Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leuven-Brussel Part V
30-11-2011, 10:18 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-11-2011 om 10:19 PM door carl.)
Bericht: #1
Leuven-Brussel Part V
Gisteren weer het genoegen gehad om met een aantal wijnliefhebbers rond tafel te mogen kruipen en deze flessen soldaat te maken :


• Danie De Wet Limestone Hill 2010 (Zuid-Afrika – Chardonnay)) : Zoetig op de neus, kaasaroma bitter op het einde en veel zuren. 80 -> Heeft de 2e dag niet meer gehaald : Pompbak
• Bergerie de l’Hortus VdP 2010 (Languedoc – Chardonnay, Sauvignon blanc en gris) : Ananas, rijp fruit, lichte bitterheid die het geheel vlot
drinkbaar houdt, roze pompelmoes, banaan, alcohol. 89 -> Dag 2 : Mandarijn en kruidnagel.
• Pattes Loup 2008 (Chablis - Chardonnay) : Babelut, brioche, strakdroog in de mond, citrus op de neus, speculaas en zuren. 88 -> Dag 2 : wit fruit en mooi mineraliteit.
• Fritsch Schlossberg 2010 (Oostenrijk – Gruner Veltliner) : Geel fruit, banaan, mineraliteit, lange afdronk. 91-> Dag 2 : Smaak vervlakt wat .
• François Meriau Touraine Tirage Limité 2008 (Loire – Sauvignon rose) : Waxig, peer en ander wit fruit. 89
• Tirecul La Graviere Bergerac Sec Cuvee Andrea 2008 (Zuid-Westen – Semillon + Muscadelle) : Houtindruk, rijpe appel, lichte honingtoets. 90-> Dag 2 :honig, wax en lichte vettigheid in de mond.
• Huet Vouvray Le Haut Lieu sec 2000 (Loire – Chenin) : Silex, natuurlijk, vooral solfer en rubber. 87-> Dag 2 : Schimmelige geur : pompbak.
• Senses 2009 ( Portugal – Verdelho) : Zure snoepjes, hars, peer, citrus. 89 -> Dag 2 :amandel, hoger in zuren, ziltigheid.
• Igler Hochberg 2008 (Oostenrijk – Blaufrankisch) : Kersen, tannines, kruidnagel, groenig en cabernet-achtig. 88
• Knipser Kalkmergel 2007 (Duitsland – Spatburgunder) : Putteke, rokerigheid, mooi evenwichtig en lange afdronk. 91
• Bouscassé 2003 (Madiran – Tannat + Merlot) : Mooi bessenaroma, vooral tannines. 86
• Antu 2009 (Chili – Carmenere + Cabernedt Sauvignon) : Cassis, rijp fruit, zuren en mooie fraicheur. 88
• Domaine des Enfants 2008 (Rousillon – GSM) : Reeds zeer mooi suave. 89
• Codoulet de Beaucastel 2005 ( Cotes du Rhone – GSM) : Cola-aroma, snoeperig, elegant. 91
• Mondivin Quintessence 2006 (Hongarije – Cabernet Franc) : Vanille, mooie kruidigheid in de mond, licht groene tonen. 90-> Dag 2 : complexe neus, zwart fruit, violet, ceder, licht hoekje af wegens iets bitter maar verder een zeer mooi evenwicht.
• Trevallon 1999 (VdP Provence – Cabernet Sauvignon + Syrah) : Gekookte groenten, zeer mooie neus maar ook zeer hoog in zuren. 91-> Dag 2 :mineraler, groenig en tannines duidelijk doorkomend.
• Viret Collonades 1999 (Cotes du Rhone Villages – GSM) : Rood fruit, animaliteit, reductie dewelke verbetert met de 5 cent-truuk van Venne. 90 -> Dag 2 :Rozen, wild vlees-aroma.
• Gros Noré 1998 (Bandol – Mourvedre) : Ceder, braambes, Italiaans, kaneel, leer, humus, potloodslijpsel. 92
• Monta Maio 2008 (Corsica - ?) : Veel zuren, violetjes, gekookte groenten retronasaal. 87-> Dag 2 :Floraliteit en rood fruit. Zuren zijn mooi gaan liggen.
• Beausejour Becot 2005 (St Emilion – Merlot + Cabernet Franc) : cassis, rijpe geuren, rondheid. 91-> Dag 2 : pruim, ceder, peper, tannines blijven duidelijk aanwezig.
• Quinta Sardonia 2005 (Vino de la Tierra – Tempranillo) : Kruidigheid, volheid, in de smaak een vreemde gewaarwording van eerst puur fruit en naderhand een peloton zuren om de boel in evenwicht te brengen. 92-> Dag 2 : Pruim-aroma maar deze wijn heeft een nog mooier suave textuur ontwikkeld.
• Hanteillan 1996 (Haut-Medoc – Bordeaux-blend) : Herfstbos, koffie, groene peper. 90-> Dag 2 : Herfstbos, champignons, vlees, duidelijke tannines.
• Gloria 1990 (St Julien – Bordeaux-blend) : Licht onzuivere geur op de neus die wegtrekt, mooi rood en zuur fruit in de mond, vol. 91-> Dag 2 : groen, groen, niks aan te doen vlakke smaak. Dood.
• Les Obriers de la Peira 2006 ( Languedoc – Cinsault + Carignan) : Lactisch, okkernoten, kruidigheid, fruit met scherpte, rondheid. 91 -> Dag 2 : Fruitbom in de neus, wat vlak van smaak.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
30-11-2011, 11:05 PM
Bericht: #2
RE: Leuven-Brussel Part V
gingen jullie het aantal flessen niet beperken tot max 16 of zo? Tongue

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
30-11-2011, 11:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-12-2011 om 12:52 AM door doc.)
Bericht: #3
RE: Leuven-Brussel Part V
Pattes Loup, schoon, erg goed gevinifieerd, mineraal absoluut en mooie zuren, fris, rijp geel fruit. P/Q zit hier heel goed.

Aaah, de Tirage Limité van Mériau (ik zie dat Venne hier ook bij was ?), héél merkwaardige cépage, autochtoon in de Loire, plantte paar ha Sauv Rose aan, heeft absoluut NIKS te maken met SB, tevens merkbare floraliteit in de neus van roosjes (klinkt bijna te voor de hand liggend). Jullie niet opgevallen ?

Trévallon 99 onlangs gedronken, ik noteerde toch ook pruimen en confituré, volle wijn, héél complex, maar toch elegantie en frisheid. Ik heb blijkbaar een andere fles gedronken bij Mos...

Onlangs ook Igler Vulcano gedronken, zie notitie forum. Nogmaals tnx KK.

Vouvray Haut Lieu sec 2001 stond blijkbaar nog recht, ik dronk hem enkele weken geleden. Vooral finesse vond ik, Huet altijd subtiel nooit echt vol, héél mineraal inderdaad. Ik had blijkbaar een goeie fles met nog wat zuurtjes.

Tnx voor de interessante uplisting Carl !!Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
01-12-2011, 12:05 AM
Bericht: #4
RE: Leuven-Brussel Part V
Gros Noré 1998 (Bandol – Mourvedre) : Ceder, braambes, Italiaans, kaneel, leer, humus, potloodslijpsel. 92

Dat Italiaanse, Gaussen heeft dat ook.

Die Hanteillan 90, amai... ge ziet, als ge (zelfs goedkope) Médocs maar wat tijd geeft hé Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-12-2011, 12:18 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-12-2011 om 12:19 AM door doc.)
Bericht: #5
RE: Leuven-Brussel Part V
Viret Collonades 1999 (Cotes du Rhone Villages – GSM) : Rood fruit, animaliteit, reductie dewelke verbetert met de 5 cent-truuk van Venne. 90 -> Dag 2 :Rozen, wild vlees-aroma.

@ Venne: 5 cent efkes in glas ? Clef du vin principe of zo ? Geef je straks ook een opleiding magisch wijn proeven bij Syntra ?applaus

Buvez du vin et vivez joyeux !
01-12-2011, 01:34 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-12-2011 om 01:39 AM door don quichotte.)
Bericht: #6
RE: Leuven-Brussel Part V
vinejo schreef:

Citaat:Gros Noré 1998 (Bandol – Mourvedre) : Ceder, braambes, Italiaans, kaneel, leer, humus, potloodslijpsel. 92

Dat Italiaanse, Gaussen heeft dat ook.

Deze wijn riep bij mij herinneringen op van de geur en smaak van een (slechte) Barolo die ik een week geleden had gedronken.( te hoge zuurtegraad en schraal in de afdronk)
Deze Gros Noré 1998 was volledig evenwichtig met een mooie afdronk met zachte tannines en evenwichtig zuurgehalte; een perfecte wijn.
Toen ik vernam dat dit een Bandol was, was ik even stil. Deze Gros Noré was helder gekleurd; geen over concentraat; veel fraîcheur en elegantie. Een fles waar je aan begint en stopt als ze leeg is.

Citaat:Die Hanteillan 90, amai... ge ziet, als ge (zelfs goedkope) Médocs maar wat tijd geeft hé

Meegebracht om het panel even uit te dagen en ook sommige forum comments.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
01-12-2011, 01:54 AM
Bericht: #7
RE: Leuven-Brussel Part V
Leuk, ge moogt W VL ook 's komen uitdagen !Wink

Buvez du vin et vivez joyeux !
01-12-2011, 10:56 AM
Bericht: #8
RE: Leuven-Brussel Part V
Ik voel me ondertussen al wat beter (moest verstek geven wegens ziekte), na bovenstaande lijstje voel ik me terug wat slechter Sad

Godvercensor
01-12-2011, 12:00 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-12-2011 om 12:06 PM door koen.)
Bericht: #9
RE: Leuven-Brussel Part V
Carl, nog eens een dikke merci voor de ontvangst en de wijntjes. Zal mijn boekske eens moeten pakken en vergelijken. I'm a happy man Smile

(01-12-2011 12:18 AM)dr_magooo schreef:  Viret Collonades 1999 (Cotes du Rhone Villages – GSM) : Rood fruit, animaliteit, reductie dewelke verbetert met de 5 cent-truuk van Venne. 90 -> Dag 2 :Rozen, wild vlees-aroma.

@ Venne: 5 cent efkes in glas ? Clef du vin principe of zo ? Geef je straks ook een opleiding magisch wijn proeven bij Syntra ?applaus
Klassieker neen? Koper catalyseert de oxidatie waardoor het reductieve verdwijnt ... werkt vaak maar hangt toch af van de graad van reductie en de chemische reactie.

Interessante sites
http://altervino.free.fr/problemes.htm
en meer wetenschappelijk
http://www.etslabs.com/assets/PTB022-ETS...alysis.pdf
(30-11-2011 11:15 PM)dr_magooo schreef:  Pattes Loup, schoon, erg goed gevinifieerd, mineraal absoluut en mooie zuren, fris, rijp geel fruit. P/Q zit hier heel goed.
. Ga mijn notities moeten consulteren maar deze overtuigde mij helemaal niet ... vond ik vrij mager.

(30-11-2011 11:15 PM)dr_magooo schreef:  Trévallon 99 onlangs gedronken, ik noteerde toch ook pruimen en confituré, volle wijn, héél complex, maar toch elegantie en frisheid.
Dat volle en de confituré mistte ik hier zoals Carl al schreef stevig in de zuren.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
01-12-2011, 11:58 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-12-2011 om 12:00 AM door Venne.)
Bericht: #10
RE: Leuven-Brussel Part V
Twas weer dik in orde! 5 cent... thanks L.H. ! :-)
Den bokser was sterk!
@ doc , enkel opleidingen in Lovenjoel:-)

Wine is sunlight , held together by water !
02-12-2011, 01:02 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-12-2011 om 01:03 AM door doc.)
Bericht: #11
RE: Leuven-Brussel Part V
@Koen, interessante link Altervino, goeie aanvulling op Syntra cursus... basic maar must-have linkje... blijft interessant om eens te lezen. thumbsup

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-12-2011, 11:03 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-12-2011 om 11:41 AM door koen.)
Bericht: #12
RE: Leuven-Brussel Part V
Wat aanvullingen:

• Danie De Wet Limestone Hill 2010 (Zuid-Afrika – Chardonnay)) : 79
• Bergerie de l’Hortus VdP 2010 (Languedoc – Chardonnay, Sauvignon blanc en gris) : 87
• Pattes Loup 2008 (Chablis - Chardonnay) : inderdaad mooi strak maar mist materie 83
• Fritsch Schlossberg 2010 (Oostenrijk – Gruner Veltliner) : puntje zoet dat onderdrukt wordt door de stevige zuren die lang blijven hangen, heel lange afdronk. Duurde een tijdje voordat ie openkwam in het glas en wat een verschil (we zaten al 4 wijnen verder denk ik) ging van 86 naar 90
• François Meriau Touraine Tirage Limité 2008 (Loire – Sauvignon rose) : fris rond, mooie balans en afdronk, ik ben fan 90
• Tirecul La Graviere Bergerac Sec Cuvee Andrea 2008 (Zuid-Westen – Semillon + Muscadelle) : inderdaad stevig hout, marsepein, karamel 87
• Huet Vouvray Le Haut Lieu sec 2000 (Loire – Chenin) : hmm toch vreemd, aanzet nog ok, middenpallet onbestaand en lage afdronk. Mist die lekkere frisse zuren .. te snelle evolutie? 82 ... mijn eerste fles die ik een paar maanden geleden dronk kreeg een 92
• Senses 2009 ( Portugal – Verdelho) : oeps niet genoteerd watte? ah tricky one staat vier bladzijden verder in mijn Boekske (Don die ons op een nachtelijk uur vervoegde) 86
• Igler Hochberg 2008 (Oostenrijk – Blaufrankisch) : Kersen, tannines, kruidnagel, groenig en cabernet-achtig. Ook weer eentje die tijd nodig had. Eerst niks van kruidigheid maar na een uurke waren ze er en maakten toch een verschil, ging van 86 naar 89
• Knipser Kalkmergel 2007 (Duitsland – Spatburgunder) : Putteke, rokerigheid, mooi evenwichtig en lange afdronk. Op dag één vielen de mooie zuren ook op 90. Dag 2 waren die serieus verminderd en was de spanning weg 87
• Bouscassé 2003 (Madiran – Tannat + Merlot) : Deed me onmiddellijk denken aan de Montus, spicy, leer, bosgrond. Te hard in de mond voor mij (had ik ook met de Montus) 84
• Antu 2009 (Chili – Carmenere + Cabernedt Sauvignon) : 88
• Domaine des Enfants 2008 (Rousillon – GSM) : vrij nieuw domein (oud domein terre rousse) Braam, vlezig mooie fraicheur 88-89. Op dag 2 alles ronder en sappiger. Lekkere zuidfranse wijn 90
• Codoulet de Beaucastel 2005 ( Cotes du Rhone – GSM) : perfect op dronk, knap evenwicht 91
• Mondivin Quintessence 2006 (Hongarije – Cabernet Franc) : schitterende neus en sappig in de mond. Knap 90
• Trevallon 1999 (VdP Provence – Cabernet Sauvignon + Syrah) : Gekookte groenten, zwart fruit, lichte appelsienzeste. Stevige zuren (fris) fijn en elegant, lange afdronk 89-90. Had hier meer van verwacht.
• Viret Collonades 1999 (Cotes du Rhone Villages – GSM) : 91
• Gros Noré 1998 (Bandol – Mourvedre) : hier mis ik de animaliteit 91-92
• Morta Maio 2008 (Corsica, Patrimonio - Niellucio) : stal, violetjes, fraicheur. Alles zit nog niet op zijn plaats. Bourgogne afdronk zegt Don. Te jong 87
• Beausejour Becot 2005 (St Emilion – Merlot + Cabernet Franc) : de gekookte groentjes waren er eerst (verdwijnt op de achtergrond), cassis 88
• Quinta Sardonia 2005 (Vino de la Tierra – Tempranillo) : Straffe toebak, Kruidigheid, cassis, cacao. Power in de mond en inderdaad wat Carl opmerkte puur fruit met een zondvloed van fijne zuren, knap 92
• Hanteillan 1996 (Haut-Medoc – Bordeaux-blend) : Mooie bordeaux neus like this 89
• Gloria 1990 (St Julien – Bordeaux-blend) : eerst dat vuil neuzeke later mooi ontwikkeld in 't glas. Mooi evenwicht in de mond maar mist net dat tikkeltje om er spanning in te brengen 89
• Les Obriers de la Peira 2006 ( Languedoc – Cinsault + Carignan) : mooie afsluiter 90

Oostenrijk vond ik verrassend, Spanje en de atypischeBandol top en de 2 CdR bewezen nog maar eens wat een kwaliteit er onder deze appellatie te vinden valt. It was a wonderfull night en we zijn weer 24 ervaringen rijker applaus

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
02-12-2011, 05:44 PM
Bericht: #13
RE: Leuven-Brussel Part V
@ Kris G : Ik had zelf maar 13 flessen voorzien. Ik kan ert toch ook niet aan doen dat de anderen ook nog allemaal flessen zitten mee te brengen Wink

@ Doc : Roosjes was ons geen van allen opgevallen. Trevallon was heel strak. Was ook al enige tijd gekarafeerd, had misschien hiermee te zien.

@ Vinejo : Gros Noré was meer Pibarnon-like. weinig animaliteit meer gereserveerde klasse.

Ik zet hierna nog even de markantste uitspraken van de avond op een rij :

* Koen is graag "fan vanop afstand" van wijnen. Een beetje zoals je fan kan zijn van filmsterren verduidelijkte Filip Ragolle .

* Ik vond dat de Tirecul La Graviere "neffe ne Pessac kan stoan". Zelfs neffe ne witte, ne 88-er.

* Filip Ragolle wist op te merken dat ge best gene Crianza koopt uit 1995 wegens de problemen met het transport dat jaar.

* Koen wist ons te leren dat Beaucastel voor al zijn wijnen "flash-pasteurisatie" toepast om minder sulfiet te moeten gebruiken.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
02-12-2011, 05:47 PM
Bericht: #14
RE: Leuven-Brussel Part V
(02-12-2011 05:44 PM)carl schreef:  @ Kris G : Ik had zelf maar 13 flessen voorzien. Ik kan ert toch ook niet aan doen dat de anderen ook nog allemaal flessen zitten mee te brengen Wink

"maar 13" woeha grapjas Big Grin

ik ga het op mijn tasting proberen te beperken tot 8-9 flessen, er staan nu wel een 15-tal flessen op mijn voorlopig lijstje

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
02-12-2011, 06:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-12-2011 om 06:08 PM door koen.)
Bericht: #15
RE: Leuven-Brussel Part V
(02-12-2011 05:44 PM)carl schreef:  * Koen wist ons te leren dat Beaucastel voor al zijn wijnen "flash-pasteurisatie" toepast om minder sulfiet te moeten gebruiken.

Zou dit moeten verduidelijken ... ze doen dat voor al hun druiven vlak voor de maceratie waardoor ze minder sulfiet moeten gebruiken. Ik geloof dat ze dat niet alleen bij Beaucastel doen maar ook op het domein Perrin&Fils.

Dat van fan vanop afstand kan ik jammer genoeg niet verduidelijken Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
02-12-2011, 06:11 PM
Bericht: #16
RE: Leuven-Brussel Part V
(02-12-2011 06:02 PM)koen schreef:  Dat van fan vanop afstand kan ik jammer genoeg niet verduidelijken Big Grin

Ging over de sauvignon rose. Je zei dat je fan was maar aangezien de productie zo klein is bleef je misschien best fan vanop afstand.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
02-12-2011, 06:45 PM
Bericht: #17
RE: Leuven-Brussel Part V
(02-12-2011 06:02 PM)koen schreef:  
(02-12-2011 05:44 PM)carl schreef:  * Koen wist ons te leren dat Beaucastel voor al zijn wijnen "flash-pasteurisatie" toepast om minder sulfiet te moeten gebruiken.
Zou dit moeten verduidelijken ... ze doen dat voor al hun druiven vlak voor de maceratie waardoor ze minder sulfiet moeten gebruiken. Ik geloof dat ze dat niet alleen bij Beaucastel doen maar ook op het domein Perrin&Fils.

watte Ongelofelijk! Heb je ergens een link?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-12-2011, 10:21 PM
Bericht: #18
RE: Leuven-Brussel Part V
Tuurlijk deze hier http://www.wineanorak.com/perrinandfils.htm. Beaucastel zelf http://www.beaucastel.com/vins_int.php?vin=1&langue=en of LPV. Had het ooit eens in een artikel gelezen en dan wat verder gezocht.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
03-12-2011, 01:00 AM
Bericht: #19
RE: Leuven-Brussel Part V
Gros'Noré en Pibarnon.... ooit was er een connectie maar die is voorbij zonne. Oudere Bandols gaan meestal wat in rust en dan gaat dat beestige wat weg:-)

Wine is sunlight , held together by water !
03-12-2011, 11:44 AM
Bericht: #20
RE: Leuven-Brussel Part V
Ha, Natuurlijk, Venne had die Bandol mee!

Vijf jaar geleden mochten Kempie en ik al eens proefkonijn zijn: Ook toen al top blijkbaar: (Venne werd toen blijkbaar door mij nog TV genoemd woeha

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...illen.html

Waar is den tijd...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-12-2011, 10:20 PM
Bericht: #21
RE: Leuven-Brussel Part V
Sven van hees was toen zéér goed!!

Wine is sunlight , held together by water !


Ga naar locatie: