wijnliefhebbers
Domaine Viret - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Rhone (/forum-4.html)
+--- Discussie: Domaine Viret (/thread-344.html)


Domaine Viret - KK - 02-04-2010 10:58 PM

Vanavond, tegen vooropgestelde voornemens, toch maar de 'Renaissance' 2007 van Domaine Viret opgentrokken. Nogal bekend om zijn cosmoculture en bovenaardse technieken. Ik heb hun wijnen al een aantal keer geproefd maar heb eigenlijk nooit stilgestaan over de evolutie van die wijnen. Ik ben zeker geen voorstander om wijnen diepgaand en technisch te analyseren of chemisch te ontleden maar ik vroeg mij af waarom de eerste neus van deze wijn lichte stalgeur vertoont en na wat tijd in een karaf verdwijnt. Venne vertelde mij dit al vorige week op een degustatie bij Vinikus en haalde zelfs zijn portemonnee boven om nen rosse in het glas te gooien. Niet echt orthodox maar het hielp ook.
Omdat deze geur na een tijdje verdwijnt lijkt het mij om reductie te gaan. Dus, we hebben hier te maken met een domein die zijn wijnen gedurende het hele vinificatieproces bewust en langdurig blootstelt aan lucht ( volgens hen om de wijn sterker te maken en om oxidatie tegen te gaan ( iets waar ik volledig kan inkomen )), maar toch te maken heeft met reductie in zijn jeugd. Ik ben in geen geval een kenner van natuurlijke of biodyna)(-)mische wijnen maar zou het kunnen dat reductie juist optreedt bij deze wijnen enkel door te weinig lucht na botteling ?


RE: Domaine Viret - carl - 23-06-2011 08:39 PM

Ik heb vandaag al de 2009 Renaissance van dit schitterende domein gedronken. Weliswaar veel te vroeg maar om te drinken over 3 dagen lijkt me dit toch een mooi experiment. Wat ik in het glas kreeg was een heel mooie, zachte wijn met een velourse structuur mooi ondersteund door rood fruit en kruidigheid. Top! 90

Ik ben eens benieuwd hoe dit met een aantal jaartjes kelderrust gaat evolueren. Wanneer hij binnen 10 jaar even goed is als de Emergence 1999 die ik een tijdje terug dronk van dit domein ... Hoewel ik niet denk dat deze cuvee gemaakt is om lang te ouderen.


RE: Domaine Viret - Venne - 23-06-2011 10:35 PM

hey carl, kan er toch zeker ook 10 jaar tegen. Dat bewezen hier de 99 en 00 toch.


RE: Domaine Viret - carl - 23-06-2011 11:09 PM

(23-06-2011 10:35 PM)Venne schreef:  hey carl, kan er toch zeker ook 10 jaar tegen. Dat bewezen hier de 99 en 00 toch.

Afblijven wordt dus de boodschap ... Of gewoon bijkopen Wink


RE: Domaine Viret - koen - 24-06-2011 10:57 AM

(23-06-2011 11:09 PM)carl schreef:  ... Of gewoon bijkopen Wink

Hij begint het te snappen cheers


RE: Domaine Viret - koen - 16-09-2011 10:51 AM

Op Syntra de Maréotis 2007 gedronken en in niets te vergelijken met de 99 die Carl ooit eens geschonken heeft. Weird in het kwadraat. Buiten de stalgeur (zijn we gewoon) had de neus nog iets chemisch, de tannines waren van de meest korrelige die ik ooit gedronken heb (net een flipperkast) en allles zat scheef. Vraag me af of hier nog zo'n pareltje als de 99 kan uitkomen


RE: Domaine Viret - carl - 16-09-2011 11:07 AM

@ koen : Wij dronken woensdag in de les de witte coudée d'Or 2007 van Viret en was er eigenlijk wel tevreden over. Wou deze wijn al lang eens drinken en heeft mijn verwachtingen wel ingelost. In het glas kwam een troebele wijn die een soort van zure appelsap-geur verspreidde. Op dat moment zat ik eigenlijk al met mijn gedachten bij een chenin blanc uit de Loire. Voorts kwamen vooral de geur van ananas en peer samen met iets floraals (wiite bloemen) door op de neus. De afdronk was meer dan gemiddeld en toonde dat deze wijn een heel mooi evenwicht tussen zuur/zoet bezat. Ik was eigenlijk de enige van een groep van tien die dit wel een interessante en lekkere wijn vond en dus heb ik hem dan maar meegenomen naar huis. De volgende dag was hij duidelijk minder complex en interessant.


RE: Domaine Viret - koen - 16-09-2011 02:22 PM

Laat ons zeggen dat er in onze groep niet echt aanhangers van Bio zaten (prof incluis) behalve Filip en ik dan. Dan sta je daar met je schitterende ervaringen ... denk dat ze het zelfs niet geloven. Wij weten beter Wink


RE: Domaine Viret - vinejo - 16-09-2011 02:34 PM

(16-09-2011 02:22 PM)koen schreef:  Laat ons zeggen dat er in onze groep niet echt aanhangers van Bio zaten (prof incluis) behalve Filip en ik dan. Dan sta je daar met je schitterende ervaringen ... denk dat ze het zelfs niet geloven. Wij weten beter Wink

Inderdaad, maar bij bio (of hier cosmos Rolleyes ) weet je toch nooit hé... Ongekende hoogten maar jammer genoeg ook dito laagten...
Nochtans, ik dronk al redelijk wat van Viret (ben er ook geweest) en nog nooit echt ontgoocheld geweest eigenlijk.


RE: Domaine Viret - carl - 16-09-2011 02:36 PM

(16-09-2011 02:22 PM)koen schreef:  Laat ons zeggen dat er in onze groep niet echt aanhangers van Bio zaten (prof incluis) behalve Filip en ik dan. Dan sta je daar met je schitterende ervaringen ... denk dat ze het zelfs niet geloven. Wij weten beter Wink

Inderdaad, diene Louis was wel oké maar wanneer het op biologische, bio-dynamische en natuurlijke wijnen aankwam was hij inderdaad zeer sceptisch. Hij verbouwt zelf blijkbaar vruchten om wijn van te maken en ook daar schuwt hij de bestrijdingsmiddelen en kweekgisten niet onder het motto "Hier is het niet zonnig genoeg om zonder hulpmiddelen wijn te maken". Ook droeg hij aan dat natuurlijke wijn nog altijd op de andere wijnen van de streek moet gelijken. Daarop repliceerde ik dat we misschien miskweekt zijn en dat we de echte smaak van een bepaalde wijn uit een bepaalde streek gewoon niet meer kennen na 60 jaar van bestrijdingsmiddelen en dat de wijnen die wij typisch aan een bepaalde streek vinden op een natuurlijke manier misschien heel anders smaken...
Al bij al vond ik ook niet echt dat hij op gerichte vragen antwoorde. Mijn gedacht kent hij gewoon zelf niet genoeg van het onderwerp om een accuraat antwoord te formuleren. Ik vind het spijtig dat zo iemand dan die les moet geven. ik denk dat Kristof Van Hecke daar veel beter voor geplaatst zou geweest zijn.

