wijnliefhebbers
Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Languedoc/Roussillon (/forum-10.html)
+--- Discussie: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault (/thread-938.html)


Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 06-02-2011 01:38 PM

Eventjes een PN en een kritische bedenking bij dit mythische domein uit de Languedoc:

Mas Daumas Gassac, Blanc 2008

"25% Viognier – 25% Chardonnay – 25% Petit Manseng – 15% Chenin Blanc et 10% d’une collection de cépages dont le Courbu du Béarn, la petite Arvine du Valais, le Rhole de Provence, la Marsanne du Rhône et dix autres grandissimes variétés Européennes"

Zeer lichtgele kleur, niet viskeus. In de neus komt voor mij de Viognier er vooral uit, niet zozeer de Chardonnay. Fraîcheur reeds herkenbaar in de neus, floraal, peer, ananas, perzik. Lichte honingtoets die ik niet terug vind in de mond. Zeker niet explosief in de neus . In de mond terug vooral geel fruit, lichtvoetig, niet vettig, voldoende zuren in de afdronk die echter niet lang kan genoemd worden. Matig in zuren. Terug vooral frisheid. Conclusie lichtvoetige wijn zonder veel bewaarkracht maar elegant. Als aperitief zeer geslaagd. Beetje excentriek wel. 87/100. P/Q echter fubar.


Mas Daumas Gassac, Rouge 2006

"80% de Cabernet Sauvignon associés à une collection de 10 cépages différents".

Violetrode kleur, nog niet egaal. Inderdaad typische CS kenmerken van sigarenkistje, zwart fruit, puntje kers in de neus. Gevinifieerd als een Médoc, wat hout. In de mond wat ontbrekend fruit, hoog in zuren en nog duidelijke tannines (wat wrang). Fruit nog niet geïntegreerd, wijn in evolutie, kan nog enkele jaren verder. Zeker groot bewaarpotentieel. CS in Languedoc is eigenzinnig ! P/Q fubar.


Met dank aan Mrs. voor het tot stand komen van deze TN's, altijd goeie toetsing aan een vrouweneus !Heart


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - gxm - 06-02-2011 06:07 PM

Heb die vroeger ook nog gekocht en altijd gedacht dit moet bewaren en wordt dan goed. Echter nooit iets geworden. 6 flessen 1990 staan met stip in mijn top van miskopen allertijden.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 06-02-2011 06:12 PM

De witte gaan volgens mij helemaal niet bewaren, de rode daarentegen wel, maar of er iets meer uitkomt, is te betwijfelen. Eigenaardig toch dat dit domein deux étoiles krijgt in de groene bijbel "Meilleurs Vins". De witte is voor mij een lichte "plezierwijn", de rode kan je beter vergeten, ben dan ook blij dat ik er niet meer heb gekocht. Toch wou ik al jaren de wijnen van dit domein eens beter leren kennen en ik moet zeggen, make your conclusions ! Voor mij is dit meer een "cult"domein. Vandaar gxm, blij met je reactie. Welkom trouwens. Kun je eens een TN van een 1990 hier posten ? Het is mij niet duidelijk of je het nu over rode of witte hebt ? Graag wat verduidelijking ! Het moge duidelijk zijn dat ik respectvol gebleven ben tgo. de wijnen van dit domein in mijn TN's, daarom ook deze eerlijke voetnoot...


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - gxm - 06-02-2011 10:35 PM

Sorry, de rode.

Tasting notes wordt lastig, want meer dan 5 jaar geleden dat de laatste open gegaan is.
Wat ik me herinner is dat dit steeds een compacte, gesloten indruk had iets wat zelfs met velen uren in een karaf niet veranderde. Deed me absoluut niet denken aan languedoc maar aan een soort downscaled hardere bordeaux met enkel structuur maar zonder inhoud. Precies de ruwbouw van een wijn waar ze vergeten waren het fruit aan toe te voegen. Verwonderlijk dat dit inderdaad blijvend goede kritiek krijgt. Het kan toch niet zijn omdat ze iedere journalist een kistje in de koffer plaatsen voor het buitenrijden ...


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - vinejo - 06-02-2011 10:39 PM

Ooit één maal de rode gedronken en mijn impressies zijn hierboven heel mooi beschreven door Doc en gxm.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - don quichotte - 06-02-2011 11:28 PM

Ik ben de volgende die staat aan te schuiven in de rij.
Heb er in de jaren tachtig eens een paar flesjes rood van gekocht met als resultaat: niet meer kopen.
Deze wijn was toen al veel te duur voor wat hij in het glas kon bieden.
In mijn archief vond ik enkel het etiket terug en moet het jaartal schuldig blijven want het staat er niet op.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 06-02-2011 11:28 PM

@gxm, het fruit mankeert inderdaad, en zelfs de stuctuur kan volgens mij veel beter ! Onrijpe tannines en hoog in zuren...
@Don, wit ook geprobeerd ?


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - vinejo - 06-02-2011 11:44 PM

(06-02-2011 11:28 PM)dr_magooo schreef:  en zelfs de stuctuur kan volgens mij veel beter !

Ja idd, stRuctuur bvb ! Big Grin


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 06-02-2011 11:46 PM

thumb


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - don quichotte - 07-02-2011 12:03 AM

(06-02-2011 11:28 PM)dr_magooo schreef:  @gxm, het fruit mankeert inderdaad, en zelfs de stuctuur kan volgens mij veel beter ! Onrijpe tannines en hoog in zuren...
@Don, wit ook geprobeerd ?

Wit heb ik nooit gedronken.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 15-09-2011 11:31 PM

Ik dacht van ik trek er toch opnieuw één open, en probeer het eens. Blijkbaar heeft deze fles op korte tijd toch een mooie evolutie doorgemaakt. Rokerige mineraliteit met florale toetsen, het fruit is prominent aanwezig, de fijnzinnige structuur wordt hier door heel fijne zuurtjes gedragen in een spits kruidig einde van fluwelige tannines. Op de herkansing zeer dik geslaagd !


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 17-09-2011 11:42 AM

Wit 2008

De witte heeft ook mogen herkansen, doet mij wat denken aan de Soula vanwege de blend. De floraliteit van de Chenin met het bittertje, de boterigheid van de Chardonnay en volgens mijn madame de fruitigheid van de Manseng. Doet "bio" aan. Ik lees nochtans nergens dat hij bio gemaakt is. Puur sap, geen geweldige structuur maar toch echt lekker ! Blijkbaar is dit een wijn voor de fans. Ik moet toch een bochtje nemen tav m'n eerste posts. Wink


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - vinejo - 17-09-2011 12:12 PM

(17-09-2011 11:42 AM)dr_magooo schreef:  Ik moet toch een bochtje nemen tav m'n eerste posts. Wink

Op de foto zien we Doc, net voor hij zijn bolide instapt om zijn bochtje te nemen.

[Afbeelding: doctor.jpg]


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 17-09-2011 12:18 PM

'k Ga m'n avatar veranderen in Dr. Bean ! applaus


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 03-03-2012 12:40 AM

Wit 2008

Het bochtje wordt een U-turn ! Complex, vol, boterig, rijpe gele perziken. Florale aroma's, honing, diepgang en lengte...toch schoon zu ! Nu weet ik waar die hoge scores vandaan komen. Wat tijd geven aan deze flesjes !

[Afbeelding: Argus-U-Turn-In-Homework-Poster-N15427_XL.jpg]


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - vinejo - 03-03-2012 01:04 PM

Alweer een bewijs dus dat we nooit een wijn mogen beoordelen op één fles... Dat verschil kan naar mijn aanvoelen namelijk niet enkel te wijten zijn aan evolutie - was waarschijnlijk gewoon een minder flesje vorig jaar?


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - vinejo - 18-06-2012 06:02 PM

(06-02-2011 01:38 PM)dr_magooo schreef:  Eventjes een PN en een kritische bedenking bij dit mythische domein uit de Languedoc:

Mas Daumas Gassac, Blanc 2008

"25% Viognier – 25% Chardonnay – 25% Petit Manseng – 15% Chenin Blanc et 10% d’une collection de cépages dont le Courbu du Béarn, la petite Arvine du Valais, le Rhole de Provence, la Marsanne du Rhône et dix autres grandissimes variétés Européennes"

Zeer lichtgele kleur, niet viskeus. In de neus komt voor mij de Viognier er vooral uit, niet zozeer de Chardonnay. Fraîcheur reeds herkenbaar in de neus, floraal, peer, ananas, perzik. Lichte honingtoets die ik niet terug vind in de mond. Zeker niet explosief in de neus . In de mond terug vooral geel fruit, lichtvoetig, niet vettig, voldoende zuren in de afdronk die echter niet lang kan genoemd worden. Matig in zuren. Terug vooral frisheid. Conclusie lichtvoetige wijn zonder veel bewaarkracht maar elegant. Als aperitief zeer geslaagd. Beetje excentriek wel. 87/100. P/Q echter fubar.

Zondag deze wijn blind gedronken en zowat identieke bevindingen geopperd dan deze van Doc. In een verder bericht schrijft ie zelfs dat ie 'bio' leek, wel, dat was dus ook al mijn eerste vraag...
Besluit: Wit van deze 'cult'wijn is best wel lekker maar niks meer.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 28-07-2012 04:29 PM

Rosé Frizant de Daumas Gassac - vin mousseux

90% CS+ 10% Petit Manseng, eerste gisting in gesloten tanks (3-4 mdn). Manuele pluk.
Fris, licht sprankelend, vegetale toets in de neus, aardbeien, frambozen. Plezier schuimwijn met laag alcoholgehalte 11 %.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Venne - 13-10-2012 10:33 PM

De Witte 2003
Content dat ik dit laatste flesje nog wat laten liggen heb!
Schone oudering, de viognier en manseng hebben schitterend werk gedaan, geen spoor van de chardo.
Wit bloemig met wat honing. Het geweldige is dat hij zoet aankomt en dan supperdroog weggaat. Zeker een maaltijdwijn, ging perfect bij de roodbaars en paprikasaus!
Zo fris voor ne zuidelijke 03... is toch niet alleen cult zonne
als ge dan toch cult wilt http://www.youtube.com/watch?v=lAdRCUsqg-U


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 14-10-2012 12:03 AM

(13-10-2012 10:33 PM)Venne schreef:  De Witte 2003
Content dat ik dit laatste flesje nog wat laten liggen heb!
Schone oudering, de viognier en manseng hebben schitterend werk gedaan, geen spoor van de chardo.
Wit bloemig met wat honing. Het geweldige is dat hij zoet aankomt en dan supperdroog weggaat. Zeker een maaltijdwijn, ging perfect bij de roodbaars en paprikasaus!
Zo fris voor ne zuidelijke 03... is toch niet alleen cult zonne
als ge dan toch cult wilt http://www.youtube.com/watch?v=lAdRCUsqg-U

Aanvankelijk was ik toch wat ontgoocheld in dit domein. Maar, ...de rode was na een tijdje toch een lekker beestje, hmm de witte ging toch de mist in zu bij Bert, stond wel langs de Soula. Heerlijke tijden Slurp


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Venne - 14-10-2012 12:18 AM

welk jaartal?


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - de populist - 14-10-2012 08:53 AM

Ben voor het eerst in de wijngang Mas Daumas Gassac van het forum verzeild geraakt. Wel, ik dronk de rode tijdens de opleiding blind (jaargang weet ik niet meer, een jongere), bijna iedereen uit de klas dacht dat dit een problematische wijn was, hard, weinig fruit, ik vond er helemaal niets aan en vond het uiterst vreemd dat de lesgever die wijn bleef verdedigen (die had het etiket gezien natuurlijk). Zou inderdaad interessant zijn om uit te zoeken hoe het mogelijk is dat zoiets zo beroemd wordt en men er zoveel geld aan uitgeeft.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Kris - 14-10-2012 10:04 AM

How jongens, zo slecht is em ook nie hé. Misschien lichtjes overpriced maar dat is voor veel (cult)wijnen het geval. Dronk in rood 2004 en 2003 en 1maal wit (jaartal?). 2004 was schitterend en fris, 2003 minder maar toch dik ok. De witte was wel complex en subtiel, zoals venne zegt, lichtjes zoete aanzet die droog eindigt.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 14-10-2012 10:42 AM

(14-10-2012 12:18 AM)Venne schreef:  welk jaartal?

2008 wit 2006 rood


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Franzo - 24-04-2013 11:36 PM

2005 in rood, voor mij dan weer zowat het slechtste dat ik p/q ooit kocht. Doet denken aan een stoffige zolder, ook nog wa koffie en iets gerookt. In de mond een frisse aanzet, maar een heel mager middenstuk zonder veel fruit. Harde korte afdronk. Op dag twee wat meer florale aroma's, maar de tannines nemen de bovenhand en een derde van de fles is uiteindelijk in de pompsteen beland. Jammer genoeg nie mijn enige fles. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Kan inderdaad niet enkel 'cult' zijn, maar deze fles had echt weinig te bieden. Op de achterkant van de fles staat het volgende; 'Ce grand vin puissant, complexe, original, peut se boire en fruit de 3 à 5 ans, en maturité de 10 à 15 ans, en majesté de 15 à 25 ans'. Laten liggen zeker?


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 25-04-2013 12:05 AM

(24-04-2013 11:36 PM)Franzo schreef:  2005 in rood, voor mij dan weer zowat het slechtste dat ik p/q ooit kocht. Doet denken aan een stoffige zolder, ook nog wa koffie en iets gerookt. In de mond een frisse aanzet, maar een heel mager middenstuk zonder veel fruit. Harde korte afdronk. Op dag twee wat meer florale aroma's, maar de tannines nemen de bovenhand en een derde van de fles is uiteindelijk in de pompsteen beland. Jammer genoeg nie mijn enige fles. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Kan inderdaad niet enkel 'cult' zijn, maar deze fles had echt weinig te bieden. Op de achterkant van de fles staat het volgende; 'Ce grand vin puissant, complexe, original, peut se boire en fruit de 3 à 5 ans, en maturité de 10 à 15 ans, en majesté de 15 à 25 ans'. Laten liggen zeker?

Zoals je hierboven kunt lezen, stel ik me ook vragen bij dit "cult"-domein, Franzo, terecht ? ... staat in elk geval niet meer op m'n kooplijstje ...de witte is misschien toch wat meer een aanraderke. Maar zet die wijn dan naast een Soula bvb, ooit gedaan bij Bert, dan is de beslissing snel gevallen. Zie hier.

http://www.vinejo.freebb.be/thread-1935.html?highlight=roborst


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Kris - 15-07-2013 11:14 PM

2004, knappe cabernetneus met groen potlood, paprika en tomatjes. In de mond voel je materie maar blijf het wat wachten op meer. Dit was ook zo voor de trevallon 2003 vorige week.
Cabernets uit het zuiden geven regelmatig tomatjes in de neus. Ik vind da wel lekker zolang je niet het gevoel krijgt da ge aan een bus Zeisner ligt te sniffelen.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 24-07-2013 12:17 AM

Voorbije weekend nog eens de witte 2008 opengetrokken. Wat florale toetsen, anijs, vol maar toch met voldoende friste. Gedronken bij linguine met kalamete, ansjovis, tonijn (excuus), kerstomaat en chilivlokken en persil. Matchte redelijk goed zelfs. We herinnerden ons de vergelijkende degustatie met een witte Soula (bij Bert). De laatste wijn was behoorlijk superieur, veel complexer...


