RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(28-12-2012 10:25 PM)vinejo schreef: (28-12-2012 10:07 PM)carl schreef: (28-12-2012 06:09 PM)don quichotte schreef: (28-12-2012 12:03 PM)carl schreef: Nog een kleine anekdote die de juffrouw ons aldaar vertelde was dat Paul Pontallier na veelvuldig herproeven van de jaargangen van de jaren 60 en 70 hij vond dat er geen enkel goed millesime was geweest tussen 1961 en 1982. ........
75; 76 en 78 waren en zijn daar sprekende voorbeelden van.
Waren in het begin lekker maar zeker niet groots.
De 75 had "un goût de lie"
Ik geef hier enkel maar aan wat Pontallier er van vindt. Helaas heb ik deze wijnen niet zelf kunnen proeven. 
(28-12-2012 05:23 PM)vinejo schreef: (28-12-2012 04:19 PM)carl schreef: Dat is een glazen kamer waar je een schemabord hangen hebt van alle verschillende cuves met hun status erop vermeld. Dit is allemaal computergestuurd, makkelijk toch.
Zag ik ook bij Troplong Mondot, indrukwekkend.
Ze hebben jullie alvast niet bij tweederangsdomeinen gestuurd... Benieuwd of Lynch Bages het even goed doet bij de proeverij (ik durf vermoeden van wel ;-) )
Hierbij post ik het vervolg met de proeverij ....
Vervolgens lopen we langs (een deel van) de privévoorraad van de familie Cazes alsook de oude jaargangen Lynch Bages. Alles ligt veilig achter slot en grendel en is niet bezoekbaar, spijtig genoeg. Aan het chateau is ook een klein wijnmuseum verbonden waar de oude installaties staan opgesteld en waar we dan ook een kleine rondleiding en de nodige uitleg krijgen. Een leuk weetje : “De fermentatievaten stonden vroeger blijkbaar steeds iets hoger opgesteld waardoor men er vuurtjes onder kon aanmaken om de fermentatie aan de gang te krijgen indien het te koud werd of waar men koud water tegenaan moest gooien om de gisting af te remmen.” Van hieruit kom je automatisch terecht in de opslagruimte waar de 1200 (!) barriques 2 hoog liggen opgestapeld. Een indrukwekkend zicht. Voor we doorgaan naar het proeflokaal krijgen we nog een korte uiteenzetting over de bottelinstallatie.
In het proeflokaal komen we de technische directeur van het domein tegen dewelke tegelijkertijd ook op Chateau Les Ormes de Pez (spreek uit Pes) uit Saint Estephe. Hij heeft een waarlijk schitterende proeverij klaargezet. Maar liefst 9 wijnen wachten ons op :
• Eerst 3 wijnen uit 2011 :
o Les Ormes de Pez 2011 : vanille, zeer zacht, mooi rood fruit, animaal. 87
o Echo de Lynch Bages 2011 : Mooie structuur, suave, mineraliteit. 88+
o Lynch Bages 2011 : Zeer gestructureerd, licht uitdrogend, cacao, koffie. 87
• Daarna een verticale van Les Ormes de Pez :
o 2009 : Zeer volle neus, tannineus, mooie zuren. 90+
o 2006 : gestructureerd, harder, uitdrogende tannines. 85
o 2005 : Duidelijk voller, rijp fruit, suave. 91
• Om af te ronden een zelfde verticale maar nu van Lynch Bages :
o 2009 : Duidelijk nog jong en gesloten, vulling, vleugje vanille, koffie. 91
o 2006 : Nog tannineus, zwart fruit. 89
o 2005 : heel lichte evolutie, eerder rood fruit, verzorgde tannines. 92
Een werkelijk schitterende proeverij waarbij je echt de kans krijgt om verschillende jaren en wijnen met mekaar te vergelijken. De wijnen van Lynch Bages zelf zijn duidelijk op de Pauillacleest geschoeid met hun ietwat stuggere, krachtigere karakter met steeds een goede vulling. Les Ormes de Pez is een waardige neef van de Lynch Bages die ook steeds dat wat stugge karakter heeft en vooral in warmere jaren kan excelleren en boven zichzelf uitstijgen .Beiden zijn mijn inziens bewaarwijnen par excellence.
Om onze voormiddag in de Medoc af te sluiten heeft Thomas, onze gids gereserveerd in café Lavinal even verderop. Dee brasserie is één van de weinige brasseries in de omgeving en is ook eigendom van de familie Cazes. Sfeervol ingericht etablissement waar blijkbaar regelmatig wijnmakers en medewerkers van domeinen kunnen gespot worden. We besluiten van hier een kleine lunch te nemen zodat we nadien snel kunnen afreizen naar Libourne. Ik zal het hier kort houden : Het eten hier was verzorgd en wanneer je van de dagkaart nam eerlijk van prijs. De kaart zelf was van een iets hogere prijsklasse. Mijn vrouw neemt bij haar Coquilles een glaasje witte Graves en ikzelf een Moulis Chateau Brilette 2004. Mooi geëvolueerde wijn met nog een licht tannineraster en naar dat punt neigend van fruit-evolutieve toetsen. Na een klein uurtje rekenen we af en na bijna achteruit op een paaltje gereden te hebben vertrekken we richting Rive droite.
Kwalitatief bijzonder weinig verschil dus tussen Lynch en Ormes?
Ik vond dat het verschil hem vooral zat in het soort wijn dat beide domeinen voortbrengen. Lynch Bages is echt een wijn met een stevige structuur, een mannelijke wijn. Dit terwijl Les Ormes de Pez ook een degelijke structuur heeft maar toch iets meer fruitgedreven is. Voor de lange opslag lijkt de Lynch Bages me beter maar op de middellange termijn (en uit betere jaren) ontlopen ze mekaar toch niet heel veel inzzake kwaliteit mijns inziens.
"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
|