wijnliefhebbers
Sancerre Domaine Boulay - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Loire (/forum-7.html)
+--- Discussie: Sancerre Domaine Boulay (/thread-681.html)


Sancerre Domaine Boulay - doc - 10-11-2010 07:55 PM

Wijndomein Gérard Boulay te Chavignol Sancerre geniet reeds langer een grote reputatie in VS te danken aan Parker , in les Meilleurs Vins de France pas genommeerd in editie 2010 als “nouveau domaine”. We namen de proef op de som en degusteerden de twee topcuvées van het uitzonderlijke millésime 2008.

Cuvée “Clos de Beaujeu”2008

Wijngaard 100% Sauvignon Blanc met stokken van 30 tot 60 jaar oud. Zeer steile hellingen tot 70°, zuidoost geörienteerd. Reeds sinds 1380 eigendom van de familie, 11 ha groot. Er worden geen chemische herbiciden gebruikt.
De druiven worden volledig manueel geoogst. Geen malolactische fermentatie.Natuurlijke gisten. Opgevoed in 20% cuves en 80% houten vaten (3-4 jaar oud) van 300 l . De vaten werden gebruikt op domein Alphonse MELLOT en BOURGEOIS. Geen filtratie.

Cuvée “Comtesse” 2008

Wijngaard 100% Sauvignon Blanc met stokken van 65 jaar oud. De wijngaard is 0.4 ha groot en ligt in het hartje van de Monts Damnées, wordt sinds 1870 beschreven als beste wijngaard in Sancerre. Sinds 2004 door de familie in gebruik. Manuele oogst, terug natuurlijke gisten voor de fermentatie in 100% cuves. Geen malolactische fermentatie. Geen filtratie.

De kleur is bij beide wijnen licht goudkleurig.
Onmiddellijk na ontkurken gaf de Beaujeu citrus, rokerige mineralen en "pipi du chat" in de neus, na flink walsen vonden wij dit ook terug bij de Comtesse maar deze blijft meer gesloten. In de mond terug zuren van citrus met een lengte van 8 à 9 sec bij Beaujeu. De Comtesse is wat vettiger,voller, guller in de mond maar wat minder lang (7 sec) maar meer citruszuren dan de Beaujeu . Tevens licht impressie van Jona Gold op het eind. Allebei zijn de wijnen zeer puur en heel mineraal (talk). Het feit dat er geen chaptalisatie (in tegenstelling tot Cotat) werd gebruikt is duidelijk. Deze cuvées van Boulay zouden we zelfs durven prefereren boven Cotat.
We vonden de Beaujeu aangenamer om jong te drinken. De Comtesse zal waarschijnlijk meer evolueren en een langere toekomst tegemoet gaan. Misschien nog een 8 tal jaren kelderrust zal de Comtesse goed doen.
Qua puntenscore gaven we de Beaujeu 93 en de Comtesse 91. Merkwaardig want de puntenscore bij Tanzer is respectievelijk 92 en 93. Parker geeft de Beaujeu 91. We zijn er ons van bewust dat binnen 10 jaar de Comtesse een inhaalbeweging zal maken.
Als conclusie kunnen we nogmaals stellen dat Sancerre behoort tot de wereldtop wat betreft witte wijnen. En de P/Q verhouding is nog zeer correct. "Run to the hills" en vul de kelder met Sancerre ! Miss Magooo was het hier volmondig mee eens.

We zijn benieuwd om hetzelfde te doen met de Petit Chemarin en de Chêne Marchand 2008 van Pinard. Binnenkort nieuws hierover !

Doc en TomTongue


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 11-11-2010 12:15 AM

Dank aan het virtuoze wijnduo Doc&Tom voor dit mooie verslag!
Krijg er zin van om eens te proeven. Verkrijgbaar in België?


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 11-11-2010 12:20 AM

Dear Vinejo, dees wijn is helaaas niet verkrijgbaar in B. , toch niet dat ik weet , mogelijks ergens een cavist nabij Mons ? De wijn werd meegebracht van het domein. We houden enkele bottles aan de kant samen met de Pinard's waarvan we ook de meesterlijke Vendanges Entières 2008 (rood) op de kop hebben getikt aan de kant voor een gelegenheid. Deze VE is meesterlijk maar niet voor subiet, geduld is hier de noemer en goesting is de teller. Tnx voor de waardering en proficiat met de blog*1000*. Doc, Tom zit in den Maroc maar ook in zijn naam...
De rol van Mrs Magooo mag hier zeker niet geminimaliseerd worden , ...


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 11-11-2010 12:33 AM

Mrs Magooo magoook eens iets posten hoor... we missen wat missen op dit forum.. Cool


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 11-11-2010 12:37 AM

Waar zijn die de winewijven ja?!
Nie teveel vertellen eh doc. Is toch beroepsgeheim:-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 11-11-2010 12:39 AM

Mrs Magooo is so humble !!!


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 11-11-2010 12:45 AM

effe serieus, forummaster Vinejo, hebben we eigenlijk al een vrouwelijk lid?
Wervingscampagne opstarten?
Die kunnen goed proeven man. Behalve als ze zwanger zijn en borstvoeding geven! :-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 11-11-2010 12:57 AM

Ik probeer Mrs ervan te overtuigen een avatar te starten maar ze is wat bescheiden.......ze zegt dat ze op haar parfum-blog blijft ? Nochtans ik volg Venne, als je ziet wat vrouwelijke wijnmakers zoals maken cfr Sylvie Esmonin (Chambertin), Isabelle Coustal (Minervois) en vergeet onze Emanuelle Mellot niet!Blush


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 11-11-2010 01:32 AM

Noëlla Morantin en nog veel zonne:-)
Vinejo zal wel een subliem idee hebben om meer vrouwen op het forum te krijgen.
Trouwens , het tweede lid van dit forum..... :-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 11-11-2010 01:21 PM

(11-11-2010 01:32 AM)Venne schreef:  Noëlla Morantin en nog veel zonne:-)
Vinejo zal wel een subliem idee hebben om meer vrouwen op het forum te krijgen.
Trouwens , het tweede lid van dit forum..... :-)

Wink Idd, Vee heeft nog niks gepost, zelfs nog net aangemeld sedert inschrijving denk ik (betwijfel of ze nog haar wachtwoord weet)

OK, onze eerste wervingsslogan voor het vrouwelijke deel van de wijnliefhebbers:

"Om lid te ZIJN van dit forum hoef je geen lid te HEBBEN"

Flauw, I know...
Rolleyes


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 11-11-2010 01:56 PM

@Vinejo, toch behoorlijk grappig vind ik! Is Vee ook een wijnliefhebster? Leuke blog trouwens! Grts Mrs Magoo


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 11-11-2010 04:14 PM

Vee is wijnliefhebster met zeer goede neus en smaak. Zo heeft ze ook mij gevonden... Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 11-11-2010 07:57 PM

@vinejo, schitterende one liner, eye catcher and trigger!!
Als Duval Guillaume met zoiets op de proppen komt moet je al €10 000 neerleggen.
Ons madam lust ook wel een glaasje (en heeft goede smaak) maar door zwangerschap en borstvoeding is dit bijna nihil geworden. Ik zal eens vragen of ze af en toe ook eens iets wil schrijven.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 17-11-2010 12:52 PM

Na wat te hebben rondgecrossed in Marokko, toch eventjes terugkomen op het grondig stukje tekst van Doc.

1)
Gerard Boulay, een zeer aimabele man van rond de zestig, krijgt nu pas (!) na decennia van hard labeur in Frankrijk de erkenning die hij verdient. In de groene bijbel RVF van 2010 pas voor de eerste maal opgenomen als te ontdekken domein en in de laatste versie van 2011 al meteen een eerste ster gekregen. Een dergelijke steile opgang kan maar een zaak bewijzen: de recensenten van de RVF hebben dit domein te lang over het hoofd gezien. De Amerikanen (en dat zou toch wat moeten steken) waren hen al lang voor.
Voor wat foto's van Gerard Boulay:
http://maigremont.canalblog.com/archives/2009/10/07/15345558.html

2)
Gevraagd aan Boulay of hij zijn prijzen nu zal aanpassen aan de fors gestegen status. Hij antwoordde hierop met klem: "certainement pas".
De Clos Beaujeu 2008 kost 15 euro en de Comtesse 18 Euro.
Prijs/ Kwaliteit m.i. ongemeen moeilijk te evenaren.
Zet daar dan eens de Clementin du Pape Clement wit van 2005 naast...: de vergelijking mag gerust gemaakt worden als zou Margriet Hermans zich naast Sienna Miller willen posteren. Een pijnlijk groot verschil in klasse.

3)
Langs de ene kant is het enigszins jammer dat zo weinig Vlaamse wijnamateurs de weg vinden naar de Loire. Echter, anderzijds zorgt hun (zeer) korte Bordeauxneus ervoor dat de prijzen heel schappelijk blijven voor generalisten als Venne, Vinejo en Doc.

Binnenkort volgt de Pinard (2 sterren domein RVF) vergelijking. De witte Chène Marchand 2008 tegen de witte Petit Chemarin 2008. Beide flessen kregen 18/20 RVF en staan in de lijst van beste witte in Frankrijk. Leuk vooruitzicht...


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 17-11-2010 03:46 PM

Met puntje 2) hartgrondig eens, die Clémentin vond ik een beetje minnetjes en puntje 3) leg maar een rechtstreekse trein in kust- Loire. Het is een zeer uitgestrekte appellatie met enorm veel variatie in bedruiving en stijl. Volgende keer Tom , op naar Chinon !!cheers


RE: Sancerre Domaine Boulay - Kris - 17-11-2010 06:15 PM

Yep tom en doc! Kan ulle alleen maar gelijk geven. Bezig met Joguet, Les petites Roches 06. In de Loire is het altijd feest, zelfs als het "maar" 10euro gekost heeft!


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 17-11-2010 06:36 PM

Nog een Loire fan!
Joguet, fantastisch domein, heb hier nog wat Clos de la Dioterie 2006 liggen, die flessen gaan rustig 10 jaar mee. Zou er eigenlijk nog wat moeten bijkopen.
Heb er jammer genoeg geen van het topjaar 2005 op de kop kunnen tikken. Den Baudry zal je zondag ook wel geproefd hebben zeker ? Misschien kunnen we eens een bus in leggen met forumleden naar de Loire (4 daags of zo). Als Vinejo, dit leest , wat denk je Jo ? Wink Trouwens, blij dat ik je ook eens ontmoet heb, volgende keer wat langer ...cheers


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 17-11-2010 07:40 PM

Heb Joguet dioterie nog van 95 en 96 liggen, moeten binnenkort eens open. Mijn 2003 mag nog wat liggen. Dronk de chenes vert 2003 blind vorig weekend, dju, niet thuisgebracht (hoewel ik er prat op ga dat goede Loire herkenbaar is)

Hé Doc, hoe zat was ik toen we elkaar ontmoetten?
Herinner me niks eigenlijk (of ben jij een vrouw? Cool )


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 17-11-2010 07:43 PM

Neee, Jo ben geen vrouw , ik had het misschien niet duidelijk gesteld maar was aan Kris bedoeld. Een dikke sorry, na controle lijk ik meest op een man, .... Laat eens iets weten na degustatie Dioterie.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 17-11-2010 07:46 PM

OK, DOc, het is u vergeven dat je geen vrouw bent. Maar het vermindertt toch enigszins de erotische spanning die plots was ontstaan...


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 17-11-2010 07:48 PM

Vandaag Fourchaume Charlopin 3e ronde of dag 3, nog gulle mond met honingtoetjes , zuren , mooi versmolten. Neus is er wat uit maar nog aantrekkelijk. Er komt geen 4e ronde !!Big Grin
Excuus daarvoor Jo, what about de groepsreis naar de LOIRE , organiseren wattewatte?


RE: Sancerre Domaine Boulay - Anne - 17-11-2010 08:03 PM

(17-11-2010 07:46 PM)vinejo schreef:  OK, DOc, het is u vergeven dat je geen vrouw bent. Maar het vermindertt toch enigszins de erotische spanning die plots was ontstaan...

"Als een vrouwelijk pauwtje in ZIJN volle pluimglorie" (met een knpoog naar Roeland V)
Mss wat pluimen in zijn acherste? respect


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 18-11-2010 12:22 AM

Welcome Mrs Magooo ! Heart
[Afbeelding: peacock-wine-rack.jpg]


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 18-11-2010 12:57 AM

Kalm kalm vinejo...man man man, da gaat hier nog wa worden:-)
Welkom juffrouw !


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 18-11-2010 12:59 AM

Wacht tot ze het morgen ziet, ligt nu al te ronken !! Cordialement, Jo


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 18-11-2010 01:02 AM

Die van ons ook zonne, eindelijk rust :-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 18-11-2010 01:04 AM

De beste uren zijn die laatste hé Venne ?


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 18-11-2010 03:37 PM

In Venne zijn geval denk ik dat dat alleen maar is als de twee vrouwtjes slapen Sleepy. Been there, done that x3


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 18-11-2010 04:44 PM

En nu terug ter zake (straks wordt het hier nog een veredelde datingsite Cool ):
de wijnen van Gérard Boulay millésime 2008 zijn nog te koop in Cave des Oblats in Luik.
't Zal voor de rappe zijn want slechts een tiental flessen van elke cuvée over. De prijs ligt een stuk(je) hoger dan op het domein.
Niettemin een aanrader...


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 18-11-2010 05:50 PM

Ah, tiens ken die handelaar, vriendelijke gast, is eens express van Luik tot aan de kust gereden met een paar flessen, zeeer vriendelijke tiep. Heeft mooi assortiment maar meestal snel uitverkocht.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 04-12-2010 12:46 PM

Aan degenen die met de feestdagen in het vooruitzicht een witte topper willen aanschaffen. Momenteel staat de Boulay Clos de Beaujeu 2005 (93/100 ST) te koop op delhaizewineworld bij rubriek speciale gelegenheden. Slechts een kleine 15 Euro.
Voor een beschrijving van dit juweeltje:
http://www.klwines.com/detail.asp?sku=1025784

cheers cheers cheers


RE: Sancerre Domaine Boulay - 33S - 04-12-2010 03:38 PM

Voila, heb besteld. Bedankt voor de tip. Krijgt ook goede score op CT en lijkt ook nog wel enkele jaartjes mee te kunnen als ik de comments daar lees van oudere jaargangen.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Johan_Vdd - 04-12-2010 05:24 PM

Heb er ook een kistje van besteld.

PS: RP 91 en drinking window tot 2014.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 04-12-2010 05:29 PM

Hier ook zes flesjes, thank you voor de tip!
Deze week tasting note!


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 04-12-2010 06:38 PM

Indeed tnx Tom, en hoe een bal kan rollen ...applaus


RE: Sancerre Domaine Boulay - 33S - 04-12-2010 06:56 PM

Niet onbelangrijk in deze: "women love sancerre".


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 04-12-2010 07:05 PM

My woman likes everything...Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 04-12-2010 07:41 PM

Drinking window zal mijns inziens richting 2020 gaan.
Maar een dergelijke inschatting zullen we natuurlijk volgende week kunnen te weten komen aan de hand van Vinejo's tasting note.
Ben eens benieuwd...


RE: Sancerre Domaine Boulay - Johan_Vdd - 04-12-2010 08:24 PM

Bettane & Desseauve geven voor de 2006 een drinking window van 5 jaar, tussen 5 en 10 jaar oud. Dit is wel een ander jaar.
Voor de 2007 van 2009-2019 (12j voor een Sancerre!)
Voor de 2008 van 2010-2017.

Ben benieuwd naar de tasting note.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 04-12-2010 08:30 PM

Oeioei, k zal maar iemand uitnodigen om wat te helpen...
Houdbaarheid inschatten van een Sancerre heb ik nog niet echt veel gedaan, is niet echt iets waar je meestal aan denkt bij dit soort wijnen - Naar mijn weten was de oudste sauv bl die ik dronk 5 jaar oud- Pur Sang 05 van Dageneau - die had wel nog wat reserve Rolleyes


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 04-12-2010 08:32 PM

Boulay zelf vertelde me dat zijn wijnen eigenlijk vanaf 5 jaar mogen gedronken worden (als je ze op hun top wil drinken natuurlijk) en héél lang kunnen meegaan.
Bij François Cotat bvb. wordt aangeraden pas na 10 jaar ermee te beginnen.
Maf maar zeker plezant!


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 05-12-2010 01:20 AM

Wil hier toch even refereren naar de Grande Côte 1996 Cuvée Spéciale van Francis Cotat, die ik enkele maanden geleden dronk. Deze wijn was absoluut nog in goeie doen, dus wat betreft drinking window en Sancerre... (1996 was wel groot wit wijnjaar in Frankrijk).
Ik vind het een beetje zonde om die wijnen jong open te doen, als je de evolutie ziet na enkele jaren. Zou inderdaad zeker 5 jaar wachten.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 07-12-2010 12:49 PM

In verband met de vraag wat nu eigenlijk het ouderdomspotentieel of " drinking window" is van witte topsancerre, onderstaande link.
Het betreft de degustatie van een Boulay Clos de Beaujeu uit 1988. (gedronken in 2010, 22 jaar oud)

http://www.vin-terre-net.com/vins-du-moment/222-sancerre-gerard-boulay-clos-de-beaujeu-1988?18c730a3bda349aafdf7b941503575bb=fd625fe2218485e5aaaf866ac8c4b743

taz taz taz


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 07-12-2010 01:03 PM

(07-12-2010 12:49 PM)Tom schreef:  In verband met de vraag wat nu eigenlijk het ouderdomspotentieel of " drinking window" is van witte topsancerre, onderstaande link.
Het betreft de degustatie van een Boulay Clos de Beaujeu uit 1988. (gedronken in 2010, 22 jaar oud)

http://www.vin-terre-net.com/vins-du-moment/222-sancerre-gerard-boulay-clos-de-beaujeu-1988?18c730a3bda349aafdf7b941503575bb=fd625fe2218485e5aaaf866ac8c4b743

taz taz taz

Ge gaat u moeten inhouden donderdag !!Big Grin


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 07-12-2010 01:05 PM

(07-12-2010 01:03 PM)dr_magooo schreef:  Ge gaat u moeten inhouden donderdag !!Big Grin

Zat net hetzelfde te denken, ben vrij geduldig maar 22 jaar wachten ... kann ik ze al voor mijn pensioenfeestje bestellen Big Grin alhoewel met de toekomstige hervormingen Rolleyes


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 07-12-2010 01:21 PM

(07-12-2010 01:05 PM)koen schreef:  
(07-12-2010 01:03 PM)dr_magooo schreef:  Ge gaat u moeten inhouden donderdag !!Big Grin

Zat net hetzelfde te denken, ben vrij geduldig maar 22 jaar wachten ... kann ik ze al voor mijn pensioenfeestje bestellen Big Grin alhoewel met de toekomstige hervormingen Rolleyes
Misschien flesje zoeken die 30 jaar meegaat met die hervormingen !Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 07-12-2010 02:11 PM

Dan zal het toch prepensioen worden zulle ... heb er toch maar besteld voor de zekerheid ... mooie tip


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 09-12-2010 01:01 PM

Na openen van de eerste fles al meteen doosje bijbesteld. TN volgt, nu al bedankt voor deze gouden tip. punk


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 09-12-2010 01:27 PM

Na het openen van de reactie van Vinejo al meteen doosje bijbesteld. punk Big Grin
't Leven (en de wijn) is aan de rappe


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 09-12-2010 01:38 PM

(09-12-2010 01:27 PM)koen schreef:  Na het openen van de reactie van Vinejo al meteen doosje bijbesteld. punk Big Grin
't Leven (en de wijn) is aan de rappe

LOL


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 09-12-2010 01:45 PM

(09-12-2010 01:38 PM)vinejo schreef:  
(09-12-2010 01:27 PM)koen schreef:  Na het openen van de reactie van Vinejo al meteen doosje bijbesteld. punk Big Grin
't Leven (en de wijn) is aan de rappe

LOL

Zorg dat de Delhaize- server niet overbelast geraakt hé. 't Is nu al een gammel ding.... Vrouwke is er net achter.Smile


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 09-12-2010 01:51 PM

't is voor mijn prepensioen hé cheers (en mijn eerste levering komt pas 13/12 toe).


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 09-12-2010 01:58 PM

De proefnotities op forum zullen ons weldra om de oren vliegen, denk ik ...Ben ook razend benieuwd. De 2008 was al véélbelovend ! Op uw pensioen, Koen !cheers


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 09-12-2010 02:43 PM

De mijne is er ook om geweest en vanavond met mijn pa de keuring.
Eens benieuwd hoe de Clos de Beaujeu 2005 zich verhoud tot de 2008.
In elk geval: ik heb vertrouwen in Gérard Boulay, overigens een uiterst aimabele persoonlijkheid.

Eerlijk, hoop dat deze witte topper niet het voorwerp wordt van opkopers...


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 09-12-2010 09:57 PM

Boulay Clos de Beaujeu 2005
Lichtgeel, helder, viskeus (dikke, traag aflopende tranen).
De neus is aromatisch en complex. Appel, citrus (zeste), ananas. drop en kruiden (maar geen buxus, eerder safraan en vanille, had zelfs wat marjolein). Uitgesproken lactische toets.
Zeer zachte aanzet in de mond, een verrassende moelleux voor een Sancerre. Mooie lengte, een heel licht bitter toetsje geeft structuur. De zuren zijn opvallend gecamoufleerd maar zijn constant waakzaam en houden de tonus van deze wijn à point. In de lange afdronk sinaasappel, nootmuskaat en hazelnoot (nutella).

Ik denk niet dat ik al eerder een Sancerre van dit niveau dronk. Zelfs Vee (die rood vroeg maar eerst wat blind wit kreeg) zei onmiddellijk "Hm, die is wel lekker hé".
Inderdaad, zeer lekker dus, hoewel dit qua understatement gaat in de richting van "Pieter de Crem komt soms wel eens arrogant over."

Nogmaals mijn oprechte dank aan de tipgever(s), zie al uit naar mijn elf andere flesjes...! Slurp[/u]


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 09-12-2010 10:18 PM

Heel mooie tasting note, Jo. Ik doe persoonlijk dit WE eentje open. Tom is nu bezig en was zeer enthousiast. Wat denk je van drinking-window ? Evolutie ? cheers


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 09-12-2010 11:05 PM

(09-12-2010 09:57 PM)vinejo schreef:  Boulay Clos de Beaujeu 2005
"Hm, die is wel lekker hé".
[/u]

zegt soms meer dan een lange TN, is allesomvattend, trouwens jouw TN was een "geinspireerde"


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 09-12-2010 11:11 PM

Ah ja, just, dat drinkraam... Moeilijk te ramen eigenlijk... Is nu al heerlijk maar genoeg materie om nog jaren genot te geven... Hoeveel? De wijnbouwer zal t wel weten denk ik...

@Koen
Ja, heb mijn best gedaan, men verwachtte wat hé - ben zelfs aan potje saffraan gaan ruiken in de keuken... Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 10-12-2010 10:43 AM

De Clos de Beaujeu 2005 bevestigt mijn mening over domaine Boulay: P/K echt wel top.

Die tasting note van Vinejo, ja, dat is natuurlijk straffe kost hé...
Moet het resultaat zijn van jaren voedingsproducten (sensu lato eigenlijk alle mogelijke producten en elementen, cfr. verwijzingen naar zalf ed) ruiken, proeven, vergelijken, experimenteren, enz... Natuurlijk ontzettend leuk als je zoiets onder de knie hebt.
Zelf een aantal elementen er ook uitgehaald zoals oa ananas en sinaasappel. En ook de puurheid, mineraliteit en complexiteit vallen uiteraard op.
Ik volg de IWC en ook voor mij: 93/100.

Kortom, om zo'n moment is het eigenlijk te doen: een paar uur oprecht genieten!

PS: ervoor nog wat Fieuzal wit 2006 in ideale omstandigheden gedronken. Als we dan eens de vergelijking maken met Boulay kwam hij echt wel tekort. Neus was aangenaam maar de smaak eentonig: abrikoos en fumé. 88/100


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 10-12-2010 11:11 AM

En is deze nu wel of niet verkrijgbaar in België watte? Vinejo heeft blijkbaar "bijbesteld", vandaar de vraag....


RE: Sancerre Domaine Boulay - 33S - 10-12-2010 11:17 AM

Verkrijgbaar in Delhaize momenteel:

http://delhaizewineworld.be/_nl/fiche.aspx?R=S0000000006268590005&N=0&Ntk=Dutch&Ntt=901279


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 10-12-2010 11:29 AM

@Tom en Koen

Ik ben de eerste om te vertellen dat het helemaal niet belangrijk is om specifieke geuren of smaken in een wijn te ontdekken. Als je mijn vroeger tasting notes nagaat zal je ook zien dat ik meer de nadruk leg op het gevoel, de kwaliteit, de gewaarwording. Ik weet trouwens van mezelf dat ik, hoewel ik durf zeggen dat een goede (lees grote Big Grin ) neus heb, dat ik nog steeds moeilijk snel de link kan maken naar de benaming van de geuren. Veelal zoek ik naar de beschrijving van een geur tot plots iemand mooi beschrijft wat ik ruik. En eigenlijk interesseert het benoemen me ook niet zo erg, ik heb nooit echt geoefend op geuren, zowel in vivo als in vitro.
Maar voor deze wijn deed ik een extra inspanning omdat me expliciet gevraagd werd naar de tasting note. Ik opende de fles op de middag en schreef telkens op wat ik rook of smaakte. Ik rook ook aan potjes kruiden om geuren te benoemen. s Avond deed ik dit opnieuw en legde alles voor aan Vee. In de (énorme) afdronk had ik bvb patattenpuree wat ik als nootmuskaat omschreef. Alles wat ik noteerde vond ik terug in de wijn - die ik dan ook als zeer complex beschouw.

Voila. Ik beloof dat ik het de volgende keer weer wat simpeler zal houden Rolleyes


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 10-12-2010 11:45 AM

Je hoeft je niet in te houden Jo. Als ik lees dat je er inderdaad een halve dag moeite in stak, kan ik de uitgebreide beschrijving beter plaatsen. Ik dacht ook dat je de kunst bezat om dit uit ervaring op een kwartier neer te pennen. Er is dus nog hoop...ook Mrs was behoorlijk onder de indruk. "Daar kunnen we een puntje aanzuigen!" was haar quote. Heb gisteravond nog een kleine bijbestelling gedaan. Slurpapplaus


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 10-12-2010 12:02 PM

Jo,

Helemaal niet, vind dat schitterend, ik ben fan. Trouwens mede door dit forum en een beetje de Syntra cursus (die ik 1o jaar eerder had moeten doen) ben ik er ook mee begonnen, zeer bescheiden weliswaar. Ik heb in mijn leven al heel wat wijntjes geproefd en soms, vooral als ik een lekker flesje aan 't drinken ben, denk ik wel eens dat ik toch systematisch notities had moeten nemen ... maar als ik dan nog een slok van dat lekker glas wijn neem, is die gedachte even snel verdwenen. Wijn is voor mij vooral genieten ..... en een leuk proza stukje leest leuker dan een bullet point TN


RE: Sancerre Domaine Boulay - 33S - 10-12-2010 12:05 PM

Je hebt er werk van gemaakt! Ik durf zelfs zeggen dat ik niet alleen jaloers ben op uw neus, maar ook op uw plichtsbewustzijn. thumb


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 10-12-2010 12:09 PM

Die klote-site van Delhaize marcheert weer ni banghead


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 10-12-2010 12:11 PM

Bellen Dave, of straks zijn ze op. Je weet dat er nog veel deze blog kunnen lezen hé...


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 10-12-2010 12:26 PM

en dan zie je "tijdelijk niet beschikbaar"... wat in dit geval wil zeggen : OP


RE: Sancerre Domaine Boulay - 33S - 10-12-2010 12:29 PM

Bij mij macheert het toch, en als ik er op klik komen ze in het winkelmandje. Ik ga er wel geen bijbestellen, dus ben geen concurrentie Smile


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 10-12-2010 12:44 PM

Net gebeld en (succesvol) besteld ;-))


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 10-12-2010 12:48 PM

Proficiat !
@Jo Enig gedacht met welk gerecht je deze wijn zou combineren of is het beter van die zo te degusteren...


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 10-12-2010 08:15 PM

@Doc
élke goede wijn is beter om zo te degusteren Cool

Voor een gewone sauvignon blanc zou ik meestal zeggen zeevruchten of magere vis of een eenvoudig slaatje met scampies, maar deze wijn kan méér aan dan dat...

btw, mijn vorige reactie kwam er vooral omdat ik er als de dood voor ben om hoogdravend over te komen... heb er zelf nogal een hekel aan namelijk Rolleyes


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 10-12-2010 08:32 PM

(10-12-2010 08:15 PM)vinejo schreef:  @Doc
élke goede wijn is beter om zo te degusteren Cool

Voor een gewone sauvignon blanc zou ik meestal zeggen zeevruchten of magere vis of een eenvoudig slaatje met scampies, maar deze wijn kan méér aan dan dat...

btw, mijn vorige reactie kwam er vooral omdat ik er als de dood voor ben om hoogdravend over te komen... heb er zelf nogal een hekel aan namelijk Rolleyes

Heb mij daar geen moment aan gestoord, in tegendeel...vond het zeker niet hoogdravend overkomen, bij zo'n wijn heb ik graag wel eens een ambitieuze tasting note, we kunnen het morgen dan eens checken tijdens de taste. Neen, echt bedankt !! Er was trouwens ook naar gevraagd en de spanning was behoorlijk opgebouwd ....Cool


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 10-12-2010 09:44 PM

@ Vinejo
Niets hoogdravend aan, hoor! Zich wat losrukken uit de Vlaamse klei, kunnen we niet genoeg doen.
En moesten bepaalde verwijzingen wat te ver gezocht zijn, je zou het wel te horen krijgen.
Wat mij betreft, hartelijk dank.
Btw: wat me bijbleef van de TN bij RP, daar sprak men van de Clos de Beaujeu 2008 onder meer over "sorbet like cooling"...Jawadde!

Heb gezien dat alles al uitverkocht is op delhaizewineworld.


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 11-12-2010 12:45 AM

(10-12-2010 09:44 PM)Tom schreef:  .........
Heb gezien dat alles al uitverkocht is op delhaizewineworld.
Huh

Te 20 uur hadden ze nog 39 collis van de 2005.
Nu hebben ze nog 37 collis van de 2005.Wink
Van de 2007 hebben ze nog met hopen maar naar de 20% korting kan je fluiten.Big Grin


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 11-12-2010 01:54 AM

Appelkes , fris fruit, vol en rond. Mooie Sauvignon! Mooie zuurtjes die effe stand houden en dan komt een overweldigende afrdronk. Geef hem tijd en warmte! Wat een mooi etiket! :-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 11-12-2010 10:03 AM

@ Don

Je hebt gelijk, vandaag kun je er terug bestellen.
Gisterenavond rond 18.30 uur stond er tijdelijk onbeschikbaar. Wat meestal toch betekent op.

Hoe ken jij de exacte collis die nog voorradig zijn bij Delhaize?
Groten baas van de keten? Smile
Gaan we uiteraard gebruik van maken! taz


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 11-12-2010 12:01 PM

(11-12-2010 12:45 AM)don quichotte schreef:  
(10-12-2010 09:44 PM)Tom schreef:  .........
Heb gezien dat alles al uitverkocht is op delhaizewineworld.
Huh

Te 20 uur hadden ze nog 39 collis van de 2005.
Nu hebben ze nog 37 collis van de 2005.Wink
Van de 2007 hebben ze nog met hopen maar naar de 20% korting kan je fluiten.Big Grin

2007 watte? Die heb ik niet gezien, Don ?


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 11-12-2010 12:18 PM

(11-12-2010 10:03 AM)Tom schreef:  @ Don

Je hebt gelijk, vandaag kun je er terug bestellen.
Gisterenavond rond 18.30 uur stond er tijdelijk onbeschikbaar. Wat meestal toch betekent op.

Hoe ken jij de exacte collis die nog voorradig zijn bij Delhaize?
Groten baas van de keten? Smile
Gaan we uiteraard gebruik van maken! taz
@ Tom,

In het leven is het nuttig mensen te kennen op de juiste plaats die veel weten en kunnen.Rolleyes

Citaat:2007 ? Die heb ik niet gezien, Don ?
@ Dr_Magooo

Hebben ze reeds aangkocht

--------------------------------------------------------------------------------


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 13-12-2010 11:12 AM

(11-12-2010 12:18 PM)don quichotte schreef:  In het leven is het nuttig mensen te kennen op de juiste plaats die veel weten en kunnen.Rolleyes
[--------------------------------------------------------------------------------

Eveneens nuttig, dit met collega forumleden te delen zodat ze meer van deze goed tips blijven leveren Cool


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 13-12-2010 01:56 PM

Gisteren Beaujeu 2005 geproefd na 1.5 u karaf. Enorm mineraal, zeer complex in neus als in de mond, momentje indruk van natte schors ? . Nog wat restzuur in de lange lengte. Wat citrus , ananas en appel doch ingetogen. Zeer zacht, mollig. Inderdaad bittertje doch niet storend. Zeer pure wijn, natuurlijke gisten en zo natuurlijk mogelijk geëleveerd. Zeer speciaal doch niet voor elke dag. In vgl met 2008 enorme evolutie, zeer ver van het sapje....Had bij mij licht oxidatieve toets. Na enkele uren wordt de smaak wat voller, doch neus idem. Volgens mij reeds op toppunt, of dat hij nog lang kan bewaren ? Zou hem toch niet te lang laten liggen....Confused Benieuwd naar 2007, Don.Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 13-12-2010 02:38 PM

(13-12-2010 01:56 PM)dr_magooo schreef:  ....Confused Benieuwd naar 2007, Don.Wink

Ik ook maar weet nog niet wanneer ze de 2007 gaan vrij geven voor verkoop.
De info kreeg ik van de Delhaize aankoop die ook een zicht hebben op de actuele vooraad.


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 14-12-2010 02:28 PM

Gisteravond nog klein klikje Beaujeu 2005 gedronken na 24 u open op kamertemp. Mond was voller en ook neus nog meer open. De volgende decanteer ik 24 u op voorhand en zie wat het geeft maar 't zal niet voor seffens zijn.


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 14-12-2010 03:13 PM

Ja man zo maar eventjes 24 uur, zal mijn proefflesje eerst een zestal uurtjes karaferen (ben vandaag de flessen gaan halen). Persoonlijk heb ik toch een vrij hoge drempel om witte wijn te karaferen.

@Jo, heb jij gekarafeerd?


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 14-12-2010 04:45 PM

Ik blijf het toch een zéér merkwaardige fles vinden, hoor... probeer maar uit en laat iets weten. Tom heeft ook gecarafeerd.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 14-12-2010 06:58 PM

Karaf noch oxidatieve toets hier... Cool


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 14-12-2010 06:59 PM

Lang op voorhand geopend?


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 14-12-2010 07:03 PM

Zoals meestal, opentrekken en zuipen! Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 14-12-2010 07:05 PM

applaus applaus doe ik ook meestal ... om te moeten vaststellen dat ik hem toch wat moet laten opwarmen of dat het beestje wat zuurstof nodig heeft Big Grin


RE: Sancerre Domaine Boulay - Kris - 14-12-2010 09:37 PM

Ik dronk de 2005 van het weekend. Ik herinner me een complexe, minerale wijn met zeer lange afdronk. Geen reppige zuren zoals ik bij mindere sancerres al proefde. Tevens iets gistig/korrelig in de afdronk. Iets wat me sterk deed denken aan natuurlijk vergiste riesling. Zeeer lekker !


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 14-12-2010 09:38 PM

Reppige zuren, geen idee wat het betekent, maar ik versta het perfect! thumb


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 14-12-2010 10:12 PM

Dat "gistige" dat je beschrijft Kris, nu je het zegt,is eigenlijk goed opgemerkt, vond ik ook, kon niet op de verwoording komen....Alleen "reppig" vraagt misschien wat verduidelijking. Bedoel je daar mee aanzuring of zo ?
Jo, "niks oxidatiefs". Kris, "heel lange afdronk". Toch vond ik er een licht oxidatieve toets in, tevens Mrs. Heb me snel een andere fles geopend om te vergelijken. Kan alleen maar tot de conclusie komen dat we een fles hadden met prille "kurk". Vandaar de verwarring,... Hij was niet slecht of muf en bezat de meeste eigenschappen hier boven vernoemd. Maar nieuwe fles, absoluut geen oxidatief kantje en jeugdige langere afdronk. Tevens wat andere kleur en nog mooie zuren en fruitbalans. 't Ja dan staat een mens in z'n bloten. Zeker omdat hij niet "kapot" was. Mijne frank is wat laat gevallen, excuus hiervoor. banghead En dat na bijna 15 jaar wijnervaring,...****
Hou er wel rekening mee dat jouw volgende fles ook zo kan zijn, er zullen er dus nog tussen zitten. Exclamation


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 15-12-2010 12:35 AM

reppig (bijv. naamwoord)
betekenis: gemeen, brutaal
Volgens Van Dale bestaat het woord “rappig” wel: rappig volk = gepeupel

Blijft kalm, ge moet zo reppig niet doen tegen uw ouders!

Reppig = groezelig
das goed, want men haar is reppig lang aan 't worden
Godverdomme wa een reppig beest

Minse van os kante zulle da wel verstan? :-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - Kris - 15-12-2010 12:37 AM

Reppige zuren = onsmakelijke, chemische en voze zuren. Het tegenovergestelde van deze sancerre, zeer mooie zuurtjes ! Kortom, perfecte, droge, gebalanceerde witte.
Straf dat ik dit via delhaize leer kennen. Minder straf dat ik het via dit forum leer kennen...waarvoor dank!


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 15-12-2010 12:56 AM

(15-12-2010 12:37 AM)Kris schreef:  Reppige zuren = onsmakelijke, chemische en voze zuren. Het tegenovergestelde van deze sancerre, zeer mooie zuurtjes ! Kortom, perfecte, droge, gebalanceerde witte.
Straf dat ik dit via delhaize leer kennen. Minder straf dat ik het via dit forum leer kennen...waarvoor dank!
Als ik het goed begrijp Kris, gaat het wel over artificiële aanzuring van wijn dan ? fruitloze zuren ?


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 15-12-2010 10:23 AM

Venne is precies van Sint-Truien ;-)))


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 15-12-2010 11:03 AM

Gisteren last minute verandering van menu: gnocchi met gorgonzola en champignons ... een stevige witte moet dit aankunnen dus de Beaujeu een dagje vroeger uit de kelder, onmiddellijk opengedaan en proeven ... hij stelt niet teleur meer nog hij spreekt aan en nodigt uit om verder te ontdekken. De neus was in 't begin vrij bescheiden citroenzeste en rijpe gele appel, naarmate hij openkomt komen er steeds andere geuren bij. Op juiste temperatuur serveren is zeer belangrijk bij deze klepper, bij mij is dat dus rechtstreeks uit de kelder zo'n 12-13°, had hem na de eerste test een halfuurke in de frigo gezet en dat had ie niet zo graag . In de mond mooi fruit, lekkere zuurtjes en een geweldige afdronk met inderdaad een bittertje (is dat dat gistig?) dat de zuren mooi in evenwicht houdt. Kan voor mij nog wel een vijftal jaren in de kelder maar is nu al een schitterende wijn 91+. Karaferen... blijf er mijn twijfels over hebben maar ga het volgende keer proberen.

Trouwens heb ineens mijn wijntje voor het tweede voorgerecht bij oudejaar gevonden, coquilles met ajuinpuree (of ietwat sjieker ajuinzalfje) pancetta en witloof. Toen ik mijn vrouwtje liet proeven zei die "hmm, die is lekker (ja Jo ze kennen er wat van Wink )... dat zou goed bij de coquilles gaan" ... great minds think alike

Tom dikke merci makker


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 15-12-2010 01:39 PM

Ik drink deze Boulay en eigenlijk geldt dit voor complexe witte in het algemeen graag aan een quasi kamertemperatuur. De Cormiers 2005 van Villeneuve (Saumur) dronken we op kamertemp. met als gevolg enorm rijke ,aromatische neus, volledig open.... Probeer eens met de Boulay. Had voor eerste taste een minder fortuinlijk flesje opengedaan, zie hierboven. De volgende was beter. Vind ook de neus bescheiden in begin maar na wat staan wordt hij beter en zeker op kamertemp. Mrs vraagt hier of ik het recept kan krijgen van de coquilles met ajuinpuree. Waren ook van plan dit als voorgerecht te nemen...mooi produkt als 't vers is, niet diepgevroren. Cool


RE: Sancerre Domaine Boulay - Hugel - 15-12-2010 02:20 PM

coquilles: zorg dat je franse te pakken krijgt, de canadese zijn een pak minder van kwaliteit


RE: Sancerre Domaine Boulay - Christiaan - 15-12-2010 02:28 PM

En ipv uien neem je sjalotten (of rode ajuin) voor de puree.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 15-12-2010 02:36 PM

(15-12-2010 11:03 AM)koen schreef:  ... dat zou goed bij de coquilles gaan" ... great minds think alike

Maar eveneens bij de puree (vooral in de afdronk! Wink )


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 15-12-2010 02:42 PM

Inderdaad, lekker bij de puree, de ui en het bittertje van de witloof :-)))

@Hugel: only the best

@Doc: komt in orde receptje volgt


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 15-12-2010 04:40 PM

(15-12-2010 02:42 PM)koen schreef:  Inderdaad, lekker bij de puree, de ui en het bittertje van de witloof :-)))

@Hugel: only the best

@Doc: komt in orde receptje volgt

Bedankt, desnoods stuur je Mrs ee PM-ke, tenzij je het openbaar wil maken...


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 15-12-2010 11:49 PM

@Dave ; sin trui , ma neje menne maan; tis ter wel nie wijt vanaf:-)
@dr, diepgevroren ajuin? Pakt dan beter die van de bicky burger!
Nu al bezig met oudejaarsrecepten? Dju man , ben al content als ik weet wat ik morgen moet maken:-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 16-12-2010 12:45 PM

@ Mr & Mrs Doc: 't receptje zit in bijlage, mijn vrouwke maakt het met een beeje aangestoofde witloof (voor het bittertje) klaar ipv prei. Al verschillende malen gegeten en altijd top. We zijn beiden coquilles fans.

@ Christiaan uienpuree geeft het beste resultaat in combinatie met de andere ingredienten. Op zich is sjalottenpuree inderdaad fijner. Is trouwens een receptje van één van jouw Italiaanse collega chefkoks: Gino D'Acampo (voor de liefhebbers heeft echt een goed kookboek: Magnifico!)

@ Venne: I'm the taster and I love it, 't vrouwke kan er niet vroeg genoeg mee beginnen Slurp


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 16-12-2010 01:09 PM

@Koen, bedankt in ons beider naam voor het receptje, het einde Beaujeu ?, misschien cc tje naar Boulay, zal zeer content zijn. Heb printje gemaakt en zullen het zeker eens proberen. Dat boek van D'Acampo noteer ik. Ziet er geweldig uit. 'Ik zal dat maken, hoor", quote van Mrs. Ook chef ? "collega-kok".?Cool


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 16-12-2010 01:47 PM

(16-12-2010 01:09 PM)dr_magooo schreef:  @Koen, bedankt in ons beider naam voor het receptje, het einde Beaujeu ?,
Receptjes zijn er om aangepast te worden Cool het glas champagne dat gesuggereerd werd vond ik een beetje zwak

(16-12-2010 01:09 PM)dr_magooo schreef:  Ook chef ? "collega-kok".?Cool

Collega-kok was op Christiaan bedoeld, hadden die zijn ouders geen Italiaans restaurant? Wij zijn amateurs Wink in alle betekenissen van het woord. En chef ..... no comment, mannen weten waarom.


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 16-12-2010 05:44 PM

(16-12-2010 01:47 PM)koen schreef:  
(16-12-2010 01:09 PM)dr_magooo schreef:  @Koen, bedankt in ons beider naam voor het receptje, het einde Beaujeu ?,
Receptjes zijn er om aangepast te worden Cool het glas champagne dat gesuggereerd werd vond ik een beetje zwak

(16-12-2010 01:09 PM)dr_magooo schreef:  Ook chef ? "collega-kok".?Cool

Collega-kok was op Christiaan bedoeld, hadden die zijn ouders geen Italiaans restaurant? Wij zijn amateurs Wink in alle betekenissen van het woord. En chef ..... no comment, mannen weten waarom.
I can see clearly now !Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 17-12-2010 11:45 PM

Gisteren en deze avond het genoegen gehad deze Sancerre ook te drinken.
Dit is inderdaad een ontdekking en wordt zeker een evergreen in mijn kelder.
Geraffineerde finesse , sublieme frisheid, rijk en volledig in balans.
De geur en andere karkteristieken van deze wijn deden me denken aan een Riesling Cuvée Sainte Catherine van het domein Weinbach die ik onlangs nog dronk; bijna niet te geloven.
Ik ben toch niet van plan deze wijn nog vijf jaar te bewaren en denk dat deze nu reeds zeker top is.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 22-12-2010 05:35 PM

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2010/12/22/domaine-boulay-clos-de-beaujeu-sancerre-2005.html
Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 22-12-2010 06:21 PM

Zoals Don het zei dit wordt een evergreen. Algemeen gesproken hebben witte wijnen het heel wat moeilijker om me te bekoren maar deze ... daarom dat ik zo geïntrigeerd was door Jo's uitspraak : Charmes Godard 2008, veel meer sauvignon getypeerd dan de 07, maar gewoonweg subliem qua evenwicht en fraicheur (vond m een stuk beter dan de Sancerre die ik onlangs besprak-nochtans zelfde prijs ongeveer .)
Jo, echt zoooooooo goed?

BTW: welke plant staat er op de achtergrond?


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 22-12-2010 07:23 PM

Ja hoor, die is écht zo goed. De vergelijking was om jullie wat op stang te jagen ;-)

Die plant heet Eugène trouwens.
(sorry, geen idee welke soort)


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 23-12-2010 09:19 AM

Ik ga mijn flesjes straks afhalen !

De eerste proefbeurt zal voor na nieuwjaar zijn. Gisteren een mooi receptje gekregen waarmee de wijn wel zal passen denk ik; Sint-Jacobsnoten met bloedworst en bloemkoolmousse.....


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 23-12-2010 09:27 AM

Zoals Jo reeds hoger beschreef, deze wijn is misschien een "stand alone" wijn om te savoureren zonder bijhorend gerecht. Kan hier inkomen. Is zeer complex....


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 23-12-2010 10:26 AM

(23-12-2010 09:19 AM)Dave schreef:  Ik ga mijn flesjes straks afhalen !

De eerste proefbeurt zal voor na nieuwjaar zijn. Gisteren een mooi receptje gekregen waarmee de wijn wel zal passen denk ik; Sint-Jacobsnoten met bloedworst en bloemkoolmousse.....

Doet mij denken aan het heerlijke recept dat Jeroen Meus nog niet zo lang geleden klaarmaakte: knolseldersoep, sint-jakobsnoot, bloedworst en duxelles van bospaddenstoelen.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 23-12-2010 10:58 AM

Zwijg man, ik krijg honger ;-)))


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 23-12-2010 12:01 PM

Tongue


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 23-12-2010 12:26 PM

(23-12-2010 12:01 PM)Matten schreef:  Tongue

Heb het ook gezien, heeerlijk, maar we gaan voor het receptje van Koen gaan....


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 01-01-2011 10:57 AM

Gisteren toch niet kunnen weerstaan en een eerste flesje Clos de Beaujeu open getrokken.

Eigenlijk zit ik een beetje tussen twee gedachten in:

1. Schitterende, complexe wijn !!!
2. Is dit Sancerre wattewattewatte

Ik weet dat de eerste gedachte zou moeten primeren, maar dit ligt zo mijlenver weg van alle Sancerre die ik ooit gedronken heb, dat ik 'm wat moeilijk kan "plaatsen". Zal waarschijnlijk aan mijn beperkte kennis van de Loire liggen....

Het is in ieder geval een buitengewone wijn, maar ik volg Doc Magoo wel; dit is geen wijn voor elke dag.


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 01-01-2011 11:49 AM

Dit is inderdaad een Sancerre, die ver van de "gewone" Sancerres ligt qua complexiteit. Ik begrijp goed je opmerking. Ik had ook dezelfde ervaring met een geëvolueerde Sancerre van Domein Francis Cotat van 1996. De "atypiciteit" is vooral te wijten aan de terroir en de vinificatie. Gebruik natuurlijke gisten enz. Pure, minerale en complexe, geëvolueerde wijn. Ik proefde de 2008 met Tom, en dit was een andere sensatie dan bij deze 2005. Cfr supra. Het is niet wat je van een SB zou verwachten. Blijft een ware ontdekking en het verbaast ons nog steeds dat het domein pas vorig jaar in het boekje "Les meilleurs vins" vermeld werd. In tegenstelling tot Bettane en Dessauve.


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 01-01-2011 05:27 PM

(01-01-2011 10:57 AM)Dave schreef:  ........................2. Is dit Sancerre wattewattewatte

Toen ik deze wijn voor het eerst dronk deed hij mij denken aan een oudere riesling van het domein Weinbach in de Elzas.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Olaf - 02-01-2011 03:00 PM

Afgelopen week ook een schitterende Sancerre gedronken die me was aangeraden door een vriend. Cuvée Edmond 2002 van Alphonse Mellot. Dit gaat kwalitatief zeer dicht tegen de wijnen van Dagueneau aan, schitterend glas wijn met een pertinent positief bitterje van pamplemousse. Van die man wil ik nog wel meer wijnen proeven.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tom - 02-01-2011 05:44 PM

@ Olaf

Mellot is idd topklasse. Heb samen met Alphonse junior (maakt de wijnen nu) en Emmanuelle alle cuvées geproefd en dat zijn topwijnen. Zelfs hun rosé is super en wordt met de grootste zorg gemaakt.
Rood: mijn favoriet is daar "En Grands Champs" duur maar fenomenaal.
Ik viel achterover toen ik me realiseerde dat haast de helft van het dorpscentrum van Sancerre is onderkelderd met Mellot-vaten!


Sancerre Domaine Boulay Beaujeu 2005 - Venne - 27-08-2011 08:46 PM

Den tweede dag is hij toch nog iets beter hé!
Gisteren naast Florès 08 van Pinard gezet... is zo een beetje een Sander naast een Wittmann.... En dan is de Pinard de Wittmann:-)
Lekkel!!


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 27-10-2011 11:05 PM

Gisteren nog de Beaujeu 2005 gedronken als aperitief.(was wel de tweede dag open )
Nadien een glas van de Sancerre Domaine Vacheron (2002)
Wat me hierbij opviel was dat de Vacheron heel wat meer aan frisheid te bieden had dan de Beaujeu.
Deze laatste ervaarde ik een beetje vlak in het smaakpatroon in vergelijking met de Vacheron die toch ouder is.
Ik begin me af te vragen of die 2005 nog wel gaat verbeteren met de jaren.


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 27-10-2011 11:42 PM

Volgens mij gaat die niet echt veel meer verbeteren ! Drinkadvies !
2002 was dan ook een héél mooi jaar in Loire, schoon zuren zijn kenmerkend. Cormiers 02 van Villeneuve heeft ook die fraîcheur door die rijpe zuren.


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 28-10-2011 09:30 AM

(27-10-2011 11:05 PM)don quichotte schreef:  Gisteren nog de Beaujeu 2005 gedronken als aperitief.(was wel de tweede dag open )
Nadien een glas van de Sancerre Domaine Vacheron (2002)
Wat me hierbij opviel was dat de Vacheron heel wat meer aan frisheid te bieden had dan de Beaujeu.
Deze laatste ervaarde ik een beetje vlak in het smaakpatroon in vergelijking met de Vacheron die toch ouder is.
Ik begin me af te vragen of die 2005 nog wel gaat verbeteren met de jaren.
Ik heb gemerkt dat er veel verschil op de flessen zit. Heb er gehad die al serieus geevolueerd waren (licht oxidatief) en andere zo fris als een hoentje (vreemde uitdrukking lijkt mij niks fris aan Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - 33S - 28-10-2011 10:25 AM

Idem hier. Ik heb er al 5 geopend, waarvan er maar 2 echt super waren. De overige 3 waren nog goed, maar misten inderdaad wat frisheid. Ik ga de laatste dit jaar nog proberen te drinken.


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 28-10-2011 11:09 AM

Ik heb het ook al meegemaakt, m'n allereerste die ik dronk was licht gekurkt. Zoals Koen inderdaad opmerkt "verschil op de flessen" is correct. Sommige zijn lichtjes oxidatief heb ik ook al gemerkt. Vandaar zou ik ze niet te lang meer bewaren. De kurken zijn nochtans van een normale kwaliteit niet ?


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 28-10-2011 03:37 PM

(28-10-2011 11:09 AM)dr_magooo schreef:  Ik heb het ook al meegemaakt, m'n allereerste die ik dronk was licht gekurkt. Zoals Koen inderdaad opmerkt "verschil op de flessen" is correct. Sommige zijn lichtjes oxidatief heb ik ook al gemerkt. Vandaar zou ik ze niet te lang meer bewaren. De kurken zijn nochtans van een normale kwaliteit niet ?

Ik heb er al twee gedronken; 1 ook licht gekurkt, de andere met een gebrek aan frisheid. Met een beetje chance is de volgende wel super; heb er nog 4....


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 28-10-2011 03:51 PM

4? Verdomme Wink.


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 28-10-2011 04:53 PM

Hier 1 licht geoxideerd, 1 minder fris en 4 toppers. Nog 5 te gaan ... maar die licht geoxideerde was nog goed te drinken zulle, stoorde me niet


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 29-10-2011 10:10 PM

daarmee dat die flessen bij Delhaize terechtkomen aan die prijzen?


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 29-10-2011 10:36 PM

(29-10-2011 10:10 PM)Venne schreef:  daarmee dat die flessen bij Delhaize terechtkomen aan die prijzen?

'k Stelde mezelf ook al wat vragen hierbij...


RE: Sancerre Domaine Boulay - Johan_Vdd - 30-10-2011 12:25 PM

Bij mij allemaal goed (3x). Nog drie te gaan.


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 07-11-2011 10:57 AM

Gisteren er nog twee gekraakt en ze waren top Smile


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 07-11-2011 11:26 AM

Hier zaterdag 1 geopend en idem dito - ook top bij t gerecht!


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 07-11-2011 12:21 PM

Hier was het bij de volgende platkes: zelf gemaakte gravad lax en een hammousse, zalig


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 08-11-2011 10:47 PM

Door de eerdere postjes kreeg ik er plots goesting in, en bij het uitzoeken van wat Jura wijnen en een paar andere voor één of andere tasting, vond ik er ééntje, yes !
En het was een goeie fles, zonder kurk.
Opvallend blijft de puurheid van deze wijn, de SB kenmerken zitten ver, zo zacht in de mond, suave, beetje vettig. Uiterst mineraal, rokerig, saline Wink, mooi rijp geel fruit. De zuren zijn volledig opgenomen. Subtiel geheel eigenlijk. Schoon, heel schoon !!


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 08-11-2011 10:56 PM

Saline, is dat niet zo een beetje de Franse benaming voor een soort mineraliteit ? Wink

!Ik herken m weer mooi in je beschrijving trouwens!)


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 08-11-2011 11:03 PM

(08-11-2011 10:56 PM)vinejo schreef:  Saline, is dat niet zo een beetje de Franse benaming voor een soort mineraliteit ? Wink

!Ik herken m weer mooi in je beschrijving trouwens!)

thumbsup Derenoncourt zou nog trotser op je zijn !


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 08-11-2011 11:51 PM

alee , de mannen zijn zondag op stap geweest precies:-)
Ik dacht dat saline een zijdezachte pure smaak betekende?


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 09-11-2011 12:03 AM

Ja, t betekende een beetje van alles eigenlijk... ;-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 09-11-2011 12:07 AM

't ging over een vorm van mineraliteit, du sel, zouterig, ziltig eigenlijk. Zijn begrip over mineraliteit ging wel heel ver en heel breed.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 09-11-2011 10:05 AM

Ik ga 'm dit weekend nog eens proberen !!! Weer benieuwd..............


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 09-11-2011 10:41 AM

(08-11-2011 10:47 PM)dr_magooo schreef:  En het was een goeie fles, zonder kurk.

Allé chance dat het wel nog met wijn was ... geen oxidatie Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 14-11-2011 11:01 AM

Gisteren nog eens een Clos de Beaujeu geprobeerd, en eindelijk een goei fles. Inderdaad een klassewijn: subtiele neus, groots mondgevoel en complexiteit en indrukwekkende afdronk; heel lekker !

Ik hoop dat mijn drie laatste flessen ook van dit niveau zijn !


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 17-02-2012 10:19 PM

Clos de Beaujeu 07

Krijterig minerale topnotes met groenige indrukken van komkommer- en rabarbervlees.
Zeer fruitiige aanzet, aangenaam mollig mondgevoel. De zuren vormen een goeie frisse, levendige onderlaag voor het rijpe fruit, witte perzik, appel, ananas, agrume. Lange en volle finale met blijvende spanning. Fruitiger en wat frisser geheel dan de 05.

Dit blijft een topwijn uit een topwijngaard van Sancerre. Zeer hoog niveau, behoort tot de Cotat klasse. Nu al heel aangenaam om drinken voor wie van jeugdige, frisse Sancerre houdt. Zeker nog jaren bewaarpotentieel. 90-91


RE: Sancerre Domaine Boulay - Roeland V - 17-02-2012 11:06 PM

"Krijterig minerale topnotes met groenige indrukken van komkommer- en rabarbervlees. "

Als ik dat zo leest Doc, dan lijkt de neus veeeeel strakker dan de (exotische) smaak, of vergis ik me.
Ben wel eens nieuwsgierig naar die Beaujeu...
Pfff, mijn wijnbudget zou eigenlijk x3 moeten zijn...


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 17-02-2012 11:14 PM

(17-02-2012 11:06 PM)Roeland V schreef:  "Krijterig minerale topnotes met groenige indrukken van komkommer- en rabarbervlees. "

Als ik dat zo leest Doc, dan lijkt de neus veeeeel strakker dan de (exotische) smaak, of vergis ik me.
Ben wel eens nieuwsgierig naar die Beaujeu...
Pfff, mijn wijnbudget zou eigenlijk x3 moeten zijn...

De neus is altijd subtiel bij Beaujeu, hier dus ook, maar na wat walsen en "cerebrale analyse" kon ik het niet beter verwoorden.
Maar jouw analyse van de TN klopt ! Toch moet je er eens eentje proeven Roeland !cheers


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 18-02-2012 10:31 PM

Doc ... aankoopwaardig dus?


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 19-02-2012 03:07 AM

Doc bevestigt.


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 19-02-2012 03:17 PM

(19-02-2012 03:07 AM)Matten schreef:  Doc bevestigt.

bevestigd ! Cool


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 29-02-2012 01:32 PM

Nog ne 2005, veel rijp en exotische fruit (een beetje te) ... en net niet genoeg frisheid. Slecht gekozen, ging totaal niet bij de asperge en zalm risotto.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 05-03-2012 11:20 PM

Hier ook nog ne 2005, eerste dag ok maar nog niet ok, zoals ervoor dus pas tweede dag mooi open. Lekker!!


RE: Sancerre Domaine Boulay - carl - 24-04-2012 09:25 PM

Vandaag ook nog eens een 2005 gekraakt en deze fles was er terug boenk op. Mooie fraicheur, licht exotisch mondgevoel met zelfs iets van sauternes (rijpe peer). 91+


RE: Sancerre Domaine Boulay - Pietn - 24-04-2012 09:58 PM

(24-04-2012 09:25 PM)carl schreef:  Vandaag ook nog eens een 2005 gekraakt en deze fles was er terug boenk op. Mooie fraicheur, licht exotisch mondgevoel met zelfs iets van sauternes (rijpe peer). 91+

heb ook nog zoeentje liggen . bedankt voor de tnTongue


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tienne - 08-07-2012 10:45 PM

Matten trakteerde ons nog eens op deze TOP-Sancerre.
Andermaal was ik hopeloos op zoek naar de juiste appellation.

Aanvankelijk zeer fris, pompelmoes. Evoluerend naar een vrij vettige, complexe wijn.

Opnieuw zeér van genoten.

Ik moet me hernemen:
Die kortingen zijn zeldzaam te geloven.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 08-07-2012 11:51 PM

(08-07-2012 10:45 PM)Tienne schreef:  Matten trakteerde ons nog eens op deze TOP-Sancerre.
Andermaal was ik hopeloos op zoek naar de juiste appellation.

Aanvankelijk zeer fris, pompelmoes. Evoluerend naar een vrij vettige, complexe wijn.

Opnieuw zeér van genoten.

Ik moet me hernemen:
Die kortingen zijn zeldzaam te geloven.

Deed ie je niet wat denken aan de witte Malartic...? ;-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tienne - 09-07-2012 10:42 AM

(08-07-2012 11:51 PM)vinejo schreef:  
(08-07-2012 10:45 PM)Tienne schreef:  Matten trakteerde ons nog eens op deze TOP-Sancerre.
Andermaal was ik hopeloos op zoek naar de juiste appellation.

Aanvankelijk zeer fris, pompelmoes. Evoluerend naar een vrij vettige, complexe wijn.

Opnieuw zeér van genoten.

Ik moet me hernemen:
Die kortingen zijn zeldzaam te geloven.

Deed ie je niet wat denken aan de witte Malartic...? ;-)

Niet zo onmiddellijk. De witte Malartic stond hier onlangs opnieuw op de proeftafel en presteerde opnieuw op een zeer hoog niveau. Deze is vooral zeer jeugdig expressief.
Maar ik zal in mijn zoektocht wel in Bordeaux gepasseerd zijn....


RE: Sancerre Domaine Boulay - 33S - 08-09-2012 09:31 PM

Vandaag m'n laatste fles hiervan geopend en toch al wat "belegen", mist frisheid. Van m'n 6 flessen waren er een aantal echt super, maar ook een aantal duidelijk minder.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 24-11-2012 02:01 PM

Deze middag mijn voorlaatste flesje Clos de Beaujeu '05 opgediept. Eigenlijk is het de bedoeling om deze wijn te schenken bij de vol-au-vent van parelhoen deze avond, maar ik geloof dat wat simpele aperitiefhapjes beter passen bij de complexiteit van deze wijn. (eigenlijk gewoon een stukje donkerbruin brood met verse gezouten boerenboter)

Pfff amai dit is genieten. (Ik heb de hele topic nog eens gelezen: zeer amusant!) Geen karaf nodig, zo uit de fles en licht gekoeld. Neus van gepocheerde ("zoete") peren en flarden botrytis, (ga akkoord met Carl hierboven) lychee, mineraal en met oxidatieve toetsen (fles is nu een uurtje open en de oxidatieve toetsen komen wat opzetten). Een neus die ook bij elke stap verandert. Zeer complex en rijp. Wat mij betreft zeer evenwichtig, zonder twijfel aan de rijpe kant, maar met een mooie zuurstructuur in de achtergrond.

Bij Delhaize verkopen ze de '07 voor 19.9 euro. Doen?


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 24-11-2012 02:09 PM

(24-11-2012 02:01 PM)Matten schreef:  Deze middag mijn voorlaatste flesje Clos de Beaujeu '05 opgediept. Eigenlijk is het de bedoeling om deze wijn te schenken bij de vol-au-vent van parelhoen deze avond, maar ik geloof dat wat simpele aperitiefhapjes beter passen bij de complexiteit van deze wijn. (eigenlijk gewoon een stukje donkerbruin brood met verse gezouten boerenboter)

Pfff amai dit is genieten. (Ik heb de hele topic nog eens gelezen: zeer amusant!) Geen karaf nodig, zo uit de fles en licht gekoeld. Neus van gepocheerde ("zoete") peren en flarden botrytis, (ga akkoord met Carl hierboven) lychee, mineraal en met oxidatieve toetsen (fles is nu een uurtje open en de oxidatieve toetsen komen wat opzetten). Een neus die ook bij elke stap verandert. Zeer complex en rijp. Wat mij betreft zeer evenwichtig, zonder twijfel aan de rijpe kant, maar met een mooie zuurstructuur in de achtergrond.

Bij Delhaize verkopen ze de '07 voor 19.9 euro. Doen?

2007 is voor Centre een mooi millésime, doen dus. Ik wil gerust participeren mocht je er enkel per 6 kunnen kopen...mooie TN, krijg ik goesting van


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 24-11-2012 02:33 PM

thank you! Hadden wij niet een gekurkt of toch een problematisch exemplaar een tijdje terug? Is per 6, maar ik wil er gerust drie nemen... .


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 24-11-2012 02:52 PM

Matten, ik denk dat uw fles de avond niet gaat halen....
Momenteel ook boodschappenlijstje aan het maken voor deze avond, wijnen moeten nog gekozen worden.
Ik denk dat ik nog eentje van 2005 liggen heb en ga dat in 2015 opendoen, 10 jaar sancerre:-)
Doc, welk jaargang hebben wij een tijdje geleden gekocht?


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 24-11-2012 03:16 PM

Laat eens weten wat het geworden is (wijn + gerecht): cheers!


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 24-11-2012 03:58 PM

(24-11-2012 02:52 PM)Venne schreef:  Matten, ik denk dat uw fles de avond niet gaat halen....
Momenteel ook boodschappenlijstje aan het maken voor deze avond, wijnen moeten nog gekozen worden.
Ik denk dat ik nog eentje van 2005 liggen heb en ga dat in 2015 opendoen, 10 jaar sancerre:-)
Doc, welk jaargang hebben wij een tijdje geleden gekocht?

Venne, ik krijg een schraal vermoeden dat dat ook de 07 was Blush


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 24-11-2012 09:04 PM

Oh ja, zeer goede combinatie met de vol-au-vent van parelhoen. 't Is van lekt me liptje.


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 25-11-2012 04:57 PM

(24-11-2012 09:04 PM)Matten schreef:  Oh ja, zeer goede combinatie met de vol-au-vent van parelhoen. 't Is van lekt me liptje.

Volgende keer wat kalfsthymus bij doen ! Hartig zu !


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 25-11-2012 05:13 PM

Kalfsthymus?


RE: Sancerre Domaine Boulay - doc - 25-11-2012 05:19 PM

(25-11-2012 05:13 PM)Matten schreef:  Kalfsthymus?

Zwezerik Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 25-11-2012 05:27 PM

Absoluut, en vers gepelde garnalen en een lepel mousseline!


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 25-11-2012 09:55 PM

Heeft niet veel meer met Boulay te maken maar toch...
Voorgerecht was gestoomde kabeljauw met reductie van mosselsoep met bijhorende groentjes en room, Hoofdgerecht varkensgebraadje met blackwelsaus , kroket en gestoomde bloemkool.
Wijnen waren vindsel van Cora wijnfestival : Chardonnay Cellier des Chartreux Origine 2010 en Aureto Maestrale 2009 blend van Syrah Grenache en Carignan. Mooie goed gemaakte wijnen.. wel wat veel marketing


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 17-02-2013 09:10 PM

Boulay Beaujeu 2007
Zoals altijd bij Boulay weinig neus bij openen, heeft minstens 1u nodig om wat vrij te geven :-)
Minder expressief als de 05 maar toch knappe wijn.... zeker in combi met de diefstal van de wind en chicons en pommes duchesse :-)
Ik hoop dat een overschotje salamander en evt maandag haalt ......


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 17-02-2013 11:27 PM

(17-02-2013 09:10 PM)Venne schreef:  Boulay Beaujeu 2007
Zoals altijd bij Boulay weinig neus bij openen, heeft minstens 1u nodig om wat vrij te geven :-)
Minder expressief als de 05 maar toch knappe wijn.... zeker in combi met de diefstal van de wind en chicons en pommes duchesse :-)
Ik hoop dat een overschotje salamander en evt maandag haalt ......

Venne ,
Ik heb van die jaargang Boulay Beaujeu 2007 ook nog 't een en 't ander liggen.
Heb een beetje de indruk dat dit een zeer fragiele wijn is.
Ik trek daarom zijn bewaar potentieel een beetje in twijfel.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 20-02-2013 12:02 AM

Klopt don, die van mij gaan dit jaar opengaan.
Fles was dus wel vlug leeg, had graag eens gezien hoe hij er maandag ging voorkomen want dat kan wel eens een verrassing zijn bij Boulay :-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 18-03-2013 12:31 PM

(24-11-2012 02:01 PM)Mt schreef:  Pfff amai dit is genieten. (Ik heb de hele topic nog eens gelezen: zeer amusant!) Geen karaf nodig, zo uit de fles en licht gekoeld. Neus van gepocheerde ("zoete") peren en flarden botrytis, (ga akkoord met Carl hierboven) lychee, mineraal en met oxidatieve toetsen (fles is nu een uurtje open en de oxidatieve toetsen komen wat opzetten). Een neus die ook bij elke stap verandert. Zeer complex en rijp. Wat mij betreft zeer evenwichtig, zonder twijfel aan de rijpe kant, maar met een mooie zuurstructuur in de achtergrond.

Bij Delhaize verkopen ze de '07 voor 19.9 euro. Doen?

Mijn voorlaatste flesje 2005 zat er weer boenk op, rechtstreeks uit de kelder ....... heerlijk, rijp met voldoende fraicheur, complexiteit, mineraal ... je laat je glas gewoon niet meer los. Waarschuwing: Als je dit opent moet de fles gewoon leeg Big Grin


RE: Sancerre Domaine Boulay - Mt - 18-03-2013 01:17 PM

Ha, ik heb ook nog eentje liggen Smile. Santé, Koen!


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 21-03-2013 12:34 AM

@Koen, dat is meestal bij elke fles zo :-)

Ook nog 1tje liggen


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 28-06-2014 06:50 PM

2007 Beaujeu
Cava, wel een bizarre karton en vleesneuswatte?
T schone is ter toch vanaf denk ik, dringend laatste fles leegmaken:-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - koen - 02-07-2014 09:39 AM

(28-06-2014 06:50 PM)Venne schreef:  2007 Beaujeu
Cava, wel een bizarre karton en vleesneuswatte?
T schone is ter toch vanaf denk ik, dringend laatste fles leegmaken:-)

Maf, we dronken een week geleden de 2005 en die was nog dik in orde .... toch precies wat flesvariatie


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 03-07-2014 08:59 AM

Idd Koen, ik dronk een tijdje geleden ook nog eens de 05 en die was stukken beter.
Ik heb van beide jaartallen nog e fleske liggen, over een paar jaar nog eens proberen.


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 14-11-2015 07:58 PM

Clos de Beaujeu in het glas.
Wat schreef ik hier in 2005:
Citaat:Ik ben toch niet van plan deze wijn nog vijf jaar te bewaren en denk dat deze nu reeds zeker top is.
Deze wijn moet volgens mij dringend gedronken worden; geroosterd in de neus; verlies aan fraîcheur en kracht; oxidatief in de afdronk.

Had van deze wijn 12 flessen nu nog 1 of 2, gelukkig niet meer.
Deze laatsten gaan deze maand zeker niet overleven.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 15-11-2015 01:25 PM

Hallo Don, welk jaartal?


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 15-11-2015 07:28 PM

(15-11-2015 01:25 PM)Venne schreef:  Hallo Don, welk jaartal?

Het is de 2005 die nu me echt ontgoochelt en ik denk niet dat dit per ongeluk een slechte fles is.
De evolutie van deze wijn van de 12 flessen die ik had duiden klaar en duidelijk naar het degressief karakter van de kwaliteit zelfs naar slecht toe.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 30-12-2016 01:12 PM

Les Monts Damnés 2014

Eén van de toppercelen in Sancerre, zeer steile hellingen die volledig Zuidgericht liggen (zie foto) Onderaan en tot het midden bestaat de bodem vooral uit klei-kalk en kimmeridge mergel, vergelijkbaar met die van Chablis (slechts 90 km verder..)
Vandaar komen de gerookte toetsen en de hoge zuurtegraad die de wijn kan vertonen. Verder naar boven hebben we Portlandien, vergelijkbaar met die van de plateaux van Petit Chablis.

Boulay heeft 1,5 ha van dit perceel, een stokdichtheid van gemiddeld 8000 stokken/ha zorgt voor extra lage rendementen.

De 2014 die we dronken vertoonde de heel typische mineraliteit (bijna ziltigheid) die samen met wat grassigheid, agrume en ananas zorgt voor een heel fris en subtiel aroma. In de mond werpen de bijzonder levendige zuurtjes deze wijn van tong naar gehemelte, het frisse sap wentelt en keert zich als een elegante dame die een nieuw jurkje showt.
De afdronk bezorgt je een kleine after-party waar vooral de agrume-toetsen een hoofdrol spelen.
Boulay bewijst hier alweer tot de top van Sancerre te behoren.


RE: Sancerre Domaine Boulay - FRANCISPICCART - 30-12-2016 01:39 PM

(30-12-2016 01:12 PM)vinejo schreef:  Les Monts Damnés 2014

Eén van de toppercelen in Sancerre, zeer steile hellingen die volledig Zuidgericht liggen (zie foto) Onderaan en tot het midden bestaat de bodem vooral uit klei-kalk en kimmeridge mergel, vergelijkbaar met die van Chablis (slechts 90 km verder..)
Vandaar komen de gerookte toetsen en de hoge zuurtegraad die de wijn kan vertonen. Verder naar boven hebben we Portlandien, vergelijkbaar met die van de plateaux van Petit Chablis.

Boulay heeft 1,5 ha van dit perceel, een stokdichtheid van gemiddeld 8000 stokken/ha zorgt voor extra lage rendementen.

De 2014 die we dronken vertoonde de heel typische mineraliteit (bijna ziltigheid) die samen met wat grassigheid, agrume en ananas zorgt voor een heel fris en subtiel aroma. In de mond werpen de bijzonder levendige zuurtjes deze wijn van tong naar gehemelte, het frisse sap wentelt en keert zich als een elegante dame die een nieuw jurkje showt.
De afdronk bezorgt je een kleine after-party waar vooral de agrume-toetsen een hoofdrol spelen.
Boulay bewijst hier alweer tot de top van Sancerre te behoren.


Boulay nog nooit geproefd maar aan de smakelijke TN te lezen is het precies mijn stijl.


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 30-12-2016 03:56 PM

(30-12-2016 01:39 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(30-12-2016 01:12 PM)vinejo schreef:  Les Monts Damnés 2014

Eén van de toppercelen in Sancerre, zeer steile hellingen die volledig Zuidgericht liggen (zie foto) Onderaan en tot het midden bestaat de bodem vooral uit klei-kalk en kimmeridge mergel, vergelijkbaar met die van Chablis (slechts 90 km verder..)
Vandaar komen de gerookte toetsen en de hoge zuurtegraad die de wijn kan vertonen. Verder naar boven hebben we Portlandien, vergelijkbaar met die van de plateaux van Petit Chablis.

Boulay heeft 1,5 ha van dit perceel, een stokdichtheid van gemiddeld 8000 stokken/ha zorgt voor extra lage rendementen.

De 2014 die we dronken vertoonde de heel typische mineraliteit (bijna ziltigheid) die samen met wat grassigheid, agrume en ananas zorgt voor een heel fris en subtiel aroma. In de mond werpen de bijzonder levendige zuurtjes deze wijn van tong naar gehemelte, het frisse sap wentelt en keert zich als een elegante dame die een nieuw jurkje showt.
De afdronk bezorgt je een kleine after-party waar vooral de agrume-toetsen een hoofdrol spelen.
Boulay bewijst hier alweer tot de top van Sancerre te behoren.


Boulay nog nooit geproefd maar aan de smakelijke TN te lezen is het precies mijn stijl.


Mijn laatste 2 flesjes Les Monts Damnés 2010 van Pascal Cotat hebben hun beste tijd gehad.
Een wijn die best binnen de 5 jaar moest gedronken zijn.
Zal deze avond nog een van deze 2010 ontkurken.
TN volgt dan.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 30-12-2016 04:13 PM

(30-12-2016 03:56 PM)don quichotte schreef:  
(30-12-2016 01:39 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(30-12-2016 01:12 PM)vinejo schreef:  Les Monts Damnés 2014

Eén van de toppercelen in Sancerre, zeer steile hellingen die volledig Zuidgericht liggen (zie foto) Onderaan en tot het midden bestaat de bodem vooral uit klei-kalk en kimmeridge mergel, vergelijkbaar met die van Chablis (slechts 90 km verder..)
Vandaar komen de gerookte toetsen en de hoge zuurtegraad die de wijn kan vertonen. Verder naar boven hebben we Portlandien, vergelijkbaar met die van de plateaux van Petit Chablis.

Boulay heeft 1,5 ha van dit perceel, een stokdichtheid van gemiddeld 8000 stokken/ha zorgt voor extra lage rendementen.

De 2014 die we dronken vertoonde de heel typische mineraliteit (bijna ziltigheid) die samen met wat grassigheid, agrume en ananas zorgt voor een heel fris en subtiel aroma. In de mond werpen de bijzonder levendige zuurtjes deze wijn van tong naar gehemelte, het frisse sap wentelt en keert zich als een elegante dame die een nieuw jurkje showt.
De afdronk bezorgt je een kleine after-party waar vooral de agrume-toetsen een hoofdrol spelen.
Boulay bewijst hier alweer tot de top van Sancerre te behoren.


Boulay nog nooit geproefd maar aan de smakelijke TN te lezen is het precies mijn stijl.


Mijn laatste 2 flesjes Les Monts Damnés 2010 van Pascal Cotat hebben hun beste tijd gehad.
Een wijn die best binnen de 5 jaar moest gedronken zijn.
Zal deze avond nog een van deze 2010 ontkurken.
TN volgt dan.

Benieuwd! Want hier was de concensus dat de '14 nog veel te jong was. Toen we de 2005 vroeger dronken (in 2011 of zo) waren mijn laatste flesjes echter ook richting oxidatie..


RE: Sancerre Domaine Boulay - don quichotte - 31-12-2016 12:01 AM

(30-12-2016 04:13 PM)vinejo schreef:  
(30-12-2016 03:56 PM)don quichotte schreef:  
(30-12-2016 01:39 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(30-12-2016 01:12 PM)vinejo schreef:  Les Monts Damnés 2014

Eén van de toppercelen in Sancerre, zeer steile hellingen die volledig Zuidgericht liggen (zie foto) Onderaan en tot het midden bestaat de bodem vooral uit klei-kalk en kimmeridge mergel, vergelijkbaar met die van Chablis (slechts 90 km verder..)
Vandaar komen de gerookte toetsen en de hoge zuurtegraad die de wijn kan vertonen. Verder naar boven hebben we Portlandien, vergelijkbaar met die van de plateaux van Petit Chablis.

Boulay heeft 1,5 ha van dit perceel, een stokdichtheid van gemiddeld 8000 stokken/ha zorgt voor extra lage rendementen.

De 2014 die we dronken vertoonde de heel typische mineraliteit (bijna ziltigheid) die samen met wat grassigheid, agrume en ananas zorgt voor een heel fris en subtiel aroma. In de mond werpen de bijzonder levendige zuurtjes deze wijn van tong naar gehemelte, het frisse sap wentelt en keert zich als een elegante dame die een nieuw jurkje showt.
De afdronk bezorgt je een kleine after-party waar vooral de agrume-toetsen een hoofdrol spelen.
Boulay bewijst hier alweer tot de top van Sancerre te behoren.


Boulay nog nooit geproefd maar aan de smakelijke TN te lezen is het precies mijn stijl.


Mijn laatste 2 flesjes Les Monts Damnés 2010 van Pascal Cotat hebben hun beste tijd gehad.
Een wijn die best binnen de 5 jaar moest gedronken zijn.
Zal deze avond nog een van deze 2010 ontkurken.
TN volgt dan.

Benieuwd! Want hier was de concensus dat de '14 nog veel te jong was. Toen we de 2005 vroeger dronken (in 2011 of zo) waren mijn laatste flesjes echter ook richting oxidatie..

TN geplaatst onder "Cotat, La Grande Côte (2008), Sancerre "

Volledig mee eens wat betreft de 2005.
Mijn laatste flessen Sancerre Boulay van 2005 werden snel geliquideerd.
Is geen referentie van bewaarpotentieel wat betreft bio wijn.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 10-12-2018 09:53 PM

Clos de Beaujeu 2005

Laatste fles (beetje vergeten) en één van de betere. Goed bewaard, met bijna intacte kurk. De neus blijft intrigeren met die oosterse specerijen, nog mooie fraicheur, maar is ondertussen ook mooi zacht geworden met zelfs een zoet puntje on de afdronk. Deed het gisteren heel goed bij de kip Tikka Massala en vandaag nog steeds lekker.[/align]


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 10-12-2018 10:36 PM

(10-12-2018 09:53 PM)Dave schreef:  Clos de Beaujeu 2005

Laatste fles (beetje vergeten) en één van de betere. Goed bewaard, met bijna intacte kurk. De neus blijft intrigeren met die oosterse specerijen, nog mooie fraicheur, maar is ondertussen ook mooi zacht geworden met zelfs een zoet puntje on de afdronk. Deed het gisteren heel goed bij de kip Tikka Massala en vandaag nog steeds lekker.[/align]

Straf dat dit nog zo goed was!
Waar is den tijd dat we die aan een euro of 15 kochten in Delhaize
De mijne zijn al een jaar of 5 opgedronken...


RE: Sancerre Domaine Boulay - Dave - 10-12-2018 11:12 PM

(10-12-2018 10:36 PM)vinejo schreef:  
(10-12-2018 09:53 PM)Dave schreef:  Clos de Beaujeu 2005

Laatste fles (beetje vergeten) en één van de betere. Goed bewaard, met bijna intacte kurk. De neus blijft intrigeren met die oosterse specerijen, nog mooie fraicheur, maar is ondertussen ook mooi zacht geworden met zelfs een zoet puntje on de afdronk. Deed het gisteren heel goed bij de kip Tikka Massala en vandaag nog steeds lekker.[/align]

Straf dat dit nog zo goed was!
Waar is den tijd dat we die aan een euro of 15 kochten in Delhaize
De mijne zijn al een jaar of 5 opgedronken...

Vond het ook verrassend, want ik heb ook een paar mindere/slechte flessen gehad.

Maar deze was tip top, zo zie je maar.

Kwam inderdaad van Delhaize, maar geen idee meer hij kostte.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 11-12-2018 02:31 PM

Wel wel wel , ook nog 1 fles van gevonden :-) thank you Dave, ga ik ook es proberen dan.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Venne - 21-12-2018 04:05 PM

Deze week tijdens degu van Café Cuvée de 2005 opengedaan en ..... hij was top! Had zelfs nog wat tijd nodig om open te komen.

@tienne , uwe 2016 ga ik dus een heel tijdje gerust laten :-)


RE: Sancerre Domaine Boulay - Tienne - 22-12-2018 12:08 AM

(21-12-2018 04:05 PM)Venne schreef:  Deze week tijdens degu van Café Cuvée de 2005 opengedaan en ..... hij was top! Had zelfs nog wat tijd nodig om open te komen.

@tienne , uwe 2016 ga ik dus een heel tijdje gerust laten :-)

We lezen het hier wel als hij open gaat Wink

Er is misschien wel wat flesvariatie, maar kan toch blijkbaar een heel eind mee.
Toch wel straf.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Thierry Debaisieux - 03-10-2019 06:08 PM

Vanochtend proefde ik de Sancerre Blanc"Tradition" 2018 van Boulay, met een frisse neus van citroen, grapefruit en minerale nuances.
De mond is redelijk geconcentreerd en heeft een mooie materie die zuurgraad in evenwicht brengt met frisse citrusaroma's. Deze wijn is "behoorlijk vol en een beetje vet", de afdronk op het fruit heeft een delicate bitterheid.
Voor mij is het goed, maar er is een klein gebrek aan spanning.
Dan, Les Monts Damnés 2018,
de neus is elegant met citroen en wit fruit met minerale nuances,
de mond is geconcentreerd en fris en heeft een mooie textuur en een mooie fruitige zuurgraad die spanning en lengte brengt. De frisse afdronk is fruitig op minerale basis.

Het is veel beter.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Thierry Debaisieux - 03-10-2019 08:50 PM

Dan een Sancerre Clos de Beaujeu 2018,
de neus is aangenaam, met citroen en grapefruit met minerale nuances,
en de mond geeft een indruk van aangename finesse en heeft substantie maar ook een zeer mooie fruitige zuurtegraad die een gevoel van evenwicht en spanning geeft.
Het is een volle en gespannen wijn met een lange minerale afdronk, het is een prachtige wijn.
Dan een Sancerre La Côte 2018,
een neus op citroen met hints van grapefruit en witte bloemen op een minerale achtergrond,
een elegante en frisse mond met een mooie substantie en een mooie spanning.
Het is een evenwichtige en heerlijke wijn, zowel vol als gespannen, met een mooie zuurgraad en citrussmaak die de afdronk verlengt met minerale accenten.

Het is een uitstekende Sancerre... Wink


RE: Sancerre Domaine Boulay - Thierry Debaisieux - 04-10-2019 12:36 AM

Dan een Sancerre Comtesse 2018
Een neus op citroen en mandarijn met bloemige en minerale accenten
Een geconcentreerde en strakke mond die een volle en frisse wijn geeft met een mooie balans en de finale verlengd door een verleidelijke zuurgraad.
Volume en materie, spanning en frisheid.
Het lijkt gemaakt om te bewaren.. Hij zal heel goed zijn.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Thierry Debaisieux - 04-10-2019 02:14 PM

Gisteren een Sancerre rouge Oriane 2016 :
- Een neus op de kers, de pit, pioenroos en hints van zoethout
- Een geconcentreerd en fris mond met een mooie balans op frisheid. De mooie fruitige zuurgraad verlengt de afdronk.

En een Sancerre rouge Oriane 2014 met een neus van kersen, zoethout en droge bladeren,
het frisse mond wordt een beetje gedomineerd door de zuurtegraad die de afdronk verlengt.
Deze wijn kan niet weerstaan vergelijking met Belle Dame 2014 van Vacheron gedronken op hetzelfde moment.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Fre - 04-10-2019 05:46 PM

Vacheron zal waarschijnlijk ook een stuk duurder zijn.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Thierry Debaisieux - 04-10-2019 09:34 PM

Goedenavond Frederik,
Vacheron is duurder in rood, maar het is zoveel beter.
In het wit, de Cuvées zijn tegen vergelijkbare prijzen .
In 2018 stelde de cuvée "Tradition de Boulay me teleur, maar zijn andere witte wijnen zijn erg goed en vooral La Côte.


RE: Sancerre Domaine Boulay - rlin - 04-10-2019 10:33 PM

(04-10-2019 09:34 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Goedenavond Frederik,
Vacheron is duurder in rood, maar het is zoveel beter.
In het wit, de Cuvées zijn tegen vergelijkbare prijzen .
In 2018 stelde de cuvée "Tradition de Boulay me teleur, maar zijn andere witte wijnen zijn erg goed en vooral La Côte.
De rode Vacheron is een echte topwijn. Wel prijzig maar men krijgt waar voor zijn geld.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Thierry Debaisieux - 04-10-2019 11:18 PM

Ik hou echt van beide Cuvées Rouges van Vacheron.
De Cuvée "Tradition" wordt verkocht ongeveer 20 €, hij is al erg goed.
De Cuvée Belle Dame is 35 €, hij is duur maar uitstekend, we zijn het erover eens .

Er is ook Les Marnes, het is prachtig maar zeer zeldzaam en erg duur.


RE: Sancerre Domaine Boulay - rlin - 05-10-2019 12:10 AM

(04-10-2019 11:18 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Ik hou echt van beide Cuvées Rouges van Vacheron.
De Cuvée "Tradition" wordt verkocht ongeveer 20 €, hij is al erg goed.
De Cuvée Belle Dame is 35 €, hij is duur maar uitstekend, we zijn het erover eens .
Er is ook Les Marnes, het is prachtig maar zeer zeldzaam en erg duur.
Waar koopt u deze wijnen?


RE: Sancerre Domaine Boulay - Thierry Debaisieux - 05-10-2019 08:35 AM

Bij mijn oude wijnkeldervriend Daniel Bécu in de Cave de la Crosse. Jo en Frederik kennen hem, hij heeft niet genoeg flessen Marnes om te verkopen, hij drinkt ze samen met zijn vrienden.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Thierry Debaisieux - 13-01-2020 04:44 PM

Sancerre La Côte 2018

Nieuwe proeverij van deze Sancerre afgelopen donderdag.
De neus is zeer elegant met aroma's van citroen en mandarijn op een minerale achtergrond. Er lijkt een heel lichte zwavel te zijn.
De mond is meer gekenmerkt door zwavel. Maar hij heeft een zeer mooie geconcentreerde en ruime materie en een mooie fruitige zuurgraad die een mooie spanning geeft. Achter de vleugjes zwavel is deze wijn zeer evenwichtig en heeft een lange fruitige en minerale afdronk.
De zwavel had ons niet gemarkeerd op de vorige fles.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Fre - 26-02-2021 06:26 PM

De 2019 Tradition in t glas. Lang geleden dat ik nog een 100% sauvignon in t glas had. En zeker eentje van dit allooi. Frisse agrume aanzet, eigen aan de druif. Maar dan schakelt de wijn in een hogere versnelling en laat het peloton ter plaatse. Wat een evenwicht, wat een verleiding. WinepornSmile
Misschien niet de grootsheid van de betere cuvees la Côte of les Marnes maar toch een behoorlijke complexiteit voor een basis cuvée. Voor 20 euro heb je toch erg veel kwaliteit, iets wat ik als Bourgogneliefhebber niet echt gewend ben Wink. Beetje zelfkritiek moet kunnen vind k. T weekend is alvast goed ingezet.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Fre - 17-09-2021 08:33 PM

Ik las de reactie van Francis op de post van Jo en Vince. Geen fan van de witte Bouley? Ik kon me alleen maar mooie wijnen voor de geest halen. Nochtans matcht Francis smaak met die van mij. Dus dient de proef opnieuw op de som genomen te worden.
De Sancerre 2019 in het glas. Rijpe maar tevens complexe neus. We zijn ver van de ‘pipi de chat’ hier. Witte perzik, wat argument ook. Iets vettigs ook, wat atypisch is toch.
In de mond een redelijke zoete aanzet. We hebben duidelijk met een rijk jaar te maken. Maar het agrume bittertje en zuurtjes tonen toch ook mooi het noordelijke karakter. Mooie counter zou Peter Vandenbempt zeggen. Qua lengte mag deze er wel zijn. Zeer geslaagd als basis Sancerre. En culinair multi inzetbaar, lijkt me. Als pure sauvignon liefhebber zal dit misschien teleurstellen. Daarvoor is deze wijn misschien te rijp. Maar ik ben pro.


RE: Sancerre Domaine Boulay - FRANCISPICCART - 18-09-2021 09:27 PM

(17-09-2021 08:33 PM)Fre schreef:  Ik las de reactie van Francis op de post van Jo en Vince. Geen fan van de witte Bouley? Ik kon me alleen maar mooie wijnen voor de geest halen. Nochtans matcht Francis smaak met die van mij. Dus dient de proef opnieuw op de som genomen te worden.
De Sancerre 2019 in het glas. Rijpe maar tevens complexe neus. We zijn ver van de ‘pipi de chat’ hier. Witte perzik, wat argument ook. Iets vettigs ook, wat atypisch is toch.
In de mond een redelijke zoete aanzet. We hebben duidelijk met een rijk jaar te maken. Maar het agrume bittertje en zuurtjes tonen toch ook mooi het noordelijke karakter. Mooie counter zou Peter Vandenbempt zeggen. Qua lengte mag deze er wel zijn. Zeer geslaagd als basis Sancerre. En culinair multi inzetbaar, lijkt me. Als pure sauvignon liefhebber zal dit misschien teleurstellen. Daarvoor is deze wijn misschien te rijp. Maar ik ben pro.
Ik voelde me een beetje aangesprokenWink. Dus een kleine reactie lijkt me aangewezen. Fre, onze smaken matchen opperbest. Ik ga je zelfs bekennen dat ik Bouley nog nooit geproefd had maar na jouw TN maakte je me zo curieus dat ik die Sancerre 2019 ook aangekocht heb.
En ik vind het een zeer mooie wijn, en zelfs precies zoals jij hem beschreven hebt. Alleen, ... het is voor mij geen, zoals men zegt "un vin racé", een typische Sancerre. Het valt me zelf op maar ik heb dat in het bijzonder met twee appellaties: Sancerre en Chablis. Twee appellaties die echt wel typiciteit uitstralen. En als ik daarvan een wijn op restaurant bestel, of ik wil daarvan iets aankopen, dan heb ik liefst eentje waarin ik die typiciteit herken en waarmee ik me even tijdens het proeven in die wijnstreek waan.
Met de Bouley had ik dat gewoon niet, en je gaf zelf ook zo een beetje de mindere streekgebonden sauvignon typiciteit aan. Maar het blijft natuurlijk goeie wijn, laat dat duidelijk zijn.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 18-09-2021 10:20 PM

(18-09-2021 09:27 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(17-09-2021 08:33 PM)Fre schreef:  Ik las de reactie van Francis op de post van Jo en Vince. Geen fan van de witte Bouley? Ik kon me alleen maar mooie wijnen voor de geest halen. Nochtans matcht Francis smaak met die van mij. Dus dient de proef opnieuw op de som genomen te worden.
De Sancerre 2019 in het glas. Rijpe maar tevens complexe neus. We zijn ver van de ‘pipi de chat’ hier. Witte perzik, wat argument ook. Iets vettigs ook, wat atypisch is toch.
In de mond een redelijke zoete aanzet. We hebben duidelijk met een rijk jaar te maken. Maar het agrume bittertje en zuurtjes tonen toch ook mooi het noordelijke karakter. Mooie counter zou Peter Vandenbempt zeggen. Qua lengte mag deze er wel zijn. Zeer geslaagd als basis Sancerre. En culinair multi inzetbaar, lijkt me. Als pure sauvignon liefhebber zal dit misschien teleurstellen. Daarvoor is deze wijn misschien te rijp. Maar ik ben pro.
Ik voelde me een beetje aangesprokenWink. Dus een kleine reactie lijkt me aangewezen. Fre, onze smaken matchen opperbest. Ik ga je zelfs bekennen dat ik Bouley nog nooit geproefd had maar na jouw TN maakte je me zo curieus dat ik die Sancerre 2019 ook aangekocht heb.
En ik vind het een zeer mooie wijn, en zelfs precies zoals jij hem beschreven hebt. Alleen, ... het is voor mij geen, zoals men zegt "un vin racé", een typische Sancerre. Het valt me zelf op maar ik heb dat in het bijzonder met twee appellaties: Sancerre en Chablis. Twee appellaties die echt wel typiciteit uitstralen. En als ik daarvan een wijn op restaurant bestel, of ik wil daarvan iets aankopen, dan heb ik liefst eentje waarin ik die typiciteit herken en waarmee ik me even tijdens het proeven in die wijnstreek waan.
Met de Bouley had ik dat gewoon niet, en je gaf zelf ook zo een beetje de mindere streekgebonden sauvignon typiciteit aan. Maar het blijft natuurlijk goeie wijn, laat dat duidelijk zijn.

Vooral ook de betere percelen proeven, die maken echt wel het verschil ( ook in prijs jammer genoeg)


RE: Sancerre Domaine Boulay - Fre - 20-09-2021 08:22 AM

(18-09-2021 09:27 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(17-09-2021 08:33 PM)Fre schreef:  Ik las de reactie van Francis op de post van Jo en Vince. Geen fan van de witte Bouley? Ik kon me alleen maar mooie wijnen voor de geest halen. Nochtans matcht Francis smaak met die van mij. Dus dient de proef opnieuw op de som genomen te worden.
De Sancerre 2019 in het glas. Rijpe maar tevens complexe neus. We zijn ver van de ‘pipi de chat’ hier. Witte perzik, wat argument ook. Iets vettigs ook, wat atypisch is toch.
In de mond een redelijke zoete aanzet. We hebben duidelijk met een rijk jaar te maken. Maar het agrume bittertje en zuurtjes tonen toch ook mooi het noordelijke karakter. Mooie counter zou Peter Vandenbempt zeggen. Qua lengte mag deze er wel zijn. Zeer geslaagd als basis Sancerre. En culinair multi inzetbaar, lijkt me. Als pure sauvignon liefhebber zal dit misschien teleurstellen. Daarvoor is deze wijn misschien te rijp. Maar ik ben pro.
Ik voelde me een beetje aangesprokenWink. Dus een kleine reactie lijkt me aangewezen. Fre, onze smaken matchen opperbest. Ik ga je zelfs bekennen dat ik Bouley nog nooit geproefd had maar na jouw TN maakte je me zo curieus dat ik die Sancerre 2019 ook aangekocht heb.
En ik vind het een zeer mooie wijn, en zelfs precies zoals jij hem beschreven hebt. Alleen, ... het is voor mij geen, zoals men zegt "un vin racé", een typische Sancerre. Het valt me zelf op maar ik heb dat in het bijzonder met twee appellaties: Sancerre en Chablis. Twee appellaties die echt wel typiciteit uitstralen. En als ik daarvan een wijn op restaurant bestel, of ik wil daarvan iets aankopen, dan heb ik liefst eentje waarin ik die typiciteit herken en waarmee ik me even tijdens het proeven in die wijnstreek waan.
Met de Bouley had ik dat gewoon niet, en je gaf zelf ook zo een beetje de mindere streekgebonden sauvignon typiciteit aan. Maar het blijft natuurlijk goeie wijn, laat dat duidelijk zijn.

Leuke post. Direct de proef op de som. Ik begrijp je volledig. En initieel had ik dezelfde reactie. Het fruit is wat ‘zoetiger’ dan anders. Geen pipi de Chat of grassige toetsen. Wel een rijpe sauvignon. Daarom wat atypisch. Maar op zich goed gemaakt, vind k.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Fre - 07-11-2021 06:57 PM

Sancerre 2019
Op dag 1 dachten Olivier en Vince aan een Chenin. De neus was inderdaad erg rijp, doch waren er in de mond redelijk wat zuren waarneembaar. Een mooie wijn maar op dag 2 nog een stukje interessanter. Koeler, frisser, meet agrume in de neus. Meer traditioneel ook. Ging perfect bij kabeljauw deze middag.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Vince - 07-11-2021 07:11 PM

het zoet-zuur spel mét een bittertje deed mij inderdaad aan Chenin denken, niet wat je van een Sancerre verwacht maar verdomd lekker. De crus van dit domein zijn wel meer op finesse en hoger in zuren maar altijd perfect rijp.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Olivier - 07-11-2021 08:49 PM

(07-11-2021 06:57 PM)Fre schreef:  Sancerre 2019
Op dag 1 dachten Olivier en Vince aan een Chenin. De neus was inderdaad erg rijp, doch waren er in de mond redelijk wat zuren waarneembaar. Een mooie wijn maar op dag 2 nog een stukje interessanter. Koeler, frisser, meet agrume in de neus. Meer traditioneel ook. Ging perfect bij kabeljauw deze middag.

Ik vooral een albariño gevoel. Geparfumeerd en rijp in de neus maar fris in de mond.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Fre - 12-06-2022 08:11 PM

Sancerre Sibylle 2019 - rosé
Deze rosé van 100% pinot noir zijn afkomstig van oude wijnstokken op de steile hellingen in Chavignol. In de grond is veel Kimmeridgien (terre blanche) aanwezig.

In de neus drink je echt een pinot. Typische geplette aardbeitjes, frambozen, maar ook een mooie mineraliteit. Dit is een redelijk krachtige rosé die ik na de pinot rosé van Sirugue schonk (die ook mooi was trouwens), maar de Sancerre was een stuk krachtiger, langer en ook een tikkeltje frisser. Zeer mooie rosé


RE: Sancerre Domaine Boulay - Sur la Table - 12-06-2022 08:15 PM

(12-06-2022 08:11 PM)Fre schreef:  Sancerre Sibylle 2019 - rosé
Deze rosé van 100% pinot noir zijn afkomstig van oude wijnstokken op de steile hellingen in Chavignol. In de grond is veel Kimmeridgien (terre blanche) aanwezig.

In de neus drink je echt een pinot. Typische geplette aardbeitjes, frambozen, maar ook een mooie mineraliteit. Dit is een redelijk krachtige rosé die ik na de pinot rosé van Sirugue schonk (die ook mooi was trouwens), maar de Sancerre was een stuk krachtiger, langer en ook een tikkeltje frisser. Zeer mooie rosé

Ze kunnen zo mooi zijn die rosé’s daar vandaan. Dit klinkt ook echt mooi, en herkenbaar. Echt pinot en echt rosé.


RE: Sancerre Domaine Boulay - vinejo - 10-09-2023 01:55 PM

Gisteren de Monts Damnés 2019 geschonken, naast de Cotes de Marloup 2020 van Fleuriet.
De Boulay toont zich, zeker op dag 2, toch de grootste wijn. Gunflint in de neus, naast wit fruit (eerder peer dan appel), hint van limoen, geen spoor van buxus.
De zachtheid zelve in de mond, medium body maar tegelijkertijd tintelend fris.
De Fleuriet zit iets meer op z’n fruit, hoewel je ook daar een mooie minerale ondertoon hebt. Iets korter in de mond, maar wel bijzonder goede sauvignon blanc ook.
Beide wijnen te jong natuurlijk.


RE: Sancerre Domaine Boulay - Vince - 10-09-2023 04:16 PM

De Boulay was aromatisch atypisch maar bijzonder karaktervol: ik had vers gesneden soepgroenten, tomaat, onrijpe peer en hooi. Ook iets grassigs. Dat leidde me finaal tot sauvignon blanc. Maar mijn eerste gedacht ging richting Provence, stijl van Bellet of Palette (Simonne). Qua klasse overtrof hij de klassiekere Fleuriet die misschien wat te braaf overkwam.