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - vinejo - 24-07-2013 12:19 AM

(24-07-2013 12:17 AM)doc schreef:  Voorbije weekend nog eens de witte 2008 opengetrokken. Wat florale toetsen, anijs, vol maar toch met voldoende friste. Gedronken bij linguine met kalamete, ansjovis, tonijn (excuus), kerstomaat en chilivlokken en persil. Matchte redelijk goed zelfs. We herinnerden ons de vergelijkende degustatie met een witte Soula (bij Bert). De laatste wijn was behoorlijk superieur, veel complexer...

Persil watte


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 24-07-2013 12:23 AM

(24-07-2013 12:19 AM)vinejo schreef:  
(24-07-2013 12:17 AM)doc schreef:  Voorbije weekend nog eens de witte 2008 opengetrokken. Wat florale toetsen, anijs, vol maar toch met voldoende friste. Gedronken bij linguine met kalamete, ansjovis, tonijn (excuus), kerstomaat en chilivlokken en persil. Matchte redelijk goed zelfs. We herinnerden ons de vergelijkende degustatie met een witte Soula (bij Bert). De laatste wijn was behoorlijk superieur, veel complexer...

Persil watte

Voor het schuimende karakter Smile


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Jeroen - 03-09-2013 12:33 PM

Afgelopen weekend de 2002 opengetrokken.
Hoewel op de achterkant stond dat deze gemakkelijk bewaard tot 15jaar na oogstdatum moet ik bekennen dat dit voor deze fles zeker niet het geval was. De wijn was al flink op zijn retour. Als ik punten moet geven 84


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - vinejo - 03-09-2013 01:46 PM

(03-09-2013 12:33 PM)Jeroen schreef:  Afgelopen weekend de 2002 opengetrokken.
Hoewel op de achterkant stond dat deze gemakkelijk bewaard tot 15jaar na oogstdatum moet ik bekennen dat dit voor deze fles zeker niet het geval was. De wijn was al flink op zijn retour. Als ik punten moet geven 84

Dat is inderdaad ontgoochelend voor een wijn van dat kaliber. Was ie goed bewaard?


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - doc - 03-09-2013 03:39 PM

(03-09-2013 01:46 PM)vinejo schreef:  
(03-09-2013 12:33 PM)Jeroen schreef:  Afgelopen weekend de 2002 opengetrokken.
Hoewel op de achterkant stond dat deze gemakkelijk bewaard tot 15jaar na oogstdatum moet ik bekennen dat dit voor deze fles zeker niet het geval was. De wijn was al flink op zijn retour. Als ik punten moet geven 84

Dat is inderdaad ontgoochelend voor een wijn van dat kaliber. Was ie goed bewaard?

De ervaringen op deze thread doen concluderen dat de wijnen van het domein op z'n minst grillig kunnen genoemd worden en dat z'n dure prijzen zeker niet altijd de verwachtingen inlosen. Staat al een gans tijd niet meer op m'n lijstje alhoewel ik nog een flesje of twee witte over heb. Laatste keer toch een meer dan goeie ervaring mee gehad (after all)...Volgens mij hebben de rode trouwens echt wat jaartjes nodig.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Jeroen - 03-09-2013 10:16 PM

Lag al enkele jaren rustig in de kelder, niveau was ook goed.
Een paar weken een "simpele" cotes du Rhone van 2005 (minder dan 9euro/fles)gedronken en deze was best te pruimen. Zo zie je maar


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - don quichotte - 04-09-2013 10:45 PM

(03-09-2013 10:16 PM)Jeroen schreef:  Lag al enkele jaren rustig in de kelder, niveau was ook goed.
Een paar weken een "simpele" cotes du Rhone van 2005 (minder dan 9euro/fles)gedronken en deze was best te pruimen. Zo zie je maar

Zo lees ik het graag.thumbsup


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Venne - 19-10-2014 12:29 PM

Moulin de gassac.
Guilhem Blanc , un vin comme autrefois.
Cava, goei saus van gemaakt


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - don quichotte - 19-10-2014 01:27 PM

(19-10-2014 12:29 PM)Venne schreef:  Moulin de gassac.
Guilhem Blanc , un vin comme autrefois.
Cava, goei saus van gemaakt

Wat bedoel je hiermee Venne? Ik dronk ook al de Moulin de Gassac Guilhem Blanc gekocht bij 1 Jour1Vin. Was niet slecht als ik mij goed herinner maar kreeg de code NMK ( Niet meer kopen)

En de Cava een flop?


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - koen - 20-10-2014 12:45 PM

Als ik me goed herinner betekenen de cava's van Venne dikwijls ça va.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Venne - 21-10-2014 08:12 PM

Cava is ça va ja :-)
Hey Don , was idd niet slecht maar zeker niet waw en niet bij te kopen :-)

"Un vin comme autrefois" stond op de fles

Ben wat rood en wit aan het proberen te laten liggen, dien rooie 2001 steekt al lang mijn ogen uit


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Venne - 11-11-2014 12:18 PM

En gisteren heeft den 2001 mijn ogen uitgestoken:-)
Was "proeverijke" watte WTF , zal wel verslagje komen in degustaties,in naastliggend dorp en daar id glazen gegoten.
Een drietal uur ervoor opengedaan en stelde niks voor qua neus. Vlug caraf in en reservefles gaan kiezen. En stilaan kwam hij meer en meer open. Een jaar of 6 geleden ook al eens opengedaan en was toen NTZ.
Resultaat is een bescheiden maar brede neus en een elegante bouche. Opt einde nog wat stevig trekwerk dat beetje stoorde maar toch mijn tweede beste daumas. Andere was een 94 denk ik op leeftijd. Deze wijn moet je dus wat tijd geven in de fles en als hij pas uit de fles komt. Mijn volgende 2001 gaat over 10 jaar open. 2001 was wel een topjaar.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - koen - 11-11-2014 01:27 PM

2001 was heel mooi, had wat tijd nodig in het glas, maar dan evenwicht en finesse. Kan inderdaad nog een stuk verder.

Een superproeverijke die Leuven-Brussel XII, Carl had alle registers open getrokken ... heb er enorm van genoten en deze tasting zit zeker bij de toppertjes. Kijk al uit naar de volgende edities van Leuven-Brussel.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - don quichotte - 16-05-2016 02:14 PM

De stichter van dit domein Aimé Guibert is tijdens het weekend overleden.
http://www.wine-searcher.com/m/2016/05/languedoc-loses-a-champion-with-winemakers-death


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - vinejo - 11-04-2018 09:51 PM

Mas Daumas Blanc 2015

De schitterende strogele kleur verraadt een redelijk volle wijn. De neus is alvast heel aromatisch. Rijpe ananas, natte steen, acacia honing, bloemetjes, hars. In de mond zijdezacht, fluwelig, men verwacht bijna iets zoetig maar de zuurtjes zorgen voor een voldoende fris gevoel. Honing met een agrumetoetsje. Mooie (oeps) lengte, een complete wijn om even bij stil te staan. We zijn echter mooi blijven zitten. ;-)


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - TheWineVet - 11-04-2018 09:57 PM

(11-04-2018 09:51 PM)vinejo schreef:  Mas Daumas Blanc 2015

De schitterende strogele kleur verraadt een redelijk volle wijn. De neus is alvast heel aromatisch. Rijpe ananas, natte steen, acacia honing, bloemetjes, hars. In de mond zijdezacht, fluwelig, men verwacht bijna iets zoetig maar de zuurtjes zorgen voor een voldoende fris gevoel. Honing met een agrumetoetsje. Mooie (oeps) lengte, een complete wijn om even bij stil te staan. We zijn echter mooi blijven zitten. ;-)
Ooit zeeeeer lang geleden een rooie 1985? gedronken en toen wel onder de indruk. Maar toen ook niet omgevallenWink


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - wvd - 12-04-2018 05:30 PM

(11-04-2018 09:57 PM)TheWineVet schreef:  
(11-04-2018 09:51 PM)vinejo schreef:  Mas Daumas Blanc 2015

De schitterende strogele kleur verraadt een redelijk volle wijn. De neus is alvast heel aromatisch. Rijpe ananas, natte steen, acacia honing, bloemetjes, hars. In de mond zijdezacht, fluwelig, men verwacht bijna iets zoetig maar de zuurtjes zorgen voor een voldoende fris gevoel. Honing met een agrumetoetsje. Mooie (oeps) lengte, een complete wijn om even bij stil te staan. We zijn echter mooi blijven zitten. ;-)
Ooit zeeeeer lang geleden een rooie 1985? gedronken en toen wel onder de indruk. Maar toen ook niet omgevallenWink

Bij mij is dat ook bijzonder lang geleden. Ik vond indertijd de eerste jaren, 1982 en 1983 wel top, maar latere jaren konden me minder bekoren. Ook de eerste witte vond ik wel wat hebben.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Fre - 13-04-2018 07:48 AM

(11-04-2018 09:51 PM)vinejo schreef:  Mas Daumas Blanc 2015

De schitterende strogele kleur verraadt een redelijk volle wijn. De neus is alvast heel aromatisch. Rijpe ananas, natte steen, acacia honing, bloemetjes, hars. In de mond zijdezacht, fluwelig, men verwacht bijna iets zoetig maar de zuurtjes zorgen voor een voldoende fris gevoel. Honing met een agrumetoetsje. Mooie (oeps) lengte, een complete wijn om even bij stil te staan. We zijn echter mooi blijven zitten. ;-)

Het heeft geen zin om bovenstaande opnieuw te herhalen maar toch kort enkele impressies. Op basis van de neus verwachte ik een zoete, volle wijn. Vooral rijpe ananas. Dat tropisch fruit was wel in de mond aanwezig maar m knap gecounterd door fijne zuren. De wijn is droog voor de duidelijkheid. Lang in de mond en in de afdronk. Grote wijn.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Jordaens - 04-06-2018 10:30 PM

Deze nog eens bovengehaald.

Mas de Daumas Gassac 2014

I.G.P. Saint-Guilhem-le-Désert Cité d'Aniane (Vin de Pays de L'Hérault)
V. Guibert de la Vaissière, Aniane
77% Cabernet Sauvignon - 7% Merlot - 5% Cabernet Franc - 3% Petit Verdot - 2% Malbec - 2% Pinot - 4% Zeldzame druiven.
M.D. - 13,5% vol. - De Coninck Brussel - 34 €

Toch geen kneusje, volgens mij. En ook geen "overbodige" cabernet sauvignon volgens mij. Misschien doet die 6% "agent x" zijn werk. En allicht ook het terroir. De wijn heeft pit maar ook al veel rondeur. Doet wat aan syrah-invloed denken, al weet ik helemaal niet of die er iets mee te maken heeft...

De kleur is erg donker, ook voor 77% cabernet sauvignon. Mooi om naar te kijken. Heel veel divers rood en zwart fruit in neus en mond. Erg fris mondgevoel. Behoorlijke lengte eindigend op tabak en krieken. Het hout is goed versmolten, de tannines ook. Wordt dit beter met de jaren? Geen idee, maar ik heb nog één fles en die gaat er binnen dit en twee jaar in elk geval aan. Dit is nu te mooi om af te blijven.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - FRANCISPICCART - 16-08-2018 09:05 PM

Mas de Daumas Gassac 2013 I.G.P. Saint-Guilhem-le-Désert Cité d'Aniane

Zoals geweten een min of meer Bordeauxblend uit het zuiden met behoorlijk wat diepgang.
De kleur, het concentraat en de eerste geurimpressies laten al vermoeden dat je hier een méér dan behoorlijke wijn in het glas hebt. Wat ik hier neerschrijf zijn bevindingen op dag 2. Gisteren kwam hij vlak na opening, zoals ik al vermoedde, nogal streng en stug over. Wijn had duidelijk wat nood aan ademhappen. Vandaag is dit een openbaring. Neus van donker fruit, cassis, violet, tabak en een subtiele houttoets. De tannines zijn present maar fijn en afgemeten. Heerlijk rond en vol in de mond, echt een streling op de tong met een afdronk die je o zo naar het volgende glaasje laat verlangen. Dit is natuurlijk niet een echt goedkope Languedoc en soms lees je hierover minder goede dingen. Maar reken mij met deze 2013 toch maar bij de hevige fans.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - vinejo - 16-08-2018 10:56 PM

(16-08-2018 09:05 PM)FRANCISPICCART schreef:  Mas de Daumas Gassac 2013 I.G.P. Saint-Guilhem-le-Désert Cité d'Aniane

Zoals geweten een min of meer Bordeauxblend uit het zuiden met behoorlijk wat diepgang.
De kleur, het concentraat en de eerste geurimpressies laten al vermoeden dat je hier een méér dan behoorlijke wijn in het glas hebt. Wat ik hier neerschrijf zijn bevindingen op dag 2. Gisteren kwam hij vlak na opening, zoals ik al vermoedde, nogal streng en stug over. Wijn had duidelijk wat nood aan ademhappen. Vandaag is dit een openbaring. Neus van donker fruit, cassis, violet, tabak en een subtiele houttoets. De tannines zijn present maar fijn en afgemeten. Heerlijk rond en vol in de mond, echt een streling op de tong met een afdronk die je o zo naar het volgende glaasje laat verlangen. Dit is natuurlijk niet een echt goedkope Languedoc en soms lees je hierover minder goede dingen. Maar reken mij met deze 2013 toch maar bij de hevige fans.

Hmmm, mooi beschreven... zin om hem te proeven....
Denk dat het idd zo een van die wijnen is die- zonder de nodige preparatie- onterecht een slechte indruk kan geven. Velen trekken de fles open, drinken hem leeg met 4 en zijn achteraf ontgoocheld over de kwaliteit. Terwijl de wijn gewoon geen tijd heeft gehad om zich te tonen. De cabernet heeft hier veel mee te maken. Vandaar dat met Medoc wijnen veelal hetzelfde gebeurt...


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - Thierry Debaisieux - 18-10-2019 05:15 PM

Moulin de Gassac rood 2018
Een neus van zwart fruit en vooral bosbessen met kruidige hints.
Een geconcentreerd mond met zijdeachtige tannines die voldoen aan een zuurtegraad met zwart fruit smaken, het geheel heeft een mooi volume, het is evenwichtig en vrij lang.

Moulin de Gassac wit 2018.
De neus was op citrusvruchten met inbegrip van grapefruit en witte vruchten met inbegrip van peer.
De mond was vrij geconcentreerd met een zuurgraad die zich meer manifesteerde van het midden van de mond en op de finish, het was niet onaangenaam en zelfs evenwichtig genoeg.


RE: Mas Daumas Gassac, VdP de l' Hérault - vinejo - 25-04-2022 06:48 PM

(11-04-2018 09:51 PM)vinejo schreef:  Mas Daumas Blanc 2015

De schitterende strogele kleur verraadt een redelijk volle wijn. De neus is alvast heel aromatisch. Rijpe ananas, natte steen, acacia honing, bloemetjes, hars. In de mond zijdezacht, fluwelig, men verwacht bijna iets zoetig maar de zuurtjes zorgen voor een voldoende fris gevoel. Honing met een agrumetoetsje. Mooie (oeps) lengte, een complete wijn om even bij stil te staan. We zijn echter mooi blijven zitten. ;-)

Vier jaar later mijn laatste flesje van deze wijn aan het opzzzzz…degusteren.
Had m klaar staan voor zaterdag, maar t is er niet van gekomen.
Raar, een witte?
Ja, vond dat die ná de rode mocht komen, een droge wijn maar wel 12 g restsuiker.
Dus zondag met mijn schoonzoons verder genuttigd. Ging perfect bij de veganistische schotels…(@Vee)
Nu aan het verder drinken en, goh, echt wel enorm lekker.
Sorry, Kempie, Vince en Baldrick Wink

[attachment=6100]