(29-11-2017 11:18 AM)Kupers schreef: @wvd:
Ik ken beide producenten niet, maar kan je wel volgende info meegeven.
Op het linkse etiket staan de volgende zaken:
Junmai - deze sake werd enkel gemaakt met rijst, water, gist en koji (schimmel), zonder additieven dus
Daiginjo - de polijstgraad van de rijst was hoog, wat als gevolg heeft dat je een sake hebt die door een trage fermentatie is gegaan. Dit uit zich in een vrij aromatisch karakter, heel puur fruit, en vrij zacht in de mond
Nama - deze sake werd niet gepasteuriseerd, en is dus gevoeliger voor omgevingsinvloeden, meestal is het bewaarpotentieel van dit sort sake zeer beperkt.
Genshu - Er werd geen water toegevoegd om het alcoholpercentage te verlagen. aan hoeveel zit je hier?
In het kort: als deze niet continu koel is bewaard, en daarnaast vrij recent werd geproduceerd (de datum staat meestal ergens op het etiket), zou ik mijn verwachtingen bijstellen
.
De tweede fles: weinig info, enkel dat dit ook Junmai is, dus zonder additieven gemaakt. Hier geldt ook: kijken naar de productiedatum.
Hey Peter, eigenlijk wel interessant allemaal.
Mocht je eens tijd hebben (en zin ;-) ) zou het wel tof zijn om in de rubriek "het moet niet altijd wijn zijn" eens een topic te openen met info over wat saké nu eigenlijk is, hoe het wordt gemaakt, hoe het gedronken wordt, enz...