Welkom, gast!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Balthasar Ress, Rheingau
29-03-2021, 02:59 PM
Bericht: #11
RE: Balthasar Ress, Rheingau
(29-03-2021 09:44 AM)Sur la Table schreef:  In Luxemburg worden wel aardige wijnen gemaakt maar geen echte top. Als je daar ter plaatse bent kun je voor leuk geld mooie drinkwijnen kopen. Leuk om te doen!

Voor Riesling maar ook zeker andere Duitse goede wijnen vind ik het altijd lastig om de juiste prijskwaliteitverhouding te vinden in Nederlandse handel (weet niet hoe dit in België is, maar denk vergelijkbaar). Dit komt m.i. door het grote achterland wat de Duitsers hebben. Gigantische grote eigen markt waardoor ze geen concurrerende export prijzen hanteren voor de handel. Als ik wat zoek in Duitsland dan kom ik altijd wel leuke dingen tegen maar als ik dan kijk wat ik er voor zou moeten betalen dan wordt mijn verkoopprijs gewoon te hoog. In Frankrijk en Italië is dat beter op orde. Ze hebben normale prijzen richting binnenland en particulieren die langskomen maar ook goede tarieven voor importeurs zodat ze hier ook nog voor redelijke tarieven in de verkoop kunnen.

Voorbeeld is een adres in Baden waar ik ben geweest. Heerlijke witte wijnen vond ik, en kwalitatief vergelijkbaar met de Elzas wijnen. Niet in stijl natuurlijk maar wel kwalitatief. Maar ja als ze dan 2 of 3 euro meer per fles vragen dan vind ik het dat niet waard. Hij bleef me vervolgens maar bestoken of ik kopen wilde, dus nu wel wat gekocht maar voor de Elzas prijzen. Rond de € 9,- verkoop. Dat is netjes. Als wijnen tussen de € 12,- en € 15,- verkocht moeten worden moet het ook echt van hoge kwaliteit zijn vind ik.

Neemt niet weg dat er kwalitatief veel goede wijn wordt gemaakt momenteel in Duitsland, zeker ook van de Riesling en ook in alle prijsklassen vind ik. Alleen veel haalt het buitenland niet. Prachtige proeverijen gehad in de Mosel streek, van strakdroog tot eiswijn. Alleen de bedrijven met hele grote omvang zijn vaak nog ondermaats en daardoor vind je ze ook nog weinig bij de grootwinkelbedrijven volgens mij. Je hebt tenslotte een behoorlijke productie nodig om zo'n grote keten te bevoorraden.

Ik denk dat, in tegenstelling tot in Frankrijk, de exportprijs die een producent op een wijn kan plakken heel dicht bij de lokale verkoopprijs ligt om twee redenen: wijnbouw is intensiever, zeker als je bij een kwaliteitsdomein binnen wil geraken, dan kom je sowieso op wijnbouw op steile hellingen terecht, en daarnaast is er zoals je zelf terecht aanhaalt een enorme lokale markt wat ook wel druk zet op de consumentenprijs.

Daar staat wel tegenover dat 9 euro mij dezer dagen niet meer een realistische wijnprijs lijkt, natuurlijk kan iedereen hier en daar een voorbeeld aanhalen, maar het algemeen prijsniveau ligt wel hoger (los van het aanbod in supermarkten, hier kan je wel nog lagere prijzen vinden maar dan zit je ook met domeinen met een veel groter gemiddeld volume lijkt me).

Waarom maak je de vergelijking met de Elzas? Ik zou denken dat dit, nog meer in Nederland dan in België, toch al niet meer de referentie is voor Riesling tegenwoordig?

Welk domein bezoek je meestal in de Moezel Corto?

Berichten in deze discussie
Balthasar Ress, Rheingau - Olivier - 27-03-2021, 01:42 PM
RE: Balthasar Ress, Rheinhessen - Fre - 27-03-2021, 07:12 PM
RE: Balthasar Ress, Rheinhessen - wvd - 28-03-2021, 03:59 PM
RE: Balthasar Ress, Rheinhessen - Kupers - 27-03-2021, 09:13 PM
RE: Balthasar Ress, Rheinhessen - vinejo - 27-03-2021, 09:36 PM
RE: Balthasar Ress, Rheinhessen - Kupers - 27-03-2021, 10:00 PM
RE: Balthasar Ress, Rheingau - Olivier - 28-03-2021, 01:06 PM
RE: Balthasar Ress, Rheingau - Corto - 29-03-2021, 10:24 AM
RE: Balthasar Ress, Rheingau - wvd - 29-03-2021, 02:16 PM
RE: Balthasar Ress, Rheingau - Kupers - 29-03-2021 02:59 PM
RE: Balthasar Ress, Rheingau - Corto - 29-03-2021, 03:33 PM