RE: Fre 35 oogstjaren
We wisten dat er een bourgondische proeverij zat aan te komen, en dat was het in alle betekenissen van het woord  Het was een zalige namiddag. Dikke merci Fre!
Hieronder mijn aanvullingen
(09-06-2019 09:32 PM)vinejo schreef: Een uitgelezen gezelschap alcoholici werd gisteren door Fre verzameld om samen het aanbreken van de eerste signalen van een midlife crisis te bestrijden. De deelnemers verschenen totaal afgetraind en met zwierige neusvleugels en gespierde tongen aan de proeftafel. Dertien wijnen passeerden de revue, dit is wat onze gescleroseerde hersenen ervan hebben onthouden.
Wijn 1
Licht reductief en ziltig aroma, met agrume en heel lichte toast. In de mond zeer strelend, even bijna verlegen maar dan weer expressief, tussen strak en vol, met microdosissen boter en vanille, mooie zoutige afdronk.
Een prachtige starter waar direct aan Chablis werd gedacht, ondanks een terechte opmerking dat de houttoetsen toch niet zo typisch waren. Misschien niet voor de gemiddelde Chablis, antwoordde een erudiet proever, maar wie weet is dit een Grand Cru...
Jean-Paul & Benoit Droin Chablis Grand Cru Vaudésir 2013
93
Een neus waar ik spontaan de link met Chablis maakte door het uitgesproken citrusfruit in de neus, en limoen, een wijn die zingt, mooie mineraliteit, fijn! In de mond perfect evenwichtig, zuren, fruit en rondeur volledig in balans en een houttoets die in de afdronk komt piepen. Wat een opener. Bij de toplijstjes op het einde van de avond kwam deze wijn niet naar voren, maar eigenlijk verdient deze wijn daar ergens wel een plaats in. Wellicht de mooiste chablis die ik al gedronken heb.
De tweede witte was een stuk intenser van kleur, met rijper fruit. Peer, mandarijn, zeste, citroensnoepjes en fumé. Mooi geparfumeerd. De wijn begint fruitig in de mond, lijkt eventjes nogal eenvoudig, maar plots wordt hij heel filmend. En blijkt dan nog mooi onderverdeeld in een voorfilm en een hoofdfilm. Na de fruitigheid kregen we een mineralige fraicheur, een mondvullend gevoel en middellange afdronk (perzik, toast).
Ballot Millot Meursault, Narvaux 2017
92
een wijn die zich aanvankelijk niet echt liet plaatsen, het was wat zwemmen. RIjp fruit, peer, toch mooie zuurtjes. Na een tijdje begonnen stemmen op te gaan voor bourgogne, want er kwam prcies toch ook een botertoets bij. En dat was het ook. Mooie meursault, een stijl die je niet meteen verwacht in meursault, maar ja, hoe vaak drinken we dat ook.
Wijn 3
Oeps, wat een geëvolueerd kleur, wellicht iets van rond de eeuwwisseling. Een vlezig, gerookt boeket met grafiet en cacao. Het is zoeken naar fruit, doet wat denken aan een Bordeaux van enige leeftijd waarin het hout nog niet is versmolten. In de mond komt de wijn een stuk lichter over dan verwacht, veel materie, mooi evenwicht, smelt echter niet op de tong, redelijk strenge afdronk.
Een Bourgogne oude stijl, met behoorlijk veel extractie en houtlagering. Niet echt de stijl waar we heden op zoek naar zijn maar toch op zich een heel goede wijn. De jaargang verwondert uiteindelijk niet (ook Bordeaux 2005 kan die strengheid en rusticiteit nog steeds hebben).
Domaine Pierre Gelin Fixin 1er Cru Clos Napoleon 2005
89-90
INderdaad redelijk rijp van stijl, maar wel met een mooie spanning, en daardoor toch een boeiende wijn. Had voor mij een mooie Etna Rosso kunnen zijn bijvoorbeeld.
Wijn 4 was andere koek, veel fijner en eleganter in de neus, floraal, aardbei, potloodpunt. Een schitterend evenwicht en bijzonder mooie zuurbalans (het tegendeel van de Engelse toerist, ze zijn er, ze vallen op, en toch storen ze niet.) De zachte, fruitige afdronk zorgt voor de kers (of de framboos, of de aardbei) op de taart.
Domaine Michel Gros Nuits St. Georges Les Chaliots 2010
92
Zeer fijne neus, floraal, kersjes, ik had op een bepaald moment een vleug truffel. Fris mondgevoel, elegant, framboosjes, leuke spanning in de wijn. Rijp en toch fris. Ja dat moet 2010 zijn! Zeer mooi.
Wijn 5 is wijn 4 maar dan in de extended version. Zelfde smaken en aroma s, maar hier met veel meer volume in het glas. Deze wijn draagt een fluwelen jasje dat, zoals fluwelen jasjes horen te doen, tegelijkertijd zorgt voor warmte en elegantie. 2011 en toch zo mooi rijp dat moet een topwijnbouwer zijn. En een topperceel natuurlijk.
Domaine Michel Gros Vosne-Romanée 1er Cru Aux Brulées 2011
93+
Gerookt, kersjes, later ook een vleug leder. Fris, goede zuren, tannines nog wat jong, framboosjes. Kwam voor mij nog wat onstuimig over. Maar de kwaliteit was duidelijk merkbaar.
Wijn 6
Tja, dachten we van het beste te van Bourgogne te hebben gehad maar the sky is the limit als Fre zijn flesjes boven haalt. Een lichte reductie en heerlijke neus van vooral zwart fruit deed ons even denken aan een Cote Rotie of iets van die strekking. Pakken fruit en een zijdezachte kracht gaven deze wijn een extra dimensie. Een dimensie waarin we ons heel graag bevinden. Scotty, beam us up!
Domaine Bertagna Vosne-Romanée 1er Cru Les Beaux Monts 2010
94
Wow, deze wijn spreekt je aan en eist je aandacht op! Gerookte toets, aardbeitjes, steeltjes?, rijp rood fruit. RIjp in de mond en toch weer fris, goed balans, digeste wijn, zoals ik het graag heb. Zeer mooi, WOTN voor mij!
Vervolgens kwam er een duo in het glas.
Wijn 1 was chalky, sanguine, floraal, met zacht fruit dat zich ook in de mond manifesteert, heel fris en fluwelig, iemand vond dat de wijn kon worden geabsorbeerd in plaats van ingeslikt, wegsmeltende afdronk incluis. Zéer mooi op dronk vonden we.
Fijn, framboosjes, sanguin. Fris, rozen, elegant, nog wat jong vond ik, tannines zijn duidelijk merkbaar. Evolueerde nog duidelijk in het glas. Zal nog mooier worden!
Wijn 2 had een complexe, gelaagde neus met bosbes, rood fruit en leder, grafiet ook. Minder fluwelig in de mond, met korrelige tannine en een strengere afdronk. Vince besloot dat dit twee maal 2010 was, Oli beaamde dit en opperde dicht bij elkaar gelegen percelen van dezelfde wijnbouwer. Vanaf heden gaan zij door het leven als de Bingo-boys.
Zeer gelijkend op de vorige! Fijn, aanvankelijk iets meer hout?, fris, rijpe kersen, maar ook hier nog een jong gevoel. De hand van de wijnmaker was hier duidelijk, de kwaliteit ook. Dit wordt alleen nog maar mooier!
Het waren
Domaine Lucien Boillot et Fils Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Cherbaudes 2010
93
en
Domaine Lucien Boillot et Fils Gevrey-Chambertin 1er Cru La Perrière 2010
91+
De Bourgogne-orgasmes hadden al door de hele Deinze regio geschald, en toch moest het echte hoogtepunt nog komen. Een wijn die de beste eigenschappen van de vorige wijnen in zich verenigde. Een fabuleus floraal aroma, enorme lengte én diepte, mooi versmolten tannines en zuurtjes en een zijdezachte afdronk. Een wijn die zelfs de BOB van dienst nooit kan uitspuwen, een wijn waar je blijft van genieten, met volume, evenwicht en rondeur, grandeur zelfs.
Bij de onthulling van het etiket schrokken we wel even dat een 2010 topperceel in Nuits al zover in zijn evolutie stond (een 2010 nu al perfect op dronk?) maar dit kan aan de bewaring hebben gelegen.
Georges Chicotot Nuits St. Georges 1er Cru Les Saint Georges 2010
95
Volledig anders deze! Bruin aan de rand. Ook in de neus beginnen de herfstaroma in de verte te piepen, naast framboosjes, tabak, laurier. Rood fruit in de mond, evolutie duidelijk merkbaar. Goede zuren, redelijk wat structuur. Mooi!
Bij de heerlijke lasagne, gemaakt door de GILF van Fre, paste uiteraard een eenvoudigere wijn, dus koos Fre voor een Toscaanse topper. Leder, kruiden, een mand vol bosfruit, de mond eerst sappig maar naar t einde toe wat droogtrekkend...hebben we hier met een Bandol te maken? Ik was er bijna zeker van.
Een wijntje voor bij de lasagna Beestige wijn, een echte krachtpatser! Beetje overwelmend. Ik denk dat dit top zal worden, maar dit is duidelijk één for the long run...
Il poggione Brunello di Montalcino 2012
91+
Ach, eindelijk hebben we de langverwachte icoon uit de Noordelijke Rhone. Een enorm púre wijn, met zalig fris zwart fruit, een knapperig, krokant mondgevoel, een wijn waarvan je nog tijdens de vorige slok al een volgende wil nemen. Of is het tóch geen Rhone...? Nope, wél een icoon...
Kersjes, fijn, wat kruidig. Fijne aanzet, puur! fris, zure kersjes, rijpe tannines, krokant! Dit is was boerser misschien dan de bourgognes, maar zo ongelooflijk lekker. Ook al was dit intrinsiek waarschijnlijk niet de beste wijn van de avond, maar gevoelsmatig is dit de wijn waarvan ik zeg : dit wil ik hebben! 
Jean Foillard Morgon Cotes Du Py 2017
92
Kan het nog hedonistischer? Hmmm, jawel. Terwijl de 12de wijn nog maar net onze glazen kleurt zie ik Tienne al iets fluisteren.. Precies een Renaudkleurke...En hij had het niet over de wagen. In de neus keerden we precies terug naar de Bourgogne, zo fijn en elegant. De Oosterse specerijen en het volrijpe fruit leidden ons echter richting Reynaud, maar dan niet naar een wijn uit de Fonsalette maar wel uit de Rayasclan. Ik dacht aan een Pignan, het was de de alweer voortreffelijke, overachievende Pialade. Na al de kleppers die we dronken slaagde deze “gewone” Rhone er gewoonweg in gelijke tred te houden. Op zijn minst zelfs...
Zalig neusje, pruim, kruidig, wat mineraliteit. Sanguin in de mond, zinderende zuurtjes. In de neus was mijne frank nog niet gevallen, maar één slok en je beseft wat dit is... En hoewel ik bij Des Tours vaak wat warmte heb, had ik dat hier nu eens helemaal niet. In die zin overtuigde hij mij deze keer 100%
Château Rayas Côtes du Rhône La Pialade 2011
93
Toen was het echt tijd voor de laatste wijn. En ja, Fre wou natuurlijk eindigen met een Bandol, dan tóch! Ik gokte op Tempier, misschien zelfs Cabbasou, zo mooi was deze wijn. Blij dat ik in extremis toch den Bandol herkend heb!

Not.
Een wijn die ik helemaal niet kon plaatsen. En die mij persoonlijk ook iets minder lag, door de warmte die er toch wel door kwam piepen. Tannines ook wat droogtrekkend vond ik, ondanks de leeftijd. Enfin, deze was minder mijn stijl, dus kan er niet over oordelen. Rond de tafel was er duidelijk meer enthousiasme, dus het was duidelijk een kwestie van not my cup of tea.
Domaine du Vieux Télégraphe Châteauneuf-du-Pape La Crau 2000
94
Fre is 35,
het gaat snel,
Je ziet het aan zijn buik
En zijn uitgedroogde vel
maar wat ons betreft
mag het nog sneller gaan
Want het volgend feestje
komt eraan!
en tegen dan is zijne Romanée op dronk 
Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
|