(02-08-2019 09:09 PM)vinejo schreef: (02-08-2019 06:52 PM)wvd schreef: (02-08-2019 05:30 PM)vinejo schreef: (02-08-2019 04:33 PM)wvd schreef: (02-08-2019 12:21 PM)troisetoiles schreef: Wat een prachtig verslag, Jo! Dit zijn de bezoeken die je je jaren later nog zult herinneren. Heerlijk dat je mee mocht eten.
Dank ook voor de uitleg over macération (semi-)carbonique.
Een miniem tikkeltje sulfiet lijkt me inderdaad niets om stennis over te maken.
Wat is de Beaujolais toch een prachtige wijnstreek.
+1!
Even en opmerking: volgens mij gebeurt de eigenlijke autolyse (de reden van MC) bovenaan in de kuip, terwijl onderaan door het gewicht van bovenliggend materiaal de onderste druiven openbarsten, waardoor sap vrij komt en de gistcellen aan de slag kunnen. Dat van dat "oversteken" begreep ik niet zo goed. Het overpompen van alle sap in een andere cuve en daarna, als enkel de hoed overblijft, terug overpompen van dat sap in de originele cuve noemt men delestage en dat is een meer ingrijpende techniek dan remontage.
Neeneen, men gaat dag sap niet teruggieten, men laat het in een aparte cuve (wellicht met chapeau flottant) om later te mengen met de presse.
Voor wat betreft de enzymatische omzetting die gebeurt wel degelijk onderaan (bij semi carbo) omdat daar een volledig O2vrij milieu is. De jus van de opengebarsten druiven gaat men dus verwijderen. Je hebt wel een punt dat de bovenste druiven minder zullen zijn opengebarsten door gewicht, maar anderzijds is enkel daar wat zuurstof aanwezig. Enfin, ik zal u eens het telefoonnummer geven van Chamonard 
Ik ben net terug van Capreoles waar ik nog eens navraag deed bij Cedric, en wat men eigenlijk verstaat onder “volledige” maceration carbonique is het toedienen van CO2 direct na het vullen van de cuve (met de volledige trossen (grappes entieres).).Hier gaat het dus om een BEWUST nastreven van de maceration carbonique, terwijl dit bij de semi MC vanzelf gebeurt, zoals het in de Beaujolais al 100 jaar geleden werd gedaan (vooraldus door het niet ontstelen en kneuzen waardoor het grootste deel van de druiven onbeschadigd blijft en er dus tegelijkertijd (of met korte tijd tussen) een MC en een gewone alcoholische gisting plaats vindt.
Soms gaat men om de volledige MC na te streven zelfs een “fond” leggen van wijn om te vermijden dat de druiven die in de cuve worden “gestort” openbarsten...
t Blijft soms gecompliceerd maar heb toch t gevoel dat ik het ongeveer begrijp 
@Baldrick
Thanks, ik zal een reisbureaujolais starten 
Hazo, dus hij splitst dan eigenlijk de cuve langzaamaan in 2 cuves, de trossen blijven in de eerste, het (licht gekleurde) sap gaat naar de tweede.
Een beetje semi carbonique heb je eigenlijk altijd als je werkt met niet gekneusde hele trossen. Ik ken zelfs Bordeaux châteaux waar men dit deed om meer primair fruit te hebben. En zoalsje nu zelf ondervindt, er zijn vele tussenvormen. Ik ken zelfs een wijnbouwer die ontrist en dan een deel uitgezochte risten terug toevoegt.
Ja maar dat laatste heeft op zich niks met MC te maken he ;-)
Is bijna het tegendeel zelfs.
Nadeel van MC/Sémi MC is dat er, zeker in mindere jaren of "mindere" terroirs, nogal eens wat heu "frisse", muntachtige tonen insluipen afkomstig van nog groene rist.