wijnliefhebbers
Malescot St. Exupéry - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Malescot St. Exupéry (/thread-776.html)


Malescot St. Exupéry - Jean - 19-12-2010 04:31 PM

Gisteren een flesje 1998 opengedaan. Ik had ooit eens een mail gestuurd naar de heer Zuger (eigenaar) om te vragen hoe lang die kon liggen, en hij zei dat het toch tot 2012 ging duren eer hij op dronk zou komen... Dat was iets te lang naar mijn zin, dus gisteren dan toch de eerste fles van de kist opengedaan.

Diep donkere rode kleur, weinig evolutie, geen 'rost' randje, zeer mooi.
Zeer gesloten neus, wel typische margaux-geur, beetje sinaasappel zelfs.
Smaak: eerder gesloten, nogal stroef. Ik heb hem gedecanteerd, en dan nog geen verdere smaakevolutie. Ik heb hem nu een hele dag laten open staat, straks nog eens proeven.

In ieder geval is dit topkwaliteit. Moet zeker passen bij wild.

De volgende flessen zullen allicht pas over twee jaar opgehaald worden, ten vroegste.


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 19-12-2010 04:47 PM

Heb nog een 96 liggen Jean, hou van dit domein... en nog betaalbaar.


RE: Malescot St. Exupéry - Tom - 19-12-2010 07:44 PM

Zelf meerdere flessen gekocht van Malescot uit 1988 uit de vintage-aanbiedingen bij DIVINO (22 euro stuk). Tot nog toe nog geen enkele ontgoocheling, allen van een zéér hoog niveau. En nog niet aan het einde van hun Latijn. RP geeft nochtans maar 84 punten... Zelf helemaal niet akkoord: voor mij minimum 90.
Btw: op de etiketten staat net zoals bij Mouton het aantal gebottelde halfjes, 75 cl en magnums.


RE: Malescot St. Exupéry - don quichotte - 19-12-2010 09:09 PM

@ Jean; dr_magooo & Tom

Heerlijke en interessante wijn is dit; ook in minder goede jaren.
Laat Parker maar in zijn wijsheid; hoe lagere score hij geeft des te beter voor ons op lange termijn.
Ook de tweede wijn van dit domein La Dame de Malescot mag er zeker zijn.


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 19-12-2010 10:42 PM

(19-12-2010 04:47 PM)dr_magooo schreef:  Heb nog een 96 liggen Jean, hou van dit domein... en nog betaalbaar.

1996: Ooit 2 flesjes gekocht bij Thienpont, eentje gekurkt Sad ander in 2007 gedronken, zie hier:
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2007/05/18/tandpijntherapie.html


RE: Malescot St. Exupéry - Tienne - 19-12-2010 11:13 PM

Toen ik deze openingspost bij deze wijn zag, dacht ik:
Eindelijk iemand die een flesje van de veelgewilde 2004 opengetrokken heeft.

Volgens bovenstaande commentaar zou dit waarschijnlijk te vroeg zijn.


RE: Malescot St. Exupéry - gertt - 20-12-2010 12:17 AM

Heb van 98 een 3l fles liggen (dubbele magnum); een geboortefles.Slurp


RE: Malescot St. Exupéry - don quichotte - 20-12-2010 01:32 AM

(20-12-2010 12:17 AM)gertt schreef:  ........................... een geboortefles.Slurp

Van jou?Wink


RE: Malescot St. Exupéry - gertt - 20-12-2010 09:22 AM

nee, voor mijn petekindje (of kind intussen)Smile Ben zelf nog niet zo oud Cool


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 20-12-2010 09:41 AM

Awel Gerttje, ge kunt gij al goe schrijven ze manneke!
Wink


RE: Malescot St. Exupéry - Jean - 20-12-2010 02:22 PM

Gisteren de resterende halve fles geproefd. Weinig tot geen evolutie. De neus was al iets dieper, maar de smaak nog steeds vrij gesloten. Dit is échte top.

Vroeger mocht ik ook al La Dame de Malescot proeven (2000), en die was enkele jaren terug toch al goed op dronk. Maar daarin vond ik wel het typische boeket van Malescot. Dat miste ik nu in de eerste wijn.

Ik heb nog een Dame de Malescot 2004. Ik ga die volgend jaar eens opendoen, misschien...


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 04-03-2011 11:57 PM

Malescot St .Exupéry 2003

Na de pittige discussie deze week , had ik er echt goesting in. En, dit is een heel lekkere wijn "effenaf". De kleur verraadt dat hij op dronk is, lichtjes oranjebruin randje maar mooi glanzende, licht doorschijnende egaal halfdonkerrode kleur. Geuren van zwart fruit, sigarenkistje, en licht tertiaire geuren. Korfje zwart en rood fruit in de mond, goed gestructureerd, versmolten zuren, alles in evenwicht. In aanzet tevens wat zoethout, middellang, versmolten houttoetsen. Medium gecorseerd. Evolueert prachtig in glas. Blijkbaar geen last van de stress hydrique bekend voor dit millésime. Malescot was van in 't begin (1996) één van die flesjes waar ik trots op was dat ik ze in m'n kelder had. De 2003 bevestigt dit opnieuw ! Al moet ik toegeven dat de Dufort Vivens 2004 nog meer genotswaarde had...


RE: Malescot St. Exupéry - carl - 05-03-2011 09:27 PM

(04-03-2011 11:57 PM)dr_magooo schreef:  Malescot St .Exupéry 2003

Na de pittige discussie deze week , had ik er echt goesting in. En, dit is een heel lekkere wijn "effenaf". De kleur verraadt dat hij op dronk is, lichtjes oranjebruin randje maar mooi glanzende, licht doorschijnende egaal halfdonkerrode kleur. Geuren van zwart fruit, sigarenkistje, en licht tertiaire geuren. Korfje zwart en rood fruit in de mond, goed gestructureerd, versmolten zuren, alles in evenwicht. In aanzet tevens wat zoethout, middellang, versmolten houttoetsen. Medium gecorseerd. Evolueert prachtig in glas. Blijkbaar geen last van de stress hydrique bekend voor dit millésime. Malescot was van in 't begin (1996) één van die flesjes waar ik trots op was dat ik ze in m'n kelder had. De 2003 bevestigt dit opnieuw ! Al moet ik toegeven dat de Dufort Vivens 2004 nog meer genotswaarde had...

Heb je die Durfort Vivens 2004 op dezelfde moment geproefd?


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 06-03-2011 06:34 PM

Nee Carl, enkele weken ervoor... DV was de voorlaatste Margaux die ik dronk.


RE: Malescot St. Exupéry - don quichotte - 06-03-2011 10:57 PM

@dr_magooo

Die Durfort Vivens 2004 was die reeds op dronk?
De 2004 & de 2006 heb ik nog niet aangeraakt.
Ik ben nog bezig met een aantal negentigers die ik nog eerst moet liquideren.


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 07-03-2011 02:45 PM

Ik las nog eens m'n notities van DV 2004, en blijkbaar noteerde ik de aanwezigheid van nog veel tannines. Nochtans is hij te drinken nu. Maar misschien toch nog 3-4 jaar alvorens volledige versmolten tannines te verwachten zijn.


RE: Malescot St. Exupéry - Dave - 07-03-2011 03:56 PM

@Don

Durfort '04 is nu al zeer toegankelijk, vind ik ! Al 3 maal gedronken over het laatste anderhalf jaar, en 3 maal geweldig lekker bevonden.

Heeft natuurlijk nog veel reserve, maar als je meer dan een paar flessen hebt; ni twijfelen !

Dave


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 07-03-2011 04:10 PM

@Dave, kan ik perfect inkomen ! Wat is jouw rek ?


RE: Malescot St. Exupéry - Dave - 07-03-2011 04:21 PM

ZEKER 5 jaar, maar het zou mij absoluut niet verbazen als hij binnen 10 jaar nog altijd fantastisch is; 't Is zo'n evenwichtige, elegante wijn, dat ik mij maar moeilijk kan inbeelden dat hij slecht zou verouderen....


RE: Malescot St. Exupéry - don quichotte - 07-03-2011 06:21 PM

@ dr_magooo & Dave,

Bedankt.
Ik heb van de 2004 meer dan een paar flesjes en zal er kortelings eentje van ontkurken.
Mijn impressies over deze 2004 zullen dan ook volgen.


RE: Malescot St. Exupéry - Kris - 27-05-2011 09:48 PM

2004 gedronken na 1h karaf. Krachtige bordeaux met wat koffie en sigaarkes en in de neus. Wat kruiden, fruit, complex, lange afdronk, kortom een schitterende fles en al zeer goed op dronk. Ik kocht deze een paar jaar geleden tijdens het wijnfestival van Cora aan 25 à 30 euro. Volgens RVF kost de 2009 meer dan het dubbel. Merde!
Tegelijk dronken we Petit Bocq 2005. Te vroeg, nog niet in balans maar hij heeft wel alles om binnen 5jaar een subtopper ala de sporting te worden. Wink


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 27-05-2011 11:07 PM

'k Zal een 2003 backhand houden voor als ' t ééns past, Kris ... :-) Was de gelukkige drinker van de 1996, die was dik top.. enfin voor de historici onder ons.


RE: Malescot St. Exupéry - don quichotte - 27-05-2011 11:46 PM

(27-05-2011 11:07 PM)dr_magooo schreef:  'k Zal een 2003 backhand houden voor als ' t ééns past, Kris ... :-) Was de gelukkige drinker van de 1996, die was dik top.. enfin voor de historici onder ons.

Ik dronk zeventigers ; tachtigers van de Malescot .
Heb hier ergens het gevoel dat ik niet tot dat select clubje van historici behoor maar ergens tot een stam van de derde generatie van de Neanderthalers.Wink


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 27-05-2011 11:49 PM

En hoe waren die Don ? Wschl zijn die allemaal verdwenen uit je kelder of heb je toevallig nog een 89 ? Ge voelt u toch niet de bompa van dit forum hé Don !!!


RE: Malescot St. Exupéry - don quichotte - 27-05-2011 11:57 PM

(27-05-2011 11:49 PM)dr_magooo schreef:  En hoe waren die Don ? Wschl zijn die allemaal verdwenen uit je kelder of heb je toevallig nog een 89 ? Ge voelt u toch niet de bompa van dit forum hé Don !!!

Wel ik heb daar allemaal heel goede herinneringen aan ; ook aan de tweede wijn van dit Château.
Mijn algemene indruk ; een geraffineerde Margaux met persoonlijkheid en velen ervan, na voldoende kelderrust , echt zijdezacht en een finesse om van te snoepen.Slurp
De 89 nooit gehad, wel nog de 92 (une année mediocre; maar deze was bijzonder goed) en dit was het laatste jaar dat ik er van had. Nadien is de prijs sterk de hoogte ingegaan van deze wijn.


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 28-05-2011 12:04 AM

Welke millésimes heb je zoal in uw kelder gehad Don ?


RE: Malescot St. Exupéry - don quichotte - 28-05-2011 12:23 AM

(28-05-2011 12:04 AM)dr_magooo schreef:  Welke millésimes heb je zoal in uw kelder gehad Don ?

Moet ik even nagaan in mijn archieven.
Een aantal uit de begin jaren zeventig ( 71,72, 73,74 ? ? ) spotgoedkoop toen.
De 78 was echt bijzonder.
De rest vul ik wel later aan als ik mijn archieven heb geconsulteerd.


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 28-05-2011 01:53 PM

Inderdaad, Don, die tweede wijn mag er ook zijn.
De 1996 van de eerste is ook een topherinnering, had er ooit twee flesjes van, eentje was fantastisch, ander jammer genoeg zwaar gekurkt.

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2007/05/18/tandpijntherapie.html

Goed tegen tandpijn trouwens Wink


RE: Malescot St. Exupéry - Mt - 11-02-2012 10:45 AM

Gisteren deed Vincent een Malescot '07 open. Opvallende aromatische neus met sigarenkistje, sigaren, tabak, ceder. Enfin veel houtinvloed maar zeker mooi en gedistingeerd. (ik dacht dat het een Pomerol was Blush) In de mond oké maar flauwtjes eindigend, licht verwaterde finale zelfs. En een tanninestructuurtje dat het plezier eveneens temperde. Vandaag misschien beter maar op basis van gisteren denk ik aan een wijn met wat te veel make-up in een slecht jaar. Nog nooit onder de indruk van Malescot geweest maar ook te weinig van geproefd..


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 11-02-2012 12:25 PM

Je beschrijving lijkt me typisch 2007: Charmant en aromatisch, maar dan vooral door een mooie houtlagering. In de mond soepel maar weinig body....


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 11-02-2012 04:52 PM

(11-02-2012 10:45 AM)Matten schreef:  Nog nooit onder de indruk van Malescot geweest maar ook te weinig van geproefd..

De 1996 was indrukwekkend !Cool Hier heb je natuurlijk niet veel aan Smile


RE: Malescot St. Exupéry - Mt - 11-02-2012 05:55 PM

Merci he Doc huhuh!


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 11-02-2012 06:19 PM

(11-02-2012 05:55 PM)Matten schreef:  Merci he Doc huhuh!

Ik maak dat wel goed zu !


RE: Malescot St. Exupéry - Mt - 11-02-2012 06:36 PM

Big Grin


RE: Malescot St. Exupéry - Kris G - 11-02-2012 07:35 PM

de 1999 vond ik echt niet lekker, ik had er veel meer van verwacht, maar een 87-score gegeven, op CT ook niet de beste jaargang voor dat kasteel


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 05-07-2012 07:24 PM

2003

Wonderwel mooi geslaagd in dit millésime. Perfect op dronk. Vooral de fruitigheid primeert, groene peperbollekes, kruidentuiltje met tijm, ceder en grafiet maken de neus af. Terug zwart fruit en bramen in de mond, voluptueus, evenwichtig en elegant mondgevoel, suave tannines, perfect uitgerijpt, aangename zuurdrempel wat het geheel een frisse finish geeft. Iets minder lengte (6-7 sec) maar voorts een heel mooi geslaagde wijn. 89 (doc)-90 (mrs) CT 91. Dit domein heeft me nog niet ontgoocheld.

92 points Wine Spectator: "Plenty of blackberry and floral aromas with hints of new wood. Full-bodied, chewy and rich with round tannins and a long finish. Very tight. Lovely silky texture. Best after 2009." (03/06) 92 points Robert Parker: "The noteworthy, classic Margauxs from this estate remain under most consumers’ radar. Displaying low acidity and a forward style, the exotic 2003 is undeniably fragrant, complex, and sexy. Its dark ruby/purple color is followed by sumptuous aromas of truffles, underbrush, plums, cassis, and a hint of figs. The tannin is sweet, and the texture is multilayered. This full-bodied, chewy, round, sensual Margaux should evolve gracefully for 15+ years. Bravo!" (04/06) 90 points Wine Enthusiast: "A surprising success from a lesser known chateau. This third growth has produced a finely balanced wine with black fruits and wood flavors." (06/04) 90 points Stephen Tanzer: "Good medium ruby, dark for the vintage. Explosive aromas of roasted currant, coffee, game and leather. Fat and full in the mouth, with an exotic chocolate flavor; chewy and rich but not a sweet style, despite its very low acidity and high pH. The tannins are broad but not dry, and the roasted fruit flavors build impressively on the back. I might have scored this very full-bodied wine even higher except for its slightly rustic character." (May/June 06)


Malescot St. Exupéry 2004 - vinejo - 10-08-2012 11:38 AM

2004
Zeer particulier aroma. Niet echt subtiel, met cocos, gebrande toetsen, rijp zwart fruit, animaliteit. We dronken dit blind (wisten wel welke mogelijkheden er waren) en dachten quasi onmiddellijk aan Malescot St Exupéry, niet omdat dit –Margaux zijnde- de meest vrouwelijke wijn was maar omdat we allebei deze wijn eerder al dronken en, jawél, het atypische karakter herkenden. 90-91 -
Wel vrouwelijk dus maar dan eerder Kim Clijsters dan Sjarapova.


Voor de volledige degustatie (met 3 andere 2004 s ):

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2012/08/09/i-love-the-sound-of-breaking-glass.html


RE: Malescot St. Exupéry 2004 - Jean - 10-08-2012 05:07 PM

(10-08-2012 11:38 AM)vinejo schreef:  2004
Zeer particulier aroma. Niet echt subtiel, met cocos, gebrande toetsen, rijp zwart fruit, animaliteit. We dronken dit blind (wisten wel welke mogelijkheden er waren) en dachten quasi onmiddellijk aan Malescot St Exupéry, niet omdat dit –Margaux zijnde- de meest vrouwelijke wijn was maar omdat we allebei deze wijn eerder al dronken en, jawél, het atypische karakter herkenden. 90-91 -
Wel vrouwelijk dus maar dan eerder Kim Clijsters dan Sjarapova.


Voor de volledige degustatie (met 3 andere 2004 s ):

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2012/08/09/i-love-the-sound-of-breaking-glass.html
Sorry, even off topic:

Je rook kokos, zeg je. Ik kom kokos niet veel tegen in wijn, maar soms gebeurt het wel. Laatste keer was bij chateau Laroque (St. Emilion) 1999, die ik toen jong had gedronken. De dag erna stevige hoofdpijn van gehad, en telkens ik die wijn opnieuw drink, heb ik de dag erna hoofdpijn. Die kokos, zou dat kunnen wijzen op een wijn die 'overgealcoholisserd' isHuh? Ik blijf er in ieder geval van af...


RE: Malescot St. Exupéry 2004 - carl - 10-08-2012 08:04 PM

(10-08-2012 05:07 PM)Jean schreef:  
(10-08-2012 11:38 AM)vinejo schreef:  2004
Zeer particulier aroma. Niet echt subtiel, met cocos, gebrande toetsen, rijp zwart fruit, animaliteit. We dronken dit blind (wisten wel welke mogelijkheden er waren) en dachten quasi onmiddellijk aan Malescot St Exupéry, niet omdat dit –Margaux zijnde- de meest vrouwelijke wijn was maar omdat we allebei deze wijn eerder al dronken en, jawél, het atypische karakter herkenden. 90-91 -
Wel vrouwelijk dus maar dan eerder Kim Clijsters dan Sjarapova.


Voor de volledige degustatie (met 3 andere 2004 s ):

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2012/08/09/i-love-the-sound-of-breaking-glass.html
Sorry, even off topic:

Je rook kokos, zeg je. Ik kom kokos niet veel tegen in wijn, maar soms gebeurt het wel. Laatste keer was bij chateau Laroque (St. Emilion) 1999, die ik toen jong had gedronken. De dag erna stevige hoofdpijn van gehad, en telkens ik die wijn opnieuw drink, heb ik de dag erna hoofdpijn. Die kokos, zou dat kunnen wijzen op een wijn die 'overgealcoholisserd' isHuh? Ik blijf er in ieder geval van af...

Ik dacht dat cocos vooral kwam van Amerikaanse eiken vaten. Daarom associeer ik het ook met Spaanse wijnen. Omdat ze in Spanje nogal gemakkelijk Amerikaanse vaten gebruiken. Hoofdpijn heb ik hier evenwel nog nooit van gehad.


RE: Malescot St. Exupéry 2004 - doc - 10-08-2012 10:02 PM

(10-08-2012 08:04 PM)carl schreef:  
(10-08-2012 05:07 PM)Jean schreef:  
(10-08-2012 11:38 AM)vinejo schreef:  2004
Zeer particulier aroma. Niet echt subtiel, met cocos, gebrande toetsen, rijp zwart fruit, animaliteit. We dronken dit blind (wisten wel welke mogelijkheden er waren) en dachten quasi onmiddellijk aan Malescot St Exupéry, niet omdat dit –Margaux zijnde- de meest vrouwelijke wijn was maar omdat we allebei deze wijn eerder al dronken en, jawél, het atypische karakter herkenden. 90-91 -
Wel vrouwelijk dus maar dan eerder Kim Clijsters dan Sjarapova.


Voor de volledige degustatie (met 3 andere 2004 s ):

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2012/08/09/i-love-the-sound-of-breaking-glass.html
Sorry, even off topic:

Je rook kokos, zeg je. Ik kom kokos niet veel tegen in wijn, maar soms gebeurt het wel. Laatste keer was bij chateau Laroque (St. Emilion) 1999, die ik toen jong had gedronken. De dag erna stevige hoofdpijn van gehad, en telkens ik die wijn opnieuw drink, heb ik de dag erna hoofdpijn. Die kokos, zou dat kunnen wijzen op een wijn die 'overgealcoholisserd' isHuh? Ik blijf er in ieder geval van af...

Ik dacht dat cocos vooral kwam van Amerikaanse eiken vaten. Daarom associeer ik het ook met Spaanse wijnen. Omdat ze in Spanje nogal gemakkelijk Amerikaanse vaten gebruiken. Hoofdpijn heb ik hier evenwel nog nooit van gehad.

Ik dacht ook dat het een "hout" aroma was zu...kan Carl bijtreden.


RE: Malescot St. Exupéry 2004 - vinejo - 10-08-2012 10:09 PM

(10-08-2012 10:02 PM)doc schreef:  Je rook kokos, zeg je. Ik kom kokos niet veel tegen in wijn, maar soms gebeurt het wel. Laatste keer was bij chateau Laroque (St. Emilion) 1999, die ik toen jong had gedronken. De dag erna stevige hoofdpijn van gehad, en telkens ik die wijn opnieuw drink, heb ik de dag erna hoofdpijn. Die kokos, zou dat kunnen wijzen op een wijn die 'overgealcoholisserd' isHuh? Ik blijf er in ieder geval van af...


Ik dacht dat cocos vooral kwam van Amerikaanse eiken vaten. Daarom associeer ik het ook met Spaanse wijnen. Omdat ze in Spanje nogal gemakkelijk Amerikaanse vaten gebruiken. Hoofdpijn heb ik hier evenwel nog nooit van gehad.


Ik dacht ook dat het een "hout" aroma was zu...kan Carl bijtreden.

Inderdaad, ook volgens mij aroma s die van het hout komen- ik herinner me een Vega Sicilia ("een", alsof ik die geregeld drink Big Grin - ) ik herinner me dus die ene keer dat ik Vega Sicilia dronk dat die enorm naar cocos rook.
Dus Carl zijn uitleg zou wel eens kunnen kloppen.


RE: Malescot St. Exupéry - Anne - 10-08-2012 10:27 PM

Zou de cocos vooral niet kunnen komen van de combinatie Amerkiaans eik (veel meer vanille) en de wijze waarop het hout getoast is?


RE: Malescot St. Exupéry - Jean - 12-08-2012 09:43 PM

Ik moet dringend beginnen aan mijn opleiding tot sommelier...


RE: Malescot St. Exupéry - jr02 - 06-10-2012 09:23 AM

Malescot St. Exupéry 1995

De topper van onze Margaux-avond;

Prima bewaard en geeft nu alle troeven prijs. Een mooi huwelijk van rijp zwart fruit, versmolten tannines, genoeg fraicheur... ellanlange afdronk.
Alles mooi in balans gekomen met de nodige kelderrust.
De eerste en enige van de 4 Margaux wijnen die we catalogeerden onder de noemer van typisch -vrouwelijk-Margaux.
Een wijn waarvan ik er graag meer had van zien liggen in mijne wijnfrigo. Jammer, na de '95 heb ik geen Malescot meer gekochtbanghead
Pnt: 93


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 06-10-2012 10:53 AM

(06-10-2012 09:23 AM)jr02 schreef:  Malescot St. Exupéry 1995

De topper van onze Margaux-avond;

Prima bewaard en geeft nu alle troeven prijs. Een mooi huwelijk van rijp zwart fruit, versmolten tannines, genoeg fraicheur... ellanlange afdronk.
Alles mooi in balans gekomen met de nodige kelderrust.
De eerste en enige van de 4 Margaux wijnen die we catalogeerden onder de noemer van typisch -vrouwelijk-Margaux.
Een wijn waarvan ik er graag meer had van zien liggen in mijne wijnfrigo. Jammer, na de '95 heb ik geen Malescot meer gekochtbanghead
Pnt: 93

Enige Malescot die ik dronk en qua klasse herken in je beschrijving : 1996
De 1999 en 2004 zijn oké maar duidelijk niet van hetzelfde niveau.


RE: Malescot St. Exupéry - de populist - 06-10-2012 09:10 PM

(10-08-2012 10:27 PM)mrs_magooo schreef:  Zou de cocos vooral niet kunnen komen van de combinatie Amerkiaans eik (veel meer vanille) en de wijze waarop het hout getoast is?

cocos, komt inderdaad van het hout maar in degustaties komt het vooral van het parfum van de dames.


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 06-10-2012 11:21 PM

(06-10-2012 09:10 PM)de populist schreef:  
(10-08-2012 10:27 PM)mrs_magooo schreef:  Zou de cocos vooral niet kunnen komen van de combinatie Amerkiaans eik (veel meer vanille) en de wijze waarop het hout getoast is?

cocos, komt inderdaad van het hout maar in degustaties komt het vooral van het parfum van de dames.

Big Grin


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 01-05-2013 12:09 PM

(05-07-2012 07:24 PM)doc schreef:  2003

Wonderwel mooi geslaagd in dit millésime. Perfect op dronk. Vooral de fruitigheid primeert, groene peperbollekes, kruidentuiltje met tijm, ceder en grafiet maken de neus af. Terug zwart fruit en bramen in de mond, voluptueus, evenwichtig en elegant mondgevoel, suave tannines, perfect uitgerijpt, aangename zuurdrempel wat het geheel een frisse finish geeft. Iets minder lengte (6-7 sec) maar voorts een heel mooi geslaagde wijn. 89 (doc)-90 (mrs) CT 91. Dit domein heeft me nog niet ontgoocheld.

92 points Wine Spectator: "Plenty of blackberry and floral aromas with hints of new wood. Full-bodied, chewy and rich with round tannins and a long finish. Very tight. Lovely silky texture. Best after 2009." (03/06) 92 points Robert Parker: "The noteworthy, classic Margauxs from this estate remain under most consumers’ radar. Displaying low acidity and a forward style, the exotic 2003 is undeniably fragrant, complex, and sexy. Its dark ruby/purple color is followed by sumptuous aromas of truffles, underbrush, plums, cassis, and a hint of figs. The tannin is sweet, and the texture is multilayered. This full-bodied, chewy, round, sensual Margaux should evolve gracefully for 15+ years. Bravo!" (04/06) 90 points Wine Enthusiast: "A surprising success from a lesser known chateau. This third growth has produced a finely balanced wine with black fruits and wood flavors." (06/04) 90 points Stephen Tanzer: "Good medium ruby, dark for the vintage. Explosive aromas of roasted currant, coffee, game and leather. Fat and full in the mouth, with an exotic chocolate flavor; chewy and rich but not a sweet style, despite its very low acidity and high pH. The tannins are broad but not dry, and the roasted fruit flavors build impressively on the back. I might have scored this very full-bodied wine even higher except for its slightly rustic character." (May/June 06)

Vorig weekend nog eens Malescot 2003 gedronken, Tn blijft staand. Mooie evolutie, nog aangenaam fris fruit, correct, geen last van z'n millésime maar ook geen hoogvlieger ...Prijzen van dit domein zijn nogal volatiel.


RE: Malescot St. Exupéry - Pat Leoville - 10-05-2013 01:04 PM

Malescot 2005.

Neus: Een redelijk boerse neus. Sloot, herfstbos, zwart fruit.
In de mond, meer van hetzelfde. Herfstbos, truffel, zwart fruit, natte herfstbladeren.Rijp
Mooie fles


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 11-08-2013 11:48 PM

Malescot 1985
Sublieme, jonge wijn.
Beste 1985 en beste Malescot ooit gedronken.
thank you Tienne


RE: Malescot St. Exupéry - Tienne - 12-08-2013 08:47 PM

(11-08-2013 11:48 PM)vinejo schreef:  Malescot 1985
Sublieme, jonge wijn.
Beste 1985 en beste Malescot ooit gedronken.
thank you Tienne

Aangezien het probleem met de kurk was ik blij dat hij toch nog op niveau presteerde. Dit had ik niet verwacht.


RE: Malescot St. Exupéry - Tienne - 13-08-2013 02:44 PM

(11-08-2013 11:48 PM)vinejo schreef:  Malescot 1985
Sublieme, jonge wijn.
Beste 1985 en beste Malescot ooit gedronken.
thank you Tienne

Toen was er nog geen sprake van wijnsynchroniteit...
... en toen kwam de Larrivet 1985 op tafel!


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 13-08-2013 03:47 PM

(13-08-2013 02:44 PM)Tienne schreef:  
(11-08-2013 11:48 PM)vinejo schreef:  Malescot 1985
Sublieme, jonge wijn.
Beste 1985 en beste Malescot ooit gedronken.
thank you Tienne

Toen was er nog geen sprake van wijnsynchroniteit...
... en toen kwam de Larrivet 1985 op tafel!

Inderdaad!
Zonder afspraak twee maal 1985 op één namiddag.
Andere '85 die ik al dronk was de Pavie Desesse.
Dus ik moet toegeven, die Malescot als beste '85 ooit gedronken was eigenlijk de beste van drie... Wink


RE: Malescot St. Exupéry - doc - 13-08-2013 05:02 PM

(13-08-2013 03:47 PM)vinejo schreef:  
(13-08-2013 02:44 PM)Tienne schreef:  
(11-08-2013 11:48 PM)vinejo schreef:  Malescot 1985
Sublieme, jonge wijn.
Beste 1985 en beste Malescot ooit gedronken.
thank you Tienne

Toen was er nog geen sprake van wijnsynchroniteit...
... en toen kwam de Larrivet 1985 op tafel!

Inderdaad!
Zonder afspraak twee maal 1985 op één namiddag.
Andere '85 die ik al dronk was de Pavie Desesse.
Dus ik moet toegeven, die Malescot als beste '85 ooit gedronken was eigenlijk de beste van drie... Wink

Jo, je vergat de LLC 85 ...WinkCool Ik vermoed dat het aan de omstandigheden lag...


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 13-08-2013 09:26 PM

(13-08-2013 05:02 PM)doc schreef:  
(13-08-2013 03:47 PM)vinejo schreef:  
(13-08-2013 02:44 PM)Tienne schreef:  
(11-08-2013 11:48 PM)vinejo schreef:  Malescot 1985
Sublieme, jonge wijn.
Beste 1985 en beste Malescot ooit gedronken.
thank you Tienne

Toen was er nog geen sprake van wijnsynchroniteit...
... en toen kwam de Larrivet 1985 op tafel!

Inderdaad!
Zonder afspraak twee maal 1985 op één namiddag.
Andere '85 die ik al dronk was de Pavie Desesse.
Dus ik moet toegeven, die Malescot als beste '85 ooit gedronken was eigenlijk de beste van drie... Wink

Jo, je vergat de LLC 85 ...WinkCool Ik vermoed dat het aan de omstandigheden lag...

Haha, ik vergeet die fles alweer... Rolleyes was een zwaar avondje toen aan zee blijkbaar ;-)
Ik vrees trouwens dat de Malescot op de tweede plaats komt na deze reminder... Wink


RE: Malescot St. Exupéry - Venne - 16-03-2014 09:52 PM

De 2004
Fris mooi rood fruit, wat houtje.
Voor mij perfect op dronk, alles is op zijn plooi, mooie zuurkes vr de fraicheur.
Wel wat tijd geven , gisteren paar glazen en vandaag de rest.... De rest was TOP!!
maar kan gerust nog wat jaartjes mee en dat ga ik ook doen met de resterende flessen
Skøl


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 16-03-2014 10:09 PM

(16-03-2014 09:52 PM)Venne schreef:  De 2004
Fris mooi rood fruit, wat houtje.
Voor mij perfect op dronk, alles is op zijn plooi, mooie zuurkes vr de fraicheur.
Wel wat tijd geven , gisteren paar glazen en vandaag de rest.... De rest was TOP!!
maar kan gerust nog wat jaartjes mee en dat ga ik ook doen met de resterende flessen
Skøl

thank you vor de tip, heb er een paar liggen applaus)


RE: Malescot St. Exupéry - bowmore - 04-11-2014 08:47 PM

Ik kan de 2011 krijgen aan 40€. Ik heb dit nog niet gedronken. Is dit een gok waard?


RE: Malescot St. Exupéry - Kris G - 04-11-2014 09:08 PM

de 2011 nog niet geproefd, de 2010 was wel subliem (wel meer dan het dubbele van de 2011 prijs), is een kasteel dat de laatste jaren wel in kwaliteit is gestegen


RE: Malescot St. Exupéry - don quichotte - 04-11-2014 11:32 PM

(04-11-2014 09:08 PM)Kris G schreef:  de 2011 nog niet geproefd, de 2010 was wel subliem (wel meer dan het dubbele van de 2011 prijs), is een kasteel dat de laatste jaren wel in kwaliteit is gestegen

Dan moet die zeer, zeer goed zijn nu.
Ik dronk een aantal jaargangen uit de jaren 80 en begin jaren 90 en toen reeds kon ik deze wijn enorm appreciëren
Een wijn die zich ontwikkelde tot een sublieme zijde-zachte Margaux. Slurp


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 05-11-2014 12:36 AM

(04-11-2014 08:47 PM)bowmore schreef:  Ik kan de 2011 krijgen aan 40€. Ik heb dit nog niet gedronken. Is dit een gok waard?

Proefde m vanavond ik Kortrijk, goed maar zoals alle 2011 s die ik in het glas had toch wat materie te weinig. Zou er zeker geen 40 euro voor geven (prijs van deze wijn is wegens marktomstandigheden boven zijn niveau).


RE: Malescot St. Exupéry - Smaakatleet - 05-11-2014 07:51 AM

(05-11-2014 12:36 AM)vinejo schreef:  
(04-11-2014 08:47 PM)bowmore schreef:  Ik kan de 2011 krijgen aan 40€. Ik heb dit nog niet gedronken. Is dit een gok waard?

Proefde m vanavond ik Kortrijk, goed maar zoals alle 2011 s die ik in het glas had toch wat materie te weinig. Zou er zeker geen 40 euro voor geven (prijs van deze wijn is wegens marktomstandigheden boven zijn niveau).

Ik kon er niet geraken was er anders veel de moeite .
Ge wit wel doar in kortrik é Cool


RE: Malescot St. Exupéry - bowmore - 05-11-2014 08:18 AM

(05-11-2014 12:36 AM)vinejo schreef:  
(04-11-2014 08:47 PM)bowmore schreef:  Ik kan de 2011 krijgen aan 40€. Ik heb dit nog niet gedronken. Is dit een gok waard?

Proefde m vanavond ik Kortrijk, goed maar zoals alle 2011 s die ik in het glas had toch wat materie te weinig. Zou er zeker geen 40 euro voor geven (prijs van deze wijn is wegens marktomstandigheden boven zijn niveau).

Ok no sale dan


RE: Malescot St. Exupéry - Kris G - 05-11-2014 11:48 AM

de meningen zijn precies verdeeld : WD vindt hem maar niks, met idd een gebrek aan materie, ook enkele TN's op CT in die richting, maar ook veel positieve scores/TN's, zowel van de goeroes als op CT, interessante wijn dus om zelf eens te proeven, maar misschien idd wel een kooprisico aan die prijs


RE: Malescot St. Exupéry - bowmore - 05-11-2014 02:46 PM

"Materi te weinig" is voor mij voldoende om geen wijn van 40€ te kopen. Dat gaat niet meer over smaak maar over een universeel aanvoelen.


RE: Malescot St. Exupéry - Franzo - 03-01-2016 02:15 PM

Op oudjaar de 2008 gedronken van deze wijn, niet verstandig om deze nu al open te trekken. In de neus inkt, potloodslijpsel, bosvruchten, nog heel 'oaky'. Het mondgevoel is nog niet je dat, nog streng en eindigend met ferme tannines. Mijn andere flessen laat ik nog minimaal 5 jaar rusten.


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 03-01-2016 03:17 PM

(03-01-2016 02:15 PM)Franzo schreef:  Op oudjaar de 2008 gedronken van deze wijn, niet verstandig om deze nu al open te trekken. In de neus inkt, potloodslijpsel, bosvruchten, nog heel 'oaky'. Het mondgevoel is nog niet je dat, nog streng en eindigend met ferme tannines. Mijn andere flessen laat ik nog minimaal 5 jaar rusten.

Interessante info, heb namelijk ook eentje liggen. Zal t nog wat verder wegstoppen ;-)


RE: Malescot St. Exupéry - soiando - 10-03-2019 12:35 PM

Jaargang 2000

Kleur : massief - donker - geen bruin randje - full body
Neus : licht aards wat ceder & chocolade
Smaak : zijdezacht vol zeer rijp fruit nog voldoende tannines lange afdronk.
92/100 jammer dat ik geen meer heb?


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 10-03-2019 01:44 PM

(10-03-2019 12:35 PM)soiando schreef:  Jaargang 2000

Kleur : massief - donker - geen bruin randje - full body
Neus : licht aards wat ceder & chocolade
Smaak : zijdezacht vol zeer rijp fruit nog voldoende tannines lange afdronk.
92/100 jammer dat ik geen meer heb?

thank you voor de TN! Ik heb de indruk dat Bordeaux 2000 zich eindelijk aan het ontplooien is en de hoge verwachtingen dan toch zal inlossen...


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 11-06-2019 11:26 PM

Deze avond een glaasje Dame de Malescot 2016 geproefd. Éen van de betere tweede wijnen in de Medoc. Heerljke neus met rijp fruit en luxueus hout, specerijen en zoethout. In de mond fluweelzacht met rijpe tannines, smelt op de tong, klein bittertje naar de lange afdronk toe. Zalig stuff, wat moet die eerste wijn wel zijn...?


RE: Malescot St. Exupéry - Benz - 12-06-2019 09:44 AM

(11-06-2019 11:26 PM)vinejo schreef:  Deze avond een glaasje Dame de Malescot 2016 geproefd. Éen van de betere tweede wijnen in de Medoc. Heerljke neus met rijp fruit en luxueus hout, specerijen en zoethout. In de mond fluweelzacht met rijpe tannines, smelt op de tong, klein bittertje naar de lange afdronk toe. Zalig stuff, wat moet die eerste wijn wel zijn...?

Zal wel zijn, Malescot St Exupéry behoord bij de betere Margaux wijnen hoor, en met zijn prijs rond de 75 Euro in de topjaren nog "redelijk" betaalbaar. Wink


RE: Malescot St. Exupéry - fleer - 19-06-2020 08:15 PM

Na een zware werkweek en liters water een Malescot Saint Exupéry 2010 in het glas.
De kurk kwam er kruimelig uit, heel wat werk mee gehad.

Een blend van 58% Cabernet Sauvignon 30% Merlot 8% Cabernet Franc en 4% Petit Verdot, aan de jonge kant maar toegankelijk, volle wijn met een zeer goede concentratie 92+


RE: Malescot St. Exupéry - Jean - 20-06-2020 11:47 AM

Fleer, klein vraagje: was de wijn niet wat houterig? Ik heb ooit eens een Dame de Malescot geproefd (weet het jaar niet meer) en ik vond dat er wat overdreven veel hout in zat. Is dat bij de eerste wijn ook zo?

Ik vind dat een wijn wat hout kan hebben, maar ik heb niet te graag overdreven hout... (maar dat is persoonlijk natuurlijk).


RE: Malescot St. Exupéry - fleer - 20-06-2020 12:27 PM

(20-06-2020 11:47 AM)Jean schreef:  Fleer, klein vraagje: was de wijn niet wat houterig? Ik heb ooit eens een Dame de Malescot geproefd (weet het jaar niet meer) en ik vond dat er wat overdreven veel hout in zat. Is dat bij de eerste wijn ook zo?

Ik vind dat een wijn wat hout kan hebben, maar ik heb niet te graag overdreven hout... (maar dat is persoonlijk natuurlijk).

Bij Spaanse en Zuid-Afrikaanse wijnen kan ik dat wel eens hebben, bij Bordeaux zelden, mensen die voor de lichtere fijnen wijnen zijn zijn in het algemeen gevoeliger voor hout.
Bij de Malescot geen houttoets waargenomen.


RE: Malescot St. Exupéry - Vinoco - 21-06-2020 09:08 AM

(20-06-2020 11:47 AM)Jean schreef:  Fleer, klein vraagje: was de wijn niet wat houterig? Ik heb ooit eens een Dame de Malescot geproefd (weet het jaar niet meer) en ik vond dat er wat overdreven veel hout in zat. Is dat bij de eerste wijn ook zo?

Ik vind dat een wijn wat hout kan hebben, maar ik heb niet te graag overdreven hout... (maar dat is persoonlijk natuurlijk).

Malescot is juist een huis met relatief weinig hout


RE: Malescot St. Exupéry - wvd - 21-06-2020 10:26 AM

(21-06-2020 09:08 AM)Vinoco schreef:  
(20-06-2020 11:47 AM)Jean schreef:  Fleer, klein vraagje: was de wijn niet wat houterig? Ik heb ooit eens een Dame de Malescot geproefd (weet het jaar niet meer) en ik vond dat er wat overdreven veel hout in zat. Is dat bij de eerste wijn ook zo?

Ik vind dat een wijn wat hout kan hebben, maar ik heb niet te graag overdreven hout... (maar dat is persoonlijk natuurlijk).

Malescot is juist een huis met relatief weinig hout

Nochtans staat in het UGCB boekske van 2012 - 2013: "new barrels: 100%" wat uiteraard niet alles zegt over de perceptie van (nieuw) hout. Misschien is dat in recente jaren verminderd, maar ik ben te lui om beneden de recentste versie te gaan zoeken.


RE: Malescot St. Exupéry - Vinoco - 21-06-2020 10:46 AM

(21-06-2020 10:26 AM)wvd schreef:  
(21-06-2020 09:08 AM)Vinoco schreef:  
(20-06-2020 11:47 AM)Jean schreef:  Fleer, klein vraagje: was de wijn niet wat houterig? Ik heb ooit eens een Dame de Malescot geproefd (weet het jaar niet meer) en ik vond dat er wat overdreven veel hout in zat. Is dat bij de eerste wijn ook zo?

Ik vind dat een wijn wat hout kan hebben, maar ik heb niet te graag overdreven hout... (maar dat is persoonlijk natuurlijk).

Malescot is juist een huis met relatief weinig hout

Nochtans staat in het UGCB boekske van 2012 - 2013: "new barrels: 100%" wat uiteraard niet alles zegt over de perceptie van (nieuw) hout. Misschien is dat in recente jaren verminderd, maar ik ben te lui om beneden de recentste versie te gaan zoeken.

Dat zegt niets Werner. Iedere Bordeaux krijgt new barrels. Het gaat erom wat voor barrels en hoe lang.


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 21-06-2020 10:48 AM

(21-06-2020 10:46 AM)Vinoco schreef:  
(21-06-2020 10:26 AM)wvd schreef:  
(21-06-2020 09:08 AM)Vinoco schreef:  
(20-06-2020 11:47 AM)Jean schreef:  Fleer, klein vraagje: was de wijn niet wat houterig? Ik heb ooit eens een Dame de Malescot geproefd (weet het jaar niet meer) en ik vond dat er wat overdreven veel hout in zat. Is dat bij de eerste wijn ook zo?

Ik vind dat een wijn wat hout kan hebben, maar ik heb niet te graag overdreven hout... (maar dat is persoonlijk natuurlijk).

Malescot is juist een huis met relatief weinig hout

Nochtans staat in het UGCB boekske van 2012 - 2013: "new barrels: 100%" wat uiteraard niet alles zegt over de perceptie van (nieuw) hout. Misschien is dat in recente jaren verminderd, maar ik ben te lui om beneden de recentste versie te gaan zoeken.

Dat zegt niets Werner. Iedere Bordeaux krijgt new barrels. Het gaat erom wat voor barrels en hoe lang.

Moet niet élke GCC op zijn minst 18 maanden barrel?


RE: Malescot St. Exupéry - wvd - 21-06-2020 10:53 AM

(21-06-2020 10:48 AM)vinejo schreef:  
(21-06-2020 10:46 AM)Vinoco schreef:  
(21-06-2020 10:26 AM)wvd schreef:  
(21-06-2020 09:08 AM)Vinoco schreef:  
(20-06-2020 11:47 AM)Jean schreef:  Fleer, klein vraagje: was de wijn niet wat houterig? Ik heb ooit eens een Dame de Malescot geproefd (weet het jaar niet meer) en ik vond dat er wat overdreven veel hout in zat. Is dat bij de eerste wijn ook zo?

Ik vind dat een wijn wat hout kan hebben, maar ik heb niet te graag overdreven hout... (maar dat is persoonlijk natuurlijk).

Malescot is juist een huis met relatief weinig hout

Nochtans staat in het UGCB boekske van 2012 - 2013: "new barrels: 100%" wat uiteraard niet alles zegt over de perceptie van (nieuw) hout. Misschien is dat in recente jaren verminderd, maar ik ben te lui om beneden de recentste versie te gaan zoeken.

Dat zegt niets Werner. Iedere Bordeaux krijgt new barrels. Het gaat erom wat voor barrels en hoe lang.

Moet niet élke GCC op zijn minst 18 maanden barrel?

Ja, maar geen 100% zoals in het Parker tijdperk moest om te scoren en dan liefst zwaar getoast. Velen schakelen nu zelfs (deels) over op demi-muids, iets wat je zou weten moest je de nota's lezen... Cool


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 21-06-2020 11:02 AM

(21-06-2020 10:53 AM)wvd schreef:  
(21-06-2020 10:48 AM)vinejo schreef:  
(21-06-2020 10:46 AM)Vinoco schreef:  
(21-06-2020 10:26 AM)wvd schreef:  
(21-06-2020 09:08 AM)Vinoco schreef:  
(20-06-2020 11:47 AM)Jean schreef:  Fleer, klein vraagje: was de wijn niet wat houterig? Ik heb ooit eens een Dame de Malescot geproefd (weet het jaar niet meer) en ik vond dat er wat overdreven veel hout in zat. Is dat bij de eerste wijn ook zo?

Ik vind dat een wijn wat hout kan hebben, maar ik heb niet te graag overdreven hout... (maar dat is persoonlijk natuurlijk).

Malescot is juist een huis met relatief weinig hout

Nochtans staat in het UGCB boekske van 2012 - 2013: "new barrels: 100%" wat uiteraard niet alles zegt over de perceptie van (nieuw) hout. Misschien is dat in recente jaren verminderd, maar ik ben te lui om beneden de recentste versie te gaan zoeken.

Dat zegt niets Werner. Iedere Bordeaux krijgt new barrels. Het gaat erom wat voor barrels en hoe lang.

Moet niet élke GCC op zijn minst 18 maanden barrel?

Ja, maar geen 100% zoals in het Parker tijdperk moest om te scoren en dan liefst zwaar getoast. Velen schakelen nu zelfs (deels) over op demi-muids, iets wat je zou weten moest je de nota's lezen... Cool

Ik had het enkel over de duur van de houtlagering, uiteraard weet ik dat men speelt met de leeftijd van de vaten.
Het sóort vaten is idd wel belangrijk (ik las ooit dat sommeliers de premiers kunnen herkennen aan de houtlagering) maar ongeacht welk soort hout men gebruikt kan ik me moeilijk voorstellen dat 18 maanden houtlagering bij het ruiken of proeven van een jonge GCC niet merkbaar is.
De mate waarin de vaten gebrand zijn (light, medium of heavy toasted) speelt ook wel een rol natuurlijk.
En dat is sedert de jaren 2000 wel enorm geminderd (veel minder getoaste wijnen)


RE: Malescot St. Exupéry - wvd - 21-06-2020 11:14 AM

(21-06-2020 11:02 AM)vinejo schreef:  
(21-06-2020 10:53 AM)wvd schreef:  
(21-06-2020 10:48 AM)vinejo schreef:  
(21-06-2020 10:46 AM)Vinoco schreef:  
(21-06-2020 10:26 AM)wvd schreef:  
(21-06-2020 09:08 AM)Vinoco schreef:  
(20-06-2020 11:47 AM)Jean schreef:  Fleer, klein vraagje: was de wijn niet wat houterig? Ik heb ooit eens een Dame de Malescot geproefd (weet het jaar niet meer) en ik vond dat er wat overdreven veel hout in zat. Is dat bij de eerste wijn ook zo?

Ik vind dat een wijn wat hout kan hebben, maar ik heb niet te graag overdreven hout... (maar dat is persoonlijk natuurlijk).

Malescot is juist een huis met relatief weinig hout

Nochtans staat in het UGCB boekske van 2012 - 2013: "new barrels: 100%" wat uiteraard niet alles zegt over de perceptie van (nieuw) hout. Misschien is dat in recente jaren verminderd, maar ik ben te lui om beneden de recentste versie te gaan zoeken.

Dat zegt niets Werner. Iedere Bordeaux krijgt new barrels. Het gaat erom wat voor barrels en hoe lang.

Moet niet élke GCC op zijn minst 18 maanden barrel?

Ja, maar geen 100% zoals in het Parker tijdperk moest om te scoren en dan liefst zwaar getoast. Velen schakelen nu zelfs (deels) over op demi-muids, iets wat je zou weten moest je de nota's lezen... Cool

Ik had het enkel over de duur van de houtlagering, uiteraard weet ik dat men speelt met de leeftijd van de vaten.
Het sóort vaten is idd wel belangrijk (ik las ooit dat sommeliers de premiers kunnen herkennen aan de houtlagering) maar ongeacht welk soort hout men gebruikt kan ik me moeilijk voorstellen dat 18 maanden houtlagering bij het ruiken of proeven van een jonge GCC niet merkbaar is.
De mate waarin de vaten gebrand zijn (light, medium of heavy toasted) speelt ook wel een rol natuurlijk.
En dat is sedert de jaren 2000 wel enorm geminderd (veel minder getoaste wijnen)

Ik denk niet dat er ook maar 1 regel is waar GCC's aan moeten voldoen, behalve wijngaard bezitten in de regio van hun AOP. En niet alle GCC rijpt 18 maand op vat. Malescot geeft bvb 12-14 maand op.


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 21-06-2020 11:19 AM

(21-06-2020 11:14 AM)wvd schreef:  Ik denk niet dat er ook maar 1 regel is waar GCC's aan moeten voldoen, behalve wijngaard bezitten in de regio van hun AOP. En niet alle GCC rijpt 18 maand op vat. Malescot geeft bvb 12-14 maand op.

Tiens, heb altijd gedacht dat 18 maand een minimum was, zoals in Bandol, de GCC van het Zuiden.
Misschien geldt het voor een bepaalde aop, zou anders niet weten waarom ik dit dacht...
John?


RE: Malescot St. Exupéry - Vinoco - 21-06-2020 11:28 AM

(21-06-2020 11:19 AM)vinejo schreef:  
(21-06-2020 11:14 AM)wvd schreef:  Ik denk niet dat er ook maar 1 regel is waar GCC's aan moeten voldoen, behalve wijngaard bezitten in de regio van hun AOP. En niet alle GCC rijpt 18 maand op vat. Malescot geeft bvb 12-14 maand op.

Tiens, heb altijd gedacht dat 18 maand een minimum was, zoals in Bandol, de GCC van het Zuiden.
Misschien geldt het voor een bepaalde aop, zou anders niet weten waarom ik dit dacht...
John?

Moet het antwoord schuldig blijven. Ben op de terugweg van Nahe (bezoek gebracht aan Emrich Schönleber en Shäfer Fröhlich) dus kan ook niets opzoeken.


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 28-06-2020 05:41 PM

De 2004 geopend rond de middag, toen al lekker maar precies wat...saai.

Een uur of twee later (éen glaasje eruit) toonde de wijn zich veel compexer. Heel knap aroma, met florale toetsen, wat leder en onderbos. In de mond heel lang en bijzónder aangenaam, fluwelig op de tong, hedonistisch. Met enkel in de afdronk wat lichte droogtrekking.

Wat kan Bordeaux mooi zijn. Maar het moment waarop je hem drinkt is van groot belang.

Op dronk.

En liefst met een goede vriend.


RE: Malescot St. Exupéry - Benz - 28-06-2020 09:08 PM

(28-06-2020 05:41 PM)vinejo schreef:  De 2004 geopend rond de middag, toen al lekker maar precies wat...saai.

Een uur of twee later (éen glaasje eruit) toonde de wijn zich veel compexer. Heel knap aroma, met florale toetsen, wat leder en onderbos. In de mond heel lang en bijzónder aangenaam, fluwelig op de tong, hedonistisch. Met enkel in de afdronk wat lichte droogtrekking.

Wat kan Bordeaux mooi zijn. Maar het moment waarop je hem drinkt is van groot belang.

Op dronk.

En liefst met een goede vriend.

Mooi, een echte oude top Bordeaux gedraagt zich werkelijk als een kameleon in het glas, ieder glas geeft steeds iets anders van aroma weer en dat soms enkele uren lang. Dan weet je soms pas echt wat een topwijn te bieden heeft en daar kan ik enorm van genieten! Wink


RE: Malescot St. Exupéry - Vinoco - 28-06-2020 09:13 PM

(28-06-2020 09:08 PM)Benz schreef:  Mooi, een echte oude top Bordeaux gedraagt zich werkelijk als een kameleon in het glas, ieder glas geeft steeds iets anders van aroma weer en dat soms enkele uren lang. Dan weet je soms pas echt wat een topwijn te bieden heeft en daar kan ik enorm van genieten! Wink


Je noemt deze 2004 toch geen oude Bordeaux? Zit net in zijn secundaire fase. Nog jong met fruit.


RE: Malescot St. Exupéry - Benz - 28-06-2020 09:51 PM

(28-06-2020 09:13 PM)Vinoco schreef:  
(28-06-2020 09:08 PM)Benz schreef:  Mooi, een echte oude top Bordeaux gedraagt zich werkelijk als een kameleon in het glas, ieder glas geeft steeds iets anders van aroma weer en dat soms enkele uren lang. Dan weet je soms pas echt wat een topwijn te bieden heeft en daar kan ik enorm van genieten! Wink


Je noemt deze 2004 toch geen oude Bordeaux? Zit net in zijn secundaire fase. Nog jong met fruit.

Neen is zeker geen oude wijn, maar had het hier over de echte oude Bordeaux wijnen. Wink


RE: Malescot St. Exupéry - Vinoco - 28-06-2020 10:18 PM

(28-06-2020 09:51 PM)Benz schreef:  
(28-06-2020 09:13 PM)Vinoco schreef:  
(28-06-2020 09:08 PM)Benz schreef:  Mooi, een echte oude top Bordeaux gedraagt zich werkelijk als een kameleon in het glas, ieder glas geeft steeds iets anders van aroma weer en dat soms enkele uren lang. Dan weet je soms pas echt wat een topwijn te bieden heeft en daar kan ik enorm van genieten! Wink


Je noemt deze 2004 toch geen oude Bordeaux? Zit net in zijn secundaire fase. Nog jong met fruit.

Neen is zeker geen oude wijn, maar had het hier over de echte oude Bordeaux wijnen. Wink

pak van mijn hart Wink


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 18-12-2020 11:34 PM

Deze namiddag onverwachts bezoek op ons terras, en dan is het moment om eens iets speciaals te openen.

Ik was al een tijdje benieuwd naar de Malescot 2015, ondermeer wegens de bijzonder lovende kritieken die deze wijn ontving.

Blind geschonken aan Vince, en die dacht even aan iets van Mitjaville. Ik had getwijfeld tussen deze wijn en een Roc de Cambes 2014, t was alsof hij mijn gedachten kon lezen.

Enfin, plots begon Vince rond te wandelen in de tuin met z’n Zaltoglas in de hand.
Hij wou zich ten volle concentreren op de wijn.
En dat deed ik ook.
De neus was al zeer mooi (duidelijke cassis, bijna Chileens aandoend maar met een zeer minerale en zelfs florale inslag) maar na de eerste slok moest ik mijn best doen om mijn enthousiasme te bedwingen (kwestie van de blindproever niet te beïnvloeden). Maar wat ik luidop dacht was het woord GLORIEUS.
Deze omschrijving heb ik nog nooit gebruikt naar mijn weten, maar dat was het eerste wat in me opkwam. Heel veel materie maar zo mooi verdeeld en geleidelijk gebracht, in laagjes, van aanzet tot middenstuk via verlenging naar finale en afdronk.
Niks te veel, niks te weinig.

Wel te weinig in het glas.

70% cabernet, 30 merlot.

94 van Neil Martin en dit vind ik bijna conservatief geschat.


RE: Malescot St. Exupéry - Benz - 18-12-2020 11:49 PM

(18-12-2020 11:34 PM)vinejo schreef:  Deze namiddag onverwachts bezoek op ons terras, en dan is het moment om eens iets speciaals te openen.

Ik was al een tijdje benieuwd naar de Malescot 2015, ondermeer wegens de bijzonder lovende kritieken die deze wijn ontving.

Blind geschonken aan Vince, en die dacht even aan iets van Mitjaville. Ik had getwijfeld tussen deze wijn en een Roc de Cambes 2014, t was alsof hij mijn gedachten kon lezen.

Enfin, plots begon Vince rond te wandelen in de tuin met z’n Zaltoglas in de hand.
Hij wou zich ten volle concentreren op de wijn.
En dat deed ik ook.
De neus was al zeer mooi (duidelijke cassis, bijna Chileens aandoend maar met een zeer minerale en zelfs florale inslag) maar na de eerste slok moest ik mijn best doen om mijn enthousiasme te bedwingen (kwestie van de blindproever niet te beïnvloeden). Maar wat ik luidop dacht was het woord GLORIEUS.
Deze omschrijving heb ik nog nooit gebruikt naar mijn weten, maar dat was het eerste wat in me opkwam. Heel veel materie maar zo mooi verdeeld en geleidelijk gebracht, in laagjes, van aanzet tot middenstuk via verlenging naar finale en afdronk.
Niks te veel, niks te weinig.

Wel te weinig in het glas.

70% cabernet, 30 merlot.

94 van Neil Martin en dit vind ik bijna conservatief geschat.

Schitterend. En dat kan ik best geloven want van Jeff Leve krijgt deze Malescot 2015 een mooie 96-97 score! Topwijn. Wink


RE: Malescot St. Exupéry - Vince - 19-12-2020 10:57 AM

het was een waar genoegen om deze 'glorieuze' wijn te mogen beoordelen. Het hout was niet dominant, perfect geïntegreerd. Ik dacht eerst aan een topper uit Chinon (Alliet) uit een rijp jaar (2016). Enkel die jongens krijgen de cabernet zo rijp dat er geen paprika in zit.
Het mondgevoel: digestief, rijp, floraal. En het belangrijkste van al: nog altijd de duidelijke signatuur van een Cool Climate wijn! Kortom, ik herkende de stijl van BDX er niet in! Voor een streek die met een stijlbreuk zich zal moeten heruitvinden: Malescot wijst het lichtend pad!


RE: Malescot St. Exupéry - Fre - 19-12-2020 12:28 PM

Heerlijk om lezen. Blijkbaar heb ik hier destijds een kist van gekocht. Future looks bright.


RE: Malescot St. Exupéry - Biff - 20-12-2020 09:57 AM

(18-12-2020 11:34 PM)vinejo schreef:  Deze namiddag onverwachts bezoek op ons terras, en dan is het moment om eens iets speciaals te openen.

Ik was al een tijdje benieuwd naar de Malescot 2015, ondermeer wegens de bijzonder lovende kritieken die deze wijn
Ik zou waarschijnlijk niet gedurft hebben, zo rond zn 5e jaar.
Nogal bezig met die sluitfase en zo, mss moet ik dat es wat minder doen, als ik meerdere flessen lggn heb, uiteraardWink
Gewoon kurk eruit en genieten maar...


RE: Malescot St. Exupéry - Dc - 15-02-2021 10:34 AM

Dit chateau is toch wel "hot" de laatste tijd.

Vorige week dronk ik de Malescot 2006
Was voorlopig mijn enige fles, maar heb een beetje 2019 in primeur besteld.

Bon, de wijn.
's Morgens open gedaan en kurk er terug op.
Dan dikke 3u voor consumptie kurk eraf en 2-tal uur voor consumptuie de karaf in.

Soms heb je zin om de neus, de mond, afdronk,... te beschrijven.
Maar soms denk je ook gewoon: wat een goede wijn was dat seg!

Ik zit hier met dat 2de Smile.
Dit was nu nog eens een glas wijn om U tegen te zeggen. Complexiteit, structuur, afdronk,.. alles was er gewoon.

Het is dan ook al even geen goedkoop glas wijn meer, maar potverdorie (sorry voor het vloeken Tongue) lekker spul

Rebuy? Yes! (2019 primeur 42 euro dacht ik. Stijg aub niet meer taz)

94-95p
Beste glas BDX sinds lang


RE: Malescot St. Exupéry - Fre - 15-02-2021 11:09 AM

Inderdaad, soms hoeft een wijn geen gedetailleerde betoog om het gevoel van de kwaliteit weer te geven.

Wat je voor een topwijn wenst te betalen, is natuurlijk iets persoonlijk. 42 EUR voor een topwijn die je zelf rond de 95 punten scoort, blijft nog aanvaardbaar, vind ik. Je drinkt dit ook niet iedere dag natuurlijk.


RE: Malescot St. Exupéry - Olivier - 15-02-2021 03:15 PM

(15-02-2021 10:34 AM)Dc schreef:  Dit chateau is toch wel "hot" de laatste tijd.

Vorige week dronk ik de Malescot 2006
Was voorlopig mijn enige fles, maar heb een beetje 2019 in primeur besteld.

Bon, de wijn.
's Morgens open gedaan en kurk er terug op.
Dan dikke 3u voor consumptie kurk eraf en 2-tal uur voor consumptuie de karaf in.

Soms heb je zin om de neus, de mond, afdronk,... te beschrijven.
Maar soms denk je ook gewoon: wat een goede wijn was dat seg!

Ik zit hier met dat 2de Smile.
Dit was nu nog eens een glas wijn om U tegen te zeggen. Complexiteit, structuur, afdronk,.. alles was er gewoon.

Het is dan ook al even geen goedkoop glas wijn meer, maar potverdorie (sorry voor het vloeken Tongue) lekker spul

Rebuy? Yes! (2019 primeur 42 euro dacht ik. Stijg aub niet meer taz)

94-95p
Beste glas BDX sinds lang

Mooi. 2006 begint dus in zijn drinking window te geraken!


RE: Malescot St. Exupéry - Sur la Table - 18-08-2021 06:52 PM

1998 geopend en helaas alweer leeg. De kleur is iets bruin maar voornamelijk nog mooi rood. Toch iets minder donker dan ik gewoon ben van Bordeaux.

Iets te laat geopend maar de geur is wel meteen al prettig met wat rood fruit (besjes), cederhout, lichte groene kruidigheid, wat leer en wat animaals. Later meer fruit, ook wat donkerder. Meer het bosfruit. Potloodslijpsel. Wel echt left bank Bordeaux en zeer prettig.

De smaak blijft in het begin wat achter qua intensiteit. Wel meteen het fruit maar vooral een stevige zuurgraad die domineert en nog wat tannine die wel prettig zijn en ook in deze wijn thuishoren. Uurtje later is dit helemaal goed gekomen met een mooie volfruitige smaak en heerlijke afdronk. De zuurgraad is er nog steeds maar nu als ondersteuning. Ja dit is nu GCC waardig. En dus voldoende elementen om nog jaren mee te kunnen. De hertentartaar kwam op tafel en met de heerlijke jus daarvan over opperdoezer rondes was dat een perfecte match met deze wijn. Het werd een mooie volle fruit gedomineerde wijn, en de neus met de extra tertiaire elementen maakte het weer een mooi geheel.

PS deze fles meegenomen naar mijn ouders omdat ik de hele dag foto’s van een vriend ontving die momenteel de linker oever verkent. Overmacht Wink


RE: Malescot St. Exupéry - Fre - 19-08-2021 08:56 AM

Mooie TN. Preparatie is bij zo'n wijnen inderdaad wel belangrijk. Voor mij 't moeilijkste aspect van onze hobby


RE: Malescot St. Exupéry - redacteur - 19-08-2021 09:04 AM

(18-08-2021 06:52 PM)Sur la Table schreef:  opperdoezer rondes

Nou... ik vermoed dat ik niet de enige ben die dit heeft gegoogeld? Smile

Mooie foto en TN!


RE: Malescot St. Exupéry - Fre - 19-08-2021 10:13 AM

(19-08-2021 09:04 AM)redacteur schreef:  
(18-08-2021 06:52 PM)Sur la Table schreef:  opperdoezer rondes

Nou... ik vermoed dat ik niet de enige ben die dit heeft gegoogeld? Smile

Mooie foto en TN!
Het klinkt beter dan 'patat' Smile


RE: Malescot St. Exupéry - Sur la Table - 19-08-2021 11:15 AM

(19-08-2021 10:13 AM)Fre schreef:  
(19-08-2021 09:04 AM)redacteur schreef:  
(18-08-2021 06:52 PM)Sur la Table schreef:  opperdoezer rondes

Nou... ik vermoed dat ik niet de enige ben die dit heeft gegoogeld? Smile

Mooie foto en TN!
Het klinkt beter dan 'patat' Smile

Dat zeker, en het is ook een erg smaakvol ras, en als enige met herkomst benaming volgens mij. Ik gebruik dat hier vaak als voorbeeld om het aop systeem uit te leggen tijdens proeverijen. Iedereen hier in de buurt kent de opperdoezer ronde wel.


RE: Malescot St. Exupéry - Sur la Table - 03-07-2023 06:40 AM

Nog eens een 1998 geopend van dit mooie chateau. 2 jaar na mijn vorige ervaring zie ik hier. Ook toonde deze wijn zich goed tijdens de oude Bordeaux avond waarvan ik hier ergens een verslagje heb geschreven.

Nu mocht hij weer solo optreden, en dat deed hij nog als een volwaardig artiest. Een ervaren entertainer die de avond maakte. Geweldig optreden. TN van 2 jaar terug lezend herken ik wel veel echter is het allemaal wat meer versmolten, iets meer geouderd. Maar, nog in perfecte conditie en wat een kracht! Ik durf te stellen, nu op zijn top. Daar blijft hij nog wel even. Nog lang niet uitgeblust.

Santé!


RE: Malescot St. Exupéry - vinejo - 04-07-2023 11:29 AM

(03-07-2023 06:40 AM)Sur la Table schreef:  Nog eens een 1998 geopend van dit mooie chateau. 2 jaar na mijn vorige ervaring zie ik hier. Ook toonde deze wijn zich goed tijdens de oude Bordeaux avond waarvan ik hier ergens een verslagje heb geschreven.

Nu mocht hij weer solo optreden, en dat deed hij nog als een volwaardig artiest. Een ervaren entertainer die de avond maakte. Geweldig optreden. TN van 2 jaar terug lezend herken ik wel veel echter is het allemaal wat meer versmolten, iets meer geouderd. Maar, nog in perfecte conditie en wat een kracht! Ik durf te stellen, nu op zijn top. Daar blijft hij nog wel even. Nog lang niet uitgeblust.

Santé!

Mooi, 98 op linkeroever wordt zwaar onderschat.
Ik dronk toevallig de 2011 van Malescot bij Baldrick dit weekend, die viel toch wat tegen. Geknoopt, wat hout, zwart fruit..maar weinig harmonie. Zal wel beteren maar een 2011 wordt nooit groot, da s wel duidelijk.


RE: Malescot St. Exupéry - jr02 - 23-01-2024 11:23 AM

Malescot St. Exupéry 2000 ...een dubbeltje op zijn kant als je CT mag volgen: Drink between: 2010 - 2024

Maar deze Malescot uit magnum trekt zich daar geen zier van aan, glorieus & gracieus siert deze dame de avond.
Sneeuw @Durbuy, knetterend haardvuur, mooie glazen, liefhebbende familie en een vader die gul zijn kelder leegt.
Rijp in de neus en rijp in de mond, tannines hebben er bijna allemaal plaats gemaakt voor ene fluweel zacht mondorgasme. Aards, potloopslijpsel, toffee & koffie, chocolade, gestoofde vijg...nijgt naar het zoete maar nog genoeg aciditeit om dit een topper van formaat te heten. Volumineus, wat ik dan misschien aan het jaar kan toewijzen en minder aan de wijn zelf. Dikke fles, dikke punten en dikke afsluiter van ons 'sneeuw'weekend. Dikke merci vader Heart

Oh efkes stoefen als het mag, in zijn kelder ligt grote broer te wachten: Malescot 3liter kusknipoog


RE: Malescot St. Exupéry - Sur la Table - 23-01-2024 11:33 AM

(23-01-2024 11:23 AM)jr02 schreef:  Malescot St. Exupéry 2000 ...een dubbeltje op zijn kant als je CT mag volgen: Drink between: 2010 - 2024

Maar deze Malescot uit magnum trekt zich daar geen zier van aan, glorieus & gracieus siert deze dame de avond.
Sneeuw @Durbuy, knetterend haardvuur, mooie glazen, liefhebbende familie en een vader die gul zijn kelder leegt.
Rijp in de neus en rijp in de mond, tannines hebben er bijna allemaal plaats gemaakt voor ene fluweel zacht mondorgasme. Aards, potloopslijpsel, toffee & koffie, chocolade, gestoofde vijg...nijgt naar het zoete maar nog genoeg aciditeit om dit een topper van formaat te heten. Volumineus, wat ik dan misschien aan het jaar kan toewijzen en minder aan de wijn zelf. Dikke fles, dikke punten en dikke afsluiter van ons 'sneeuw'weekend. Dikke merci vader Heart

respect wat een chateau!


RE: Malescot St. Exupéry - Biff - 23-01-2024 07:07 PM

(23-01-2024 11:23 AM)jr02 schreef:  Oh efkes stoefen als het mag, in zijn kelder ligt grote broer te wachten: Malescot 3liter kusknipoog

Je moe assan mo beln enneh Big Grin
(23-01-2024 11:23 AM)jr02 schreef:  Sneeuw @Durbuy, knetterend haardvuur, mooie glazen, liefhebbende familie en een vader die gul zijn kelder leegt.
Rijp in de neus en rijp in de mond, tannines hebben er bijna allemaal plaats gemaakt voor ene fluweel zacht mondorgasme. Aards, potloopslijpsel, toffee & koffie, chocolade, gestoofde vijg...nijgt naar het zoete maar nog genoeg aciditeit om dit een topper van formaat te heten. Volumineus, wat ik dan misschien aan het jaar kan toewijzen en minder aan de wijn zelf. Dikke fles, dikke punten en dikke afsluiter van ons 'sneeuw'weekend. Dikke merci vader Heart
Oja, beter wordt het inderdaad niet Heart


RE: Malescot St. Exupéry - Fre - 23-01-2024 07:46 PM

(23-01-2024 11:23 AM)jr02 schreef:  Malescot St. Exupéry 2000 ...een dubbeltje op zijn kant als je CT mag volgen: Drink between: 2010 - 2024

Maar deze Malescot uit magnum trekt zich daar geen zier van aan, glorieus & gracieus siert deze dame de avond.
Sneeuw @Durbuy, knetterend haardvuur, mooie glazen, liefhebbende familie en een vader die gul zijn kelder leegt.
Rijp in de neus en rijp in de mond, tannines hebben er bijna allemaal plaats gemaakt voor ene fluweel zacht mondorgasme. Aards, potloopslijpsel, toffee & koffie, chocolade, gestoofde vijg...nijgt naar het zoete maar nog genoeg aciditeit om dit een topper van formaat te heten. Volumineus, wat ik dan misschien aan het jaar kan toewijzen en minder aan de wijn zelf. Dikke fles, dikke punten en dikke afsluiter van ons 'sneeuw'weekend. Dikke merci vader Heart

Oh efkes stoefen als het mag, in zijn kelder ligt grote broer te wachten: Malescot 3liter kusknipoog
Fantastische note! En nogmaals het bewijs dat de ervaring van een wijn ook vasthangt met de context Heart