wijnliefhebbers
Jura - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Frankrijk-andere (/forum-11.html)
+--- Discussie: Jura (/thread-695.html)


Jura - doc - 18-11-2010 11:01 PM

Volgende zomer heb ik een reisje geboekt naar de Jura , zijn er mensen met ervaring, te bezoeken wijndomeinen of andere cultuurhistorische monumenten of natuurparken en dergelijke. Uiteraard vooral de wijnen... die zijn mij nog totaal onbekend. 'k Zal u zeer dankbaar zijn !!Slurp


RE: Jura - koen - 19-11-2010 01:43 AM

Ganevat


RE: Jura - Dave - 19-11-2010 09:48 AM

Hey Doc, we zijn daar met de familie jaren op vakantie geweest en mijn vader en ooms zijn bevriend geraakt met een plaatselijke wijnbouwer in Montigny les Arsures (AOC Arbois): Tissot (André et Mireille). Zij maken traditionele plaatselijke wijnen als Vin Jaune en Vin de Paille; zeer speciale en vaak stugge witte wijnen (ze gebruiken daar zeer specifieke technieken voor, maar vraag me niet welke juist ;-))). Ze maken ook "gewone" witte wijnen van Savagnin en Chardonnay. De rode wijnen worden voornamelijk gemaakt van Poulssard en Pinot Noir. Ook weer aparte wijnen; vooral die Poulssard. Ik heb er laatst nog eentje van 1999 gedronken die nog springlevend was.

De zoon, Stéphane Tissot, is ondertussen ook wijnbouwer geworden, werkt volledig biologisch en is blijkbaar zeer succesvol; Bruno Vanspauwen is bijvoorbeeld een grote fan. Van hem heb ik vorig jaar een schitterende Chardonnay gedronken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat Jura-wijnen niet goedkoop zijn. Bovengenoemde Chardonnay (zijn top-cuvee, denk ik) kostte bv rond de 40 euro als ik mij niet vergis.

Als je wil kan de contactgegevens van de Tissots wel voor je opsnorren..... Laat maar weten !


RE: Jura - Rick - 19-11-2010 10:04 AM

A faire: zeker Tissot, maar ook (en ook leuk voor madam en de kinderen) het Chateau d'Arlay, met antiek, roofvogels, park, ruïne en zeer mooie heel eigenzinnige wijnen, het mooie dorp Chateau-Chalon (proeven bij Berthet-Bondet), eten in Arbois (dat zoek ik even op, maar hier liggen ook de winkels van bv Tissot en Rolet), kaas kopen in Poligny op de hoek (ken jij het adres, Venne?). heb ook erg lekker gegeten in Hotel du Revermont (schoon terras, zwembad voor de gasten).


RE: Jura - koen - 19-11-2010 10:05 AM

Tissot is inderdaad één van de betere biologische wijnboeren in de Jura (samen met Ganevat). Beide wijndomeinen zijn te kopen bij Odyssée des arômes in Pécrot http://users.skynet.be/truegreatwines/vins/index.html Heeft een mooi assortiment Jura. Speciale techniek. ik gok op de vin ouillé en non ouillé. In de Jura is er traditioneel geen ouillage waardoor een lichte oxidatie optreedt.

Van Ganevat zeker proeven de Grandes Teppes (schitterende wijn, Venne will agree), zeer mooie score in één van de laatste RvF


RE: Jura - vinejo - 19-11-2010 10:50 AM

Tissot is idd top, staat net als d arlay op de wijnbeurs in Lille (vignerons indep.) dit weekend.
Desiré Petit is ook niet slecht (steengoede crémant!) en Treuvey uiteraard Wink
(zie HIER )


RE: Jura - doc - 19-11-2010 01:52 PM

Erg bedankt voor de tips. Hoe lang duurt hun productieproces ? Wschl wel afhankelijk van type wijn... 2009 gebotteld tegen zomer 2011 ? 2009 zou mooi jaar geweest zijn , las ik in RVF Cool
(19-11-2010 09:48 AM)Dave schreef:  Hey Doc, we zijn daar met de familie jaren op vakantie geweest en mijn vader en ooms zijn bevriend geraakt met een plaatselijke wijnbouwer in Montigny les Arsures (AOC Arbois): Tissot (André et Mireille). Zij maken traditionele plaatselijke wijnen als Vin Jaune en Vin de Paille; zeer speciale en vaak stugge witte wijnen (ze gebruiken daar zeer specifieke technieken voor, maar vraag me niet welke juist ;-))). Ze maken ook "gewone" witte wijnen van Savagnin en Chardonnay. De rode wijnen worden voornamelijk gemaakt van Poulssard en Pinot Noir. Ook weer aparte wijnen; vooral die Poulssard. Ik heb er laatst nog eentje van 1999 gedronken die nog springlevend was.

De zoon, Stéphane Tissot, is ondertussen ook wijnbouwer geworden, werkt volledig biologisch en is blijkbaar zeer succesvol; Bruno Vanspauwen is bijvoorbeeld een grote fan. Van hem heb ik vorig jaar een schitterende Chardonnay gedronken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat Jura-wijnen niet goedkoop zijn. Bovengenoemde Chardonnay (zijn top-cuvee, denk ik) kostte bv rond de 40 euro als ik mij niet vergis.

Als je wil kan de contactgegevens van de Tissots wel voor je opsnorren..... Laat maar weten !

Dave,

Bedankt voor de tips, die gegevens zou ik wel willen...Smile


RE: Jura - Kris - 19-11-2010 02:39 PM

doc, vergeet ook niet binne te wippen in essencia, schitterend gamma jurawijnen en comté !

http://www.affaire-de-gout.com/article-34031018.html


RE: Jura - koen - 19-11-2010 02:55 PM

(19-11-2010 01:52 PM)dr_magooo schreef:  Erg bedankt voor de tips. Hoe lang duurt hun productieproces ? Wschl wel afhankelijk van type wijn... 2009 gebotteld tegen zomer 2011 ? 2009 zou mooi jaar geweest zijn , las ik in RVF Cool
[

waarschijnlijk wel, in 2009 toch de 2007 gekocht CoolCool dus zeg maar wanneer we bestelling mogen plaatsen cheers


RE: Jura - Dave - 19-11-2010 04:03 PM

OK Doc, ik zal de nonkel eens bellen.


RE: Jura - Kempie - 19-11-2010 09:32 PM

Zeker ook eens bij Domaine Labet passeren ( bij Ganevat om de hoek ) en bij Puffeney.


RE: Jura - Filip Ragolle - 15-06-2011 05:06 PM

Heb zopas een flesje Vin jaune gekocht:
Château-Chalon 1er Grand Cru des Vins Jaunes 1985 (gebottled in 1992)
Domein: Fruitière Vinicole de Producteurs de Ch-Ch à Voitr

Zou dit morgenavond willen serveren met Comté Kaas.
Enige serveertips?
Serveertemperatuur: 14°C?
Karaferen of niet? (wijn is een beetje troebel)


RE: Jura - Kris - 15-06-2011 09:05 PM

tip ivm de kaas, neem goeie comté. Niet de voorverpakte prul uit de spar. En geef er wat okkernoten bij....Heart


RE: Jura - Venne - 18-06-2011 03:48 PM

@rick , zal wel over de Essencia gaan die Kris al vernoemde.
@Magoo, ik zal je een mailke sturen met wat word doc met adressen en toestanden.


RE: Jura - doc - 19-06-2011 12:32 AM

(18-06-2011 03:48 PM)Venne schreef:  @rick , zal wel over de Essencia gaan die Kris al vernoemde.
@Magoo, ik zal je een mailke sturen met wat word doc met adressen en toestanden.

Merciekes !


RE: Jura - Venne - 19-06-2011 03:05 PM

Ik zou ook gaan eten bij JP Jeunet, zit zelfs ne belg in de keuken.... schitterende en betaalbare wijnkaart


RE: Jura - doc - 19-06-2011 03:19 PM

(19-06-2011 03:05 PM)Venne schreef:  Ik zou ook gaan eten bij JP Jeunet, zit zelfs ne belg in de keuken.... schitterende en betaalbare wijnkaart

Dûment noté ! 'k Zou zelfs durven suggereren van eens eentje (jura) mee te brengen te gepaste tijde .... ben totaal niet vertrouwd met Jura, als je wil kun je me zelfs dopen ....


RE: Jura - Venne - 19-06-2011 09:59 PM

komt in orde!


RE: Jura - doc - 19-06-2011 10:00 PM

(19-06-2011 09:59 PM)Venne schreef:  komt in orde!
Schitterend, volgend weekend , doop jongens !!!!


RE: Jura - Venne - 19-06-2011 10:05 PM

en niet met water:-) specials time!


RE: Jura - doc - 19-06-2011 10:06 PM

(19-06-2011 10:05 PM)Venne schreef:  en niet met water:-) specials time!

Dûment noté !!


RE: Jura - doc - 14-08-2011 07:12 PM

Vandaag in Château d'Arlay het château met gids , de tuinen, park en de roofvogelshow gezien (leuk voor de kids), de kelders bezocht, mochten geen foto's trekken maar Doc wachtte als laatste tot de gids weg was, en zei "kus me gat" en heb er dus enkele snapshots genomen. De gratis degustatie achteraf viel wat tegen want de truttemie die de wijnen moest inschenken hield zich liever bezig met verkopen aan een stel Fransen die "alles" van Jura wijnen kenden en meenden te weten dat Arlay het beste was in de Jura...,banghead tiens ? Mrs en ikzelf vonden het gamma eerder wat commercieel van inslag en toch iets minder karakter hebben dan hetgeen we hier reeds dronken - de Corail 06 was wel lekker maar eenvoudig. De dame in kwestie moest dan nog samenzweerderig en geheimzinnig een Vin de Paille vanonder de toog halen voor het stel en terug weg moffelen, opnieuw samenzweerderig want "het was niet voor iedereen natuurlijk" ...Blijkbaar dus ook niet voor ons. We hebben dan maar ons zelf bediend en niks gekocht....
Vanmorgen Essencia bezocht , man die gast heeft wel mooie wijnen in z'n cave. Paar Ganevat's gekocht die nog te koop waren oa de Cuvée Julien 09, ondertussen gekaraffeerd sinds deze middag. De natuur blijft ons hier overweldigen.... O ja, ondertussen ook te weten gekomen dat Arbois de eerste AOC is van Frankrijk (heeft niks met alfabetische volgorde te maken).


RE: Jura - Tom - 14-08-2011 08:22 PM

Goe bezig, Doc!
Maar serieus: die roofvogelshow stond toch ook hoog op jouw verlanglijstje? :-)))


RE: Jura - doc - 14-08-2011 08:46 PM

(14-08-2011 08:22 PM)Tom schreef:  Goe bezig, Doc!
Maar serieus: die roofvogelshow stond toch ook hoog op jouw verlanglijstje? :-)))

ok, off topic, de beste was in Rocamadour ....Wink


RE: Jura - vinejo - 14-08-2011 11:21 PM

Benieuwd naar de snapshots ! (met kans op enige glimp van Ms Magoo)


RE: Jura - doc - 15-08-2011 07:40 PM

De dag was goed begonnen met blauwe hemel, heet, maar na de middag regen, toch blijft het hier warm. Dan maar beslist om eens Arbois te bezoeken met zijn grotten in de omgeving, moet niet altijd wijn zijn hé. Stonden we toch wel plots voor het winkeltje van Tissot op de place. Schoon , heel schoon ! Doorsneetjes van terroir in de vitrine, en verdorie iemand komt open doen... Wij binnen en beginnen de degustatie van het uitgebreide gamma van het domein. We zaten ergens aan de Savagnin en plots komt er een gezelschap binnen die ons warm begroet. Ik vraag aan onze gastheer wie dat wel mogen zijn. Blijkt toch wel André en Mireille Tissot te zijn zeker. Onze gastheer Tom, is hun kleinzoon. Tegelijkertijd spreken we de toverspreuk uit die Dave (waarvoor ontzettend veel dank, Dave) uit en de poorten gaan open. Morgenochtend om 10 u uitnodiging op het domein want ze vertrekken binnen drie dagen naar België ivm de toverspreuk.... De degustatie ging verder voor nog een uur en wij daarna verrukt naar de grotten met de kids. Wat een wereld.... wat een jura. Ondertussen kwamen we te weten dat je de Morteau worst best een half uurtje kookt en hem niet rauw opeet ! Slurp 't Is trouwens een délice, met wat sla en brood, wtf !


RE: Jura - doc - 16-08-2011 09:38 PM

Vanmorgen op tijd op de afspraak bij André en Mireille Tissot, kregen eerst een rondleiding door Mireille. De caves, de "vin de paille" zolder, de technische ruimte waar de crémants worden voorzien van capsules, en waar alle etiketten liggen. Bijzonder. Ondertussen kwam André thuis met een handvol dikke coeur de boeuf tomaten, hij was zo genereus er ons enkele te geven.
Nadien afspraak met Stéphane, ondertussen kregen we het gezelschap van een aantal Vlamingen, waaronder Steven Naessens en familie (chefkok van Jeunet in Arbois) en een chef elf jaren keuken er op had zitten bij El Bulli.

We kregen een bezoek in de vignes met Stéphane, uitleg over de geografie en de terroir eigenschappen in de wijngaard Bruyères.
Opnieuw een uitgebreide rondleiding in de kelder, met proeverijen uit het vat en ook uit de fles, we roken aan verschillende vaten Vin Jaune.
Stéphane is een gedreven vigneron, steeds opnieuw op zoek naar nieuwe uitdagingen. Verschillende millésimes werden naast elkaar gezet, en het geheel werd afgerond met de Macvins.
Kazen, stokbrood, tomaat, hesp en worst kwamen uiteindelijk op tafel. Na 5 uren Tissot kwamen we uiteindelijk thuis, de kids waren not amused, wij wel !!
Ik onthou vooral het uitstekende gamma Chardo's van top terroirs, gekenmerkt door uitgesproken mineraliteit, zeer hoog in zuren, echt chalky ! Van zeer hoog niveau. De Savagnin non-ouillé, de Vin Jaune en de Paille stuk voor stuk echte monumenten. De Poulsard is eerder speels
lichtvoetig, de Trousseau doet ons terug denken aan een top Morgon.

Stéphane rondde af met een simpel "La vie est belle" toen we hem bedankten voor z'n generositeit. Mireille kreeg nog drie kussen en we lieten de groeten over brengen aan hun vrienden in België.....
Nogmaals dank aan Dave en aan Steven(voor de tips) zonder wie dit waarschijnlijk niet mogelijk was geweest !
Ondertussean nog wat aan het nippen aan de Chalasses van Ganevat, nog niets veranderd bij gisteren, we laten de rest wijselijk in de fles en proeven elke dag een slokje. Morgen naar Puffeney ! De ondergaande zon bij Croix de Dan uitkijkend op Poligny en het Jura dal is splendide ! Ik kras morgen m'n naam in het kruis naast alle andere....


RE: Jura - Venne - 16-08-2011 10:54 PM

Steven Naessens, ik kon mijn ogen niet geloven als patron Jeunet aan onze tafel kwam om te vragen of het gesmaakt had... ah des flamands... ga maar eens een kijkje nemen in de keuken... en even later stonden we tegen een westvlaming te praten... en het vlees dat er op tafel komt is ook Westvlaams:-)
De Paille zolder...
Aha , morgen puffen... is een spraakwaterval die man!


RE: Jura - doc - 16-08-2011 11:09 PM

Ga proberen die cascade dan maar wat in te dammen, :-))) Morgen meer nieuws...


RE: Jura - Dave - 17-08-2011 08:26 AM

Nogmaals dank aan Dave en aan Steven(voor de tips) zonder wie dit waarschijnlijk niet mogelijk was geweest !
Ondertussean nog wat aan het nippen aan de Chalasses van Ganevat, nog niets veranderd bij gisteren, we laten de rest wijselijk in de fles en proeven elke dag een slokje. Morgen naar Puffeney ! De ondergaande zon bij Croix de Dan uitkijkend op Poligny en het Jura dal is splendide ! Ik kras morgen m'n naam in het kruis naast alle andere....
[/quote]

Ik heb niet veel gedaan hé Doc, maar 't zijn dus echt wel heel goeie vrienden van mijn nonkel, dus als je zijn naam hebt genoemd, dan krijg je waarschijnlijk een extraatje ;-).

Mijn moeder vertelde me in 't weekend dat André en Mireille nu donderdag naar hier komen (uiteraard met een verse levering). Misschien toch eens bij de nonkel langs gaan ;woeha))))))


RE: Jura - doc - 17-08-2011 09:07 AM

@Dave, hebben ze mij inderdaad verteld ... proef eens de Chardo's les Bruyères en Barberon,.... La Mailloche proefden we van het vat. La Tour de Curon is ook super maar prijzig....


RE: Jura - Dave - 17-08-2011 09:48 AM

(17-08-2011 09:07 AM)dr_magooo schreef:  @Dave, hebben ze mij inderdaad verteld ... proef eens de Chardo's les Bruyères en Barberon,.... La Mailloche proefden we van het vat. La Tour de Curon is ook super maar prijzig....

Ga ik zeker doen !!! Ik vond die Poulsard ook wel heel mooi eigenlijk, vooral als hij mooit gerijpt is !


RE: Jura - doc - 17-08-2011 11:39 AM

(17-08-2011 09:48 AM)Dave schreef:  
(17-08-2011 09:07 AM)dr_magooo schreef:  @Dave, hebben ze mij inderdaad verteld ... proef eens de Chardo's les Bruyères en Barberon,.... La Mailloche proefden we van het vat. La Tour de Curon is ook super maar prijzig....

Ga ik zeker doen !!! Ik vond die Poulsard ook wel heel mooi eigenlijk, vooral als hij mooit gerijpt is !

De Poulsard is een echte plezierwijn, zeer toegankelijk, licht maar mooi fruit. De Trousseau heeft dan wat meer karakter maar blijft ook toegankelijk. Na paar uur karaffage goed weg te drinken. Bij Tissot zou ik meer voor het witte gamma gaan.... had wel graag eens een verouderde Trousseau gedronken bij Tissot maar die waren er niet.


RE: Jura - Dave - 17-08-2011 01:16 PM

(17-08-2011 11:39 AM)dr_magooo schreef:  
(17-08-2011 09:48 AM)Dave schreef:  
(17-08-2011 09:07 AM)dr_magooo schreef:  @Dave, hebben ze mij inderdaad verteld ... proef eens de Chardo's les Bruyères en Barberon,.... La Mailloche proefden we van het vat. La Tour de Curon is ook super maar prijzig....

Ga ik zeker doen !!! Ik vond die Poulsard ook wel heel mooi eigenlijk, vooral als hij mooit gerijpt is !

De Poulsard is een echte plezierwijn, zeer toegankelijk, licht maar mooi fruit. De Trousseau heeft dan wat meer karakter maar blijft ook toegankelijk. Na paar uur karaffage goed weg te drinken. Bij Tissot zou ik meer voor het witte gamma gaan.... had wel graag eens een verouderde Trousseau gedronken bij Tissot maar die waren er niet.

De nonkel zal er nog wel steken hebben. Voor een volgende Forum Tasting zal ik eens bij hem passeren om wat te "lenen" ;-)))


RE: Jura - doc - 17-08-2011 10:52 PM

(17-08-2011 01:16 PM)Dave schreef:  
(17-08-2011 11:39 AM)dr_magooo schreef:  
(17-08-2011 09:48 AM)Dave schreef:  
(17-08-2011 09:07 AM)dr_magooo schreef:  @Dave, hebben ze mij inderdaad verteld ... proef eens de Chardo's les Bruyères en Barberon,.... La Mailloche proefden we van het vat. La Tour de Curon is ook super maar prijzig....

Ga ik zeker doen !!! Ik vond die Poulsard ook wel heel mooi eigenlijk, vooral als hij mooit gerijpt is !

De Poulsard is een echte plezierwijn, zeer toegankelijk, licht maar mooi fruit. De Trousseau heeft dan wat meer karakter maar blijft ook toegankelijk. Na paar uur karaffage goed weg te drinken. Bij Tissot zou ik meer voor het witte gamma gaan.... had wel graag eens een verouderde Trousseau gedronken bij Tissot maar die waren er niet.

De nonkel zal er nog wel steken hebben. Voor een volgende Forum Tasting zal ik eens bij hem passeren om wat te "lenen" ;-)))

Ik weet uw huis wonen hè !!Wink


RE: Jura - doc - 19-08-2011 11:28 AM

Paar dagen geleden bij Puffeney aanbeland. Net om de hoek bij Tissot. Heel andere indrukken krijg je hier. Authenticiteit, kleinschalig, à l'ancienne... bescheiden man, en zeer stil, hij laat je proeven in alle rust en wacht op je reactie. Er hangt een serene sfeer in wat z'n eerste kelder was toen hij begon. Het duurt eventjes voor hij ontspant, maakt wat timide indruk... Maar ja hij staat nu ook niet te wachten op de zoveelste proever natuurlijk. Z'n wit gamma is een voorbeeld van puurheid, z'n VJ en Savagnin zijn heel delicaat, ik viel ook voor z'n rode Trousseau vanwege de mineraliteit en fraîcheur en de licht kruidige tannines die alles versterken, mooi, heel mooi !


RE: Jura - Venne - 19-08-2011 10:01 PM

een spraakwaterval:-)
Berengeres is zeer mooi!


RE: Jura - doc - 20-08-2011 12:13 AM

(19-08-2011 10:01 PM)Venne schreef:  een spraakwaterval:-)
Berengeres is zeer mooi!

Dat was mijn favoriet idd, dacht ook van A. VJ en S ook zeer veel karakter van het domein, en grote finesse, de Sa vond ik héél mooi .... de VJ 03 ondanks het "stress" millésime, heel maar heel goed geslaagd, .... Jacques vond dit naar zijn bescheiden mening trouwens ook...


RE: Jura - doc - 21-08-2011 12:44 AM

Vandaag bezoekje gebracht aan Dom. Pignier, ondertussen certificaat Demeter.Zeer hartelijk onthaal, na afspraak, volledig gamma in alle rust kunnen proeven, zit wat onder Tissot, maar toch heel schone cuvées vooral in het witte gamma non-ouillé... De dertiende eeuwse kelder moet je zeker gezien hebben, indrukwekkende vroeg Gotische kathedraalbouw. Over de witte wijnen later meer. De Poulsard in het rode gamma was niet Mrs tand , ik vond echter dat hij "goed stonk" , pétillant, schuim op de zeik, en serieus veel pompelmoesschil in de mond.... IK ben er tamelijk wild van euh.... Dik bio en dik goe ! Man deze appellatie is keitof, en 's nachts schrijven in alle rust nog veel meer ... Vervolgens nog de afslag genomen naar Etoile paar km buiten Montaigu, en de wijnen gaan proeven bij Philippe Vandelle, de VV waren schoon en ook z'n Savagnin non-ouillé voldeed meer dan ruimschoots, de rode zijn buiten AOC, de Trousseau val heel goed mee, hartelijke man en wijnen aan een nooit geziene P/Q. Poulsard is zeer licht. Traditionele Jura wijnmaker, respect ! In het zaaltje er naast was er een heuse cantus aan de gang, wij waren niet uitgenodigd Wink Volgende keer beter !


RE: Jura - Kris - 21-08-2011 08:40 PM

Doc, als je schuim op de zeik hebt zou ik toch even een drankpauze inlassen...


RE: Jura - doc - 21-08-2011 09:13 PM

Big Grin Wat die levures sauvages niet allemaal kunnen doen !


RE: Jura - don quichotte - 21-08-2011 09:54 PM

(21-08-2011 08:40 PM)Kris schreef:  Doc, als je schuim op de zeik hebt zou ik toch even een drankpauze inlassen...

Zolang er nog geen bubbles in zitten zou ik nog niet panikeren.Cool


RE: Jura - doc - 22-08-2011 10:57 PM

Vandaag bezoekje gebracht aan een voor mij onbekend maar door Steven Naessens zeer aanbevolen domein, in Montigny les Arsures, terug de hoek om bij Tissot en Puffeney, nl Domaine Michel Gahier, wordt niet verdeeld in B, dus ge zult ze hier zelf moeten komen halen, we kregen er een zeer uitgebreide degustatie van alle witte en rode uit verschillende millésimes samen met een koppel Brusselaars die hier ook een afspraak hadden. Dit gamma is gewoon top ! Wie in de Jura verzeild geraakt , gelieve hier aan te kloppen, ik vond z'n gamma instap Chardo's boven Puffeney gaan, man wat een typiciteit, wat een gras en body in de Chardo's, de oudere millésimes getuigden van een uitgesproken finesse ! De rode waren eveneens uitmuntend !
Daarna bij Overnoy langs geweest en omdat er daar geen woorden voor zijn , schrijf ik er nu verder geen woord over, het was Emmanuel die ons ontving en ja de bokalen hebben we gezien, en veel meer, maar nu zwijg ik er over.. Pierre was vanalles aan het snuisteren in z'n keuken, en de oude herder vond in Mrs een plezant kolfje, .... WTF !!!! Nee serieus, later schrijf ik er nog wat TN's over, nu ben ik echt verzadigd !


RE: Jura - vinejo - 22-08-2011 11:19 PM

Sowieso bedankt om ons van je reis te laten meegenieten!
En de details over de voorkeuren van de oude herder horen we nog wel... Wink


RE: Jura - doc - 22-08-2011 11:19 PM

Misschien nog een kanttekening, we vinden de Crémants hier echt zeer goed gemaakt, vooral van Pignier en Tissot. De niet gedoseerde en niet gezwavelde versies zijn ECHTE wijnen, de ander "gewone" Crémants van genoemde domeinen overstijgen echt het niveau van menig ander en zijn echte apero- bangers aan absoluut concurrentiële prijzen . Heel mooi geschut alvorens de maaltijd te beginnen....


RE: Jura - Dave - 25-08-2011 08:13 AM

(22-08-2011 11:19 PM)dr_magooo schreef:  Misschien nog een kanttekening, we vinden de Crémants hier echt zeer goed gemaakt, vooral van Pignier en Tissot. De niet gedoseerde en niet gezwavelde versies zijn ECHTE wijnen, de ander "gewone" Crémants van genoemde domeinen overstijgen echt het niveau van menig ander en zijn echte apero- bangers aan absoluut concurrentiële prijzen . Heel mooi geschut alvorens de maaltijd te beginnen....

Idd Doc, ik ben ook zot van die Crémants van Tissot !!! Vorige week nog eentje van gedronken; schitterend spul !


RE: Jura - Kris - 02-01-2012 08:50 PM

Voor de liefhebbers... en camille passeert ook de revue ! Hopelijk passeert hij mijne neus ook nog es...
http://www.leblogdolif.com/


RE: Jura - doc - 02-01-2012 11:13 PM

(02-01-2012 08:50 PM)Kris schreef:  Voor de liefhebbers... en camille passeert ook de revue ! Hopelijk passeert hij mijne neus ook nog es...
http://www.leblogdolif.com/

Blogdolif... al lang niet meer gepasseerd. Mooi opgemerkt, Kris thank you
Schitterend en allemaal klinkende namen die aan schone momenten doen herinneren. Voor wie de Jura bezoekt, copypaste de recensie en je hebt bijna alles...Wat betreft die passage aan jouw neus, daar valt zeker iets voor te regelen!


RE: Jura - Venne - 02-01-2012 11:41 PM

liever ook de mond!:-)


RE: Jura - koen - 03-01-2012 10:38 AM

Big Grin


RE: Jura - Kris - 29-08-2012 09:07 PM

Zeer interessante stuff als je binnenkort naar de jura trekt !!!

http://www.leblogdolif.com/archive/2009/09/15/le-jura-comme-si-vous-aviez-envie-d-y-aller.html


RE: Jura - carl - 29-08-2012 09:28 PM

(29-08-2012 09:07 PM)Kris schreef:  Zeer interessante stuff als je binnenkort naar de jura trekt !!!

http://www.leblogdolif.com/archive/2009/09/15/le-jura-comme-si-vous-aviez-envie-d-y-aller.html

Dit lijkt me inderdaad een zeer mooie tip, Kris! thank you


RE: Jura - doc - 29-08-2012 11:30 PM

(29-08-2012 09:28 PM)carl schreef:  
(29-08-2012 09:07 PM)Kris schreef:  Zeer interessante stuff als je binnenkort naar de jura trekt !!!

http://www.leblogdolif.com/archive/2009/09/15/le-jura-comme-si-vous-aviez-envie-d-y-aller.html

Dit lijkt me inderdaad een zeer mooie tip, Kris! thank you

Heb die in de Jura ook nu en dan 's geraadpleegd, bekende blog !! Goed aan het voorbereiden precies, Kris ...


RE: Jura - Kris - 07-10-2012 12:27 AM

Ondertussen al effe terug van ons tripje en het moet gezegd...de jura is een streek die je als "fijnproever" moet gedaan hebben.
Landschappelijk zeer mooi met vriendelijke locals, echt een streek waar traditie, authenticiteit en kwaliteit hand in hand gaan.
De fruitières met vieux comté aan 11euro/kg, overal mooie crémants en restaurants met wijnkaarten zoals je ze hier niet vindt.
Michel Gahier en Puffeney in Montigny-les-Arsures zijn uitmuntend. Dugois is ook in orde....de trousseaus en poulsards in Montigny zijn voor mij de beste rode! Domaine de la Tournelle in Arbois heeft een prachtig ontvangsruimte/winebar en Evelyne fleurt de boel dan nog es op, echt wel concurrentie voor Mireille van Jempi.
Chateau Chalon is zeer knap om te wandelen, wel jammer dat er een communeachtige sfeer in het dorp hangt waardoor je je hier niet echt welkom voelt, strange...dit hebben we 's avonds dan maar doorgespoeld met ne witte Loye...hemels Slurp


RE: Jura - doc - 07-10-2012 12:32 AM

(07-10-2012 12:27 AM)Kris schreef:  Ondertussen al effe terug van ons tripje en het moet gezegd...de jura is een streek die je als "fijnproever" moet gedaan hebben.
Landschappelijk zeer mooi met vriendelijke locals, echt een streek waar traditie, authenticiteit en kwaliteit hand in hand gaan.
De fruitières met vieux comté aan 11euro/kg, overal mooie crémants en restaurants met wijnkaarten zoals je ze hier niet vindt.
Michel Gahier en Puffeney in Montigny-les-Arsures zijn uitmuntend. Dugois is ook in orde....de trousseaus en poulsards in Montigny zijn voor mij de beste rode! Domaine de la Tournelle in Arbois heeft een prachtig ontvangsruimte/winebar en Evelyne fleurt de boel dan nog es op, echt wel concurrentie voor Mireille van Jempi.
Chateau Chalon is zeer knap om te wandelen, wel jammer dat er een communeachtige sfeer in het dorp hangt waardoor je je hier niet echt welkom voelt, strange...dit hebben we 's avonds dan maar doorgespoeld met ne witte Loye...hemels Slurp

Klopt had ook dat commune gevoel...
Gahier is nog in de leer geweest bij Puff, schitterend domein hè. Dugois ken ik niet, kan je nog wat meer hierover vertellen ...
Montigny zie ik ook als het kloppend hart in Jura, vermoedelijk beste terroir.
Een witte Loye, waar nog gevonden, Kris ? Welk, millésime.. ?


RE: Jura - Kris - 07-10-2012 12:56 AM

Daniel Dugois hebben we op aanraden van de hoteleigenaar gedaan. De Trousseau de Grevillère aan nog geen 10euro is echt zeer mooi. Deze man wist ons ook te vertellen dat de bewoners van Chateau Chalon liever geen toeristen zouden zien en dat er onderlinge afspraken zijn om geen horeca en winkels te openen in het dorp. Er moet dan ook een winkelwagen komen om de dagelijkse dingen aan de man te brengen.
De witte Loye was de Saint Paul Chardo 1989 in de Grapiot. Lekker getafeld daar en aan de praat geraakt met 2 tipsy sommelières uit New York die nog verder trokken richting Rhone. Mijne reisgezel (en jonkman) is nog altijd nie op zen effen....


RE: Jura - vinejo - 07-10-2012 09:42 AM

(07-10-2012 12:56 AM)Kris schreef:  Deze man wist ons ook te vertellen dat de bewoners van Chateau Chalon liever geen toeristen zouden zien en dat er onderlinge afspraken zijn om geen horeca en winkels te openen in het dorp.

Ik moest spontaan aan St Emilion denken... geef mij dan maar de commune ;-)


(07-10-2012 12:56 AM)Kris schreef:  Mijne reisgezel (en jonkman) is nog altijd nie op zen effen....

Kempie?


RE: Jura - doc - 07-10-2012 10:42 AM

(07-10-2012 12:56 AM)Kris schreef:  Daniel Dugois hebben we op aanraden van de hoteleigenaar gedaan. De Trousseau de Grevillère aan nog geen 10euro is echt zeer mooi. Deze man wist ons ook te vertellen dat de bewoners van Chateau Chalon liever geen toeristen zouden zien en dat er onderlinge afspraken zijn om geen horeca en winkels te openen in het dorp. Er moet dan ook een winkelwagen komen om de dagelijkse dingen aan de man te brengen.
De witte Loye was de Saint Paul Chardo 1989 in de Grapiot. Lekker getafeld daar en aan de praat geraakt met 2 tipsy sommelières uit New York die nog verder trokken richting Rhone. Mijne reisgezel (en jonkman) is nog altijd nie op zen effen....

thank you, een adresje dat ik ga onthouden bij een volgend bezoek aan de Jura. Ik bekeek ondertussen eens z'n site, volledig gamma. We gaan nog eens een Jura proeverijke doen zeker ? Wink