijn punt was dat wijn kan veranderen, net zoals een mens kan veranderen.

Maar aangezien je het toch zo serieus neemt, jouw vergelijking met een sollicitatiegesprek raakt voor mij kant noch wal. Zoals Corto hier terecht opmerkt, hoe vaak gebeurt het niet dat een wijn direct na openen nog helemaal niet in zijn haak zit. Ik merk dat heel vaak op het niveau van de zuren die direct na openen vaak heel dominant kunnen zijn, en na een half uurtje lucht al veel beter geïntegreerd zijn.

Trouwens, dit weekend nog heb ik een wijn gedronken waar ik geen 50 cent meer voor gegeven zou hebben dat dit nog een goede wijn zou worden. De Les Bourguignons 2014, een Mercurey van Domaine de la Monette. Gekocht uit beleefdheid tijdens een domeinbezoek om toch niet helemaal met lege handen te moeten vertrekken na een bezoek en degustatie aan het domein. De wijn was toen hard, stroef en een tik vegetaal. Dit weekend opengedaan uit nieuwsgierigheid om te zien hoe hij geëvolueerd is, zonder enige verwachtingen en kijk, dit is een mooie wijn geworden, perfect op dronk, versmolten, niets hards meer aan...

En van dergelijke ervaringen staat het hier vol op het forum, genre dag 1 niet te zuipen, dag 2 wondermooi geworden, of zelfs op dag 3!

Maar ja, je moet die dingen natuurlijk wel willen lezen... Cool


RE: Daniel Bouland - vinejo - 20-12-2018 10:52 AM

Don, speciaal voor jou
twee posts van mij eind augustus over een fles Regis Forey:


(25-08-2018 02:13 PM)vinejo schreef:  
(24-08-2018 06:25 PM)vinejo schreef:  Morey St Denis 2009
De neus is aangenaam en zelfs complex, in de mond valt de wijn echter behoorlijk tegen. Geen echt evenwicht, weinig middenstuk, warm (alcoholisch) naar het einde, onafgewerkte tannines...
Ik dronk al een aantal heel goede 2009 Bourgognes maar dit is er eentje die toch een beetje de mankementen van dit "topjaar" blootlegt.
86

En ja hoor...derde dag valt alle plots tóch op zijn plaats!
De neus blijft mooi, met meer mineraliteit nu.
In de mond is dit nu wél in balans, fris zelfs, op het elegante af. Het storende warmtegevoel is met de Noorderzon vertrokken. Wel nog wat voorzichtige droogtrekking. Rijp fruit in de afdronk.
Een redelijk opvallende metamorfose toch.
En ja, gisteren root, vandaag fruit dag.
Ik word hier alleen maar heel bescheiden van...
Mensen die een wijn na één glas of zelfs een fles afschrijven.. nono onwetenden!!

Ik heb hiervan nog een flesje liggen, dat laat ik minstens nog 3 jaar rusten.



RE: Daniel Bouland - don quichotte - 20-12-2018 10:03 PM

Mensen die een wijn na één glas of zelfs een fles afschrijven.. onwetenden!!

Wel Jo, dit neem ik persoonlijk en kan dit alles behalve apprecieren.
Daarmee weet ik dan ook dat ik tot het groepje van de onwetenden behoor.taz

Maar ik moet grief toegeven dat ik na zoveel jaar in het wijnwereldje vertoeft te hebben niet veel van wijn afweet.

Maar ik weet wel één subjectief ding dat wijnen die ik bij de eerste
slok niet goed vind dat ik die verder niet meer zal promoten voor in mijn kelder te komen.

Daar zijn zo een paar leidraden die ik ter harte neem:
*Wijnen die ik drink en fouten vertonen in hun jeugd gaan nooit verbeteren met te ouderen in mijn kelder.
*Wijnen met een overdaad aan tannines en zuren die ik jong drink kunnen wel een plaats in mijn kelder vinden als er maar voldoende materie in zit als tegengewicht voor het verouderingsproces.
*Een goede wijn behoef ik geen minuten in mijn glas laten walsen om toch iets van zijn geurpatroon te detecteren.
*Al het urenlang openen op voorhand of decanteren vind ik in dikwijls overdreven.
*En, ik ben niet de persoon die het geduld zal opbrengen om de derde dag vast te stellen dat de wijn dan beter is.

Moet ik nog verder doorgaan?


RE: Daniel Bouland - vinejo - 20-12-2018 10:16 PM

(20-12-2018 10:03 PM)don quichotte schreef:  Mensen die een wijn na één glas of zelfs een fles afschrijven.. onwetenden!!

Wel Jo, dit neem ik persoonlijk en kan dit alles behalve apprecieren.
Daarmee weet ik dan ook dat ik tot het groepje van de onwetenden behoor.taz

Maar ik moet grief toegeven dat ik na zoveel jaar in het wijnwereldje vertoeft te hebben niet veel van wijn afweet.

Maar ik weet wel één subjectief ding dat wijnen die ik bij de eerste
slok niet goed vind dat ik die verder niet meer zal promoten voor in mijn kelder te komen.

Daar zijn zo een paar leidraden die ik ter harte neem:
*Wijnen die ik drink en fouten vertonen in hun jeugd gaan nooit verbeteren met te ouderen in mijn kelder.
*Wijnen met een overdaad aan tannines en zuren die ik jong drink kunnen wel een plaats in mijn kelder vinden als er maar voldoende materie in zit als tegengewicht voor het verouderingsproces.
*Een goede wijn behoef ik geen minuten in mijn glas laten walsen om toch iets van zijn geurpatroon te detecteren.
*Al het urenlang openen op voorhand of decanteren vindt ik in dikwijls overdreven.
*En, ik ben niet de persoon die het geduld zal opbrengen om de derde dag vast te stellen dat de wijn dan beter is.

Moet ik nog verder doorgaan?

Die post is geschreven in augustus, Don, dus zeker niet persoonlijk te nemen. Dacht dat dit toch duidelijk ging zijn.


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 20-12-2018 11:39 PM

(20-12-2018 10:16 PM)vinejo schreef:  
(20-12-2018 10:03 PM)don quichotte schreef:  Mensen die een wijn na één glas of zelfs een fles afschrijven.. onwetenden!!

Wel Jo, dit neem ik persoonlijk en kan dit alles behalve appreciëren.
Daarmee weet ik dan ook dat ik tot het groepje van de onwetenden behoor.taz

Maar ik moet grief toegeven dat ik na zoveel jaar in het wijnwereldje vertoeft te hebben niet veel van wijn afweet.

Maar ik weet wel één subjectief ding dat wijnen die ik bij de eerste
slok niet goed vind dat ik die verder niet meer zal promoten voor in mijn kelder te komen.

Daar zijn zo een paar leidraden die ik ter harte neem:
*Wijnen die ik drink en fouten vertonen in hun jeugd gaan nooit verbeteren met te ouderen in mijn kelder.
*Wijnen met een overdaad aan tannines en zuren die ik jong drink kunnen wel een plaats in mijn kelder vinden als er maar voldoende materie in zit als tegengewicht voor het verouderingsproces.
*Een goede wijn behoef ik geen minuten in mijn glas laten walsen om toch iets van zijn geurpatroon te detecteren.
*Al het urenlang openen op voorhand of decanteren vindt ik in dikwijls overdreven.
*En, ik ben niet de persoon die het geduld zal opbrengen om de derde dag vast te stellen dat de wijn dan beter is.

Moet ik nog verder doorgaan?

Die post is geschreven in augustus, Don, dus zeker niet persoonlijk te nemen. Dacht dat dit toch duidelijk ging zijn.

Jo, ook jij zal me niet verhinderen dit persoonlijk te interpreteren.
In augustus gepubliceerd maar vandaag nog eens aangehaald als " alomvattende waarheid" ; dit moet kunnen. watte


RE: Daniel Bouland - vinejo - 21-12-2018 12:19 AM

Dus als ik het goed begrijp, Don, wens jij dit per sé persoonlijk te nemen. En zie jij jezelf dus als iemand die een wijn na 1 glas of fles afschrijft.

Ik heb hier die TN trouwens allesbehalve als alomvattende waarheid gepost, wel als voorbeeld van een wijn die ik, in jouw filosofie, de eerste dag al had moeten wegkappen maar die 2 dagen nadien verrassend veel genot schonk.
(Btw, ik kreeg gisteren een aanbod van Vince om Forey 2016 te kopen en heb daarom de topic Forey volledig gelezen, stuitte toevallig op die TN en vond die perfect als illustratie van wat Olivier in vorige post had geschreven.)


RE: Daniel Bouland - wvd - 21-12-2018 11:40 AM

Mischien zou ik me beter weer niet moeien in deze discussie, maar ik kan jullie beiden wel begrijpen. Iedereen heeft zijn eigen manier ontwikkeld om voor zichzelf te beslissen op basis van welke criteria hij wijn selecteert.
Ik volg Don als hij zegt dat:
*Wijnen die ik drink en fouten vertonen in hun jeugd gaan nooit verbeteren met te ouderen in mijn kelder.
==> m.i. zonder meer een feit
*Wijnen met een overdaad aan tannines en zuren die ik jong drink kunnen wel een plaats in mijn kelder vinden als er maar voldoende materie in zit als tegengewicht voor het verouderingsproces.
==> moeilijker, hangt af van het type tannines. Harde, rustieke tannines versmelten moeilijk. Met zachte tannines ("fine grained of als je wil eerder klei dan zand) geen probleem, komt goed.

Met de volgende stellingen ben ik het minder eens, maar ik begrijp wel waarom Don dit vindt. Hoewel uit zijn talloze tn's blijkt dat hij wijn uit alle windstreken kan appreciëren, klasseer ik zijn smaak toch vooral in de hoek van de Bordeaux liefhebber en dan kloppen naar mijn gevoel zijn volgende stellingen meestal wel
*Een goede wijn behoef ik geen minuten in mijn glas laten walsen om toch iets van zijn geurpatroon te detecteren.
*Al het urenlang openen op voorhand of decanteren vindt ik in dikwijls overdreven.
*En, ik ben niet de persoon die het geduld zal opbrengen om de derde dag vast te stellen dat de wijn dan beter is.

Hier ben ik het zelf niet mee eens. Elke jonge Barolo, Barbaresco, Alto-Piëmonte Nebbiolo, vele wijnen van Sangiovese, Sagrantino e.a. en ook sommige (Noordelijke) Rhônes en zelfs Bourgognes hebben soms wel degelijk lucht nodig. Wat die Nebbiolo's betreft gaat het zelfs niet enkel over jonge wijnen.

Nu, ik geef toe dat ik toch ook al een ietsiepietsie "ongerust" wordt als ik een fles open, de wijn ingiet en... niks ruik. Daarna is het inderdaad hopen en zoeken, wat soms beloond wordt, soms niet.
Enkele maanden geleden deed ik thuis een "échte" Bourgogne open. Een Chambolle premier cru 2014 van een gehypet domein. Zeer lichte kleur, iel neusje, dun. Vrouw zei: "daar gaat ge toch niet mee beginnen zeker, wat een dunne, zure prul is me dat en wat kost dat zegt ge?" Uur later was ze echter bijna niet meer in staat het glas neer te zetten Smile De wijn was totaal veranderd, enorm complex, gelaagd boeket. Zo zie je maar, iedereen heeft zo zijn eigen waarheden en dat is maar goed ook.


RE: Daniel Bouland - Fre - 21-12-2018 02:01 PM

(21-12-2018 11:40 AM)wvd schreef:  Enkele maanden geleden deed ik thuis een "échte" Bourgogne open. Een Chambolle premier cru 2014 van een gehypet domein.
Welk domein als ik mag weten? 2014 zit nu in een gesloten fase (imho) en zijn niet de Bourgognes die ik nu open trek


RE: Daniel Bouland - wvd - 21-12-2018 03:14 PM

(21-12-2018 02:01 PM)Fre schreef:  
(21-12-2018 11:40 AM)wvd schreef:  Enkele maanden geleden deed ik thuis een "échte" Bourgogne open. Een Chambolle premier cru 2014 van een gehypet domein.
Welk domein als ik mag weten? 2014 zit nu in een gesloten fase (imho) en zijn niet de Bourgognes die ik nu open trek

Intussen nagekeken. Wat vliegt de tijd, is intussen al meer dan een jaar geleden. François Bertheau.
Maar ik ben het met je oneens wat de "kleinere" Bourgognes betreft, die vind ik echt super nu!


RE: Daniel Bouland - Venne - 21-12-2018 03:56 PM

Ik volg Bouland nu zo een 10 jaar en als je die jong opendoet hebben ze meestal wel een dagje nodig om open te komen. Ik denk dat na botteling de wijn open is en zich dan snel sluit om dan wat jaren nodig te hebben om op zijn plooi te komen.
Voor mij echte bewaarwijnen die er lang tegen kunnen. Clos de la Roillette is er ook zo eentje.
En inderdaad minder op kracht maar elegant en fijn.
Maar met die nieuwe cuvees is het wat moeilijker volgen :-)


RE: Daniel Bouland - Smaakatleet - 21-12-2018 05:08 PM

(21-12-2018 03:14 PM)wvd schreef:  
(21-12-2018 02:01 PM)Fre schreef:  
(21-12-2018 11:40 AM)wvd schreef:  Enkele maanden geleden deed ik thuis een "échte" Bourgogne open. Een Chambolle premier cru 2014 van een gehypet domein.
Welk domein als ik mag weten? 2014 zit nu in een gesloten fase (imho) en zijn niet de Bourgognes die ik nu open trek

Intussen nagekeken. Wat vliegt de tijd, is intussen al meer dan een jaar geleden. François Bertheau.
Maar ik ben het met je oneens wat de "kleinere" Bourgognes betreft, die vind ik echt super nu!
Zijne "gewone"'chambolle?


RE: Daniel Bouland - Olivier - 21-12-2018 10:18 PM

Citaat:Maar ik ben het met je oneens wat de "kleinere" Bourgognes betreft, die vind ik echt super nu!

De twee 2014s die ik onlags dronk vond ik toch ook mooi à point, maar inderdaad niet het genre bewaarwijnen.


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 22-12-2018 12:09 AM

(21-12-2018 12:19 AM)vinejo schreef:  Dus als ik het goed begrijp, Don, wens jij dit per sé persoonlijk te nemen. En zie jij jezelf dus als iemand die een wijn na 1 glas of fles afschrijft.

Ik heb hier die TN trouwens allesbehalve als alomvattende waarheid gepost, wel als voorbeeld van een wijn die ik, in jouw filosofie, de eerste dag al had moeten wegkappen maar die 2 dagen nadien verrassend veel genot schonk.
……..

Dus als ik het goed begrijp, Don, wens jij dit per sé persoonlijk te nemen.
Inderdaad Jo ; wanneer je zwart op wit schrijft “ Mensen die een wijn na één glas of zelfs een fles afschrijven.. onwetenden!!” dan voel ik me terdege aangesproken. En vooral ik dit als een reactie lees op mijn standpunt of persoonlijke beoordeling na één slok of de eerste slok wijn.

En zie jij jezelf dus als iemand die een wijn na 1 glas of fles afschrijft.
Waar schreef ik dit ergens Jo?
Wat ik well schreef was het volgende:
Een lekkere wijn laat zich kennen bij de eerste slok uit het glas.( Welke wijnbouwer er ook achter moge staan)
Eén slok van een wijn gaat me niet alles over deze wijn vertellen maar geeft onmiddellijk voor mij bloot of ik die lekker vind of niet. Dit is voor mij persoonlijk dan ook het belangrijkste. Ook geeft die eerste slok me meestal een zeer goed idee welk potentieel de wijn heeft.

Ik heb hier die TN trouwens allesbehalve als alomvattende waarheid gepost, wel als voorbeeld van een wijn die ik, in jouw filosofie, de eerste dag al had moeten wegkappen maar die 2 dagen nadien verrassend veel genot schonk.

Jo, welke redenering volg je om zo maar te besluiten dat je volgens mijn filosofie die wijn de eerste dag had moeten wegkappen?
Ik heb die Côte de Brouilly Cuvée Mélanie 2015 toch ook niet weg gekapt. Ik heb de evolutie van deze Brouilly over twee dagen te samen met mijn vrouw opgevolgd en er is niets van in de gootsteen terecht gekomen. Het drinken van deze Brouilly tijdens de tweede dag gaf gewijzigde geur en smaakimpressies maar kon me er niet toe bewegen dat ik die wijn lekker vind of vond.

En de spreuk indachtig: " Goede wijn verdient geen krans maar geef hem een wel een kans" heb ik de twee resterende flessen Côte de Brouilly Cuvée Mélanie 2015 niet weg gekapt maar terug opgeborgen op de -1.
De tijd zal uitspraak geven hoe ik deze wijn zal ervaren binnen een aantal jaren.

Misschien dat het nuttig is nog eens mijn handtekening te lezen onder mijn reacties op dit forum.(Mark Twain)
Er is hier niemand op het forum die zal bepalen wanneer ik een wijn lekker vind of niet.
De tijd dat ik gedwee de instructies van een schoolmeester opvolgde zijn al lang voorbij.huhuh


RE: Daniel Bouland - Vince - 22-12-2018 12:36 AM

hmm, er is hier al wat gepost vandaag, teveel om te lezen, maar ik denk dat de essentie toch zit in wat Wvd schrijft over die 1 cru die hij met vrouwlief genuttigd heeft; het bewijs dat het levende materie is, wat mij betreft op het kunstzinnige af, en het blijft me verbazen.

En Jo vermeldde al Forey, om daarop voort te borduren: vorige week kregen we bij Régis blind een eerste wijn voorgeschoteld, ik gokte op een 1 cru uit een koel jaar, want hoekig en weinig in z'n plooi, dus 2008 of 2004. Het bleek een clos vougeot 2005 te zijn. Verrassend (ik was ook verrast van het verdict van de wijnmaker zelf die vreest dat het een millésime is dat wel nog veel zal verbeteren, maar misschien nooit de verwachtingen zal kunnen inlossen)!
Volgende wijn blind: pure elegantie, florale aroma's, dit moet een topwijn uit een topjaar zijn en ik gokte op Echezeaux 2002. Het bleek opnieuw een Clos Vougeot te zijn maar toch wel uit het verguisde 2004! Tot een paar jaar geleden zat die wijn blijkbaar nog geknoopt en zelfs met geranium aroma's... .

Terwijl ik dit schrijf ben ik bezig met de 2de dag van een Santenay 1 cru passetemps 2008 van Jean Marc Vincent te drinken. Voor die wijn zou ik 4 jaar geleden geen duit gegeven hebben. Maar sinds een jaar is die wijn volledig in z'n plooi.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 22-12-2018 12:33 PM

(22-12-2018 12:09 AM)don quichotte schreef:  Inderdaad Jo ; wanneer je zwart op wit schrijft “ Mensen die een wijn na één glas of zelfs een fles afschrijven.. onwetenden!!” dan voel ik me terdege aangesproken.

En zie jij jezelf dus als iemand die een wijn na 1 glas of fles afschrijft.
Waar schreef ik dit ergens Jo?

Ik ga je niet meer tegenspreken Don, dat doe je zelf al Rolleyes


RE: Daniel Bouland - wvd - 22-12-2018 01:39 PM

(21-12-2018 05:08 PM)gertjeuh schreef:  
(21-12-2018 03:14 PM)wvd schreef:  
(21-12-2018 02:01 PM)Fre schreef:  
(21-12-2018 11:40 AM)wvd schreef:  Enkele maanden geleden deed ik thuis een "échte" Bourgogne open. Een Chambolle premier cru 2014 van een gehypet domein.
Welk domein als ik mag weten? 2014 zit nu in een gesloten fase (imho) en zijn niet de Bourgognes die ik nu open trek

Intussen nagekeken. Wat vliegt de tijd, is intussen al meer dan een jaar geleden. François Bertheau.
Maar ik ben het met je oneens wat de "kleinere" Bourgognes betreft, die vind ik echt super nu!
Zijne "gewone"'chambolle?

Dit was de "gewone" premier cru, dus niet de Charmes of Amoureuses, maar de blend
van percelen in verschillende wijngaarden, een heel mooie, complexe wijn en voor mij de beste koop bij deze wijnbouwer. Niet dat de "gewone" Chambolle niet de moeite is. Die laatste rijpt trouwens op grotere vaten, dus een beetje op z'n Italiaans eigenlijk.


RE: Daniel Bouland - Smaakatleet - 22-12-2018 05:17 PM

(22-12-2018 01:39 PM)wvd schreef:  
(21-12-2018 05:08 PM)gertjeuh schreef:  
(21-12-2018 03:14 PM)wvd schreef:  
(21-12-2018 02:01 PM)Fre schreef:  
(21-12-2018 11:40 AM)wvd schreef:  Enkele maanden geleden deed ik thuis een "échte" Bourgogne open. Een Chambolle premier cru 2014 van een gehypet domein.
Welk domein als ik mag weten? 2014 zit nu in een gesloten fase (imho) en zijn niet de Bourgognes die ik nu open trek

Intussen nagekeken. Wat vliegt de tijd, is intussen al meer dan een jaar geleden. François Bertheau.
Maar ik ben het met je oneens wat de "kleinere" Bourgognes betreft, die vind ik echt super nu!
Zijne "gewone"'chambolle?

Dit was de "gewone" premier cru, dus niet de Charmes of Amoureuses, maar de blend
van percelen in verschillende wijngaarden, een heel mooie, complexe wijn en voor mij de beste koop bij deze wijnbouwer. Niet dat de "gewone" Chambolle niet de moeite is. Die laatste rijpt trouwens op grotere vaten, dus een beetje op z'n Italiaans eigenlijk.
thank you me verkeerd uitgedrukt bedoelde de gewone 1er Chambolle...


RE: Daniel Bouland - don quichotte - 22-12-2018 07:32 PM

(22-12-2018 12:33 PM)vinejo schreef:  
(22-12-2018 12:09 AM)don quichotte schreef:  Inderdaad Jo ; wanneer je zwart op wit schrijft “ Mensen die een wijn na één glas of zelfs een fles afschrijven.. onwetenden!!” dan voel ik me terdege aangesproken.

En zie jij jezelf dus als iemand die een wijn na 1 glas of fles afschrijft.
Waar schreef ik dit ergens Jo?

Ik ga je niet meer tegenspreken Don, dat doe je zelf al Rolleyes

Ik gun je die interpretatie Jo.

Gedurende mijn professionele loopbaan leerde ik:
" Never change a winning team; if jou can't beat them just join them."

en een alternatieve benadering is
" Never change a winning team; if jou can't beat them just quit them."

En als vrijdenkend persoon (Die Gedanken sind frei) maak ik zelf de keuze tussen beide alternatieven.

Prettige kerstdagen en een gelukkig 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=dbwQXVcbkU0


RE: Daniel Bouland - Jordaens - 16-02-2019 03:02 PM

Is die nu echt zo in zijn gat gebeten, dat hij alleen nog maar af en toe komt kijken en niet meer post? Dat zou jammer zijn, want de controverse, wat een forum leuk maakt, neemt daarmee af.

Don heeft natuurlijk ongelijk als hij zijn standpunt m.b.t. de eerste slok veralgemeent naar de mondiale wijnproductie. Maar hij heeft gelijk als hij bij de eerste slok besluit van in de geproefde wijn geen tijd, noch latijn te steken omdat er ofwel merkbare fouten aan zijn of omdat de wijn hem gewoon niet ligt. En er is toch al teveel wijn om mee bezig te zijn, dus tijdverlies is jammer.

Dat wijn op allerlei manieren evolueert weet hij natuurlijk beter dan wie ook (hij is tenslotte bijna zo oud als ik) en zijn uiteenzettingen over wijnen die 10, 20, 30 of meer jaren oud zijn wijzen ook in die richting.

Gelijk heeft hij in mijn ogen ook weer als hij niet echt de aanvechting heeft om aangezette flessen twee, drie dagen open te laten staan. In mijn ervaring verliezen de meeste wijnen dan vaak veel meer kwaliteiten dan ze bijwinnen...

Maar iets persoonlijk nemen wat op Tinternet verschijnt gaat dan weer mijn begripsvermogen te boven. Tenzij je Schauvlieghe heet natuurlijk...


RE: Daniel Bouland - vinejo - 17-02-2019 12:03 AM

(16-02-2019 03:02 PM)Jordaens schreef:  Is die nu echt zo in zijn gat gebeten, dat hij alleen nog maar af en toe komt kijken en niet meer post? Dat zou jammer zijn, want de controverse, wat een forum leuk maakt, neemt daarmee af.

Don heeft natuurlijk ongelijk als hij zijn standpunt m.b.t. de eerste slok veralgemeent naar de mondiale wijnproductie. Maar hij heeft gelijk als hij bij de eerste slok besluit van in de geproefde wijn geen tijd, noch latijn te steken omdat er ofwel merkbare fouten aan zijn of omdat de wijn hem gewoon niet ligt. En er is toch al teveel wijn om mee bezig te zijn, dus tijdverlies is jammer.

Dat wijn op allerlei manieren evolueert weet hij natuurlijk beter dan wie ook (hij is tenslotte bijna zo oud als ik) en zijn uiteenzettingen over wijnen die 10, 20, 30 of meer jaren oud zijn wijzen ook in die richting.

Gelijk heeft hij in mijn ogen ook weer als hij niet echt de aanvechting heeft om aangezette flessen twee, drie dagen open te laten staan. In mijn ervaring verliezen de meeste wijnen dan vaak veel meer kwaliteiten dan ze bijwinnen...

Maar iets persoonlijk nemen wat op Tinternet verschijnt gaat dan weer mijn begripsvermogen te boven. Tenzij je Schauvlieghe heet natuurlijk...

Inderdaad, Rik, ik begrijp dit ook niet goed.
Don is/was de eerste om te zeggen dat een forum bedoeld is voor discussies, waarbij niet iedereen het eens moet zijn met elkaar, integendeel. Hij vond ook dat een prik of steekje hier of daar moet kunnen. Hij vond dat mensen niet hoeven weg te lopen na een discussie...
Trouwens, wat hij persoonlijk nam was, nogmaals, totaal niét zo bedoeld. In de post die ik voor hem citeerde ging het over een wijn die enorm evolueerde na openen, dát was mijn punt. Waarom zou ik iemand met 30 jaar wijnervaring onwetend noemen? Trouwens, in de oorspronkelijke post was die “onwetenden” ook al tongue in cheek te nemen, zie ook de emoticon erbij.

Heb de hele tijd geen zin gehad om hier nog op in te gaan, soms wordt het alleen maar erger als je iets wil proberen uitleggen (cfr wat met Marc hier gebeurde, die vond dat we wvd te hard aanpakten. En kijk, Marc is weg en wvd is ondertussen een van de sterkhouders van dit forum.)
Allemaal heel spijtig en eigenlijk utterly onnozel.


RE: Daniel Bouland - wvd - 17-02-2019 12:21 PM

Maar wvd heeft wel moeten leren omgaan met zijn jeugdig enthousiasme tov zijn (vermeende(?)) commerciële belangen, maar mits wat geven en nemen komt dat meestal wel goed. Dat ik hier niet meer tn's post is bvb doordat wij nogal veel steekproeven doen en dus....==> in het hoekje! En van wat ik daar dan zou posten gelooft dan - bijna ging ik "uiteraard" schrijven Wink - niemand iets van.

En ik wil er nog aan toevoegen: op wijngebied bestaat er niet iets als "gelijk hebben". Ieder heeft zijn waarheid, zijn voorkeur, zijn smaak, zijn budget ook en zo is het maar best ook.


RE: Daniel Bouland - TheWineVet - 17-02-2019 01:48 PM

Hoe die quote van de onwetenden nu persoonlijk kan worden opgevat, snap ik ook niet. Leek mij toch duidelijk genoeg. En als er nu iemand was die vond dat je alles mocht zeggen, en waar ikzelf niet altijd mee akkoord was, dan was het toch Don himself. Om nu te vertrekken na iets wat hijzelf begon op te blazen, snap ik niet...


RE: Daniel Bouland - Jordaens - 23-03-2019 09:13 AM

Bij nacht en ontij slaat Don Quichotte dit forum gade. Met een lichte grijns op de lippen (dat is interpretatie mijnerzijds, natuurlijk) volgt hij de controverse rond wijnhandelaren op het forum. Onwillekeurig dalen zijn vingers naar zijn klavier, maar nee, hij moet sterk zijn: geen interventies meer. Hoe lang houdt een mens dat vol?


RE: Daniel Bouland - vinejo - 26-03-2019 07:14 PM

(23-03-2019 09:13 AM)Jordaens schreef:  Bij nacht en ontij slaat Don Quichotte dit forum gade. Met een lichte grijns op de lippen (dat is interpretatie mijnerzijds, natuurlijk) volgt hij de controverse rond wijnhandelaren op het forum. Onwillekeurig dalen zijn vingers naar zijn klavier, maar nee, hij moet sterk zijn: geen interventies meer. Hoe lang houdt een mens dat vol?

Big Grin
Ik zou het geen week volhouden...
Wie weet komt hij terug nu er een charter is voor wijnhandelaars?
Allez Don, als ge dit leest, laat u niet kennen, gij als muzikant. Elke rockgroep maakt wel eens een comeback, applaus verzekerd Wink


RE: Daniel Bouland - vinejo - 05-06-2019 02:17 PM

Deze topic is jammer genoeg de reden waarom Don het nodig vond zich “beledigd” te voelen, en hier vervolgens voor eeuwig weg te bljven, zie vorige reacties.
Vandaar, een iets positievere boodschap:
De VV Corcelette 2016 is gewoonweg heerlijk... Zelfs direct na openen geeft de wijn zich volledig, vooral het evenwicht en de fraicheur in de mond zijn magistraal. Toch een stapje boven de Chiroubles die ik dit weekend blind in het glas kreeg, die leek iets rijper en deed me door zijn kruidige afdronk zelfs wat denken aan een (betere) Cotes du Rhone.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 30-08-2019 05:01 PM

En dan vandaag weer de Chiroubles in het glas.
Gisterenavond geopend, viel wel mee maar niks breathtaking.

Vandaag (dag twee) besef ik weer waarom ik zo weg ben van Bouland (jaargang 2016 dan toch).
Die elegantie van de neus, met die heerlijke kersen, getooid in rokjes van gedroogde bloemetjes, die dansen op een mineraal podium. Dat soepele mondgevoel dat toch strak blijft dankzij de dartele zuurtjes. Een harmonisch geheel.

Enkel jammer dat ik in de streek vernam dat Bouland dan wel een ongelooflijk ambachtsman is, maar wel eentje van de oude stempel, die niet kijkt op een gifwolk min of meer... Confused


RE: Daniel Bouland - Fre - 12-09-2019 10:19 PM

Morgon Pre Jourdan 2018
Een nieuwe cuvée op het enige perceel in Morgon dat niet op Corcelette zou liggen. De stokken zijn 60 jaar oud en liggen op Douby, dat naast La Voute Saint-Vincent van Desvignes ligt.
Zeer open en fruitig. Kersjes en wat houtskool. Ook een minerale toets. In de mond een zeer evenwichtige wijn die misschien niet de lengte of complexiteit heeft van de Delys of de Corcelette VV, maar wel die verleidelijkheid en finesse. Knappe wijn die in tegenstelling tot de bovengenoemde wel al zeer toegankelijk is.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 12-09-2019 10:37 PM

(12-09-2019 10:19 PM)Fre schreef:   Morgon Pre Jourdan 2018
Een nieuwe cuvée op het enige perceel in Morgon dat niet op Corcelette zou liggen. De stokken zijn 60 jaar oud en liggen op Douby, dat naast La Voute Saint-Vincent van Desvignes ligt.
Zeer open en fruitig. Kersjes en wat houtskool. Ook een minerale toets. In de mond een zeer evenwichtige wijn die misschien niet de lengte of complexiteit heeft van de Delys of de Corcelette VV, maar wel die verleidelijkheid en finesse. Knappe wijn die in tegenstelling tot de bovengenoemde wel al zeer toegankelijk is.

T is er qua cuvees bij Bouland wel niet duidelijker op geworden precies..


RE: Daniel Bouland - wvd - 13-09-2019 10:33 AM

(12-09-2019 10:37 PM)vinejo schreef:  
(12-09-2019 10:19 PM)Fre schreef:   Morgon Pre Jourdan 2018
Een nieuwe cuvée op het enige perceel in Morgon dat niet op Corcelette zou liggen. De stokken zijn 60 jaar oud en liggen op Douby, dat naast La Voute Saint-Vincent van Desvignes ligt.
Zeer open en fruitig. Kersjes en wat houtskool. Ook een minerale toets. In de mond een zeer evenwichtige wijn die misschien niet de lengte of complexiteit heeft van de Delys of de Corcelette VV, maar wel die verleidelijkheid en finesse. Knappe wijn die in tegenstelling tot de bovengenoemde wel al zeer toegankelijk is.

T is er qua cuvees bij Bouland wel niet duidelijker op geworden precies..

Bois Delys en Corcelette hebben net als Douby een ondergrond van graniet, maar het grote verschil zit hem wellicht in de oriëntatie. De eerste twee liggen eigenlijk op het noorden, terwijl Douby tegen Fleurie aan bijna pal op het zuiden ligt. Sommige wijnbouwers hebben me ooit in het oor gefluisterd dat niet Côte de Py het beste terroir van Morgon zou zijn, maar wel Douby, dat qua stijl aanleunt bij Fleurie.


RE: Daniel Bouland - Fre - 13-09-2019 11:16 AM

(13-09-2019 10:33 AM)wvd schreef:  
(12-09-2019 10:37 PM)vinejo schreef:  
(12-09-2019 10:19 PM)Fre schreef:   Morgon Pre Jourdan 2018
Een nieuwe cuvée op het enige perceel in Morgon dat niet op Corcelette zou liggen. De stokken zijn 60 jaar oud en liggen op Douby, dat naast La Voute Saint-Vincent van Desvignes ligt.
Zeer open en fruitig. Kersjes en wat houtskool. Ook een minerale toets. In de mond een zeer evenwichtige wijn die misschien niet de lengte of complexiteit heeft van de Delys of de Corcelette VV, maar wel die verleidelijkheid en finesse. Knappe wijn die in tegenstelling tot de bovengenoemde wel al zeer toegankelijk is.

T is er qua cuvees bij Bouland wel niet duidelijker op geworden precies..

Bois Delys en Corcelette hebben net als Douby een ondergrond van graniet, maar het grote verschil zit hem wellicht in de oriëntatie. De eerste twee liggen eigenlijk op het noorden, terwijl Douby tegen Fleurie aan bijna pal op het zuiden ligt. Sommige wijnbouwers hebben me ooit in het oor gefluisterd dat niet Côte de Py het beste terroir van Morgon zou zijn, maar wel Douby, dat qua stijl aanleunt bij Fleurie.
Twas er wel knal op, dus zou wel 's kunnen. Ondertussen ook de verschillende cuvées teruggevonden:

- Chiroubles Chatenay 2018 (cuve n°11, la dernière ramassée) : Cuve en fibre de verre. 14°2

- Côte-de-Brouilly Cuvée Mélanie 2018 (cuve n°1, la première ramassée donc) : Cuve inox. 13°7

- Morgon Pré Jourdan 2018 (cuve n°5) : Foudre.

- Morgon Bellevue « Sables » 2018 (cuve n°2) : Cuve béton avec revêtement époxy (65 hl). Terroir de sables, porte-greffe Viala.

- Morgon Bellevue « Cailloux » 2018 (cuves n°7 et n°8) : Cuve béton avec revêtement époxy (65 hl) + petite cuve inox à plafond mobile. Terroir de cailloux, porte-greffe 420A.

- Morgon Corcelette 2018 (cuve n°6) : Foudre. Assemblage de plusieurs vignes d’une moyenne d’âge de près de 60 ans (donc pas encore vieilles…)

- Morgon Corcelette n°4 2018 (cuve n°4 donc) : Foudre de 50 hl. Plusieurs parcelles de vieilles vignes. Terroir de cailloux. Porte-greffe 420A.

- Morgon Corcelette n°3 2018 (cuve n°3…) : Foudre de 50 hl. Vignes plantées en 1927. Terroir de sables. Porte-greffe 420A.

- Morgon Les Delys n°9 2018 (cuve n°9) : Cuve inox de 50 hl. Vieille vigne de 1926. 14°2

- Morgon Les Delys n°10 2018 (cuve n°10) : Cuve béton de 65 hl. Vignes un peu plus jeunes (70 ans quand même). 14°


RE: Daniel Bouland - vinejo - 20-09-2019 06:52 PM

De Shistes 2016 in het glas.
Woensdag geopend, 2 glaasjes gedronken. Toen al zeer ok maar vandaag nog beter.
Ik val in herhaling, maar wat heeft Bouland in 2016 toch móoie wijnen gemaakt..! Die neus, t is echt niet omdat de cuvee Shistes noemt maar wat is die fris en mineraal! Die balans in de mond, dit is wat Bouland een groot wijnmaker maakt. Geen superlange afdronk, maar echt wel ultiem heerlijk drinkplezier na een stressvolle week en een succesvolle audit. Smile


RE: Daniel Bouland - Fre - 28-09-2019 08:34 PM

(20-09-2019 06:52 PM)vinejo schreef:  De Shistes 2016 in het glas.
Woensdag geopend, 2 glaasjes gedronken. Toen al zeer ok maar vandaag nog beter.
Ik val in herhaling, maar wat heeft Bouland in 2016 toch móoie wijnen gemaakt..! Die neus, t is echt niet omdat de cuvee Shistes noemt maar wat is die fris en mineraal! Die balans in de mond, dit is wat Bouland een groot wijnmaker maakt. Geen superlange afdronk, maar echt wel ultiem heerlijk drinkplezier na een stressvolle week en een succesvolle audit. Smile

Zelfde wijn in t glas. Aardbeiconfituur, florale toetsen ook. Niets uitbundig, alles harmonieus. Sappig en zacht met op t middenpallet enkele fijne zuurtjes die komen piepen. Eindigend met een elegant bittertje. Beschrijving van dag 2. Dag 1 nogal archetype bojo. Had t toen moeilijk na een Chorey van Maillard


RE: Daniel Bouland - redacteur - 29-11-2019 09:30 AM

Morgon Corcelette VV '16

Mijn eerste kennismaking met dit domein, waar ik al een tijdje mee wilde kennismaken. Vooral na de rave reviews hier.
Jo was zo sympathiek om mij een flesje te verkopen thank you Ondanks zijn tirannieke trekken op dit forum is dat toch een heel fijne mens Wink wijn

Na openen moet ik de kersen en frambozen uit mijn ogen wrijven, aangezien het rode fruit als een *censuur* mijn gezicht invliegt.
Mijn interesse is gewekt.

Op dag 1 is het genieten van dat pure, rode fruit aangevuld met een rokerige toets. Fraicheur, finesse, heerlijk mondgevoel. Klein bittertje in de finale.
Hallo. Aangename kennismaking. Vreemd genoeg slaag ik erin om de helft van de fles weg te zetten.

Dag 2. Hoera, ik heb dit nog niet allemaal opgedronken! Het rode fruit is iets minder in your face (het moet niet altijd in het gezicht zijn, zeker?), maar nog steeds heel mooi aanwezig.
Ik krijg opnieuw die licht rokerige toets, aangevuld met wat kruidigheid. Het bittertje is nadrukkelijker aanwezig, maar niet storend.
De wijn heeft zowaar een nog hoger equilibrium bereikt. Heerlijk.

Wie bestelt er een palet?


RE: Daniel Bouland - Fre - 29-03-2020 10:03 AM

Côte de Brouilly Cuvee Mélanie 2016
Cuvée genoemd naar zijn dochtertje. Stokken van 70 jaar oud en daarom lagere rendementen.
In de neus toch een ietwat aparte mineraliteit die ik niet meteen kan benoemen. Ik spiek even en lees dat de stokken op vulkanische blauwe schiste staan. Ja, nu je t zegt. Zelf was ik er niet op gekomen. Toch iets apart. Veel zwart fruit met wat peper en tijm. Er zit ook een ‘trait vert’ in die wat extra toevoegt aan t geheel. Het mondgevoel doet zeer beaujolais aan. Puur op z’n fruit, zacht in zuren. Bojo plezier


RE: Daniel Bouland - Fre - 17-04-2020 10:42 PM

Morgon Corcelette VV 2017
Op dag 1 zeer lekker fruit. Typische ‘pure’ Beaujolais. Dag 2 schakelt een versnelling hoger. Meer diepte, evenwicht en finesse. Het minerale karakter komt meer in de schijnwerpers. Mooie wijn


RE: Daniel Bouland - bowmore - 19-04-2020 11:44 AM

Ik zie dat jullie de flessen van DB wel erg jong drinken. Ik vind 2010 nog steeds beter worden met de jaren. En dan bedoel ik echt beter.


RE: Daniel Bouland - Olivier - 19-04-2020 12:02 PM

(19-04-2020 11:44 AM)bowmore schreef:  Ik zie dat jullie de flessen van DB wel erg jong drinken. Ik vind 2010 nog steeds beter worden met de jaren. En dan bedoel ik echt beter.

hoe is die 2010 nu? meer bourgondisch?


RE: Daniel Bouland - bowmore - 19-04-2020 01:20 PM

(19-04-2020 12:02 PM)Olivier schreef:  
(19-04-2020 11:44 AM)bowmore schreef:  Ik zie dat jullie de flessen van DB wel erg jong drinken. Ik vind 2010 nog steeds beter worden met de jaren. En dan bedoel ik echt beter.

hoe is die 2010 nu? meer bourgondisch?

ik weet wat je bedoel en zou zeggen ja. Het wordt met de jaren een zeer complexe wijn die echter enorm vlot drinkt. Voor mij de beste Morgon die er is(allez die ik al gedronken heb).


RE: Daniel Bouland - Fre - 19-04-2020 03:54 PM

Ewel, dat denk ik ook Bowmore. Op dag 1 heb je zo dat traditioneel Bojo fruit. Goed maar niet zo bijzonder. Pas op dag 2 of 3 komt er meer evenwicht. Nu, ik heb redelijk wat Bouland liggen dus ik wou er eens eentje jong openen.

In een volledig andere stijl vind ik Foillard iets fijner. De Cote de Py dan want de gewone Morgon is niet zo bijzonder. Die kost wel de helft meer dan de Boulands


RE: Daniel Bouland - vinejo - 20-06-2020 02:43 PM

Tussendoor toch even melden dat de Morgon Delys VV 2016 van Bouland gisteren weer prachtig presteerde. Ultieme fraicheur.


RE: Daniel Bouland - Fre - 19-07-2020 01:14 PM

Over 2 dagen de Corcelette vv Foudre 4 gedronken. Heerlijk evenwichtig. Koel, frisfruitig, structuur én complexiteit. Wederom een schot in de roos.


RE: Daniel Bouland - Fre - 29-08-2020 06:11 PM

Corcelette 2016
Een Noordelijke Rhône in de neus én de mond. Echt knap. Wel nog jong. Het wringt nog wat. Behoorlijk stevige Beaujolais. Moet zeker nog een paar jaar liggen.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 20-09-2020 10:37 PM

Mijn eerste 2017 geproefd.
Corcelette VV 2017
Eerst leek ie wat eenvoudig. Ik miste de zinderende fraicheur van de 16.
Maar enkele uren later was dit volledig opengebloeid. Meer Noordelijke Rhone dan de 2016, maar dat vinden wij niet erg.
Gewoon fantastisch spul.


RE: Daniel Bouland - Fre - 24-10-2020 07:28 PM

(29-08-2020 06:11 PM)Fre schreef:  Corcelette 2016
Een Noordelijke Rhône in de neus én de mond. Echt knap. Wel nog jong. Het wringt nog wat. Behoorlijk stevige Beaujolais. Moet zeker nog een paar jaar liggen.

Ik had deze donderdag open gedaan. Opnieuw redelijk stevig dus de kurk erop. Zaterdag, op dag 3, is de wijn geoxideerd. Vreemd.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 24-10-2020 07:40 PM

(24-10-2020 07:28 PM)Fre schreef:  
(29-08-2020 06:11 PM)Fre schreef:  Corcelette 2016
Een Noordelijke Rhône in de neus én de mond. Echt knap. Wel nog jong. Het wringt nog wat. Behoorlijk stevige Beaujolais. Moet zeker nog een paar jaar liggen.

Ik had deze donderdag open gedaan. Opnieuw redelijk stevig dus de kurk erop. Zaterdag, op dag 3, is de wijn geoxideerd. Vreemd.

Oeioei
Ga t binnenkort eens checken


RE: Daniel Bouland - Fre - 24-10-2020 07:48 PM

(24-10-2020 07:40 PM)vinejo schreef:  
(24-10-2020 07:28 PM)Fre schreef:  
(29-08-2020 06:11 PM)Fre schreef:  Corcelette 2016
Een Noordelijke Rhône in de neus én de mond. Echt knap. Wel nog jong. Het wringt nog wat. Behoorlijk stevige Beaujolais. Moet zeker nog een paar jaar liggen.

Ik had deze donderdag open gedaan. Opnieuw redelijk stevig dus de kurk erop. Zaterdag, op dag 3, is de wijn geoxideerd. Vreemd.

Oeioei
Ga t binnenkort eens checken
Op dag 1 nog jong. Maar dus niet tegen 3 dagen lucht bestand. Kan ook zijn dat ik m donderdag avond te lang heb open laten staan.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 30-01-2021 05:12 PM

(24-10-2020 07:28 PM)Fre schreef:  
(29-08-2020 06:11 PM)Fre schreef:  Corcelette 2016
Een Noordelijke Rhône in de neus én de mond. Echt knap. Wel nog jong. Het wringt nog wat. Behoorlijk stevige Beaujolais. Moet zeker nog een paar jaar liggen.

Ik had deze donderdag open gedaan. Opnieuw redelijk stevig dus de kurk erop. Zaterdag, op dag 3, is de wijn geoxideerd. Vreemd.

Wel, ik opende drie dagen geleden een fles 2016 Cote de Brouilly.
Eerste en tweede dag brengt ie wat verwacht wordt: Heerlijk fris, kruidig, met zo n heerlijke vegetaliteit, een frisse groenigheid.
Derde dag (vandaag) ruik ik en...een heel andere geur. Eerst denk ik ook: oxidatie!! Maar bij elke slok die ik drink vind ik dit beter worden.
Geen oxidatie maar een plotse rijpe fruitigheid, eerder zwart fruit zelfs (cassis, blauwe bes). In de mond blijft dit superelegant, bijzonder evenwichtig. Plots moet ik zelfs aan Pialade denken.
Pialade aan 17 euro, niet slecht Wink


RE: Daniel Bouland - vinejo - 05-03-2021 02:37 PM

Vorige week zes flesjes 2019 geleverd gekregen van een sympathieke wijnfreak.
Toch even eentje proeven...
Daniel Bouland Morgon "Bellevue Cailloux" 2019
Goh, die neus...zeker, eerder Beaujolais dan Bourgogne, maar wel heel typisch en gewoonweg heerlijk. Dat licht vegetale is er weer, ook in de mond. Fris, sappig, licht, doet me wel denken aan de 2016.
Niet ellenlang, maar dat evenwicht, die harmonie...Heart


RE: Daniel Bouland - Vince - 27-03-2021 07:04 PM

2016 Cote de Brouilly.
volledig zoals Jo hierboven beschrijft: "heerlijk fris, kruidig, met zo n heerlijke vegetaliteit, een frisse groenigheid." Ik zou eraan toevoegen: een lichtvoetigheid, aromatisch wel iets Ahr-achtigs door het vleugje aardbeien en frambozen en zelfs grafiet.
Zo fijn.
De derde dag heeft de fles bij mij niet gehaald...


RE: Daniel Bouland - Fre - 16-07-2021 08:51 PM

(05-03-2021 02:37 PM)vinejo schreef:  Vorige week zes flesjes 2019 geleverd gekregen van een sympathieke wijnfreak.
Toch even eentje proeven...
Daniel Bouland Morgon "Bellevue Cailloux" 2019
Goh, die neus...zeker, eerder Beaujolais dan Bourgogne, maar wel heel typisch en gewoonweg heerlijk. Dat licht vegetale is er weer, ook in de mond. Fris, sappig, licht, doet me wel denken aan de 2016.
Niet ellenlang, maar dat evenwicht, die harmonie...Heart
Hier eveneens de 2019 Bellevue - Cailloux in t glas. Wat een heerlijke neus. Typisch Beaujolais inderdaad. Enorm fris fruitig met een heerlijke vegetale toets. In de mond een enorm uitgebalanceerde wijn. Echt knap inderdaad.


RE: Daniel Bouland - Jef - 17-07-2021 07:55 AM

Heb het volgende liggen van Bouland:

Daniel Bouland, Morgon Bellevue Cailloux 2019
Daniel Bouland, Morgon Corcelette VV Sable 2019
Daniel Bouland, Morgon Pré Jourdan 2018
Daniel Bouland, Chiroubles Chatenay 2018


RE: Daniel Bouland - Rik Martens - 02-09-2021 09:06 AM

Bellevue Cailloux 2020

Vermits Bouland duidelijk een chouchou is bij velen op dit forum, gisteren zes flessen gaan halen bij Dirk Grandry. Uit diens mond kon ik afleiden dat je niet Bouland zegt, zoals ik het hier lees en zoals de voormalige Nederlandse directeur van Troostwijk Industriële Veilingen heet, maar dat het dus Boolân is, Beaujolais ligt immers in Frankrijk.

's Avonds natuurlijk meteen een fles open. We zien naar niets.

Van zo'n wijnen houd ik. Al beweert iedereen dat je ze een aantal jaren moet laten liggen, ik heb ze graag heel jong (en alvorens de internetcensuurfilters beginnen op te rispen: het gaat hier enkel over wijn).

De concentratie is enorm, heel ondoorzichtig vol rood voor een beaujolais, de neus vol diverse vruchten, maar ook voldoende nobels als Belga filter, kiezel, kruiden dat soort dingen.
In de mond, omwille van de jeugd, een vage reminiscentie naar die goede oude masceration carbonique van Georges Duboeuf, maar vooral een merkwaardig rond mondgevoel, met veel fruit en op het einde een typerend bittertje. Helemaal up my alley...

Het zal duidelijk zijn dat deze Morgon jaren voor de boeg heeft en ook nu behoefte heeft aan wat O² om open te bloeien, maar we gaan hier weer niet lang kunnen afblijven.

Dit is gamay, geen pinot noir, en heeft alle karakteristieken van gamay, maar dan op het niveau van veel goede crus van bourgogne. Dirk merkte terecht op dat je voor 20 euro in de côte d'or riskeert om een magere générique in je handen te krijgen. Of iets dergelijks, ik parafraseer.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 03-09-2021 07:48 PM

(02-09-2021 09:06 AM)Rik Martens schreef:  Bellevue Cailloux 2020

Vermits Bouland duidelijk een chouchou is bij velen op dit forum, gisteren zes flessen gaan halen bij Dirk Grandry. Uit diens mond kon ik afleiden dat je niet Bouland zegt, zoals ik het hier lees en zoals de voormalige Nederlandse directeur van Troostwijk Industriële Veilingen heet, maar dat het dus Boolân is, Beaujolais ligt immers in Frankrijk.

's Avonds natuurlijk meteen een fles open. We zien naar niets.

Van zo'n wijnen houd ik. Al beweert iedereen dat je ze een aantal jaren moet laten liggen, ik heb ze graag heel jong (en alvorens de internetcensuurfilters beginnen op te rispen: het gaat hier enkel over wijn).

De concentratie is enorm, heel ondoorzichtig vol rood voor een beaujolais, de neus vol diverse vruchten, maar ook voldoende nobels als Belga filter, kiezel, kruiden dat soort dingen.
In de mond, omwille van de jeugd, een vage reminiscentie naar die goede oude masceration carbonique van Georges Duboeuf, maar vooral een merkwaardig rond mondgevoel, met veel fruit en op het einde een typerend bittertje. Helemaal up my alley...

Het zal duidelijk zijn dat deze Morgon jaren voor de boeg heeft en ook nu behoefte heeft aan wat O² om open te bloeien, maar we gaan hier weer niet lang kunnen afblijven.

Dit is gamay, geen pinot noir, en heeft alle karakteristieken van gamay, maar dan op het niveau van veel goede crus van bourgogne. Dirk merkte terecht op dat je voor 20 euro in de côte d'or riskeert om een magere générique in je handen te krijgen. Of iets dergelijks, ik parafraseer.

Ik zat hier net de laatste slokjes Ladoix 18 van Chicotot te drinken en moest aan Rik denken. Enfin, aan wat Rik hier neerschreef toch.
Heel lekkere en aangename wijn maar qua kwaliteit, lengte, precisie, mondgevoel, zeer gelijkend op de Morgons van Bouland.
Die toch bijna 10 euro minder kosten.


RE: Daniel Bouland - wvd - 04-09-2021 11:37 AM

(03-09-2021 07:48 PM)vinejo schreef:  
(02-09-2021 09:06 AM)Rik Martens schreef:  Bellevue Cailloux 2020

Vermits Bouland duidelijk een chouchou is bij velen op dit forum, gisteren zes flessen gaan halen bij Dirk Grandry. Uit diens mond kon ik afleiden dat je niet Bouland zegt, zoals ik het hier lees en zoals de voormalige Nederlandse directeur van Troostwijk Industriële Veilingen heet, maar dat het dus Boolân is, Beaujolais ligt immers in Frankrijk.

's Avonds natuurlijk meteen een fles open. We zien naar niets.

Van zo'n wijnen houd ik. Al beweert iedereen dat je ze een aantal jaren moet laten liggen, ik heb ze graag heel jong (en alvorens de internetcensuurfilters beginnen op te rispen: het gaat hier enkel over wijn).

De concentratie is enorm, heel ondoorzichtig vol rood voor een beaujolais, de neus vol diverse vruchten, maar ook voldoende nobels als Belga filter, kiezel, kruiden dat soort dingen.
In de mond, omwille van de jeugd, een vage reminiscentie naar die goede oude masceration carbonique van Georges Duboeuf, maar vooral een merkwaardig rond mondgevoel, met veel fruit en op het einde een typerend bittertje. Helemaal up my alley...

Het zal duidelijk zijn dat deze Morgon jaren voor de boeg heeft en ook nu behoefte heeft aan wat O² om open te bloeien, maar we gaan hier weer niet lang kunnen afblijven.

Dit is gamay, geen pinot noir, en heeft alle karakteristieken van gamay, maar dan op het niveau van veel goede crus van bourgogne. Dirk merkte terecht op dat je voor 20 euro in de côte d'or riskeert om een magere générique in je handen te krijgen. Of iets dergelijks, ik parafraseer.

Ik zat hier net de laatste slokjes Ladoix 18 van Chicotot te drinken en moest aan Rik denken. Enfin, aan wat Rik hier neerschreef toch.
Heel lekkere en aangename wijn maar qua kwaliteit, lengte, precisie, mondgevoel, zeer gelijkend op de Morgons van Bouland.
Die toch bijna 10 euro minder kosten.

Wat zou het fijn zijn als er meer mensen zo redeneerden en zich op de Beaujolais toespitsten, dan was er voor ons misschien wat minder druk op de wijnen uit de Côte d'Or...Cool
2018 is wel nog een beetje jong denk ik en Chicotot nogal kennende gaat dit over 10 jaar wel iets anders zijn.Smile


RE: Daniel Bouland - Rik Martens - 04-09-2021 02:48 PM

Het zij je gegund, W.

Zonder de snob te willen uithangen: ik koester de herinnering aan grote bourgognes, uit de tijd dat je op onze veilingen b.v. Richebourg van Gros Frère & Soeur kon kopen voor iets meer dan 1000 BEF en hun andere grands crus voor minder dan dat... Kleinere bourgognes, ook op premier cru en zelfs grand cru niveau hebben me meer dan eens ontgoocheld en dus drink ik nauwelijks of nooit nog bourgogne. Ik zal wel van gedacht veranderen als [/quote]iemand me zou kunnen vertellen waar ik vergelijkbare kwaliteit kan vinden voor een vergelijkbare prijs.

Mij zal je niet horen vertellen dat welke Morgon dan ook de kwaliteit van Richebourg benadert, maar het is verdomd veel wijnplezier voor 20 euro.


RE: Daniel Bouland - wvd - 04-09-2021 03:15 PM

[quote='Rik Martens' pid='105917' dateline='1630759697'
Mij zal je niet horen vertellen dat welke Morgon dan ook de kwaliteit van Richebourg benadert, maar het is verdomd veel wijnplezier voor 20 euro.
[/quote]
Dat ben ik dan volmondig met je eens Smile


RE: Daniel Bouland - vinejo - 14-12-2021 08:51 PM

Na de 2 glazen Touraize die op dag 2 nóg beter was had ik zin in nóg wijn. You know the feeling.
Dus net een Bouland Chiroubles 2016 opengetsjoefd.
Ah ah, goede keuze, neen, perfecte keuze..!
Lost alle verwachtingen in.
Die geur is patsjouli, of weed, enfin, alleszins iets wat me in hogere sferen brengt.
In de mond smaak ik de lekkerste geraniumbollen ooit.
Hohoho , onrijpheid, zal wvd nu opwerpen!
Ok, maar dan wel onrijpheid in de zin van een jong m…
Nee, vandaag de dag kan ik zulke dingen niet meer schrijven.

Maar wél nog drinken!
Totaal legaal!
Jummie! cheers


RE: Daniel Bouland - TheHolyGrape - 23-01-2022 09:58 PM

Daniel Bouland - Beaujolais Blanc (2019)

Hoge verwachtingen gezien zijn assortiment aan rood. Zeker niet teleurstellend. Minder mineraal dan verwacht. Nogal vol en vettig. Zelfs wat banaan. Heeft dit nu hout gezien want ik vind online niets dat uitsluitsel kan bieden..

Een wijn voor bij een stukje vis en vette botersaus. Ik had gehoopt op meer frisheid. Nét niet goed genoeg. In wit speelt bv. Jean Paul Brun een klasse hoger (écht wel top!).

€13 bij idealwine. Leuk aanbod en scherpe prijzen.


RE: Daniel Bouland - redacteur - 23-01-2022 11:24 PM

Zijn witte wijnen zien geen hout. Ze hebben inderdaad wel een voller profiel, zeker voor een vinificatie op inox.
2019 was natuurlijk ook een vrij warm jaar.


RE: Daniel Bouland - TheHolyGrape - 24-01-2022 10:58 PM

(23-01-2022 11:24 PM)redacteur schreef:  Zijn witte wijnen zien geen hout. Ze hebben inderdaad wel een voller profiel, zeker voor een vinificatie op inox.
2019 was natuurlijk ook een vrij warm jaar.

Dat weet ik dan weer. Merci!


RE: Daniel Bouland - jr02 - 25-01-2022 11:34 PM

(23-01-2022 09:58 PM)TheHolyGrape schreef:  Daniel Bouland - Beaujolais Blanc (2019)

Hoge verwachtingen gezien zijn assortiment aan rood. Zeker niet teleurstellend. Minder mineraal dan verwacht. Nogal vol en vettig. Zelfs wat banaan. Heeft dit nu hout gezien want ik vind online niets dat uitsluitsel kan bieden..

Een wijn voor bij een stukje vis en vette botersaus. Ik had gehoopt op meer frisheid. Nét niet goed genoeg. In wit speelt bv. Jean Paul Brun een klasse hoger (écht wel top!).

€13 bij idealwine. Leuk aanbod en scherpe prijzen.

Jean Paul Brun deze avond in het glas bij een lekker stukje vis Slurp


RE: Daniel Bouland - TheHolyGrape - 27-01-2022 12:33 PM

(25-01-2022 11:34 PM)jr02 schreef:  
(23-01-2022 09:58 PM)TheHolyGrape schreef:  Daniel Bouland - Beaujolais Blanc (2019)

Hoge verwachtingen gezien zijn assortiment aan rood. Zeker niet teleurstellend. Minder mineraal dan verwacht. Nogal vol en vettig. Zelfs wat banaan. Heeft dit nu hout gezien want ik vind online niets dat uitsluitsel kan bieden..

Een wijn voor bij een stukje vis en vette botersaus. Ik had gehoopt op meer frisheid. Nét niet goed genoeg. In wit speelt bv. Jean Paul Brun een klasse hoger (écht wel top!).

€13 bij idealwine. Leuk aanbod en scherpe prijzen.

Jean Paul Brun deze avond in het glas bij een lekker stukje vis Slurp

Zalige combinatie!


RE: Daniel Bouland - jr02 - 29-01-2022 04:31 PM

(27-01-2022 12:33 PM)TheHolyGrape schreef:  
(25-01-2022 11:34 PM)jr02 schreef:  
(23-01-2022 09:58 PM)TheHolyGrape schreef:  Daniel Bouland - Beaujolais Blanc (2019)

Hoge verwachtingen gezien zijn assortiment aan rood. Zeker niet teleurstellend. Minder mineraal dan verwacht. Nogal vol en vettig. Zelfs wat banaan. Heeft dit nu hout gezien want ik vind online niets dat uitsluitsel kan bieden..

Een wijn voor bij een stukje vis en vette botersaus. Ik had gehoopt op meer frisheid. Nét niet goed genoeg. In wit speelt bv. Jean Paul Brun een klasse hoger (écht wel top!).

€13 bij idealwine. Leuk aanbod en scherpe prijzen.

Jean Paul Brun deze avond in het glas bij een lekker stukje vis Slurp

Zalige combinatie!

Was het zeker Heart de kookkunsten van de vrouw en in combi met Jean Paul Brun Beaujolais Blanc 2020.
Ik heb ze graag jong, heel jong de witte van Jean Paul Brun, wit steenfruit, appel, floraal, heel fris maar zo elegant en vol. "Burgundian style" Perfect met het visje. In de zomer gaat mijn voorkeur dan uit naar de Classic, iets lichter, een euro of 6 goedkoper en gaat hier open bij den apero en verder als begeleider bij een licht visgerechtje.
Helaas hier op de streek zijn ze vlug uitgeput, ik vermoed dat vele restaurants aan de kust ook grijpen naar de kunsten van Jean Paul Brun. (Geen enkele 2020 classic in mijn kelder Angry )


RE: Daniel Bouland - shiraz - 29-01-2022 07:39 PM

te koop bij de kok in Lier
https://wijnen-dekok.com/wijnmaker/jean-paul-brun/
Is natuurlijk wel een eindje van Nieuwpoort Wink


RE: Daniel Bouland - rik - 30-01-2022 06:34 PM

(29-01-2022 07:39 PM)shiraz schreef:  te koop bij de kok in Lier
https://wijnen-dekok.com/wijnmaker/jean-paul-brun/
Is natuurlijk wel een eindje van Nieuwpoort Wink
Mondovino.nl levert ze gratis aan huis. Prijzen liggen er ongeveer hetzelfde.


RE: Daniel Bouland - jr02 - 30-01-2022 07:56 PM

(30-01-2022 06:34 PM)rik schreef:  
(29-01-2022 07:39 PM)shiraz schreef:  te koop bij de kok in Lier
https://wijnen-dekok.com/wijnmaker/jean-paul-brun/
Is natuurlijk wel een eindje van Nieuwpoort Wink
Mondovino.nl levert ze gratis aan huis. Prijzen liggen er ongeveer hetzelfde.

Thanks maar ik ben daar ne rare in, online koop ik heel weinig. Allé het is te zeggen, ik koop online en pik ze graag zelf op.
Reden 1:
Zo liep ik onlangs nog Jacques Thienpont tegen het lijf toen ik in mijn wijntjes oppikte in Maarkedal, tja dan zijt ge niet rap buiten maar eens buiten dan heb je weer iets nieuws mee, nieuwe tips, weetjes.... Zo ook bij Ambrosius (Koksijde) gepassioneerde verkoper, Tout est Vin (Brussel)...waar een felle madam mij laatst 3 uur heeft bezig gehouden en tot we eindigden in haar privé kelder....Wink
Ik heb er nog her en der dat ik moet oppikken, dat is dan ook het nadeel maar daar maakt mijne madam gretig gebruik van om er een dag-uitstapje van te maken ....Zo zegt ze dat er in Leuven ook lekkere restaurants zijn Wink

Reden 2:
Geen ambras met gebroken flessen, verzekering,...

(zo ook met champagne, hier komt enkel op tafel wat we zelf ter plaatse gekocht hebbenSlurp, dit maakt het verhaal des te interessanter bij het schenken)

@Shiraz ....bijna kunnen we klinken Wink


RE: Daniel Bouland - UC - 20-05-2022 01:47 PM

Corcelette 2018 - om te proeven.

Dag 1: Prima wijn, maar geen idee waar de heisa om te doen is
Dag 2: Hmm, dit zou wel eens wat kunnen worden.
Dag 3: Wie moet ik trouwen om dit de rest van mijn leven te mogen drinken?
Dag 4: Ja dag, de fles ging op dag 3 gewoon op hoor.

Precies zoals voorspelt dus.


RE: Daniel Bouland - jr02 - 20-05-2022 03:19 PM

(20-05-2022 01:47 PM)UC schreef:  Corcelette 2018 - om te proeven.

Dag 1: Prima wijn, maar geen idee waar de heisa om te doen is
Dag 2: Hmm, dit zou wel eens wat kunnen worden.
Dag 3: Wie moet ik trouwen om dit de rest van mijn leven te mogen drinken?
Dag 4: Ja dag, de fles ging op dag 3 gewoon op hoor.

Precies zoals voorspelt dus.

Die rode van Bouland hebben hun tijd nodig in de fles maar blijkbaar ook in het glas Wink
de 2016 gehad maar nog geen 2018 gedronken.


RE: Daniel Bouland - Olivier - 20-05-2022 05:54 PM

(20-05-2022 01:47 PM)UC schreef:  Corcelette 2018 - om te proeven.

Dag 1: Prima wijn, maar geen idee waar de heisa om te doen is
Dag 2: Hmm, dit zou wel eens wat kunnen worden.
Dag 3: Wie moet ik trouwen om dit de rest van mijn leven te mogen drinken?
Dag 4: Ja dag, de fles ging op dag 3 gewoon op hoor.

Precies zoals voorspelt dus.

Haha, zalige note!


RE: Daniel Bouland - Fre - 20-05-2022 08:54 PM

(20-05-2022 05:54 PM)Olivier schreef:  
(20-05-2022 01:47 PM)UC schreef:  Corcelette 2018 - om te proeven.

Dag 1: Prima wijn, maar geen idee waar de heisa om te doen is
Dag 2: Hmm, dit zou wel eens wat kunnen worden.
Dag 3: Wie moet ik trouwen om dit de rest van mijn leven te mogen drinken?
Dag 4: Ja dag, de fles ging op dag 3 gewoon op hoor.

Precies zoals voorspelt dus.

Haha, zalige note!
Inderdaad. Wel gezegd dat de Corcelette andere koek is dan bvb zijn Chiroubles of Cote de Brouilly die een stuk toegankelijker zijn.


RE: Daniel Bouland - rlin - 22-05-2022 09:18 PM

(20-05-2022 01:47 PM)UC schreef:  Corcelette 2018 - om te proeven.
Dag 1: Prima wijn, maar geen idee waar de heisa om te doen is
Dag 2: Hmm, dit zou wel eens wat kunnen worden.
Dag 3: Wie moet ik trouwen om dit de rest van mijn leven te mogen drinken?
Dag 4: Ja dag, de fles ging op dag 3 gewoon op hoor.
Precies zoals voorspelt dus.
Geen droge lever blijkbaar. Anderzijds overdaad schaadt.


RE: Daniel Bouland - UC - 27-05-2022 01:45 PM

(20-05-2022 08:54 PM)Fre schreef:  
(20-05-2022 05:54 PM)Olivier schreef:  
(20-05-2022 01:47 PM)UC schreef:  Corcelette 2018 - om te proeven.

Dag 1: Prima wijn, maar geen idee waar de heisa om te doen is
Dag 2: Hmm, dit zou wel eens wat kunnen worden.
Dag 3: Wie moet ik trouwen om dit de rest van mijn leven te mogen drinken?
Dag 4: Ja dag, de fles ging op dag 3 gewoon op hoor.

Precies zoals voorspelt dus.

Haha, zalige note!
Inderdaad. Wel gezegd dat de Corcelette andere koek is dan bvb zijn Chiroubles of Cote de Brouilly die een stuk toegankelijker zijn.

Goed om te horen, heb de Chiroubles nog liggen voor een wijnproeverij later dit Jaar.


RE: Daniel Bouland - redacteur - 11-06-2022 10:26 AM

Na het gepraat over Bouland in het vakantietopic kreeg ik zin om nog eens iets van de eenvoudig te bereiken man te openen.
Het grootste deel van mijn stash is 2020 en in dat opzicht leek de Chiroubles Chatenay '20 de geknipte fles om jong te openen.

Na PnP stuiven de rijpe aroma's van aardbei, framboos en kers meteen uit het glas. Je kan er moeilijk om heen, 2020 is (heel) rijp in de Beaujolais. Dat zie je ook aan de kleur die donker roodpaars is. In de neus merk ik ook een pepertoets en wat aards/fumé. Maar vooral bakken rijp fruit.
In de mond veel materie die zich opnieuw vertaalt in fruit, fruit, fruit. Jammy wordt het nooit, maar ik kan begrijpen dat het voor sommigen op de rand van té rijp balanceert. Rijpe tannines geven de wijn echter voldoende ruggengraat en een bittertje op het einde zorgt voor wat fraîcheur. Vrij lange finale.

Op dag twee heeft het fruit een beetje van zijn intensiteit verloren, waardoor de wijn aan balans wint. Alles lijkt beter op zijn plaats te zitten wat me hoopvol stemt voor de toekomst van deze wijn/jaargang.


RE: Daniel Bouland - Olivier - 11-06-2022 02:08 PM

Citaat: Op dag twee heeft het fruit een beetje van zijn intensiteit verloren, waardoor de wijn aan balans wint. Alles lijkt beter op zijn plaats te zitten wat me hoopvol stemt voor de toekomst van deze wijn/jaargang

Goed dat je nog wat over had voor dag twee, want dit is inderdaad de evolutie die ik zou verwachten voor zo’n jonge wijn. Dan is dag 2 vaak beter.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 21-07-2022 04:06 PM

Mijn eerste Bouland 2017.
Ik weet niet of hij dit nog doet, maar in 17 maakte Daniël het voor iedereen wat ingewikkelder door wijnen op de markt te brengen met de specifieke cuve erbij genoteerd.
De Morgon VV Foudre n°7 in het glas.
Dag 2 (gisteren 1 glaasje geproefd)
Als steeds is de kleur behoorlijk intens, donkere kersen.
Die kersen komen terug in de neus, naast blauwe bes. Na opschudden enorm kruidig met een groenige toets, een snuifje zoethout. Niks rood fruit. De mond is redelijk ernstig, lijkt me iets meer geëxtraheerd dan de 2016 s, zelfs wat voelbare tannine, deed me zelfs even denken aan de Moulin a vent van Ligier Bel-Air. De volgende slok kwam dan weer wat soepeler over. Toch een groene (licht onrijpe) toets in de afdronk.
Zeer mooie wijn maar (voorlopig) niet het niveau van de 2016.


RE: Daniel Bouland - vinejo - 18-09-2023 04:26 PM

Eerste versie van deze post verdween door batterij die plots op was Rolleyes
Verkorte versie dan maar:
Ik schonk de Morgon VV 2013 gisteren.
De neus is rijp, met zwart fruit en peper. In de mond is dit heerlijk zacht, lang, zuiver, fluwelige tannines. Perfect op dronk (hoewel nóg veel reserve).
Een absolute topper, en al zéker in zijn prijscategorie.

Hoe goed Bouland ook mag zijn in zijn jeugd, het loont écht de moeite om eens enkele flesjes wat verder weg te stoppen.


RE: Daniel Bouland - UC - 23-10-2023 07:20 PM

Stukje uit 'The new French wine' van Jon Bonné


RE: Daniel Bouland - UC - 19-11-2023 09:32 PM

Dit weekend de Beaujolais Blanc 2021 gedronken. Meer dan prima wijn, maar miste wel de Bouland typiciteit.