Welkom, gast!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HET COMMUNIQUÉ VAN DE GECULTIVEERDE WIJNGISTEN
06-11-2012, 01:56 PM
Bericht: #3
RE: HET COMMUNIQUÉ VAN DE GECULTIVEERDE WIJNGISTEN
(06-11-2012 12:15 PM)koen schreef:  Interessante lectuur, maar de uitgangspositie vind ik te gemakkelijk

(06-11-2012 09:42 AM)de populist schreef:  " Aanleiding is de hedendaagse verheerlijking van wilde gisten. Het ondoordacht gebruik van wilde gisten betekent een onaanvaardbare achteruitgang in de kwaliteit van het wijn maken. "

Awel hier heb ik nog nooit van gehoord dat de "wilde gisten" verheerlijkt worden, de wijnbouwers weten goed genoeg dat ze de Cerivisiae nodig hebben. Het is wel zo dat ze geen aangekochte gisten willen gebruiken en de indigene natuurlijke gisten aanwezig in hun kelders het werk willen laten doen (zoals je zelf ook in je artikel aanhaalt) net zoals de alom geprezen lambiekbrouwers doen en die typiciteit aan hun produkt geven.

En die onaanvaardbare achteruitgang ... kan je dat preciseren wat dit komt zeer "populistisch" over Big Grin. Volg het bio-gebeuren nu toch al een tijdje en ik zie juist een enorme vooruitgang en heel wat schitterende wijnen op de markt (onze vriend Gertt zal dat na zijn bezoek aan Borie la Vitarele zeker kunnen beamen).
Is de stijl van het artikel natuurlijk, in het begin wat provocerend om dan te nuanceren. En het is de cultuurgist die spreekt hé (al is die repliek ook wat gemakkelijkWink ) Kwestie van es een ander perspectief in te nemen. Omgevingsgisten of wilde gisten, voor mij mag het zeker hoor! Graag zelfs. Maar er zijn prachtige wijnen van kweekgisten. Ze mogen er alle twee zijn. Te vaak is spontane vergisting een verkoopsargument of een argument om zich tegen alle andere niet spontaan vergiste wijnen te verzetten. Eerst moet de wijn goed zijn en dan wil ik wel geboeid luisteren hoe die gemaakt is. Voila, dat was o.a. de 'boodschap' van de tekst.

Berichten in deze discussie
RE: HET COMMUNIQUÉ VAN DE GECULTIVEERDE WIJNGISTEN - de populist - 06-11-2012 01:56 PM

Ga naar locatie: