Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Roland Rapet et Fils (Pernand-Vergelesses)
12-09-2011, 11:12 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-09-2011 om 12:54 PM door Mt.)
Bericht: #1
Domaine Roland Rapet et Fils (Pernand-Vergelesses)
Straks komt een zeer goede vriend uit Australië langs - woont al 13 jaar als Vlaming in Melbourne. Vanavond moeten we weer voor een jaar of 4-5 afscheid nemen van elkaar. Leuk is dat niet!

Voor we de namiddag en avond inzetten trakteer ik hem op een Corton-Charlemagne 2009 van Roland Rapet (et fils). Ik ben net een glaasje aan het voorproeven. Ik bracht in augustus 1 flesje mee van bij Rapet. Wauw, dit is goed!! Er mocht voor mij persoonlijk ietsiepietsie meer hout in het palet verweven zitten, maar dat is detailkritiek. Een neus met peer, agrume, limoen, mineralen, bloesems, vanille en na een tijdje in het glas meer torrefactie. (levendige neus, niet vermoeid) Mooie, delicate neus, maar vooral de mond "brings thunder to the table". Lange, volle, sappige en pure smaak. Eindigt met prik, goeie zuurtjes en dash. Serieuze wijn. Jong...

Kanttekening: Ik ben verzot op de wijnen van Daniel Barraud. Zijn topwijn En Buland (Pouilly-Fuissé) is top. En volgens mij van hetzelfde niveau (met elk zijn karakteristieken natuurlijk) als deze Corton-Charlemagne. (maar voor bijna de helft van de prijs)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
12-09-2011, 11:41 AM
Bericht: #2
RE: Domaine Roland Rapet et Fils (Pernand-Vergelesses)
Heel leuke TN, proef het vanaf hier. Waar was die Buland te koop, ik vond hem op de Westvlaamse tasting ook zéér goed !

Buvez du vin et vivez joyeux !
12-09-2011, 12:12 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-09-2011 om 12:12 PM door Mt.)
Bericht: #3
RE: Domaine Roland Rapet et Fils (Pernand-Vergelesses)
Merci. Ik kocht alle Barrauds tot nu toe bij Dirk Grandry. We gingen in augustus eens bij Barraud passeren, maar dat is er niet van gekomen. Hopelijk blijft mijn kameraad niet lang meer weg, want het is, euh, moeilijk om van de fles af te blijven Wink.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
28-11-2013, 11:26 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Roland Rapet et Fils (Pernand-Vergelesses)
vandaag de aloxe-corton 2008 geproefd. Finesse is het sleutelwoord bij deze wijn. Mooi neusje met framboosjes en aardbeitjes, die terugkomen in de mond. Mooi ondersteunende zuren, en tannines die op het einde komen opzetten, maar helemaal niet storend of droogtrekkend zijn, wel structurerend. Net geen 30€ is misschien net iets te veel, maar toch, this is the stuff that gets you hooked. En een junkie heeft zijn stuff nodig.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
28-11-2013, 11:39 PM
Bericht: #5
RE: Domaine Roland Rapet et Fils (Pernand-Vergelesses)
(28-11-2013 11:26 PM)Olivier schreef:  vandaag de aloxe-corton 2008 geproefd. Finesse is het sleutelwoord bij deze wijn. Mooi neusje met framboosjes en aardbeitjes, die terugkomen in de mond. Mooi ondersteunende zuren, en tannines die op het einde komen opzetten, maar helemaal niet storend of droogtrekkend zijn, wel structurerend. Net geen 30€ is misschien net iets te veel, maar toch, this is the stuff that gets you hooked. En een junkie heeft zijn stuff nodig.

Mooi gezegd, verslavend inderdaad :-)
Villageswijnen kan je op het domein normaal kopen rond de 20 euro, de prijzen in Belgie zijn jammer genoeg zeer hoog. Dit komt omdat de gemiddelde wijnboer in Bourgogne bijna dezelfde prijs aanrekent aan de particulier dan aan de handelaar.
Even in de streek passeren kan voor de wijnfreak bijzonde lonend zijn...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: