Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jura
18-11-2010, 11:01 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-11-2010 om 11:10 PM door doc.)
Bericht: #1
Jura
Volgende zomer heb ik een reisje geboekt naar de Jura , zijn er mensen met ervaring, te bezoeken wijndomeinen of andere cultuurhistorische monumenten of natuurparken en dergelijke. Uiteraard vooral de wijnen... die zijn mij nog totaal onbekend. 'k Zal u zeer dankbaar zijn !!Slurp

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-11-2010, 01:43 AM
Bericht: #2
RE: Jura
Ganevat

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
19-11-2010, 09:48 AM
Bericht: #3
RE: Jura
Hey Doc, we zijn daar met de familie jaren op vakantie geweest en mijn vader en ooms zijn bevriend geraakt met een plaatselijke wijnbouwer in Montigny les Arsures (AOC Arbois): Tissot (André et Mireille). Zij maken traditionele plaatselijke wijnen als Vin Jaune en Vin de Paille; zeer speciale en vaak stugge witte wijnen (ze gebruiken daar zeer specifieke technieken voor, maar vraag me niet welke juist ;-))). Ze maken ook "gewone" witte wijnen van Savagnin en Chardonnay. De rode wijnen worden voornamelijk gemaakt van Poulssard en Pinot Noir. Ook weer aparte wijnen; vooral die Poulssard. Ik heb er laatst nog eentje van 1999 gedronken die nog springlevend was.

De zoon, Stéphane Tissot, is ondertussen ook wijnbouwer geworden, werkt volledig biologisch en is blijkbaar zeer succesvol; Bruno Vanspauwen is bijvoorbeeld een grote fan. Van hem heb ik vorig jaar een schitterende Chardonnay gedronken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat Jura-wijnen niet goedkoop zijn. Bovengenoemde Chardonnay (zijn top-cuvee, denk ik) kostte bv rond de 40 euro als ik mij niet vergis.

Als je wil kan de contactgegevens van de Tissots wel voor je opsnorren..... Laat maar weten !
19-11-2010, 10:04 AM
Bericht: #4
RE: Jura
A faire: zeker Tissot, maar ook (en ook leuk voor madam en de kinderen) het Chateau d'Arlay, met antiek, roofvogels, park, ruïne en zeer mooie heel eigenzinnige wijnen, het mooie dorp Chateau-Chalon (proeven bij Berthet-Bondet), eten in Arbois (dat zoek ik even op, maar hier liggen ook de winkels van bv Tissot en Rolet), kaas kopen in Poligny op de hoek (ken jij het adres, Venne?). heb ook erg lekker gegeten in Hotel du Revermont (schoon terras, zwembad voor de gasten).
19-11-2010, 10:05 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-11-2010 om 10:08 AM door koen.)
Bericht: #5
RE: Jura
Tissot is inderdaad één van de betere biologische wijnboeren in de Jura (samen met Ganevat). Beide wijndomeinen zijn te kopen bij Odyssée des arômes in Pécrot http://users.skynet.be/truegreatwines/vins/index.html Heeft een mooi assortiment Jura. Speciale techniek. ik gok op de vin ouillé en non ouillé. In de Jura is er traditioneel geen ouillage waardoor een lichte oxidatie optreedt.

Van Ganevat zeker proeven de Grandes Teppes (schitterende wijn, Venne will agree), zeer mooie score in één van de laatste RvF

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
19-11-2010, 10:50 AM
Bericht: #6
RE: Jura
Tissot is idd top, staat net als d arlay op de wijnbeurs in Lille (vignerons indep.) dit weekend.
Desiré Petit is ook niet slecht (steengoede crémant!) en Treuvey uiteraard Wink
(zie HIER )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-11-2010, 01:52 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-11-2010 om 01:59 PM door doc.)
Bericht: #7
RE: Jura
Erg bedankt voor de tips. Hoe lang duurt hun productieproces ? Wschl wel afhankelijk van type wijn... 2009 gebotteld tegen zomer 2011 ? 2009 zou mooi jaar geweest zijn , las ik in RVF Cool
(19-11-2010 09:48 AM)Dave schreef:  Hey Doc, we zijn daar met de familie jaren op vakantie geweest en mijn vader en ooms zijn bevriend geraakt met een plaatselijke wijnbouwer in Montigny les Arsures (AOC Arbois): Tissot (André et Mireille). Zij maken traditionele plaatselijke wijnen als Vin Jaune en Vin de Paille; zeer speciale en vaak stugge witte wijnen (ze gebruiken daar zeer specifieke technieken voor, maar vraag me niet welke juist ;-))). Ze maken ook "gewone" witte wijnen van Savagnin en Chardonnay. De rode wijnen worden voornamelijk gemaakt van Poulssard en Pinot Noir. Ook weer aparte wijnen; vooral die Poulssard. Ik heb er laatst nog eentje van 1999 gedronken die nog springlevend was.

De zoon, Stéphane Tissot, is ondertussen ook wijnbouwer geworden, werkt volledig biologisch en is blijkbaar zeer succesvol; Bruno Vanspauwen is bijvoorbeeld een grote fan. Van hem heb ik vorig jaar een schitterende Chardonnay gedronken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat Jura-wijnen niet goedkoop zijn. Bovengenoemde Chardonnay (zijn top-cuvee, denk ik) kostte bv rond de 40 euro als ik mij niet vergis.

Als je wil kan de contactgegevens van de Tissots wel voor je opsnorren..... Laat maar weten !

Dave,

Bedankt voor de tips, die gegevens zou ik wel willen...Smile

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-11-2010, 02:39 PM
Bericht: #8
RE: Jura
doc, vergeet ook niet binne te wippen in essencia, schitterend gamma jurawijnen en comté !

http://www.affaire-de-gout.com/article-34031018.html
19-11-2010, 02:55 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-11-2010 om 02:56 PM door koen.)
Bericht: #9
RE: Jura
(19-11-2010 01:52 PM)dr_magooo schreef:  Erg bedankt voor de tips. Hoe lang duurt hun productieproces ? Wschl wel afhankelijk van type wijn... 2009 gebotteld tegen zomer 2011 ? 2009 zou mooi jaar geweest zijn , las ik in RVF Cool
[

waarschijnlijk wel, in 2009 toch de 2007 gekocht CoolCool dus zeg maar wanneer we bestelling mogen plaatsen cheers

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
19-11-2010, 04:03 PM
Bericht: #10
RE: Jura
OK Doc, ik zal de nonkel eens bellen.
19-11-2010, 09:32 PM
Bericht: #11
RE: Jura
Zeker ook eens bij Domaine Labet passeren ( bij Ganevat om de hoek ) en bij Puffeney.
15-06-2011, 05:06 PM
Bericht: #12
RE: Jura
Heb zopas een flesje Vin jaune gekocht:
Château-Chalon 1er Grand Cru des Vins Jaunes 1985 (gebottled in 1992)
Domein: Fruitière Vinicole de Producteurs de Ch-Ch à Voitr

Zou dit morgenavond willen serveren met Comté Kaas.
Enige serveertips?
Serveertemperatuur: 14°C?
Karaferen of niet? (wijn is een beetje troebel)

Filip R
15-06-2011, 09:05 PM
Bericht: #13
RE: Jura
tip ivm de kaas, neem goeie comté. Niet de voorverpakte prul uit de spar. En geef er wat okkernoten bij....Heart
18-06-2011, 03:48 PM
Bericht: #14
RE: Jura
@rick , zal wel over de Essencia gaan die Kris al vernoemde.
@Magoo, ik zal je een mailke sturen met wat word doc met adressen en toestanden.

Wine is sunlight , held together by water !
19-06-2011, 12:32 AM
Bericht: #15
RE: Jura
(18-06-2011 03:48 PM)Venne schreef:  @rick , zal wel over de Essencia gaan die Kris al vernoemde.
@Magoo, ik zal je een mailke sturen met wat word doc met adressen en toestanden.

Merciekes !

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-06-2011, 03:05 PM
Bericht: #16
RE: Jura
Ik zou ook gaan eten bij JP Jeunet, zit zelfs ne belg in de keuken.... schitterende en betaalbare wijnkaart

Wine is sunlight , held together by water !
19-06-2011, 03:19 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-06-2011 om 03:23 PM door doc.)
Bericht: #17
RE: Jura
(19-06-2011 03:05 PM)Venne schreef:  Ik zou ook gaan eten bij JP Jeunet, zit zelfs ne belg in de keuken.... schitterende en betaalbare wijnkaart

Dûment noté ! 'k Zou zelfs durven suggereren van eens eentje (jura) mee te brengen te gepaste tijde .... ben totaal niet vertrouwd met Jura, als je wil kun je me zelfs dopen ....

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-06-2011, 09:59 PM
Bericht: #18
RE: Jura
komt in orde!

Wine is sunlight , held together by water !
19-06-2011, 10:00 PM
Bericht: #19
RE: Jura
(19-06-2011 09:59 PM)Venne schreef:  komt in orde!
Schitterend, volgend weekend , doop jongens !!!!

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-06-2011, 10:05 PM
Bericht: #20
RE: Jura
en niet met water:-) specials time!

Wine is sunlight , held together by water !
19-06-2011, 10:06 PM
Bericht: #21
RE: Jura
(19-06-2011 10:05 PM)Venne schreef:  en niet met water:-) specials time!

Dûment noté !!

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-08-2011, 07:12 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-08-2011 om 08:47 PM door doc.)
Bericht: #22
RE: Jura
Vandaag in Château d'Arlay het château met gids , de tuinen, park en de roofvogelshow gezien (leuk voor de kids), de kelders bezocht, mochten geen foto's trekken maar Doc wachtte als laatste tot de gids weg was, en zei "kus me gat" en heb er dus enkele snapshots genomen. De gratis degustatie achteraf viel wat tegen want de truttemie die de wijnen moest inschenken hield zich liever bezig met verkopen aan een stel Fransen die "alles" van Jura wijnen kenden en meenden te weten dat Arlay het beste was in de Jura...,banghead tiens ? Mrs en ikzelf vonden het gamma eerder wat commercieel van inslag en toch iets minder karakter hebben dan hetgeen we hier reeds dronken - de Corail 06 was wel lekker maar eenvoudig. De dame in kwestie moest dan nog samenzweerderig en geheimzinnig een Vin de Paille vanonder de toog halen voor het stel en terug weg moffelen, opnieuw samenzweerderig want "het was niet voor iedereen natuurlijk" ...Blijkbaar dus ook niet voor ons. We hebben dan maar ons zelf bediend en niks gekocht....
Vanmorgen Essencia bezocht , man die gast heeft wel mooie wijnen in z'n cave. Paar Ganevat's gekocht die nog te koop waren oa de Cuvée Julien 09, ondertussen gekaraffeerd sinds deze middag. De natuur blijft ons hier overweldigen.... O ja, ondertussen ook te weten gekomen dat Arbois de eerste AOC is van Frankrijk (heeft niks met alfabetische volgorde te maken).

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-08-2011, 08:22 PM
Bericht: #23
RE: Jura
Goe bezig, Doc!
Maar serieus: die roofvogelshow stond toch ook hoog op jouw verlanglijstje? :-)))

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
14-08-2011, 08:46 PM
Bericht: #24
RE: Jura
(14-08-2011 08:22 PM)Tom schreef:  Goe bezig, Doc!
Maar serieus: die roofvogelshow stond toch ook hoog op jouw verlanglijstje? :-)))

ok, off topic, de beste was in Rocamadour ....Wink

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-08-2011, 11:21 PM
Bericht: #25
RE: Jura
Benieuwd naar de snapshots ! (met kans op enige glimp van Ms Magoo)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-08-2011, 07:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-08-2011 om 07:44 PM door doc.)
Bericht: #26
RE: Jura
De dag was goed begonnen met blauwe hemel, heet, maar na de middag regen, toch blijft het hier warm. Dan maar beslist om eens Arbois te bezoeken met zijn grotten in de omgeving, moet niet altijd wijn zijn hé. Stonden we toch wel plots voor het winkeltje van Tissot op de place. Schoon , heel schoon ! Doorsneetjes van terroir in de vitrine, en verdorie iemand komt open doen... Wij binnen en beginnen de degustatie van het uitgebreide gamma van het domein. We zaten ergens aan de Savagnin en plots komt er een gezelschap binnen die ons warm begroet. Ik vraag aan onze gastheer wie dat wel mogen zijn. Blijkt toch wel André en Mireille Tissot te zijn zeker. Onze gastheer Tom, is hun kleinzoon. Tegelijkertijd spreken we de toverspreuk uit die Dave (waarvoor ontzettend veel dank, Dave) uit en de poorten gaan open. Morgenochtend om 10 u uitnodiging op het domein want ze vertrekken binnen drie dagen naar België ivm de toverspreuk.... De degustatie ging verder voor nog een uur en wij daarna verrukt naar de grotten met de kids. Wat een wereld.... wat een jura. Ondertussen kwamen we te weten dat je de Morteau worst best een half uurtje kookt en hem niet rauw opeet ! Slurp 't Is trouwens een délice, met wat sla en brood, wtf !

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-08-2011, 09:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-08-2011 om 09:46 PM door doc.)
Bericht: #27
RE: Jura
Vanmorgen op tijd op de afspraak bij André en Mireille Tissot, kregen eerst een rondleiding door Mireille. De caves, de "vin de paille" zolder, de technische ruimte waar de crémants worden voorzien van capsules, en waar alle etiketten liggen. Bijzonder. Ondertussen kwam André thuis met een handvol dikke coeur de boeuf tomaten, hij was zo genereus er ons enkele te geven.
Nadien afspraak met Stéphane, ondertussen kregen we het gezelschap van een aantal Vlamingen, waaronder Steven Naessens en familie (chefkok van Jeunet in Arbois) en een chef elf jaren keuken er op had zitten bij El Bulli.

We kregen een bezoek in de vignes met Stéphane, uitleg over de geografie en de terroir eigenschappen in de wijngaard Bruyères.
Opnieuw een uitgebreide rondleiding in de kelder, met proeverijen uit het vat en ook uit de fles, we roken aan verschillende vaten Vin Jaune.
Stéphane is een gedreven vigneron, steeds opnieuw op zoek naar nieuwe uitdagingen. Verschillende millésimes werden naast elkaar gezet, en het geheel werd afgerond met de Macvins.
Kazen, stokbrood, tomaat, hesp en worst kwamen uiteindelijk op tafel. Na 5 uren Tissot kwamen we uiteindelijk thuis, de kids waren not amused, wij wel !!
Ik onthou vooral het uitstekende gamma Chardo's van top terroirs, gekenmerkt door uitgesproken mineraliteit, zeer hoog in zuren, echt chalky ! Van zeer hoog niveau. De Savagnin non-ouillé, de Vin Jaune en de Paille stuk voor stuk echte monumenten. De Poulsard is eerder speels
lichtvoetig, de Trousseau doet ons terug denken aan een top Morgon.

Stéphane rondde af met een simpel "La vie est belle" toen we hem bedankten voor z'n generositeit. Mireille kreeg nog drie kussen en we lieten de groeten over brengen aan hun vrienden in België.....
Nogmaals dank aan Dave en aan Steven(voor de tips) zonder wie dit waarschijnlijk niet mogelijk was geweest !
Ondertussean nog wat aan het nippen aan de Chalasses van Ganevat, nog niets veranderd bij gisteren, we laten de rest wijselijk in de fles en proeven elke dag een slokje. Morgen naar Puffeney ! De ondergaande zon bij Croix de Dan uitkijkend op Poligny en het Jura dal is splendide ! Ik kras morgen m'n naam in het kruis naast alle andere....

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-08-2011, 10:54 PM
Bericht: #28
RE: Jura
Steven Naessens, ik kon mijn ogen niet geloven als patron Jeunet aan onze tafel kwam om te vragen of het gesmaakt had... ah des flamands... ga maar eens een kijkje nemen in de keuken... en even later stonden we tegen een westvlaming te praten... en het vlees dat er op tafel komt is ook Westvlaams:-)
De Paille zolder...
Aha , morgen puffen... is een spraakwaterval die man!

Wine is sunlight , held together by water !
16-08-2011, 11:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-08-2011 om 11:09 PM door doc.)
Bericht: #29
RE: Jura
Ga proberen die cascade dan maar wat in te dammen, :-))) Morgen meer nieuws...

Buvez du vin et vivez joyeux !
17-08-2011, 08:26 AM
Bericht: #30
RE: Jura
Nogmaals dank aan Dave en aan Steven(voor de tips) zonder wie dit waarschijnlijk niet mogelijk was geweest !
Ondertussean nog wat aan het nippen aan de Chalasses van Ganevat, nog niets veranderd bij gisteren, we laten de rest wijselijk in de fles en proeven elke dag een slokje. Morgen naar Puffeney ! De ondergaande zon bij Croix de Dan uitkijkend op Poligny en het Jura dal is splendide ! Ik kras morgen m'n naam in het kruis naast alle andere....
[/quote]

Ik heb niet veel gedaan hé Doc, maar 't zijn dus echt wel heel goeie vrienden van mijn nonkel, dus als je zijn naam hebt genoemd, dan krijg je waarschijnlijk een extraatje ;-).

Mijn moeder vertelde me in 't weekend dat André en Mireille nu donderdag naar hier komen (uiteraard met een verse levering). Misschien toch eens bij de nonkel langs gaan ;woeha))))))


Ga naar locatie: