Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jura tasting 2011
14-11-2011, 12:24 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-11-2011 om 04:08 PM door doc.)
Bericht: #1
Jura tasting 2011
Jura tasting als tweede Ardennenoffensief, onder een volle maan en een briljante sterrenhemel. Het gezelschap (Vinejo, Venne, Kris, Koen, Kempie, Mrs en ikzelf) straalde zoveel warmte uit dat de kachel niet aan hoefde. Bespaarde ons wat houtblokjes en het milieu wat CO2.

Een eerste flesje, clavelin van Jo kwam op de tafel. Vin Jaune uit Château Chalon, 1969. Fruitière Vinicole de Château Chalon te Voiteur. Niets verraadde z'n leeftijd. Opvallende frisheid in deze wijn die we dronken als apero. Hazelnootjes all the way. Heel veel finesse, hoog in zuren in de lengte. Met heel veel dank aan Jo voor deze mondsensatie !
Venne zette in met lichtjes in de ogen en een binnenenpretje dat me niet ontging.
Een piraatje was geboren. Een Aussie ?

Highbank Vineyards 1999 Coonawarra; rijpe abrikoos, florale toetsen, heel frisse wijn met veel rondeur, wat caramel in de afdronk, beetje vettig, boterig, getoast. Chardo.

Het feestje kon beginnen, de teneur was gezet, Venne rules.
De eerste fles ging van hand tot hand en toeval of niet , het gesprek ging over ons bezoekje
aan Tissot terwijl we een prachtige...

En Barberon 2006 in het glas kregen. Chardo ouillé mooi geëvolueerd met nog indrukwekkende fijne zuren, heel mineraal. Tissot geef je best wat jaren, zit meestal hoog
in zuren (denk maar aan Bruyères) maar ontwikkelt fantastisch, rondt wat af, deze Barberon liet ons niet onberoerd. De verdure van Tissot’s wijngaarden speelde als een fata morgana voor m’n ogen.

Puffeney, Savagnin 2005: Stijlicoon uit Montignies- les-Arzures en gelukkig hier ook in het gezelschap wijnen aanwezig. Hazelnootjes, curry toetsen, witte chocolade , heel veel finesse. Puff maakt een
uitstekende Sav. We waren het erover eens: primus inter pares. Nergens zo’n Sav. met zoveel finesse gemaakt. Dit stijlkenmerk vind je trouwens terug in gans het gamma, de Vin Jaune voorop, gestileerd, fijn, echt plezierige drinkwijn.... Buiten Ganevat gerekend natuurlijk.

Les Chalasses Marnes Bleues 2006, Ganevat : beetje discussie aan de tafel , is het nu Chardo of Sav ? Fris, wat appeltjes in de neus, selderijzout, iemand zij cheddar (wie ?). Chalasses is een Sav. Ouillé, de mineraliteit springt eruit. Zeer zachte aanzet en rijpe zuren in een lange finale. Deze fles kan over enkele dagen karaf in kelder rustig verder gedronken worden. Ondertussen ging het gesprek over het feit dat meer en meer jonge wijnbouwers in de Jura ouillé werken om de wijn wat toegankelijker te maken. Een andere reden is ook het ontbreken van een gepast keldertype voor de rijping (indigene gisten).

Het rijtje stijliconen werd opgenoemd en één ervan kwam daarna onmiddellijk op tafel.


Overnoy 2000, Sav ouillé
: kenmerkende neus, wat wasachtig, "patte du vigneron". Vieilles Vignes van 40 jaar. De wijn werd opgevoed gedurende 8 jaar op oude barriques. Beendroge mineraliteit en zeer hoog in zuren. Een stil moment sprak boekdelen. Dit is een wijn die nog tientallen jaren kan gaan. Héél schoon.

Overnoy 2002, Ploussard: Aards, mineraal, kruidige neus met wat appelsienzeste, bittertje. Evolueert verder in glas. Finesse, rood fruit. Breder wordend mondpalet en puntige finale. Gewoon schitterend.

De tasting werd afgerond met twee wijnen van Camille Loye uit Arbois. "Vigneron en biodynamie" avant la lettre. Is gestopt na z’n oogst van 1990 maar verkoopt nog oudere jaargangen Trousseau 83,87,88,89,90. Ik bezocht dit domein deze zomer en bracht wat flesjes mee met voorbedachte rade. Camille is een enorm zachte en lieve man, die heel wat fierheid en passie uitstraalt. Hij verkocht wat wijngaarden aan Tissot. Maar ook enkele wijngaarden werden gerooid, wist Venne. En het werd héél stil, we waren sterk onder de indruk van deze wijnen.

Arbois cuvée St.Paul, 1989: Trousseau. Tertiaire indrukken, heel zuiver, beetje confit ook, champignons en nog heel schoon rijp rood fruit. Finesse, fris, elegant, evenwichtig. Ongelofelijk hoe een Trousseau kan verouderen. Iedereen was onder de indruk. Misschien moeten we toch ons fleskes wat langer laten liggen.
De kers op de taart was de...

Witte cuvée St Paul 1988. Chardonnay, beetje non ouillé want Camille ouilleert maar één keer per jaar. In een warme zomer als ’t nodig is. Vandaar een klein tikkeltje nonouillé mondgevoel. Maar wat een hemelse Chardo. Enorm evenwichtig, en nog wat puntige zuurtjes in de finale. Kempie maakt hier de vergelijking met een Montrachet. Een monument van zuivere puurheid! Ook ons Jo was "gepakt" :-)

De nacht was bijlange nog niet gedaan, de tweede helft moest nog gespeeld worden. Flessen werden gekaraffeerd, plastrons en vlinderdassen rechtgetrokken, een kuch, een rug werd gerecht, op naar het vervolg en het werd schoon maar laat... en meer dan de moeite waard, het vervolg komt later in deel 2!!


[Afbeelding: juratasting035.jpg]

Uploaded with ImageShack.us

[Afbeelding: juratasting031.jpg]

Uploaded with ImageShack.us

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-11-2011, 10:41 AM
Bericht: #2
RE: Jura tasting 2011
Schitterend verslag, Doc! Ik kijk al uit naar het vervolg.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
14-11-2011, 03:57 PM
Bericht: #3
RE: Jura tasting 2011
Volgens de fotookes is daar niet veel in de fleskes over gebleven.
Moet heerlijk geweest zijn op alle vlakken.
Wie verloor daar zijn vijgenblad?Cool

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
14-11-2011, 04:03 PM
Bericht: #4
RE: Jura tasting 2011
(14-11-2011 03:57 PM)don quichotte schreef:  Volgens de fotookes is daar niet veel in de fleskes over gebleven.
Moet heerlijk geweest zijn op alle vlakken.
Wie verloor daar zijn vijgenblad?Cool

Wat nog in de Chardonnay van Loye zit , is Elzas Wink Die kregen we niet op en goot ik dan maar in de Loye voor het transport, of hij er daardoor beter op werd, moet ik nog checken...

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-11-2011, 06:30 PM
Bericht: #5
RE: Jura tasting 2011
thank you Doc voor de ontvangst, de wijnen, en nu ook de zalige TN s respect
Kort nog even hoe ik ze mij herinner (niks genoteerd, alleen genoten
Slurp ):

Vin Jaune uit Château Chalon, 1969. Fruitière Vinicole de Château Chalon te Voiteur. Niets verraadde z'n leeftijd. Opvallende frisheid in deze wijn die we dronken als apero. Hazelnootjes all the way. Heel veel finesse, hoog in zuren in de lengte.
Net zo fijn als de vorige fles.. http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...track.html

Highbank Vineyards 1999 Coonawarra; rijpe abrikoos, florale toetsen, heel frisse wijn met veel rondeur, wat caramel in de afdronk, beetje vettig, boterig, getoast. Chardo.
Zeer puur en fris, schitterende wijn.

En Barberon 2006 i Chardo ouillé mooi geëvolueerd met nog indrukwekkende fijne zuren, heel mineraal. Tissot geef je best wat jaren, zit meestal hoog
in zuren (denk maar aan Bruyères) maar ontwikkelt fantastisch, rondt wat af, deze Barberon liet ons niet onberoerd. De verdure van Tissot’s wijngaarden speelde als een fata morgana voor m’n ogen.
Knappe, typische Jura

Puffeney, Savagnin 2005: Stijlicoon uit Montignies- les-Arzures en gelukkig hier ook in het gezelschap wijnen aanwezig. Hazelnootjes, curry toetsen, witte chocolade , heel veel finesse. Puff maakt een
uitstekende Sav. We waren het erover eens: primus inter pares. Nergens zo’n Sav. met zoveel finesse gemaakt. Dit stijlkenmerk vind je trouwens terug in gans het gamma, de Vin Jaune voorop, gestileerd, fijn, echt plezierige drinkwijn.... Buiten Ganevat gerekend natuurlijk.
Blij dat ik dit cultdomein eens mocht drinken. Loste de verwachtingen ruimschoots in.

Chalasses Marnes Bleues 2006, Ganevat: beetje discussie aan de tafel , is het nu Chardo of Sav ? Fris, wat appeltjes in de neus, selderijzout, iemand zij cheddar (wie ?). Chalasses is een Sav. Ouillé, de mineraliteit springt eruit. Zeer zachte aanzet en rijpe zuren in een lange finale. Deze fles kan over enkele dagen karaf in kelder rustig verder gedronken worden. Ondertussen ging het gesprek over het feit dat meer en meer jonge wijnbouwers in de Jura ouillé werken om de wijn wat toegankelijker te maken. Een andere reden is ook het ontbreken van een gepast keldertype voor de rijping (indigene gisten). Geen concrete herinnering, herinner me wel de bedenking dat dit mijn tweede Ganevat ooit was en de tweede keer recht in de roos

Overnoy 2000, Sav ouillé: kenmerkende neus, wat wasachtig, "patte du vigneron". Vieilles Vignes van 40 jaar. De wijn werd opgevoed gedurende 8 jaar op oude barriques. Beendroge mineraliteit en zeer hoog in zuren. Een stil moment sprak boekdelen. Dit is een wijn die nog tientallen jaren kan gaan. Héél schoon.
Savagnin pur sang, idd heel schoon.

Overnoy 2002, Ploussard: Aards, mineraal, kruidige neus met wat appelsienzeste, bittertje. Evolueert verder in glas. Finesse, rood fruit. Breder wordend mondpalet en puntige finale. Gewoon schitterend.
Na een tijdje dacht ik plots: Dit herinnert me aan iets... maar waaraan...
Plots wist ik het. Rayas 2002 die Kempie ooit schonk. Echt waar, hoe meer ik het zei, hoe meer ie erop leek. Dezelfde kruidige en roodfruitige aroma s , en hetzelfde ultiem zijdezachte mondgevoel.
Ik had het niet erg gevonden mocht Overnoy overroepen zijn gegebleken (ik stoor me soms wat aan de biodynamische oogkleppenkliek), maar ik moet erkennen dat deze wijn me 100% overtuigde. TOP.


Arbois cuvée St.Paul, 1989: Trousseau. Tertiaire indrukken, heel zuiver, beetje confit ook, champignons en nog heel schoon rijp rood fruit. Finesse, fris, elegant, evenwichtig. Ongelofelijk hoe een Trousseau kan verouderen. Iedereen was onder de indruk. Misschien moeten we toch ons fleskes wat langer laten liggen.
In de neus leek dit een rijpe Bordeaux, ik dacht aan 1990. Bos en onderhout in een bedje van rijp rood fruit. In de mond ultiem versmolten, schitterend evenwicht, nobel en zinnenstrelend als een Italiaanse bolide.

Witte cuvée St Paul 1988. Chardonnay, beetje non ouillé want Camille ouilleert maar één keer per jaar. In een warme zomer als ’t nodig is. Vandaar een klein tikkeltje nonouillé mondgevoel. Maar wat een hemelse Chardo. Enorm evenwichtig, en nog wat puntige zuurtjes in de finale. Kempie maakt hier de vergelijking met een Montrachet. Een monument van zuivere puurheid! Ook ons Jo was "gepakt" :-)
Zeker gepakt. Zowat de beste droge witte wijn die ik ooit mocht drinken. 22 jaar oud en zo fris als een ... tja, als een knappe blondine van die leeftijd. Mindblowing...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-11-2011, 09:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-11-2011 om 09:40 PM door doc.)
Bericht: #6
RE: Jura tasting 2011
@Jo: 'k wist niet dat ge van Italiaanse bolides met knappe blondines achter het stuur hield Big Grin

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-11-2011, 10:18 PM
Bericht: #7
RE: Jura tasting 2011
thank you Doc, zeer goed als geheugensteuntje :-)
Ook weinig nota's genomen en vooral genoten. Camilleke en Pierre kunnen toch wijn maken eh!!
Die chalasses zal niet de VV zijn (want dat is chardo) maar de marnes bleu ?
Kijk uit naar deel 2 ! :-)

Wine is sunlight , held together by water !
14-11-2011, 10:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-11-2011 om 10:38 PM door doc.)
Bericht: #8
RE: Jura tasting 2011
(14-11-2011 10:18 PM)Venne schreef:  thank you Doc, zeer goed als geheugensteuntje :-)
Ook weinig nota's genomen en vooral genoten. Camilleke en Pierre kunnen toch wijn maken eh!!
Die chalasses zal niet de VV zijn (want dat is chardo) maar de marnes bleu ?
Kijk uit naar deel 2 ! :-)

Wakkere kerel gij, ik pas het meteen aan, respect, idd Marnes Bleues !! Vandaag nog in supertopvorm die Marnes ! Terug "klikjes" dag vandaag :-)

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-11-2011, 10:56 PM
Bericht: #9
RE: Jura tasting 2011
Nu ben ik terug wat wakker ja... die marnes blijft nog een tijdje goed... da kreg djieje nie kapot mennen maaaan:-)

Wine is sunlight , held together by water !
15-11-2011, 06:16 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-11-2011 om 06:18 PM door koen.)
Bericht: #10
RE: Jura tasting 2011
Krijg dorst als ik het terug lees .... een tasting naar mijn goesting Big Grin it was wonderful. Mijn notitieboekske niet bij de hand, zal eens vergelijken. Ook de afsluiter waar Doc ten zeerste op stond (en die enkelen gemist hebben, had nog nooit iemand rechtopzittend aan tafel zien slapen) was zalig Wink, Doc niet vergeten in deel 2 hé

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
15-11-2011, 06:26 PM
Bericht: #11
RE: Jura tasting 2011
De comateuze slaper heeft het laatste anderhalf uur geen woord meer gezegd....tot er bij de afsluiter van doc iets uitkwam in de trant van "bwodo"..... toch straf ! applaus
15-11-2011, 07:37 PM
Bericht: #12
RE: Jura tasting 2011
(15-11-2011 06:26 PM)Kris schreef:  De comateuze slaper heeft het laatste anderhalf uur geen woord meer gezegd....tot er bij de afsluiter van doc iets uitkwam in de trant van "bwodo"..... toch straf ! applaus

Inderdaad, zelfs half weg van deze wereld slaagt Venne erin "Bwodo" te herkennen Big Grin
Anderzijds, ik denk niet dat Koen het daarover had als ie over de afsluiter sprak. Toen lag er al ene in de armen van Kempie... kusknipoog

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-11-2011, 09:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-11-2011 om 09:54 PM door doc.)
Bericht: #13
RE: Jura tasting 2011
Na die "Bvodo" kwamen er nog twee flesjes, goed onthouden Koen en Jo, ik post het in het degustatie-verslag, is klaar maar ik hou de spanning er nog een klein beetje in. Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-11-2011, 09:52 PM
Bericht: #14
RE: Jura tasting 2011
anderhalf uur? Beke meuch eh manne. Da feestje smiddags was ne te goeie starter:-)

Wine is sunlight , held together by water !
15-11-2011, 09:56 PM
Bericht: #15
RE: Jura tasting 2011
(15-11-2011 09:52 PM)Venne schreef:  anderhalf uur? Beke meuch eh manne.

Idd, t was maar 90 minuten! Cool

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-11-2011, 10:00 PM
Bericht: #16
RE: Jura tasting 2011
(15-11-2011 09:56 PM)vinejo schreef:  
(15-11-2011 09:52 PM)Venne schreef:  anderhalf uur? Beke meuch eh manne.

Idd, t was maar 90 minuten! Cool

Zomeruur of winteruur ?Big Grin

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-11-2011, 10:40 PM
Bericht: #17
RE: Jura tasting 2011
Na de PR was mijn spanningsveld volledig verdwenen wetende wat er nog ging komen .. dus.............;

Wine is sunlight , held together by water !
15-11-2011, 10:52 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-11-2011 om 10:58 PM door doc.)
Bericht: #18
RE: Jura tasting 2011
(15-11-2011 10:40 PM)Venne schreef:  Na de PR was mijn spanningsveld volledig verdwenen wetende wat er nog ging komen .. dus.............;

Venne, don't bother, veel gewerkt, vermoeidheid en 't was ook al stikkens laat, ... Sleepy

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-11-2011, 10:29 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-11-2011 om 10:46 AM door koen.)
Bericht: #19
RE: Jura tasting 2011
Rolleyes
(15-11-2011 09:31 PM)dr_magooo schreef:  Na die "Bvodo" kwamen er nog twee flesjes, goed onthouden Koen en Jo, ik post het in het degustatie-verslag, is klaar maar ik hou de spanning er nog een klein beetje in. Cool

Indeed Doc, maar ik had het over de echte afsluiter, die in de 33cl fleskes cheers toen er al drie kameraden op het slagveld gesneuveld waren Rolleyes tiens 't waren die van de kanten van Sint-Truiden geloof ik Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
16-11-2011, 01:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-11-2011 om 01:58 PM door doc.)
Bericht: #20
RE: Jura tasting 2011
Nog wat bindteksten in het verslag en 't kan er op, geduld.Smile Moet de soundtrack er ook bij ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-11-2011, 02:00 PM
Bericht: #21
RE: Jura tasting 2011
Die van Intergalactic Lovers of van de linkeroever?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
16-11-2011, 11:52 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-11-2011 om 11:53 PM door doc.)
Bericht: #22
RE: Jura tasting 2011
De Overnoy 2000 Sav ouillé, krijgt meer een toets van witte vaste honing in de neus, ge weet wel een pot uit de frigo, zeer complex, zeer expressief. Zuren beginnen zich goed te integreren. Toch heel strak poepke. Kan nog weg voor 20 jaar en meer.

Ganevat, Chalasses Marnes Bleues 2006 op dag 4 , de Savagnin komt meer tot expressie, nog altijd appeltjes maar meer duidelijke noterigheid in de neus. Staat nog altijd recht en dat gaat hij nog een aantal dagen doen weet ik !

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-12-2011, 04:39 PM
Bericht: #23
RE: Jura tasting 2011
Ter info: de Camille Loye chardonnay 1989 staat op de kaart bij Couvert Couvert aan 125 €

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
02-12-2011, 08:03 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-12-2011 om 10:34 PM door doc.)
Bericht: #24
RE: Jura tasting 2011
(02-12-2011 04:39 PM)koen schreef:  Ter info: de Camille Loye chardonnay 1989 staat op de kaart bij Couvert Couvert aan 125 €

Ik betaalde voor de m'n Chardo 50 euro Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-12-2011, 10:07 PM
Bericht: #25
RE: Jura tasting 2011
was dat niet voor de rooie ... herinner me iets van 40 of 50€?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
02-12-2011, 10:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-12-2011 om 10:34 PM door doc.)
Bericht: #26
RE: Jura tasting 2011
(02-12-2011 10:07 PM)koen schreef:  was dat niet voor de rooie ... herinner me iets van 40 of 50€?

Komt ervan als ge dingen tussen het werk door schrijft, wit 50 euro, rood 17 tot 20 euro, gij zijt nen wakkere, merci en sorry !!cheers Aangepast ondertussen...

Buvez du vin et vivez joyeux !


Ga naar locatie: