(05-04-2013 07:25 PM)Mt schreef: (05-04-2013 03:37 PM)koen schreef: En ja Matten, Bourgogne mag zeker niet vergeten worden ... als ze tenminste voorzichtig zijn met hout en battonnage ... maar die ken ik niet goed.
Bedankt om aan mij te denken. Akkoord hoor dat er veel anonieme of weinig tot de verbeelding sprekende wijnen op basis van chardonnay gemaakt worden.
Te vettig, te veel boter, te veel vanille, dus te veel houtlagering zijn ook niet aan mij besteed. Te veel, maar ik hou wel van chardonnay die wat hout gezien heeft. Ik vind dat bijna noodzakelijk om echt te kunnen genieten. Maar terroir en oude stokken zijn zeer belangrijk. Kijk misschien eens naar wat Barraud in Vergisson doet. Ter plaatse kosten hun topwijnen een fractie van wat men in de Côte d'Or vraagt. Hun wijnen starten ter plaatse vanaf ca. 9 euro en zijn zeer lekker.
Vinejo en Doc kunnen zeker nog domeinen aanraden. Ik zou er eens moeten over nadenken. Chardonnay uit regio's of landen die zuidelijker gelegen zijn, boeien me veel minder. Of chardonnay van bijvoorbeeld Catenza Zapata vind ik helemaal niet zo lekker. (mineraliteit, aromatische complexiteit en structuur (zuren) ontbreken vaak)
Yes we can... Ik bezocht vorig jaar het domein Jean Latour (Vincent) te Meursault. Hier wordt geen bâtonnage gedaan en de houtlagering is zeer beheerst maar aanwezig. Knappe wijnen. Misschien kiezen meer jonge wijnmakers voor deze stijl met nadruk op mineraliteit en finesse, elegantie, friste ? Een goede evolutie wat mij betreft.