Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jean Marc Morey
16-11-2011, 12:47 PM
Bericht: #1
Jean Marc Morey
Santenay 1er cru Grand Cols Rousseau 2007

Een bos 's morgens vroeg in de lente.
Heel typische (putjes) geur met fijn rood fruit.
Elegant, geraffineerd, perfect evenwichtig.
Vandaag (gisteren eigenlijk) op zijn best.
Geen grote complexiteit, maar een perfecte wijn om u door een herfstige novemberavond te sleuren.
Gekocht in Colruyt (rode prijs-nog steeds), 20€.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
16-11-2011, 01:48 PM
Bericht: #2
RE: Jean Marc Morey
De Marsannay van Trapet zat in dezelde prijsvork 19.85 euro. Zelfde niveau ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
17-11-2011, 12:43 PM
Bericht: #3
RE: Jean Marc Morey
(16-11-2011 01:48 PM)dr_magooo schreef:  De Marsannay van Trapet zat in dezelde prijsvork 19.85 euro. Zelfde niveau ?

Andere stijl, de Marsannay was krachtiger. Maar volgens mij ongeveer dezelfde kwaliteit.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-11-2011, 01:00 PM
Bericht: #4
RE: Jean Marc Morey
(17-11-2011 12:43 PM)vinejo schreef:  
(16-11-2011 01:48 PM)dr_magooo schreef:  De Marsannay van Trapet zat in dezelde prijsvork 19.85 euro. Zelfde niveau ?

Andere stijl, de Marsannay was krachtiger. Maar volgens mij ongeveer dezelfde kwaliteit.

'k ben van plan om misschien toch een paar Marsannekes te laten verschepen, vandaar. Eigenlijk is mijn Bourgogne stock verwaarloosbaar klein, moet daar iets beginnen aan doen...

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-09-2012, 03:46 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-09-2012 om 04:40 PM door doc.)
Bericht: #5
RE: Jean Marc Morey
Chassagne-Montrachet Les Champs-Gains 1er cru 2008

Na karaf geproefd en eigenlijk niet content. Neus lijkt me niet echt zuiver, kurk, groenig ? Goudgele kleurevolutie. Verder ook niet echt verfijnd in de mond. Ik zette hem weg tot morgen. Voorlopig zeker geen koopadvies. Colruyt kelderresten.
We dronken in Bourgogne Marc Morey, Chassagne-Montrachet, Les Chenevottes 2010 (Bernard Mollard), een echte top-belevenis ! Voor mij 93/100. Een half flesje kostte 37 euro, een koopje op resto !

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-09-2012, 09:28 PM
Bericht: #6
RE: Jean Marc Morey
(02-09-2012 03:46 PM)doc schreef:  Chassagne-Montrachet Les Champs-Gains 1er cru 2008

Na karaf geproefd en eigenlijk niet content. Neus lijkt me niet echt zuiver, kurk, groenig ? Goudgele kleurevolutie. Verder ook niet echt verfijnd in de mond. Ik zette hem weg tot morgen. Voorlopig zeker geen koopadvies. Colruyt kelderresten.
We dronken in Bourgogne Marc Morey, Chassagne-Montrachet, Les Chenevottes 2010 (Bernard Mollard), een echte top-belevenis ! Voor mij 93/100. Een half flesje kostte 37 euro, een koopje op resto !

Op dag 2 en 3 zit het fruit echt meer vooraan en het geheel komt wat gracieuzer over, het groenige is uit de neus, maar toch wat gemis aan intensiteit.

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-07-2013, 01:07 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-07-2013 om 08:18 AM door doc.)
Bericht: #7
RE: Jean Marc Morey
Les Champs-Gains 2008 dit weekend nog eens geproefd. Het flesje loste toch enkele verwachtingen in, mooi evenwicht, goeie frisheid, zuurkes, ...was er toch kontent van ! Niet gekaraffeerd trouwens, op dag 2 heeft het fruit mooi de houttoetsen iverteerd.

Buvez du vin et vivez joyeux !
10-07-2013, 02:39 PM
Bericht: #8
RE: Jean Marc Morey
Wat Tienne schreef:
De volgende kwam uit de Colruyt kelderresten: Chassagne Montrachet 1cru les Caillerets 2008 van JM Morey.
Diepgele kleur
Deze wijn vond ik zeer gereserveerd en moeilijk in te schatten.
In de niet expressieve neus rozijntjes. Vrij koel in de mond, licht bittertje, mineralig, zuren maar vettiger in de afdronk. Het laatste wat we dachten
was chardonnay....
Christine serveerde ons hierbij gebakken shartong op een bedje van sla en een toefje mayo.

Wat ik schreef op mijn proefblad (ik vond m blijkbaar wel nogal expressief ;-))

Zeer intens goudgeel kleur
Hars, rozijntjes, nectarine, abrikoos, wat honing, minerale toets, origineel aroma, mochten we het kleur niet zien, niet zeker dat we aan wit zouden denken. Dennenappels en spar. Nooit aan chardonnay gedacht, wel eventjes aan chenin maar dan zuidelijker. Lang en complex in de mond.
Rare wijn maar bijzonder lekker. Ik gaf m 93 punten!
Paste pérfect bij door Tienne vermeld ( en door Christine gecreëerd)gerecht.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-09-2013, 06:54 PM
Bericht: #9
RE: Jean Marc Morey
Beaune 1er cru Les Grèves 2009

Dit flesje deze morgen vroeg opengetrokken om te karafferen. Toch snel even geproefd om te zien hoe hij was. Bijzonder hard, bijna puur hout. Ik dacht dat dit niet meer goed ging komen tegen de lunch. Maar zie, een uur of drie later toch een serieuze gedaanteverwisseling ondergaan. De putjesgeur direct na opendoen is zo goed als weg en in de neus zit nu een iets meer metalige neus. In de mond nog altijd redelijk stevig, maar is toch mooi drinkbaar geworden. Komt iets strenger over dan de Ahr pinot noirs die ik onlangs dronk. De zuren zijn hier iets prominenter aanwezig, maar ik vind het niet storend. Redelijk mooie structuur ook. Heb er van genoten, maar deze wijn zal denk ik nog beter worden. Op dit moment zit er nog iets ondefinieerbaars is, een middenstuk dat nog zijn plaats moet vinden als het ware. Al bij al, mooie wijn.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
15-09-2013, 09:32 PM
Bericht: #10
RE: Jean Marc Morey
(15-09-2013 06:54 PM)Olivier schreef:  Beaune 1er cru Les Grèves 2009

Dit flesje deze morgen vroeg opengetrokken om te karafferen. Toch snel even geproefd om te zien hoe hij was. Bijzonder hard, bijna puur hout. Ik dacht dat dit niet meer goed ging komen tegen de lunch. Maar zie, een uur of drie later toch een serieuze gedaanteverwisseling ondergaan. De putjesgeur direct na opendoen is zo goed als weg en in de neus zit nu een iets meer metalige neus. In de mond nog altijd redelijk stevig, maar is toch mooi drinkbaar geworden. Komt iets strenger over dan de Ahr pinot noirs die ik onlangs dronk. De zuren zijn hier iets prominenter aanwezig, maar ik vind het niet storend. Redelijk mooie structuur ook. Heb er van genoten, maar deze wijn zal denk ik nog beter worden. Op dit moment zit er nog iets ondefinieerbaars is, een middenstuk dat nog zijn plaats moet vinden als het ware. Al bij al, mooie wijn.

Ik heb het gevoel dat de 2009-wijnen zich echt serieus beginnen te sluiten, niet alleen in Bourgogne trouwens. Had dit niet verwacht.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-09-2013, 11:15 PM
Bericht: #11
RE: Jean Marc Morey
(15-09-2013 09:32 PM)vinejo schreef:  Ik heb het gevoel dat de 2009-wijnen zich echt serieus beginnen te sluiten, niet alleen in Bourgogne trouwens. Had dit niet verwacht.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Zie de Morgon van Burgaud en ook de NSG van Chevillon die ik onlangs opende...ik ga verder van m'n 09 afblijven denk ik.

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-09-2013, 11:54 PM
Bericht: #12
RE: Jean Marc Morey
(15-09-2013 11:15 PM)doc schreef:  
(15-09-2013 09:32 PM)vinejo schreef:  Ik heb het gevoel dat de 2009-wijnen zich echt serieus beginnen te sluiten, niet alleen in Bourgogne trouwens. Had dit niet verwacht.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Zie de Morgon van Burgaud en ook de NSG van Chevillon die ik onlangs opende...ik ga verder van m'n 09 afblijven denk ik.


Wat bedoelen jullie met dat deze 2009-wijnen zich beginnen te sluiten?

Heb de voorbije week een Vosne-Romanée 2009 van het domein Michel Noëllat gedronken. Deze wijn heeft in het geheel geen frigide houding van zicht te sluiten. Deze wijn kent een positieve evolutie van versmelting en toegankelijkheid,.
Deze wijn is een gewone “appellation communale” en geen cru niveau maar ik heb er “uitzonderlijk” echt van genoten.Slurp

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
16-09-2013, 11:40 AM
Bericht: #13
RE: Jean Marc Morey
(15-09-2013 11:15 PM)doc schreef:  ik ga verder van m'n 09 afblijven denk ik.

Ik ook.
En van de mijne ook. Tongue

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-09-2013, 05:57 PM
Bericht: #14
RE: Jean Marc Morey
(16-11-2011 12:47 PM)vinejo schreef:  Santenay 1er cru Grand Cols Rousseau 2007

Een bos 's morgens vroeg in de lente.
Heel typische (putjes) geur met fijn rood fruit.
Elegant, geraffineerd, perfect evenwichtig.
Vandaag (gisteren eigenlijk) op zijn best.
Geen grote complexiteit, maar een perfecte wijn om u door een herfstige novemberavond te sleuren.
Gekocht in Colruyt (rode prijs-nog steeds), 20€.

Net een glas 2009 ingeschonken.
Gesloten? allesbehalve.
Heerlijk fijn subtiele Bourgogne, ondanks het rijpe jaar.
Dit is héél mooi.
Betaalbare klasse.
91

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-09-2013, 06:00 PM
Bericht: #15
RE: Jean Marc Morey
(28-09-2013 05:57 PM)vinejo schreef:  
(16-11-2011 12:47 PM)vinejo schreef:  Santenay 1er cru Grand Cols Rousseau 2007

Een bos 's morgens vroeg in de lente.
Heel typische (putjes) geur met fijn rood fruit.
Elegant, geraffineerd, perfect evenwichtig.
Vandaag (gisteren eigenlijk) op zijn best.
Geen grote complexiteit, maar een perfecte wijn om u door een herfstige novemberavond te sleuren.
Gekocht in Colruyt (rode prijs-nog steeds), 20€.

Net een glas 2009 ingeschonken.
Gesloten? allesbehalve.
Heerlijk fijn subtiele Bourgogne, ondanks het rijpe jaar.
Dit is héél mooi.
Betaalbare klasse.
91

Mmm Santenay, een van mijn favoriete dorpen in Bourgogne. Schol!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
29-09-2013, 04:43 PM
Bericht: #16
RE: Jean Marc Morey
(28-09-2013 05:57 PM)vinejo schreef:  
(16-11-2011 12:47 PM)vinejo schreef:  Santenay 1er cru Grand Cols Rousseau 2007

Een bos 's morgens vroeg in de lente.
Heel typische (putjes) geur met fijn rood fruit.
Elegant, geraffineerd, perfect evenwichtig.
Vandaag (gisteren eigenlijk) op zijn best.
Geen grote complexiteit, maar een perfecte wijn om u door een herfstige novemberavond te sleuren.
Gekocht in Colruyt (rode prijs-nog steeds), 20€.

Net een glas 2009 ingeschonken.
Gesloten? allesbehalve.
Heerlijk fijn subtiele Bourgogne, ondanks het rijpe jaar.
Dit is héél mooi.
Betaalbare klasse.
91

Vandaag rabarber en citroen in de neus, rooie bes, toch rijpe geur.
In de mond zacht en subtiel, zure krieken, mooi sappig nochtans, wat caramel in de afdronk. Lekker!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-10-2013, 08:39 PM
Bericht: #17
RE: Jean Marc Morey
Dit weekend ook een flesje Grand Clos Rousseau 2009 opengetrokken. Vond hem toch nog redelijk stug, redelijk wat tannine. Maar stond ook tussen twee andere pinot noirs die minder stug waren, dus daardoor kwam hij misschien wat harder over.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
06-10-2013, 11:25 PM
Bericht: #18
RE: Jean Marc Morey
(06-10-2013 08:39 PM)Olivier schreef:  Dit weekend ook een flesje Grand Clos Rousseau 2009 opengetrokken. Vond hem toch nog redelijk stug, redelijk wat tannine. Maar stond ook tussen twee andere pinot noirs die minder stug waren, dus daardoor kwam hij misschien wat harder over.

Tja, naast Duitse pinot noirs komt een Bourgogne altijd wel wat stug over hé, die hebben geen restsuiker.. Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-10-2013, 09:26 AM
Bericht: #19
RE: Jean Marc Morey
er stond ook een Zuid-Afrikaan bij, maar goed geraden Smile

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
19-09-2015, 07:11 PM
Bericht: #20
RE: Jean Marc Morey
(28-09-2013 05:57 PM)vinejo schreef:  
(16-11-2011 12:47 PM)vinejo schreef:  Santenay 1er cru Grand Cols Rousseau 2007

Een bos 's morgens vroeg in de lente.
Heel typische (putjes) geur met fijn rood fruit.
Elegant, geraffineerd, perfect evenwichtig.
Vandaag (gisteren eigenlijk) op zijn best.
Geen grote complexiteit, maar een perfecte wijn om u door een herfstige novemberavond te sleuren.
Gekocht in Colruyt (rode prijs-nog steeds), 20€.

Net een glas 2009 ingeschonken.
Gesloten? allesbehalve.
Heerlijk fijn subtiele Bourgogne, ondanks het rijpe jaar.
Dit is héél mooi.
Betaalbare klasse.
91

mijn vorige fles van de 2009 vond ik blijkbaar nog wat stug, maar vandaag kan ik mij alleen maar aansluiten bij de TNs van Jo. Bij openen aanvankelijk wat putje en bosgeuren, maar na een tijdje open komen de aalbessen er zeer mooi door, wat teer ook. En inderdaad, wat mij ook enorm opvalt is de fraicheur ondanks het jaartal, want in de mond zeer mooie zuurtjes. Redelijk rijp rood fruit wel, maar perfect in evenwicht gehouden door de zuurtjes. Perfect op dronk nu! Niet de grote complexiteit, maar alle goede dingen die ik verwacht van een bourgogne! Drink now zou ik zeggen.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
20-09-2015, 12:12 AM
Bericht: #21
RE: Jean Marc Morey
(19-09-2015 07:11 PM)Olivier schreef:  
(28-09-2013 05:57 PM)vinejo schreef:  
(16-11-2011 12:47 PM)vinejo schreef:  Santenay 1er cru Grand Cols Rousseau 2007

Een bos 's morgens vroeg in de lente.
Heel typische (putjes) geur met fijn rood fruit.
Elegant, geraffineerd, perfect evenwichtig.
Vandaag (gisteren eigenlijk) op zijn best.
Geen grote complexiteit, maar een perfecte wijn om u door een herfstige novemberavond te sleuren.
Gekocht in Colruyt (rode prijs-nog steeds), 20€.

Net een glas 2009 ingeschonken.
Gesloten? allesbehalve.
Heerlijk fijn subtiele Bourgogne, ondanks het rijpe jaar.
Dit is héél mooi.
Betaalbare klasse.
91

mijn vorige fles van de 2009 vond ik blijkbaar nog wat stug, maar vandaag kan ik mij alleen maar aansluiten bij de TNs van Jo. Bij openen aanvankelijk wat putje en bosgeuren, maar na een tijdje open komen de aalbessen er zeer mooi door, wat teer ook. En inderdaad, wat mij ook enorm opvalt is de fraicheur ondanks het jaartal, want in de mond zeer mooie zuurtjes. Redelijk rijp rood fruit wel, maar perfect in evenwicht gehouden door de zuurtjes. Perfect op dronk nu! Niet de grote complexiteit, maar alle goede dingen die ik verwacht van een bourgogne! Drink now zou ik zeggen.

Inderdaad, laatste flesje maand of twee geledigd en perfect op dronk- niet meer wachten. Toch wel mooie PQ vind ik (rode prijs euro of 18)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-09-2015, 05:11 PM
Bericht: #22
RE: Jean Marc Morey
Heb van dit huis al heel wat mooie herinneringen: zowel van hun Santennay als hun Chassange Monrachet. In Rood wel te verstaan. Jaargangen 1998, 1999 en 2000. Dit was voor zij te verkrijgen waren bij Colruyt.
Via Colruyt heb ik dan eens hun 2008 chassagne montrachet gekocht in wit en reeds in 2013 allemaal premox! Erg jammer.
17-12-2016, 08:40 PM
Bericht: #23
RE: Jean Marc Morey
(15-09-2013 06:54 PM)Olivier schreef:  Beaune 1er cru Les Grèves 2009

Dit flesje deze morgen vroeg opengetrokken om te karafferen. Toch snel even geproefd om te zien hoe hij was. Bijzonder hard, bijna puur hout. Ik dacht dat dit niet meer goed ging komen tegen de lunch. Maar zie, een uur of drie later toch een serieuze gedaanteverwisseling ondergaan. De putjesgeur direct na opendoen is zo goed als weg en in de neus zit nu een iets meer metalige neus. In de mond nog altijd redelijk stevig, maar is toch mooi drinkbaar geworden. Komt iets strenger over dan de Ahr pinot noirs die ik onlangs dronk. De zuren zijn hier iets prominenter aanwezig, maar ik vind het niet storend. Redelijk mooie structuur ook. Heb er van genoten, maar deze wijn zal denk ik nog beter worden. Op dit moment zit er nog iets ondefinieerbaars is, een middenstuk dat nog zijn plaats moet vinden als het ware. Al bij al, mooie wijn.

Vandaag mijn laatste fles opengetrokken van deze Beaune. In de neus nu heel veel herfstaroma's, aarde, kruidig, fruit is zo goed als verdwenen, misschien wat gedroogd fruit.
In de mond wel nog mooie materie met wat cacaotoetsen, fluwelig mondgevoel. Ging goed bij de boeuf bourguignon.
Wel niet te lang meer laten liggen!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: