wijnliefhebbers
Gillis - Gent - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante eet-drinkadressen (/forum-31.html)
+--- Forum: België (/forum-36.html)
+--- Discussie: Gillis - Gent (/thread-7884.html)

Gillis - Gent - ElFrikandel - 13-12-2024 08:51 AM

Begin volgend jaar wordt de broer 50 en vermits hij een carnivoor is en in Gent woont wil hij dat gaan vieren bij Gillis (wel elk zijn deel te betalen Wink ) :
https://www.gillisgent.be/

Geen idee of ze wines-by-the glass bieden, maar ze hebben een online wijnkaart (bonuspunten !):
https://www.gillisgent.be/wp-content/uploads/2024/03/GILLIS-GENT_WINELIST.pdf

Ben al eens gaan snuisteren, stevige prijzen wel en dito marges, mijn gedacht...
Moesten er (betaalbare) tips zijn voor bij een lekker stuk vlees, laat maar komen !

Achteraf dan een post met wat het geworden is en of het de moeite was.

RE: Gillis - Gent - Dave - 13-12-2024 09:23 AM

(13-12-2024 08:51 AM)ElFrikandel schreef:  Begin volgend jaar wordt de broer 50 en vermits hij een carnivoor is en in Gent woont wil hij dat gaan vieren bij Gillis (wel elk zijn deel te betalen Wink ) :

Geen idee of ze wines-by-the glass bieden, maar ze hebben een online wijnkaart (bonuspunten !):

Ben al eens gaan snuisteren, stevige prijzen wel en dito marges, mijn gedacht...
Moesten er (betaalbare) tips zijn voor bij een lekker stuk vlees, laat maar komen !

Pffff, stevige prijzen inderdaad Confused

Moest ik daar iets uit kiezen zou ik misschien voor de Quinta do Crasto gaan aan 55€, of misschien een Rosso di Montalcino van Ragnaie, hoewel dat toch ook al stevig doorgeteld is aan 92€.

RE: Gillis - Gent - vinejo - 13-12-2024 10:00 AM

(13-12-2024 09:23 AM)Dave schreef:  
(13-12-2024 08:51 AM)ElFrikandel schreef:  Begin volgend jaar wordt de broer 50 en vermits hij een carnivoor is en in Gent woont wil hij dat gaan vieren bij Gillis (wel elk zijn deel te betalen Wink ) :

Moest ik daar iets uit kiezen zou ik misschien voor de Quinta do Crasto gaan aan 55€, of misschien een Rosso di Montalcino van Ragnaie, hoewel dat toch ook al stevig doorgeteld is aan 92€.

Grand Chaillots 2020 van Liger Belair aan 75 euro vind ik nog te doen.
Is top qua basis cuvee. Lijkt me ook wel sterk genoeg voor bij een lekker stukje vlees.
Maar absoluut koopje is de Brane Cantenac 2016 aan 87 euro. Dat is gewoonweg de winkelprijs…voor een absolute topwijn.

RE: Gillis - Gent - Sur la Table - 13-12-2024 10:03 AM

Man man man wat een prijzen zeg. Als ze al die flessen voor deze prijzen weten te slijten komt het wel goed daar met de financiën Smile

Wat opvalt in rood:

Brane Cantenac 2016 - lijkt redelijk geprijsd? 2016 is bijna altijd goed, maar kan nog jong zijn uiteraard.

Anders zou ik mijn heil in de Rhône zoeken. Crozes Hermitage 2019 of Vacqueyras 2019. 2019 was in noord en zuid rhone goed en vaak snel genietbaar. En zonder meer lekker bij carnivoor maaltijden. Veilige keuze imo.

Enjoy!

RE: Gillis - Gent - jr02 - 13-12-2024 10:18 AM

(13-12-2024 10:00 AM)vinejo schreef:  
(13-12-2024 09:23 AM)Dave schreef:  

Grand Chaillots 2020 van Liger Belair aan 75 euro vind ik nog te doen.
Is top qua basis cuvee. Lijkt me ook wel sterk genoeg voor bij een lekker stukje vlees.
Maar absoluut koopje is de Brane Cantenac 2016 aan 87 euro. Dat is gewoonweg de winkelprijs…voor een absolute topwijn.

Smile ik zou hier ook voor de Brane gaan, al heb ik een stil vermoeden dat het hier over een halfje kan gaan. Is bijzonder laag van prijs in vergelijking met de rest Gek?

Wat me ook opvalt is dat de champagne duurder en duurder aan het worden is. Neem maar eens een coupke als apero. Variëren soms tussen 18-24€/glas. Om nog maar te zwijgen van de flesprijzen.
Ik zie reeds veel tafeltjes rond mij een biertje kiezen voor hun apero.

RE: Gillis - Gent - Thomas - 13-12-2024 10:46 AM

Riecine 21 lijkt me ook wel de moeite, als je vrede kunt nemen met de standaard Belgische winstmarge...

RE: Gillis - Gent - Jef - 13-12-2024 11:04 AM

De Beaujolais en Brane Cantenac 2016.

RE: Gillis - Gent - shiraz - 13-12-2024 11:27 AM

Beter de bierkaart eens vragen cheers

RE: Gillis - Gent - wvd - 13-12-2024 01:36 PM

Sommige wijnen lijken me voor een Belgisch restaurant redelijk goed geprijsd.
Ik vond deze 10 jaar oude Morey:
MOREY-SAINT-DENIS 1ER CRU “LES BLANCHARDS” - DOMAINE DUBLÈRE 2014 € 137,80
Dat domein is intussen ter ziele, maar ik heb daar mooie wijnen van geproefd en 2014 zou perfect moeten zijn nu.

Brane-Cantenac 2016 aan 87€.... Weet je, dat geloof ik niet. Ik vrees dat je Brio de Brane zal krijgen, maar als het echt de grote wijn is, geen seconde twijfelen, dit is ZEER grote wijn en bij de top in Bordeaux. OK, wellicht nog wat jong, maar zal wel lukken mits decanteren en aan tafel.
Een andere mogelijkheid in Bordeaux:
CHÂTEAU LA MARZELLE - GRAND CRU CLASSÉ 2016 € 130,00
Zeer elegante Saintem, wellicht beter op dronk dan de Brane.
In de betere prijzen lijkt
PAGOS DE MATANEGRA “CRIANZA” - PAGOS DE MATANEGRA 2016 € 60,00
Deze lijkt me een ferme aanrader voor carnivoren! Een Ribera del Duero waar we ooit nog mee werkten, erg mooie wijnen, "zoeter en zachter" dan Bx, zal zeker meer fans hebben. Domein in biodynamie trouwens, hooggelegen wijngaarden.
Dit zal ook super zijn:
GRANATO - FORADORI 2011 € 141,60
Net als
VALTELLINA SUPERIORE “RISERVA CARTERIA” - SANDRO FAY 2014 € 99,50
ROSSO DI MONTALCINO - BIONDI SANTI 2018 € 150,00 (zeer elegante wijnen!)
BRUNELLO DI MONTALCINO - SAN POLINO 2016 € 126,00 steviger, vond die erg mooi.
Deze komt enkel in magnum op de markt, maar speciaal voor restaurants bottelen ze een kleine hoeveelheid in 75cl, dus unieke kans om deze druif (een kruising van Cabernet-Franc en Merlot) eens te proeven:
IL CARNASCIALE - PODERE IL CARNASCIALE 2015 € 165,00

RE: Gillis - Gent - Dave - 13-12-2024 02:35 PM

(13-12-2024 10:03 AM)Sur la Table schreef:  Man man man wat een prijzen zeg. Als ze al die flessen voor deze prijzen weten te slijten komt het wel goed daar met de financiën Smile

Wat opvalt in rood:

Brane Cantenac 2016 - lijkt redelijk geprijsd? 2016 is bijna altijd goed, maar kan nog jong zijn uiteraard.

Anders zou ik mijn heil in de Rhône zoeken. Crozes Hermitage 2019 of Vacqueyras 2019. 2019 was in noord en zuid rhone goed en vaak snel genietbaar. En zonder meer lekker bij carnivoor maaltijden. Veilige keuze imo.

Enjoy!

Ik was ook eerst in de Rhone aan 't kijken, maar ik kende de domeinen niet echt.

RE: Gillis - Gent - wvd - 13-12-2024 05:57 PM

(13-12-2024 02:35 PM)Dave schreef:  
(13-12-2024 10:03 AM)Sur la Table schreef:  Man man man wat een prijzen zeg. Als ze al die flessen voor deze prijzen weten te slijten komt het wel goed daar met de financiën Smile

Wat opvalt in rood:

Enjoy!

Ik was ook eerst in de Rhone aan 't kijken, maar ik kende de domeinen niet echt.

Echt? Beaucastel / Perrin? Dat kent toch elke Rhône-liefhebber...? En Usseglio is ook niet onbekend.
De wijnen die Mounir Saouma samen met zijn vrouw Rotem maakt in de Rhône ken ik (nog) niet, maar op basis van wat hij in Bourgogne liet zien, kan dat alleen maar top zijn volgens mij.

Ik zie daar verder nog veel leuks staan.... Slurp

RE: Gillis - Gent - Dave - 13-12-2024 11:33 PM

(13-12-2024 05:57 PM)wvd schreef:  

Wat opvalt in rood:

Enjoy!

Echt? Beaucastel / Perrin? Dat kent toch elke Rhône-liefhebber...? En Usseglio is ook niet onbekend.
De wijnen die Mounir Saouma samen met zijn vrouw Rotem maakt in de Rhône ken ik (nog) niet, maar op basis van wat hij in Bourgogne liet zien, kan dat alleen maar top zijn volgens mij.

OK, ik snap je verwarring...

Ik had moeten zeggen 'in de Rhone én onder de 100€/fles...'

Maar bon, jij lijkt het volledig normaal te vinden dat je minstens in de 3-dubbele cijfers moet gaan om überhaupt iets fatsoenlijks in het glas te krijgen. Daar ben ik het dus niet mee eens...

Uiteraard ken ik Beaucastel, maar heb het nooit gedronken. Van die Perrin-wijnen heb ik er wél een aantal gedronken, maar dat vond ik maar platte boel. Dus neen, tussen die 4 of 5 Rhone-wijnen onder de 100€ vond ik niet meteen iets wat ik zou aanbevelen.

Het lijkt er voor mij gewoon erg op dat ze op die wijnkaart vooral grote namen willen hebben (waar je stevig voor moet dokken) en niet zozeer interessante, fatsoenlijk geprijsde wijnen.

Maar 't zal aan mij liggen, zeker...

RE: Gillis - Gent - wvd - 14-12-2024 12:26 AM

(13-12-2024 11:33 PM)Dave schreef:  
(13-12-2024 05:57 PM)wvd schreef:  

Wat opvalt in rood:

Enjoy!

OK, ik snap je verwarring...

Ik had moeten zeggen 'in de Rhone én onder de 100€/fles...'

Maar bon, jij lijkt het volledig normaal te vinden dat je minstens in de 3-dubbele cijfers moet gaan om überhaupt iets fatsoenlijks in het glas te krijgen. Daar ben ik het dus niet mee eens...

Uiteraard ken ik Beaucastel, maar heb het nooit gedronken. Van die Perrin-wijnen heb ik er wél een aantal gedronken, maar dat vond ik maar platte boel. Dus neen, tussen die 4 of 5 Rhone-wijnen onder de 100€ vond ik niet meteen iets wat ik zou aanbevelen.

Het lijkt er voor mij gewoon erg op dat ze op die wijnkaart vooral grote namen willen hebben (waar je stevig voor moet dokken) en niet zozeer interessante, fatsoenlijk geprijsde wijnen.

Maar 't zal aan mij liggen, zeker...

Onder de 100€ staan er inderdaad niet zo heel veel interessante wijnen op, daar heb je helemaal gelijk in. De kaart staat vol met "namen", dat is ook waar. Ik kies zelf ook niet zo vlug voor wijnen van meer dan 100€. Maar ik zag er voor net iets meer wel wat op staan dat de in de verleiding zou brengen..
Mijn grote tip, ik schreef het al hierboven, is de Pagos de Matanegra crianza aan €60. Die gaat jullie zeker bevallen. Zelf zou ik meer naar de Valtellina's van Fay 'eigen, maar dat wordt inderdaad al redelijk prijzig. Ook de Chianti van Castellare lijkt le een goede tip. Die is wellicht iets meer open dan de Riecine.

RE: Gillis - Gent - Olivier - 14-12-2024 12:36 PM

Citaat: Mijn grote tip, ik schreef het al hierboven, is de Pagos de Matanegra crianza aan €60. Die gaat jullie zeker bevallen. Zelf zou ik meer naar de Valtellina's van Fay 'eigen, maar dat wordt inderdaad al redelijk prijzig. Ook de Chianti van Castellare lijkt le een goede tip. Die is wellicht iets meer open dan de Riecine

Hoezeer ik ook fan ben van Sandro Fay, ik zou niet meteen naar hun wijnen grijpen bij een steak, maar dat is persoonlijke voorkeur waarschijnlijk.

De gewone Chianti van Castellare is niet slecht, maar een tikkeltje licht voor bij steak, denk ik opnieuw. Dan zou ik eerder naar Il Poggiale grijpen van Castellare. Maar die kost ook al weer een stuk meer…

Trouwens 100% eens met Dave. Deze wijnlijst komt wat stoeferig over, zo van kijk eens wat wij allemaal op de kaart hebben. OK als ze een deel zulke wijnen willen geven, maar dan toch ten minste ook een deel budgetvriendelijkere wijnen. Ik denk dat er in de hele catalogus 2 flessen onder de 50€ staan? En dan klaagt de horeca dat ze het moeilijk hebben…

RE: Gillis - Gent - wvd - 14-12-2024 01:09 PM

(14-12-2024 12:36 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Mijn grote tip, ik schreef het al hierboven, is de Pagos de Matanegra crianza aan €60. Die gaat jullie zeker bevallen. Zelf zou ik meer naar de Valtellina's van Fay 'eigen, maar dat wordt inderdaad al redelijk prijzig. Ook de Chianti van Castellare lijkt le een goede tip. Die is wellicht iets meer open dan de Riecine

Hoezeer ik ook fan ben van Sandro Fay, ik zou niet meteen naar hun wijnen grijpen bij een steak, maar dat is persoonlijke voorkeur waarschijnlijk.

De gewone Chianti van Castellare is niet slecht, maar een tikkeltje licht voor bij steak, denk ik opnieuw. Dan zou ik eerder naar Il Poggiale grijpen van Castellare. Maar die kost ook al weer een stuk meer…

Trouwens 100% eens met Dave. Deze wijnlijst komt wat stoeferig over, zo van kijk eens wat wij allemaal op de kaart hebben. OK als ze een deel zulke wijnen willen geven, maar dan toch ten minste ook een deel budgetvriendelijkere wijnen. Ik denk dat er in de hele catalogus 2 flessen onder de 50€ staan? En dan klaagt de horeca dat ze het moeilijk hebben…

Ah, het wordt dus puur steak... daar gaat die Ribera echt van genieten.... en jij ook! Cool
@Olivier Castellare is inderdaad een redelijk fijne Chianti, maar het is wel 2022, dus dat gaat mijns inziens zeer goed lukken bij rood vlees.
Het is inderdaad een lijst met top-referenties en ik denk dat ze daar wel het cliënteel voor zullen hebben. Ik heb dat nog gezien in resto's, dat de wijn duurder is dan wat op het bord komt. Zo'n lange lijst, daar moet toch van genomen worden, anders heeft dat inderdaad geen zin. Maar ik ben het verder wel eens met je, ik zou ook nooit grijpen naar zo'n dure wijnen. Die drink ik dan liever thuis, aan de helft of minder...