Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dupont Tisserandot
11-12-2011, 01:31 AM
Bericht: #1
Dupont Tisserandot
KK kan volgen..
Ergens in 2005 zijn we eens op dat domein gaan vragen achter de Chapelle.. niks meer... daarom toch wat Ladoix en GC meegenomen.
Nu de GC 2002 in het glas.... vergeten flesje maar 02 is toch wel een topjaar zonne.
Glasimpressie : duidelijk a point, minder fruit, mooie zuren, rauwe hesp en charcuterie. No putteke:-)
Mooie bourgogne!

Wine is sunlight , held together by water !
15-12-2011, 04:43 PM
Bericht: #2
RE: Dupont Tisserandot
De marsannay van dit domein is een vaste waarde in mijn kelder.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
15-12-2011, 09:27 PM
Bericht: #3
RE: Dupont Tisserandot
ook op het domein gekocht?

Wine is sunlight , held together by water !
16-12-2011, 11:57 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-12-2011 om 11:57 AM door koen.)
Bericht: #4
RE: Dupont Tisserandot
Neen, het hele gamma kan je kopen bij La Vigneraie in Nijvel. Vroeger waren de degustaties daar altijd een feest en den ouwe van Tisserandot kon er ambiance inbrengen. Tegen het einde altijd zeer gul met zijn topcuvees (en 't zijn er veel verschillende hé), hij (en zijn vrouwke) steevast bier aan 't degusteren. Good old days .... de mens is al verschillende jaren dood.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
23-06-2012, 01:39 PM
Bericht: #5
RE: Dupont Tisserandot
Gisteren de Fixin Les Treuilles 2009 geopend - zeer verleidelijke neus, zacht en hedonistisch in de mond- rest volgt later

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
24-06-2012, 09:50 PM
Bericht: #6
RE: Dupont Tisserandot
(23-06-2012 01:39 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Fixin Les Treuilles 2009 geopend - zeer verleidelijke neus, zacht en hedonistisch in de mond- rest volgt later

Hier dan de rest ;-)

De jonge 2009-neus is weg, de neus lijkt nu zelfs gesloten. Ook in de mond in eerste instantie weinig smaken, wel behoorlijk wat zuren.
Ik had de wijn sedert eergisteren in de koelkast gezet (wist dat er gisteren niet van gedronken ging worden), wel op tijd eruit gehaald natuurlijk.
Sedert het begin van Italië - Engeland (leuke wedstrijd trouwens!) is de wijn echt open gekomen, hij begint meer en meer (en meer) te smaken. Nu geplette aardbeitjes in de neus, gerookte toets, zoethout, peper en potloodslijpsel. De mond is heel mooi geschakeerd, evenwichtig met constant die zuurtjes die erop toezien dat de spanning erin blijft. In de afdronk eerder bosbes.
Heerlijk fijne stijl, gekocht op het domein (prijs herinner ik me niet meer iets tussen de 14 en 18 euro - op Amerikaanse websites tussen de 40 en 50 watte )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-06-2012, 02:23 PM
Bericht: #7
RE: Dupont Tisserandot
Is er een verband tussen Didier Chevillon van Dupont Tisserandot en Robert Chevillon of puur toevallig ? Ik zocht wat op maar vond geen direkte link ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-09-2012, 10:50 PM
Bericht: #8
RE: Dupont Tisserandot
Er zijn vele verbanden... maar niet direct in Bourgogne. Heb al meegemaakt dat er 2 wijnboeren met dezelfde naam in 1 straat wonen en die niks met elkaar te maken hebben.
Na vele jaren de Ladoix 2002 in het glas , heb nu al spijt dat ik ze niet heb gehouden voor een blinde opening met wat wijnvrienden want dit is pinosubliem! Gereserveerde neus, nog wat gesloten, fris rood fruit en koffie/mokka.... maar de mond is GEWELDIG... na wat jaren fles geven goede wijnboeren in een simpel appellatieke in een topjaar zéér mooie wijnen. Morgen gaat deze zeker knallen ... kom gerust langs:-)

Wine is sunlight , held together by water !
27-09-2012, 11:14 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-09-2012 om 11:15 AM door koen.)
Bericht: #9
RE: Dupont Tisserandot
't Is proeverij bij La vignerai 05-07/10 geloof ik en 't gamma kan je daar proeven ... zit op Syntra vanavond ... niet zo ver hé Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
27-09-2012, 09:55 PM
Bericht: #10
RE: Dupont Tisserandot
waar blijft ge? :-)
Juist nog een glazeke genomen, neus is meer opengekomen wat vlezige snoepjes.
Zéér goed! Koen , er zit nog 1 glazeke in de fles....

Wine is sunlight , held together by water !
28-09-2012, 10:52 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-09-2012 om 10:53 AM door koen.)
Bericht: #11
RE: Dupont Tisserandot
Na de chilenen waren mijn receptoren oververzadigd ... hou dus duidelijk niet van supperrijpe CS

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
11-04-2014, 10:42 AM
Bericht: #12
RE: Dupont Tisserandot
(24-06-2012 09:50 PM)vinejo schreef:  
(23-06-2012 01:39 PM)vinejo schreef:  Gisteren de Fixin Les Treuilles 2009 geopend - zeer verleidelijke neus, zacht en hedonistisch in de mond- rest volgt later

Hier dan de rest ;-)

De jonge 2009-neus is weg, de neus lijkt nu zelfs gesloten. Ook in de mond in eerste instantie weinig smaken, wel behoorlijk wat zuren.
Ik had de wijn sedert eergisteren in de koelkast gezet (wist dat er gisteren niet van gedronken ging worden), wel op tijd eruit gehaald natuurlijk.
Sedert het begin van Italië - Engeland (leuke wedstrijd trouwens!) is de wijn echt open gekomen, hij begint meer en meer (en meer) te smaken. Nu geplette aardbeitjes in de neus, gerookte toets, zoethout, peper en potloodslijpsel. De mond is heel mooi geschakeerd, evenwichtig met constant die zuurtjes die erop toezien dat de spanning erin blijft. In de afdronk eerder bosbes.
Heerlijk fijne stijl, gekocht op het domein (prijs herinner ik me niet meer iets tussen de 14 en 18 euro - op Amerikaanse websites tussen de 40 en 50 watte )

Ik kreeg deze vijf jaar oude wijn gisteren in het glas bij LL, die erbij was toen we het domein bezochten. Toen ik het etiket zag zei ik dat ik die cuvee jammer genoeg niet had gekocht had, iets wat hier dus flagrant wordt tegengesproken. Smile Dit motiveert me om gedronken wijnen zoveel mogelijk te blijven bespreken (al is het zeer kort) het helpt mijn falende geheugen Rolleyes
De wijn had een mooi 2009 neusje, zelfs wat snoeperig in begin, later kwam het minerale en de gerookte toets meer naar boven, in de mond fris, elegant maar toch behoorlijk krachtig, nog materie genoeg voor de volgende vijf jaar... Mooi! (T was dus 14 euro op t domein)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-03-2018, 10:28 PM
Bericht: #13
RE: Dupont Tisserandot
Gevrey chambertin vieilles vignes 2008

aromatisch licht rood fruit, wat rauw vlees en een vleugje grafiet
in de mond 2008 op z'n best: subtiel en edel; licht rood fruit/kriek, heel subtiele fumé,
deze wijn is op z'n top (10 jaar voor een village...!) en op de drempel van zijn tertiaire fase
score 90+

destijds door de bescheiden Didier Chevillon (schoonzoon) heel vriendelijk ontvangen, maar nadien werd dit familiebedrijf in 2013 overgenomen door Faiveley... jammer want anders was dit een terugkeeradres geworden

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
28-08-2019, 06:42 PM
Bericht: #14
RE: Dupont Tisserandot
Maandag na een Chambolle de Dupont Tisserandot Gevrey Lavaux St Jaques 2008 gedronken.
Dit is wat Oli en ik ervan vonden

Totaal andere wijn, meer “terreux” volgens ons en we verstonden allemaal wat we hiermee bedoelden. Toch wel champignons, dennengeur, wat ijzer, zwart fruit. Fruit komt terug bij de aanzet in de mond, complex en met karakter, lichte droogtrekking in de afdronk.
Fre gokte blind op 1/Gevrey 2/2008 3/ Lavaux St Jaques
Geen zever.
(Oli)Tweede bourgogne maar toch volledig anders. Al meer geëvolueerd. Na wat openstaan kwam er toch meer fruit door en won hij nog aan complexiteit en finesse. De Gevrey-structuur zat er wel degelijk in.

Uiteindelijk een heel mooie fles, maar absoluut geen waw gevoel zoals onlangs bij de Clos van Esmonin.
Een eerder krachtige, ernstige wijn, misschien ook te maken met de jaargang.

Jammer genoeg bestaat dit domein (20ha!) niet meer...Het werd enige tijd geleden overgenomen door Faiveley.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: