wijnliefhebbers
Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais (/thread-4670.html)


Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 16-02-2016 09:54 PM

Diaclase 2014 - Régnié - Domaine les Capréoles

Recentelijk werd deze wijn van dit nieuwe domein aangeboden bij 1 Jour1Vin. Benieuwd als dat ik was heb ik daar toch enkele flesjes van aangekocht omdat ik een goed voorgevoel had.
En mijn voorgevoel was goed (gebeurd niet altijd, hoor!). Ik heb hier een gamay vast met Bourgogne Village niveau. Gamay op een bodem van graniet. Zelden of nooit zo geïmpressioneerd door een nieuwe wijn van een nieuw domein. Oude wijnstokken, op hout gelagerd maar niet overdreven en met gevoel voor finesse. Nu primeert het rood fruit, vooral kers en wat framboos. Met ondersteuning van het hout ook wat ceder en tabak. Fluweligheid (Chambolle?), finesse, kracht en fruit samen gebundeld tot een topproduct. Zeker op te volgen.applaus


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 16-02-2016 11:24 PM

(16-02-2016 09:54 PM)FRANCISPICCART schreef:  Diaclase 2014 - Régnié - Domaine les Capréoles

Recentelijk werd deze wijn van dit nieuwe domein aangeboden bij 1 Jour1Vin. Benieuwd als dat ik was heb ik daar toch enkele flesjes van aangekocht omdat ik een goed voorgevoel had.
En mijn voorgevoel was goed (gebeurd niet altijd, hoor!). Ik heb hier een gamay vast met Bourgogne Village niveau. Gamay op een bodem van graniet. Zelden of nooit zo geïmpressioneerd door een nieuwe wijn van een nieuw domein. Oude wijnstokken, op hout gelagerd maar niet overdreven en met gevoel voor finesse. Nu primeert het rood fruit, vooral kers en wat framboos. Met ondersteuning van het hout ook wat ceder en tabak. Fluweligheid (Chambolle?), finesse, kracht en fruit samen gebundeld tot een topproduct. Zeker op te volgen.applaus

Waw..! Beaujolais gaat ons nog veel plezier bezorgen de volgende jaren...


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 27-07-2016 06:35 PM

Cossinelle 2015 - Domaine Les Capréoles - AOP Beaujolais Villages

Dit domein in maart jongstleden bezocht en enorm gecharmeerd geweest door de hoge kwaliteit van de wijnen van Cédric Lecareux uit Régnié. 2014 was de allereerste jaargang van deze wijnbouwer. Toen we daar waren hebben we ook de 2015-wijnen op vat kunnen proeven. Ronduit schitterend!
De Cossinelle is de rosé van het domein. Uiteraard 100% Gamay. De neus doet denken aan een zomers bloemenboeket met daarrond wat rijpe perziken en abrikozen. De smaak is fris en elegant, een echte appetizer. Meer wit rijp fruit dan rode vruchten. In de afdronk een licht aangenaam bittertje. Voor mij een echt toppertje in rosé Slurp


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 29-04-2017 08:43 PM

l'Amourgandise - AOP Beaujolais Lantignié - 2016 - Domaine les Capréoles
Ah, wat kan goed gemaakte Gamay toch heerlijk smaken. Dit is zo een "no nonsense" gamay die gemaakt is om onmiddellijk plezier te schenken. In de neus griottes, blauwe bessen, vanille en lentebloesems. Zeker ook die zalige geuren van violetjes. De mond is boordevol fruit, finessevol, zacht, met zalvende tannines. Een charmante wijn die elke terughoudendheid naar deze druif doet schrompelen.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 29-04-2017 11:26 PM

(29-04-2017 08:43 PM)FRANCISPICCART schreef:  l'Amourgandise - AOP Beaujolais Lantignié - 2016 - Domaine les Capréoles
Ah, wat kan goed gemaakte Gamay toch heerlijk smaken. Dit is zo een "no nonsense" gamay die gemaakt is om onmiddellijk plezier te schenken. In de neus griottes, blauwe bessen, vanille en lentebloesems. Zeker ook die zalige geuren van violetjes. De mond is boordevol fruit, finessevol, zacht, met zalvende tannines. Een charmante wijn die elke terughoudendheid naar deze druif doet schrompelen.

En de naam..La Gourmandise wordt L' Amourgandise...schitterend!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 10-05-2017 08:55 PM

Diaclase 2015 - Régnié - Domaine Les Capréoles

Tweede jaargang voor dit jonge domein. In de Bourgogne Aujourd'hui stond dit domein als "Valeur sûre" en dat is toch wel straf voor een domein dat zijn 2de jaargang heeft gevinifieerdBlush
Desalniettemin, ze hebben wel gelijk. Ze geven hier een 17 aan en dat is dik verdiend. Wat een intense kleur voor een gamay, heel vet, super geconcentreerd. Hout is in deze fase van de wijn nog wat dominant maar het donker fruit staat te springen om te overheersen. Een mooie combinatie van kracht, fruit en de finesse van een goede Bourgogne. Een heel lange afdronk in de finale complementeert deze charmante wijn.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 11-07-2017 07:21 PM

Hier (eindelijk) de 2015 Diaclase in het glas.
Intrigerende neus, lactisch, wat verf, braambes, cassis, hout.
Zelfs een Pomerolneuske volgens Don.
Zeer mooie structuur in de mond, gecombineerd met een verbazende fraicheur. Knapperig, mooie zuurtjes, wat toast in de afdronk.
Lekkerrrrrrrrrr....

Gouden tip van Francis!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 11-07-2017 09:05 PM

(11-07-2017 07:21 PM)vinejo schreef:  Hier (eindelijk) de 2015 Diaclase in het glas.
Intrigerende neus, lactisch, wat verf, braambes, cassis, hout.
Zelfs een Pomerolneuske volgens Don.
Zeer mooie structuur in de mond, gecombineerd met een verbazende fraicheur. Knapperig, mooie zuurtjes, wat toast in de afdronk.
Lekkerrrrrrrrrr....

Gouden tip van Francis!

thumbsup Bedankt voor de appreciatie. Hopelijk hebben die wijnbouwers gisteren weer niet teveel schade geleden.
http://www.larvf.com/vin-les-orages-ont-provoque-des-degats-dans-le-nord-du-vignoble-du-beaujolais,4555614.asp


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 11-07-2017 10:27 PM

(11-07-2017 09:05 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(11-07-2017 07:21 PM)vinejo schreef:  Hier (eindelijk) de 2015 Diaclase in het glas.
Intrigerende neus, lactisch, wat verf, braambes, cassis, hout.
Zelfs een Pomerolneuske volgens Don.
Zeer mooie structuur in de mond, gecombineerd met een verbazende fraicheur. Knapperig, mooie zuurtjes, wat toast in de afdronk.
Lekkerrrrrrrrrr....

Gouden tip van Francis!

thumbsup Bedankt voor de appreciatie. Hopelijk hebben die wijnbouwers gisteren weer niet teveel schade geleden.
http://www.larvf.com/vin-les-orages-ont-provoque-des-degats-dans-le-nord-du-vignoble-du-beaujolais,4555614.asp

Oeioei...hopelijk niet bij Capreoles..
En men spreekt ook van Moulin a Vent... Rottiers heeft in 2016 al zoveel verloren...Sad


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Olivier - 12-07-2017 02:27 PM

(11-07-2017 07:21 PM)vinejo schreef:  Hier (eindelijk) de 2015 Diaclase in het glas.
Intrigerende neus, lactisch, wat verf, braambes, cassis, hout.
Zelfs een Pomerolneuske volgens Don.
Zeer mooie structuur in de mond, gecombineerd met een verbazende fraicheur. Knapperig, mooie zuurtjes, wat toast in de afdronk.
Lekkerrrrrrrrrr....

Gouden tip van Francis!

zalige wijn! in de neus niet echt herkenbaar als Beaujolais, maar op zich wel een zeer mooie neus die eerder op het zwart fruit zit dan het rood. Maar dan in de mond een enorm frisse wijn met zuren en tannines die kraken dat het een lieve lust is. Dit is echt een wijn die je in huis wil hebben. En die nog lang zal meegaan.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 12-07-2017 06:22 PM

(12-07-2017 02:27 PM)Olivier schreef:  
(11-07-2017 07:21 PM)vinejo schreef:  Hier (eindelijk) de 2015 Diaclase in het glas.
Intrigerende neus, lactisch, wat verf, braambes, cassis, hout.
Zelfs een Pomerolneuske volgens Don.
Zeer mooie structuur in de mond, gecombineerd met een verbazende fraicheur. Knapperig, mooie zuurtjes, wat toast in de afdronk.
Lekkerrrrrrrrrr....

Gouden tip van Francis!

zalige wijn! in de neus niet echt herkenbaar als Beaujolais, maar op zich wel een zeer mooie neus die eerder op het zwart fruit zit dan het rood. Maar dan in de mond een enorm frisse wijn met zuren en tannines die kraken dat het een lieve lust is. Dit is echt een wijn die je in huis wil hebben. En die nog lang zal meegaan.

Dag twee toch wat vluchtigheid in de neus (ook dag 1 al opgemerkt). Hout ook wat dominanter, moet nog wat integreren toch.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 14-07-2017 01:41 PM

(12-07-2017 06:22 PM)vinejo schreef:  
(12-07-2017 02:27 PM)Olivier schreef:  
(11-07-2017 07:21 PM)vinejo schreef:  Hier (eindelijk) de 2015 Diaclase in het glas.
Intrigerende neus, lactisch, wat verf, braambes, cassis, hout.
Zelfs een Pomerolneuske volgens Don.
Zeer mooie structuur in de mond, gecombineerd met een verbazende fraicheur. Knapperig, mooie zuurtjes, wat toast in de afdronk.
Lekkerrrrrrrrrr....

Gouden tip van Francis!

zalige wijn! in de neus niet echt herkenbaar als Beaujolais, maar op zich wel een zeer mooie neus die eerder op het zwart fruit zit dan het rood. Maar dan in de mond een enorm frisse wijn met zuren en tannines die kraken dat het een lieve lust is. Dit is echt een wijn die je in huis wil hebben. En die nog lang zal meegaan.

Dag twee toch wat vluchtigheid in de neus (ook dag 1 al opgemerkt). Hout ook wat dominanter, moet nog wat integreren toch.

Dag 4(!) is dit alweer een heerlijk goedje...!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 15-07-2017 08:50 PM

Sous la Croix - 2015 - Régnié - Domaine les Capréoles
Topcuvée van Les Capréoles. Intense kleurextractie, fris, jong en paars. Subtiele neus van rode bessen, frambozen, cassis, krieken, veel violet, wat rozen en bloemige tonen. Lichte houtimpressie met wat vanille. Ronde, sappige structuur boordevol fruit, zeker ook wat kruidigheid en wat mineraliteit. Mooie Gamay, heel zeker!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 15-07-2017 10:01 PM

(15-07-2017 08:50 PM)FRANCISPICCART schreef:  Sous la Croix - 2015 - Régnié - Domaine les Capréoles
Topcuvée van Les Capréoles. Intense kleurextractie, fris, jong en paars. Subtiele neus van rode bessen, frambozen, cassis, krieken, veel violet, wat rozen en bloemige tonen. Lichte houtimpressie met wat vanille. Ronde, sappige structuur boordevol fruit, zeker ook wat kruidigheid en wat mineraliteit. Mooie Gamay, heel zeker!

Aha, mooie foto van La Croix met in the background de Brouilly-heuvel... Smile
Ik vond (op domein) deze cuvee nog een stuk boven de andere uitsteken, vooral qua finesse en lengte.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 18-03-2018 02:37 PM

Diaclase - 2014 - Domaine les Capréoles - Régnié

De Diaclase 2014 nog eens in het glas genomen. Dat wordt dus altijd maar beter en heeft nog vele jaren te gaan. Slechts "lichtjes" gefilterd zoals de foto toont. Maar wat een fruit, wat een smaakbom, wat een finesse! Dit is slechts één van die wijnbouwers uit de Beaujolais die er voor zorgt dat mijn voorraad uit deze regio steeds aangroeit. Heerlijke wijnen aan betaalbare prijzen!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - macro - 18-03-2018 06:53 PM

En zeker een bezoekje waard... Vorig jaar geweest en zeer vriendelijk ontvangen ! een aanrader.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 18-03-2018 09:13 PM

(18-03-2018 02:37 PM)FRANCISPICCART schreef:  Diaclase - 2014 - Domaine les Capréoles - Régnié

De Diaclase 2014 nog eens in het glas genomen. Dat wordt dus altijd maar beter en heeft nog vele jaren te gaan. Slechts "lichtjes" gefilterd zoals de foto toont. Maar wat een fruit, wat een smaakbom, wat een finesse! Dit is slechts één van die wijnbouwers uit de Beaujolais die er voor zorgt dat mijn voorraad uit deze regio steeds aangroeit. Heerlijke wijnen aan betaalbare prijzen!

Wow, dat glas, schitterend!

PS en welcome back, Macro! Smile


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 14-05-2018 08:39 PM

Domaine Les Capréoles - Cossinelle 2017 - Rosé

Als aperitief één van van mijn lievelings roséwijnen. Een gamayke van Cédric Lecareux uit Régnié. Vol fraîcheur, korfje fruit, licht bittertje. Loopt vlot naar binnen. Nu een Saint-Aubin 1er Cru van Marc Colin. Ook geen probleem mee feitelijkWink


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 19-05-2018 06:10 PM

Hier op een grijze en kille zaterdag in mei een flesje troost geopend in de vorm van een Diaclase 2015 van Capréoles.
En ja, deze wijn weet wat zon te brengen, ondanks zijn koele verschijning.
Heerlijk, zelfs Vee vroeg een tweede glaasje... Wink
Nogmaals dank aan Francis die ons deze schitterende wijnbouwer leerde kennen.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - wvd - 20-05-2018 12:32 PM

Welke glazen gebruik jij Jo?


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Fre - 20-05-2018 01:17 PM

(20-05-2018 12:32 PM)wvd schreef:  Welke glazen gebruik jij Jo?
Dat zijn volgens mij Riedels


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 20-05-2018 01:25 PM

(20-05-2018 01:17 PM)Fre schreef:  
(20-05-2018 12:32 PM)wvd schreef:  Welke glazen gebruik jij Jo?
Dat zijn volgens mij Riedels

Idd, Riedel Bourgogne. Top.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - wvd - 20-05-2018 03:27 PM

(20-05-2018 01:25 PM)vinejo schreef:  
(20-05-2018 01:17 PM)Fre schreef:  
(20-05-2018 12:32 PM)wvd schreef:  Welke glazen gebruik jij Jo?
Dat zijn volgens mij Riedels

Idd, Riedel Bourgogne. Top.

welke reeks? Is dat de nieuwe en relatief betaalbare "Pinot Noir"?
Ik heb enkele Sommelier Bourgogne (je weet wel, die kleine viskom van 1050cl), maar ik vind ze nogal groot en durf ze amper te gebruiken vanwege de prijs en de breekbaarheid. (en ze zijn nog geschenk van schoonmoeder zaliger...)


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 20-05-2018 05:35 PM

(20-05-2018 03:27 PM)wvd schreef:  
(20-05-2018 01:25 PM)vinejo schreef:  
(20-05-2018 01:17 PM)Fre schreef:  
(20-05-2018 12:32 PM)wvd schreef:  Welke glazen gebruik jij Jo?
Dat zijn volgens mij Riedels

Idd, Riedel Bourgogne. Top.

welke reeks? Is dat de nieuwe en relatief betaalbare "Pinot Noir"?
Ik heb enkele Sommelier Bourgogne (je weet wel, die kleine viskom van 1050cl), maar ik vind ze nogal groot en durf ze amper te gebruiken vanwege de prijs en de breekbaarheid. (en ze zijn nog geschenk van schoonmoeder zaliger...)

Geen idee welke reeks. Prijs was 20 euro maar hele tijd terug aan korting gekocht in Delhaize.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 13-06-2018 08:07 PM

l'Hydrophobe - Brouilly 2017 - Domaine Les Capréoles
Cédric Lecareux heeft een nieuwe cuvée uitgebracht. Het was feitelijk niet een beetje van te willen maar wel van te moeten. In 2017 is zijn wijngaard in Régnié zo fel getroffen door een hagelbui dat er weinig te oogsten viel. Hij is niet bij de pakken blijven zitten en heeft aangeklopt bij bevriende wijnbouwers in Brouilly. Raar maar waar, bij de buurman in Brouilly heeft men weinig of geen schade gehad en werd een topoogst binnengehaald. Het resultaat is deze leuke wijn. En jawel, 100% macération carbonique en daarna nog een aantal maanden eikopvouding.
In feite is dit nog niet zo lang geleden op fles getrokken en dat is nu nog merkbaar. Het geheel moet nog wat versmelten.
De kleur is paars alsof je naar een jonge syrah zit te kijken. Neus van rozen, violet, kers, peper en wat gebrande toetsen. Drinkt nu al lekker maar wordt nog veel beter. Maak het mee als jonge wijnbouwer dat al je druifjes in één slag bijna allemaal vernietigd worden en lees wat hij schrijft op het rugetiket. De forumleden die deze supersympatieke wijnbouwer bezocht hebben zullen begrijpen wat hij bedoelt.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 13-06-2018 11:01 PM

(13-06-2018 08:07 PM)FRANCISPICCART schreef:  l'Hydrophobe - Brouilly 2017 - Domaine Les Capréoles
Cédric Lecareux heeft een nieuwe cuvée uitgebracht. Het was feitelijk niet een beetje van te willen maar wel van te moeten. In 2017 is zijn wijngaard in Régnié zo fel getroffen door een hagelbui dat er weinig te oogsten viel. Hij is niet bij de pakken blijven zitten en heeft aangeklopt bij bevriende wijnbouwers in Brouilly. Raar maar waar, bij de buurman in Brouilly heeft men weinig of geen schade gehad en werd een topoogst binnengehaald. Het resultaat is deze leuke wijn. En jawel, 100% macération carbonique en daarna nog een aantal maanden eikopvouding.
In feite is dit nog niet zo lang geleden op fles getrokken en dat is nu nog merkbaar. Het geheel moet nog wat versmelten.
De kleur is paars alsof je naar een jonge syrah zit te kijken. Neus van rozen, violet, kers, peper en wat gebrande toetsen. Drinkt nu al lekker maar wordt nog veel beter. Maak het mee als jonge wijnbouwer dat al je druifjes in één slag bijna allemaal vernietigd worden en lees wat hij schrijft op het rugetiket. De forumleden die deze supersympatieke wijnbouwer bezocht hebben zullen begrijpen wat hij bedoelt.

watte
Zo jammer voor die sympathieke Cedric..!
Maar toch mooi opgevangen (enigszins) met deze cuvee. Moooe tekst inderdaad...
Hopelijk voor 2018 meer geluk!
PS: Richard Rottiers, een ander jong talent uit Moulin A Vent maakte hetzelfde mee, twee jaar op rij zelfs...


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 03-05-2019 07:23 PM

Diaclase 2017 - Régnié - Domaine Les Capréoles
Erg geconcentreerd in kleur. Cédric Lacareux heeft door de hagel in 2017 zeer veel verlies geleden. Maar met zijn kleine opbrengst is hij er toch in geslaagd een superelegante Régnié te creëren met grote bewaarcapaciteit. Ik zag in de bijlage van het mei nummer van Bourgogne Aujourd'hui dat hij dan ook een heel hoge score kreeg voor deze wijn. Die gast, en samen met hem blijkbaar nog enkele "nieuwelingen" in de Beaujolais, is echt wel goed bezig.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 11-07-2019 01:35 PM

(15-07-2017 08:50 PM)FRANCISPICCART schreef:  Sous la Croix - 2015 - Régnié - Domaine les Capréoles
Topcuvée van Les Capréoles. Intense kleurextractie, fris, jong en paars. Subtiele neus van rode bessen, frambozen, cassis, krieken, veel violet, wat rozen en bloemige tonen. Lichte houtimpressie met wat vanille. Ronde, sappige structuur boordevol fruit, zeker ook wat kruidigheid en wat mineraliteit. Mooie Gamay, heel zeker!

Hier de 2016 Sous la Croix in het glas.
Na mijn kennismaking met Mee Godard wou ik snel nog eens iets proeven van Cedric Lecareux, gezien de link tussen beide wijnbouwers waarvan Francis sprak.
Gisteren geopend. Zeer complexe neus, maar je róok al dat dit moeilijk ging worden in de mond. De zuurtjes behandelden je tong zoals de gillende schare vrouwelijke fans in de jaren 60 de Beatles attaqueerden.
De tong waarvan sprake bleef wezenloos en uitgeput achter.

Uiteraard deze wijn niet onmiddellijk afgeschreven maar wijselijk de fles weggezet en een andere wijn geopend. Eerst de Bourgogne 2017 van Castagnier, maar die stonk teveel naar zwavel. Ook weggezet. Misschien wel voor een week of langer. Dan een halfje Puygueraud 2011, waarover elders op het forum meer.

Vandaag een nieuwe poging, en kijk. Hoe een wijn op 1 dag kan veranderen, het blijft ongelooflijk.
Nu kan de bespreking van de 2015 door Francis hier bijna integraal worden overgenomen (zie boven).
Een prachtwijn, die me overtuigt om in augustus sowieso Cedric een nieuw bezoekje te brengen. Heb er vorige keer trouwens mijn schriftje laten liggen Rolleyes
En de link met Mee Godard? Onmiskenbaar!
De rijm in laatste zin is puur toeval maar klinkt wel mooi Smile


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - redacteur - 11-07-2019 01:46 PM

(11-07-2019 01:35 PM)vinejo schreef:  maar je róok al dat dit moeilijk ging worden in de mond. De zuurtjes behandelden je tong zoals de gillende schare vrouwelijke fans in de jaren 60 de Beatles attaqueerden.
De tong waarvan sprake bleef wezenloos en uitgeput achter.

Dit beschrijft in feite redelijk accuraat de CdB Les 7 Vignes 2016 van Thivin die ik gisteren opendeed Smile
Hopelijk mag ik me vanavond ook een transformatie verwachten!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 11-07-2019 01:59 PM

(11-07-2019 01:46 PM)redacteur schreef:  
(11-07-2019 01:35 PM)vinejo schreef:  maar je róok al dat dit moeilijk ging worden in de mond. De zuurtjes behandelden je tong zoals de gillende schare vrouwelijke fans in de jaren 60 de Beatles attaqueerden.
De tong waarvan sprake bleef wezenloos en uitgeput achter.

Dit beschrijft in feite redelijk accuraat de CdB Les 7 Vignes 2016 van Thivin die ik gisteren opendeed Smile
Hopelijk mag ik me vanavond ook een transformatie verwachten!

Sowieso, wordt nog genieten! Zoals een Beatle die achteraf met éen van die groupies in bed duikt Big Grin


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 11-07-2019 09:03 PM

(11-07-2019 01:35 PM)vinejo schreef:  
(15-07-2017 08:50 PM)FRANCISPICCART schreef:  Sous la Croix - 2015 - Régnié - Domaine les Capréoles
Topcuvée van Les Capréoles. Intense kleurextractie, fris, jong en paars. Subtiele neus van rode bessen, frambozen, cassis, krieken, veel violet, wat rozen en bloemige tonen. Lichte houtimpressie met wat vanille. Ronde, sappige structuur boordevol fruit, zeker ook wat kruidigheid en wat mineraliteit. Mooie Gamay, heel zeker!

Hier de 2016 Sous la Croix in het glas.
Na mijn kennismaking met Mee Godard wou ik snel nog eens iets proeven van Cedric Lecareux, gezien de link tussen beide wijnbouwers waarvan Francis sprak.
Gisteren geopend. Zeer complexe neus, maar je róok al dat dit moeilijk ging worden in de mond. De zuurtjes behandelden je tong zoals de gillende schare vrouwelijke fans in de jaren 60 de Beatles attaqueerden.
De tong waarvan sprake bleef wezenloos en uitgeput achter.

Uiteraard deze wijn niet onmiddellijk afgeschreven maar wijselijk de fles weggezet en een andere wijn geopend. Eerst de Bourgogne 2017 van Castagnier, maar die stonk teveel naar zwavel. Ook weggezet. Misschien wel voor een week of langer. Dan een halfje Puygueraud 2011, waarover elders op het forum meer.

Vandaag een nieuwe poging, en kijk. Hoe een wijn op 1 dag kan veranderen, het blijft ongelooflijk.
Nu kan de bespreking van de 2015 door Francis hier bijna integraal worden overgenomen (zie boven).
Een prachtwijn, die me overtuigt om in augustus sowieso Cedric een nieuw bezoekje te brengen. Heb er vorige keer trouwens mijn schriftje laten liggen Rolleyes
En de link met Mee Godard? Onmiskenbaar!
De rijm in laatste zin is puur toeval maar klinkt wel mooi Smile

Wat schrijft LRVF over deze Sous la Croix 2016: " Sous la Croix se pare d'un jus rouge vif qui dévoile un nez "pinotant" venu d'un élevage à la bourguignonne. Le fruit est enveloppant, porté par la saveur délicieuse d'un gamay mûr comme une cerise rouge. Dans toutes les cuvées, le plaisir est là."
Ik heb de 2016 nog zelf niet geproefd maar het lijkt een goede opvolger van zijn voorganger.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - macro - 18-07-2019 12:04 PM

En is die Castagnier nog goedgekomen ? Welke wijn was dat trouwens?


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 18-07-2019 12:44 PM

Ja hoor, het reductieve was quasi verdwenen, een heel mooie basiswijn.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - macro - 18-07-2019 03:56 PM

gelukkig !


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 19-05-2020 08:24 PM

Deze namiddag een flesje Chamodere ontkurkt, een cuvee die hier nog niet werd besproken. De naam is een samenvoeging van chameau en dromedaire. De stokken zijn 40 jaar oud.
Het ging om de 2016 en die toonde zich in a good place. Mooi afgelijnd, zacht en toch spannend. Langzame verleiding. Heel mooie, zuivere wijn.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 13-07-2020 11:56 AM

(03-05-2019 07:23 PM)FRANCISPICCART schreef:  Diaclase 2017 - Régnié - Domaine Les Capréoles
Erg geconcentreerd in kleur. Cédric Lacareux heeft door de hagel in 2017 zeer veel verlies geleden. Maar met zijn kleine opbrengst is hij er toch in geslaagd een superelegante Régnié te creëren met grote bewaarcapaciteit. Ik zag in de bijlage van het mei nummer van Bourgogne Aujourd'hui dat hij dan ook een heel hoge score kreeg voor deze wijn. Die gast, en samen met hem blijkbaar nog enkele "nieuwelingen" in de Beaujolais, is echt wel goed bezig.

Na een nieuwe poging om te genieten van de alligoté van Buisson Charles toch maar de fles weer in de koelkast gezet in de hoop dat de wijn iets interessanter wordt (is helemaal niet slecht, mooi evenwicht, niet te zuur, maar oh zo boring.. ).

En ja, Cedric Lacureux, de vondst van onze Francis, doet het weer. Wat een heerlijk sapje, deze Diaclase 2017. Let op, het is ook niet de meest complexe wijn, en de afdronk is relatief kort, maar deze zalig lekkere en inderdaad super elegante Régnie geeft je gewoon puur drinkgenot.
De neus heeft niks van rood maar veel zwart fruit, de houtlagering is wel nog perceptibel maar heel fijn (ceder), de wijn is sappig met fluwelen tannines.

Bij 22 graden onder de catalpa, met De Pest van Camus in de hand, heb ik even niks méer nodig om gelukkig te zijn.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Baldrick - 13-07-2020 05:53 PM

Ik heb dit domein bezocht op het Salon in Lille vorig jaar en van de Regnie 6 flessen gekocht. Inderdaad een heel mooie Beaujolais die volgend Cedric Lacureux pas binnen enkele jaren op z'n top zal zijn.
Heel aimabele man trouwens.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Vinoco - 13-07-2020 07:16 PM

(13-07-2020 11:56 AM)vinejo schreef:  Bij 22 graden onder de catalpa, met De Pest van Camus in de hand, heb ik even niks méer nodig om gelukkig te zijn.

Prachtfoto


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 13-07-2020 07:23 PM

(13-07-2020 07:16 PM)Vinoco schreef:  
(13-07-2020 11:56 AM)vinejo schreef:  Bij 22 graden onder de catalpa, met De Pest van Camus in de hand, heb ik even niks méer nodig om gelukkig te zijn.

Prachtfoto

Merci John, dan toch niet voor niks op mijn knieën in het gras gezeten ;-)

@Baldrick idd een bijzonder lieve man, zeer intelligent ook.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - troisetoiles - 10-08-2020 05:29 PM

Nadat ik afgelopen weekend met veel plezier Les Capréoles Axiome 2019 dronk van dit domein, een nieuwe cuvée van 100 procent chardonnay, even gemaild met Cédric Lecareux.

- Dit was effectief het eerste productiejaar van deze wijn. Het is de bedoeling om de productie van witte wijnen in de toekomst geleidelijk aan op te schroeven, wellicht worden in de toekomst meer witte wijnstokken aangeplant.

- Hiervoor zijn twee redenen: er is een sterke vraag naar witte wijnen van de Beaujolais ("maar dat kan snel omslaan") én een betere kennis van het terroir, waardoor blijkt dat sommige delen van het terroir beter geschikt zijn voor chardonnay en andere delen beter voor gamay. Hij gaf ook een voorbeeld: voor Régnié is 85 procent van het terroir beter geschikt voor gamay en 15 procent voor chardonnay.

- In tegenstelling tot wat ik eerder verkeerdelijk had opgemerkt, maakt Les Capréoles nog steeds roséwijnen ("meer dan ooit zelfs"), maar ze waren in juni reeds allemaal de deur uit, waardoor mijn vrienden er geen op het domein konden kopen.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 10-08-2020 06:17 PM

(10-08-2020 05:29 PM)troisetoiles schreef:  Nadat ik afgelopen weekend met veel plezier Les Capréoles Axiome 2019 dronk van dit domein, een nieuwe cuvée van 100 procent chardonnay, even gemaild met Cédric Lecareux.

- Dit was effectief het eerste productiejaar van deze wijn. Het is de bedoeling om de productie van witte wijnen in de toekomst geleidelijk aan op te schroeven, wellicht worden in de toekomst meer witte wijnstokken aangeplant.

- Hiervoor zijn twee redenen: er is een sterke vraag naar witte wijnen van de Beaujolais ("maar dat kan snel omslaan") én een betere kennis van het terroir, waardoor blijkt dat sommige delen van het terroir beter geschikt zijn voor chardonnay en andere delen beter voor gamay. Hij gaf ook een voorbeeld: voor Régnié is 85 procent van het terroir beter geschikt voor gamay en 15 procent voor chardonnay.

- In tegenstelling tot wat ik eerder verkeerdelijk had opgemerkt, maakt Les Capréoles nog steeds roséwijnen ("meer dan ooit zelfs"), maar ze waren in juni reeds allemaal de deur uit, waardoor mijn vrienden er geen op het domein konden kopen.

Bedankt voor de info Ken. Ben zelf ook wel heel benieuwd naar de nieuwe chardonnay na jouw TN van gisteren.
Ik vind de rosé van Cédric ook altijd zeer mooi en goed gemaakt. Die gamay leent zich toch wel goed om frisse zomerrosé van te maken.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - troisetoiles - 15-08-2020 06:49 PM

Les Capréoles Cossinelle 2019, de rosé van Cédric Lecareux. De oorspronkelijke bedoeling was om de fles te openen tijdens het kijken naar de Ronde van Lombardije, maar door omstandigheden dronk ik het eerste glas pas na de finish om te bekomen van de verschrikkelijke val van Evenepoel. Hopelijk valt de schade mee.

Maar goed, de wijn dus, een rosé van 100 procent gamay. De kleur is eerder bleek. een beetje in de lijn van zalmroze Bandols. In de neus domineren citrusvruchten, na een tijdje vooral pompelmoes. In de mond veel fraicheur en een zachte afdronk met een aangenaam bittertje. Heerlijke, frisse rosé, die niet gauw gaat vervelen.

