Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Is het echt gedaan ?
03-05-2011, 12:00 PM
Bericht: #1
Is het echt gedaan ?
Voor zij die het niet weten - ik ben een Bordeaux-liefhebber, al drink ik alles van over de hele (wijn)wereld.
Een lekkere Bordeaux kan mij altijd bekoren.
Ik denk dat ik een vaste klant ben bij Sylvies, een paar kistjes per veiling, meestal van de 'mindere' jaren (bv 97 of 99) en dat aan zeer betaalbare prijzen.

Deze veiling echter niets gewonnen...de lotenlijst was extreem (meer dan 2000 loten), maar de richtprijzen waren ook erg hoog.
Niet zo heel veel geboden, maar dacht toch paar dingetjes te kunnen kopen...
Gedaan met de fun precies.

Hopelijk volgende keer beter, al zie ik de 2010 primeurs ook met lede ogen aan (qua prijs), dus beter zal het niet worden ...

Gelukkig nog een rijkelijk gevulde kelder (hoera !) en zoveel meer in de wereld te ontdekken, dus daar zullen we ons op focussen.

Sante !
03-05-2011, 12:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-05-2011 om 03:30 PM door doc.)
Bericht: #2
RE: Is het echt gedaan ?
Mijn medeleven Jan, maar er is inderdaad zoveel meer te ontdekken. Zie dit forum als goeie bron om te ontdekken !

Buvez du vin et vivez joyeux !
03-05-2011, 02:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-05-2011 om 02:52 PM door koen.)
Bericht: #3
RE: Is het echt gedaan ?
Voor de eerste keer prijs op Sylvies zelfs drie keer .... Italiaans, C9dP en Rhone maar geen ene bordeaux Wink, had zelfs geen bod gedaan minimumprijzen liggen inderdaad te hoog

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
03-05-2011, 04:25 PM
Bericht: #4
RE: Is het echt gedaan ?
Heb het rap bekeken en geen bod gedaan, achteraf wel lot 1603 over het hoofd gezien. Als dit aan 140 euro zou verkocht worden heb je een goeie zaak gedaan. Zit wel wat rommel tussen, maar veel is perfect op dronk.

Mijn wijnbudget is echter zo goed als op, en met een bouw die in juni begint, ga ik mij niet te veel permitteren de komende maanden (jaren?). Voor mij is het dus ook gedaan, althans voor even.
03-05-2011, 04:33 PM
Bericht: #5
RE: Is het echt gedaan ?
Bij de C9dp waren er zo veel, maar die gaan nooit aan de minimumprijzen weg ....[/align]

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-05-2011, 01:37 PM
Bericht: #6
RE: Is het echt gedaan ?
C9dp valt meestal wel mee, zo wordt de clos st jean altijd verkocht aan 12 euro of zo, toch wel een degelijke wijn
04-05-2011, 03:15 PM
Bericht: #7
RE: Is het echt gedaan ?
Heb ook clos saint jean gekocht maar één van zijn cuvées. Aan +/- 50% van de winkelprijs

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-05-2011, 03:46 PM
Bericht: #8
RE: Is het echt gedaan ?
had ook geboden op La Nerthe 2005, aan een redelijke prijs denk ik, maar toch niets gewonnen....
gelukkig ligt er al een kistje van in de kelder...erg lekkere wijn !
04-05-2011, 05:18 PM
Bericht: #9
RE: Is het echt gedaan ?
heb ook la nerthe 2000 en 2001 gekocht, zei het enkele maanden geleden,
ik denk 13 euro/fles (in 2 dozen)
04-05-2011, 06:32 PM
Bericht: #10
RE: Is het echt gedaan ?
(03-05-2011 04:25 PM)33S schreef:  ...............Mijn wijnbudget is echter zo goed als op, en met een bouw die in juni begint, ga ik mij niet te veel permitteren de komende maanden (jaren?). Voor mij is het dus ook gedaan, althans voor even.

Je hebt toch voldoende Eurokes opzij gezet voor een wijnkelder met grote opslagcapaciteit?
Die kan nooit groot genoeg zijn.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
05-05-2011, 09:29 AM
Bericht: #11
RE: Is het echt gedaan ?
Er is ruimte voorzien voor een wijnbewaarkast, net iets goedkoper dan een kelder zo bleek ...
05-05-2011, 09:52 AM
Bericht: #12
RE: Is het echt gedaan ?
(05-05-2011 09:29 AM)33S schreef:  Er is ruimte voorzien voor een wijnbewaarkast, net iets goedkoper dan een kelder zo bleek ...

klopt niet helemaal want als je een wijnairco koopt en zorgt dat de ruimte goed geïsoleerd is kom je een stuk goedkoper uit... zelfs als je pro-horecamerken (zoals ideal cav) koopt zonder veel design...voor het geld van een deftige wijnbewaarkast met capaciteit van 156 flessen heb je een airco die ongeveer hetzelfde verbruikt maar wel een capaciteit heeft (afhangende van je isolatie) tot 50 kubieke meter

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
05-05-2011, 10:06 AM
Bericht: #13
RE: Is het echt gedaan ?
zo heb ik het gedaan, kelder van pakweg 20m³, omgebouwde airco erin (specifiek voor wijnkelders), in de winter verbruikt dat niets, in de zomer valt dat heel goed mee (enigzins geisoleerd, en 1200 flessen is ne goeien temperatuurbuffer)...

airco was ergens tussen de 1000 en 2000 euro, weet ni exact meer
05-05-2011, 10:17 AM
Bericht: #14
RE: Is het echt gedaan ?
Koen , den Deus of de Fou ? :-) Welk jaartal?

Wine is sunlight , held together by water !
05-05-2011, 10:19 AM
Bericht: #15
RE: Is het echt gedaan ?
Bedankt voor de tips. Die airco is ook een mogelijke optie. Ik laat het voorlopig allemaal nog wat open, er is een koele berging voorzien achter de keuken, die voldoende ruim is om ook wijn te stockeren. Eens het huis er staat, en afhankelijk van het geld dat er dan nog over is, ga ik de mogelijke opties bekijken.

Die ruimte gaat zeker goed geïsoleerd zijn, maar die berging gaat ook voor andere zaken gebruikt worden. Als het zo ver is, zal ik nog wel eens polsen achter jullie ervaringen Smile
05-05-2011, 10:41 AM
Bericht: #16
RE: Is het echt gedaan ?
ge kunt eerst al eens testen hoe warm die berging effectief wordt

als dat in de zomer naar pakweg 19 graden gaat is dat, alhoewel niet ideaal, niet echt een probleem...

bij mij werd het op den duur 23-25 graden tegen het einde van de zomer, toen heb ik er maar nen airco in gezwierd
05-05-2011, 11:44 AM
Bericht: #17
RE: Is het echt gedaan ?
Dat is inderdaad het doel, die berging is trouwens naar het noorden gericht en bevat geen ramen. Dus in het beste geval kan ik die 1000 à 2000 euro aan wijn spenderen Smile
05-05-2011, 12:18 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-05-2011 om 12:19 PM door doc.)
Bericht: #18
RE: Is het echt gedaan ?
@33S
Ik zit of zat in dezelfde situatie , berging gericht naar noorden, geen ramen, ventilatie aanwezig en donker. Heb wijntjes die al meer dan 15 jaar zo bewaard worden zonder enig probleem. Binnenkort verandert m'n situatie, maar ik kan je geruststellen. Schokvrij, donker bewaren. Geleidelijke temperatuurveranderingen deden m'n wijnflessen voorlopig niets schadelijks. Uiteraard zal dit wel zo zijn voor flessen die langer bewaard moeten worden cfr 20-25 jaar. Hou er ook rekening mee dat je flessen mogelijks wel vlugger zullen evolueren.

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-05-2011, 02:37 PM
Bericht: #19
RE: Is het echt gedaan ?
Die snellere evolutie is niet meteen een nadeel, ik kan nu al niet wachten tot die sagrantino's eindelijk op dronk zijn Wink


Ga naar locatie: