(08-05-2015 08:20 PM)Olivier schreef: (07-05-2015 08:56 PM)Biff schreef: Aangezien het aanbod 2009 en 2010 toch langzaam aan het verdwijnen is en er nu volop 2011 en 2012 aangeboden wordt, vroeg ik me af of jullie '11, '12 of '13 plannen aan te kopen, of gewoon een drietal jaar laten passeren?
Alee, qua Bordeaux dan toch é 
Als ik nu online rondneus kom ik vooral 2011 en 2012 tegen, en volgens ik hier lees krijgen die jaren toch niet zo'n goede kritieken...
Ik persoonlijk heb reeds enkele '12 kadoo gekregen en enkele gekocht omdat ik 1 1/2 jaar terug nog niet keek achter jaartal....
Nu weet ik wel beter...
De prijzen zijn er natuurlijk ook wel naar, als je een bepaalde wijn es wil geproefd hebben...
in de Perswijn van april staat een artikel over 2011/2012 in Bordeaux. In 2012 zouden St-Emilion en Pomerol de beter gelukte appellaties zijn omwille van de betere kwaliteit van de merlot die vroeger binnengehaald is (voor de regen), hoewel er in Pauillac en St-Julien ook goede kwaliteit te vinden is. 2011 is getypeerd door hoge aciditeit en beschrijven ze eerder als een jaar dat tijd nodig heeft, tegenover de 2012 die vroeger drinkbaar is. For what it's worth...
Sowieso lijkt het mij aangeraden om zelf te proeven. OK dat een bepaalde jaargang minder kan geweest zijn, maar dat er helemaal geen goede wijn te vinden is, zeg nu zelf... Enfin, mij niet gelaten. Het feit dat er geen vraag naar is, betekent dat ze betaalbaar zijn!
Trouwens, tip : probeer eens Fombrauge 2012 en oordeel zelf hoe "slecht" 2012 is 
Idd. een minder goed jaar word in Bordeaux veel te makkelijk als slecht omschreven, net zoals een beter jaar meteen de hemel word ingeprezen, en ga er maar eens op na hoeveel écht slechte jaren er geweest zijn, het zullen er niet te veel zijn