wijnliefhebbers
Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Chateau Mouton Rothschild Pauillac (/thread-4.html)


Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 14-12-2009 11:54 AM

Chateau Mouton Rothschild 1999
Blind geproefd naast Grand Puy Lacoste, Sociando en Maldoror uit hetzelfde jaar en... Er onmiddellijk uitgehaald. En dit zegt niks over mijn proefkwaliteiten, gewoon alles over de kwaliteit van de wijn. Terwijl ik de laatste tijd wat terugkwam van 'ik wil per se een premier cru proeven' moet ik nu weer toegeven dat dit toch meer dan de moeite waard is. De neus is elegant en aristocratisch, de mond fijn, fris maar vol materie die zich in laagjes aan je tong blootgeeft. Fantastische ervaring om dit te drinken.Heart
95/100


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Bert - 14-12-2009 09:50 PM

Schitterende wijn inderdaad...
Je blijft het volledige smakenpallet gedurende een halve minuut proeven in de mond!


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - Kris G - 15-12-2009 12:18 AM

ik heb dus blijkbaar wat gemist ;-(


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - Buffalo - 15-12-2009 05:29 PM

De Mouton is idd een prachtige wijn.
Bij een vertikalleke (1988/1996/2001) in wijnhuis Crombé fantastisch genoten van deze wijn. Opmerkelijk bewaarpotentieel met behoud van fraicheur en souplesse zonder storende tanines.
Onmiddelijk prijs.


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - vinejo - 15-12-2009 07:03 PM

Jammer genoeg redelijk hoge prijs hé Buf...Rolleyes
Nu ja, we deelden de fles met 5 en niemand voelde zich bekocht voor zijn 25 euro per (groot) glas.


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - vinejo - 16-12-2009 08:13 PM

Trouwens, Buffalo, Matten (die hier nog niet is ingeschreven maar dat komt gauw) sprak over zijn allermooiste wijnervaring: Mouton... 1996 Wink


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - Bert - 16-12-2009 08:28 PM

Heb eens gechecked wat bij mij meeste ptn kreeg:
Vieux Chateau Certan 04.
Stel je voor dat je die dan eens drinkt van een ouder jaar.
De man van wie ik die fles kocht zei nog: "Die moet je tenminste nog 10j laten liggen hé; dat nu drinken is kindermoord."
I plead guilty....
(shit, moest ik dat nu bij rubriek Pomerol zetten? Wink )


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - vinejo - 16-12-2009 08:36 PM

Nee bij Vieux Chateau Certan banghead
(meteen deze nieuwe emoticon eens uitgeprobeerd)kusknipoog


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - Bert - 16-12-2009 10:33 PM

Heeft er eigenlijk al iemand ervaring met de 1998 van Mouton Rothschild?
Krijgt van Parker een 96, van Wine Spectator 'slechts' een 90, maar het verschil tss 90 & 96 is voor mij zéér groot...
Van Neal Martin kreeg die zelfs slechts 88-90:
Intense dark purple core. Nose still a little dumb. Blackcurrant and liquorish. Immense mouth-coating tannins. Vanilla & blackcurrant. Moderate length, this is good but not great. Tasted again at the Paragon tasting in March 2003, the first bottle was corked, the second very tannic, austere and mean. Very disappointing.


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - Kris G - 16-12-2009 11:42 PM

best eens kijken naar de tastingdatum (verklaart soms afwijkende scores), misschien dat er op CT ook wel wat info te vinden is

wilde plannenwatte? applaus
http://www.thewinedoctor.com/bordeaux/mouton.shtml
krijgt maar 16.5+ : vorig jaar getast : ik vind hem heel betrouwbaar voor Bordeaux
Jancis R. geeft hem 17 (ook in 2008), maar die geeft alle Bordeaux 17 dus geen referentie
lijkt me dus toch niet zo super te zijn
http://www.thewinedoctor.com/bordeaux/mouton.shtml
krijgt maar 16.5+ : vorig jaar getast : ik vind hem heel betrouwbaar voor Bordeaux
Jancis R. geeft hem 17 (ook in 2008), maar die geeft alle Bordeaux 17 dus geen referentie
lijkt me dus toch niet zo super te zijn


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - vinejo - 17-12-2009 12:08 AM

Hela gasten
Gaan we een beetje doen alsof we alleen maar 1r GCC s drinken...?
Gek?


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - Kris G - 17-12-2009 12:16 AM

oei, zijn er dan nog andere wijnen ook...? Huh


RE: Chateau Mouton Rotshild Pauillac - Mt - 20-12-2009 01:02 PM

(16-12-2009 08:13 PM)vinejo schreef:  Trouwens, Buffalo, Matten (die hier nog niet is ingeschreven maar dat komt gauw) sprak over zijn allermooiste wijnervaring: Mouton... 1996 Wink

Eigenlijk was het de jaargang 1975 van Mouton, de eerste 1er gcc die ik ooit dronk. Onvergetelijk, maar misschien wat gekleurd door de tijd... De '96 was in potentie groter, maar zelfs na 10 jaar nog altijd een puberende wijn. (veel te onstuimig, veel te jong) Haut Bages Libéral '99 verdween naast de Mouton zonder te overdrijven in het niets.

PS: Hoera voor het nieuwe forum applaus


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - jr02 - 20-10-2013 04:40 PM

Ch Mouton Rotschild 1995

Een dinnerke voor ons verjaardag bij mijn schoonvader.
De wijn blind in het glas gekregen,... Kruidig, uitgesproken rijp rood fruit, cassis, boter, leder, koffie..., nog tanninesrijk en wat een fraîcheur wat me deed gokken op een veel jongere wijn. Bloeide nog meer open in het glas. Complex aroma's maar zooo zacht en samenhangend en..... een 'hemels'lange afdronk. hmmmmSlurp Dit moest een topperke zijn en dit was het ook. Eentje die ik niet vlug zal vergeten. Eveneens een topper P/Q Wink alé +/-3000 bef indertijd. Qua punten 95 maar laat die nog 5 jaartjes extra kelderrust genieten en dat worden er 2 meer. (Mijn schoonvader dronk vorig jaar de '96 en die vond hij toch nog een puntje beter, helaas kan ik dit niet bevestigen)

Er wordt, doorgaans door de hoge prijzen, afgestapt van Bordeaux en zeker de top-chateaux. Maar als je zo nu en dan eens de gelegenheid hebt besef ik maar al te goed waarom men dit 'TOP-chateaux' heet. Jammer natuurlijk van de gangbare prijzen, wat me ook doet vermoeden dat mijn gelegenheden steeds meer zullen slinken.Angry
Gelukkig kan ik nog terugvallen op de kelder van mijn schoonvader (maar die slinkt toch ook snel)


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - doc - 20-10-2013 04:50 PM

(20-10-2013 04:40 PM)jr02 schreef:  Ch Mouton Rotschild 1995

Een dinnerke voor ons verjaardag bij mijn schoonvader.
De wijn blind in het glas gekregen,... Kruidig, uitgesproken rijp rood fruit, cassis, boter, leder, koffie..., nog tanninesrijk en wat een fraîcheur wat me deed gokken op een veel jongere wijn. Bloeide nog meer open in het glas. Complex aroma's maar zooo zacht en samenhangend en..... een 'hemels'lange afdronk. hmmmmSlurp Dit moest een topperke zijn en dit was het ook. Eentje die ik niet vlug zal vergeten. Eveneens een topper P/Q Wink alé +/-3000 bef indertijd. Qua punten 95 maar laat die nog 5 jaartjes extra kelderrust genieten en dat worden er 2 meer. (Mijn schoonvader dronk vorig jaar de '96 en die vond hij toch nog een puntje beter, helaas kan ik dit niet bevestigen)

Er wordt, doorgaans door de hoge prijzen, afgestapt van Bordeaux en zeker de top-chateaux. Maar als je zo nu en dan eens de gelegenheid hebt besef ik maar al te goed waarom men dit 'TOP-chateaux' heet. Jammer natuurlijk van de gangbare prijzen, wat me ook doet vermoeden dat mijn gelegenheden steeds meer zullen slinken.Angry
Gelukkig kan ik nog terugvallen op de kelder van mijn schoonvader (maar die slinkt toch ook snel)

Gij vortzakske ! Smile


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - jr02 - 20-10-2013 05:10 PM

(20-10-2013 04:50 PM)doc schreef:  Gij vortzakske ! Smile

Slurp " je zoet misschien wel e ki geliek en"


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - doc - 20-10-2013 05:28 PM

(20-10-2013 05:10 PM)jr02 schreef:  
(20-10-2013 04:50 PM)doc schreef:  Gij vortzakske ! Smile

Slurp " je zoet misschien wel e ki geliek en"

Big Grin ge meugt gerust zien ! we moetn e ke afspreekn ! Overnight-kelder-sleep-in bij pa Jr02 cheers


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mt - 20-10-2013 06:37 PM

(20-10-2013 05:28 PM)doc schreef:  
(20-10-2013 05:10 PM)jr02 schreef:  
(20-10-2013 04:50 PM)doc schreef:  Gij vortzakske ! Smile

Slurp " je zoet misschien wel e ki geliek en"

Big Grin ge meugt gerust zien ! we moetn e ke afspreekn ! Overnight-kelder-sleep-in bij pa Jr02 cheers

cheers

Nog nooit de '95 mogen proeven maar ik kan wel bevestigen dat de '96 fenomenaal goed is.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Terretoir - 20-10-2013 06:42 PM

(20-10-2013 06:37 PM)Mt schreef:  
(20-10-2013 05:28 PM)doc schreef:  
(20-10-2013 05:10 PM)jr02 schreef:  
(20-10-2013 04:50 PM)doc schreef:  Gij vortzakske ! Smile

Slurp " je zoet misschien wel e ki geliek en"

Big Grin ge meugt gerust zien ! we moetn e ke afspreekn ! Overnight-kelder-sleep-in bij pa Jr02 cheers

cheers

Nog nooit de '95 mogen proeven maar ik kan wel bevestigen dat de '96 fenomenaal goed is.

Sjieke dingen, menig liefhebber zal u benijden voor u TN :-)
Jr, als ge ze in de glascontainer smijt achter men hoek... Komt ge de lekskes hier maar uitgieten ;-)


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - dakur - 21-10-2013 09:39 AM

(20-10-2013 06:42 PM)Tom T schreef:  
(20-10-2013 06:37 PM)Mt schreef:  
(20-10-2013 05:28 PM)doc schreef:  
(20-10-2013 05:10 PM)jr02 schreef:  
(20-10-2013 04:50 PM)doc schreef:  Gij vortzakske ! Smile

Slurp " je zoet misschien wel e ki geliek en"

Big Grin ge meugt gerust zien ! we moetn e ke afspreekn ! Overnight-kelder-sleep-in bij pa Jr02 cheers

cheers

Nog nooit de '95 mogen proeven maar ik kan wel bevestigen dat de '96 fenomenaal goed is.

Sjieke dingen, menig liefhebber zal u benijden voor u TN :-)
Jr, als ge ze in de glascontainer smijt achter men hoek... Komt ge de lekskes hier maar uitgieten ;-)

Het belang van schoonfamilie wordt dikwijls onderschat !
Smile


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Venne - 22-10-2013 10:46 AM

Da's just da! Zondag weer enkele italiaanse parels mogen proeven bij Schoonpapa!
Is Mouton 01 al klaar om te drinken?


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - jazzper - 22-10-2013 12:19 PM

bluuft wel èèn van de schoonschte wienen dak geproefd én


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Pat Leoville - 22-10-2013 05:28 PM

(22-10-2013 10:46 AM)Venne schreef:  Da's just da! Zondag weer enkele italiaanse parels mogen proeven bij Schoonpapa!
Is Mouton 01 al klaar om te drinken?

Begint, maar ik zou nog efkes wachten


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Bert - 22-10-2013 08:28 PM

(20-10-2013 04:40 PM)jr02 schreef:  Ch Mouton Rotschild 1995

Een dinnerke voor ons verjaardag bij mijn schoonvader.
De wijn blind in het glas gekregen,... Kruidig, uitgesproken rijp rood fruit, cassis, boter, leder, koffie..., nog tanninesrijk en wat een fraîcheur wat me deed gokken op een veel jongere wijn. Bloeide nog meer open in het glas. Complex aroma's maar zooo zacht en samenhangend en..... een 'hemels'lange afdronk. hmmmmSlurp Dit moest een topperke zijn en dit was het ook. Eentje die ik niet vlug zal vergeten. Eveneens een topper P/Q Wink alé +/-3000 bef indertijd. Qua punten 95 maar laat die nog 5 jaartjes extra kelderrust genieten en dat worden er 2 meer. (Mijn schoonvader dronk vorig jaar de '96 en die vond hij toch nog een puntje beter, helaas kan ik dit niet bevestigen)

Er wordt, doorgaans door de hoge prijzen, afgestapt van Bordeaux en zeker de top-chateaux. Maar als je zo nu en dan eens de gelegenheid hebt besef ik maar al te goed waarom men dit 'TOP-chateaux' heet. Jammer natuurlijk van de gangbare prijzen, wat me ook doet vermoeden dat mijn gelegenheden steeds meer zullen slinken.Angry
Gelukkig kan ik nog terugvallen op de kelder van mijn schoonvader (maar die slinkt toch ook snel)

Chance of a lifetime...
You lucky bastard Smile

(ba neen, ik ben nie jaloers)


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Bram80 - 22-10-2013 09:03 PM

Onlangs de '75 mogen drinken: was heel mooi en nog in de bloei van zijn leven. Een wijn die je (helaas) niet elke dag kan proeven.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mt - 22-10-2013 10:58 PM

(22-10-2013 09:03 PM)Bram80 schreef:  Onlangs de '75 mogen drinken: was heel mooi en nog in de bloei van zijn leven. Een wijn die je (helaas) niet elke dag kan proeven.

Hola, voor mij was de '75 (ik schat 10 jaar geleden) een echte mijlpaal. Een van die flessen uit '75 die pas zeer laat toegankelijk geworden zijn. (las ik)


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Venne - 27-10-2013 11:38 AM

thank you for the info Pat, dan wachten we nog even eh


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Gandalf - 29-10-2013 07:26 PM

Om dan maar verder te borduren:

Mijn eerste ervaring met een PGCC uit de Pauillac was een Latour 64 - ik zou begot het jaar niet meer weten, waar hij werd verkocht aan iets van een 4000 bfr. ( wijnhandel DENON te Leuven ) - kostte mij een rib uit mijn lijf, waar was het 200% waard.
Ben terug gegaan en heb nog een fles gekocht.

1964 was geen bijzonder goed jaar, maar Latour schijnt op exact het juiste moment geoogst te hebben (veel regen en storm nadien...) en voila....prachtige wijn.

Waar is de tijd.....


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Venne - 29-10-2013 08:29 PM

Toen was ik er nog niet maar Denon ken ik wel :-) vanachter id winkel trappeke naar beneden.....


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 29-10-2013 08:56 PM

(29-10-2013 07:26 PM)Gandalf schreef:  Om dan maar verder te borduren:

Mijn eerste ervaring met een PGCC uit de Pauillac was een Latour 64 - ik zou begot het jaar niet meer weten, waar hij werd verkocht aan iets van een 4000 bfr. ( wijnhandel DENON te Leuven ) - kostte mij een rib uit mijn lijf, waar was het 200% waard.
Ben terug gegaan en heb nog een fles gekocht.

1964 was geen bijzonder goed jaar, maar Latour schijnt op exact het juiste moment geoogst te hebben (veel regen en storm nadien...) en voila....prachtige wijn.

Waar is de tijd.....

Heel toevallig heb ik die 64 eens mogen proeven, geschonken door de betreurde Roland Verbraeken...

Was daar letterlijk nogal lyrisch over:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2009/06/26/voordelen-van-het-sommelierschap.html

Wink


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - don quichotte - 29-10-2013 10:19 PM

(29-10-2013 07:26 PM)Gandalf schreef:  Om dan maar verder te borduren:

Mijn eerste ervaring met een PGCC uit de Pauillac was een Latour 64 - ik zou begot het jaar niet meer weten, waar hij werd verkocht aan iets van een 4000 bfr. ( wijnhandel DENON te Leuven ) - kostte mij een rib uit mijn lijf, waar was het 200% waard.
Ben terug gegaan en heb nog een fles gekocht.

1964 was geen bijzonder goed jaar, maar Latour schijnt op exact het juiste moment geoogst te hebben (veel regen en storm nadien...) en voila....prachtige wijn.

Waar is de tijd.....

Inderdaad Gandalf; waar is de tijd.
De exacte prijs bij Denon voor die Latour 1964 was 3900 Bfr.Cool (in 82)
Den 78 was aan 1890 Bfr bij Denon. Slurp
Den 79 was aan 1650 Bfr bij Denon. Slurp Slurp Slurp

Deze kostten me een halve rib uit mijn lijf.Wink

Een jaartje nadien als volgt geëvolueerd in prijs:
64: 4250 Bfr
78: 2250 Bfr
79: 1650 Bfr

Mouton de Rothchild 79 betaalde ik er 1299 Bfr.

De beste koop in die GCC's was wel eens een kistje Lafite Rothchild aan 52 Bfr/fles. Maar dat is een andere "histoire" ( niet bij Denon)

En ook de Mouton Rothchild 1990 aan 1/10 van de prijs. Men was wellicht een nulleke vergeten.( Niet bij Denon)

Na nen tijd begint je toch dit GCC gedoe wel te relativeren.Sleepy
Van mijne Fleur Haut Gaussens 2003 ben ik nu ook van aan't genieten.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Gandalf - 29-10-2013 11:00 PM

Don Quichotte, ik stuur je een PB !!!
Je doet een belletje rinkelen Wink


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - m.meeuse - 02-05-2014 03:20 PM

Ik heb me ingeschreven omdat ik in mijn bescheiden keldertje een flesje heb liggen die ik 10 jaar geleden heb gekregen van een wijnliefhebber.
Het is een Chateau Mouton rothschild 1974 van Philippe Rothschild Pauillac controllee.
iemand enig idee wat deze fles nog waard is?
Laten liggen of toch maar open gaan maken en genieten.
Ik wacht in spanning af.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Justin - 02-05-2014 03:28 PM

(02-05-2014 03:20 PM)m.meeuse schreef:  Ik heb me ingeschreven omdat ik in mijn bescheiden keldertje een flesje heb liggen die ik 10 jaar geleden heb gekregen van een wijnliefhebber.
Het is een Chateau Mouton rothschild 1974 van Philippe Rothschild Pauillac controllee.
iemand enig idee wat deze fles nog waard is?
Laten liggen of toch maar open gaan maken en genieten.
Ik wacht in spanning af.

1974. Niet echt een goed jaar in Pauillac.

Wijn is mijns inziens toch wel al een tijdje voorbij zijn periode van op dronk zijn. Je kunt hem drinken, zonder meer, maar of er veel van te genieten valt? Persoonlijk zou ik de fles als aandenken bewaren en zorgen dat deze goed geconserveerd blijft.

Zie anders cellartracker voor wat meer reviews:
https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=41841

Qua prijs is het heel moeilijk te zeggen. Ik zie ze regelmatig op catawiki voorbij komen en dan gaan ze gemiddeld tussen de 130 en 170 euro weg, met een redelijk tot goede etiket en capsule.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - don quichotte - 02-05-2014 03:37 PM

(02-05-2014 03:20 PM)m.meeuse schreef:  Ik heb me ingeschreven omdat ik in mijn bescheiden keldertje een flesje heb liggen die ik 10 jaar geleden heb gekregen van een wijnliefhebber.
Het is een Chateau Mouton rothschild 1974 van Philippe Rothschild Pauillac controllee.
iemand enig idee wat deze fles nog waard is?
Laten liggen of toch maar open gaan maken en genieten.
Ik wacht in spanning af.

Daar zou ik me geen grote verwachtingen over maken. Heb van die jaargang 1974 ( geen groots jaar) ook nog een flesje liggen.
Einde van de jaren 80 was deze wijn al uitgeleefd of uitgeput.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 02-05-2014 04:32 PM

Met andere woorden: Verkopen op een veiling of via Belgian Winewatchers en er jezelf een paar echt goede flesjes mee kopen...


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 02-01-2015 11:24 PM

Eindelijk was het zover - het moment om de Mouton Rothschild 1994 te kraken.
Gekocht op veiling, etiket met wat waterschade, kurk en niveau nog zeer goed.

Had hier veel van verwacht, toch een 20-tal jaar in de fles - maar voor mij een sisser.
De neus op zich was zeer aangenaam, een geurig boeket kwam me tegemoet bij het openen van de fles.
Kleur - nog een mooie rode kleur, zelf een licht paarse rand in het glas.
De smaak daarentegen viel eerder tegen - heel wat zuren in de mond.
Had gehoopt dat de wijn na een uurtje lucht happen ( gedecanteerd ) zou evolueren, maar helaas.

Geen slechte wijn, maar zeker geen 200+ Euro fles naar mijn mening.
Een slechte fles en pech gehad, of toch het jaartal 94 dat me parten speelde ?

Met nog de 1971 / 1978 / 1990 op wacht, vermoedelijk allemaal dit jaar te openen.

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - don quichotte - 02-01-2015 11:47 PM

(02-01-2015 11:24 PM)Mathijs81 schreef:  .............................................

Geen slechte wijn, maar zeker geen 200+ Euro fles naar mijn mening.
Een slechte fles en pech gehad, of toch het jaartal 94 dat me parten speelde ?

Met nog de 1971 / 1978 / 1990 op wacht, vermoedelijk allemaal dit jaar te openen.

Mathijs

Naar mijn mening 25 Euro waard. Cool
De 1971 mag je ook vergeten en de 78 kan een openbaring zijn en zelfs nog bewaarpotentieel hebben van de 90 had ik er 10 die ik onder tussentijd allemaal heb verzet. ( kocht deze kist met 10 flessen aan 1:10 van de prijs; ik vraag me nog altijd af wie deze 10 flessen liet liggen en de 2 andere kocht woeha )


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 17-02-2015 01:47 PM

Mouton Rothschild .... ongekende hoogtes met de 1967, diepe teleurstelling met de 1994.
Volgende poging was er eentje zondag laatst ... de 1971 - niveau goed, toestand fles / etiket iets minder.
Aangekocht uit de kelder van een gepensioneerde restauranthouder.

Kleur - licht rood, overwegend bruin - roestbruine kleur
Neus - stofferig en vooral wat hints naar porto
Smaak - flets en oud ( na verloop van tijd lichte smaak van tabak en koffie )
Afdronk - weinig tot geen eigenlijk - wel een punch qua alcohol

Duidelijk een fles die de tijd heeft overleefd, maar niet met de nodige gratie.
Quotatie .... jaartal was 1971 .... deze krijgt dan ook 71/100 ( genereus zijnde )

Mathijs

[attachment=1045] [attachment=1046]


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 17-02-2015 02:21 PM

(17-02-2015 01:47 PM)Mathijs81 schreef:  Mouton Rothschild .... ongekende hoogtes met de 1967, diepe teleurstelling met de 1994.
Volgende poging was er eentje zondag laatst ... de 1971 - niveau goed, toestand fles / etiket iets minder.
Aangekocht uit de kelder van een gepensioneerde restauranthouder.

Kleur - licht rood, overwegend bruin - roestbruine kleur
Neus - stofferig en vooral wat hints naar porto
Smaak - flets en oud ( na verloop van tijd lichte smaak van tabak en koffie )
Afdronk - weinig tot geen eigenlijk - wel een punch qua alcohol

Duidelijk een fles die de tijd heeft overleefd, maar niet met de nodige gratie.
Quotatie .... jaartal was 1971 .... deze krijgt dan ook 71/100 ( genereus zijnde )

Mathijs

Oeps, jammer...
Ik herken je urge om zulke wijnen te proeven, Mathijs, heb dat ook gehad. Maar ik vrees dat er nog een aantal teleurstellingen zullen volgen. Een premier cru is altijd te duur betaald, gewoon door de wet van vraag en aanbod. En er zijn tal van andere GCC s uit de jaren 70, 80, 90 die gewoonweg beter presteerden dan sommige premiers uit die periode. Natuurlijk kan zo n wijn uit een goed jaar fabuleus zijn, maar dat kon bvb een Lagrange 1990 en een Giscours 1975 voor mij ook.
Probeer eerder zulke wijnen terug te vinden in betere jaren, ik denk dat je dan echt wel het pure genot van een oudere Bordeauxwijn zal terugvinden.
cheers


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 19-02-2015 12:27 PM

@ Vinejo - probleem met oudere jaren is het succes van de jongere jaren.
De kwaliteit was minder, maar de prijzen van oudere jaren stijgen door het succes van de jongere jaren.

Niettemin, ik ben een "sucker" voor oude wijntjes .... de stock is bijna uitgedroogd, maar toch nog :

Angelus - 1966 + 1975
Cheval Blanc - 1973 + 1974 + 1979
Ducru Beaucaillou - 1966
Figeac - 1970
Haut Brion - 1974
Latour - 1979
Palmer - 1979
Margaux - 1979
Mouton - 1978

En al dit lekkers gaat ooit nog open - jammer genoeg weinig tot geen liefhebbers hiervoor.

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 20-02-2015 08:30 PM

(19-02-2015 12:27 PM)Mathijs81 schreef:  @ Vinejo - probleem met oudere jaren is het succes van de jongere jaren.
De kwaliteit was minder, maar de prijzen van oudere jaren stijgen door het succes van de jongere jaren.

Niettemin, ik ben een "sucker" voor oude wijntjes .... de stock is bijna uitgedroogd, maar toch nog :

Angelus - 1966 + 1975
Cheval Blanc - 1973 + 1974 + 1979
Ducru Beaucaillou - 1966
Figeac - 1970
Haut Brion - 1974
Latour - 1979
Palmer - 1979
Margaux - 1979
Mouton - 1978

En al dit lekkers gaat ooit nog open - jammer genoeg weinig tot geen liefhebbers hiervoor.

Mathijs

Weinig wijnliefhebbers kunnen idd oude wijnen appreciëren (ik wel Wink )
Je verdere stock ziet er alvast zeer veelbelovend uit, enkel bij de Cheval Blancs heb ik grote twijfels..


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 20-02-2015 08:45 PM

Naar ik meen heb ik in 2013 nog een Cheval Blanc 1974 gedegusteerd bij vrienden en ik vond deze nog overheerlijk.
Voor de rest 'verslaafd' aan de 1979 - van de groten nog nooit een slechte fles gehad.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 20-02-2015 08:48 PM

(20-02-2015 08:45 PM)Mathijs81 schreef:  Naar ik meen heb ik in 2013 nog een Cheval Blanc 1974 gedegusteerd bij vrienden en ik vond deze nog overheerlijk.
Voor de rest 'verslaafd' aan de 1979 - van de groten nog nooit een slechte fles gehad.

Dronk ook al verscheidene 1979 (ondermeer Ducru, maar ook minder gerenommeerde namen ) en telkens mooie wijnen (was een jaar dat énorm traagrijpende wijnen voortbracht).
Heb oa nog Ormes de Pez, Cos Labory en Grand Puy Ducasse van dat jaar liggen, ookdaar ben ik meer dan gerust in.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Venne - 21-02-2015 02:13 PM

Dien 73 gaat zeker niet versleten zijn! KK en ik lusten dat zeker!:-)


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Bert - 21-02-2015 09:35 PM

'k heb hier geen enkele wijn uit die lijst die ik niet zou lusten Smile


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - macro - 18-05-2015 10:15 AM

Gisterenmiddag geheel onverwachts een 1975 Mouton Rothschild mogen degusteren tussen al het andere geweld dat ik voorzien had ... vrienden hadden een kado'ke meegebracht applaus
Zo'n gasten mogen nog over mijne vloer komen Tongue
Manmanman... dat een wijn na 40 jaar nog zo veel plezier kan geven...
bruinrode kleur natuurlijk,tabac,cederhout,nog steeds zachte tannines.
De wijn had zelfs nog even nodig om mooi open te komen in het glas !
Een afdronk... daar kwam geen einde aan... En ook nu weer, denk dat we misschien nog 10min. aan ons leeg glas zijn blijven snuffelen...
Nu weet ik waarom sommige wijnen wat meer moeten kosten .
I love Pauillac.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 18-05-2015 10:47 AM

(18-05-2015 10:15 AM)macro schreef:  Gisterenmiddag geheel onverwachts een 1975 Mouton Rothschild mogen degusteren tussen al het andere geweld dat ik voorzien had ... vrienden hadden een kado'ke meegebracht applaus
Zo'n gasten mogen nog over mijne vloer komen Tongue
Manmanman... dat een wijn na 40 jaar nog zo veel plezier kan geven...
bruinrode kleur natuurlijk,tabac,cederhout,nog steeds zachte tannines.
De wijn had zelfs nog even nodig om mooi open te komen in het glas !
Een afdronk... daar kwam geen einde aan... En ook nu weer, denk dat we misschien nog 10min. aan ons leeg glas zijn blijven snuffelen...
Nu weet ik waarom sommige wijnen wat meer moeten kosten .
I love Pauillac.

Schitterend!!
Ik wil ook zulke vrienden... Wink


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 18-05-2015 09:59 PM

Tja, een oude Mouton kan smaken - zelf al verschillende oudere jaren kunnen / mogen degusteren.
( 1967 / 1971 / 1973 / 1976 / 1978 / 1979 )


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 13-08-2015 09:15 PM

Heren - ik mocht vandaag mijn 34ste verjaardag vieren en daar hoort een fles wijn bij.
Laat mij dan de duurste fles uit mijn kelder halen .... een Mouton Rothschild 1990.
Nu de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat deze van tamelijk dubieuze herkomst is.
Lees - vermoedelijk nooit optimaal bewaard ( etiket toont sporen van overmatig vocht ).
Een eerdere 1994 van dezelfde bron bracht niet wat het had moeten brengen.

Met een bang hart de fles open .... en ..... bingo !!!! Een viertal uur in de karaf en dan proeven maar.

Zoals altijd heb ik moeite om Mouton te plaatsen, mijn voorkeur gaat naar de oudere jaartallen.
Niettemin, dit is een sublieme wijn, dan vooral de neus en de enorm lange afdronk.
Het verhaal tussen neus en afdronk zit niet helemaal correct, maar dat kan aan de bewaring liggen.

Maar ... we hebben prachtige wijn gedronken vanavond EN ons geamuseerd .... super !

Mathijs

[attachment=1288]


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Fre - 13-08-2015 09:29 PM

Niet slecht om je verjaardag te vieren. Geniet ervan en proficiat!


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Vinogan(s) - 14-08-2015 09:10 AM

(13-08-2015 09:15 PM)Mathijs81 schreef:  Heren - ik mocht vandaag mijn 34ste verjaardag vieren en daar hoort een fles wijn bij.

Lees - vermoedelijk nooit optimaal bewaard ( etiket toont sporen van overmatig vocht ).

Mathijs

Ik heb me altijd laten wijsmaken dat een (te) vochtige kelder inderdaad je etiketten aantast, maar in se geen slechte invloed heeft op de wijn zelf.

Te droog dan kan de kurk uitdrogen en te warm versnelt evolutie (te koud stopt dan weer de evolutie).

Dus ja...

Proficiat trouwens!


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Olivier - 14-08-2015 11:20 AM

Happy birthday! wat moet dat worden als je 40 wordt en al dan niet mid-life crisis hebt? Wink


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 11-11-2015 11:11 PM

Tja .... mooie herinneringen, soms moet een mens ze oproepen op een matige woensdagavond.
En dat besliste ik dan ook te doen .... reikend in het geheugen naar die mooie vrijdagnamiddag in Bordeaux.
Prachtig weer .... op een bankje zitten, wachtend op een rondleiding doorheen Chateau Mouton Rothschild.
Gewoon, gelukkig wezen - al was de vakantie bijna ten einde - we went out with a bang !!!

Het kan poëzie wezen, mijn voorliefde voor oude Mouton, en dat was het vanavond overduidelijk ook.
Een fles - meermaals in en uit de kelder - die zich uiteindelijk deze avond gewonnen moest geven.

Mouton Rothschild 1978 - goeie bron, slecht etiket, goed afgevuld niveau - start !

Kurk - heel voorzichtig, doch ondanks de goeie bedoelingen, in twee stukken eruit.
Neus & snel even proeven - NIET gekurkt en direct al een wow effect.

Een intense versmelting van geuren en smaken .... tabak, hout, bosgrond, sigaren en zoveel meer.

Subliem - de wijn die zich volledig ontplooit, niet capituleren en trots rechtop blijft van begin tot einde.
Deels vergane glorie, die nog één keer alles geeft wat het kan geven om dan in een leeg glas te eindigen.

Oude Mouton .... pure poëzie .... Heart

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Benz - 11-11-2015 11:17 PM

(11-11-2015 11:11 PM)Mathijs81 schreef:  Tja .... mooie herinneringen, soms moet een mens ze oproepen op een matige woensdagavond.
En dat besliste ik dan ook te doen .... reikend in het geheugen naar die mooie vrijdagnamiddag in Bordeaux.
Prachtig weer .... op een bankje zitten, wachtend op een rondleiding doorheen Chateau Mouton Rothschild.
Gewoon, gelukkig wezen - al was de vakantie bijna ten einde - we went out with a bang !!!

Het kan poëzie wezen, mijn voorliefde voor oude Mouton, en dat was het vanavond overduidelijk ook.
Een fles - meermaals in en uit de kelder - die zich uiteindelijk deze avond gewonnen moest geven.

Mouton Rothschild 1978 - goeie bron, slecht etiket, goed afgevuld niveau - start !

Kurk - heel voorzichtig, doch ondanks de goeie bedoelingen, in twee stukken eruit.
Neus & snel even proeven - NIET gekurkt en direct al een wow effect.

Een intense versmelting van geuren en smaken .... tabak, hout, bosgrond, sigaren en zoveel meer.

Subliem - de wijn die zich volledig ontplooit, niet capituleren en trots rechtop blijft van begin tot einde.
Deels vergane glorie, die nog één keer alles geeft wat het kan geven om dan in een leeg glas te eindigen.

Oude Mouton .... pure poëzie .... Heart

Mathijs

Schitterend, met aangepast wijnglas en al cheers


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 11-11-2015 11:55 PM

(11-11-2015 11:11 PM)Mathijs81 schreef:  Tja .... mooie herinneringen, soms moet een mens ze oproepen op een matige woensdagavond.
En dat besliste ik dan ook te doen .... reikend in het geheugen naar die mooie vrijdagnamiddag in Bordeaux.
Prachtig weer .... op een bankje zitten, wachtend op een rondleiding doorheen Chateau Mouton Rothschild.
Gewoon, gelukkig wezen - al was de vakantie bijna ten einde - we went out with a bang !!!

Het kan poëzie wezen, mijn voorliefde voor oude Mouton, en dat was het vanavond overduidelijk ook.
Een fles - meermaals in en uit de kelder - die zich uiteindelijk deze avond gewonnen moest geven.

Mouton Rothschild 1978 - goeie bron, slecht etiket, goed afgevuld niveau - start !

Kurk - heel voorzichtig, doch ondanks de goeie bedoelingen, in twee stukken eruit.
Neus & snel even proeven - NIET gekurkt en direct al een wow effect.

Een intense versmelting van geuren en smaken .... tabak, hout, bosgrond, sigaren en zoveel meer.

Subliem - de wijn die zich volledig ontplooit, niet capituleren en trots rechtop blijft van begin tot einde.
Deels vergane glorie, die nog één keer alles geeft wat het kan geven om dan in een leeg glas te eindigen.

Oude Mouton .... pure poëzie .... Heart

Mathijs

Heel mooi beschreven!


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Jordaens - 12-11-2015 11:24 AM

Mouton '78 kwam op de markt met twee verschillende etiketten. Het ontwerp van Jean-Paul Riopelle had links soms grote "rondekes" en soms kleine. Verder heb ik het altijd opmerkelijk gevonden, dat Mouton, van de vijf 1e grands crus, altijd het laagste niveau wijn in de fles heeft in oudere jaargang.

Hoe was hier "goed afgevuld niveau"? ts? vts? Dat zou een succes zijn.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 12-11-2015 01:26 PM

(11-11-2015 11:17 PM)Benz schreef:  Schitterend, met aangepast wijnglas en al cheers

Klopt - ik heb op Chateau zelf een setje van twee glazen gekocht.
Ik heb een set van zes degustatieglazen van Lafite Rothschild, maar (nog) niet kunnen gebruiken Confused.

(12-11-2015 11:24 AM)Jordaens schreef:  Hoe was hier "goed afgevuld niveau"? ts? vts? Dat zou een succes zijn.

Niveau was zeer goed - zo'n 2cm onder de kurk - goed bewaard.

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Jordaens - 12-11-2015 02:59 PM

Toch geen Mouton in Lafite-glazen zeker... Hou die Rothschilds uit elkaar, ze komen niet goed overeen...


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 12-11-2015 06:31 PM

(12-11-2015 02:59 PM)Jordaens schreef:  Toch geen Mouton in Lafite-glazen zeker... Hou die Rothschilds uit elkaar, ze komen niet goed overeen...

Haha .... neen, Mouton in Mouton glazen, Lafite glazen vangen momenteel enkel stof Sad.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 16-11-2015 09:52 PM

En omdat het moment er duidelijk om vroeg .... bracht hij deze Mouton Rothschild 1992 op tafel.
Wetende dat hij enorm verknocht is aan zijn Mouton flessen, apprecieerde ik het gebaar dan ook enorm.
"Nonkel Dieter Tongue" een man met een groot hart op de juiste plaats .... en een mooie kelder.

Dus Mouton Rothschild 1992 - niet meteen het meest sexy jaar - maar het blijft Mouton.

En dat werd ook al snel duidelijk in het glas .... een neus om "U" tegen te zeggen.
Prachtige typische Mouton geur, vol diepgaande kruidige geuren en zo veel meer.
Een lichtbruine toets in het glas, een wijn die duidelijk niet teveel meer overschot heeft.
Maar de smaak .... de smaak .... oh zo mooi, zo complex en toch zo simpel.
Prachtige afsluiter van een prachtige nostalgische avond .... legendarisch opnieuw.

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Pietn - 18-02-2016 10:57 PM

Heb een vraagje, een collega van mij en ook wijnliefhebber kreeg van zijn vader een mouton rothschild van 1978. Hij had daar enkele vraagjes rond. De wijn is goed bewaard geweest.

- is 78 een goede jaargang?

- is er nog bewaarpotentieel of is ie over zijn top?

- wat is de waarde van die fles ( gaat hem niet verkopen daar zijn vader hem gaf)

Alvast bedankt!


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 19-02-2016 12:38 AM

Om van mijn toch een antwoord op uw vragen te geven

- is 78 een goede jaargang ? Eerlijk gezegd geen idee.

- is er nog bewaarpotentieel of is ie over zijn top? Dit zal ieder verder afbrokkelen, nu drinken is de boodschap.

- wat is de waarde van die fles - op idealwine staat die aan 186,25 Euro

Ik mocht recent een fles van 1978 proberen en werd er totaal lyrisch van.
De puristen onder ons zouden deze fles vermoedelijk al 20 jaar eerder gedronken hebben.
Maar ik hou van oude Mouton en deze 1978 was een openbaring.

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Pietn - 19-02-2016 08:49 AM

(19-02-2016 12:38 AM)Mathijs81 schreef:  Om van mijn toch een antwoord op uw vragen te geven

- is 78 een goede jaargang ? Eerlijk gezegd geen idee.

- is er nog bewaarpotentieel of is ie over zijn top? Dit zal ieder verder afbrokkelen, nu drinken is de boodschap.

- wat is de waarde van die fles - op idealwine staat die aan 186,25 Euro

Ik mocht recent een fles van 1978 proberen en werd er totaal lyrisch van.
De puristen onder ons zouden deze fles vermoedelijk al 20 jaar eerder gedronken hebben.
Maar ik hou van oude Mouton en deze 1978 was een openbaring.

Mathijs

Bedankt voor jouw mening!Tongue


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 19-02-2016 09:18 AM

(18-02-2016 10:57 PM)Pietn schreef:  Heb een vraagje, een collega van mij en ook wijnliefhebber kreeg van zijn vader een mouton rothschild van 1978. Hij had daar enkele vraagjes rond. De wijn is goed bewaard geweest.

- is 78 een goede jaargang?

- is er nog bewaarpotentieel of is ie over zijn top?

- wat is de waarde van die fles ( gaat hem niet verkopen daar zijn vader hem gaf)

Alvast bedankt!

Ik dronk deze wijn al twee keer, de 1981 en de 1999.
De 81, net als 78 ook geen echt topjaar (eerder gemiddeld tot goed) was nog verrassend mooi.
Van 78 dronk ik ook al een paar mooie wijnen (Lagrange bvb).
Toch zou ik persoonlijk deze wijn niet meer openen.
De romantiek van overprijsde miljonairswijnen is iets voor beginnende wijnliefhebbers.
De kans op een gekurkte of foute fles bestaat ook.
Als je er 200 euro zou voor krijgen (mss geven de Chinezen dit nog, probeer eens Belgian Winewatchers) kan je 4 topwijnen kopen die je evenveel of meer genot zullen schenken en die de herinnering aan de vader evengoed kunnen in stand houden (4x zelfs ;-) )


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Pietn - 19-02-2016 12:59 PM

(19-02-2016 09:18 AM)vinejo schreef:  
(18-02-2016 10:57 PM)Pietn schreef:  Heb een vraagje, een collega van mij en ook wijnliefhebber kreeg van zijn vader een mouton rothschild van 1978. Hij had daar enkele vraagjes rond. De wijn is goed bewaard geweest.

- is 78 een goede jaargang?

- is er nog bewaarpotentieel of is ie over zijn top?

- wat is de waarde van die fles ( gaat hem niet verkopen daar zijn vader hem gaf)

Alvast bedankt!

Ik dronk deze wijn al twee keer, de 1981 en de 1999.
De 81, net als 78 ook geen echt topjaar (eerder gemiddeld tot goed) was nog verrassend mooi.
Van 78 dronk ik ook al een paar mooie wijnen (Lagrange bvb).
Toch zou ik persoonlijk deze wijn niet meer openen.
De romantiek van overprijsde miljonairswijnen is iets voor beginnende wijnliefhebbers.
De kans op een gekurkte of foute fles bestaat ook.
Als je er 200 euro zou voor krijgen (mss geven de Chinezen dit nog, probeer eens Belgian Winewatchers) kan je 4 topwijnen kopen die je evenveel of meer genot zullen schenken en die de herinnering aan de vader evengoed kunnen in stand houden (4x zelfs ;-) )

Bedankt voor de info! Ie gaat hier tevreden mee zijn!


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Jordaens - 19-02-2016 01:20 PM

1978 was een behoorlijk goed jaar, maar 200 euro lijkt me wel een erg groot succes.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 12-03-2016 08:36 PM

Doeme toch ..... ik had er toch zo naar uit gekeken ... naar deze Mouton Rothschild 1975.

Zoals steeds wat gesukkel met de kurk en ook deze kwam er in twee delen uit.
Neus - zoals verwacht vol koffie, tabak en aardse tonen.
Kleur - niet zo bruin als ik had gedacht, nog een minuscule hint rood
Smaak - rond in de mond, maar flets en ja ... afgeleefd
Afdronk - ook hier tertiair, kort en zwak

Na 1/2 uurtje in de fles bleek de wijn dan ook geoxideerd te smaken en dus niet verder te genieten.
Het was een poging waard, maar jammer genoeg is deze poging in de pompbak terecht gekomen.

De reservefles ( Nenin 2005 ) bleek dan nog eens gekurkt te zijn - ik had mijne zaterdagavond toch anders gepland censor.

[attachment=1847]

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Dc - 24-03-2016 08:58 PM

Le petit mouton de mouton Rothschild 1998

Kleur: Lichte evolutie merkbaar in de rand. Rode kleur nog wel (lichtjes richting 'baksteen')[/align]
Geur: Lichte kers, maar fruit stilletjes naar de achtergrond verdrongen. Tertiaire geuren komen opzetten: ceder, gebrande koffie, aards, champignons,... Complexe, interessante neus
Mond: Zeer mooi, nog steeds vol, mooie lange afdronk, geïntegreerde tannines.

Eerste (en hopelijk niet laatsteTongue) kennismaking met dit bekende wijnhuis. Het is hun 2de wijn maar voor mij zeker een schot in de roos. Wat kan een mens nog meer verlangen op een donderdagavond Smile


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 24-03-2016 09:08 PM

(24-03-2016 08:58 PM)Dc schreef:  Le petit mouton de mouton Rothschild 1998

Kleur: Lichte evolutie merkbaar in de rand. Rode kleur nog wel (lichtjes richting 'baksteen')[/align]
Geur: Lichte kers, maar fruit stilletjes naar de achtergrond verdrongen. Tertiaire geuren komen opzetten: ceder, gebrande koffie, aards, champignons,... Complexe, interessante neus
Mond: Zeer mooi, nog steeds vol, mooie lange afdronk, geïntegreerde tannines.

Eerste (en hopelijk niet laatsteTongue) kennismaking met dit bekende wijnhuis. Het is hun 2de wijn maar voor mij zeker een schot in de roos. Wat kan een mens nog meer verlangen op een donderdagavond Smile

Ola, efkens t zot in de kop..? Wink


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Benz - 24-03-2016 09:22 PM

(24-03-2016 09:08 PM)vinejo schreef:  
(24-03-2016 08:58 PM)Dc schreef:  Le petit mouton de mouton Rothschild 1998

Kleur: Lichte evolutie merkbaar in de rand. Rode kleur nog wel (lichtjes richting 'baksteen')[/align]
Geur: Lichte kers, maar fruit stilletjes naar de achtergrond verdrongen. Tertiaire geuren komen opzetten: ceder, gebrande koffie, aards, champignons,... Complexe, interessante neus
Mond: Zeer mooi, nog steeds vol, mooie lange afdronk, geïntegreerde tannines.

Eerste (en hopelijk niet laatsteTongue) kennismaking met dit bekende wijnhuis. Het is hun 2de wijn maar voor mij zeker een schot in de roos. Wat kan een mens nog meer verlangen op een donderdagavond Smile

Ola, efkens t zot in de kop..? Wink

Idd. schitterend cheers


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 23-07-2016 10:59 PM

En dan vanavond mijn laatste fles Mouton uit de jaren 70 ..... Mouton Rothschild 1979.

In principe weinig hoop ( moeilijke kurk en mid shoulder level ), maar ongegrond.

+ Kleur - oranjebruine randen, mooi licht rood ( lees Bourgogne kleur )
+ Neus - volop tabak, koffie, sigarenkistje, gekookt fruit, hout, zoet
+ Smaak - lekker compleet in de mond, totaal geen tannines meer, ook geen zuren.
Zeer aardse smaken, gedroogde geurige tabak, lekker zacht langsheen de tanden.
+ Afdronk - zeer aards, toch lichte kruidigheid, snoeperig, zoete toetsen

Nogmaals, niet voor iedereen, maar dit herinnert me eraan waarom ik van oude Mouton hou.
Vanaf heden ligt er nog enkel 2000+ in de kelder .... zal ook wel smaken Slurp.

Mathijs

[attachment=2024]


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Corto - 13-10-2016 08:45 PM

Zelfs met 33% korting toch wat boven mijn budget ;-)

https://nl.delhaizewineworld.com/C-28059-Mouton-Rothschild?arbo=1&cmpid=Em-_DWW_w42_NA_DWWNew_Bel_Nl_NA_A_Promo_MoutonRo_NA&utm_campaign=1003982710&utm_content=103735159554&utm_medium=email&utm_source=Emailvision


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - don quichotte - 13-10-2016 09:41 PM

(13-10-2016 08:45 PM)Corto schreef:  Zelfs met 33% korting toch wat boven mijn budget ;-)

https://nl.delhaizewineworld.com/C-28059-Mouton-Rothschild?arbo=1&cmpid=Em-_DWW_w42_NA_DWWNew_Bel_Nl_NA_A_Promo_MoutonRo_NA&utm_campaign=1003982710&utm_content=103735159554&utm_medium=email&utm_source=Emailvision

En dan hebben ze eerst nog hun basisprijzen verhoogd.
Afgekeken van Carrefour? Big Grin


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - carl - 14-10-2016 08:11 PM

(13-10-2016 09:41 PM)don quichotte schreef:  
(13-10-2016 08:45 PM)Corto schreef:  Zelfs met 33% korting toch wat boven mijn budget ;-)

https://nl.delhaizewineworld.com/C-28059-Mouton-Rothschild?arbo=1&cmpid=Em-_DWW_w42_NA_DWWNew_Bel_Nl_NA_A_Promo_MoutonRo_NA&utm_campaign=1003982710&utm_content=103735159554&utm_medium=email&utm_source=Emailvision

En dan hebben ze eerst nog hun basisprijzen verhoogd.
Afgekeken van Carrefour? Big Grin

Ik vrees dat ze op deze manier niet van hun stocks gaan afgeraken. Misschien dat 2 + 4 gratis aantrekkelijker klinkt Smile


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 11-12-2016 10:25 AM

En voilà .... de eerste fles na het millennium is gisteren ontkurkt ....

Mouton Rothschild 2001 ( meegenomen op restaurant )

Bij het proeven stond ie net iets te warm, dus gevraagd om toch nog even te koelen.
Daarna mooi om temperatuur en konden we volop genieten ....

Ook hier enkel mentale notities en na een flinke aperitief en een fles Domaine de Chevalier Blanc 2009.

Maar ik herinner me zeker nog een mooie diepe geur die uit het glas zeeg.
Volle smaak ( vooral zeer sterk en kruidig ), mooi vol en rond in de mond.
Afdronk was subliem, deze bleef dan ook enorm lang hangen ... wow.

Om Koenraad te quoteren ... eindelijk eens een Mouton die perfect op dronk is Big Grin
( licht alluderend naar mijn voorliefde van ouwe 70'er jaren Mouton )

Ieder aan tafel heeft enorm genoten van deze wijn en dat is de bedoeling.
Mouton maakt hier met de 2001 ( een "normaal" jaar ), toch hun reputatie waar.

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 26-12-2016 08:59 PM

Mouton Rothschild 1997

Door MrCoone tijdens Kerstavond op tafel gezet - samen bij een stevige hap.
Kwam van een gemeenschappelijk kennis, altijd top bewaard en dat bleek ook.

Daar waar ik van 1997 niet echt goeie dingen had geproefd / verwacht, bleek die vrees ongegrond.
In alle eerlijkheid, dit was de beste 1997 bdx die ik ooit voorgeschoteld kreeg.

Nog netjes qua kleur
Neusje van pruimen, leder, tabak, grond
Mond nog wat flinterdun rood fruit, ook hier wat tabak
Afdronk nog mooi, maar gaf een wat "versleten" indruk

Geen groots jaar en niet de beste ooit , maar toch nog een "mooie Mouton" Cool.

Grtz,

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 05-01-2017 10:33 PM

Mouton Rothschild 1981

De Mouton van ons geboortejaar, kwam op tafel bij het voorgerecht ( duifje ).
Toch een beetje angst, gezien niet een denderende jaargang - bleek onterecht.

+ Neus - vooral tabak, gebladerte, leder, sigarenkistje
+ Smaak - nog lekker fris in de mond, maar al veel tertiaire toetsen
+ Afdronk - ik herinner me vooral nog mooie pit, lichte cayenne, peperig

Mooie opener van wat een meer dan memorabele avond onder vrienden zou worden.
Perfect "belegen" Mouton, zoals ik deze al meermaals kon proeven ...

[attachment=2338]

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 13-08-2019 11:19 PM

Mouton Rothschild 2001

Ontkurkt op 13/08/2019, destijds in 2015 uit privé kelder aangekocht aan 293,00 €.

Mijne verjaardag (38), dus voelde ik me niet schuldig om een duurdere fles te ontkurken.
Wat telepathie bleek, stond MrCoone onverwacht aan de voordeur, ik duwde hem prompt een glas in de hand. Proeven die handel !!!

- Voorbereiding : 1/2 in karaf, de rest uit de wijnkast gehaald en karaf aangevuld en genoten doorheen avond
- Kleur : nog steeds intens diep rood, lichte waterrand, maar ik haalde er toch een minieme bruine toets uit
- Neus : fijn hout, bessen, hopen aroma's, rokerig in stilstand, (hard) diep fruitig in walsen, enorme snuffelneus
- Mond : mooie zuren, lekker licht, mooi zacht ( had ik harder verwacht ), evenwichtig, wel nog wat tannines, veel overschot
- Afdronk : subliem lang ( MrCoone diende op een bepaald moment te stoppen met tellen ), subtiel, finesse, klassiek Pauillac

Opnieuw, lijkt een doorsnee jaargang voor Mouton, maar niets geeft weg dat deze wijn uit 2001 komt ... nog hopen overschot !

Mathijs

PS - ben ik hier de enige met Mouton in de kelder ? Komaan gasten, waar blijven die TN's ?


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - redacteur - 14-08-2019 08:19 AM

(13-08-2019 11:19 PM)Mathijs81 schreef:  PS - ben ik hier de enige met Mouton in de kelder ? Komaan gasten, waar blijven die TN's ?

Ik dacht dat hier onlangs iemand een 2015 op de kop had getikt... dus als je nog minstens 15 jaar kan wachten op een TN.
Voor mij toch wel meer dan het tienvoudige dat ik aan een fles kan/wil geven.

Klinkt alleszins wel als een belevenis, bedankt voor de TN! cheers


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Jordaens - 14-08-2019 08:35 AM

In de loop der tijden enkele jaargangen (1975, 1985 o.a.) van Mouton geproefd en nooit bijzonder onder de indruk geweest. Als ik dan lees dat een 2016 intussen 590 euro moet kosten, dan heb ik maar één reactie: a rip-off. Wat overigens voor de andere wijnen in die categorie eveneens geldt.

Mouton is geen zeldzame wijn met telkens een paar honderdduizend flessen geproduceerd en presteert m.i. zelfs wat minder dan zijn klassegenoten.

Dus nee, zelfs al kan ik me één of twee flessen per jaar wel permitteren, bij mij geen Mouton (cum suis) in mijn kelder.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - soiando - 14-08-2019 09:26 AM

Had er twee in de kelder, eentje verkocht om mijn aankoopbedrag naar beneden te halen de tweede samen met een vriend op tafel gezet met een goed stuk vlees op de BBQ.
Mouton 1992, geen topjaar maar twas ne Mouton.
Een 5-tal jaar terug open getrokken en natuurlijk een moment vol vragen en verwachtingen. Recht uit de fles.
Het was een zijdezachte wijn mooi rood zonder bruin randje.
We herinneren ons de prachtige kruidige geur met impressies van blonde tabak en kreupelhout.
In de mond laag na laag met een mooie en lange afdronk.
De status van dit domein is hoog en de prijzen zijn dit ook, wij begrepen waarom.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - wvd - 14-08-2019 12:36 PM

Ik heb zelf bijzonder weinig Mouton geproefd, maar ik zie wel dat die 2016 van zowel Neal Martin als Antonio Galloni en Lisa Perrotti-Brown een perfecte score krijgt. Of dat de prijs rechtvaardigt is een andere vraag en dan zijn we weer vertrokken over de Bordelese marketing machine.
Ik verkoop wijnen uit andere regio's die ook een perfecte score kregen maar, hoewel ook duur, toch "maar" een derde of een vierde van deze prijs gaan.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 14-08-2019 01:03 PM

10 jaar geleden Mouton 1999 blind geschonken naast enkele andere 1999s

https://wijnliefhebbers.wordpress.com/2009/12/14/tipsy-tips-en-trips/

Lekker en interessant Wink


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Jordaens - 14-08-2019 05:59 PM

Zijn we hier in uitgesteld relais getuige van de geboorte van het forum?


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 14-08-2019 06:12 PM

(14-08-2019 05:59 PM)Jordaens schreef:  Zijn we hier in uitgesteld relais getuige van de geboorte van het forum?

Klopt! Leuk toeval ;-)


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Jordaens - 14-08-2019 06:25 PM

La mano de dios, dacht ik. "Toeval" is overroepen.


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Biff - 14-08-2019 08:35 PM

(14-08-2019 01:03 PM)vinejo schreef:  10 jaar geleden Mouton 1999 blind geschonken naast enkele andere 1999s

https://wijnliefhebbers.wordpress.com/2009/12/14/tipsy-tips-en-trips/

Lekker en interessant Wink

Chateau Grand Puy Lacoste en Michael Jackson, zálig!
woeha


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - vinejo - 15-08-2019 12:28 AM

(14-08-2019 08:35 PM)Biff schreef:  
(14-08-2019 01:03 PM)vinejo schreef:  10 jaar geleden Mouton 1999 blind geschonken naast enkele andere 1999s

https://wijnliefhebbers.wordpress.com/2009/12/14/tipsy-tips-en-trips/

Lekker en interessant Wink

Chateau Grand Puy Lacoste en Michael Jackson, zálig!
woeha

Big Grin
(In tempore non suspecto ;-) )


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Vinoco - 02-05-2020 09:17 PM

De volgende wijn was er 1 uit mijn kelder waarvan ik wist dat ik de mannen iets liet drinken wat ze nog nooit hadden gehad en ik ook zeker was dat ze compleet op het verkeerde been zouden staan.....en hoe...

De witte Mouton Rothschild Aile D'argent 1994: Expressieve neus van smoking gun. 2 man riepen meteen: "Coche Dury", en inderdaad, de neus doet je in die hoek zetten. In de mond merk je dat het geen chardonnay is al waren de andere proevers daar lastig van af te brengen. Het is ook zo anders als je weet wat het is. Terug naar de wijn. Die is namelijk niet van deze wereld! Pristine Condition uit een kist die pas 2 jaar geleden voor het eerst daglicht zag. Limoengras, Ananas, Gember, tropisch fruit, kruidig, vuursteen. Alles fantastisch verweven met een minuten durende afdronk. Hulde! "We have a winner!" De mannen kwamen er niet uit en zaten op een wijn van 10 jaar oud. Nope, 26 jaar oud and far from over. 98/100


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 15-11-2020 09:58 PM

Le Petit Mouton de Mouton Rothschild 2008

Gekocht in 2014 uit privé kelder ... ik betaalde toen 72,38 € ( gezien huidige prijszetting, een koopje ), fles 1/1.
Een fles die ik weet niet hoeveel keer al in mijn handen gehad heb en telkens terug netjes verstopte .. niet langer.

+ Voorbereiding : gedronken over twee dagen ( dag 1 = 1/2 in karaf + dag 2 = 1/2 direct ex fles )
+ Kleur : totaal geen ouderdom zichtbaar, dit is diep, ondoordringbaar donker, bloedrood
+ Neus : bij de eerste snuif enorm lactisch ( vette room ), maar dat vervloog snel. Veel chocolade, boeket aan gedroogde Provençaalse kruiden.
Nadien ook nog wat anijs, gedroogde bladeren, uitgedroogd leder, voelt vooral heel stevig, boertig en mannelijke aan.
+ Mond : licht contrasterend met de neus ... veel subtieler, gelaagd, zachter, ook hier de chocolade en de kruiden.
Er is ook flink wat pit aanwezig in deze wijn, wel nog een bittertje, krokant zwart fruit, complex, verrassend, cassis, drop, zacht afgeronde tannines
+ Afdronk : heerlijk kruidig, blijft medium lang tot lang hangen, iets molliger dan de mond, hint van confituur van zwarte woudvruchten

Een geslaagd rapport. Aan de huidige prijzen doe ik niet meer mee, dus zeer tevreden dit nog onder de 100 € gevonden te hebben.
Naar mijn menig, perfect op dronk. Kan vermoedelijk nog een flinke stoot mee, maar waarom - verbeteren gaat dit niet doen.

Goed zo - op naar de volgende !

PS - de gegraveerde glazen ter plaatse gekocht ( ik drink niet veel Mouton producten, maar ik gebruik dan wel altijd de glazen ) ... Och, Rothschild en Marketing.

Mathijs


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Biff - 16-11-2020 07:41 AM

thank you voor de tn @Mathijs81!
Ik blijf dit toch ook een heel leuk etiket vinden, en die glazen...tgoh ja, dat maakt het toch net nog iets specialer!


RE: Chateau Mouton Rothschild Pauillac - Mathijs81 - 13-06-2021 10:30 AM

Chateau Mouton Rothschild 2007

Aangekocht uit privé kelder ( 2015 ), prijs 300€, fles 1/1.
In combinatie met een heerlijk stukje gegrild vlees & op verplaatsing.

- Voorbereiding : Mouton notoir voor bezinksel, dus dag rechtop in de wijnkast
Verder werd er geadviseerd om niet de decanteren, dus pop and pour.
- Kleur : te gretig om te proeven, dus niet echt nota's genomen woeha
- Neus : typisch Mouton, je haalt het er direct uit, volop op snelheid, top.
Flink veel hout, doch mooie integratie, iets onrijpe invloeden wel, maar voor de rest klassiek Mouton.
- Mond : gewoonweg perfect, zijdezacht, vol, glijdt zo vlot langsheen de tanden en de tong
- Afdronk : samen met mond, beste feature van deze wijn ... ellenlange afdronk

Wijn & vlees in perfecte harmonie - geweldig food pairing dus !

Edit : als aperitief werd het Ruinart Blanc de Blancs en we sloten af met een halfje Carbonnieux 2015.

Mathijs