Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw wijn'kelder'projectje
30-11-2010, 04:17 PM
Bericht: #1
Nieuw wijn'kelder'projectje
Vooreerst even wat voorstellen... nieuw hier en zoals zovelen hier zot van wijn, zeker ? Mijn 'verzameling' is nog heel bescheiden, both in kwaliteit en kwantiteit, in vergelijking met wat ik hier zie passeren.
Door een gebrek aan een kelder in onze woning ligt de wijn (+- 250 fl) nu in een grote afgesloten kast in de garage. Niet ideaal, I know, maar toch koel en donker, en vrij stabiel qua temp.

Nu, mijn projectje... Ik heb nog een mooie ruimte onder trap in de hal (eveneens donker, koel, en konstant van temp.) die ik wil ombouwen tot mijn wijn-walhalla. Aangezien onze woning vrij modern is, kwam ik op dit idee na een lange internet-zoektocht :

[Afbeelding: wijnkelder5k.jpg]

[Afbeelding: wijnkelder2k.jpg]

't Hout wordt morgen geleverd (als de sneeuw 't toelaat), en dan kunnen we dit weekend beginnen zagen. De capaciteit wordt iets van een 400 flessen.
De bedoeling is dat de kader zo'n 6 cm van de wand los komt te staan, zodat ik met indirecte LED-strips kan werken achter de houten balken (die 6 op 18 cm zijn).

Later meer...
30-11-2010, 04:41 PM
Bericht: #2
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Binnenkort begin ik ook aan een nieuwe "behuizing" voor de wijnflessen. Had persoonlijk ook een dergelijk systeem in gedacht. Voer je dit zelf uit ? Lijkt me wel een stevige oplossing. Zelf ga ik niet gans de wijnkelder zo inrichten. Ook nog wat "schappes" om kisten , magnums enz in op te bergen. Voor wat betreft de vloerbedekking , gebruik jij keitjes ? (voor de vochtigheid naar 't schijnt) (Tom heeft dit al gezien).

Buvez du vin et vivez joyeux !
30-11-2010, 04:50 PM
Bericht: #3
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Is dat systeem met die keitjes niet bedoeld om dat effectief ook nat te maken ertussen? Heb daar ook nog aan gedacht, maar mijn koeling schijnt redelijk goed op peil te houden (ergens rond de 70%)
30-11-2010, 05:03 PM
Bericht: #4
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
(30-11-2010 04:41 PM)dr_magooo schreef:  Voer je dit zelf uit ? Lijkt me wel een stevige oplossing. Zelf ga ik niet gans de wijnkelder zo inrichten. Ook nog wat "schappes" om kisten , magnums enz in op te bergen. Voor wat betreft de vloerbedekking , gebruik jij keitjes ? (voor de vochtigheid naar 't schijnt) (Tom heeft dit al gezien).

Ja, we (mijn pa en ik) voeren dit zelf uit. Ik heb geschaafde balken Oregon besteld (moest voor mij geen eik zijn, steek liever de centjes in de flessen). En idd, 6 x 18 cm zal wel stevig zijn.
De kisten en de speciale flessen (magnums) blijven in de garagekast.

Keitjes... vertel eens wat meer... over welke keitjes heb je't ? Lijkt me interessant. 'k Zie zo al een mooie bodem witte carrera steentjes liggen.
30-11-2010, 10:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-11-2010 om 11:03 PM door doc.)
Bericht: #5
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Wel ik weet niet goed welke keitjes dat zouden zijn, blijkbaar kleintjes 2 cm ongeveer ? Tom heeft dat in de persoonlijke wijnkelder gezien van de eigenaar domaine du Carrou en ook elders geloof ik. Misschien weten anderen dit ? Als Jo dit leest ?
Vond dit net op het net :

"Indien er geen vloerbekleding in uw kelder ligt of als de kelder niet waterdicht is, kunnen lemen of halfsteense muren helpen, om de vochtigheidsgraad zonder een teveel aan water, op zowat 70% te houden.

Als extra maatregel kan u ook nog eens de kelder bedekken met een laagje rivierzand, grind of puinsteen. Voorzie in dat geval een verhoogde drempel om te verhinderen dat het grind in de rest van uw kelder verspreidt raakt." applaus

Van puimsteen kan ik me inbeelden dat het de vochtigheid op peil houdt, gezien z'n poreus karakter, zijn dat niet die dingen die ze vroeger in jeans staken?

Buvez du vin et vivez joyeux !
30-11-2010, 11:06 PM
Bericht: #6
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Moet ge eens aan Kempie vragen van die keitjes. Weet er alles van (surtout toen hij moest verhuizen Big Grin )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-11-2010, 11:21 PM
Bericht: #7
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Ben trouwens niet echt de juiste persoon om stockageplaatsen te adviseren. Mijn wijnbergplaats is te vergelijken met deze boekenkast:

[Afbeelding: p_2755223.jpg]

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-11-2010, 11:34 PM
Bericht: #8
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
(30-11-2010 11:21 PM)vinejo schreef:  Ben trouwens niet echt de juiste persoon om stockageplaatsen te adviseren. Mijn wijnbergplaats is te vergelijken met deze boekenkast:

Vinejo, ik weet niet dat het je opgevallen is, maar dat boekenkastje staat ’t onderste boven.
Is dat met uw wijnkelder ook zo?
Misschien als je teveel flessen er hebt uit gehaald.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
30-11-2010, 11:56 PM
Bericht: #9
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Zo blijven de kurken vochtig hé Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-12-2010, 12:10 AM
Bericht: #10
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Aangaande die steentjes, ideaal zijn die kleine lava-steentjes, roetbruin van kleur aan de buitenkant en zwart-grijs vanbinnen....Al kan je ze natuurlijk stuk voor stuk wit schilderen als je de tijd hebt Tongue In elke doe-het-zelf zijn ze te vinden. Deze houden perfect de vochtigheid rond de 70%, maw ze slorpen water op daarboven en geven dit vrij onder de 70%.
01-12-2010, 12:40 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-12-2010 om 12:44 AM door Venne.)
Bericht: #11
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Vooral geen te ronde keitjes nemen, gevaarlijk. En ze (vrouw/vriendin ofzo) horen U wel vlugger in de kelder , ook gevaarlijk dus. Is gewoon dat ge er water kunt inzwieren zonder dat ge met uw voeten int water staat.
Nu met die vriestemperaturen gaat dat vlug van 75% naar 49% momenteel bij mij.
Geen keitjes bij mij :-) , ik giet gewoon wat water op de keldervloer en vochtigheid gaat dan terug omhoog.
Idd , als ge moet verhuizen ... zijn uw flessen vlugger leeg en weg dan de keitjes :-) eh KK
idd Sensor, tzijn die keitjes die in Lanzarote ervoor zorgen dat ze toch mooie wijnen kunnen maken. Spectaculaire wijnbouw daar , zie pic


Bijlagen Afbeeldingen
   

Wine is sunlight , held together by water !
01-12-2010, 09:00 AM
Bericht: #12
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Af en toe een (goedkope)fles laten vallen geeft ook een goed resultaat; vocht en geur (en van die gekregen fles ben je ook vanafBig Grin
01-12-2010, 12:40 PM
Bericht: #13
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
(01-12-2010 12:10 AM)Sensor schreef:  Aangaande die steentjes, ideaal zijn die kleine lava-steentjes, roetbruin van kleur aan de buitenkant en zwart-grijs vanbinnen....

Bedoel je die geexpandeerde kleikorrels, Argex? Inderdaad perfect voor de vochthuishouding, maar wel niet zo gemakkellijk om over te lopen.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
01-12-2010, 12:59 PM
Bericht: #14
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
die lava stenen, ik vermoed dat dat een beke hetzelfde is dat ge vb in lavagrill steekt
ook gebruikt in den tuin en filters (vijvers enzo)

ik denk zoietske in den aard
http://www.boomschors.be/home/nl/product/lavasteen-4080
01-12-2010, 03:57 PM
Bericht: #15
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
(30-11-2010 04:17 PM)Hansa schreef:  De bedoeling is dat de kader zo'n 6 cm van de wand los komt te staan, zodat ik met indirecte LED-strips kan werken achter de houten balken (die 6 op 18 cm zijn).

Later meer...

Klein vraagje, hoe ga je de korte stukken aan de lange bevestigen?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
01-12-2010, 04:51 PM
Bericht: #16
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Er gaan geen 'korte' stukken zijn... Alle balken worden op de plaats van de kruisingen tot de helft ingekeept (is dit Nederlands ?), de dwarsbalk wordt dan langs de andere kant ingekeept tot de helft van de breedte van de balk. En zo worden die samen over elkaar geschoven. Hopelijk is dit duidelijk... je kan 't trouwens ook een beetje zien op de foto die ik erbij voegde.

Zal een precisie-werkje worden...
01-12-2010, 04:53 PM
Bericht: #17
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Heel duidelijk en een serieus werkske ... teveel voor mij in elk geval, 't zal een simpeler systeem moeten worden

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
01-12-2010, 04:55 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-12-2010 om 04:57 PM door Hansa.)
Bericht: #18
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
[Afbeelding: wijnkelder23.jpg]

Elk vak is uitgerekend voor 16 flessen (Bordeaux-maat) . Het is wel heel gemakkelijk om een balkje te zagen die je halfweg in zo'n vak horizontaal kan inschuiven, zodanig dat je bv 2 soorten van 6 flessen kan stapelen.
01-12-2010, 05:04 PM
Bericht: #19
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Expert opdrinken ja. Eerlijk gezegd had ik steenjes in mijn kelder gelegd voor het zicht. Heb wel verhalen gehoord dat het de vochtigheid en temperatuur behoudt maar veel zal het niet uitmaken. Als ik me goed herinner heb ik dit ook eens aan een wijnboer gevraagd en die beweerde dat ze op die manier losjes in hun kelder konden spuwen zonder al te veel zichtbare vlekken....
01-12-2010, 05:12 PM
Bericht: #20
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Naast de wijnpassie, ben ik ook verslingerd aan sigaren. Nu , in mijn klimaatkast voor sigaren hou ik de vochtigheid op 70RV dmv zogenaamde "beads". Dat zijn kristallen die de eigenschap hebben om water op te slorpen uit een "te" vochtige omgeving, maar eveneens vocht af te geven aan een "te" droge omgeving. Je kan ze kopen voor 60, 65 of 70 RV. (je zal natuurlijk wel heel wat nodig hebben !)

http://www.heartfeltindustries.com/produ...dity+Beads

Misschien zijn jullie hier iets mee...
01-12-2010, 05:35 PM
Bericht: #21
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
(01-12-2010 04:55 PM)Hansa schreef:  Elk vak is uitgerekend voor 16 flessen (Bordeaux-maat) .

Joepie, we hebben een nieuwe Bordeaux-maat! cheers

@Kempie: LOL

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-12-2010, 07:23 PM
Bericht: #22
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
(01-12-2010 04:51 PM)Hansa schreef:  ................
Zal een precisie-werkje worden...

Dat geloof ik ook.

Ik hoop dat je de uitsparingen niet met de hand ga moeten uitzagen en met de houtbeitel verder moeten uitkappen.(Ik veronderstel dat je niet over de aangepaste houtbewerking machines beschikt.)
Een elektrische verstekzaag kan al veel tijdwinst geven en een bijdrage leveren tot de gewenste nauwkeurigheid.
Waarom een dikte van 6 cm? Dit gaat een grotere nauwkeurigheid vragen willen de planken nadien gemakkelijk in elkaar schuiven of passen.
Een dikte van 32; 38; of 44 ( genormaliseerde waarde voor schaven) zou volgens mij voldoende zijn mits je nadien verlijming toepast.( bestaan in breedte van 175; 200; en 225 mm.
Let er op ; afhankelijk van de keus van de houtsoort zullen de planken min of meer scheef trekken en in torsie gaan wat het ineenzetten na bewerking gaat bemoeilijken.

In ieder geval veel succes.thumb

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
01-12-2010, 09:54 PM
Bericht: #23
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Veel succes, idd!
Als alles wordt zoals op die foto's is dat in ieder geval prachtig, als je 't mij vraagt.
Werk ze wel!
04-12-2010, 06:51 PM
Bericht: #24
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Voila, we zijn er aan begonnen...
Woensdag werd 't hout geleverd , balkjes van 4,2 meter :

[Afbeelding: IMG_9336b.jpg]

En dat wordt nu omgetoverd tot wijnopslagplaats...
Duizend keer meten, cirkelzaag, handzaag, boor, wipzaag en vijl.

[Afbeelding: IMG_9340b.jpg]

[Afbeelding: IMG_9341b.jpg]

[Afbeelding: IMG_9342b.jpg]

Efkes ter illustratie zes flesjes ingelegd, om een idee van de grootte te krijgen :

[Afbeelding: IMG_9347b.jpg]

We zijn er bijna...Confused nog een tiental balken inzagen. Dan de puzzel terug uit elkaar, de muur verven, de led strips hangen, ... (en wijn inkopen !!!!! applaus)
04-12-2010, 07:59 PM
Bericht: #25
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Aan Hansa: RESPECT MAN! Denk dat er velen op dit forum je handigheid, doorzettingsvermogen en inzicht benijden.

Wat de keitjes betreft, ik heb dit al bij verschillende wijnboeren in verschillende streken van Frankrijk gezien. Het zijn witte van zo'n twee cm. Het zou moeten de vochtigheid op peil houden. In elk geval ruik je zo'n aanwezigheid van keitjes duidelijk. Het geeft m.i. toch iets extra aan een wijnkelder. En zoals Kempie zei, effectief, er wordt dan bij het proeven zonder schaamte al eens wat op de grond besprenkeld.
Wat mij betreft, zeker te overwegen. (en veel zal dat niet kosten).

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
04-12-2010, 08:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-12-2010 om 08:40 PM door Hansa.)
Bericht: #26
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
(01-12-2010 05:12 PM)Hansa schreef:  Naast de wijnpassie, ben ik ook verslingerd aan sigaren. Nu , in mijn klimaatkast voor sigaren hou ik de vochtigheid op 70RV dmv zogenaamde "beads". Dat zijn kristallen die de eigenschap hebben om water op te slorpen uit een "te" vochtige omgeving, maar eveneens vocht af te geven aan een "te" droge omgeving. Je kan ze kopen voor 60, 65 of 70 RV. (je zal natuurlijk wel heel wat nodig hebben !)

http://www.heartfeltindustries.com/produ...dity+Beads

Misschien zijn jullie hier iets mee...


Dit is misschien wel iets om kelder op vocht te houden. Dit zijn ook kristallen zoals ik al eerder vermelde, maar hier kosten ze echt geen drol. 100 gr voor 13 €. En de schaal die afgebeeld staat is eigenlijk van 5gr droog materiaal !!!
(04-12-2010 07:59 PM)Tom schreef:  Aan Hansa: RESPECT MAN! Denk dat er velen op dit forum je handigheid, doorzettingsvermogen en inzicht benijden.


thank you
07-12-2010, 08:16 PM
Bericht: #27
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Hij krijgt stilaan vorm...


[Afbeelding: IMG_9351b.jpg]

[Afbeelding: IMG_9354b.jpg]
08-12-2010, 10:34 AM
Bericht: #28
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Knap en valt het puzzelen een beetje mee?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
08-12-2010, 11:40 AM
Bericht: #29
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
Jaja, 't puzzelen valt goed mee, 't is een precisie werkje, maar dat wisten we op voorhand. En ik heb de hulp van mijn 6 jarige dochter, éh ! Cool
08-12-2010, 03:31 PM
Bericht: #30
RE: Nieuw wijn'kelder'projectje
(08-12-2010 11:40 AM)Hansa schreef:  Jaja, 't puzzelen valt goed mee, 't is een precisie werkje, maar dat wisten we op voorhand. En ik heb de hulp van mijn 6 jarige dochter, éh ! Cool
Ik kan me het voorstellen; een team van echte vakmensen bij elkaar.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: