wijnliefhebbers
Nieuw wijn'kelder'projectje - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Dit wil ik (/forum-32.html)
+--- Forum: even kwijt... (/forum-38.html)
+--- Discussie: Nieuw wijn'kelder'projectje (/thread-722.html)


Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 30-11-2010 04:17 PM

Vooreerst even wat voorstellen... nieuw hier en zoals zovelen hier zot van wijn, zeker ? Mijn 'verzameling' is nog heel bescheiden, both in kwaliteit en kwantiteit, in vergelijking met wat ik hier zie passeren.
Door een gebrek aan een kelder in onze woning ligt de wijn (+- 250 fl) nu in een grote afgesloten kast in de garage. Niet ideaal, I know, maar toch koel en donker, en vrij stabiel qua temp.

Nu, mijn projectje... Ik heb nog een mooie ruimte onder trap in de hal (eveneens donker, koel, en konstant van temp.) die ik wil ombouwen tot mijn wijn-walhalla. Aangezien onze woning vrij modern is, kwam ik op dit idee na een lange internet-zoektocht :

[Afbeelding: wijnkelder5k.jpg]

[Afbeelding: wijnkelder2k.jpg]

't Hout wordt morgen geleverd (als de sneeuw 't toelaat), en dan kunnen we dit weekend beginnen zagen. De capaciteit wordt iets van een 400 flessen.
De bedoeling is dat de kader zo'n 6 cm van de wand los komt te staan, zodat ik met indirecte LED-strips kan werken achter de houten balken (die 6 op 18 cm zijn).

Later meer...


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 30-11-2010 04:41 PM

Binnenkort begin ik ook aan een nieuwe "behuizing" voor de wijnflessen. Had persoonlijk ook een dergelijk systeem in gedacht. Voer je dit zelf uit ? Lijkt me wel een stevige oplossing. Zelf ga ik niet gans de wijnkelder zo inrichten. Ook nog wat "schappes" om kisten , magnums enz in op te bergen. Voor wat betreft de vloerbedekking , gebruik jij keitjes ? (voor de vochtigheid naar 't schijnt) (Tom heeft dit al gezien).


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - barre - 30-11-2010 04:50 PM

Is dat systeem met die keitjes niet bedoeld om dat effectief ook nat te maken ertussen? Heb daar ook nog aan gedacht, maar mijn koeling schijnt redelijk goed op peil te houden (ergens rond de 70%)


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 30-11-2010 05:03 PM

(30-11-2010 04:41 PM)dr_magooo schreef:  Voer je dit zelf uit ? Lijkt me wel een stevige oplossing. Zelf ga ik niet gans de wijnkelder zo inrichten. Ook nog wat "schappes" om kisten , magnums enz in op te bergen. Voor wat betreft de vloerbedekking , gebruik jij keitjes ? (voor de vochtigheid naar 't schijnt) (Tom heeft dit al gezien).

Ja, we (mijn pa en ik) voeren dit zelf uit. Ik heb geschaafde balken Oregon besteld (moest voor mij geen eik zijn, steek liever de centjes in de flessen). En idd, 6 x 18 cm zal wel stevig zijn.
De kisten en de speciale flessen (magnums) blijven in de garagekast.

Keitjes... vertel eens wat meer... over welke keitjes heb je't ? Lijkt me interessant. 'k Zie zo al een mooie bodem witte carrera steentjes liggen.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 30-11-2010 10:53 PM

Wel ik weet niet goed welke keitjes dat zouden zijn, blijkbaar kleintjes 2 cm ongeveer ? Tom heeft dat in de persoonlijke wijnkelder gezien van de eigenaar domaine du Carrou en ook elders geloof ik. Misschien weten anderen dit ? Als Jo dit leest ?
Vond dit net op het net :

"Indien er geen vloerbekleding in uw kelder ligt of als de kelder niet waterdicht is, kunnen lemen of halfsteense muren helpen, om de vochtigheidsgraad zonder een teveel aan water, op zowat 70% te houden.

Als extra maatregel kan u ook nog eens de kelder bedekken met een laagje rivierzand, grind of puinsteen. Voorzie in dat geval een verhoogde drempel om te verhinderen dat het grind in de rest van uw kelder verspreidt raakt." applaus

Van puimsteen kan ik me inbeelden dat het de vochtigheid op peil houdt, gezien z'n poreus karakter, zijn dat niet die dingen die ze vroeger in jeans staken?


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - vinejo - 30-11-2010 11:06 PM

Moet ge eens aan Kempie vragen van die keitjes. Weet er alles van (surtout toen hij moest verhuizen Big Grin )


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - vinejo - 30-11-2010 11:21 PM

Ben trouwens niet echt de juiste persoon om stockageplaatsen te adviseren. Mijn wijnbergplaats is te vergelijken met deze boekenkast:

[Afbeelding: p_2755223.jpg]



RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - don quichotte - 30-11-2010 11:34 PM

(30-11-2010 11:21 PM)vinejo schreef:  Ben trouwens niet echt de juiste persoon om stockageplaatsen te adviseren. Mijn wijnbergplaats is te vergelijken met deze boekenkast:

Vinejo, ik weet niet dat het je opgevallen is, maar dat boekenkastje staat ’t onderste boven.
Is dat met uw wijnkelder ook zo?
Misschien als je teveel flessen er hebt uit gehaald.Wink


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - vinejo - 30-11-2010 11:56 PM

Zo blijven de kurken vochtig hé Wink


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Sensor - 01-12-2010 12:10 AM

Aangaande die steentjes, ideaal zijn die kleine lava-steentjes, roetbruin van kleur aan de buitenkant en zwart-grijs vanbinnen....Al kan je ze natuurlijk stuk voor stuk wit schilderen als je de tijd hebt Tongue In elke doe-het-zelf zijn ze te vinden. Deze houden perfect de vochtigheid rond de 70%, maw ze slorpen water op daarboven en geven dit vrij onder de 70%.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Venne - 01-12-2010 12:40 AM

Vooral geen te ronde keitjes nemen, gevaarlijk. En ze (vrouw/vriendin ofzo) horen U wel vlugger in de kelder , ook gevaarlijk dus. Is gewoon dat ge er water kunt inzwieren zonder dat ge met uw voeten int water staat.
Nu met die vriestemperaturen gaat dat vlug van 75% naar 49% momenteel bij mij.
Geen keitjes bij mij :-) , ik giet gewoon wat water op de keldervloer en vochtigheid gaat dan terug omhoog.
Idd , als ge moet verhuizen ... zijn uw flessen vlugger leeg en weg dan de keitjes :-) eh KK
idd Sensor, tzijn die keitjes die in Lanzarote ervoor zorgen dat ze toch mooie wijnen kunnen maken. Spectaculaire wijnbouw daar , zie pic


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - gertt - 01-12-2010 09:00 AM

Af en toe een (goedkope)fles laten vallen geeft ook een goed resultaat; vocht en geur (en van die gekregen fles ben je ook vanafBig Grin


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - koen - 01-12-2010 12:40 PM

(01-12-2010 12:10 AM)Sensor schreef:  Aangaande die steentjes, ideaal zijn die kleine lava-steentjes, roetbruin van kleur aan de buitenkant en zwart-grijs vanbinnen....

Bedoel je die geexpandeerde kleikorrels, Argex? Inderdaad perfect voor de vochthuishouding, maar wel niet zo gemakkellijk om over te lopen.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - barre - 01-12-2010 12:59 PM

die lava stenen, ik vermoed dat dat een beke hetzelfde is dat ge vb in lavagrill steekt
ook gebruikt in den tuin en filters (vijvers enzo)

ik denk zoietske in den aard
http://www.boomschors.be/home/nl/product/lavasteen-4080


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - koen - 01-12-2010 03:57 PM

(30-11-2010 04:17 PM)Hansa schreef:  De bedoeling is dat de kader zo'n 6 cm van de wand los komt te staan, zodat ik met indirecte LED-strips kan werken achter de houten balken (die 6 op 18 cm zijn).

Later meer...

Klein vraagje, hoe ga je de korte stukken aan de lange bevestigen?


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 01-12-2010 04:51 PM

Er gaan geen 'korte' stukken zijn... Alle balken worden op de plaats van de kruisingen tot de helft ingekeept (is dit Nederlands ?), de dwarsbalk wordt dan langs de andere kant ingekeept tot de helft van de breedte van de balk. En zo worden die samen over elkaar geschoven. Hopelijk is dit duidelijk... je kan 't trouwens ook een beetje zien op de foto die ik erbij voegde.

Zal een precisie-werkje worden...


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - koen - 01-12-2010 04:53 PM

Heel duidelijk en een serieus werkske ... teveel voor mij in elk geval, 't zal een simpeler systeem moeten worden


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 01-12-2010 04:55 PM

[Afbeelding: wijnkelder23.jpg]

Elk vak is uitgerekend voor 16 flessen (Bordeaux-maat) . Het is wel heel gemakkelijk om een balkje te zagen die je halfweg in zo'n vak horizontaal kan inschuiven, zodanig dat je bv 2 soorten van 6 flessen kan stapelen.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Kempie - 01-12-2010 05:04 PM

Expert opdrinken ja. Eerlijk gezegd had ik steenjes in mijn kelder gelegd voor het zicht. Heb wel verhalen gehoord dat het de vochtigheid en temperatuur behoudt maar veel zal het niet uitmaken. Als ik me goed herinner heb ik dit ook eens aan een wijnboer gevraagd en die beweerde dat ze op die manier losjes in hun kelder konden spuwen zonder al te veel zichtbare vlekken....


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 01-12-2010 05:12 PM

Naast de wijnpassie, ben ik ook verslingerd aan sigaren. Nu , in mijn klimaatkast voor sigaren hou ik de vochtigheid op 70RV dmv zogenaamde "beads". Dat zijn kristallen die de eigenschap hebben om water op te slorpen uit een "te" vochtige omgeving, maar eveneens vocht af te geven aan een "te" droge omgeving. Je kan ze kopen voor 60, 65 of 70 RV. (je zal natuurlijk wel heel wat nodig hebben !)

http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=70%25+Rh+Humidity+Beads

Misschien zijn jullie hier iets mee...


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - vinejo - 01-12-2010 05:35 PM

(01-12-2010 04:55 PM)Hansa schreef:  Elk vak is uitgerekend voor 16 flessen (Bordeaux-maat) .

Joepie, we hebben een nieuwe Bordeaux-maat! cheers

@Kempie: LOL


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - don quichotte - 01-12-2010 07:23 PM

(01-12-2010 04:51 PM)Hansa schreef:  ................
Zal een precisie-werkje worden...

Dat geloof ik ook.

Ik hoop dat je de uitsparingen niet met de hand ga moeten uitzagen en met de houtbeitel verder moeten uitkappen.(Ik veronderstel dat je niet over de aangepaste houtbewerking machines beschikt.)
Een elektrische verstekzaag kan al veel tijdwinst geven en een bijdrage leveren tot de gewenste nauwkeurigheid.
Waarom een dikte van 6 cm? Dit gaat een grotere nauwkeurigheid vragen willen de planken nadien gemakkelijk in elkaar schuiven of passen.
Een dikte van 32; 38; of 44 ( genormaliseerde waarde voor schaven) zou volgens mij voldoende zijn mits je nadien verlijming toepast.( bestaan in breedte van 175; 200; en 225 mm.
Let er op ; afhankelijk van de keus van de houtsoort zullen de planken min of meer scheef trekken en in torsie gaan wat het ineenzetten na bewerking gaat bemoeilijken.

In ieder geval veel succes.thumb


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Bert - 01-12-2010 09:54 PM

Veel succes, idd!
Als alles wordt zoals op die foto's is dat in ieder geval prachtig, als je 't mij vraagt.
Werk ze wel!


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 04-12-2010 06:51 PM

Voila, we zijn er aan begonnen...
Woensdag werd 't hout geleverd , balkjes van 4,2 meter :

[Afbeelding: IMG_9336b.jpg]

En dat wordt nu omgetoverd tot wijnopslagplaats...
Duizend keer meten, cirkelzaag, handzaag, boor, wipzaag en vijl.

[Afbeelding: IMG_9340b.jpg]

[Afbeelding: IMG_9341b.jpg]

[Afbeelding: IMG_9342b.jpg]

Efkes ter illustratie zes flesjes ingelegd, om een idee van de grootte te krijgen :

[Afbeelding: IMG_9347b.jpg]

We zijn er bijna...Confused nog een tiental balken inzagen. Dan de puzzel terug uit elkaar, de muur verven, de led strips hangen, ... (en wijn inkopen !!!!! applaus)


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Tom - 04-12-2010 07:59 PM

Aan Hansa: RESPECT MAN! Denk dat er velen op dit forum je handigheid, doorzettingsvermogen en inzicht benijden.

Wat de keitjes betreft, ik heb dit al bij verschillende wijnboeren in verschillende streken van Frankrijk gezien. Het zijn witte van zo'n twee cm. Het zou moeten de vochtigheid op peil houden. In elk geval ruik je zo'n aanwezigheid van keitjes duidelijk. Het geeft m.i. toch iets extra aan een wijnkelder. En zoals Kempie zei, effectief, er wordt dan bij het proeven zonder schaamte al eens wat op de grond besprenkeld.
Wat mij betreft, zeker te overwegen. (en veel zal dat niet kosten).


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 04-12-2010 08:40 PM

(01-12-2010 05:12 PM)Hansa schreef:  Naast de wijnpassie, ben ik ook verslingerd aan sigaren. Nu , in mijn klimaatkast voor sigaren hou ik de vochtigheid op 70RV dmv zogenaamde "beads". Dat zijn kristallen die de eigenschap hebben om water op te slorpen uit een "te" vochtige omgeving, maar eveneens vocht af te geven aan een "te" droge omgeving. Je kan ze kopen voor 60, 65 of 70 RV. (je zal natuurlijk wel heel wat nodig hebben !)

http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=70%25+Rh+Humidity+Beads

Misschien zijn jullie hier iets mee...


Dit is misschien wel iets om kelder op vocht te houden. Dit zijn ook kristallen zoals ik al eerder vermelde, maar hier kosten ze echt geen drol. 100 gr voor 13 €. En de schaal die afgebeeld staat is eigenlijk van 5gr droog materiaal !!!
(04-12-2010 07:59 PM)Tom schreef:  Aan Hansa: RESPECT MAN! Denk dat er velen op dit forum je handigheid, doorzettingsvermogen en inzicht benijden.


thank you


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 07-12-2010 08:16 PM

Hij krijgt stilaan vorm...


[Afbeelding: IMG_9351b.jpg]

[Afbeelding: IMG_9354b.jpg]


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - koen - 08-12-2010 10:34 AM

Knap en valt het puzzelen een beetje mee?


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 08-12-2010 11:40 AM

Jaja, 't puzzelen valt goed mee, 't is een precisie werkje, maar dat wisten we op voorhand. En ik heb de hulp van mijn 6 jarige dochter, éh ! Cool


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - don quichotte - 08-12-2010 03:31 PM

(08-12-2010 11:40 AM)Hansa schreef:  Jaja, 't puzzelen valt goed mee, 't is een precisie werkje, maar dat wisten we op voorhand. En ik heb de hulp van mijn 6 jarige dochter, éh ! Cool
Ik kan me het voorstellen; een team van echte vakmensen bij elkaar.Wink


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Alex - 09-12-2010 02:23 PM

wel als ik ooit mijn winkel ga restaureren zal ik ook alles proberen zelf te doen en op maat.
Maar voorlopig ben ik blij dat Ikea bestaat Smile

[Afbeelding: ikeakast.jpg]


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 13-12-2010 09:18 PM

't Zaagwerk is gedaan...

[Afbeelding: IMG_9467b.jpg]

[Afbeelding: IMG_9469b.jpg]


Nu moet de puzzel terug uit elkaar (er is niets vastgevezen), de muren geverfd, kader terug in elkaar, led-verlichting aangesloten, vakjes opvullen en genieten ! cheers


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - don quichotte - 13-12-2010 09:59 PM

(13-12-2010 09:18 PM)Hansa schreef:  ............................
Nu moet de puzzel terug uit elkaar (er is niets vastgevezen), de muren geverfd, kader terug in elkaar, led-verlichting aangesloten, vakjes opvullen en genieten ! cheers

Congratulations.thumb
Veel plezier ermee en vergeet de nummertjes niet voor de vakjes.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hugel - 13-12-2010 10:32 PM

ziet er knap uit!


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - vinejo - 14-12-2010 12:08 AM

Idd, zou het zelf niet kunnen... echt mooi gedaan!


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - jazzper - 28-12-2010 02:30 PM

hoe ik daar zelf niet ben opgekomen!!! mijn wijnkelder is best wel groot maar mijn zelf-in-mekaar-geflanste rekjes kunnen hier echt niet aan tippen...
misschien nog een tip: ik gebruik grote bloembakken met water die ik vul met houtskool (dit zou het water zuiveren en geen geur van stilstaand water afgeven, totnutoe na een jaar absoluut geen probleem mee)... misschien een andere manier (maar nog niet geprobeerd) is zoals met de humidors van sigaren (heb er daar ook een paar van): grote blokken oasys gebruiken, dit word vrij veel gedaan voor grote sigarenkasten omdat het geen geur (smaak) afgeeft en het water superlang vasthoudt en maar geleidelijk aan afgeeft.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - carl - 30-12-2010 01:28 AM

Moest er iemand nog een extra ideetje nodig hebben voor een wijnkelder : http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/43904


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - don quichotte - 30-12-2010 01:38 AM

(30-12-2010 01:28 AM)carl schreef:  Moest er iemand nog een extra ideetje nodig hebben voor een wijnkelder : http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/43904

@ carl,

En je kelder is daar een kopie van zeker?Cool
(28-12-2010 02:30 PM)jazzper schreef:  ...
misschien nog een tip: ik gebruik grote bloembakken met water die ik vul met houtskool (dit zou het water zuiveren en geen geur van stilstaand water .......................
Toch bloembakken zonder gaatjes?Wink


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - jazzper - 30-12-2010 12:28 PM

(30-12-2010 01:38 AM)don quichotte schreef:  
(30-12-2010 01:28 AM)carl schreef:  Moest er iemand nog een extra ideetje nodig hebben voor een wijnkelder : http://www.winespectator.com/webfeature/show/id/43904

@ carl,

En je kelder is daar een kopie van zeker?Cool
(28-12-2010 02:30 PM)jazzper schreef:  ...
misschien nog een tip: ik gebruik grote bloembakken met water die ik vul met houtskool (dit zou het water zuiveren en geen geur van stilstaand water .......................
Toch bloembakken zonder gaatjes?Wink
beste wel hé


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Alex - 30-12-2010 12:30 PM

hiervoor ben ik aan het sparen (is een meer jarenplan Smile )

http://www.wijnkelder.nl/


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Christiaan - 31-12-2010 03:23 PM

(30-12-2010 12:30 PM)Alex schreef:  hiervoor ben ik aan het sparen (is een meer jarenplan Smile )

http://www.wijnkelder.nl/

Hmm ziet er schoon uit.
welk type zoude willen? Smile


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Alex - 31-12-2010 04:35 PM

met glazen uitvoering, maxi ovale 2,75m
heerlijk verder dromen Smile


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 31-12-2010 04:41 PM

Ge kunt er uw Orvallekes blijkbaar ook in kwijt. Onder uw huis ? Dat moet toch een technisch hoogstandje zijn niet ? Zou daar toch wat referentie-adressen voor opvragen, Alex.
Heb jij er al gezien ?


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Alex - 31-12-2010 04:57 PM

neen nog niet, heb wel een klant die een kelder heeft laten graven in zijn tuin en daarover een tuinhuisje heeft geplaatst. Misschien ook een idee. Maar geef toe zo een luik tussen uw salon en keuken... ik zie dat zitten. Stel me wel vragen bij stabiliteit van het gebouw als er door de funderingen moet gegraven worden


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 31-12-2010 05:16 PM

(31-12-2010 04:57 PM)Alex schreef:  neen nog niet, heb wel een klant die een kelder heeft laten graven in zijn tuin en daarover een tuinhuisje heeft geplaatst. Misschien ook een idee. Maar geef toe zo een luik tussen uw salon en keuken... ik zie dat zitten. Stel me wel vragen bij stabiliteit van het gebouw als er door de funderingen moet gegraven worden

Inderdaad dat was het eerste die me ook te binnen schoot. Wel komiek als er zo plots wat mensen het tuinhuisje in en uitgaan. Voor de buren plezant zicht. Met flessen tussen uw tuingerief ? Ge hebt van de eerste keer een put om uw grasmachine van olie te verversen Big Grin


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Alex - 31-12-2010 05:19 PM

voordeel is ge moet er tegenwoordig zelf geen bouwvergunning meer voor vragen Smile


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 31-12-2010 05:21 PM

(31-12-2010 05:19 PM)Alex schreef:  voordeel is ge moet er tegenwoordig zelf geen bouwvergunning meer voor vragen Smile

Degeen die een ouwe bunker in de hof hebben, zijn gelukzakken...Juist zorgen voor een goeie deur en klaar is Kees of was het Hans ?


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Alex - 31-12-2010 05:25 PM

iets leuks dat ik ergens had gezien maar vind het niet meer weer

wijnkelder onder een zwembad. was mooi. Want vanuit de kelder kon je dus naar boven kijken door het water in het zwembad (glazen afwerking)

Af en toe poolparty geven en met een schone wijn, ook een schoon zicht Smile


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 31-12-2010 05:32 PM

(31-12-2010 05:25 PM)Alex schreef:  iets leuks dat ik ergens had gezien maar vind het niet meer weer

wijnkelder onder een zwembad. was mooi. Want vanuit de kelder kon je dus naar boven kijken door het water in het zwembad (glazen afwerking)

Af en toe poolparty geven en met een schone wijn, ook een schoon zicht Smile

Zelfs met slecht weer heb je nog een blauwe hemel, als je 't zeil tenminste erover legt.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Tom - 31-12-2010 07:27 PM

Quizvraagje: wat bouwde Johan Museeuw een tiental jaar geleden om zijn wijnen optimaal onder te laten bewaren/evolueren?
Info over prijzenpot: zie Jo :-)


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - vinejo - 31-12-2010 07:32 PM

(31-12-2010 07:27 PM)Tom schreef:  Quizvraagje: wat bouwde Johan Museeuw een tiental jaar geleden om zijn wijnen optimaal onder te laten bewaren/evolueren?
Info over prijzenpot: zie Jo :-)

Prijzenpot, you say! Big Grin

[Afbeelding: aranesp_12771_6_(big)_.jpg]


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Tom - 31-12-2010 07:37 PM

Da's een goeie!

Maar het antwoord? Zonder te googelen?


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 31-12-2010 08:13 PM

Heb al gegoogled maar helaas ....


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Tom - 01-01-2011 11:48 PM

Zal het vraagje onthullen: Museeuw liet een piramide bouwen (een glazen exemplaar, dacht ik) om zijn wijnen onder te bewaren. Als ik me nog goed herinner lag de helft van de kelder ook ondergronds.
Het verhaal (fabeltje?) ging toen dat onder piramides de wijnen het best bewaren.
Zo zie je maar...


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - don quichotte - 02-01-2011 12:11 AM

(30-12-2010 12:30 PM)Alex schreef:  hiervoor ben ik aan het sparen (is een meer jarenplan Smile )

http://www.wijnkelder.nl/

Zou ik zeker niet willen.
Mijn kelderbeheer is niet al te best. Als ik die trap een paar keer op en neer moet gaan ben ik al zat voor ik een glas gedronken heb.Cool

Maar nu ernstig.
Dit soort draai of wenteltrappen is vanuit veiligheidsstandpunt volledig af te raden.
(01-01-2011 11:48 PM)Tom schreef:  Zal het vraagje onthullen: Museeuw liet een piramide bouwen (een glazen exemplaar, dacht ik) om zijn wijnen onder te bewaren. Als ik me nog goed herinner lag de helft van de kelder ook ondergronds.
Het verhaal (fabeltje?) ging toen dat onder piramides de wijnen het best bewaren.
Zo zie je maar...

Er zijn er hier op het forum die zeker nog in Sinter Klaas geloven? huhuh


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Tom - 02-01-2011 09:13 AM

@ Don

Dat verhaal van die (kleine) piramide en Museeuw klinkt inderdaad ongeloofwaardig. Maar werd een tiental jaar geleden op verschillende TV-programma's besproken en steeds bevestigd door Johan zelf.
Het was de tijd dat Museeuw en Van Petegem hoge toppen scheerden en bvb. serieus wat Petrussen werden aangekocht.
Kan het verhaal echter niet meer bevestigd krijgen via google.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 02-01-2011 09:28 AM

(02-01-2011 09:13 AM)Tom schreef:  @ Don

Dat verhaal van die (kleine) piramide en Museeuw klinkt inderdaad ongeloofwaardig. Maar werd een tiental jaar geleden op verschillende TV-programma's besproken en steeds bevestigd door Johan zelf.
Het was de tijd dat Museeuw en Van Petegem hoge toppen scheerden en bvb. serieus wat Petrussen werden aangekocht.
Kan het verhaal echter niet meer bevestigd krijgen via google.

@Tom, heb eergisteravond ook zitten googelen en heb ook niks gevonden, enkel dat Lady Gaga ook een wijnkelder zou hebben. Smile


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - don quichotte - 02-01-2011 12:39 PM

@ Tom,

Ik trek het verhaal niet in twijfel want ik heb daar ook iets van gehoord of gelezen.En of het over Museeuw ging laat ik in het midden.
Maar het ging ook over het feit dat door kosmische energie of magische krachten of door paranormale invloeden, gekoppeld aan de piramidevorm wijn, langer en beter zou bewaren.
Als je dat gelooft dan moet ik wel eventjes lachen.woeha woeha woeha


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Tom - 02-01-2011 01:08 PM

@ Don
Dat van die kosmische energie ed is uiteraard dikke zever.
En toch laten zo'n mannen zich dat aansmeren...


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 02-01-2011 01:29 PM

(02-01-2011 01:08 PM)Tom schreef:  @ Don
Dat van die kosmische energie ed is uiteraard dikke zever.
En toch laten zo'n mannen zich dat aansmeren...

@Don en Tom, dit klinkt zo wat naar "Demeter" toestanden !!! Heb daar nooit veel van begrepen. Druiven plukken volgens de stand van de sterren watte


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Olaf - 02-01-2011 07:54 PM

(02-01-2011 01:29 PM)dr_magooo schreef:  [@Don en Tom, dit klinkt zo wat naar "Demeter" toestanden !!! Heb daar nooit veel van begrepen. Druiven plukken volgens de stand van de sterren watte

Volgens de maanstand.

Opmerkelijk is dat de maan wel degelijk invloed uitoefent op de grote watermassa's die aanwezig zijn op de aarde, zoals bijvoorbeeld op het zeewater met eb en vloed. Waarom dan ook niet op de mensen, dieren, planten, de voor het overgrote deel uit water bestaande leven op onze planeet?

Maria Thun:
WAAROM ZIJN DEZE KOSMISCHE INVLOEDEN ZO BELANGRIJK VOOR DE WIJNBOUW EN DE KWALITEIT VAN DE WIJN?
" De effecten van de kosmische invloeden en ritmes zijn bij ieder bekend. Bijvoorbeeld de wisseling dag/nacht: bloemen die ’s ochtends openen en ’s avonds sluiten, de wisseling van de getijen, de opeenvolging van seizoenen, de aan de zonne-erupties gelieerde magnetische stormen etc. Ze beïnvloeden voortdurend het (vegetale) leven op aarde. Om goed te kunnen groeien hebben planten de invloed van alle planeten nodig en niet alleen die van de zon en de maan. Bijvoorbeeld, voor de wijngaard zijn de invloeden vanuit Mercurius en Saturnus belangrijk.

De beste jaren en kwaliteit van de wijn wordt verkregen wanneer deze twee planeten voor de sterrenbeelden van het vuur (Fornax) staan, en dit is om de drie jaar het geval. Uit mijn gedurende 54 jaar bijgehouden geschriften en observaties, blijkt dat volgens de astrale configuratie op het moment van een menselijke handeling (werk aan de bodem, verzorging van de wijnstokken, oogst), de plant een ander gedrag heeft, ze groeit beter of minder goed, geeft mooier of minder mooi fruit. Bepaalde periodes van het jaar zijn meer of minder geschikt, afhankelijk van de het type plant en de te verrichten werkzaamheden. Ze zijn aangegeven in de zaaikalender die ik ieder jaar uitgeef.”


Je hoeft het ook niet te begrijpen dr_magooo, als het maar goed smaakt Smile


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 02-01-2011 08:11 PM

(02-01-2011 07:54 PM)Olaf schreef:  
(02-01-2011 01:29 PM)dr_magooo schreef:  [@Don en Tom, dit klinkt zo wat naar "Demeter" toestanden !!! Heb daar nooit veel van begrepen. Druiven plukken volgens de stand van de sterren watte

Volgens de maanstand.

Opmerkelijk is dat de maan wel degelijk invloed uitoefent op de grote watermassa's die aanwezig zijn op de aarde, zoals bijvoorbeeld op het zeewater met eb en vloed. Waarom dan ook niet op de mensen, dieren, planten, de voor het overgrote deel uit water bestaande leven op onze planeet?

Maria Thun:
WAAROM ZIJN DEZE KOSMISCHE INVLOEDEN ZO BELANGRIJK VOOR DE WIJNBOUW EN DE KWALITEIT VAN DE WIJN?
" De effecten van de kosmische invloeden en ritmes zijn bij ieder bekend. Bijvoorbeeld de wisseling dag/nacht: bloemen die ’s ochtends openen en ’s avonds sluiten, de wisseling van de getijen, de opeenvolging van seizoenen, de aan de zonne-erupties gelieerde magnetische stormen etc. Ze beïnvloeden voortdurend het (vegetale) leven op aarde. Om goed te kunnen groeien hebben planten de invloed van alle planeten nodig en niet alleen die van de zon en de maan. Bijvoorbeeld, voor de wijngaard zijn de invloeden vanuit Mercurius en Saturnus belangrijk.

De beste jaren en kwaliteit van de wijn wordt verkregen wanneer deze twee planeten voor de sterrenbeelden van het vuur (Fornax) staan, en dit is om de drie jaar het geval. Uit mijn gedurende 54 jaar bijgehouden geschriften en observaties, blijkt dat volgens de astrale configuratie op het moment van een menselijke handeling (werk aan de bodem, verzorging van de wijnstokken, oogst), de plant een ander gedrag heeft, ze groeit beter of minder goed, geeft mooier of minder mooi fruit. Bepaalde periodes van het jaar zijn meer of minder geschikt, afhankelijk van de het type plant en de te verrichten werkzaamheden. Ze zijn aangegeven in de zaaikalender die ik ieder jaar uitgeef.”


Je hoeft het ook niet te begrijpen dr_magooo, als het maar goed smaakt Smile

@Olaf , kan alleen maar bevestigen dat M."Angeli", Joly en Huet oa fantastische wijnen maken volgens deze methode. Respect ! Maar 't gaat m'n petje te boven. M'n schoonbroer is hier zéér thuis in ! Zal hem hier eens over raadplegen.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Olaf - 02-01-2011 08:23 PM

Ja dat doen ze zeker maar Joly doet er soms wel eens wat te weinig sulfiet in waardoor toch een redelijk aantal van zijn wijnen niet meer in orde zijn als je ze lang laat liggen.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - don quichotte - 02-01-2011 10:11 PM

@ Olaf,

Nu ben je wel in mijn achting gedaald.Wink

Dat madammeke Maria Thun mag van mij gerust te pot op.
Ik ken er ook zo iemand die met haar planten en bloemen praat en de bladeren aanraakt of streelt om ze goed te laten groeien zogezegd door energie over te brengen.
Langs den andere kant niet weet dat je planten water en meestal meststof moet geven willen ze overleven en groeien.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Olaf - 02-01-2011 10:59 PM

(02-01-2011 10:11 PM)don quichotte schreef:  Dat madammeke Maria Thun mag van mij gerust te pot op.

En ik zou nu juist wel eens een kopje koffie met dat madammeke Maria Thun willen drinken.
Goed dat ik weet dat ik voor jou geen fles Pontet-Canet, Romanée-Conti, Francis Boulard, Chapoutier, Latour-Figeac, Zind-Humbrecht en nog vele andere minder bekenden open hoef te trekken.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Alex - 03-01-2011 12:23 AM

je kan ons misschien overtuigen door ze wel open te doen. Smile


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - don quichotte - 03-01-2011 12:58 AM

(02-01-2011 10:59 PM)Olaf schreef:  
(02-01-2011 10:11 PM)don quichotte schreef:  Dat madammeke Maria Thun mag van mij gerust te pot op.

En ik zou nu juist wel eens een kopje koffie met dat madammeke Maria Thun willen drinken.
Goed dat ik weet dat ik voor jou geen fles Pontet-Canet, Romanée-Conti, Francis Boulard, Chapoutier, Latour-Figeac, Zind-Humbrecht en nog vele andere minder bekenden open hoef te trekken.


Hoe weet je dat je voor mij geen fles Pontet-Canet, Romanée-Conti, Francis Boulard, Chapoutier, Latour-Figeac, Zind-Humbrecht en nog vele andere minder bekenden open hoef te trekken?Huh

Tussen deze wijnbouwers of domeinen zijn er de laatste jaren de biodynamische toer op gegaan. Sommigen omdat ze
het echt en ernstig meenden met de bescherming van de natuur anderen gestuwd omwille van commerciële redenen.
En voor een Romanée-Conti wil ik me wel een paar kilometertjes verplaatsen.Wink


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Olaf - 03-01-2011 01:29 AM

(03-01-2011 12:58 AM)don quichotte schreef:  Hoe weet je dat je voor mij geen fles Pontet-Canet, Romanée-Conti, Francis Boulard, Chapoutier, Latour-Figeac, Zind-Humbrecht en nog vele andere minder bekenden open hoef te trekken?Huh
Omdat deze alle rekening houden met de maanstaanden bij het maken van hun wijn en allen de kalender van dat madammeke Maria Thun consulteren.

(03-01-2011 12:58 AM)don quichotte schreef:  Tussen deze wijnbouwers of domeinen zijn er de laatste jaren de biodynamische toer op gegaan. Sommigen omdat ze
het echt en ernstig meenden met de bescherming van de natuur anderen gestuwd omwille van commerciële redenen.
Biodynamisch je wijn gaan maken vanwege commerciële redenen? Dan moet je me toch eens zeggen welke domeinen dat doen.
Je bedoeld waarschijnlijk dat er wijndomeinen zijn die biologisch hun wijn zijn gaan maken vanwege commerciële redenen want die zijn er inderdaad.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 03-01-2011 10:58 AM

Kunnen de dames misschien een apart topicje openen en hun biodynamische en kosmische babbel daar verder zetten ? Huh


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - don quichotte - 03-01-2011 01:13 PM

thumb Een nieuwe moderator?

Had inderdaad nog weinig te maken met je wijnkelderprojectje.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Venne - 03-01-2011 03:11 PM

Binnenkort ga ik nog eens eten in dat oud conservenfabriek van Marie Thumas, lekker zonne.... en ge ziet daar nooit geen maan!:-)


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Olaf - 03-01-2011 03:34 PM

(03-01-2011 10:58 AM)Hansa schreef:  Kunnen de dames misschien een apart topicje openen en hun biodynamische en kosmische babbel daar verder zetten ? Huh

Dit mag gerust in een nieuwe topic gezet worden maar je denigrerende toon van je bericht bevalt me niet "meneer" Hansa (die net op het forum komt kijken en nog niets anders heeft bijgedragen dan het bericht "Nieuw wijnkelder projectje").


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 03-01-2011 04:30 PM

Ten eerste was dit niet bedoelt om met een 'denigrerende toon' geschreven te worden, dit zijn nu éénmaal de negatieve eigenschappen van geschreven tekst.

Ten tweede was met "... de dames..." dit zelfs al lachend bedoelt, al kan dit natuurlijk door sommige personen verkeerd opgevat worden.

Ten derde had ik op een forum met moderatoren allang een "ontopic graag" berichtje verwacht, na 4 (!) pagina's off-topic.

En ten vierde, je reply getuigt ook niet echt één van de meest verwelkomende en vriendelijke te zijn.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - vinejo - 03-01-2011 04:42 PM

Ah jongens, t is allemaal zo belangrijk niet...
En internetschrijfsels komen soms anders over dan ze bedoeld zijn, dat ondervindt iedereen wel eens tot eigen scha en schande.
Maar allez, omdat hansa het zo vriendelijk vraagt(!).
Vanaf hier, on topic, graag.


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - gertt - 03-01-2011 08:19 PM

Ook wel eens goed....verschillende meningen applaus Denk niet dat de bedoeling van ons forum is dat we morgen allemaal hetzelfde drinken, hetzelfde denken,....banghead
Passie, daar draait het rond....en of ge dat nu doet met de maan, sterren, houten vaten (of net niet); eigengemaakte rekken of plastieken (zoals ikzel er heb).....en nu ben ik on-topicCool
Dus lieve vrienden.....drink en genietSlurp


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - vinejo - 03-01-2011 08:51 PM

(03-01-2011 08:19 PM)gertt schreef:  Ook wel eens goed....verschillende meningen applaus Denk niet dat de bedoeling van ons forum is dat we morgen allemaal hetzelfde drinken, hetzelfde denken,....banghead
Passie, daar draait het rond....en of ge dat nu doet met de maan, sterren, houten vaten (of net niet); eigengemaakte rekken of plastieken (zoals ikzel er heb).....en nu ben ik on-topicCool
Dus lieve vrienden.....drink en genietSlurp

thumb Wink


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Alex - 03-01-2011 10:16 PM

(03-01-2011 03:34 PM)Olaf schreef:  
(03-01-2011 10:58 AM)Hansa schreef:  Kunnen de dames misschien een apart topicje openen en hun biodynamische en kosmische babbel daar verder zetten ? Huh

Dit mag gerust in een nieuwe topic gezet worden maar je denigrerende toon van je bericht bevalt me niet "meneer" Hansa (die net op het forum komt kijken en nog niets anders heeft bijgedragen dan het bericht "Nieuw wijnkelder projectje").

[sarcasme] ik nodig u alvast nooit om eens te komen kaarten, sebiet breng je je tarrot mee verdekke Wink [/sarcasme]


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - vinejo - 03-01-2011 11:00 PM

Alex, bij ons zeggen ze dan "dur de comprenure"... Rolleyes


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - doc - 03-01-2011 11:01 PM

(03-01-2011 11:00 PM)vinejo schreef:  Alex, bij ons zeggen ze dan "dur de comprenure"... Rolleyes

Welke circustaal is me da ? Is dat een stukje acrobatie of zo te vgl met trapeze ? Wink


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - vinejo - 04-01-2011 12:05 AM

Een moeilijke verstaander in t Vlomsch.
Was een kwinkslag naar Alex toe - ik had net op dringende vraag van Hansa beslist om het off-topic gedeelte van deze topic af te sluiten Wink


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Alex - 04-01-2011 12:49 AM

en het blijft maar off topic gaan hé en dan mij verwijten foei foei Smile

leuke kelder btw Smile


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Hansa - 09-01-2011 07:24 PM

Weeral wat vorderingen gemaakt... Op een paar afwerkingen na, loopt dit projectje ook op zijn laatste benen !
De leds zijn rgb en zijn dus in elk kleurtje instelbaar. Hier branden ze groen, op de groene achtergrond.
Dit is halfweg 't vullen.... Tuurlijk weeral plaats te kort. Confused

[Afbeelding: IMG_0023b.jpg]

[Afbeelding: IMG_0028b.jpg]

[Afbeelding: IMG_0037b.jpg]

[Afbeelding: IMG_0038b.jpg]


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Vin1 - 15-06-2011 01:40 PM

(01-12-2010 12:10 AM)Sensor schreef:  Aangaande die steentjes, ideaal zijn die kleine lava-steentjes, roetbruin van kleur aan de buitenkant en zwart-grijs vanbinnen....Al kan je ze natuurlijk stuk voor stuk wit schilderen als je de tijd hebt Tongue In elke doe-het-zelf zijn ze te vinden. Deze houden perfect de vochtigheid rond de 70%, maw ze slorpen water op daarboven en geven dit vrij onder de 70%.

Hoe zit dat precies met die lava-steentjes?
Ik heb een groot deel van mijn wijn in mijn kamer kast liggen waar onder wijn ligt en daar boven op planken gewoon div. levensmiddelen. De temp. is in de winter ongeveer 18 graden en in de zomer ongeveer 22 graden Sad
Alleen over de vochtigheid heb ik totaal geen controle. Kunnen deze lava-stenen voor mij ook uitkomst bieden?


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - jazzper - 15-06-2011 02:10 PM

koop gewoon een goede bevochter voor kinderkamers en gebruik proper water, veel goedkoper en perfect instelbaar op vochtigheid tussen 60 en 85 procent


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - Vin1 - 15-06-2011 02:14 PM

Nog nooit van gehoord, maar handige tip! Weetje welke ik dan het beste kan kopen en waar ik zo iets zou kunnen kopen? en wat kost dit?


RE: Nieuw wijn'kelder'projectje - jazzper - 15-06-2011 05:50 PM

http://www.2dehands.be:80/kinderen-babys/kinderartikelen-babyartikelen/overige-kinder-babyartikelen/luchtbevochtiger-vicks-v5200s-ultrasoon-95354812.html?qq=luchtbevochtiger&pcpl=&pc_id=&afd=

http://www.2dehands.be:80/elektronische-apparatuur/overig-apparatuur/elektronica-meetapparatuur/luchtbevochtiger-venta-95033792.html?qq=luchtbevochtiger&pcpl=&pc_id=&afd=

tweedehands vind je goede voor 20-40 euro
en nieuw tussen 50 en 100 euro, hangt er een beetje vanaf hoe groot het waterreservoir, autonomie etc moet zijn