Dronk eerder deze zomer enkele erg smakelijke maar ook best dure Bandols (La Tour du Bon, Tempier en R de Rimauresq, allemaal meer dan 20 euro). Deze rosé heeft niet de complexiteit van deze bandols en ook de afdronk is wat minder lang, maar met zo'n 10 euro de beste koop op vlak van prijs-kwaliteit. Wordt in België o.a. verdeeld bij Vinvino (Sint-Truiden) en bij Tout est vin (Watermaal-Bosvoorde).


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 15-08-2020 11:22 PM

(15-08-2020 06:49 PM)troisetoiles schreef:  Les Capréoles Cossinelle 2019, de rosé van Cédric Lecareux. De oorspronkelijke bedoeling was om de fles te openen tijdens het kijken naar de Ronde van Lombardije, maar door omstandigheden dronk ik het eerste glas pas na de finish om te bekomen van de verschrikkelijke val van Evenepoel. Hopelijk valt de schade mee.

Maar goed, de wijn dus, een rosé van 100 procent gamay. De kleur is eerder bleek. een beetje in de lijn van zalmroze Bandols. In de neus domineren citrusvruchten, na een tijdje vooral pompelmoes. In de mond veel fraicheur en een zachte afdronk met een aangenaam bittertje. Heerlijke, frisse rosé, die niet gauw gaat vervelen.

Dronk eerder deze zomer enkele erg smakelijke maar ook best dure Bandols (La Tour du Bon, Tempier en R de Rimauresq, allemaal meer dan 20 euro). Deze rosé heeft niet de complexiteit van deze bandols en ook de afdronk is wat minder lang, maar met zo'n 10 euro de beste koop op vlak van prijs-kwaliteit. Wordt in België o.a. verdeeld bij Vinvino (Sint-Truiden) en bij Tout est vin (Watermaal-Bosvoorde).

Zeker akkoord, ik vind zelfs dat ie in zijn geheel wat richting Bandol rose gaat (mss iets minder olie- achtig mondgevoel, minder vulling).

En Remco, man....denk dat alle Vlaamse liefhebbers even hun hart voelden stil staan...bekkenbreuk blijkbaar...hopelijk komt dit goed...


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - troisetoiles - 16-08-2020 04:58 PM

(15-08-2020 11:22 PM)vinejo schreef:  Zeker akkoord, ik vind zelfs dat ie in zijn geheel wat richting Bandol rose gaat (mss iets minder olie- achtig mondgevoel, minder vulling).

Inderdaad, deze is iets strakker, minder weelderig in de mond. Maar op dag twee nog steeds zeer te pruimen!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - troisetoiles - 30-09-2020 08:47 AM

Vandaag in de aanbieding op 1J1V.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Vince - 30-09-2020 12:07 PM

ter plaatste gekocht of in B (waar?)


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Tienne - 18-12-2020 02:50 PM

(29-04-2017 08:43 PM)FRANCISPICCART schreef:  l'Amourgandise - AOP Beaujolais Lantignié - 2016 - Domaine les Capréoles
Ah, wat kan goed gemaakte Gamay toch heerlijk smaken. Dit is zo een "no nonsense" gamay die gemaakt is om onmiddellijk plezier te schenken. In de neus griottes, blauwe bessen, vanille en lentebloesems. Zeker ook die zalige geuren van violetjes. De mond is boordevol fruit, finessevol, zacht, met zalvende tannines. Een charmante wijn die elke terughoudendheid naar deze druif doet schrompelen.

Tja, ik kan hier niet meer over zeggen. P/Q TOP!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 21-12-2020 08:49 PM

(18-12-2020 02:50 PM)Tienne schreef:  
(29-04-2017 08:43 PM)FRANCISPICCART schreef:  l'Amourgandise - AOP Beaujolais Lantignié - 2016 - Domaine les Capréoles
Ah, wat kan goed gemaakte Gamay toch heerlijk smaken. Dit is zo een "no nonsense" gamay die gemaakt is om onmiddellijk plezier te schenken. In de neus griottes, blauwe bessen, vanille en lentebloesems. Zeker ook die zalige geuren van violetjes. De mond is boordevol fruit, finessevol, zacht, met zalvende tannines. Een charmante wijn die elke terughoudendheid naar deze druif doet schrompelen.

Tja, ik kan hier niet meer over zeggen. P/Q TOP!

Dankzij deze mooie tasting note van Francis en de upper van mijn lieve vriend Tienne kreeg ik zin in iets van Cedric.
De Croix wijnen wil ik nog niet openen, die hebben echt wel tijd nodig.
Deze Chamodere Régnie 2017 leek me zeer geschikt.

Geproefd bij het beluisteren van mijn nieuwe chouchou, Phoebe Bridgers.

Redelijk intens kersenrood met violet rand.
Eerder zwart fruit in de neus, een zachte specerijen, een lichte stenige-ijzerachtige mineraliteit.
Behoorlijk mondvullend, ik moet wat aan peperkoek denken, zacht, bijna smeuïg voor een Bojo,, jawel Francis, violetjes! En heerlijk rijpe tannines, licht bittertje in de afdronk.

Alweer een geslaagde wijn van Cedric eh... (geen zin om m op te zoeken Rolleyes )— Lecareux?

Deze wijn past perfect bij allerlei gerechten en bij mijn kousen.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 21-12-2020 09:37 PM

(21-12-2020 08:49 PM)vinejo schreef:  
(18-12-2020 02:50 PM)Tienne schreef:  
(29-04-2017 08:43 PM)FRANCISPICCART schreef:  l'Amourgandise - AOP Beaujolais Lantignié - 2016 - Domaine les Capréoles
Ah, wat kan goed gemaakte Gamay toch heerlijk smaken. Dit is zo een "no nonsense" gamay die gemaakt is om onmiddellijk plezier te schenken. In de neus griottes, blauwe bessen, vanille en lentebloesems. Zeker ook die zalige geuren van violetjes. De mond is boordevol fruit, finessevol, zacht, met zalvende tannines. Een charmante wijn die elke terughoudendheid naar deze druif doet schrompelen.

Tja, ik kan hier niet meer over zeggen. P/Q TOP!

Dankzij deze mooie tasting note van Francis en de upper van mijn lieve vriend Tienne kreeg ik zin in iets van Cedric.
De Croix wijnen wil ik nog niet openen, die hebben echt wel tijd nodig.
Deze Chamodere Régnie 2017 leek me zeer geschikt.

Geproefd bij het beluisteren van mijn nieuwe chouchou, Phoebe Bridgers.

Redelijk intens kersenrood met violet rand.
Eerder zwart fruit in de neus, een zachte specerijen, een lichte stenige-ijzerachtige mineraliteit.
Behoorlijk mondvullend, ik moet wat aan peperkoek denken, zacht, bijna smeuïg voor een Bojo,, jawel Francis, violetjes! En heerlijk rijpe tannines, licht bittertje in de afdronk.

Alweer een geslaagde wijn van Cedric eh... (geen zin om m op te zoeken Rolleyes )— Lecareux?

Deze wijn past perfect bij allerlei gerechten en bij mijn kousen.

Mooie sokken Jo, de glazen staan zo wel op zijn kop maar ze passen perfect bij ene Chamodere! Wink


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 13-03-2021 10:57 PM

"Alio Pacto" 2018 - Domaine Les Capréoles
Cédric Lecareux heeft vorig jaar een nieuwe cuvée uitgebracht met een zeer beperkte oplage. Een Lantignié van een perceel waarvan hij sedert zijn eerste jaargang 2014 slechts voor de eerste maal heeft kunnen oogsten voor serieuze productie, steeds wegens groot vorstverlies.
Maar hmm, is dit lekker! Biodynamisch, typische Beaujolais élevage. Het fruit voor deze cuvée heeft echter zulke kwaliteit dat Cédric hier een werkelijk weergaloze wijn van gemaakt heeft. Hier zit geen enkel scherp randje aan, dit is zo'n mooi geheel en is nu zo onweerstaanbaar lekker dat je echt wel gek moet zijn om dit te gaan kelderen.
Ik mocht die fles niet leegdrinken van mijn vrouw, maar ik ben een stiekemerd!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Fre - 13-03-2021 11:10 PM

(13-03-2021 10:57 PM)FRANCISPICCART schreef:  "Alio Pacto" 2018 - Domaine Les Capréoles
Ik mocht die fles niet leegdrinken van mijn vrouw, maar ik ben een stiekemerd!

WinkHeart


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 09-04-2021 01:48 PM

(21-12-2020 08:49 PM)vinejo schreef:  De Croix wijnen wil ik nog niet openen, die hebben echt wel tijd nodig.
Deze Chamodere Régnie 2017 leek me zeer geschikt.

Geproefd bij het beluisteren van mijn nieuwe chouchou, Phoebe Bridgers.

Redelijk intens kersenrood met violet rand.
Eerder zwart fruit in de neus, een zachte specerijen, een lichte stenige-ijzerachtige mineraliteit.
Behoorlijk mondvullend, ik moet wat aan peperkoek denken, zacht, bijna smeuïg voor een Bojo,, jawel Francis, violetjes! En heerlijk rijpe tannines, licht bittertje in de afdronk.

Alweer een geslaagde wijn van Cedric eh... (geen zin om m op te zoeken Rolleyes )— Lecareux?

Deze wijn past perfect bij allerlei gerechten en bij mijn kousen.

Alweder ene fles dezer wijn opengetrokken.
Chamodere 2017.
En ja, alweer onmiddellijk HMMMMMM...
Blauwe bessen en laurier in de neus.
In de mond zorgen de bessen voor het sap en de kruiden voor de pit.
Wat een heerlijkheid, tijdens Joni Mitchell in de Top 1000.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 09-04-2021 06:35 PM

Heb t m eens geschreven

[attachment=5526].


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 09-04-2021 07:29 PM

(09-04-2021 06:35 PM)vinejo schreef:  Heb t m eens geschreven

.

Ik vind dit prachtig, zowel van jou, als de respons van de wijnmaker. Mensen zouden elkaar wat meer appreciaties moeten sturen ipv altijd maar te kankeren!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Sur la Table - 09-04-2021 08:26 PM

(09-04-2021 07:29 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(09-04-2021 06:35 PM)vinejo schreef:  Heb t m eens geschreven

.

Ik vind dit prachtig, zowel van jou, als de respons van de wijnmaker. Mensen zouden elkaar wat meer appreciaties moeten sturen ipv altijd maar te kankeren!

Dit is zo waar. Ik ben er een gewoonte van gaan maken om ook het positieve te berichten. Wijnmakers vinden het erg leuk om foto’s en verslagen te krijgen van mooie ervaringen. Uiteindelijk doet iedereen het daarvoor dus dat is juist leuk om te delen


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - wvd - 10-04-2021 12:04 AM

(09-04-2021 08:26 PM)Sur la Table schreef:  
(09-04-2021 07:29 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(09-04-2021 06:35 PM)vinejo schreef:  Heb t m eens geschreven

.

Ik vind dit prachtig, zowel van jou, als de respons van de wijnmaker. Mensen zouden elkaar wat meer appreciaties moeten sturen ipv altijd maar te kankeren!

Dit is zo waar. Ik ben er een gewoonte van gaan maken om ook het positieve te berichten. Wijnmakers vinden het erg leuk om foto’s en verslagen te krijgen van mooie ervaringen. Uiteindelijk doet iedereen het daarvoor dus dat is juist leuk om te delen

Helemaal mee eens, moesten we meer doen.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Baldrick - 10-04-2021 06:58 AM

(09-04-2021 06:35 PM)vinejo schreef:  Heb t m eens geschreven

.

Heart


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 29-05-2021 08:22 PM

Regnié Chamodère 2018 - Domaine Les Capréoles
De Chamodère 2018 wou even nukkig zijn maar toonde zich vrij vlot van zijn goede kant na een klein half uurtje. Maar misschien lag het ook wel aan aan mij want het was vandaag een erg stressvolle dag.
Een genotvol topperke, boordevol instant pleasure, gewoon om het hoofd eens leeg te maken. 2018 mag er best wezen.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Vince - 30-05-2021 11:35 AM

sous la croix 2018, donkere kleur, zijdezacht en romig, rood rijp fruit. Ik zou blind bijv. durven gokken op een carignan vieilles vignes uit de Languedoc, maar dan uit een koel hoekje. Top. Rebuy, yeeees.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 03-08-2021 06:10 PM

Gedronken tijdens het herbeluisteren (na 25 jaar) van Mavericks van Peter Holsapple en Chris Stamey:
L Amourgandise, Terroir de Lantignié 2018
Lijkt op een Noordelijke Rhone maar meer sappig fruit, minder peper en genereuzer.
Heerlijk, past perfect bij de plaat.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 18-08-2021 05:47 PM

Gisteren was de Sous la croix 2018 de absolute uitschieter in ons Heevie Bojo proeverijtje. Wat een schitterende wijn was me dat zeg! En zeer toegankelijk, veel meer dan de 2016 was toen ik m jong opende.

De wijn die ons minst beviel was….een Bourgogne, Santenay 2015 van Ecard.
Zo zie je maar…


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 18-08-2021 06:20 PM

(18-08-2021 05:47 PM)vinejo schreef:  Gisteren was de Sous la croix 2018 de absolute uitschieter in ons Heevie Bojo proeverijtje. Wat een schitterende wijn was me dat zeg! En zeer toegankelijk, veel meer dan de 2016 was toen ik m jong opende.

Verdorie, en ik heb de 2018 van Sous la Croix dit jaar niet aangekocht, maar wel de Alio Pacto, die ook van zeer hoog niveau was. Ik ga toch proberen om de 2018 ook te proeven. Kwestie van mee te zijn Smile


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 04-10-2021 08:06 PM

Domaine les Capréoles - Chardonnay - "Axiome" 2020
Plezante wijn. Mist wel nog wat ruggengraat en materie wat niet verwonderlijk is want de stokken werden pas aangeplant in 2017. Maar toch vrij gecharmeerd door de frisheid die de chardonnay hier uitstraalt in deze vrij zuidelijke regio en dan ook nog eens in een vrij warm jaar. Vrij floraal met wat citrus, perzik en peer. Beetje silex maar zeker nog wat geaccentueerde houttoetsen want de vinificatie gebeurde op hout. De zuurtjes zitten goed, de afdronk mag wat langer. Dit komt zeker helemaal goed als de worteltjes hun weg wat dieper gezocht hebben.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Fre - 22-11-2021 12:14 PM

Chamodère 2020
Ik vreesde de jeugdigheid van deze wijn. Onterecht zo bleek. Een typische Bojo geur van aardbeitjes met wat kruidigheid. Zeer puur. Ook in de mond een wijn die af is, verrassend genoeg al op zijn plooi: geen hoekjes of kantjes. Niet de wijn die het moet hebben wel zijn lengte, wel van wijn doordrinkgehalte en vooral zuiver en puur fruit. De fles was in no time leeg. Ik wil Francis bedanken om ons dit mooie domein te leren kennen en de leverancier van dienst natuurlijk ook Wink


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Olivier - 22-11-2021 01:14 PM

(22-11-2021 12:14 PM)Fre schreef:  Chamodère 2020
Ik vreesde de jeugdigheid van deze wijn. Onterecht zo bleek. Een typische Bojo geur van aardbeitjes met wat kruidigheid. Zeer puur. Ook in de mond een wijn die af is, verrassend genoeg al op zijn plooi: geen hoekjes of kantjes. Niet de wijn die het moet hebben wel zijn lengte, wel van wijn doordrinkgehalte en vooral zuiver en puur fruit. De fles was in no time leeg. Ik wil Francis bedanken om ons dit mooie domein te leren kennen en de leverancier van dienst natuurlijk ook Wink

Haha, dat heeft niet lang geduurd Smile

Inderdaad, dat pure fruit is zeer mooi he. Veel Fraicheur ook voor een warm jaar. Cédric zei dat zij van de weinige waren die genoeg water gehad hebben. Andere gemeenten hadden meer droogtestress.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Vince - 26-11-2021 11:24 AM

Diaclase 2018

donkere wijn met romige textuur, zwart fruit, cassis, zoethout, perfect rijp met zo'n mooi ondersteunend zuurtje. Na wat sinusitis heb ik mijn smaak 90% terug, dus de nuances niet ten volle kunnen proeven, maar jongens wat een genot! Eindelijk heeft PvdW dit domein ook ontdekt en moeten we niet meer tot ginder rijden (of tot in Arras).


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 26-11-2021 11:44 AM

(26-11-2021 11:24 AM)Vince schreef:  Diaclase 2018

donkere wijn met romige textuur, zwart fruit, cassis, zoethout, perfect rijp met zo'n mooi ondersteunend zuurtje. Na wat sinusitis heb ik mijn smaak 90% terug, dus de nuances niet ten volle kunnen proeven, maar jongens wat een genot! Eindelijk heeft PvdW dit domein ook ontdekt en moeten we niet meer tot ginder rijden (of tot in Arras).

Ok, dat volstaat om mij te overtuigen er straks ook een open te trekken.
Zal je de nuances snel laten geworden!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - redacteur - 26-11-2021 01:02 PM

Deze laatste berichten... wat een manier om mijn verwachtingen voor het bezoek aan het domein volgende week nog wat meer op te drijven. Wink


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Jef - 04-12-2021 01:49 PM

vorige week deze wijn gedronken.
Gekocht van Jo.
Capreoles L Amourgandise Regnie 2018.
Zeer aangename wijn.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Dave - 12-12-2021 04:04 PM

l'Amourgandise 2020, Terroir de Lantignié

Pfff wat is dit lekker, zeg!

De neus kondigt al aan dat dit een fruitbommetje wordt: de bosaardbeien stuiven uit het glas.
Heel mooi fris en fruitig in de mond, waardoor je al verlangt naar het volgende glas voor het vorige leeg is.

Deed het ook uitstekend bij de kip Tikka Massala, wat niet voor de hand ligt voor een rode wijn.

Onweerstaanbaar lekker, wat mij betreft. Dit is waarom ik zo van Bojo hou ;-)


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Fre - 22-01-2022 08:40 PM

Diaclase 2016
Boerenerf all the way na openen. Gelukkig vertrekt de boer met zijn st**tkar na een half uurtje.

Violet, braambes, rode kers, een beetje kaneel, … er gaat veel om in de neus. In de mond een heerlijk jonge wijn, mooi in evenwicht, verfijnde tannines, rode kers. Man dit is goed. Heerlijk goedje. Smaakt me beter dan de Gevrey 1 cru uit 2014 die ik ervoor proefde en nog wat te jong was.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 22-01-2022 09:02 PM

(22-01-2022 08:40 PM)Fre schreef:  Diaclase 2016
Boerenerf all the way na openen. Gelukkig vertrekt de boer met zijn st**tkar na een half uurtje.

Violet, braambes, rode kers, een beetje kaneel, … er gaat veel om in de neus. In de mond een heerlijk jonge wijn, mooi in evenwicht, verfijnde tannines, rode kers. Man dit is goed. Heerlijk goedje. Smaakt me beter dan de Gevrey 1 cru uit 2014 die ik ervoor proefde en nog wat te jong was.

Schitterend, "boerenerf"! Ik weet direct wat je bedoelt. Ik vind de Diaclase ook de meest pinoterende cuvée van Capréoles. Vorige week de 2018 opengetrokken. Hier echter geen boerenerf in, gewoon boenk erop, lekker!
Vandaag de Morgon 2019 van Foillard opengetrokken. Da's verdorie ook niet slecht.
Allé, na een korte pauze hoop ik terug vertrokken te zijn.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 22-01-2022 09:07 PM

(22-01-2022 09:02 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(22-01-2022 08:40 PM)Fre schreef:  Diaclase 2016
Boerenerf all the way na openen. Gelukkig vertrekt de boer met zijn st**tkar na een half uurtje.

Violet, braambes, rode kers, een beetje kaneel, … er gaat veel om in de neus. In de mond een heerlijk jonge wijn, mooi in evenwicht, verfijnde tannines, rode kers. Man dit is goed. Heerlijk goedje. Smaakt me beter dan de Gevrey 1 cru uit 2014 die ik ervoor proefde en nog wat te jong was.

Schitterend, "boerenerf"! Ik weet direct wat je bedoelt. Ik vind de Diaclase ook de meest pinoterende cuvée van Capréoles. Vorige week de 2018 opengetrokken. Hier echter geen boerenerf in, gewoon boenk erop, lekker!
Vandaag de Morgon 2019 van Foillard opengetrokken. Da's verdorie ook niet slecht.
Allé, na een korte pauze hoop ik terug vertrokken te zijn.

applaus


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Olivier - 22-01-2022 09:12 PM

(22-01-2022 09:02 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(22-01-2022 08:40 PM)Fre schreef:  Diaclase 2016
Boerenerf all the way na openen. Gelukkig vertrekt de boer met zijn st**tkar na een half uurtje.

Violet, braambes, rode kers, een beetje kaneel, … er gaat veel om in de neus. In de mond een heerlijk jonge wijn, mooi in evenwicht, verfijnde tannines, rode kers. Man dit is goed. Heerlijk goedje. Smaakt me beter dan de Gevrey 1 cru uit 2014 die ik ervoor proefde en nog wat te jong was.

Schitterend, "boerenerf"! Ik weet direct wat je bedoelt. Ik vind de Diaclase ook de meest pinoterende cuvée van Capréoles. Vorige week de 2018 opengetrokken. Hier echter geen boerenerf in, gewoon boenk erop, lekker!
Vandaag de Morgon 2019 van Foillard opengetrokken. Da's verdorie ook niet slecht.
Allé, na een korte pauze hoop ik terug vertrokken te zijn.

Daar klink ik op!

cheers


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 22-01-2022 09:22 PM

Maar we mogen ondertussen niet uit het oog verliezen dat Fré een Beaujolais beter vond dan een Bourgogne premier cru…! Big Grin


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - redacteur - 30-01-2022 10:22 AM

Diaclase 2019

De Diaclase spreidde een een mooie kersenrode kleur met paarse schijn tentoon. De wijn had meteen een hele mooie neus, met eerst de opvoeding die zich toonde aan de hand van edel cederhout en een rokerige toets. Na walsen kwam het fruit beter op de voorgrond (aardbei, kers) en ontwaarde ik ook viooltjes. Daarbij nog een kruidige toets met witte peper en iets fris (eucalyptus, menthol). Later op de avond verdween die frisse toets wat en kreeg ik een opstoot van kaneel in het glas. Heel mooie neus.

In de mond een mooie aanzet op het jonge fruit. De stevige zuren nemen al snel de bovenhand en er is best wel wat tannine merkbaar. Weliswaar fijne, rijpe tannine die voor een goede structuur zorgt. Het is eerst allemaal nog wat onstuimig, maar na enkele uren open te staan, komt de wijn beter op zijn plooi. Benieuwd wat dit vandaag geeft, maar deze wijn zal zeker een voordeel halen uit 2 à 3 jaar extra kelderrust. Desalniettemin, nu al geslaagd.

Beter op zijn plooi dan op dag 1, meer balans in de mond. Toont zich nog heel primair, vooral fruitgedreven op kers. In de neus aangevuld met viooltjes en een pepertoets. Heel genietbaar nu en met een mooie toekomst.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - jr02 - 30-01-2022 12:44 PM

Domaine les capréoles nu te koop: 1jour1vin


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 19-05-2022 07:45 PM

Domaine Les Capréoles - Cossinelle rosé 2021 - Beaujolais Villages
Na de wat meer genereuze 2020, deze ronduit schitterende, frisse, frivole, instant pleasure 2021.
De rijke jaargang 2020 was misschien wat moeilijker voor dit nagestreefd type rosé. De 2021 was vanavond echter een schitterend aperitiefwijntje. Lekkere gamay!


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 19-05-2022 07:49 PM

(19-05-2022 07:45 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Les Capréoles - Cossinelle rosé 2021 - Beaujolais Villages
Na de wat meer genereuze 2020, deze ronduit schitterende, frisse, frivole, instant pleasure 2021.
De rijke jaargang 2020 was misschien wat moeilijker voor dit nagestreefd type rosé. De 2021 was vanavond echter een schitterend aperitiefwijntje. Lekkere gamay!

Oela daar heb ik ook zinin!
Waar koop jij dat, Franciske lief?


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - FRANCISPICCART - 19-05-2022 07:55 PM

(19-05-2022 07:49 PM)vinejo schreef:  
(19-05-2022 07:45 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Les Capréoles - Cossinelle rosé 2021 - Beaujolais Villages
Na de wat meer genereuze 2020, deze ronduit schitterende, frisse, frivole, instant pleasure 2021.
De rijke jaargang 2020 was misschien wat moeilijker voor dit nagestreefd type rosé. De 2021 was vanavond echter een schitterend aperitiefwijntje. Lekkere gamay!

Oela daar heb ik ook zinin!
Waar koop jij dat, Franciske lief?

Bij Vinvino, € 10.50.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 19-05-2022 08:17 PM

(19-05-2022 07:55 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(19-05-2022 07:49 PM)vinejo schreef:  
(19-05-2022 07:45 PM)FRANCISPICCART schreef:  Domaine Les Capréoles - Cossinelle rosé 2021 - Beaujolais Villages
Na de wat meer genereuze 2020, deze ronduit schitterende, frisse, frivole, instant pleasure 2021.
De rijke jaargang 2020 was misschien wat moeilijker voor dit nagestreefd type rosé. De 2021 was vanavond echter een schitterend aperitiefwijntje. Lekkere gamay!

Oela daar heb ik ook zinin!
Waar koop jij dat, Franciske lief?

Bij Vinvino, € 10.50.

Mooi assortiment hebben die…
Redelijk wat forumfavorieten. ;-)


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Fre - 28-07-2022 10:11 AM

Terroir de Lantignié Alio Pacto 2019
Deze wijn over 2 dagen gedronken. Redelijk wat verwachtingen want dit is de top cuvee van dit domein. Redelijk veel kers, een echte fruitbom maar veel andere schakeringen halen we er niet uit. In de mond een evenwichtige wijn, doch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier wel wat extractie aan te pas kwam. Deze wijn is absoluut nog niet klaar. De volgende leg ik nog een paar jaar weg.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 28-07-2022 02:39 PM

(28-07-2022 10:11 AM)Fre schreef:  Terroir de Lantignié Alio Pacto 2019
Deze wijn over 2 dagen gedronken. Redelijk wat verwachtingen want dit is de top cuvee van dit domein. Redelijk veel kers, een echte fruitbom maar veel andere schakeringen halen we er niet uit. In de mond een evenwichtige wijn, doch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat hier wel wat extractie aan te pas kwam. Deze wijn is absoluut nog niet klaar. De volgende leg ik nog een paar jaar weg.

Inderdaad, absoluut niet slecht maar voorlopig weinig nuance.
Maak van die paar jaar maar minstens 5 Wink


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Dave - 15-05-2023 08:50 AM

Dit weekend de Amourgandise 2021 en Cossinelle (rosé) 2022 gedronken.

Amourgandise is wat je verwacht van een goeie Bojo: een hele fruitmand, zowel in de neus als de mond en veel frisheid, waardoor dit gevaarlijk vlot wegdrinkt, maar dan wel met voldoende structuur om niet al te simpel over te komen.

Cossinelle zit in dezelfde lijn: een goed gemaakte plezier-rosé zonder pretentie. Dat laatste hoeft ook niet voor mij. Ik heb maar 2 vereisten bij rosé: dat hij lekker is en dat er genoeg van is: ik ga dus sebiet bij bestellen Big Grin


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 17-07-2023 10:04 PM

Gisteren Chamoderes 2017 gedronken. Zéer gewoontjes. Ging wel vlot binnen maar weinig genotsfactor.


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Dave - 18-07-2023 07:41 AM

(17-07-2023 10:04 PM)vinejo schreef:  Gisteren Chamoderes 2017 gedronken. Zéer gewoontjes. Ging wel vlot binnen maar weinig genotsfactor.

Ik had vorig weekend hetzelfde gevoel bij de Diaclase 2018: lekker hoor, maar weinig "spanning"...


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - vinejo - 18-07-2023 10:27 AM

(18-07-2023 07:41 AM)Dave schreef:  
(17-07-2023 10:04 PM)vinejo schreef:  Gisteren Chamoderes 2017 gedronken. Zéer gewoontjes. Ging wel vlot binnen maar weinig genotsfactor.

Ik had vorig weekend hetzelfde gevoel bij de Diaclase 2018: lekker hoor, maar weinig "spanning"...

À nondedju…ik dacht dat het was omdat die cuvee (Chamodere) eigenlijk een soort van instapper is en dus op zijn fruit moet worden gedronken…Sad


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Olivier - 18-07-2023 11:37 AM

(18-07-2023 10:27 AM)vinejo schreef:  
(18-07-2023 07:41 AM)Dave schreef:  
(17-07-2023 10:04 PM)vinejo schreef:  Gisteren Chamoderes 2017 gedronken. Zéer gewoontjes. Ging wel vlot binnen maar weinig genotsfactor.

Ik had vorig weekend hetzelfde gevoel bij de Diaclase 2018: lekker hoor, maar weinig "spanning"...

À nondedju…ik dacht dat het was omdat die cuvee (Chamodere) eigenlijk een soort van instapper is en dus op zijn fruit moet worden gedronken…Sad

Bij de 2018 speelt misschien de jaargang ook wel? Wat warmer, minder zuren?


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Dave - 18-07-2023 02:02 PM

(18-07-2023 11:37 AM)Olivier schreef:  
(18-07-2023 10:27 AM)vinejo schreef:  
(18-07-2023 07:41 AM)Dave schreef:  
(17-07-2023 10:04 PM)vinejo schreef:  Gisteren Chamoderes 2017 gedronken. Zéer gewoontjes. Ging wel vlot binnen maar weinig genotsfactor.

Ik had vorig weekend hetzelfde gevoel bij de Diaclase 2018: lekker hoor, maar weinig "spanning"...

À nondedju…ik dacht dat het was omdat die cuvee (Chamodere) eigenlijk een soort van instapper is en dus op zijn fruit moet worden gedronken…Sad

Bij de 2018 speelt misschien de jaargang ook wel? Wat warmer, minder zuren?

Dat was inderdaad het probleem, Olivier.

Zelf ben ik heel erg fan van zijn cuvée "l'Amourgandise",
dat is ook altijd een fruitmand, maar wél heel fris en drinkbaar.
Dat is de zogenaamde 'instapcuvée' Wink


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Olivier - 19-07-2023 12:41 PM

(18-07-2023 02:02 PM)Dave schreef:  
(18-07-2023 11:37 AM)Olivier schreef:  
(18-07-2023 10:27 AM)vinejo schreef:  
(18-07-2023 07:41 AM)Dave schreef:  
(17-07-2023 10:04 PM)vinejo schreef:  Gisteren Chamoderes 2017 gedronken. Zéer gewoontjes. Ging wel vlot binnen maar weinig genotsfactor.

Ik had vorig weekend hetzelfde gevoel bij de Diaclase 2018: lekker hoor, maar weinig "spanning"...

À nondedju…ik dacht dat het was omdat die cuvee (Chamodere) eigenlijk een soort van instapper is en dus op zijn fruit moet worden gedronken…Sad

Bij de 2018 speelt misschien de jaargang ook wel? Wat warmer, minder zuren?

Dat was inderdaad het probleem, Olivier.

Zelf ben ik heel erg fan van zijn cuvée "l'Amourgandise",
dat is ook altijd een fruitmand, maar wél heel fris en drinkbaar.
Dat is de zogenaamde 'instapcuvée' Wink

Geruststellend om te weten dat we niet altijd de duurste fles moeten kopen Wink


RE: Domaine les Capréoles - Régnié - Beaujolais - Thomas - 19-07-2023 02:05 PM

Ik proefde vorige zomer l’Amourgandise in het moeilijke 2021 en het was bijzonder jammer dat ik alleen een proeffles had laten meebrengen aan €9 en zoveel…