Welkom, gast!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schuimwijn volgens de ancestrale of rurale-methode (petnat)
18-02-2013, 07:09 PM
Bericht: #3
RE: schuimwijn volgens de ancestrale of rurale-methode (petnat)
(18-02-2013 11:04 AM)de populist schreef:  Dit type schuimwijnen, dit drink ik te weinig. Het is historisch de eerste manier om schuimwijn te maken, het gebeurde aanvankelijk toevallig. De wijn was nog niet helemaal uitgegist, werd op fles getrokken en gistte daar verder. Eén gisting dus in plaats van twee, zoals bij champagne, maar met een onderbreking van de gisting (bv door koele temperatuur). In het geval van champagne, crémant of cava wordt eerst een witte (of rosé) wijn gemaakt (eerste gisting op vat), gebotteld met een beetje suiker en gist en de fles wordt afgesloten (tweede gisting op fles).

De ancestrale van Carême (http://www.troca-vins-naturels.be) vind ik een schitterende wijn waarin je, in tegenstelling tot vele traditionele schuimwijnen (champagnemethode) het volle kwaliteitsvolle fruit nog proeft, krioelend en met veel mineraliteit. "Is uw fruit dun en onrijp, maak er schuimwijn van", leest men in de wijnboeken wel es. Niet in dit geval dus! Deze is van 100% super-Chenindruiven. Dit huis heeft ook een traditionele brut die goed is. Leuk om ze naast elkaar te proeven. In tegenstelling tot nogal wat ancestrale, is de versie van Carême praktisch droog en niet troebel (gedégorgeerd dus, wat niet altijd gebeurt).

Mocht er iemand tips hebben voor schitterende ancestrale, graag! Zoet, halfdroog of droog, rood of wit, maakt niet uit.

Wat was het alcoholgehalte van die schuimwijn? Want deze praktijk wordt naar ik meen vooral toegepast in meer zuidelijke streken, waar de druiven sowieso meer suikers hebben?
thank you

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)

Berichten in deze discussie
RE: schuimwijn volgens de ancestrale of rurale-methode (petnat) - vinejo - 18-02-2013 07:09 PM

Ga naar locatie: