Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
19-12-2011, 10:53 PM
Bericht: #1
Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
Als newbie zijnde:

Iemand hier meer info over?
Er staat geen vermelding van domein bij, enkel een vermelding naar Pierre Troisgros.

Dit is een restant uit men pa zen kelder... Vorige kerst 1 van geproefd en onmiddelijk weggegoten, vorige week nogmaals een fles opengetrokken en:
zeer krachtig (ben het niet gewend Bourgogne te drinken), zowel in de mond als neus. Maar geen storende smaken eraan die erop zouden duiden dat hij "slecht" is. Is Bourgogne überhaupt een wijn die er krachtiger op kan worden?
Kurk steekt onder de zegel uit en is in slechte staat. Fles is nog wel goed gevuld.
Heb er nog 3 flessen van en wil wat raad wat ermee te doen Smile
Kan die wijn nog wat hebben of nu drinken? Of zelfs de gootsteen in? Ik vrees dat hij (met mijn bescheiden kennis) niet al te lang meer moet blijven liggen en zou het zonde vinden als het een goede wijn is...

Informeer me aub! Zoals al gezegd, ben een newbie so take it easy thank you
Ik kan er niet veel over terugvinden op i-net, enkel een veilingshuis dat deze wijn verkoopt (niet goedkoop trouwens).

foto'tje:
[Afbeelding: 392016_10150452341664469_648349468_83183...5212_n.jpg]
Foto is niet enorm goed, kan er nog wel eens een detail foto van nemen indien gewenst... Het gaat dus over de linkse fles Rolleyes

grts,
De Canter
19-12-2011, 11:57 PM
Bericht: #2
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
Een naam als "Le Savour club" wekt onmiddellijk argwaan natuurlijk. Lijkt een beetje op "le Club des Sommeliers" die men maakt voor de grands surfaces in Frankrijk. Anderzijds, de wijn is afkomstig van één van de beste grand crus wijngaarden, dus echte kattenpis zal het niet geweest zijn. Maar een fles met een naam van een wijnbouwer erop zal veelal meer kwaliteit leveren ( hoewel er ook goede negociants zijn, maar van deze "savour club" heb ik nog nooit gehoord)
Een Bourgogne lijkt me niet echt krachtiger te worden met de jaren (noch enige andere wijn eigenlijk).
Die Lirac van 83 zal zijn beste tijd ook wel gehad hebben...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-12-2011, 12:33 AM
Bericht: #3
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
De Chambertin brengt bij mij een dubbel gevoel boven, zoals je zelf al aangaf is dit een zeer goed domein (op gebied van bewaring) maar het feit dat ik er geen specifiek domein op terug kan vinden zorgt voor argwaan...
Volgens men pa zou dit evenwel een goede fles moeten zijn/geweest. Aangezien ik over Bourgognes nog niet al teveel kennis heb is het voor mij moeilijk oordelen!
Ik ga deze fles nog eens goed bekijken en de details posten!

Over de Lirac, deze is misschien over the top maar naar mijn mening nog steeds goed drinkbaar! Zeer zacht in de mond evenwel nog steeds karakter, een neus waar het fruit zeer uitgesproken is... Vorige week gedronken na een half uurtje in de karaf... Heb hier nog 4 flessen van die ik met alle plezier zal uitdrinken (zeker omdat ik ze niet heb moeten kopen) Smile
Hier zal ik nog een andere discussie over openen!
20-12-2011, 01:53 PM
Bericht: #4
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
Charmes Chambertin is een (kleine maar dure) grand cru, een aoc (aop eigenlijk) waar meerdere eigenaars stokken hebben. De kwaliteit hangt in hoge mate af van de eigenaar, maar echt brol zal deze fles idd nooit geweest zijn.

Voor wat betreft de Lirac, die Rhonewijnen zijn echt ongelooflijk: dronk onlangs een 1976 gewone cdr en die was nog zeker niet kapot, integendeel, genoten.
Ik dacht dat dit aan het warme jaar zou te wijten zijn geweest maar blijkbaar zijn ook oude Rhones uit mindere jaren niet versleten..

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-12-2011, 02:01 PM
Bericht: #5
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
Wat ik hier lees over Lirac doet me verbazen... heb zelf nog niet zo'n ervaring kunnen hebben.

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-12-2011, 07:22 PM
Bericht: #6
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
ik stel voor dat we de discussie over de Lirac in het juiste topic voeren Smile
(nu hij goed staat, hehe)

Ik zal over de Chambertin nog wel een gepast "verslagje" posten zodra ik er nog eentje opendoe. Zal deze eens op een rustig momentje uitgebreid proeven...
De laatste keer heb ik ze gewoon opengetrokken om te kijken of deze nog wel degelijk ok was en dus niet uitgebreid aandacht aan besteed (shame on me)...
08-01-2012, 11:06 PM
Bericht: #7
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
http://www.vinejo.freebb.be/thread-887.html

rarara welke naam hier tevoorschijn komt...
08-01-2012, 11:09 PM
Bericht: #8
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
Komt dat ook van daar ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-01-2012, 11:13 PM
Bericht: #9
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
Gezien mijn pa zen zeer beperkte (lees, geen) kennis van de Franse taal twijfel ik eraan dat hijzelf ze in die tijd daar gekocht zal hebben...
Weliswaar heb ik een flauw vermoeden van wel.
Hij kon me niet meer vertellen hoe hij aan de flessen gekomen is spijtig genoeg.
08-01-2012, 11:23 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-01-2012 om 11:24 PM door doc.)
Bericht: #10
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
Bestaat die Savour Club nog trouwens ? Ik lees daar niet zo heel veel positiefs over op 't forum ...

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-01-2012, 11:27 PM
Bericht: #11
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
http://www.savourclub.com/SavourClub/Act...3%A9s.aspx
nog steeds actief, zelfs met een vestiging in Brussel?
08-01-2012, 11:34 PM
Bericht: #12
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
(08-01-2012 11:27 PM)De Canter schreef:  http://www.savourclub.com/SavourClub/Act...3%A9s.aspx
nog steeds actief, zelfs met een vestiging in Brussel?

Bekeek eens vluchtig de website, niet echt uitnodigend hé Wink

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-01-2012, 11:46 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-01-2012 om 12:01 AM door Terretoir.)
Bericht: #13
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
Over commerce gesproken...
Ze praten er meer over zichzelf dan over de wijnen.

edit:
Nu nog eens wat over de wijn zelf,

quote van mezelf uit andere topic:
"De Chambertin viel reuze mee! Nu wat langer in de karaf gelaten en deze kwam veel beter tot zen recht (+-1.5u)...
Minder scherp in de neus en kwa smaak zeker nog ok. Toch zou ik graag eens een Chambertin proeven van een ander domein om zo de vergelijking te kunnen maken.
Kurk was niets meer waard, fles was nog goed gevuld maar had zeer veel bezinksel. Flesjes moeten ASAP opgedronken worden volgens mij" end quote..

Tannines waren nog aanwezig en gingen goed samen met de zuurtegraad, kurk was niets meer waard en was een heel gedoe om deze eruit te krijgen. Fles nog goed gevuld. Verschillende toetsen die ik nog niet echt kan thuisbrengen... Over de kleur kan ik niets meer zeggen, na al die flessen die er gedronken zijn is me dat ontgaan. Wel weet ik nog dat de neus me opviel, was eigenlijk verrassend goed. Al bij al geen afknapper maar ook geen topper.
14-01-2012, 03:13 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-01-2012 om 03:17 AM door Terretoir.)
Bericht: #14
RE: Charmes Chambertin, 1990 Le Savour Club
Vandaag weer een fles van gedronken en nog meer verrast!

Het begon al bij de kurk, die kwam er perfect uit in 1 mooi geheel! Bijna geen bezinksel in de fles.... De beste die ik er tot hiertoe al van geopend heb!!!!

Na een kwartiertje karaf was de geur een mooie combinatie van alcohol en fruit. Voor een domeinloze fles te zijn durf ik te zeggen dat dit een aanrader is! Samen met men maat en zen vriendin (zie discussie Lirac, Devoy) vonden we deze één van de betere ooit geproefd! Hij heeft me 1000x bedankt ervoor en we konden gewoon niet stoppen met ruiken aan het glas. De fles heeft hij bewaard al aandenken! Tannines waren aanwezig maar goed in balans met de rest van de waarnemingen....

Le savoir club misschien niet echt een aanrader, maar dit flesje is naar mijn bescheiden mening een Chambertin om u tegen te zeggen! (alhoewel de enige Chambertin dat ik ooit geproefd heb)...

Edit, had een dieprode kleur waar je toch nog vrij goed kon doorkijken, zag er uitnodigend uit!


Ga naar locatie: