Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leuven-Brussel part VI
05-01-2012, 01:46 AM
Bericht: #1
Leuven-Brussel part VI
mijn welgemeende dank aan Filip voor de gastvrijheid (en het vroege beginuur thumbsup) en aan de medetasters voor de vele mooie flessen, ik wil er een aantal binnen een 10-tal jaar eens terug proeven op een topflessen-tasting, veel potentieel geproefd deze avond!

en ik laat de eer aan Carl om hier de TN's te posten, ik heb zelf weinig notities genomen moet ik toegeven Blush

ik begin wel langzaam maar zeker toch wat wit te waarderen... Smile

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
05-01-2012, 10:37 AM
Bericht: #2
RE: Leuven-Brussel part VI
Inderdaad ! Het was den eerste keer dat ik er (eindelijk) kon bijzijn en ik moet zeggen: jawaddedadde. Er is o.a. een beetje Portugese hemel opengegaan !
Merci Filip voor de goede organisatie en de heerlijke paëllalalalala.

ps. De 26 wijnen zaten deze ochtend toch in mijn hoofd zelle...
05-01-2012, 11:00 AM
Bericht: #3
RE: Leuven-Brussel part VI
(05-01-2012 10:37 AM)Roeland V schreef:  ps. De 26 wijnen zaten deze ochtend toch in mijn hoofd zelle...

Too much information of too much alcool? banghead
05-01-2012, 11:27 AM
Bericht: #4
RE: Leuven-Brussel part VI
(05-01-2012 10:37 AM)Roeland V schreef:  ps. De 26 wijnen zaten deze ochtend toch in mijn hoofd zelle...

Vandaar dat het wat duurt vooraleer we een verslag te zien krijgen...Amai 26 wijnen, mijn papillen zouden "versmoren" :-)

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-01-2012, 12:10 PM
Bericht: #5
RE: Leuven-Brussel part VI
Jullie maken ons nieuwsgierig Smile
05-01-2012, 01:57 PM
Bericht: #6
RE: Leuven-Brussel part VI
zoals beloofd waren er een paar top Rioja's bij, echt wel veel potentieel, waar zullen evenveel tijd nodig hebben als een top bdx

Pichon-Baron '97 kon me toch niet volledig overtuigen (leuk van Don om er eens een '97 tussen te steken!), maar volgens de WineDoctor is dit kasteel in de jaren '90 sowieso een underperformer

Banfi 2001 was top, maar misschien nog een paar jaar te vroeg, zal nog wat verbeteren denk ik

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
05-01-2012, 03:21 PM
Bericht: #7
RE: Leuven-Brussel part VI
Mannekes, mannekes weer een topperke. Filip dikke merci makker ... en mooi spul op tafel. Ga er vanavond een paar retasten. Zeker de laatste 2 van de reeks want daarvan waren mijn notities een beetje te bondig. Quote: "Dao" Big Grin

Roeland nice to meet you cheers en ben onder de indruk van jouw kennis ... hoed af.

Vind het niet erg om vandaag met verlof te zijn Cool

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
05-01-2012, 03:49 PM
Bericht: #8
RE: Leuven-Brussel part VI
Begin hier nu wel echt benieuwd te worden naar die Portugeesjes... Gokje: Quinta de Saes (Alvaro Castro)?

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
05-01-2012, 04:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-01-2012 om 04:38 PM door carl.)
Bericht: #9
RE: Leuven-Brussel part VI
Gisteren weer een memorabele avond beleefd ten huize van Filip Ragolle in het regenachtige Brussel.
We hadden al om 18h00 afgesproken omdat het anders wat te laat zou worden en zo konden de mensen die met de trein kwamen ook van de partij zijn. Voor de trein-mens was het inderdaad een goed idee maar uiteindelijk is het toch terug 1h45 geworden eer we vertrokken zijn Blush

Aanwezig :

Filip Ragolle
koen
Don Quichotte
Roeland V
Kris G
Guy Schelfhaut (docent aan Syntra Leuven en Gent)
carl

Filip had het idee opgevat om ons een inkijk te verschaffen in Iberische wijnen maar er zouden een paar mollen tussenzitten. Wij mochten evenwel wijn meebrengen uit andere landen en streken, kwestie van wat afwisseling te hebben.

Schäfer-Frohlich riesling Felseneck GG 2010 (Duitsland – Nahe) : Eerste wijn van mezelf en meteen eentje die de toon zette. Bloemig, citrus, duidelijke mineraliteit, exotisch fruit. 92+
Alzinger Hollenin riesling smaragd 2007 ( Oostenrijk – Wachau) : Filip plaatste hier een Oostenrijker naast die niet veel moest onderdoen. Petrol zonder storend te zijn, strakke textuur. 89
Quinta da Pellada Primus 2009 (Portugal – Dao ) : Eerste wijn in het thema maar deze kon ons nog niet echt overtuigen. Bloemigheid, eik-opvoeding, kruiden, citrus. 87
Quinta dos Carvalhais Colheita Seleccionada branco 2007 ( Portugal – Dao) : Menthol, noten. 87
Au Bon Climat Hildegard 2005 (Californië – IGP) : Cultdomein uit Californië dat zijn status waarmaakte met deze Aligoté-Pinot Blanc- Pinot Gris-blend. Botercroissant, snoeperigheid, lactisch, velpon. 92
•[/b]Altesino Montosoli 1999 (Toscane – Brunello) : Eerste rode wijn van de avond en meteen een stevige binnenkomer. Niet gekarafeerd en dat bleek een vergissing : tabak, groenigheid, vegetaal, leer, droogtrekkend. Bij herproeven na een tweetal uur duidelijk mooier opengekomen en een serieuze verbetering. Eerst 86, nadien 89+
•[b]Spitzerberg 2006 (Oostenrijk - Carnuntum )
: We blijven een beetje in hetzelfde ruwe, groene verhaal. Een teleurstelling voor mij, deze Blaufrankische. vegetaal en schil van okkernoten. 84
Joblot Clos de la Servoisine 2008 (Bougogne – Givry): Topper uit de Cote Chalonaise. Nog wat jong evenwel. Rood fruit, viooltjes, grafiet. 90
Meruge 2008 (Portugal – Douro) : zwart fruit, hoge ingedekte zuren, , mineraal., nog veel potentieel. 90+
Chapelle d’Alienor 2001 (Bordeaux Superieur) : Klassieke Bordeaux, versmolten, aards, stal, oude muffe kelder. Heeft nog potentieel. 88
•? : zwart maar ook rood fruit, animaliteit, chocolade, lactisch, rondeur in de mond. 87
Remirez de Ganuza reserva 2004 (Spanje – Rioja) : Topwijn, zwart fruit, verder eigenlijk weinig genoteerd. 93+
Pichon Baron 1997 (Bordeaux – Pauillac): Groenig, vlezig met een mooie balans. 89
Quinta do Mouro 2005 (Portugal – vinho regional Alentejano) : Oesters, zwart fruit, mooi rijp met nog potentieel. 91
Quinta di Cotto (Portugal – Douro) : Vlezig, rijp donker fruit, dash-aroma. 88
Castello Banfi 2001 (Toscane – Brunello) : Ijzer, betere balans dan eerdere Brunello en eigenlijk nog piepjong. 90+
Roda 1 reserva 2006 (Spanje – Rioja Alta): Kokos zonder te overheersen, verder zeer mooie fruitcomponeneten die tonen dat deze rakker binnen enkele jaren top gaat zijn. 91
Pintia 2006 (Spanje – Toro) : Pruimen, gerookt vlees, Duidelijk aanwezige zuren die evenwel mooi zullen opgaan in het geheel eens dit allemaal samenkomt. Toppotentieel. 92+
Villa de Corullon 2007 (Spanje – Bierzo) : Onrijpheid in de neus, grafiet, lactische toets in de mond, kruidig, zuren. 89
Waterford Estate Cabernet Sauvignon 2006 (Zuid-Afrika – Stellenbosch) : Beetje jong, zuren, smoelentrekker, licht groene toets. 88
Quinta da Gaivosa tinto 2005 (Portugal – Douro) : Rijp gekonfijt fruit dat evenwel mooi in balans wordt gehouden. 89
Casa Ferreirinha Reserva Especial 2001 (Portugal – Douro) : Animaal, kruidig, zuur fruit, Top. 93+
Quinta da Pellada 2003 (Portugal – Dao) : Rood en zwart fruit. 91
Chave Mon Cœur 2009 (Frankrijk – Cotes du Rhone) : Dash, groen op de afdronk, natte hond. 88


Al met al een zeer mooie en leerijke avond waaruit blijkt dat het Iberisch schiereiland veel mooie en straffe wijnen herbergt maar waarbij ook zeker moet aangestipt worden dat dit dan ook bijna allemaal de topcuvees van de desbetreffende domeinen betrof en dat de meeste wijnen eigenlijk nog veel te jong waren om al geslachtofferd te worden. Het bewaarpotentieel van deze wijnen strekt zich zeker nog 10 à 15 jaar verder en de ideale drinkmoment zal pas binnen 5 jaar daar zijn maar toch toonden ze allen een mooi potentieel en waren ze al zeer drinkbaar nu.

Nog eens van harte bedankt aan onze vriendelijke gastheer en zijn ijverige eega.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
05-01-2012, 05:04 PM
Bericht: #10
RE: Leuven-Brussel part VI
Ja watte Exclamation, is het enige dat ik op dit moment kan zeggen...Smile

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
05-01-2012, 05:04 PM
Bericht: #11
RE: Leuven-Brussel part VI
Thanks Carl voor dit overzicht.
Thanks aan alle aanwezigen voor de leuke avond!

Roeland: converteer jij eveneens je geschreven nota's?

Voor mij was Portugal een aangename kennismaking:
Wit heeft mij nog niet kunnen ovetuigen (P/K not OK)
Maar dit kan nog komen.
Rood daarentegen...
Wat een bewaarpotentieel die wijnen... (afspraak binnen 5 jaar voor dezelfde reeks?)

alle 5 lekker. Die Reserva Especial 2001 stak er voor mij bovenuit. Ben benieuwd naar de topcuvé van dit huis (Barca Velha)

Die Z-Afrikaan (Waterford) van Roeland krijgt van mij zeker 90+ (of meer - aangename verrassing).

De Pintia kon mij niet overtuigen: veel te jong? De rioja's wel, vooral de Remirez (PS: de fincas kost de helft en is ook top).

Bij wit stak de Au Bon Climat er bovenuit (en niet alléén qua prijs): voor zo'n folietje ben ik bereid een extra eurootje te betalen :-)

Die Spitzerberg 2006 was de enige (zeer) zware tegenvaller.

Filip

Filip R
05-01-2012, 05:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-01-2012 om 05:07 PM door Kris G.)
Bericht: #12
RE: Leuven-Brussel part VI
Remirez de Ganuza reserva 2004 en Roda 1 reserva 2006 waren de toppers voor mij, de Roda 1 was een ongeleid projectiel, maar ik denk dat de 2 jaren verschil tussen deze 2 wijnen in dit stadium wel een groot verschil maakt, maar beide hebben echt veel potentieel, maar 10 jaar geduld Confused (ik haat wachten Angry)

de Banfi was top, maar ook nog net iets te vroeg

de Altesino Montosoli 1999 was wel niet 100% OK, direct al bij het ontkurken had ik wat bedenkingen bij de neus, en hij presteerde merkelijk minder dan de gewone Altesino 1999 die ik onlangs dronk > dus hier klopt iets niet, jammer, zou echt top moeten zijn (de karaffen waren allemaal in gebruik > vandaar, en met trein/metro karaf meebrengen vond ik toch iets te veel risico op 7 jaar ongeluk Wink)

ik was al voor deze tasting overtuigd dat Spanje top kan leveren (Artadi Vina el Pison en Vega Sicilia Unico Slurp), ik had wel nog geen topper jong gedronken, dus was wel eens interessant > en Filip R : binnen 10 jaar tasting met dezelfde flessen? Big Grin zou wel eens een uitmuntende tasting kunnen opleveren denk ik cheers

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
05-01-2012, 05:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-01-2012 om 09:44 PM door doc.)
Bericht: #13
RE: Leuven-Brussel part VI
Indrukwekkend arsenaal "projectielen" zoals Kris het mooi benoemde.
Jullie zullen ongetwijfeld een dagje recup nodig hebben. Zelf heb ik met de "Iberische" wijnen te weinig ervaring.
Tipke Kris: thuis karafferen, terug de fles in met de stop er goed op en dan de trein in. Ik doe het meestal zo. Heb je wel een trechter voor nodig. Smile

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-01-2012, 05:43 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-01-2012 om 05:46 PM door Kris G.)
Bericht: #14
RE: Leuven-Brussel part VI
(05-01-2012 05:36 PM)dr_magooo schreef:  Indrukwekkend arsenaal "projectielen" zoals Kris het mooi benoemd.
Jullie zullen ongetwijfeld een dagje recup nodig hebben. Zelf heb ik met de "Iberische" wijnen te weinig ervaring.
Tipke Kris: thuis karafferen, terug de fles in met de stop er goed op en dan de trein in. Ik doe het meestal zo. Heb je wel een trechter voor nodig. Smile

dat was toch een risico voor een Brunello van '99 > toch even onderweg hoor, bij een jonge is het idd op die manier wel goed te doen, het lag niet aan de karaf denk ik, fles was echt niet OK > als ik dat op voorhand had geweten had ik natuurlijk iets anders meegebracht, maar de gewone Altesino kwam uit hetzelfde lot en was top bewaard

voor mijn bdx 2006 tasting heb ik het zo gedaan : 4-tal uur ervoor eens in karaf gegoten en dan terug in de fles (te veel flessen en te weinig karaffen)

wel grappig : "is het linker of rechter" was een veel gestelde vraag > heb ik zo een bdx-reputatie mischien? Big Grin ik moest me echt inhouden of ik begon te lachen Smile ik drink dus ook andere dingen (gelukkig maar)

echt wel fris ze vandaag (de laatste 5 wel gemist) : de wintersolden al onveilig gaan maken Wink

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
05-01-2012, 06:19 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-01-2012 om 10:09 PM door koen.)
Bericht: #15
RE: Leuven-Brussel part VI
1)•Schäfer-Frohlich riesling Felseneck GG 2010 (Duitsland – Nahe) : neus die pas na een halfuurke helemaal open bloeide,, fijne zuurtjes met een klein bittertje in de afdronk. Ging bij mij van 88 naar 90. Wat zou dit geven over een 10-tal jaren. Als we deze tasting herdoen mag deze zeker niet ontbreken
2)•Alzinger Hollenin riesling smaragd 2007 ( Oostenrijk – Wachau) : Petrol, crushed rock, rond maar toch strak in de mond. Kan me wel boeien. 89
3)•Quinta da Pellada Primus 2009 (Portugal – Dao ) : mist finesse, vrij boertig en met zijn 34€ veel te duur. 84 •
4)Quinta dos Carvalhais Colheita Seleccionada branco 2007 ( Portugal – Dao) : Menthol, karamel, en na lang zoeken wat abrikoos. Het teveel aan eik duwt hier het fruit weg. Deed me in eerste instantie denken aan witte rhône. 85
5)•Au Bon Climat Hildegard 2005 (Californië – IGP) : babelut, croissant, lactisch. Evolueert enorm in 't glas. Groots in de mond maar mist een tikkeltje frisheid. Niettemin top 91
6)•Altesino Montosoli 1999 (Toscane – Brunello) : vegetaal, leer, champignons. Hoger in de zuren maar trekt scheef. Droogtrekkende afdronk. Roeland sprak van slechte bewaring en Kris zijn ervaring met de basiscuvee bevestigd dat waarschijnlijk. Jammer 84
7)Spitzerberg 2006 (Oostenrijk - Carnuntum ) : rood sap van 33€, niet goed. 79 en neen hier scoor je niet mee bij de buurvrouw zelfs als ze niet knap is
8) •Joblot Clos de la Servoisine 2008 (Bougogne – Givry): knap neuzeke, mond bleef een beetje achter. 87
9) •Meruge 2008 (Portugal – Douro) : kruidig, hout, zwart fruit, fris en elegant dit begint er meer op te trekken. 90-91
10) •Chapelle d’Alienor 2001 (Bordeaux Superieur) : versmolten, stal, champignons. Zeer fijn in de mond. 88
11) •CANA 2001, Ferrer-Ribière (Rousillon) : zwart maar ook rood fruit, animaliteit, chocolade, lactisch. Interessant beestje maar ook hier volgt de mond niet volledig alles is er maar 't zit nog niet verweven. Kan nog verbeteren. 89+ Dag 2 zit alles beter maar hij is er nog niet helemaal. De enorme frisheid valt nu enorm op en een aangenaam bittertje in de afdronk. Lage rendementen 20hl en gsm blend Venne would have liked this 90
12) •Remirez de Ganuza reserva 2004 (Spanje – Rioja) : Topwijn, zwart fruit, chocola, kruidigheid. Duidelijk power maar tegelijk mooi tegengewicht door frisheid. 92-93
13) •Pichon Baron 1997 (Bordeaux – Pauillac): Groenig, zwart fruit vlezig, versmolten. 89
14) •Quinta do Mouro 2005 (Portugal – vinho regional Alentejano) : zwart besjes, veel rijpe tannines en fraicheur knap. 100% Alicante Bousquet, Roeland vertelde dat dit de meest taninerijke druif in Frankrijk is 90-91
15) •Quinta di Cotto (Portugal – Douro) : mooie neus en verder heb ik niks meer Blush 88
16) •Castello Banfi 2001 (Toscane – Brunello) : Licht vegetaal toetsje, rauwe biefstuk, donkere kers en chocola. Vind ik een mooie brunello en zelfs Roeland moest dit toegeven nadat ie eerder Banfi als commercieel spul had betiteld (was de reden waarom ik dit back-up flesje toch ontkurkt heb Wink ). 91-92
17) •Roda 1 reserva 2006 (Spanje – Rioja Alta): Kokos zonder te overheersen, fruitbom, sigaar. Power maar mooi gecontroleerd. Wat gaat dit met wat meer jaren worden? Klasse denk ik. 91+
18) •Pintia 2006 (Spanje – Toro) : ook hier de elementen om iets mooi te worden maar heeft nog een stevige weg af te leggen 87+
19) •Villa de Corullon 2007 (Spanje – Bierzo) : cassis, wild, bacon, rijp fruit. Wat zwoel in de mond, lactische stevige body. 88
20) •Waterford Estate Cabernet Sauvignon 2006 (Zuid-Afrika – Stellenbosch) : Cassis, rijp, kwam traag open in 't glas maar kan me zeker bekoren. Frisser dan de meeste "made in the US". Uiteraard te jong. 91+
21) •Quinta da Gaivosa tinto 2005 (Portugal – Douro) : Medicinaal, Rijp zwart fruit, grafiet. Heel rijpe tannines, fruit dat toch genoeg frisheid heeft. 89
22) •Casa Ferreirinha Reserva Especial 2001 (Portugal – Douro) : Animaal, kruidig, koffie, lange zuren rond en fris. Topwijn 92
23) •Quinta da Pellada 2003 (Portugal – Dao) : Dao ... en niks meer
24) •Chave Mon Cœur 2009 (Frankrijk – Cotes du Rhone) : ook hier met andere dingen bezig Big Grin

Roeland ik mis twee wijnen of heb jij 25 en 26 nog bij thuiskomst geproefd Rolleyes

Op het einde tijdens het napraatje met Filip nog geprobeerd de fles Pichon leeg te maken Wink. 't was kwart voor drie toen ik mijn bed zag (en acht toen ik er al weer uit was)

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
05-01-2012, 07:23 PM
Bericht: #16
RE: Leuven-Brussel part VI
Koen schreef: "•Quinta do Mouro 2005 (Portugal – vinho regional Alentejano) : zwart besjes, veel rijpe tannines en fraicheur knap. Roeland vertelde dat dit de meest taninerijke druif in Frankrijk is 90-91"

Confused ?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-01-2012, 08:53 PM
Bericht: #17
RE: Leuven-Brussel part VI
Op dag 2:
Is die Spitzerberg ... rood water (0 materie)
De schaefer-Frohlich beter dan de Alzinger
De corullon 07 beter dan gisteren, maar duidelijk nog niet voor vandaag... (kopen en binnen 5 jaar nog eens proeven)
De Quinta do Mouro 05 springlevend
De Remirez ... opgesoupeerd door vrouwlief tegen dat ik thuis was (en dan toch klagen dat IK te veel geld spendeer aan wijn)

Filip R
05-01-2012, 08:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-01-2012 om 09:54 PM door Kris G.)
Bericht: #18
RE: Leuven-Brussel part VI
(05-01-2012 08:53 PM)Filip Ragolle schreef:  De Remirez ... opgesoupeerd door vrouwlief tegen dat ik thuis was (en dan toch klagen dat IK te veel geld spendeer aan wijn)

woeha

zelf nog geen last van, ik ben preventief een mooie voorraad aan het aanleggen tegen dat ik van 't straat geraak (ooit eens misschien...)

we gaan de streek rond Brussel-Leuven een beetje uitbreiden naar het westen voor de volgende tasting Wink van zodra we een vrije datum vinden komt er een bdx-tasting in Munkzwalm city Smile

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
05-01-2012, 10:07 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-01-2012 om 10:11 PM door koen.)
Bericht: #19
RE: Leuven-Brussel part VI
(05-01-2012 07:23 PM)vinejo schreef:  Koen schreef: "•Quinta do Mouro 2005 (Portugal – vinho regional Alentejano) : zwart besjes, veel rijpe tannines en fraicheur knap. Roeland vertelde dat dit de meest taninerijke druif in Frankrijk is 90-91"

Confused ?

Mijn fout meende dat Carl de cépage had vermeld. 100% Alicante Bousquet

Ben de Roda I tegen de Pintia aan 't drinken en de Roda overklast. Meer elegantie, fijne tannines, bij de Pintia is alles wat bruter en steekt de alcohol af en toe op. Dit moeten we over 10 jaar eens tegen elkaar drinken.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
05-01-2012, 10:27 PM
Bericht: #20
RE: Leuven-Brussel part VI
(05-01-2012 10:07 PM)koen schreef:  
(05-01-2012 07:23 PM)vinejo schreef:  Koen schreef: "•Quinta do Mouro 2005 (Portugal – vinho regional Alentejano) : zwart besjes, veel rijpe tannines en fraicheur knap. Roeland vertelde dat dit de meest taninerijke druif in Frankrijk is 90-91"

Confused ?

Mijn fout meende dat Carl de cépage had vermeld. 100% Alicante Bousquet

Ben de Roda I tegen de Pintia aan 't drinken en de Roda overklast. Meer elegantie, fijne tannines, bij de Pintia is alles wat bruter en steekt de alcohol af en toe op. Dit moeten we over 10 jaar eens tegen elkaar drinken.

ik had een goed gevoel over het potentieel van die Roda I

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
05-01-2012, 11:52 PM
Bericht: #21
RE: Leuven-Brussel part VI
Morgen zet ik al m'n nota's eens op een rijtje.
Maar ik moet zeggen dat ik zo op het eerste zicht heel dicht aanleun bij Koen zijn nota's en beoordelingen (ik heb wel geen punten gegeven).

Ik heb zonet het restje van de Au Bon Climat, Hildegard 2005 opgedronken: nog beter dan hij gisteren al was ! Prachtige balans met complexiteit en cremeux van topbourgogne.
Ik ben ontzettend blij dat ik dit eindelijk eens kon drinken !
05-01-2012, 11:53 PM
Bericht: #22
RE: Leuven-Brussel part VI
(05-01-2012 10:07 PM)koen schreef:  Mijn fout meende dat Carl de cépage had vermeld. 100% Alicante Bousquet

thank you

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-01-2012, 11:00 AM
Bericht: #23
RE: Leuven-Brussel part VI
(05-01-2012 10:27 PM)Kris G schreef:  ik had een goed gevoel over het potentieel van die Roda I

Inderdaad. Maar de Pintia niet afschrijven, die was hier 's avonds op dag 2 serieus verbeterd 90+ maar de Roda is fijner, complexer dikke 92

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
06-01-2012, 11:27 AM
Bericht: #24
Thumbs Up RE: Leuven-Brussel part VI
Hier zijn mijn nota's dan. Ik heb er af en toe wat commentaar bij geschreven:

•Schäfer-Frohlich riesling Felseneck GG 2010 (Duitsland – Nahe) : Floraal, citrus, elegant, kruidig. Heel mooie zuren. Aperitiefwijn. Een top verdejo?

•Alzinger Hollerin riesling smaragd 2007 ( Oostenrijk – Wachau) : Aromatisch, duidelijk Europese riesling, schitterend mineraal, fris, geen gemakkelijke wijn wel. Complex.

•Quinta da Pellada Primus 2009 (Portugal – Dao ) : Een te discrete neus. Ook de smaak zit gesloten. Enige positieve is de mineralige ondertoon. Te jong of zwak wijnhuis?

•Quinta dos Carvalhais Colheita Seleccionada branco 2007 ( Portugal – Dao) : Heel aromatisch, geparfumeerd, duidelijk hout, wat gebakken banaan. Droog maar toch vettig. Intrigerende wat bizarre en moeilijke wijn. Zal nog mooi evolueren en karaferen had deugd gedaan.

•Au Bon Climat Hildegard 2005 (Californië – IGP) : Creme patissière, vanille, lactisch, maar alles heel subtiel. Heel mooie diepte en complexiteit. Waauw. Bij onthulling was ik heel blij dat ik eindelijk eens een wijn van Jim Clendenen kon drinken.

•Altesino Montosoli 1999 (Toscane – Brunello): Tertiaire neus, paddestoelen. Heel veel zuur [hier had ik eigenlijk al moeten weten dat het geen Bordeaux zou zijn verdorie…]. Linkeroever Pauillac? Wat uitdrogend in de mond. Goed maar niet wauw. [ Achteraf bij onthulling van de naam ben ik zeker dat fles niet in optimale staat bewaard moet geweest zijn door vorige eigenaar. Heb deze cuvée al tiental keer gedronken (1999 ook al paar keer) en deze fles is niet echt representatief voor kwaliteit van Altesino, laat staan deze Riserva cuvée Montosoli, van een afzonderlijke wijngaard. ]

•Spitzerberg 2006 (Oostenrijk - Carnuntum ) : Heel vegetaal, wrang zelfs. Droog, geen fruit. Bitter. Ontgoochelend, zwak. [ps. Wordt blijkbaar gemaakt door Dirk van der Niepoort ?! Amaai…]

•Joblot Clos de la Servoisine 2008 (Bougogne – Givry): Heel delicate neus, zacht rood fruit, heel veel zuur. Nog harde tannines, te veel nieuw hout? Strak, wat uitdrogend. Goed maar niet geweldig. Er is beter in Givry.

•Meruge 2008 (Portugal – Douro) : Kruidig, lactisch, duidelijke houtinvloed maar absoluut niet storend. Heel smakelijke wijn, veel fruit, fijn. Groot toekomstpotentieel. Finesse.

•Chapelle d’Alienor 2001 (Bordeaux Superieur) : Klassieke Bordeaux, aromatisch, cederhout, verfijnd. Mooie zuren. Goed.

•Ferrer-Ribière, CANA, C-d-Roussillon 2001 : heel kruidig, strak, wild van aard. Ook strakke smaak. Nog toekomstpotentieel. [bij onthulling verschoot ik van jaargang; ik had 2005 of 2006 gedacht].

•Remirez de Ganuza reserva 2004 (Spanje – Rioja) : melkchocolade, kwaliteitseik, donker bessenfruit maar niet overrijp. Prachtige neus. Schitterende diepte. Cremeux smaak, dens, fantastisch evenwicht. Nog jong.

•Pichon Baron 1997 (Bordeaux – Pauillac): Kruidig, vlezig, cederhout. Vlezige smaak. Heel klassiek maar op heel uiterst mooie manier. Fris.

•Quinta do Mouro 2005 (Portugal – vinho regional Alentejano) : Heel sappige neus, cassis, bessen, fruitig. Goede complexe smaak met nog reserve aan tannines wat uitgeeft op toekomstpotentieel. Zeer goed maar nog jong.

•Quinta di Cotto 2005 (Portugal – Douro) : Strak, donker fruit, nog wat discrete neus. Ook de smaak is nog wat hard; kruidig, te jong. Kan misschien wel mooi openbloeien.

•Castello Banfi 2001 (Toscane – Brunello) : Houtinvloed, chocolade, donkere kers. Mooi complex. [bij onthulling verschoot ik van jaargang: ik had dit 2006 geschat).

•Roda 1 reserva 2006 (Spanje – Rioja Alta): Veel hout (te veel?), zwart fruit, wat (te) zwoel, vanille, kokos, wat bombastisch. Moderne stijl Rioja? Duidelijk minder verfijnd dan Remirez de Ganuza. [bij onhulling was ik toch ontgoocheld over deze gehypete wijn; misschien komt binnen vijf à tien jaar alles wel fantastisch goed, hij heeft immers het potentieel, maar nu is dit geen spek voor mijn bek.]

•Pintia 2006 (Spanje – Toro) : Strak, zwart fruit in de neus. Niet heel breed. Ook zwart fruit in de mond. Vlezig, Enorm veel zuur (te veel ?). Piepjong. Vond ik op dit moment ontgoochelend (was mijn eigen fles).

•Villa de Corullon 2007 (Spanje – Bierzo) : Geparfumeerd, gebakken bacon, eik, lactisch, mist finesse [bij onthulling verschoot ik enorm want dit is de eerste keer dat ik een Bierzo drink die bombastisch is !, normaal zijn die wijnen altijd wat te mager].

•Waterford Estate Cabernet Sauvignon 2006 (Zuid-Afrika – Stellenbosch) : Licht vegetaal, sigarenkistje (ceder), te jong. [mijn eigen tweede fles die licht ontgoochelde omdat hij nog te jong is; dit domein heeft nog 10 jaar voor de boeg].

•Quinta da Gaivosa tinto 2005 (Portugal – Douro) : Wat medicinale neus, met rijp bessenfruit in de mond. Goede wijn.

•Casa Ferreirinha Reserva Especial 2001 (Portugal – Douro) : Heel geconcentreerde neus, donker fruit, wat subtiele koffie. Veel zuur in de mond, enorm sappig en complex. Zeer zeer goed. Top. [Dit is een wijn waar ik ook wel 48 euro voor zou willen betalen].

•Quinta da Pellada 2003 (Portugal – Dao) : Wat gerookte bacon, maar toch verfijnd. Rijp zwart fruit.

•Chave Mon Cœur 2009 (Frankrijk – Cotes du Rhone) : Strak, kruidig, Rhonewijn? [bij onhulling van domein en prijs was ik aangenaam verrast. Dit zie ik mezelf ook wel eens kopen aan die prijs van rond de 9 euro].

Eerste plaats: Remirez de Ganuza, Rioja 2004 Heart

Tweede plaats: Casa Ferreirinha Reserva Especial 2001

Derde (gedeelde) plaats: Meruge 2008 en Pichon-Baron 1997
06-01-2012, 11:53 AM
Bericht: #25
RE: Leuven-Brussel part VI
thank you Roeland !

Kan dit volledig onderschrijven.

zoals gezegd die Zuid-Afrikaan kon mij wel bekoren.

Filip

Filip R
06-01-2012, 01:47 PM
Bericht: #26
RE: Leuven-Brussel part VI
Mooi verslag Roeland, dank je wel ! Werden alle Portugese door Filip meegebracht ? Of hier aangekocht ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
06-01-2012, 01:55 PM
Bericht: #27
RE: Leuven-Brussel part VI
(06-01-2012 01:47 PM)dr_magooo schreef:  Mooi verslag Roeland, dank je wel ! Werden alle Portugese door Filip meegebracht ? Of hier aangekocht ?

de Portugezen kwamen van bij Wijnhuis Jeuris, met winkels te Roeselare en Heusden-Zolder, gratis thuis geleverd.

Filip

Filip R
06-01-2012, 10:41 PM
Bericht: #28
RE: Leuven-Brussel part VI
@Allen
bedankt voor de mooie verslagen en comments, zulke degustaties geven dit forum een ferme boost!
thumbsup

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-01-2012, 12:03 AM
Bericht: #29
RE: Leuven-Brussel part VI
schoon reekske.... spijtig dat ik er niet was.... zat op CSP degustatie... waar we Kris ook al 2 keer in ons midden mochten hebben.. Portugal en vooral Douro is "amazing" ... Abandonado!!

Wine is sunlight , held together by water !
07-01-2012, 10:49 AM
Bericht: #30
RE: Leuven-Brussel part VI
ja, vooral die Casa Ferreirinha Reserva Especial 2001 was echt wel een pimped out Pussywagon bottle !!!

ga de wijnlijst van Jeuris in het licht van deze degustatie toch eens nader onder de loupe nemen moet ik zeggen.


Ga naar locatie: