wijnliefhebbers
Clos du Marquis - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Clos du Marquis (/thread-19.html)


Clos du Marquis - Jan VG - 16-12-2009 12:28 AM

Ik heb alle jaargangen Clos du Marquis van 1989 tot en met 2005, alleen ontbreekt de 1996 nog...

Vermits ik die flessen binnenkort aan een verticale degustatie wil onderwerpen, ben ik dus nog op zoek naar de missing jaargang.

Iemand zo een fleske op overschot liggen toevallig ?

Merci,

Jan


RE: Clos du Marquis 1996 - vinejo - 16-12-2009 12:35 AM

Dju Jan, ik heb ooit één flesje gehad maar al soldaat gemaakt..
Als t een troost kan zijn, hij viel lichtjes tegen... (zie hier)
Belooft wel een schitterende vertical te worden, hoop je bevindingen hier te mogen lezenTongue


RE: Clos du Marquis 1996 - Jan VG - 16-12-2009 12:40 AM

Jo,
ik vrees dat sommige jaargangen het inderdaad moeilijk gaan hebben, bv de 91 en 92 verwacht ik niet veel meer van.

Ik zal proberen deftige proefnotities te maken, nooit makkelijk ...


RE: Clos du Marquis 1996 - carl - 26-12-2009 12:27 PM

Ik heb donderdagavond 4 flessen Clos du Marquis 2004 opengetrokken voor bij het konijn met wijn (kookwijn was de Hanteillan 2004, ook 3 flessen, op zich een ok-wijn maar wat stugger, meer ingehouden) en wederom is deze wijn me meer dan meegevallen. Hoewel ik de laatste maanden meer en meer voor wat stevigere wijnen naar de Rhône trek gaf deze wijn donderdag toch weer het beste van zichzelf : Een mooie open neus met zwarte vruchten en iets van chocolade. In de mond proef je dat deze wijn nog wel even mee zou kunnen maar hij is nu al zooo lekker met een zeker aroma van rode vruchten en eik. Tannines zijn aanwezig maar zeker niet meer storend. Mooie afdronk.

Ik heb de laatste halve fles gisteren zelf soldaat gemaakt en, hoewel ik reeds de vorige dag gekarafeerd had, er was nog geen spoor van oxidatie te bekennen. In tegendeel, de wijn was nog meer opgebloeid en ronder geworden. Een vlotte 90-91er


RE: Clos du Marquis 1996 - Jan VG - 26-12-2009 03:19 PM

Carl,

dat is goed nieuws, want heb vrij veel Clos du Maquis van de laatste jaren (daarmee bedoel ik vooral 04 en 05), maar nog nie aangeweest.
Ben het ook eens met die analyse van Hanteillan, een goedkope Haut-Medoc, die ze nogal vaak in den Aldi verkopen. Ben geen echte fan van deze wijn, inderdaad stroef enzo, dan kan ik voor 7 Euro (of hoeveel hij tegenwoordig ook kost) betere zaken vinden, weliswaar niet-Bodrdeaux...


RE: Clos du Marquis 1996 - carl - 26-12-2009 10:29 PM

@ Jan,

Ik heb deze Clos du Marquis kunne kopen aan iets minder dan 20 euro in de Carrefour. Dit vind ik nog een redelijkke prijs voor een Bordeaux gelet op de kwaliteit. De 2005 blijft echter rond de 45 euro hangen en dat vind ik persoonlijk een beetje beest. Zoals je zegt dan ken ik voor dat geld betere zaken : Een Fayard 2007 van Domaine Fondreche aan 8 euro, een Domaine Grand Nicolet CdR 2007 aan dezelfde prijs, de cuvee Philippine 2007 van Domaine Les Grands Bois 2007 aan iets meer, allen Cotes du Rhone maar zo in staat om dat verlangen naar een goede slok meteen de vervullen... Was alles maar zo simpel :-)


RE: Clos du Marquis - vinejo - 27-12-2009 11:02 AM

Inderdaad Carl, kocht toen ook een kist. Net na de aankoop was ik wat ontgoocheld in de wijn (je kent dat, thuiskomen en eentje opentrekken) maar de twee volgende flessen gaven meer plezier. Voor die prijs zeker verantwoord. De 2005 daarentegen...heb m ooit aan -30 % zien staan en zelfs dat vond ik nog teveel (kwam nog steeds 32 euro, daarvoor koop ik dan liever een eerste wijn uit een minder gehypet jaar-- genre Leoville Barton bvb).


RE: Clos du Marquis - Venne - 27-12-2009 01:05 PM

@Jan , ik heb geen 96 liggen , enkele een 2002 en ik weet niet wat ik daarvan moet verwachten? Gaat zeer binnenkort opengaan want tis tijd denk ik?
Wel geode ervaringen met Clos du Marquis op restaurant waar oudere jaargangen aan mooie prijzen stonden. De 95 was voor mij de beste en ik denk dat ik die vorig jaar €50 betaald heb.
Toch wel een verrassing meegemaakt met Hanteillan. Bij mijn schoonvader in de kelder nog wat "vergeten" flessen gevonden van 86... Zeer mooie wijn die zeker nog niet kapot was... Stevige houdbaarheid dus.


RE: Clos du Marquis - vinejo - 27-12-2009 01:08 PM

Ja, die Hanteillan, herken vooral dat stugge, maar Venne's ervaring leert mss dat ie gewoon meer dan 20 jaar nodig heeft eer de tannines verzachten...


RE: Clos du Marquis - Peter VdV - 27-12-2009 01:55 PM

Heb zelf oa de '95 liggen. In 2007 herproefd door James Suckling en die zei:
Retasting 2007: Wonderfully perfumed, with violets, flowers, fruit and cedar. Full-bodied, with loads of fruit and a powerful structure. Powerful and reserved.--'95/'96 Bordeaux retrospective. Best after 2009. –JS
Maw, zelfs na 12 jaar vond James Suckling dat je best nog even wacht. Hij gaf hem trouwens een score van 93, de hoogste score voor een CdM. Deze werd later wel geëvenaard door de 2005.


RE: Clos du Marquis - don quichotte - 29-04-2010 04:37 PM

(16-12-2009 12:28 AM)Jan VG schreef:  Ik heb alle jaargangen Clos du Marquis van 1989 tot en met 2005, alleen ontbreekt de 1996 nog...

Vermits ik die flessen binnenkort aan een verticale degustatie wil onderwerpen, ben ik dus nog op zoek naar de missing jaargang.

Iemand zo een fleske op overschot liggen toevallig ?

Merci,

Jan

Dag Jan,

Hoe is deze verticale degustatie verlopen en wat waren de resultaten?
Heb je dit als een blinde degustatie aangepakt waar de glazen enkel een nummer kregen en waarbij het proefpaneel de jaargang niet kent?

BTW ik heb van deze wijn nog van het jaar 88; 89; 90 en 92.
Alle vier jaargangen hebben nog voldoende reserve om nog een aantal jaren mee te gaan.
Zelfs het verguisde jaartal 92 waarvan sommige kenners van zeggen dat die lang over top is of moest gedronken zijn kan in mijn keldertje nog een aantal jaren rusten.
Ik ga morgen nog eens een flesje Clos Du Marquis van het het jaartal 92 kraken.Smile


RE: Clos du Marquis - Jan VG - 26-05-2010 04:50 PM

Hey Don,

de degustatie is door allerlei omstandigheden niet van gekomen in het voorjaar.
Met het mooie zomerweer (vandaag precies wel niet) en wat practische beslommeringen, ga ik hem doen in sep/okt denk ik.

Maar uitstel is zeker geen afstel en als ze doorgegaan is, dan maak ik er zeker een verslag van voor dit forum....

Geen stress dus :-)

Sante
Jan


RE: Clos du Marquis - don quichotte - 26-05-2010 10:31 PM

(26-05-2010 04:50 PM)Jan VG schreef:  Hey Don,

de degustatie is door allerlei omstandigheden niet van gekomen in het voorjaar.
Met het mooie zomerweer (vandaag precies wel niet) en wat practische beslommeringen, ga ik hem doen in sep/okt denk ik.

Maar uitstel is zeker geen afstel en als ze doorgegaan is, dan maak ik er zeker een verslag van voor dit forum....

Geen stress dus :-)

Sante
Jan

Ik kijk er toch met ongeduld naar uit.Rolleyes

Dat soort ( blinde) verticale degustaties zal ik altijd apprecieren.
Ik heb nog bijzondere herinneringen aan een degustatie van een aantal jaargangen van Château Potensac met een vreemde indringer ertussen die geen Potensac was en een tweede verticale degustatie van een aantal van jaargangen van Chateau Figeac.(toen die nog min of meer betaalbaar was)
De resultaten ervan waren verassend.
Ik heb toen mijn wijnkennis echt in vraag gesteld.Sad


RE: Clos du Marquis - vinejo - 26-05-2010 11:33 PM

(26-05-2010 10:31 PM)don quichotte schreef:  Ik heb toen mijn wijnkennis echt in vraag gesteld.Sad

Zolang je je wijnhonger maar niet in vraag stelt! Wink


RE: Clos du Marquis - vinejo - 07-06-2010 11:09 PM

Zondag regen en dus een ideale dag voor een goed Médokske.
Nog eens een Clos du Marquis 2001 opengetrokken, was lang geleden.
Nam geen notities, maar de wijn was in een wip quasi leeg. 90/100
Het resterende glaasje was vandaag echter totaal z'n ruggengraat kwijt.
Besluit: na openen relatief snel opdrinken Cool


RE: Clos du Marquis - Jan VG - 08-06-2010 04:18 PM

Bij Sylvies was er dit weekend een kist CdM 96 (de enige die ik nog miste voor mijn verticale degustatie) ....
Veel te mooi weer om te gaan, dus via t net geboden...vrij stevig bod ingezet vond ik
en de kist nie gewonnen .... dju dju dju
wel paar mooie magnums van La Tour Haut Caussan (2003 en 2005).
Daar kijk ik al naar uit !


RE: Clos du Marquis - vinejo - 08-06-2010 04:41 PM

Jan, hoe hoog was dat bod? En wat betaalde je all in voor die magnums?
(uw wijnvriendjes mogen dit toch weten hé Big Grin )


RE: Clos du Marquis - Jan VG - 08-06-2010 09:14 PM

Tuurlijk Jo, uiteindelijk komt dat toch op de website he...
Mijn bod op CdM weet ik niet meer vanbuiten, maar denk dat het dicht tegen de 30 Eur was (kosten incluis), Ebay prijzen rond de 25-26 Euro normaal.

Heb 11 magnums 2003 van La Tour Haut Caussan a 24 Euro en de 2005 (6stuks) a 25,5 Euro. Er waren redelijk wat loten van...
Lijkt me redelijke prijs, geen echte koopjes, maar zeker ook niet duur..

Sante !


RE: Clos du Marquis - vinejo - 08-06-2010 09:19 PM

Meer dan redelijke prijs, Jan, die wijn is dat zeker waard. Onlangs nog de '99 gedronken, was zeer soepel en mooi maar had nog behoorlijk wat reserve...


RE: Clos du Marquis - Jan VG - 09-06-2010 10:23 AM

Ik had al bij Sylvies de 'gewone' 2003 gekocht en die is inderdaad supergoed...
toen iets van een 11.5 Eur betaald (voor 75 cl), echt heel goeie P/Q


RE: Clos du Marquis - vinejo - 31-12-2010 12:11 PM

Clos du Marquis 2005 (WT bij Gerten)

Cassis, caramel, koffie, vanille, houtinvloeden, zacht in de mond, goed gemaakt.
89/100


RE: Clos du Marquis - Roeland V - 04-01-2011 10:54 AM

2005 ? oei oei, dat is toch wel serieuze infanticide hé. Toch ?


RE: Clos du Marquis - vinejo - 04-01-2011 11:22 AM

Ja, maar altijd interessant hé. Anderzijds, was dus wél drinkbaar hoor (geen spoor van hoge zuren of harde tannine), dit in tegenstelling tot de Belle-Vue van hetzelfde jaar...


Clos du Marquis St Julien 2004 - vinejo - 20-02-2011 12:26 PM

Clos du Marquis St Julien 2004
Gisteren gedronken, verrassend goede wijn, in de neus mooie cabernettoetsen (peper) - hoewel er normaal gezien redelijk wat merlot in de blend zit. Fluwelig in de mond, elegant, evenwichtig, zachte tannines. Mooie afdronk met wat zoethout en ceder.
Persoonlijk vond ik deze wijn mooier dan de Pavie Macquin 2002 die we ernaast dronken.
91/100


RE: Clos du Marquis - Kris G - 20-02-2011 01:37 PM

leuk om te horen : ik ga heel binnenkort een kleine (blinde) bdx 2004 tasting doen en ik ga er enen tussen steken Smile


RE: Clos du Marquis - doc - 21-02-2011 12:33 AM

Dit WE Gruaud Larose 04 geproefd en ...mooi, voordeel 04 vlug op dronk, desondanks minder jaar. Tnx again Sammy !


RE: Clos du Marquis - Dave - 21-02-2011 10:32 AM

Ik heb daar maar 1 flesje van liggen: Nu op z'n top, of heeft hij nog marge watte?


RE: Clos du Marquis - doc - 21-02-2011 12:55 PM

Heeft nog marge hoor ! Waren het daar allen absoluut over eens ! Nog enkele jaren zeker ....


RE: Clos du Marquis - Dave - 21-02-2011 02:38 PM

Dan blijft 'm nog even in de kelder !


RE: Clos du Marquis - vinejo - 14-08-2011 10:08 AM

Gisteren schonk Peter (van wijnblog ) de 2005 blind in. Geen spoor van hout, zwart fruit, mineraal, zoethout,... Ik vond het aroma niet erg typisch Bordeaux maar zo mooi. In de mond was ie nog beter, gewoonweg fantastische wijn! Nobel!
Verrast toen ik het etiket zag, veruit de beste Clos du Marquis die ik ooit proefde (nochtans dronk ik eerder al deze jaargang, toen was ie blijkbaar ook heel lekker maar nog niet zo mooi als deze)
93/100


RE: Clos du Marquis - don quichotte - 14-08-2011 11:21 AM

Tijdens het proefavondje van “Lovenjoel op een doordeweekse dinsdagavond” haalden we een Clos du Marquis boven van 1988.
Een wijn die met een rijk boeket aan tertiaire geuren en smaken nog heel verrassend over kwam. Een wijn die nog kracht bezat; met nog toetsen van geroosterd fruit; voldoende frisheid en geschraagd door mooie zuren en tannines. Een wijn nog volledig in evenwicht.

Wat anderen hierover schreven:
Clos du Marquis 1988 : 1 woord -> Groene peper maar oh zo mooi. Een wijn om te koesteren (Carl)
….was serieus onder de indruk van de bewaarcapaciteit van die Marquis …….(Kempie)


RE: Clos du Marquis - Venne - 19-09-2011 11:11 PM

Hier de 2002... much better als gisteren. Eerste dag gaf hij niks... na 3u karaf kwam hij wat open. Mooi maar terughoudend, mond was ok maar neus niente.
2de dag .. ola , das mooi opengekomen. Edel en zacht , mooi rijp.


RE: Clos du Marquis - vinejo - 14-10-2011 10:09 PM

CdM 2001
Rood fruit, kruidig, wat mineraal, ijzer, kaneel, 'gedroogd hout in de provence (© Vincent Big Grin ).
Zacht en versmolten maar redelijk eenvoudig, de simpelste wijn van de drie eigenlijk (andere waren PH Segur en Prieure Lichine). Fruit overheerst.
RP geeft 89, minstens drie punten te veel ons gedacht...


RE: Clos du Marquis - Kris G - 14-10-2011 10:15 PM

(14-10-2011 10:09 PM)vinejo schreef:  CdM 2001
Rood fruit, kruidig, wat mineraal, ijzer, kaneel, 'gedroogd hout in de provence (© Vincent Big Grin ).
Zacht en versmolten maar redelijk eenvoudig, de simpelste wijn van de drie eigenlijk (andere waren PH Segur en Prieure Lichine). Fruit overheerst.
RP geeft 89, minstens drie punten te veel ons gedacht...

iemand van jullie de LLC '01 al eens gedronken? en hoe staat hij daar tegenover? die terroir ligt maar een boogscheut verder (je moet zelfs geen geoefend schutter zijn om er te geraken Wink)


RE: Clos du Marquis - vinejo - 14-10-2011 10:21 PM

Clos du marquis is totaal verschillend van Las Cases, alleen al door de blend (meer merlot).
Dronk LLC 2001 in 2006 of zo, was ontgoocheld. Maar denk dat die wijn 20 jaar nodig heeft om zich te openbaren.


RE: Clos du Marquis - don quichotte - 14-10-2011 11:54 PM

(14-10-2011 10:21 PM)vinejo schreef:  is totaal verschillend van Las Cases, alleen al door de blend (meer merlot).
Dronk LLC 2001 in 2006 of zo, was ontgoocheld. Maar denk dat die wijn 20 jaar nodig heeft om zich te openbaren.

Ik ga hier voor meer dan 100% mee akkoord.
Maar ook hebben de Clos du marquis 88, 89 en 90 bv nog jaren potentieel. Slurp


RE: Clos du Marquis - vinejo - 15-10-2011 03:41 PM

(14-10-2011 10:09 PM)vinejo schreef:  CdM 2001
Rood fruit, kruidig, wat mineraal, ijzer, kaneel, 'gedroogd hout in de provence (© Vincent Big Grin ).
Zacht en versmolten maar redelijk eenvoudig, de simpelste wijn van de drie eigenlijk (andere waren PH Segur en Prieure Lichine). Fruit overheerst.
RP geeft 89, minstens drie punten te veel ons gedacht...

Tweede dag zeer mooi, lichtvoetig maar loepzuiver, bijna Bourgognesk qua textuur.
Paar puntjes erbij toch wat mij betreft.


RE: Clos du Marquis - Venne - 15-10-2011 04:50 PM

Tweede dag was de 02 ook veel beter... waarschijnlijk wat jong gedronken....


RE: Clos du Marquis - Olaf - 04-02-2012 04:16 PM

Iemand de Clos de Marquis 2008 al geproefd?


RE: Clos du Marquis - Kris G - 06-02-2012 11:13 PM

(04-02-2012 04:16 PM)Olaf schreef:  Iemand de Clos de Marquis 2008 al geproefd?

nope, wel 2 stuks gekocht, ik vrees dat de 2008 zich toch aan het sluiten is, dus wordt lang wachten vooraleer hij terug uit de gesloten fase zal komen


RE: Clos du Marquis - Mt - 17-08-2012 02:16 PM

Clos du Marquis 2004:

Mooie wijn, klassieke linkeroever. Misschien net iets zachter door het aandeel merlot. En zoals Vinejo ergens schrijft, is dit op een bepaalde manier verwant aan een Bourgogne (gerijpte cru weliswaar). Ik zou deze wijn persoonlijk geen 10 jaar meer laten liggen. Mooie klassieke Bordeauxneus met grafiet, rood fruit en herfstige bladeren.

Een tijdje geleden schotelde Vinejo mij deze wijn blind voor in het gezelschap van nog twee andere wijnen. (welke waren dat ook alweer kameraad?) Kwam er toen niet echt overtuigend uit, maar nu zeker wel, ook al zou ik deze wijn voor de huidige prijs niet kopen.


RE: Clos du Marquis - vinejo - 17-08-2012 03:18 PM

(17-08-2012 02:16 PM)Matten schreef:  Clos du Marquis 2004:
Een tijdje geleden schotelde Vinejo mij deze wijn blind voor in het gezelschap van nog twee andere wijnen. (welke waren dat ook alweer kameraad?)

Hum, was zo n tussendoorproeverijtje hé, kan er even niet op komen... Rolleyes


RE: Clos du Marquis - Mt - 17-08-2012 03:20 PM

Weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar zeker geen "tussendoorproeverijtje" Wink. Wordt trouwens beter met wat lucht en frigo.


RE: Clos du Marquis - lien - 24-01-2014 11:15 PM

eindelijk weekend dus mezelf maar eens getrakteerd op een CdM 1990... nu nog iets verzinnen om erbij te eten morgenavond.

iemand ervaring met deze jaargang? niet te oud?

mvg


RE: Clos du Marquis - Franzo - 25-01-2014 02:42 AM

Al één keer gedronken (tweetal jaar geleden) en als jouw fles even mooi geëvolueerd is, dan wacht je een heel elegante en zachte wijn. Ik zou er wel geen al te zware kost bij serveren.


RE: Clos du Marquis - don quichotte - 25-01-2014 01:21 PM

(24-01-2014 11:15 PM)lien schreef:  eindelijk weekend dus mezelf maar eens getrakteerd op een CdM 1990... nu nog iets verzinnen om erbij te eten morgenavond.

iemand ervaring met deze jaargang? niet te oud?

mvg

Die 90 is nog niet te oud. Zelfs ook den 88 en 89 kan nog tegen een stootje.
En ik spreek vanuit ervaring.
Hangt wellicht af van waar en hoe bewaard.Wink


RE: Clos du Marquis - lien - 26-01-2014 12:45 AM

don ik moet u en franzo zeker gelijk geven. Een heel aangenaam geevolueerde wijn, voor mij echt top.

Qua foodpairing is er door allerlei schilderwerken in huis niet veel van gekomen. Tijdens het schilderen een haut-vigneau gedronken en de clos bij een eenvoudige spaghetti bolognese maar vooral erna zo gedronken. Toch echt genieten.


RE: Clos du Marquis - vinejo - 26-01-2014 09:40 AM

(26-01-2014 12:45 AM)lien schreef:  Tijdens het schilderen een haut-vigneau gedronken en de clos bij een eenvoudige spaghetti bolognese maar vooral erna zo gedronken. Toch echt genieten.

Goe bezig, Lien thumbsup


RE: Clos du Marquis - vinejo - 18-08-2014 08:52 PM

(20-02-2011 12:26 PM)vinejo schreef:  Clos du Marquis St Julien 2004
Gisteren gedronken, verrassend goede wijn, in de neus mooie cabernettoetsen (peper) - hoewel er normaal gezien redelijk wat merlot in de blend zit. Fluwelig in de mond, elegant, evenwichtig, zachte tannines. Mooie afdronk met wat zoethout en ceder.
Persoonlijk vond ik deze wijn mooier dan de Pavie Macquin 2002 die we ernaast dronken.
91/100

Ik vond deze TN terug van 2011.
We dronken zaterdag deze wijn opnieuw, en alweer bingo. Nog niet echt meer evolutie, kan de beschrijving eigenlijk zo overnemen, goed gedaan van mezelf vorige keer. Tongue
Jammer genoeg zowat mijn laatste fles..

Ps: Die mens die op de achtergrond is mijn 80-jarige vader... Ge zou t op de foto niet zeggen maar hij kan er ook nog serieus van genieten.. Wink


RE: Clos du Marquis - Vin1 - 20-08-2014 11:03 AM

Ik heb nog een paar flesjes 2005 liggen.
Volgens mij kunnen die dus wel al gedronken worden vol verwachting Smile


RE: Clos du Marquis - Mathijs81 - 07-03-2015 01:38 PM

Ik heb het geluk de laatste tijd een leuke voorraad van Clos du Marquis te kunnen aanleggen ( 1995-2005-2007-2010 ).

Begonnen met de oudste jaargang, gisteren dus de 1995 aan de test onderworpen.
Had de fles twee dagen rechtop laten acclimatiseren ( dacht veel bezinksel, maar vrees was ongegrond ).

Kleur - voor een wijntje van 20 jaar oud, nog een helder donkerrode kleur, licht fluweel
Neus - kruiden, peper, snoep ( karamel )
Smaak - nog zeer fruitig, intens en aromatisch
Afdronk - zijdezacht, subliem en volgens mij geweldig goed op dronk.

Dit is waarom ik van St.Julien wijnen hou Heart .... solide 93-94/100

Mathijs

[attachment=1084]


RE: Clos du Marquis - Kris G - 07-03-2015 04:02 PM

nog niet gedronken, wel paar fleskes van liggen, ik vind dat hij het p/k niet zo super doet op CT, ik ga dus zelf eens fleske moeten proeven om er een gedacht van te maken Wink


RE: Clos du Marquis - Vin1 - 12-03-2015 06:39 PM

Onlangs een flesje 2005 open getrokken maar deze was niet goed hoor. Is door de goodateen gegaan..


RE: Clos du Marquis - Kris G - 12-03-2015 06:57 PM

(12-03-2015 06:39 PM)Vin1 schreef:  Onlangs een flesje 2005 open getrokken maar deze was niet goed hoor. Is door de goodateen gegaan..

jammer, ook veel te vroeg denk ik Wink een normale 2e wijn mag je meestal iets vroeger drinken, maar dit gaat voor dit domein niet op, druiven komen van aparte wijngaard


RE: Clos du Marquis - vinejo - 12-03-2015 07:22 PM

Is idd een op zich staande wijn, tweede wijn van Las Cases is Le Petit Lion.

Ps: 2005 Bordeaux (betere gamma): afblijven!


RE: Clos du Marquis - Benz - 12-03-2015 09:44 PM

(12-03-2015 07:22 PM)vinejo schreef:  Is idd een op zich staande wijn, tweede wijn van Las Cases is Le Petit Lion.

Ps: 2005 Bordeaux (betere gamma): afblijven!

Idd. Clos du Marquis was lang de 2de wijn van Leoville Las Casas. Het is sinds ongeveer 1989 een wijn op zich geworden van aparte wijngaarden Wink. En idd. de topwijnen van dit genre jaartal 2005 zouden wel eens op zijn best kunnen zijn pas tegen 2025. En dan ga ik alleen maar verder op mijn ondervinding van het drinken van GCC wijnen of in dit geval een grote wijn zoals deze wijn zeker is, dat zulke wijnen meestal pas na een 20 tal jaar op zijn best zijn en dikwijls nog veel langer meekunnen. Oude Bordeaux Heart.


RE: Clos du Marquis - don quichotte - 19-05-2015 08:29 PM

Nog eens een "ouwe koei" uit de kelder gehaald: Clos du marquis 1988.
Mag er nog zeker zijn.
Alles binnen de verwachtingen; robijnrode zuivere kleur; tertiair, leder en koffie in de neus; zachte aanzet en een smaak die gedomineerd wordt door kruiden en een aangenaam bittertje; de afdronk een mooi evenwicht en residu van en tussen zuren / taninnes.

Wat verwacht je dan nog meer?Slurp

N.B.

Moest je me die wijn blindelings inschenken dan zou ik deze definiëren als een 10 jarige wijn op basis van druiven zoals de grenache, carignan syrah ..... Ik zal het nooit leren. Sad


RE: Clos du Marquis - Benz - 19-05-2015 09:59 PM

(19-05-2015 08:29 PM)don quichotte schreef:  Nog eens een "ouwe koei" uit de kelder gehaald: Clos du marquis 1988.
Mag er nog zeker zijn.
Alles binnen de verwachtingen; robijnrode zuivere kleur; tertiair, leder en koffie in de neus; zachte aanzet en een smaak die gedomineerd wordt door kruiden en een aangenaam bittertje; de afdronk een mooi evenwicht en residu van en tussen zuren / taninnes.

Wat verwacht je dan nog meer?Slurp

N.B.

Moest je me die wijn blindelings inschenken dan zou ik deze definiëren als een 10 jarige wijn op basis van druiven zoals de grenache, carignan syrah ..... Ik zal het nooit leren. Sad

Schitterend, niets maar dan ook niets gaat boven oude Bordeaux! Krijg weer meteen zin om een oudje uit de kelder te gaan halen. thumbsup


RE: Clos du Marquis - Mathijs81 - 23-09-2015 10:18 PM

Ik dacht deze avond te genieten van een Clos du Marquis 2005 - helaas.
Een wijn die momenteel nog totaal gesloten is en zeer moeilijk te genieten.
Gelukkig nog wat 05 liggen en daar blijven we nog een tijd vanaf.


RE: Clos du Marquis - don quichotte - 24-09-2015 02:53 AM

(23-09-2015 10:18 PM)Mathijs81 schreef:  Ik dacht deze avond te genieten van een Clos du Marquis 2005 - helaas.
Een wijn die momenteel nog totaal gesloten is en zeer moeilijk te genieten.
Gelukkig nog wat 05 liggen en daar blijven we nog een tijd vanaf.

Kan 't geloven.
Bij mij worden nu den 88, 89 en 90 ontkurkt.
Hoe ze smaken? Vraag het aan forumleden die er al van hebben gedronken.Wink


RE: Clos du Marquis - Venne - 24-09-2015 12:39 PM

Een kleine maand geleden de '89 in het glas gehad...... en deze was schitterend. Top Bdx op dronk.


RE: Clos du Marquis - nco - 06-10-2015 05:42 PM

Gisteren op de wijn club een Saint Julien avond gehad en van Clos du Marquis 2008, 2009, 2010 en 2012 gedronken.

2010 en 2012 staken er voor mij bovenuit. 2010 was zeer mooi en gaat zeer lang meegaan (denk ik), 2012 vond ik ook zeer mooi (frisser dan de 2010).

De 2009 daarentegen was op zich wel lekker maar veel rijper en warmer, zeker als je hem naast de 2010/2012 drinkt.

Kwamen ook op tafel (maar voor mij toch wel minder dan Clos du Marquis): Gloria 2008, 2009, 2010. 2008 kon mij niet bekoren (niet echt in balans, veel alcohol), 2010 was wederom de beste, veel betere structuur (maar vergeleken met de Clos du Marquis, ook wel voller, weelderiger, vermoeiender). Wel opvallend was dat alle Glorias al zeer drinkbaar waren; tannines waren zeker niet storend.

Petit Lion 2012 en 2010: hier kon verrasend genoeg het "mindere jaar" 2012 mij veel meer bekoren dan de 2010. Was veel fijner en eleganter dan de 2010.

Als slotstuk: Leoville Poyfere 2008. Zeer verrassende maar heel knappe neus (zeer kruidig), zeer fijne klassewijn, beste van de avond (maar nog altijd geen 70+ Euro waard, wat de prijs is bij Topwijnen Lesage)


RE: Clos du Marquis - TheWineVet - 07-10-2015 08:34 AM

(06-10-2015 05:42 PM)nco schreef:  Gisteren op de wijn club een Saint Julien avond gehad en van Clos du Marquis 2008, 2009, 2010 en 2012 gedronken.

2010 en 2012 staken er voor mij bovenuit. 2010 was zeer mooi en gaat zeer lang meegaan (denk ik), 2012 vond ik ook zeer mooi (frisser dan de 2010).

De 2009 daarentegen was op zich wel lekker maar veel rijper en warmer, zeker als je hem naast de 2010/2012 drinkt.

Kwamen ook op tafel (maar voor mij toch wel minder dan Clos du Marquis): Gloria 2008, 2009, 2010. 2008 kon mij niet bekoren (niet echt in balans, veel alcohol), 2010 was wederom de beste, veel betere structuur (maar vergeleken met de Clos du Marquis, ook wel voller, weelderiger, vermoeiender). Wel opvallend was dat alle Glorias al zeer drinkbaar waren; tannines waren zeker niet storend.

Al die jonge, mooie Bdx nu al opengetrokken... Toch een beetje kindermoord, niet? Tenzij het om te proeven was om van bij te kopen.
Petit Lion 2012 en 2010: hier kon verrasend genoeg het "mindere jaar" 2012 mij veel meer bekoren dan de 2010. Was veel fijner en eleganter dan de 2010.

Als slotstuk: Leoville Poyfere 2008. Zeer verrassende maar heel knappe neus (zeer kruidig), zeer fijne klassewijn, beste van de avond (maar nog altijd geen 70+ Euro waard, wat de prijs is bij Topwijnen Lesage)



RE: Clos du Marquis - Olivier - 07-10-2015 10:10 PM

(07-10-2015 08:34 AM)TheWineVet schreef:  
(06-10-2015 05:42 PM)nco schreef:  Gisteren op de wijn club een Saint Julien avond gehad en van Clos du Marquis 2008, 2009, 2010 en 2012 gedronken.

2010 en 2012 staken er voor mij bovenuit. 2010 was zeer mooi en gaat zeer lang meegaan (denk ik), 2012 vond ik ook zeer mooi (frisser dan de 2010).

De 2009 daarentegen was op zich wel lekker maar veel rijper en warmer, zeker als je hem naast de 2010/2012 drinkt.

Kwamen ook op tafel (maar voor mij toch wel minder dan Clos du Marquis): Gloria 2008, 2009, 2010. 2008 kon mij niet bekoren (niet echt in balans, veel alcohol), 2010 was wederom de beste, veel betere structuur (maar vergeleken met de Clos du Marquis, ook wel voller, weelderiger, vermoeiender). Wel opvallend was dat alle Glorias al zeer drinkbaar waren; tannines waren zeker niet storend.

Al die jonge, mooie Bdx nu al opengetrokken... Toch een beetje kindermoord, niet? Tenzij het om te proeven was om van bij te kopen.
Petit Lion 2012 en 2010: hier kon verrasend genoeg het "mindere jaar" 2012 mij veel meer bekoren dan de 2010. Was veel fijner en eleganter dan de 2010.

Als slotstuk: Leoville Poyfere 2008. Zeer verrassende maar heel knappe neus (zeer kruidig), zeer fijne klassewijn, beste van de avond (maar nog altijd geen 70+ Euro waard, wat de prijs is bij Topwijnen Lesage)

Hoorde hier ook een reactie bij of was je nog niet goed wakker? Wink


RE: Clos du Marquis - TheWineVet - 07-10-2015 10:26 PM

(07-10-2015 10:10 PM)Olivier schreef:  
(07-10-2015 08:34 AM)TheWineVet schreef:  
(06-10-2015 05:42 PM)nco schreef:  Gisteren op de wijn club een Saint Julien avond gehad en van Clos du Marquis 2008, 2009, 2010 en 2012 gedronken.

2010 en 2012 staken er voor mij bovenuit. 2010 was zeer mooi en gaat zeer lang meegaan (denk ik), 2012 vond ik ook zeer mooi (frisser dan de 2010).

De 2009 daarentegen was op zich wel lekker maar veel rijper en warmer, zeker als je hem naast de 2010/2012 drinkt.

Kwamen ook op tafel (maar voor mij toch wel minder dan Clos du Marquis): Gloria 2008, 2009, 2010. 2008 kon mij niet bekoren (niet echt in balans, veel alcohol), 2010 was wederom de beste, veel betere structuur (maar vergeleken met de Clos du Marquis, ook wel voller, weelderiger, vermoeiender). Wel opvallend was dat alle Glorias al zeer drinkbaar waren; tannines waren zeker niet storend.


Petit Lion 2012 en 2010: hier kon verrasend genoeg het "mindere jaar" 2012 mij veel meer bekoren dan de 2010. Was veel fijner en eleganter dan de 2010.

Als slotstuk: Leoville Poyfere 2008. Zeer verrassende maar heel knappe neus (zeer kruidig), zeer fijne klassewijn, beste van de avond (maar nog altijd geen 70+ Euro waard, wat de prijs is bij Topwijnen Lesage)
Al die jonge, mooie Bdx nu al opengetrokken... Toch een beetje kindermoord, niet? Tenzij het om te proeven was om van bij te kopen...

Hoorde hier ook een reactie bij of was je nog niet goed wakker? Wink
Rolleyes


RE: Clos du Marquis - Kris G - 07-10-2015 10:28 PM

(07-10-2015 10:10 PM)Olivier schreef:  
(07-10-2015 08:34 AM)TheWineVet schreef:  
(06-10-2015 05:42 PM)nco schreef:  Gisteren op de wijn club een Saint Julien avond gehad en van Clos du Marquis 2008, 2009, 2010 en 2012 gedronken.

2010 en 2012 staken er voor mij bovenuit. 2010 was zeer mooi en gaat zeer lang meegaan (denk ik), 2012 vond ik ook zeer mooi (frisser dan de 2010).

De 2009 daarentegen was op zich wel lekker maar veel rijper en warmer, zeker als je hem naast de 2010/2012 drinkt.

Kwamen ook op tafel (maar voor mij toch wel minder dan Clos du Marquis): Gloria 2008, 2009, 2010. 2008 kon mij niet bekoren (niet echt in balans, veel alcohol), 2010 was wederom de beste, veel betere structuur (maar vergeleken met de Clos du Marquis, ook wel voller, weelderiger, vermoeiender). Wel opvallend was dat alle Glorias al zeer drinkbaar waren; tannines waren zeker niet storend.

Al die jonge, mooie Bdx nu al opengetrokken... Toch een beetje kindermoord, niet? Tenzij het om te proeven was om van bij te kopen.
Petit Lion 2012 en 2010: hier kon verrasend genoeg het "mindere jaar" 2012 mij veel meer bekoren dan de 2010. Was veel fijner en eleganter dan de 2010.

Als slotstuk: Leoville Poyfere 2008. Zeer verrassende maar heel knappe neus (zeer kruidig), zeer fijne klassewijn, beste van de avond (maar nog altijd geen 70+ Euro waard, wat de prijs is bij Topwijnen Lesage)

Hoorde hier ook een reactie bij of was je nog niet goed wakker? Wink

ik vermoed zie "bold" Wink

en ik ga volledig akkoord met de term "kindermoord" toch zeker voor de Clos du Marquis die echt veel tijd nodig heeft om zijn volle potentieel te tonen, maar het kan wel eens interessant zijn om jong een fles uit te testen, vroeger ook nog gedaan, maar ik ben er van terug gekomen, is gewoon te veel zonde


RE: Clos du Marquis - nco - 08-10-2015 02:39 PM

(07-10-2015 10:28 PM)Kris G schreef:  Al die jonge, mooie Bdx nu al opengetrokken... Toch een beetje kindermoord, niet? Tenzij het om te proeven was om van bij te kopen.

en ik ga volledig akkoord met de term "kindermoord" toch zeker voor de Clos du Marquis die echt veel tijd nodig heeft om zijn volle potentieel te tonen, maar het kan wel eens interessant zijn om jong een fles uit te testen, vroeger ook nog gedaan, maar ik ben er van terug gekomen, is gewoon te veel zonde

Dit is de situatie: ik zit in een wijnclub die 1 maal per maand samenkomt. In de vier/vijf jaar dat ik nu lid ben, is er zelden een fles Bdx op tafel gekomen (wat, denk ik, vrij uitzonderlijk is vergeleken met andere wijnclubs). Dat komt voor een groot deel omdat bijna niemand van de club (ik ook niet) daadwerkelijk (grote) Bdx heeft liggen. Dus als je dan beslist om een reeks van avonden te spenderen aan Bdx (hiervoor deden we al Margaux en Haut-Medoc, Pauillac komt nog), dan moet je het wel doen met flessen die je op de markt kan kopen op dat moment.

Het klopt dat deze wijnen nog allemaal zeer jong zijn. We hadden ze ook kunnen wegleggen voor 10 jaar. De kans bestaat dan wel dat diegene die betaald hebben voor de flessen ondertussen niet meer in de wijnclub zitten...

Niettemin, zoals ik al schreef, werden de wijnen wel degelijk geapprecieerd, en dan zeker de Clos du Marquis 2010, 2012), de Petit Lion (2012) en de Leoville Poyféré 2012.

In De Ideale Wereld hadden we misschien elke fles dubbel moeten kopen en dezelfde avonden nog eens moeten overdoen in x aantal jaar.


RE: Clos du Marquis - Kris G - 08-10-2015 02:54 PM

logisch hoor Wink en zeker eens interessant om te doen, ik zal er ook wel nog eens aan zondigen vermoed ik Blush

je zou ze idd binnen een 10-tal jaar eens opnieuw moeten proeven en dan de tn's eens vgl Smile


RE: Clos du Marquis - vinejo - 08-10-2015 05:24 PM

In de ideale wereld.. zou iedereen naar de Ideale wereld kijken. ;-)

Persoonlijk vind ik het helemaal niet erg om eens zulke jonge Bordeaux te proeven. Integendeel, meestal kan ik er zeer van genieten, tenzij ze - zoals wel eens gebeurt- volledig gesloten zijn (afhankelijk vh jaartal).
Maar heb toch al heel wat "high end wijnen" (te) jong gedronken die schitterend waren.
Ik open dan wel enkel flessen waarvan ik er een paar heb liggen. En ik moet toegeven, ik doe dit de laatste tijd minder dan vroeger, ben meer en meer wijnen op dronk gaan appreciëren.


RE: Clos du Marquis - TheWineVet - 14-10-2015 05:25 PM

(08-10-2015 02:39 PM)nco schreef:  
(07-10-2015 10:28 PM)Kris G schreef:  Al die jonge, mooie Bdx nu al opengetrokken... Toch een beetje kindermoord, niet? Tenzij het om te proeven was om van bij te kopen.

en ik ga volledig akkoord met de term "kindermoord" toch zeker voor de Clos du Marquis die echt veel tijd nodig heeft om zijn volle potentieel te tonen, maar het kan wel eens interessant zijn om jong een fles uit te testen, vroeger ook nog gedaan, maar ik ben er van terug gekomen, is gewoon te veel zonde

Dit is de situatie: ik zit in een wijnclub die 1 maal per maand samenkomt. In de vier/vijf jaar dat ik nu lid ben, is er zelden een fles Bdx op tafel gekomen (wat, denk ik, vrij uitzonderlijk is vergeleken met andere wijnclubs). Dat komt voor een groot deel omdat bijna niemand van de club (ik ook niet) daadwerkelijk (grote) Bdx heeft liggen. Dus als je dan beslist om een reeks van avonden te spenderen aan Bdx (hiervoor deden we al Margaux en Haut-Medoc, Pauillac komt nog), dan moet je het wel doen met flessen die je op de markt kan kopen op dat moment.

Het klopt dat deze wijnen nog allemaal zeer jong zijn. We hadden ze ook kunnen wegleggen voor 10 jaar. De kans bestaat dan wel dat diegene die betaald hebben voor de flessen ondertussen niet meer in de wijnclub zitten...

Niettemin, zoals ik al schreef, werden de wijnen wel degelijk geapprecieerd, en dan zeker de Clos du Marquis 2010, 2012), de Petit Lion (2012) en de Leoville Poyféré 2012.

In De Ideale Wereld hadden we misschien elke fles dubbel moeten kopen en dezelfde avonden nog eens moeten overdoen in x aantal jaar.

Sowieso is het belangrijk om jonge wijnen, al dan niet Bdx, te leren proeven om op proeverijen (waar je aankopen doet) toch het potentieel van toekomstwijnen te kunnen bepalen. Zoals ik in mijn vorige quote duidelijk maakte... Als je ooit in de buurt van Dendermonde komt, moet je op voorhand eens contact opnemen met Divino. Deze verkoopt veel Bdx, tot in de jaren 50, aan meer dan schappelijke prijzen. Ideaal voor op een blinde degustatie! Slurp


RE: Clos du Marquis - Mathijs81 - 14-10-2015 05:50 PM

(14-10-2015 05:25 PM)TheWineVet schreef:  ... Als je ooit in de buurt van Dendermonde komt, moet je op voorhand eens contact opnemen met Divino. Deze verkoopt veel Bdx, tot in de jaren 50, aan meer dan schappelijke prijzen. Ideaal voor op een blinde degustatie! Slurp

Lap - hun website even bekeken en daar zit verdomd veel lekkere oudere BDX op.
En eigenlijk nog allemaal schappelijk qua prijs ( naar mijn mening toch ).


RE: Clos du Marquis - Mathijs81 - 17-01-2016 09:55 PM

Clos du Marquis 2007

Als MrCoone over de vloer komt, dan haal ik altijd een leuke fles boven.
Ditmaal, Clos du Marquis 2007 - deze middag uit de kelder, uurtje karaf.

Direct al een zeer mooie & diepe neus die vanuit de karaf naar boven komt.
Prachtige diepe rode kleur, kleeft stevig tegen het glas en laat niet los.
De smaak zit alvast ook stevig, mooi in balans, pittig en kruidig.
Afdronk, misschien toch net dat ietsje te veel aan zuren, maar niet storend.
Wijn blijft minutenlang kleven in de mond & aan de tanden - mooi lange afdronk.

Zeer mooie wijn, echt waar .... nu perfect op dronk, binnen jaartje of twee top.

[attachment=1770]

Mathijs


RE: Clos du Marquis - Benz - 17-01-2016 09:59 PM

(17-01-2016 09:55 PM)Mathijs81 schreef:  Clos du Marquis 2007

Als MrCoone over de vloer komt, dan haal ik altijd een leuke fles boven.
Ditmaal, Clos du Marquis 2007 - deze middag uit de kelder, uurtje karaf.

Direct al een zeer mooie & diepe neus die vanuit de karaf naar boven komt.
Prachtige diepe rode kleur, kleeft stevig tegen het glas en laat niet los.
De smaak zit alvast ook stevig, mooi in balans, pittig en kruidig.
Afdronk, misschien toch net dat ietsje te veel aan zuren, maar niet storend.
Wijn blijft minutenlang kleven in de mond & aan de tanden - mooi lange afdronk.

Zeer mooie wijn, echt waar .... nu perfect op dronk, binnen jaartje of twee top.



Mathijs

Schitterend, 2007 uur of 4 karaf en geen last meer van die zuren, zal al wel wat verbeterd zijn naargelang het einde van de fles? Wink.


RE: Clos du Marquis - Mathijs81 - 17-01-2016 10:04 PM

(17-01-2016 09:59 PM)Benz schreef:  Schitterend, 2007 uur of 4 karaf en geen last meer van die zuren, zal al wel wat verbeterd zijn naargelang het einde van de fles? Wink.

Klopt ... in dit geval was het laatste glas het allerbeste ... mooie wijn ( P/Q = top ).
Doet me deugd te zien dat niet alles van 2007 dient afgeschoten te worden.


RE: Clos du Marquis - Benz - 17-01-2016 10:09 PM

(17-01-2016 10:04 PM)Mathijs81 schreef:  
(17-01-2016 09:59 PM)Benz schreef:  Schitterend, 2007 uur of 4 karaf en geen last meer van die zuren, zal al wel wat verbeterd zijn naargelang het einde van de fles? Wink.

Klopt ... in dit geval was het laatste glas het allerbeste ... mooie wijn ( P/Q = top ).
Doet me deugd te zien dat niet alles van 2007 dient afgeschoten te worden.

Zeker niet, Brane-Cantenac 2007 is hier ook zo een mooi voorbeeld van, 4 a 5 uur op voorhand in de karaf en die word ook heel mooi! Wink


RE: Clos du Marquis - Mr Coone - 18-01-2016 03:55 PM

Inderdaad een leuk wijntje. Prijs/Kwaliteit zit je zeker niet verkeerd.

Wijn was fluweelzacht in de mond en deed me een beetje denken aan een Pomerol. Zonder dat het dat "boterachtige" van een Pomerol had. Een beetje scherp in de afdronk nog, maar dan ook maar heel miniem.

Een leuke kennismaking met Clos du Marquis Smile

En Mathijs, het laatste glas is altijd de beste! Tongue


RE: Clos du Marquis - vinejo - 18-01-2016 05:21 PM

Mathijs, Mr Coone,
Ik vind het een beetje vreemd dat jullie steeds spreken over het boterachtige bij een Pomerol. Persoonlijk link ik dat niet aan die aop, en ik zoek er zeker ook niet naar.
Een Pomerol heeft voor mij veelal iets van een linkeroever, grafiet, iets mineralig.
Maar goed, t is niet dat ik blind altijd de Pomerol eruit haal ;-)


RE: Clos du Marquis - Venne - 18-01-2016 06:13 PM

Misschien fluweelzijdig karakter in Pomerol? Zo herinner ik mij Petrus toch :-)


RE: Clos du Marquis - Smaakatleet - 18-01-2016 06:54 PM

(18-01-2016 06:13 PM)Venne schreef:  Misschien fluweelzijdig karakter in Pomerol? Zo herinner ik mij Petrus toch :-)

Voor de weinige Pomerol wijnen die ik gedronken heb is fluweel ook iets wat bij me op komt , misschien melkerijboter ? Big Grin

Ook al inkt gehad ... zijn er nog mensen ?


RE: Clos du Marquis - vinejo - 18-01-2016 07:01 PM

(18-01-2016 06:13 PM)Venne schreef:  Misschien fluweelzijdig karakter in Pomerol? Zo herinner ik mij Petrus toch :-)

Laat maar weten als je de tweede fles van je kist opent hé!


RE: Clos du Marquis - Mr Coone - 18-01-2016 07:22 PM

Tja, ik kan het niet beter omschrijven. Inderdaad een fluweelzachte, volle smaak. Omschrijf ik als romerig/boterig :-)

Maar toen ik dit ook tegen Michael Georges van Château Nenin zei, bekeek hij mij ook alsof ik een alien was hoor Smile
Dus ik denk dat we het gewoon verkeerd omschrijven.
(18-01-2016 06:13 PM)Venne schreef:  Misschien fluweelzijdig karakter in Pomerol? Zo herinner ik mij Petrus toch :-)

Hoe maak ik Mr Coone jaloers in twee zinnen Smile


RE: Clos du Marquis - Mr Coone - 19-01-2016 01:13 PM

Een heel interessant overzicht gevonden wat betreft de wijnen van Clos du Marquis op de website van de Delon-groep.
Je vindt er het bewaarpotentieel op, of je de wijn best decanteert (en hoe lang je hem moet decanteren) of je de wijn rechtstreeks uit de fles kan schenken en hoe goed de jaargang was.

Echt heel interessant! Zouden alle wijnmakers moeten doen.

http://www.domaines-delon.com/docs/Domaines-Delon_Clos-Marquis_Guide-millesimes.pdf


RE: Clos du Marquis - vinejo - 19-01-2016 04:20 PM

(19-01-2016 01:13 PM)Mr Coone schreef:  Een heel interessant overzicht gevonden wat betreft de wijnen van Clos du Marquis op de website van de Delon-groep.
Je vindt er het bewaarpotentieel op, of je de wijn best decanteert (en hoe lang je hem moet decanteren) of je de wijn rechtstreeks uit de fles kan schenken en hoe goed de jaargang was.

Echt heel interessant! Zouden alle wijnmakers moeten doen.

http://www.domaines-delon.com/docs/Domaines-Delon_Clos-Marquis_Guide-millesimes.pdf

Inderdaad!
Ook voor LLC, Nenin en Potansac trouwens..


RE: Clos du Marquis - Benz - 19-01-2016 04:28 PM

(19-01-2016 04:20 PM)vinejo schreef:  
(19-01-2016 01:13 PM)Mr Coone schreef:  Een heel interessant overzicht gevonden wat betreft de wijnen van Clos du Marquis op de website van de Delon-groep.
Je vindt er het bewaarpotentieel op, of je de wijn best decanteert (en hoe lang je hem moet decanteren) of je de wijn rechtstreeks uit de fles kan schenken en hoe goed de jaargang was.

Echt heel interessant! Zouden alle wijnmakers moeten doen.

http://www.domaines-delon.com/docs/Domaines-Delon_Clos-Marquis_Guide-millesimes.pdf

Inderdaad!
Ook voor LLC, Nenin en Potansac trouwens..

Mooi! thumbsup


RE: Clos du Marquis - Biff - 19-01-2016 08:06 PM

Tis nu wel Bourgogne, maar Domaine Faiveley heeft ook zo'n duidelijke site...
http://www.domaine-faiveley.com/gb/sommaire.cfm


RE: Clos du Marquis - Mr Coone - 19-01-2016 08:20 PM

(19-01-2016 08:06 PM)Biff schreef:  Tis nu wel Bourgogne, maar Domaine Faiveley heeft ook zo'n duidelijke site...
http://www.domaine-faiveley.com/gb/sommaire.cfm

Is eigenlijk iets die elke wijnboer zou moeten doen, vind ik.
Iedereen heeft tegenwoordig een website. Geef dus wat drinking info omtrent je wijnen. Op dronk, niet op dronk, decanteren, rechtstreeks uit de fles,... Kan een hemelsbreed verschil maken in de belevenis van die wijn.


RE: Clos du Marquis - Biff - 19-01-2016 08:23 PM

(19-01-2016 08:20 PM)Mr Coone schreef:  
(19-01-2016 08:06 PM)Biff schreef:  Tis nu wel Bourgogne, maar Domaine Faiveley heeft ook zo'n duidelijke site...
http://www.domaine-faiveley.com/gb/sommaire.cfm

Is eigenlijk iets die elke wijnboer zou moeten doen, vind ik.
Iedereen heeft tegenwoordig een website. Geef dus wat drinking info omtrent je wijnen. Op dronk, niet op dronk, decanteren, rechtstreeks uit de fles,... Kan een hemelsbreed verschil maken in de belevenis van die wijn.

Ben ik het volledig mee eens!!
Knn mss nieuwe topic starten met zulke sites waar we weet van hebben?


RE: Clos du Marquis - Hugel - 19-01-2016 09:39 PM

(19-01-2016 01:13 PM)Mr Coone schreef:  Een heel interessant overzicht gevonden wat betreft de wijnen van Clos du Marquis op de website van de Delon-groep.
Je vindt er het bewaarpotentieel op, of je de wijn best decanteert (en hoe lang je hem moet decanteren) of je de wijn rechtstreeks uit de fles kan schenken en hoe goed de jaargang was.

Echt heel interessant! Zouden alle wijnmakers moeten doen.

http://www.domaines-delon.com/docs/Domaines-Delon_Clos-Marquis_Guide-millesimes.pdf

Bedankt voor deze interessante info! Een schoolvoorbeeld!


RE: Clos du Marquis - Mr Coone - 20-01-2016 01:47 PM

(19-01-2016 08:23 PM)Biff schreef:  
(19-01-2016 08:20 PM)Mr Coone schreef:  
(19-01-2016 08:06 PM)Biff schreef:  Tis nu wel Bourgogne, maar Domaine Faiveley heeft ook zo'n duidelijke site...
http://www.domaine-faiveley.com/gb/sommaire.cfm

Is eigenlijk iets die elke wijnboer zou moeten doen, vind ik.
Iedereen heeft tegenwoordig een website. Geef dus wat drinking info omtrent je wijnen. Op dronk, niet op dronk, decanteren, rechtstreeks uit de fles,... Kan een hemelsbreed verschil maken in de belevenis van die wijn.

Ben ik het volledig mee eens!!
Knn mss nieuwe topic starten met zulke sites waar we weet van hebben?

Een topic over drinking windows, waarom niet? Is altijd mijn grootste vraag bij het aankopen van een fles.


RE: Clos du Marquis - Dave - 20-01-2016 02:20 PM

(19-01-2016 08:20 PM)Mr Coone schreef:  
(19-01-2016 08:06 PM)Biff schreef:  Tis nu wel Bourgogne, maar Domaine Faiveley heeft ook zo'n duidelijke site...
http://www.domaine-faiveley.com/gb/sommaire.cfm

Is eigenlijk iets die elke wijnboer zou moeten doen, vind ik.
Iedereen heeft tegenwoordig een website. Geef dus wat drinking info omtrent je wijnen. Op dronk, niet op dronk, decanteren, rechtstreeks uit de fles,... Kan een hemelsbreed verschil maken in de belevenis van die wijn.

"Iedereen heeft tegenwoordig een website".................. is helaas niet waar.
Sommigen hebben er gewoon geen (Matthieu Dumarcher, Fallet-Prévostat, bv.) anderen hebben wel een website, maar hebben 'm al jaren niet geüpdate (Tissot, Zélige-Caravent, Enfants Sauvages, en waarschijnlijk is deze lijst nog veel langer).

Enerzijds een "pain in the ass" als je info zoekt over hun wijnen, anderzijds draagt het wel wat bij tot hun mysterieuze en alternatieve imago...
De waarheid zit in de fles hé Slurp


RE: Clos du Marquis - Mr Coone - 20-01-2016 07:46 PM

(20-01-2016 02:20 PM)Dave schreef:  
(19-01-2016 08:20 PM)Mr Coone schreef:  
(19-01-2016 08:06 PM)Biff schreef:  Tis nu wel Bourgogne, maar Domaine Faiveley heeft ook zo'n duidelijke site...
http://www.domaine-faiveley.com/gb/sommaire.cfm

Is eigenlijk iets die elke wijnboer zou moeten doen, vind ik.
Iedereen heeft tegenwoordig een website. Geef dus wat drinking info omtrent je wijnen. Op dronk, niet op dronk, decanteren, rechtstreeks uit de fles,... Kan een hemelsbreed verschil maken in de belevenis van die wijn.

"Iedereen heeft tegenwoordig een website".................. is helaas niet waar.
Sommigen hebben er gewoon geen (Matthieu Dumarcher, Fallet-Prévostat, bv.) anderen hebben wel een website, maar hebben 'm al jaren niet geüpdate (Tissot, Zélige-Caravent, Enfants Sauvages, en waarschijnlijk is deze lijst nog veel langer).

Enerzijds een "pain in the ass" als je info zoekt over hun wijnen, anderzijds draagt het wel wat bij tot hun mysterieuze en alternatieve imago...
De waarheid zit in de fles hé Slurp

Klopt inderdaad, jammer genoeg.

Momenteel ook een voor mij onbekende wijn aan het opzoeken, website staat achteraan op de fles, en wanneer je op de website komt, staat er "under construction" Sad


RE: Clos du Marquis - Mathijs81 - 21-01-2016 12:32 AM

(20-01-2016 07:46 PM)Mr Coone schreef:  Momenteel ook een voor mij onbekende wijn aan het opzoeken, website staat achteraan op de fles, en wanneer je op de website komt, staat er "under construction" Sad

Ik zou Ausone geen onbekende wijn noemen, Koenraad nono.

[attachment=1771]

Mathijs

PS, we wijken verder af, best on topic blijven Rolleyes.


RE: Clos du Marquis - Mr Coone - 21-01-2016 01:58 PM

(21-01-2016 12:32 AM)Mathijs81 schreef:  Ik zou Ausone geen onbekende wijn noemen, Koenraad nono.

Ja lap, mijn cover naar de vaantjes Blush


RE: Clos du Marquis - Biff - 21-01-2016 06:23 PM

(21-01-2016 01:58 PM)Mr Coone schreef:  
(21-01-2016 12:32 AM)Mathijs81 schreef:  Ik zou Ausone geen onbekende wijn noemen, Koenraad nono.

Ja lap, mijn cover naar de vaantjes Blush
Moh Koenraad, jij bent het Smile


RE: Clos du Marquis - vinejo - 21-01-2016 08:48 PM

(21-01-2016 06:23 PM)Biff schreef:  
(21-01-2016 01:58 PM)Mr Coone schreef:  
(21-01-2016 12:32 AM)Mathijs81 schreef:  Ik zou Ausone geen onbekende wijn noemen, Koenraad nono.

Ja lap, mijn cover naar de vaantjes Blush
Moh Koenraad, jij bent het Smile

Mr Coone klinkt idd een stuk cooler Tongue


RE: Clos du Marquis - TheWineVet - 21-01-2016 10:10 PM

(21-01-2016 08:48 PM)vinejo schreef:  
(21-01-2016 06:23 PM)Biff schreef:  
(21-01-2016 01:58 PM)Mr Coone schreef:  
(21-01-2016 12:32 AM)Mathijs81 schreef:  Ik zou Ausone geen onbekende wijn noemen, Koenraad nono.

Ja lap, mijn cover naar de vaantjes Blush
Moh Koenraad, jij bent het Smile

Mr Coone klinkt idd een stuk cooler Tongue

Maar 't is en blijft Koenraad Sleepy


RE: Clos du Marquis - Mr Coone - 22-01-2016 12:10 PM

[Afbeelding: making-fun-054.GIF]


RE: Clos du Marquis - Mathijs81 - 05-05-2020 07:32 PM

Clos du Marquis 2010

In 2015 gekocht via een maandelijkse mailing lijst v/e particulier ... 42,00 Euro ( fles 1/6 )

+ Voorbereiding : naar de kelder, kist open breken, fles uithalen en ontkurken, daarna schenken, proeven en eventjes gaan zitten Big Grin.
+ Kleur : oogt nog geweldig jong, geen evolutie aan de rand, subliem donker, hint van paars
+ Neus : de Cab.Sauv. haal je er direct uit, groene paprika, zeer kruidig, zoete kers, drop, crushed shell
+ Mond : opmerkelijk zacht, doch nog een beetje hoekig hier en daar, vlotte drinker, mooi, verfijnd, subtiel, gelaagd
+ Afdronk : blijft mooi lang hangen, ook hier wat meer zwart fruit, nog heel veel op overschot

Al bij al, een schijntje om zoveel wijn voor "maar zo weinig geld" te krijgen. Dit is zeer mooi gemaakt.
Gedronken over drie dagen en de beste waren dag 1-2. Op dag 3 begon het wat uit te dunnen, maar zat ook nog maar weinig op fles.
Na +/- 10 jaar nog geen spoortje van ouderdom te vinden, had zelfs nog flink wat karaf kunnen gebruiken bij directe consumptie.
Ook hier, zo één van die wijnen waar je blij bent om volledige kist (6) te hebben gekocht.

Mathijs


RE: Clos du Marquis - Biff - 05-05-2020 10:05 PM

Hebben intussen ook een tweede wijn blijkbaar.
Enkel Clos du Marquis '14 liggen hier Confused


RE: Clos du Marquis - wvd - 06-05-2020 10:16 AM

(05-05-2020 10:05 PM)Biff schreef:  Hebben intussen ook een tweede wijn blijkbaar.
Enkel Clos du Marquis '14 liggen hier Confused

"Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!


RE: Clos du Marquis - Biff - 07-05-2020 09:23 AM

(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef:  "Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!
thumbsup


RE: Clos du Marquis - Vinoco - 07-05-2020 03:41 PM

(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef:  "Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!

Met dan toch wel heel nadrukkelijk de nadruk op "misschien".....Wink


RE: Clos du Marquis - wvd - 10-05-2020 10:47 AM

(07-05-2020 03:41 PM)Vinoco schreef:  
(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef:  "Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!

Met dan toch wel heel nadrukkelijk de nadruk op "misschien".....Wink

Ik kom Clos du Marquis maar zelden tegen eigenlijk, nu ik er zo eens over nadenk, maar de voor mij beste recensent schrijf over de 2014: "Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur. Depuis la création du Petit Lion en 2007, Clos du Marquis trouve enfin sa place avec un peu plus de cabernet sauvignon, un peu plus de sélection et un peu plus de bois neuf à l’élevage. La couleur est belle, profonde et le nez fruité de type mûr. Entrée en bouche fondante et moelleuse. Milieu très fruité. Beau toucher avec de l’éclat dans le fruit. Grande longueur enveloppée. C’est délicieux. Assemblage 74 % cabernet sauvignon, 22 % merlot, 4 % cabernet franc. Alcool 13,85°. PH 3.63. IPT 68." Helaas geen nota over 2010. Ik weet dat 2014 riskeert wat over het hoofd gezien te worden met de 2 grote jaren die volgden, maar er werden dat jaar toch wel wat wijnen gemaakt die "het jaar overstegen", eerder in de echt klassieke Bordeaux stijl. Lafon-Rochet bvb vond ik super.


RE: Clos du Marquis - Vinoco - 10-05-2020 11:14 AM

(10-05-2020 10:47 AM)wvd schreef:  
(07-05-2020 03:41 PM)Vinoco schreef:  
(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef:  "Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!

Met dan toch wel heel nadrukkelijk de nadruk op "misschien".....Wink

Ik kom Clos du Marquis maar zelden tegen eigenlijk, nu ik er zo eens over nadenk, maar de voor mij beste recensent schrijf over de 2014: "Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur. Depuis la création du Petit Lion en 2007, Clos du Marquis trouve enfin sa place avec un peu plus de cabernet sauvignon, un peu plus de sélection et un peu plus de bois neuf à l’élevage. La couleur est belle, profonde et le nez fruité de type mûr. Entrée en bouche fondante et moelleuse. Milieu très fruité. Beau toucher avec de l’éclat dans le fruit. Grande longueur enveloppée. C’est délicieux. Assemblage 74 % cabernet sauvignon, 22 % merlot, 4 % cabernet franc. Alcool 13,85°. PH 3.63. IPT 68." Helaas geen nota over 2010. Ik weet dat 2014 riskeert wat over het hoofd gezien te worden met de 2 grote jaren die volgden, maar er werden dat jaar toch wel wat wijnen gemaakt die "het jaar overstegen", eerder in de echt klassieke Bordeaux stijl. Lafon-Rochet bvb vond ik super.

Helemaal eens dat 2014 (zoals 2008, 2004 en 2001) mooie klassieke jaargangen zijn die ondergewaardeerd worden door de internationale pers. Maar geen 2014 die in de buurt komt van 2010.


RE: Clos du Marquis - wvd - 10-05-2020 12:00 PM

(10-05-2020 11:14 AM)Vinoco schreef:  
(10-05-2020 10:47 AM)wvd schreef:  
(07-05-2020 03:41 PM)Vinoco schreef:  
(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef:  "Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!

Met dan toch wel heel nadrukkelijk de nadruk op "misschien".....Wink

Ik kom Clos du Marquis maar zelden tegen eigenlijk, nu ik er zo eens over nadenk, maar de voor mij beste recensent schrijf over de 2014: "Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur. Depuis la création du Petit Lion en 2007, Clos du Marquis trouve enfin sa place avec un peu plus de cabernet sauvignon, un peu plus de sélection et un peu plus de bois neuf à l’élevage. La couleur est belle, profonde et le nez fruité de type mûr. Entrée en bouche fondante et moelleuse. Milieu très fruité. Beau toucher avec de l’éclat dans le fruit. Grande longueur enveloppée. C’est délicieux. Assemblage 74 % cabernet sauvignon, 22 % merlot, 4 % cabernet franc. Alcool 13,85°. PH 3.63. IPT 68." Helaas geen nota over 2010. Ik weet dat 2014 riskeert wat over het hoofd gezien te worden met de 2 grote jaren die volgden, maar er werden dat jaar toch wel wat wijnen gemaakt die "het jaar overstegen", eerder in de echt klassieke Bordeaux stijl. Lafon-Rochet bvb vond ik super.

Helemaal eens dat 2014 (zoals 2008, 2004 en 2001) mooie klassieke jaargangen zijn die ondergewaardeerd worden door de internationale pers. Maar geen 2014 die in de buurt komt van 2010.

Ik zou er mijn nota's moeten op nakijken, John, maar Lafon-Rochet 2014 is alleszins een grotere wijn dan de 2010.


RE: Clos du Marquis - Vinoco - 10-05-2020 12:21 PM

(10-05-2020 12:00 PM)wvd schreef:  
(10-05-2020 11:14 AM)Vinoco schreef:  
(10-05-2020 10:47 AM)wvd schreef:  
(07-05-2020 03:41 PM)Vinoco schreef:  
(06-05-2020 10:16 AM)wvd schreef:  "Enkel"? 2014 niet onderschatten hier, die wordt misschien wel mooier dan de 2010!

Met dan toch wel heel nadrukkelijk de nadruk op "misschien".....Wink

Ik kom Clos du Marquis maar zelden tegen eigenlijk, nu ik er zo eens over nadenk, maar de voor mij beste recensent schrijf over de 2014: "Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur. Depuis la création du Petit Lion en 2007, Clos du Marquis trouve enfin sa place avec un peu plus de cabernet sauvignon, un peu plus de sélection et un peu plus de bois neuf à l’élevage. La couleur est belle, profonde et le nez fruité de type mûr. Entrée en bouche fondante et moelleuse. Milieu très fruité. Beau toucher avec de l’éclat dans le fruit. Grande longueur enveloppée. C’est délicieux. Assemblage 74 % cabernet sauvignon, 22 % merlot, 4 % cabernet franc. Alcool 13,85°. PH 3.63. IPT 68." Helaas geen nota over 2010. Ik weet dat 2014 riskeert wat over het hoofd gezien te worden met de 2 grote jaren die volgden, maar er werden dat jaar toch wel wat wijnen gemaakt die "het jaar overstegen", eerder in de echt klassieke Bordeaux stijl. Lafon-Rochet bvb vond ik super.

Helemaal eens dat 2014 (zoals 2008, 2004 en 2001) mooie klassieke jaargangen zijn die ondergewaardeerd worden door de internationale pers. Maar geen 2014 die in de buurt komt van 2010.

Ik zou er mijn nota's moeten op nakijken, John, maar Lafon-Rochet 2014 is alleszins een grotere wijn dan de 2010.

Het blijft uiteraard een kwestie van persoonlijke smaak.
Zojuist even mijn notities nagelopen.
4 x Lafon Rochet 2014 geproefd en 90/100, 89/100, 90/100 en 88+/100 gegeven
6 x Lafon Rochet 2010 geproefd en 94/100, 93/100, 92/100, 94/100, 94/100 en 94/100 gegeven

De Pro's:
Parker: Lafon Rochet 2014 90/100 en de 2010 94/100
Neal Martin Vinous: de 2014 92/100 en de 2010 93/100
Galloni: de 2014 88/100 en de 2010 90-93/100
Wine Spectator: de 2014 90/100 en de 2010 91/100
Jancis R: de 2014 17/20 en de 2010 17,5/20
James Suckling: de 2014 93/100 en de 2010 94/100

Even los van mijn eigen bevindingen durf ik met het zien van de unanimiteit bij de Pro's wel vast te stellen dat 2010 een grotere Lafon-Rochet is dan 2014. Wink


RE: Clos du Marquis - Jordaens - 10-05-2020 12:44 PM

Ha, daar zijn de scores weer...

Je eigen scores: blind geproefd? Zelfde vraag trouwens over de scores van de pro's.
Lafon-Rochet was immers lang zo'n kasteel zoals Rauzan-Gassies of Croizet-Bages: zonder fout op voorhand getorpedeerd, jaar na jaar.

Rauzan-Gassies 1974 was de eerste kist grand cru classé die ik ooit kocht en die is er destijds met veel genoegen aan gegaan. Een verguisde wijn in een rotjaar.

De pro's: wat is nu uiteindelijk het verschil tussen 90/100 en 91/100? Het is al voldoende dat iemand de avond ervoor pekelharing gegeten heeft opdat die een punt minder zou geven.


RE: Clos du Marquis - Vinoco - 10-05-2020 01:12 PM

(10-05-2020 12:44 PM)Jordaens schreef:  Ha, daar zijn de scores weer...

Je eigen scores: blind geproefd? Zelfde vraag trouwens over de scores van de pro's.
Lafon-Rochet was immers lang zo'n kasteel zoals Rauzan-Gassies of Croizet-Bages: zonder fout op voorhand getorpedeerd, jaar na jaar.

Rauzan-Gassies 1974 was de eerste kist grand cru classé die ik ooit kocht en die is er destijds met veel genoegen aan gegaan. Een verguisde wijn in een rotjaar.

De pro's: wat is nu uiteindelijk het verschil tussen 90/100 en 91/100watte? Het is al voldoende dat iemand de avond ervoor pekelharing gegeten heeft opdat die een punt minder zou geven.

Ik proef altijd alles blind en heb lak aan grote namen of reputaties. Zoals het blind in mijn mond komt volgt het oordeel en ik vind het geweldig als een klein jaar of huis een grotere tegenpool "verslaat".

En ja, als je wil vaststellen of een bepaalde wijn in het algemeen gesproken groter is dan een andere dan ontkom je niet aan scores. En als dan een groep verschillende pro's met verschillende smaakprofielen unaniem dezelfde wijn aanwijzen als de grotere dan lijkt het me duidelijk.

Lafon Rochet zou ik niet willen vergelijken met Rauzan Gassies en Croizet Bages. Lafon Rochet heeft altijd meer dan behoorlijke wijnen gemaakt en vaak ook daar roem voor ontvangen. De andere 2 hebben er al heel lang een potje van gemaakt.....

Van veel amateurproevers weet ik dat ze zo "goed" zijn dat ze net zo makkelijk een koffietje drinken voordat ze gaan proeven dat je ze niet serieus kan nemen. Met pro's is dit uiteraard niet het geval. Die nemen keer op keer dezelfde voorbereiding en mag je vanuit gaan dat ze inmiddels zo getraind zijn dat 1 of 2 punten verschil objectief juist zijn.


RE: Clos du Marquis - Jordaens - 10-05-2020 01:44 PM

Toch blijf ik het gevoel hebben dat er ooit iets fout gegaan is tussen de familie Quié en de wijncritici van deze wereld. En dit b.v. dat er altijd een enorme afzet van hun wijnen geweest is in o.m. België. Van Rauzan-Gassies weet ik dat dit een gedegen p/q-reden had. Van Croizet-Bages weet ik het niet, wegens bij mijn weten nooit geproefd.

Lafon-Rochet is inderdaad een mooie wijn, maar zoals beide vorige m.i. toch lange tijd onder de mediatieke radar gebleven.


RE: Clos du Marquis - wvd - 10-05-2020 05:31 PM

Iedereen heeft zijn insteek, ook de pro's. Reputaitie (van de proever..) blijkt heel erg belangrijk en je weet van vriend Herwig: hij die het meeste afkamt is de grootste.
Wat mij steeds weer opvalt is dat de Angelsaksische pers jaren achter loopt als het een opkomend château betreft. Een zeer goed proevende vriend en ik zijn die pers gemiddeld een jaar of 5 voor, geloof me of niet. Dat was zo met Lafon-Rochet, Angludet, Saint-Pierre, Clos Manou enz, maar ook met een paar Bourgondische domeinen die ik voor mezelf hou, Gagliole (nu op niveau Monte Vertine), Istine e.v.a. (oei, seffens wordt ik nog door Olli op de vingers getikt :rolleyesSmile.
Die recensenten worden gedreven door de angst iets goed te vinden wat anderen niet goed vinden, gezichtsverlies heet dat. En voor mij gebrek aan ruggengraat.
Bij de weg, Rik, ook ik heb genoten van Ruazan-Gassies 1974, heerlijke wijn. En Croizet-Bages begint recent ook wat beter te worden, daar vond ik wel een probleem.


RE: Clos du Marquis - Jef - 26-03-2021 11:58 AM

Ik ga in het weekend de '86 openen.
Ben benieuwd.


RE: Clos du Marquis - Biff - 26-03-2021 04:54 PM

(26-03-2021 11:58 AM)Jef schreef:  Ik ga in het weekend de '86 openen.
Ben benieuwd.
Awel, ik eigenlijk ook Big Grin
Benieuwd hé, geen '86er openen...


RE: Clos du Marquis - Vince - 26-03-2021 05:02 PM

ik herinner me vaag een artikel van Herwig Van Hove die destijds over millésime 2010 nogal kritisch was. Hij verweet zeer veel chateaux van te veel 'gigantisme'. Die term is me bijgebleven. Ik denk dat hij overdreven extractie in combinatie met te veel nieuw hout bedoelde. Het artikel ben ik kwijtgeraakt. Nu blijf ik ook van 2010 af (zowel in BDX als Bourgogne) wegens momenteel té geknoopt.
Wat 2014 betreft, het zou een beter jaar op linkeroever dan op rechteroever zijn. Binnen linkeroever was St Estèphe dan weer outstanding (dixit Fiona Morrison Thienpont).


