Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil
|
28-10-2018, 08:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-10-2018 om 09:33 PM door Mathijs81.)
Bericht: #39
|
|||
|
|||
RE: Domaine de la Chevalerie, Bourgeuil
Alcofribas 2005 ( aangekocht op het domein, 34 Euro, fles 1/3 )
Deze jaargang zat tussen de line-up die we in september ter plaatse konden proeven. Toen viel de wijn me al op door wat me heel herkenbaar leek, maar wat ik niet direct kon plaatsen. Gisterenavond vielen de puzzelstukken dan eindelijk in elkaar .... aha, de bordelaise invloed . Gemaakt van 100% Cabernet Franc, doet me dit aan een oudere Bordeaux denken. Een oudere St. Emilion in de neus, maar in de mond & afdronk een ( volledig ) ander beeld. Gedegusteerd over twee dagen, telkens een halve fles. Dag één met Coravin en dag twee, kurk eruit. + Kleur - toch al een goeie 10+jaar op fles, en maar weinig tot geen verval in de dieprode kleur + Neus - kruidige boel, laurier en zo, gedroogde bladeren uit het bos, gedroogd rood fruit, tabak, aarde + Mond - minder droge toetsen, mooie sappigheid, soepel, scherp aan de randjes, wat rode bosvruchten + Afdronk - vooral een mooie kruidigheid, tamelijk sterk & intens, blijft toch mooi hangen, wat aarde & tabaksbladeren Nu, binnen Loire kan ik dit moeilijk plaatsen ... is dit een topper, instapper of gewoon typisch voor de streek en de 100% CF. Wat ik wel kan zeggen, is dat dit toch één van de betere rode non Bordeaux wijnen is die ik al ooit heb kunnen drinken . Mathijs When in doubt ... drink Pomerol ! |
|||
|