PS : Nog een leuke quote uit onze les van een wijnhandelaar dan nog nota bene. De Viret Coudée d'Or werd besproken en op het einde werd vermeld dat dit een vin de table was en 20 € kostte : Amai, 20 € en nog niet eens een AOC-wijn, ge moet maar durven in deze tijd woehawoehawoeha

Je merkt, er is nog een lange weg af te leggen.


RE: Domaine Viret - koen - 16-09-2011 02:50 PM

Oh ja, onze sympathieke Louis vond de Coulée de Serrant de beste chenin die hij ooit gedronken had en "Joly zou 4 tot 24 uren" karaf aanraden. De Maréotis werd helemaal niet gekarafeerd en toen ik opperde dat ie waarschijnlijk nog te jong was, zei hij "allé ne CDR van 2007 ?" en "iets met zo'n vreemde tannines zou ik niet durven kopen zulle". Hij was inderdaad zeer bedreven in het ontwijken van vragen ... was op den duur best wel grappig. Duidelijk zijn favoriet onderwerp niet.


RE: Domaine Viret - carl - 16-09-2011 03:18 PM

(16-09-2011 02:50 PM)koen schreef:  Oh ja, onze sympathieke Louis vond de Coulée de Serrant de beste chenin die hij ooit gedronken had en "Joly zou 4 tot 24 uren" karaf aanraden. De Maréotis werd helemaal niet gekarafeerd en toen ik opperde dat ie waarschijnlijk nog te jong was, zei hij "allé ne CDR van 2007 ?" en "iets met zo'n vreemde tannines zou ik niet durven kopen zulle". Hij was inderdaad zeer bedreven in het ontwijken van vragen ... was op den duur best wel grappig. Duidelijk zijn favoriet onderwerp niet.
Meneer gaf al 30 jaar les en zat in een clubke du vin in Bonheiden die elk jaar grote reizen ondernamen naar allerhande wijnstreken maar uiteindelijk had hij ook nog geen diploma sommelier en zat hij zelf ook maar in het derde jaar in Leuven. Zo'n iemand zou mijn inziens toch geen les mogen geven . Vorig jaar was het zelfs zo dat hij les gaf in het derde en zelf nog maar in het tweede jaar zat Rolleyes
Over die Maréotis : Zulken wijn, eigenlijk alle wijnen van Viret, hebben baat bij karafage. Zeker wanneer ze zo jong zijn.


RE: Domaine Viret - vinejo - 16-09-2011 04:54 PM

(16-09-2011 03:18 PM)carl schreef:  Vorig jaar was het zelfs zo dat hij les gaf in het derde en zelf nog maar in het tweede jaar zat Rolleyes

watte
woeha


RE: Domaine Viret - koen - 16-09-2011 05:01 PM

Pas op, hij kende er wel wat van zulle ... de vraag is alleen maar wat juist Rolleyes


RE: Domaine Viret - vinejo - 20-02-2012 10:50 PM

Viret Renaissance 2006

Vooral grenache in deze cuvée, blind dacht St Canarus onmiddellijk aan een Chateauneuf...
Vooral de kruidigheid is subliem, aangevuld met rood en zwart rijp fruit, in de mond vol en tegelijkertijd luchtig. Hele fijne tannines, zachte wijn.
Perfect bij de masala van bloemkool met gemarineerd lamsvlees en korianderpesto.. (net als de Santa Duc HG 2006 eigenlijk)

Kopen bij Vinikus.


RE: Domaine Viret - Filip Ragolle - 09-03-2012 10:02 AM

Gisteren in de Syntra les nog ne keer n'n Viret opengetrokken.

Renaissance 2009
Dit keer zat het er knal op (in tegenstelling tot de vorige keer, zie hoger voor een andere cuvée).

Kersenrode kleur.
Gekleurde tranen.

In de neus: ondanks de jonge leeftijd was de start animaal.
Daarna kwam het fruit (opgelegde kers, enz.) en zelfs chocolade.
In de mond: mondvullend, mooie zuren, nog behoorlijk wat tannines, maar echter niet storend. Medium-bodied.
In de afdronk kruiden (peper) en fruit.

GSM met merendeel Grenache.

Hieronder de link naar de Vinikus beschrijving:

http://www.vinikusenlazarus.be/ourwines/fr-viret-renaissance.aspx


RE: Domaine Viret - Filip Ragolle - 10-03-2012 10:36 AM

(09-03-2012 10:02 AM)Filip Ragolle schreef:  Gisteren in de Syntra les nog ne keer n'n Viret opengetrokken.

Renaissance 2009
Dit keer zat het er knal op (in tegenstelling tot de vorige keer, zie hoger voor een andere cuvée).

Kersenrode kleur.
Gekleurde tranen.

In de neus: ondanks de jonge leeftijd was de start animaal.
Daarna kwam het fruit (opgelegde kers, enz.) en zelfs chocolade.
In de mond: mondvullend, mooie zuren, nog behoorlijk wat tannines, maar echter niet storend. Medium-bodied.
In de afdronk kruiden (peper) en fruit.

GSM met merendeel Grenache.

Hieronder de link naar de Vinikus beschrijving:

http://www.vinikusenlazarus.be/ourwines/fr-viret-renaissance.aspx

Gisteren de rest van de fles uitgedronken en hij was nog veel beter dan op dag 1 !


RE: Domaine Viret - vinejo - 10-03-2012 11:17 AM

Heb ik ook al gehad met die Renaissance, heeft echt wel lucht nodig hé!!


RE: Domaine Viret - vinejo - 23-04-2012 05:52 PM

Domaine Viret, Trilogie 2004- Mourvedre

Ik kocht deze wijn op het domein in 2008 (betaalde ginds 30 euro), vooral omdat het ging om een 100% mourvedre, iets wat altijd interessant is voor een Bandolofiel.
Deze wijn maakt deel uit van een trilogie (1 x 100% syrah, 100% grenache en 100% mvdre) werd enkel gemaakt in 2000 en 2004 en is nu quasi onvindbaar (er werden slechts 1000 à 2000 flessen gemaakt - afhankelijk van de cepage).
Rendementen van 20 à 25 hl/ha, elevage van 36 tot 48 maanden, "vinification très elitiste".
Verder schrijft Viret nog dit:
A partager avec vos amis oenophiles.
Wat ik dus heb gedaan Wink

Aanvankelijk was men wat van zijn stuk door het aroma van deze wijn (iemand dacht zelfs-terecht- aan asfalt), maar toch slaagde men erin de cépage te herkennen- Bert gaf de aanzet met "Bandol", Madame Magooo maakte mooi af met "100 mourvedre verzekerst?" respect
Persoonlijk herkende ik weinig karakteristieken van deze druif, maar ik vond de wijn bijzonder mooi. Niks genoteerd, maar herinner me vooral het ultiem fijne en zuivere gevoel in de mond. Een subtiele wijn van 100% mourvedre, het bestaat...-Eigenlijk deed hij me denken aan de mourvedre van YOYO (wijn uit de Roussillon van wijnfolie) maar dan een heel stuk complexer.

Hier meer info over deze wijn:

http://www.domaine-viret.com/images/fiches/Trilogie.pdf?PHPSESSID=i08v5pe92ic4n0skot165ogel5


RE: Domaine Viret - Anne - 23-04-2012 06:04 PM

Eentje die echt explodeert in de mond...remember Jo? En ondanks zijn hoog alcoholgehalte een mooie finesse en elegantie! (15° dacht ik, klopt dit Jo?)


RE: Domaine Viret - vincent - 23-04-2012 08:31 PM

hij was zeer smaakvol en voor een monocepage zeker te appreciëren en leerrijk... en dat van een niet bandolofiel (mooi woord trouwens) 91 p.


RE: Domaine Viret - vinejo - 23-04-2012 08:34 PM

(23-04-2012 06:04 PM)mrs_magooo schreef:  Eentje die echt explodeert in de mond...remember Jo? En ondanks zijn hoog alcoholgehalte een mooie finesse en elegantie! (15° dacht ik, klopt dit Jo?)

Dat klopt als een bus op de Mont Ventoux!


RE: Domaine Viret - doc - 24-04-2012 08:10 PM

Was opnieuw een verrassing tussen alle andere Bdx flesjes. De druif kon ik niet thuishalen. Ik herkende ook geen Bandol...Ik had een zuidelijk gevoel dat wel. Wat creosoot in de neus, kruidnagel, chocolade zijn de kernwoorden die ik noteerde. Zoals Mrs reeds schreef, explosief in de mond. Heel mooie fles ! Bedankt om deze zeldzaamheid te delen met ons, Jo ! thank you Ik ga St Maurice niet meer vergeten.


RE: Domaine Viret Collonades 2000 - Venne - 16-08-2012 12:06 AM

Collonades is mijn favoriete cuvee en omdat we iets te vieren hadden even van de kurk ontdaan, kurk is trouwens nog in perfecte staat :-)
Bij opening wat reductie en bijtende zuurkens , typisch hoor, no panic
Na een 2 tal,uurkes caraf is dat hevige er vanaf en is dit topwijn! 12 jaar in de fles en dat is wel genoeg denk ik....
Morgen de rest
thank you bert


RE: Domaine Viret Collonades 2000 - vinejo - 16-08-2012 02:04 PM

(16-08-2012 12:06 AM)Venne schreef:  Collonades is mijn favoriete cuvee

Is dat niet de basiscuvée?


RE: Domaine Viret - Bert - 16-08-2012 02:50 PM

Andere verdelers in Vlaanderen?
(Leuven alweer in het voordeel Rolleyes )


RE: Domaine Viret - vinejo - 16-08-2012 02:54 PM

(16-08-2012 02:50 PM)Bert schreef:  Andere verdelers in Vlaanderen?
(Leuven alweer in het voordeel Rolleyes )

Vinikus (toch al iets dichter..)


RE: Domaine Viret Collonades 2000 - carl - 16-08-2012 03:40 PM

(16-08-2012 02:04 PM)vinejo schreef:  
(16-08-2012 12:06 AM)Venne schreef:  Collonades is mijn favoriete cuvee

Is dat niet de basiscuvée?

Solstice is de basiscuvee. Collonades bevindt zich samen met Emergence en Mareotis op het hoogste niveau. Het verschil tussen deze 3 wijnen bestaat vooral uit de druivensamenstelling. Collonades is iets meer Mourvedre-getypeerd, dacht ik.


RE: Domaine Viret Collonades 2000 - vinejo - 16-08-2012 04:20 PM

(16-08-2012 03:40 PM)carl schreef:  
(16-08-2012 02:04 PM)vinejo schreef:  
(16-08-2012 12:06 AM)Venne schreef:  Collonades is mijn favoriete cuvee

Is dat niet de basiscuvée?

Solstice is de basiscuvee. Collonades bevindt zich samen met Emergence en Mareotis op het hoogste niveau. Het verschil tussen deze 3 wijnen bestaat vooral uit de druivensamenstelling. Collonades is iets meer Mourvedre-getypeerd, dacht ik.

Solstice, just, wist dat het met een 'o' was ... Rolleyes


RE: Domaine Viret - de populist - 17-08-2012 01:35 PM

(16-09-2011 05:01 PM)koen schreef:  Pas op, hij kende er wel wat van zulle ... de vraag is alleen maar wat juist Rolleyes

Ik ken Louis, inderdaad geen aanhanger van natuurlijke wijnen, Kristof Van Hecke trouwens ook nie speciaal (wel openminded, Louis misschien minder, ik weet nie). Louis heeft jarenlange ervaring met het maken van wijn, ook schuimwijn, zeer verdienstelijke wijnen trouwens. Hij loopt daar niet mee te koop, maar hij is één van de weinige wijnleraren die weet hoe wijn wordt gemaakt uit ervaring. Enfin, niet ter verdediging maar wel ter nuancering. Wijn van druiven hé (nu maakt hij nog wijn van andere vruchten, wat trouwens moeilijker is). Itt tot andere wijnleraars gaat hij zijn info steeds checken aan originele bronnen. Louis en ik verschillen ook over zaken als het over wijn gaat by the way, ik zat in zijn klas, als medeleerling. Of een sommelierdiploma echt zo belangrijk is als het om wijnlesgeven gaat, dat durf ik sterk te betwijfelen, Louis weet meer dan veel van de lesgevers samen. Dat is de reden waarom ik in Syntra ben weggegaan in het tweede jaar, al heeft Louis me proberen tegen te houden. Uiteraard is Kristof een uitstekende leraar. Trouwens, Viret is vaak goed, zelfs uitstekend maar ik heb ook hele foute wijnen van hem gedronken.


RE: Domaine Viret - carl - 17-08-2012 01:56 PM

(17-08-2012 01:35 PM)de populist schreef:  
(16-09-2011 05:01 PM)koen schreef:  Pas op, hij kende er wel wat van zulle ... de vraag is alleen maar wat juist Rolleyes

Ik ken Louis, inderdaad geen aanhanger van natuurlijke wijnen, Kristof Van Hecke trouwens ook nie speciaal (wel openminded, Louis misschien minder, ik weet nie). Louis heeft jarenlange ervaring met het maken van wijn, ook schuimwijn, zeer verdienstelijke wijnen trouwens. Hij loopt daar niet mee te koop, maar hij is één van de weinige wijnleraren die weet hoe wijn wordt gemaakt uit ervaring. Enfin, niet ter verdediging maar wel ter nuancering. Wijn van druiven hé (nu maakt hij nog wijn van andere vruchten, wat trouwens moeilijker is). Itt tot andere wijnleraars gaat hij zijn info steeds checken aan originele bronnen. Louis en ik verschillen ook over zaken als het over wijn gaat by the way, ik zat in zijn klas, als medeleerling. Of een sommelierdiploma echt zo belangrijk is als het om wijnlesgeven gaat, dat durf ik sterk te betwijfelen, Louis weet meer dan veel van de lesgevers samen. Dat is de reden waarom ik in Syntra ben weggegaan in het tweede jaar, al heeft Louis me proberen tegen te houden. Uiteraard is Kristof een uitstekende leraar. Trouwens, Viret is vaak goed, zelfs uitstekend maar ik heb ook hele foute wijnen van hem gedronken.

Louis is een zeer leuke, aimabele man met een zeer gedegen wijnkennis maar sommige onderwerpen liggen hem nu eenmaal minder dan andere. Dit zal zo bij iedereen wel zijn, denk ik.
Mijn ervaring met Viret is dat buiten zijn Solstice Blanc die ik ooit dronk en dewelke zeer oxidatief was alle andere wijnen tot de betere Rhone-wijnen behoorden die ik al dronk.


RE: Domaine Viret - koen - 17-08-2012 03:09 PM

Indeed Louis is een zeer vriendelijk man en zijn cursusmateriaal is uitstekend en rijk gestoffeerd. Maar hij is ook iemand met soms zeer vooringenomen ideeen. Als het bio-verhaal je niet boeit moet je de correctheid hebben van die lessen niet te geven. En ne Viret niet karaferen ... zeg nu zelf. Zeer zeker dat er nog lesgevers bij Syntra Leuven zijn die checken en herchecken en met passie lesgeven (Guy en Valère oa). Syntra begint te beseffen dat ze qua lesgevers het kaf van het koren moeten scheiden ... onze evaluaties zullen daar wel voor iets tussen zitten Wink
Ik kan wel snappen dat je in het 2de jaar vertrokken bent, moesten "bepaalde lesgevers" in het derde jaar opnieuw een belangrijk deel van de lessen hebben gegeven dan hadden ze me niet terug gezien.


RE: Domaine Viret - de populist - 17-08-2012 03:18 PM

(17-08-2012 03:09 PM)koen schreef:  Indeed Louis is een zeer vriendelijk man en zijn cursusmateriaal is uitstekend en rijk gestoffeerd. Maar hij is ook iemand met soms zeer vooringenomen ideeen. Als het bio-verhaal je niet boeit moet je de correctheid hebben van die lessen niet te geven. En ne Viret niet karaferen ... zeg nu zelf. Zeer zeker dat er nog lesgevers bij Syntra Leuven zijn die checken en herchecken en met passie lesgeven (Guy en Valère oa). Syntra begint te beseffen dat ze qua lesgevers het kaf van het koren moeten scheiden ... onze evaluaties zullen daar wel voor iets tussen zitten Wink
Ik kan wel snappen dat je in het 2de jaar vertrokken bent, moesten "bepaalde lesgevers" in het derde jaar opnieuw een belangrijk deel van de lessen hebben gegeven dan hadden ze me niet terug gezien.

Inderdaad, belangrijke nieuwe generatie lesgevers gewenst, Valère bijvoorbeeld! Ik probeer mij ondertussen in wateren te begeven waar ik meer kan leren dan op Syntra. Regelmatig workshops thuis, waar uiteraard begaafde leraars zoals Kristof of Valère op uitgenodigd zijn, ontmoetingen met zoveel mogelijk wijnbouwers en lezen van kritische literatuur. Ja, bioles was inderdaad best door iemand anders gegeven, je hebt gelijk, ook van de Viret.


RE: Domaine Viret - koen - 17-08-2012 03:26 PM

(17-08-2012 03:18 PM)de populist schreef:  Ik probeer mij ondertussen in wateren te begeven waar ik meer kan leren dan op Syntra. Regelmatig workshops thuis, waar uiteraard begaafde leraars zoals Kristof of Valère op uitgenodigd zijn, ontmoetingen met zoveel mogelijk wijnbouwers en lezen van kritische literatuur.

Je weet ons wonen op 't forum Wink


Solstice Rouge 2010 - carl - 15-10-2012 07:46 PM

Deze wijn bestaat uit een blend van Zuidelijke (Caladoc,Carignan en Mourvèdre) en Atlantische druiven (Cabernet Sauvignon en Merlot). Zoals de rest van de wijnen bij Viret wordt ook deze gemaakt volgens de principes van de Cosmocultuur (gebruik makend van aardse en kosmische energieën).
Kleur is eerder donkerrood te noemen.
Neus is duidelijk meteen knapperig rood maar ook wat zwart fruit, peperig en iets animaal.
In de mond veel structuur en wederom zwart fruit. Ook een opvallende frisse, zelfs iets minerale toets.
Zeer lekker spul Slurp en duidelijk op het fruit gemaakt om jong te drinken dus hoewel hij zeker enkele jaren kelderrust zal aankunnen. 89


RE: Domaine Viret - Terretoir - 28-10-2012 08:32 PM

Daarstraks op Vlaanderen vakantieland een zeer kleine reportage over deze man en zen wijnen...


RE: Domaine Viret - Rick - 28-10-2012 09:38 PM

Zowel Emergence als Les Colonnades gedronken uit 1999 (bij Viret verloren gelegde flessen volgens Gerd indien ik me goed herinner). Interessant om over Viret te kijken wat je nu jong en wat je nu oud drinkt. Oud zijn ze blijkbaar heel complex, jong behoorlijk wild en soms zelfs extreem. Als je het maar lekker vind, da's toch de uiteindelijke hamvraag.


RE: Domaine Viret - Venne - 10-05-2013 09:18 PM

Renaissance 1999
Altijd leuk als je nog eens een eerste jaargang van een domein kan proeven.
Nog steeds ok maar t beste is ter toch vanaf :-)
Was laatste flesje....


RE: Domaine Viret - Corto - 26-08-2013 09:55 AM

(09-03-2012 10:02 AM)Filip Ragolle schreef:  Renaissance 2009
Dit keer zat het er knal op (in tegenstelling tot de vorige keer, zie hoger voor een andere cuvée).
Verleden week heb ik hiervan nog een flesje open gedaan. De eerste indruk was: "wat is dit?". Ik had de fles niet gekarafeerd en de eerste glazen waren licht parelend. Heel apart van smaak, heel aards, maar ook erg lekker. Ik heb ervan genoten, maar geen spek voor ieders bek, vermoed ik.


RE: Domaine Viret - Kempie - 22-09-2013 07:07 PM

Een half karaf Renaissance 2010 sinds vrijdag vergeten in de kelder. Jawadde, wat een bom van een wijn. Alleen maar verbeterd ! Volgende keer ga ik eens experimenteren met deze wijn en 'm zo lang mogelijk karafferen..


RE: Domaine Viret - jazzper - 08-03-2014 07:01 PM

ik trek vanavond nog eens hun dolia (amforenwijn) open... sapnnend Wink


RE: Domaine Viret - vinejo - 22-03-2014 03:32 PM

Deze week twee zeer mooie wijnen van Viret gedronken.

De 100% Bulles is de beste petnat die ik tot nu mocht proeven. Aroma van rood fruit maar ook aardse toetsen, zeer zacht en prikkelend lekker in de mond. Pure Grenache.

Ook de rode Solstice 2012 kon iedereen enorm bekoren. Heerlijke wijn met een zeer zuiver en zacht mondgevoel.

Twee wijnen die waar geven voor hun geld (10 en 9 euro bij Vinikus)


RE: Domaine Viret - carl - 22-03-2014 06:28 PM

(22-03-2014 03:32 PM)vinejo schreef:  Deze week twee zeer mooie wijnen van Viret gedronken.

De 100% Bulles is de beste petnat die ik tot nu mocht proeven. Aroma van rood fruit maar ook aardse toetsen, zeer zacht en prikkelend lekker in de mond. Pure Grenache.

Ook de rode Solstice 2012 kon iedereen enorm bekoren. Heerlijke wijn met een zeer zuiver en zacht mondgevoel.

Twee wijnen die waar geven voor hun geld (10 en 9 euro bij Vinikus)

Dat kan ik alleen maar bijtreden. Zeer lekkere wijnen voor het geld en hier ten huize al vele malen geschonken.


RE: Domaine Viret - Marc - 22-03-2014 08:00 PM

(22-03-2014 06:28 PM)carl schreef:  
(22-03-2014 03:32 PM)vinejo schreef:  Deze week twee zeer mooie wijnen van Viret gedronken.

De 100% Bulles is de beste petnat die ik tot nu mocht proeven. Aroma van rood fruit maar ook aardse toetsen, zeer zacht en prikkelend lekker in de mond. Pure Grenache.

Ook de rode Solstice 2012 kon iedereen enorm bekoren. Heerlijke wijn met een zeer zuiver en zacht mondgevoel.

Twee wijnen die waar geven voor hun geld (10 en 9 euro bij Vinikus)

Dat kan ik alleen maar bijtreden. Zeer lekkere wijnen voor het geld en hier ten huize al vele malen geschonken.
En volgend weekend is Sandrine Castets aanwezig bij Vinikus en Lazarus om de wijnen van Domaine Viret voor te stellen.
28,29, 30 maart in Merchtem.


Domaine Viret - Sylibre 2006 - Vinogan(s) - 01-07-2014 12:11 PM

Gisteren de syrah van dit domein in het glas (2006). Was eigenlijk mijn eerste "thuis"kennismaking met het domein (had al wel op proeverijen wijnen van Viret gedronken).

Is me zeer goed bevallen. Qua kleur voor mij iets lichter dan wat je van syrah zou verwachten (de wijn is natuurlijk niet echt een jonkie meer). In de neus vond ik weinig fruit terug, vooral kruiden en vlees. Neus is wel zeer complex - op een bepaald moment zelfs een impressie van muggenspray (! en dat voor een biodynamisch bedrijf Wink). Ging gelukkig snel over...

In de mond vooral structuur en (nog steeds) kracht en concentratie, met wat "stoffige" tannines. Ging zeer goed samen bij de lamskoteletten.

Goed op dronk en zal dit nog enkele jaren blijven. Ik kan wel moeilijk inschatten of en hoe deze wijn nog verder zal evolueren.

Zeker voor herhaling vatbaar.

Vinogan(s)


RE: Domaine Viret - vinejo - 20-01-2015 12:17 AM

2012 Renaissance in het glas gehad.
Zeg wat je wil over cosmocultuur maar de wijnen die Viret ermee tevoorschijn tovert zijn waarlijk origineel en bijzonder lekker.
Die neus... Heerlijke kruidigheid en rijp fruit, lavendel, kaneel, zeer gelaagd en zeer geslaagd. In de mond hetzelfde zuivere gevoel, fris, soepel en sappig, breed, kruidig en zacht... De wijnen die we erna dronken leken zeer gewoontjes.
90


RE: Domaine Viret - Kris - 22-02-2015 05:29 PM

Emergence 2006. Prachtige C9Pneus, zoethout, 5spice, leer en mest. In de mond meer van dat maar ook droogtrekkende tannines en zuurkes die nog niet in balans zijn. Kurk erop en morgen nog es proeven. Voor mij niet overduidelijk bio in de neus, sowieso straf spul dat nog effe moet liggen!


RE: Domaine Viret - Venne - 27-02-2015 12:51 PM

Hierboven een "jonge" versie en hier de Emergence 1999 (eerste millesime)
Na 16 jaar komt hij eigenlijk nog redelijk jong over. Na openen de gekende reductie maar na een 3tal uur een mooie neus van fruit , kruiden... schitterend!
In de mond is hij heel puur en fris , mooi versmolten en schone body.
Dag 2 staat hij er nog steeds, geen tik gekregen :-)
TOPwijn , en dat voor een eerste jaargang... spijtig genoeg mijn laatste fles


RE: Domaine Viret - Dave - 27-02-2015 08:51 PM

(27-02-2015 12:51 PM)Venne schreef:  Hierboven een "jonge" versie en hier de Emergence 1999 (eerste millesime)
Na 16 jaar komt hij eigenlijk nog redelijk jong over. Na openen de gekende reductie maar na een 3tal uur een mooie neus van fruit , kruiden... schitterend!
In de mond is hij heel puur en fris , mooi versmolten en schone body.
Dag 2 staat hij er nog steeds, geen tik gekregen :-)
TOPwijn , en dat voor een eerste jaargang... spijtig genoeg mijn laatste fles

Moet ik toch dringend eens proberen !


RE: Domaine Viret - Kris - 28-02-2015 07:10 PM

Eerste keer dat ik Viret drink en dan nog 2 op 1 week. Sowieso beide zuiderse klasse, de 2006 duidelijk te jong en de 1999 perfect versmolten. Nergens stal of biogeuren maar alles wat een toplanguedoc moet hebben. Onder de indruk...vooral van de 1999.


RE: Domaine Viret - Sylibre 2006 - Vinogan(s) - 11-03-2015 12:17 PM

(01-07-2014 12:11 PM)Vinogan(s) schreef:  Gisteren (opnieuw) de syrah van dit domein in het glas (2006).

Is me zeer goed bevallen. Qua kleur voor mij iets lichter dan wat je van syrah zou verwachten (de wijn is natuurlijk niet echt een jonkie meer). In de neus vond ik weinig fruit terug, vooral kruiden en in mindere mate vlees. Neus is wel zeer complex

In de mond nog structuur en (nog steeds) kracht en concentratie, met tannines die bijna volledig versmolten zijn. Ging zeer goed samen bij de lamskroon. Op het eind van de avond begon ie wel wat uit evenwicht te raken.

Goed op dronk en interessant. Met deze fles denk ik dat ik begin te begrijpen wat de "biodynamische" toets in het smaakprofiel van een wijn is Cool. Het vrouwtje vond hem écht niks - kan er wel inkomen dat mensen hierop afknappen.

Ik denk dat deze wel op z'n top zit nu.

Nog steeds voor herhaling vatbaar.

Vanavond de andere helft van de fles...

Vinogan(s)

Mijn vorige proefervaring wat aangepast aangezien deze grotendeels gelijklopend is (liever lui dan moe Wink).


RE: Domaine Viret - Sylibre 2006 - vinejo - 11-03-2015 04:50 PM

(11-03-2015 12:17 PM)Vinogan(s) schreef:  
(01-07-2014 12:11 PM)Vinogan(s) schreef:  Gisteren (opnieuw) de syrah van dit domein in het glas (2006).

Is me zeer goed bevallen. Qua kleur voor mij iets lichter dan wat je van syrah zou verwachten (de wijn is natuurlijk niet echt een jonkie meer). In de neus vond ik weinig fruit terug, vooral kruiden en in mindere mate vlees. Neus is wel zeer complex

In de mond nog structuur en (nog steeds) kracht en concentratie, met tannines die bijna volledig versmolten zijn. Ging zeer goed samen bij de lamskroon. Op het eind van de avond begon ie wel wat uit evenwicht te raken.

Goed op dronk en interessant. Met deze fles denk ik dat ik begin te begrijpen wat de "biodynamische" toets in het smaakprofiel van een wijn is Cool. Het vrouwtje vond hem écht niks - kan er wel inkomen dat mensen hierop afknappen.

Ik denk dat deze wel op z'n top zit nu.

Nog steeds voor herhaling vatbaar.

Vanavond de andere helft van de fles...

Vinogan(s)

Mijn vorige proefervaring wat aangepast aangezien deze grotendeels gelijklopend is (liever lui dan moe Wink).

Bwa, je neemt toch de moeite om er iets over te posten, er zijn er velen die nog luier zijn.. Wink


RE: Domaine Viret - nco - 26-05-2015 02:22 PM

Les Colonnades 1999

Eerste keer dat ik een Viret op leeftijd dronk en zal zeker niet de laatste keer geweest zijn. Geweldige mooie versmolten wijn, zuiver, elegant, fris en toch vol, gewoon prachtig. Schonk hem blind aan mijn broer en vader en beiden schatten hem "toch nog relatief jong eh"....


RE: Domaine Viret - vinejo - 26-05-2015 05:49 PM

(26-05-2015 02:22 PM)nco schreef:  Les Colonnades 1999

Eerste keer dat ik een Viret op leeftijd dronk en zal zeker niet de laatste keer geweest zijn. Geweldige mooie versmolten wijn, zuiver, elegant, fris en toch vol, gewoon prachtig. Schonk hem blind aan mijn broer en vader en beiden schatten hem "toch nog relatief jong eh"....

Ongelooflijk hé! Had hetzelfde met de Renaissance ooit, was de 1999 ook dacht ik.
En dit terwijl die Colonnades zelfs een redelijk basiscuvee is, of vergis ik mij?


RE: Domaine Viret - nco - 26-05-2015 05:52 PM

(26-05-2015 05:49 PM)vinejo schreef:  
(26-05-2015 02:22 PM)nco schreef:  Les Colonnades 1999

Eerste keer dat ik een Viret op leeftijd dronk en zal zeker niet de laatste keer geweest zijn. Geweldige mooie versmolten wijn, zuiver, elegant, fris en toch vol, gewoon prachtig. Schonk hem blind aan mijn broer en vader en beiden schatten hem "toch nog relatief jong eh"....

Ongelooflijk hé! Had hetzelfde met de Renaissance ooit, was de 1999 ook dacht ik.
En dit terwijl die Colonnades zelfs een redelijk basiscuvee is, of vergis ik mij?

Je vergist je Smile. Je verwart hem de Solstice. De Colonnades is een blend van vooral Grenache (oude 100j stokken), Mourvedre en Carignan.


RE: Domaine Viret - vinejo - 26-05-2015 05:56 PM

(26-05-2015 05:52 PM)nco schreef:  
(26-05-2015 05:49 PM)vinejo schreef:  
(26-05-2015 02:22 PM)nco schreef:  Les Colonnades 1999

Eerste keer dat ik een Viret op leeftijd dronk en zal zeker niet de laatste keer geweest zijn. Geweldige mooie versmolten wijn, zuiver, elegant, fris en toch vol, gewoon prachtig. Schonk hem blind aan mijn broer en vader en beiden schatten hem "toch nog relatief jong eh"....

Ongelooflijk hé! Had hetzelfde met de Renaissance ooit, was de 1999 ook dacht ik.
En dit terwijl die Colonnades zelfs een redelijk basiscuvee is, of vergis ik mij?

Je vergist je Smile. Je verwart hem de Solstice. De Colonnades is een blend van vooral Grenache (oude 100j stokken), Mourvedre en Carignan.

Inderdaad, ik dacht aan de Solstice! In combinatie met de basisbordeaux Les Trois Colonnes in Colruyt.. Rolleyes
Ga toch eens kijken of Vinikus die Colonnades verkoopt...


RE: Domaine Viret - Vinogan(s) - 27-05-2015 09:13 AM

(26-05-2015 05:56 PM)vinejo schreef:  
(26-05-2015 05:52 PM)nco schreef:  
(26-05-2015 05:49 PM)vinejo schreef:  
(26-05-2015 02:22 PM)nco schreef:  Les Colonnades 1999

Eerste keer dat ik een Viret op leeftijd dronk en zal zeker niet de laatste keer geweest zijn. Geweldige mooie versmolten wijn, zuiver, elegant, fris en toch vol, gewoon prachtig. Schonk hem blind aan mijn broer en vader en beiden schatten hem "toch nog relatief jong eh"....

Ongelooflijk hé! Had hetzelfde met de Renaissance ooit, was de 1999 ook dacht ik.
En dit terwijl die Colonnades zelfs een redelijk basiscuvee is, of vergis ik mij?

Je vergist je Smile. Je verwart hem de Solstice. De Colonnades is een blend van vooral Grenache (oude 100j stokken), Mourvedre en Carignan.

Inderdaad, ik dacht aan de Solstice! In combinatie met de basisbordeaux Les Trois Colonnes in Colruyt.. Rolleyes
Ga toch eens kijken of Vinikus die Colonnades verkoopt...

Jawel. 20,90 eur voor de jaargang 10 of 11.

Ik heb toch de indruk dat er wat flesvariatie durft opzitten soms.

Heb dit onlangs gehad met de sylibre 06. De fles die ik eerst opende was zéér geëvolueerd; fruit volledig weg en enkel tertiair. De tafelgenoten knapten er (als puur recreatief drinker ;-) ) fameus op af (erg begrijpelijk).

Een 2-tal weken later dan een volgende fles geprobeerd, en die was wel weer prima - in lijn met mn vorige TNs, dus wattewatte

Heb er nu nog 1 fles van, hopelijk valt die ook niet tegen.


RE: Domaine Viret - Kupers - 27-05-2015 09:23 AM

Afgelopen weekend pech met een fles Coudée d'Or, totaal geoxideerd, vooral in de mond onaangenaam en totaal niet meer te drinken, dat heb je nu eenmaal af en toe met cosmoculturele wijn Smile.


RE: Domaine Viret - don quichotte - 27-05-2015 08:55 PM

(27-05-2015 09:23 AM)Kupers schreef:  Afgelopen weekend bij Vinikus gezien dat er een hele lading Coudée d'Or klaarstond om te worden teruggestuurd, compleet geoxideerd en totaal niet meer te drinken, dat heb je nu eenmaal af en toe met cosmoculturele wijn Smile.

Wel Kupers , ik heb al menig persoon tegen de gevoelige schenen gestampt in verband met de bewaarbaarheid van witte wijnen die volgens bio of bio-dynamische methodes zonder toevoeging van sulfiet of een kleine dosis zijn gemaakt.
Ben met een experiment bezig in mijn kelder van witte wijnen om te zien hoe deze het uithouden tegen de tand des tijds.Rolleyes


RE: Domaine Viret - Kupers - 27-05-2015 09:16 PM

Dat kan interessant worden, ik ben hetzelfde aan het doen met een paar flessen wit op vier plaatsen te bewaren, gewoon onder de trap, in de koelkast, in de wijnkelder en in de wijnfrigo, resultaat in 2016!

Ik heb er ook vaak mijn twijfels over inzake wit. Rode wijn gemaakt volgens bio/biodynamische principes wordt naar mijn ervaring beter als je hem een dag of twee laat openstaan maar bij witte wijn is dit niet het geval. Onlangs opende ik een Savagnin VV van Houillon, toch een van de zogenaamde betere natuurlijke domeinen in de Jura. Mooi bij het openen, in de koeler gelaten en na anderhalf uur compleet geoxideerd. Hij bleef hierna wel stabiel maar het was wel zeer straf, ik zag hem praktisch voor mijn ogen verkleuren. Tja, zo blijft wijn wel boeiend, er zijn zoveel verschillende fouten te ontdekken Smile.


RE: Domaine Viret - Venne - 31-05-2015 03:03 PM

@Kupers : van Adeline of Emmanuel ? Welk jaartal?


RE: Domaine Viret - vinejo - 31-05-2015 03:23 PM

(31-05-2015 03:03 PM)Venne schreef:  @Kupers : van Adeline of Emmanuel ? Welk jaartal?

Venne, leer eens quoten..!


RE: Domaine Viret - Venne - 31-05-2015 04:11 PM

(31-05-2015 03:23 PM)vinejo schreef:  
(31-05-2015 03:03 PM)Venne schreef:  @Kupers : van Adeline of Emmanuel ? Welk jaartal?

Venne, leer eens quoten..!

Voila :-) wist nie wa da knopke was + dan krijg je soms op 1 pagina een paar quote's


RE: Domaine Viret - vinejo - 31-05-2015 05:53 PM

(31-05-2015 04:11 PM)Venne schreef:  
(31-05-2015 03:23 PM)vinejo schreef:  
(31-05-2015 03:03 PM)Venne schreef:  @Kupers : van Adeline of Emmanuel ? Welk jaartal?

Venne, leer eens quoten..!

Voila :-) wist nie wa da knopke was + dan krijg je soms op 1 pagina een paar quote's

Zoals hier bedoel je? ;-)
Thanks mate Smile


RE: Domaine Viret - Venne - 03-06-2015 01:12 PM

:-) ik bedoel van Adeline of Emmanuel Houillon?
Da hebt ge met dat quoten eh :-)


RE: Domaine Viret - vinejo - 03-06-2015 01:34 PM

(03-06-2015 01:12 PM)Venne schreef:  :-) ik bedoel van Adeline of Emmanuel Houillon?
Da hebt ge met dat quoten eh :-)

Ge weet wat ze dan zeggen hé in Gent...
Kuis mijn quoten!


RE: Domaine Viret - Kupers - 03-06-2015 01:38 PM

ah ok Smile. Het was Adeline 2012. et was echt bizar, ik dronk al meerdere malen hun Ploussard zonder problemen, die werd zelfs beter na enkele dagen, maar deze was toch een misser.


RE: Domaine Viret - Venne - 07-06-2015 12:21 PM

Alles kuis ! :-)
Waarschijnlijk haar eerste "eigen" jaargang ... vergeef het haar en proef hem nog eens :-)


RE: Domaine Viret - Corto - 19-05-2017 10:57 AM

Sylibre 2009. 100 % Syrah. Kruidige wijn. Zwarte peper. Zwart fruit. Aardse tinten. Krachtig. Smakelijke wijn en nu prima op dronk.


RE: Domaine Viret - Dc - 26-02-2018 10:07 AM

Domaine Viret Côtes du Rhône Villages Maréotis 2012

Eerste kennismaking, geen idee wat te verwachten gezien het feit dat men hier kosmocultuur aanhangt.

Bij het openen de neus er eens in gestoken. Wat een vuile wijn, in de positieve zin dan Smile.
Ik had hier gelezen dat hij genoeg lucht mocht hebben, dus 4u open gestaan waarvan 2u karaf.

Dan de consumptie:

Wat een donkere wijn.
Dat vuiltje blijft.
Donker fruit, zeer kruidig.
In de mond een volle wijn met veel structuur. Maar tevens een zware wijn (in deze fase alleszins). Hier moet je bij eten.
Ik had er een chili con carne bij gemaakt en ik vond dit van match redelijk goed aangezien dit ook een kruidig gerecht is met veel smaak.

Hier is absoluut geen haast bij.
Dit is eens iets anders en leuk om bij in de kelder te hebben.

Gekocht aan 16 euro op het domein.


RE: Domaine Viret - Corto - 04-02-2019 09:36 AM

Sylibre 2009. 100 % Syrah. Viel een jaar geleden meer bij me in de smaak. Er was nu sprake van een wat storende lichte zurigheid.


RE: Domaine Viret - Dc - 31-01-2021 04:30 PM

Emergence 2011

Gisteren in het glas.
Je zou niet zeggen dat dit 10j oud is (en dat lees ik hierboven ook een aantal keer). Dit kan nog even mee hoor.

Komt nog jong over, af en toe een beetje een 'vuiltje'.
Bessen, kruidig, chocolade, leder,...
Blijft een ganse avond interessant.
Ook de afdronk laat de kwaliteit zien. Mondvol, veel structuur, lang.

In 2017 door een collega laten meebrengen die het domein bezocht aan 17 euro.
Had ik er maar meer...
91-92


RE: Domaine Viret - Dave - 31-01-2021 05:37 PM

(31-01-2021 04:30 PM)Dc schreef:  Emergence 2011

Gisteren in het glas.
Je zou niet zeggen dat dit 10j oud is (en dat lees ik hierboven ook een aantal keer). Dit kan nog even mee hoor.

Komt nog jong over, af en toe een beetje een 'vuiltje'.
Bessen, kruidig, chocolade, leder,...
Blijft een ganse avond interessant.
Ook de afdronk laat de kwaliteit zien. Mondvol, veel structuur, lang.

In 2017 door een collega laten meebrengen die het domein bezocht aan 17 euro.
Had ik er maar meer...
91-92

Fantastisch domein, met stuk voor stuk karakterwijnen: nog nooit ontgoocheld geweest.

Wordt verkocht door Vinikus & Lazarus in Linden, aan fatsoenlijke prijzen.


RE: Domaine Viret - vinejo - 31-01-2021 09:05 PM

(31-01-2021 05:37 PM)Dave schreef:  
(31-01-2021 04:30 PM)Dc schreef:  Emergence 2011

Gisteren in het glas.
Je zou niet zeggen dat dit 10j oud is (en dat lees ik hierboven ook een aantal keer). Dit kan nog even mee hoor.

Komt nog jong over, af en toe een beetje een 'vuiltje'.
Bessen, kruidig, chocolade, leder,...
Blijft een ganse avond interessant.
Ook de afdronk laat de kwaliteit zien. Mondvol, veel structuur, lang.

In 2017 door een collega laten meebrengen die het domein bezocht aan 17 euro.
Had ik er maar meer...
91-92

Fantastisch domein, met stuk voor stuk karakterwijnen: nog nooit ontgoocheld geweest.

Wordt verkocht door Vinikus & Lazarus in Linden, aan fatsoenlijke prijzen.

Mooi!
Heb nog een fles Renaissance 2012 liggen, moet me dus niet haasten..


RE: Domaine Viret - Innesto - 07-02-2021 03:10 PM

Les Colonnades 2014

Altijd wat gedoe met de wijnen van Viret. Ze hebben wat tijd nodig in de karaf, ongefilterd en dus nu ook veel bezinksel… niet meteen wijnen die je rap opentrekt en inschenkt. Maar als je er de tijd voor neemt…

Schitterende complexe neus… rood fruit, kruidig, aanvankelijk dat tikje animaliteit. In de mond vol en krachtig zonder log en vermoeiend te zijn. Voldoende frisheid, zelfs mineralig in de finale, fruitig zonder een fruitbom te zijn, kruidig zonder in het potje gedroogde provençaalse kruiden gevallen te zijn, wat een mooie krachtige maar vooral evenwichtige zuiders wijn. Perfecte begeleider van een winterse stoofpot. Top!


RE: Domaine Viret - Dave - 28-01-2022 09:10 PM

Maréotis 2014

Andere cuvée, maar ik kan me best vinden in de beschrijving hierboven. Misschien iets meer op het zwart fruit, maar die animaliteit, kruidigheid en mineraliteit zijn hier ook zeer duidelijk aanwezig. Wordt inderdaad ook beter met open staan.

Ik zit normaal niet meer echt te wachten op wijnen met 15% alcohol, maar Viret heeft altijd voldoende fraicheur en zo'n 'wild' karakter waardoor het geheel gewoon klopt.


RE: Domaine Viret - BartS - 28-02-2022 02:15 PM

(31-01-2021 04:30 PM)Dc schreef:  Emergence 2011

Gisteren in het glas.
Je zou niet zeggen dat dit 10j oud is (en dat lees ik hierboven ook een aantal keer). Dit kan nog even mee hoor.

Komt nog jong over, af en toe een beetje een 'vuiltje'.
Bessen, kruidig, chocolade, leder,...
Blijft een ganse avond interessant.
Ook de afdronk laat de kwaliteit zien. Mondvol, veel structuur, lang.

In 2017 door een collega laten meebrengen die het domein bezocht aan 17 euro.
Had ik er maar meer...
91-92

Emergence 14 gedronken dit weekend. Kan me bij bovenstaande aansluiten. "wilde" neus (typisch Viret). Drop. Kruidnagel. In de mond kwam het fruit er mooi door zetten en viel de fraicheur op. Lange kruidige afdronk. Dit is een wijn voor liefhebbers. Kan me wel inbeelden dat dit voor veel mensen te apart is om goed bevonden te worden. Persoonlijk hou ik wel van het karakter van de wijn. Maar een hele fles drink je er niet zo maar van op... wat dus eigenlijk een pluspunt is Smile


RE: Domaine Viret - Dave - 28-02-2022 03:25 PM

[/quote]

Maar een hele fles drink je er niet zo maar van op... wat dus eigenlijk een pluspunt is Smile
[/quote]

En als je dat tóch doet maak je best niet meer te veel plannen voor de rest van de avond Rolleyes