RE: Clos du Marquis - Sur la Table - 26-03-2021 05:13 PM

(26-03-2021 05:02 PM)Vince schreef:  ik herinner me vaag een artikel van Herwig Van Hove die destijds over millésime 2010 nogal kritisch was. Hij verweet zeer veel chateaux van te veel 'gigantisme'. Die term is me bijgebleven. Ik denk dat hij overdreven extractie in combinatie met te veel nieuw hout bedoelde. Het artikel ben ik kwijtgeraakt. Nu blijf ik ook van 2010 af (zowel in BDX als Bourgogne) wegens momenteel té geknoopt.
Wat 2014 betreft, het zou een beter jaar op linkeroever dan op rechteroever zijn. Binnen linkeroever was St Estèphe dan weer outstanding (dixit Fiona Morrison Thienpont).

Linkeroever inderdaad zeer goed vind ik van 2014, zitten alleen wel in een gesloten fase heb ik laatst met 2 verschillende wijnen ervaren (Haut Medoc en st Estephe) Mooi klassiek Bordeaux jaar. Rechteroever was niet slecht maar wel minder is ook mijn ervaring, daar kun je echt beter 2015 en vooral 2016 hebben.

2010 blijf ik ook af voorlopig over het algemeen.


RE: Clos du Marquis - wvd - 26-03-2021 05:19 PM

(26-03-2021 05:13 PM)Sur la Table schreef:  
(26-03-2021 05:02 PM)Vince schreef:  ik herinner me vaag een artikel van Herwig Van Hove die destijds over millésime 2010 nogal kritisch was. Hij verweet zeer veel chateaux van te veel 'gigantisme'. Die term is me bijgebleven. Ik denk dat hij overdreven extractie in combinatie met te veel nieuw hout bedoelde. Het artikel ben ik kwijtgeraakt. Nu blijf ik ook van 2010 af (zowel in BDX als Bourgogne) wegens momenteel té geknoopt.
Wat 2014 betreft, het zou een beter jaar op linkeroever dan op rechteroever zijn. Binnen linkeroever was St Estèphe dan weer outstanding (dixit Fiona Morrison Thienpont).

Linkeroever inderdaad zeer goed vind ik van 2014, zitten alleen wel in een gesloten fase heb ik laatst met 2 verschillende wijnen ervaren (Haut Medoc en st Estephe) Mooi klassiek Bordeaux jaar. Rechteroever was niet slecht maar wel minder is ook mijn ervaring, daar kun je echt beter 2015 en vooral 2016 hebben.

2010 blijf ik ook af voorlopig over het algemeen.

Jong geproefd vond ik de Saint-Estephes ook heel mooi. Opvolgen zit er niet in, tussen 2010 en 2016 geen fles Bordeaux gekocht!


RE: Clos du Marquis - Jef - 27-03-2021 12:05 PM

Zou ik de wijn karaferen of vroeger opendoen en in de fles laten?


RE: Clos du Marquis - Sur la Table - 27-03-2021 12:12 PM

(27-03-2021 12:05 PM)Jef schreef:  Zou ik de wijn karaferen of vroeger opendoen en in de fles laten?

Ik zou hem een uurtje op voorhand openen en in de fles laten ademen. Karaf blijft link met oudere wijnen, maar goed daar verschillen de meningen over.

Klein beetje testen na een tijdje, kan altijd nog de karaf in mocht hij weinig geven.


RE: Clos du Marquis - vinejo - 27-03-2021 12:22 PM

(27-03-2021 12:12 PM)Sur la Table schreef:  
(27-03-2021 12:05 PM)Jef schreef:  Zou ik de wijn karaferen of vroeger opendoen en in de fles laten?

Ik zou hem een uurtje op voorhand openen en in de fles laten ademen. Karaf blijft link met oudere wijnen, maar goed daar verschillen de meningen over.

Klein beetje testen na een tijdje, kan altijd nog de karaf in mocht hij weinig geven.

4 uur op voorhand openen, 2 cl eruit, dan nét voor het drinken voorzichtig (gedeeltelijk) in karaf gieten


RE: Clos du Marquis - Jef - 27-03-2021 12:25 PM

Hoe bedoel je gedeeltelijk,Jo?


RE: Clos du Marquis - vinejo - 27-03-2021 12:59 PM

(27-03-2021 12:25 PM)Jef schreef:  Hoe bedoel je gedeeltelijk,Jo?

Afhankelijk van het aantal drinkers.
Als je met 2 bent dan is volledig karaferen een slecht idee.


RE: Clos du Marquis - Jef - 27-03-2021 06:32 PM

Zeer lekker.
Niets animaals.
Top Bordeaux.


RE: Clos du Marquis - Vince - 27-03-2021 07:59 PM

de 1990 heeft mijn vader nog gekocht aan 200 frank...


RE: Clos du Marquis - Jef - 27-03-2021 08:14 PM

Ik aan 350 frank.


RE: Clos du Marquis - rlin - 27-03-2021 10:45 PM

(27-03-2021 07:59 PM)Vince schreef:  de 1990 heeft mijn vader nog gekocht aan 200 frank...
Citaat:Ik aan 350 frank.
Tja, dat is respectievelijk 4,96 € en 7,44 € per fles en nu wordt er vlot 60,00 € betaald.


RE: Clos du Marquis - wvd - 28-03-2021 11:41 AM

Hey Jef, ik zie dat er aardig wat rommel in de fles plakt, decanteer jij niet? Heb je dan geen last van een hoop gruis in het glas, vooral naar het laatste kwart toe?
Of vind je dat de wijn er dan op achteruit gaat?


RE: Clos du Marquis - Jef - 28-03-2021 11:47 AM

Hey Werner,ik decanteer heel weinig.Bijna nooit oudere wijn.
Ik heb de wijn twee uur op voorhand open gedaan.Compromis gezocht tussen wat Sam en Jo voorstelden.Wink
De wijn was perfect.Eén van de beste oudere wijnen die ik al dronk.
We hadden op het einde wat bezinksel in glas,maar ik leg mijn glas dan schuin op tafel en na een minuutje rol ik er eens mee en dan blijft het meeste bezinksel aan het glas hangen om zo de laatste lekkere slok te nemen.cheers


RE: Clos du Marquis - wvd - 28-03-2021 03:53 PM

(28-03-2021 11:47 AM)Jef schreef:  Hey Werner,ik decanteer heel weinig.Bijna nooit oudere wijn.
Ik heb de wijn twee uur op voorhand open gedaan.Compromis gezocht tussen wat Sam en Jo voorstelden.Wink
De wijn was perfect.Eén van de beste oudere wijnen die ik al dronk.
We hadden op het einde wat bezinksel in glas,maar ik leg mijn glas dan schuin op tafel en na een minuutje rol ik er eens mee en dan blijft het meeste bezinksel aan het glas hangen om zo de laatste lekkere slok te nemen.cheers

Ja, het is altijd een afweging. Bij sommige wijnen win je wat aan middensmaak, iets ronder, maar soms verlies je wat aan boeket, vooral bij Bordeaux. Ik decanteer vlot omdat ik niet hou van gruis in het glas, Vera heeft liever recht uit de fles. Barolo / Barbaresco, oud en jong, zal ik quasi altijd decanteren en als ik weer eens te laat een te jonge ophaal, dan is dat met nogal brute kracht.... Ook Rhône decanteer ik vlot, maar Bourgogne daarentegen decanteer ik zelden, tenzij het bezinksel echt te erg is, maar dan altijd heel voorzichtig en vlak voor het diner. En Vintage port, ja, dat moet echt wel in de karaf.


RE: Clos du Marquis - Jef - 28-03-2021 04:39 PM

Het heeft ook deels te maken met hoe je wijn hebt leren kennen,denk ik.
Ik heb alle mooie wijnen mogen drinken bij mijn schoonvader en die decanteerde nooit.
Hierdoor ligt er ook bijna geen Saint Emilion en Pessac in de kelder.
Had hij gewoon niet.
Heb wel veel Pavillon Rouge,Clos du Marquis,Ducru Beaucaillou,Léoville Barton,Sociando Mallet en andere in het glas gekregen.Ook veel Bourgogne.
Daar ben ik hem nog altijd dankbaar voor.huhuh


RE: Clos du Marquis - Sur la Table - 29-03-2021 11:20 AM

(28-03-2021 11:47 AM)Jef schreef:  Hey Werner,ik decanteer heel weinig.Bijna nooit oudere wijn.
Ik heb de wijn twee uur op voorhand open gedaan.Compromis gezocht tussen wat Sam en Jo voorstelden.Wink
De wijn was perfect.Eén van de beste oudere wijnen die ik al dronk.
We hadden op het einde wat bezinksel in glas,maar ik leg mijn glas dan schuin op tafel en na een minuutje rol ik er eens mee en dan blijft het meeste bezinksel aan het glas hangen om zo de laatste lekkere slok te nemen.cheers

Zo doe ik het ook altijd. Het is ook wel een beetje wat je gewend bent inderdaad. Ik heb mensen wijnen zien slopen met de karaf, zo zonde.

Mooi dat het geslaagd was Jef, prachtige ervaring. En dat nog wel uit mijn bouwjaar ; ) Een mooi bewaarjaar op de linkeroever.


RE: Clos du Marquis - Jef - 29-03-2021 11:40 AM

Nog 5 flesjes te gaan.Slurp


RE: Clos du Marquis - Biff - 30-03-2021 09:10 AM

(28-03-2021 04:39 PM)Jef schreef:  Het heeft ook deels te maken met hoe je wijn hebt leren kennen,denk ik.
Ik heb alle mooie wijnen mogen drinken bij mijn schoonvader en die decanteerde nooit.
Hierdoor ligt er ook bijna geen Saint Emilion en Pessac in de kelder.
Had hij gewoon niet.
Haha, beetje gelijklopend hier, maar dan met mn eigen vader.
Daar wordt ook nooit gedecanteerd, ik gaf hem -véle jaren terug, voor ikzelf liefhebber werd- ooit een decanteerder kado en kreeg hem vorig jaar terug.
Dat heb je dan als je mooie kado's geeft hé, je krijgt ze dan later terug zei ie erbij Big Grin
Saint Emilion werd en wordt nog altijd niet gedronken daar, Pessac iets meer, maar vooral linkeroever.
Ik denk dat het vooral komt omdat ze eind jaren '70 al volop in het degusteren zaten en het toen op restaurant ook vooral Franse wijnen waren.
Ik smeet hier ooit es een kelderfiche op die ik gevonden had tss zn papieren, onvoorstelbaar wat die toen dronken en aankochten...


RE: Clos du Marquis - Jef - 31-03-2021 01:39 PM

Ja,mijn schoonvader kocht niet per 12 maar per 48.
Ik kon ooit aan Ch. Dillon 1990 geraken aan een mooie prijs.
Bestel er maar 60,zei hij.
Dit was P/Q wel een zeer mooie wijn.


RE: Clos du Marquis - rlin - 31-03-2021 09:19 PM

Een beproefde methode, die je toeliet de aangekochte wijn te proeven tot het optimale punt en er dan van te genieten.