Toppers tegen Outsiders/1998
|
17-05-2016, 10:25 PM
![]() |
|||
|
|||
RE: Toppers tegen Outsiders/1998
(17-05-2016 10:09 PM)don quichotte schreef: Jo nog eens bedankt voor deze interessante degustatie en je tabel met de resultaten. Don, Ik ga akkoord met dat tikkeltje meer karakter. Dat vind je veelal in een linkeroever... Vandaar dat ik ook eerder fan ben van de cabernet. Voor wat betreft de scores: die liggen uiteraard zeer dicht bij elkaar en zijn allen behoorlijk hoog, maar goed, de wijnen waren dan ook allen zeer gerenommeerd, zeker ook de uitdagers die in hun klasse toch wel wijnen waren waarvan we veronderstelden dat ze sommige grotere namen aankonden. Eigenlijk zou deze degustatie nog eens moeten overgedaan worden met wijnen die nog een tikje "lager" zitten maar in hun klasse top zijn, zoals bvb Chateau Lanessan, Senejac, Preuillac, Belle Vue en zelfs Poujeaux of Potensac. Denk echter dat het verschil hier echt wel groter zou zijn. Anderzijds haalde geen enkele wijn de "topcategorie" van 95 punten of meer. Geen enkele wijn bracht ons dus in een gewijde sfeer, het gevoel van ontroering dat je kan hebben bij de allergrootste wijnen. Voor mij zat Cos d Estournel daar het dichtste bij, maar het kleine foutje in de neus verhinderde een topscore. Toch sprong deze wijn eruit qua mondgevoel, samen met Las Cases- die een even grote lengte had en ook enorme materie maar nog niet de elegantie en fraicheur die bij Cos de lengte vervolledigden. Ik tracht morgen nog wat notities te plaatsen over de verschillende wijnen. Ps: Pontet Canet ontgoochelde idd, maar mss was de bewaring niet top. En Sociando was dan wel een winnende outsider, maar eindigde uiteindelijk slechts negende... Allergrootste prestatie blijft dus die van de onvolprezen Grand Pontet. De goedkoopste wijn van het pak! Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans) |
|||
|