Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Charlopin- Parizot te Gevrey-Chambertin
05-04-2012, 10:23 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-04-2012 om 11:47 PM door doc.)
Bericht: #1
Domaine Charlopin- Parizot te Gevrey-Chambertin
Marsannay en Montchenevoy 2009

Dit is een zeer goed geslaagd wijntje uit het "lagere" assortiment van dit domein.
Aanvankelijk beetje reductief maar hoe langer in het glas, ...
Verleidelijke explosie van fijne rijpe rode vruchtjes, beetje aardsheid. De mond volgt perfect de neus, heel mooi krokante zuurtjes, bijzonder fris. Een heel mooi uitgebalanceerd evenwicht, heel veel finesse en suave tannines zorgen voor krokante en sappige structuur. Puntig, heel correct, zuiver en niks te boisé zoals we van Charlopin soms gewoon zijn. Hij was met drie man zo uit...
God wat kan Bourgogne toch verleiden met deze mirakeltjes ! 90

Buvez du vin et vivez joyeux !
10-11-2012, 11:26 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-11-2012 om 10:26 PM door doc.)
Bericht: #2
RE: Domaine Charlopin- Parizot te Gevrey-Chambertin
Marsannay en Montchenevoy 2009.

Wat mooi toch ! De wijn heeft deugd gehad van wat kelderrust. Vanaf nu zeer genietbaar ! Sous-bois en zelfs putje maken het een typische Pinot. Samen met het rijpe fruit uit 2009 is het een rasechte verleider.

Ik ben vooral benieuwd naar de stijlverandering binnen het domein. Vanaf 2010 gebruikt zoon Yann veel minder nieuw hout, dit is de eerste stap in navolging van z'n pa. Het was ook vooral die houtlagering die menig wijnliefhebber wat afschrok van hun wijnen.

Buvez du vin et vivez joyeux !
10-11-2012, 11:01 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Charlopin- Parizot te Gevrey-Chambertin
"Het was ook vooral die houtlagering die menig wijnliefhebber wat afschrok van hun wijnen.
[/quote]"

Daar had ik inderdaad ook last van, van dat overvloedige hout in die wijnen, was voor mij een afknapper vaak.
27-06-2016, 11:53 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Charlopin- Parizot te Gevrey-Chambertin
Ik had het geluk om vorig jaar een reeks van de village wijnen van Charlopin te proeven. Toen we op restaurant de Gevrey Chambertin Vieilles Vignes 2010 aan de zeer aantrekkelijke prijs van 80 euro zagen staan twijfelde ik ook niet Wink. Zeer klassiek in stijl. Krokant rood fruit in de neus met toch nog een serieuze dosis hout, toch wel kenmerkend voor het hele gamma eigenlijk, maar heel anders in de mond. Compact, vlezig en concentratie zonder plomp te zijn. Goede zuren, toch wel een beetje het karakteristiek van 2010 in Bourgogne, energiek, een beetje turbocharged voor 'maar' een village wijn. Zeer goede match met filet pur Slurp.
11-03-2019, 10:29 AM
Bericht: #5
RE: Domaine Charlopin- Parizot te Gevrey-Chambertin
Gisteren de Bourgogne 2016 "Cuvée Prestige" opengetrokken van Charlopin. Het is me trouwens niet helemaal duidelijk of het nu Charlopin of Charlopin-Parizot is? Op de fles staat Philippe Charlopin, maar als ik naar zijn website ga, kom ik terecht op Charlopin-Parizot. Ik hoop dat ik het juist plaats hier...

Anyway, terug naar de wijn. Eigenlijk kan ik gewoon de TN herhalen van Doc, ook al is het een andere cuvée :

Citaat:Marsannay en Montchenevoy 2009

Dit is een zeer goed geslaagd wijntje uit het "lagere" assortiment van dit domein.
Aanvankelijk beetje reductief maar hoe langer in het glas, ...
Verleidelijke explosie van fijne rijpe rode vruchtjes, beetje aardsheid. De mond volgt perfect de neus, heel mooi krokante zuurtjes, bijzonder fris. Een heel mooi uitgebalanceerd evenwicht, heel veel finesse en suave tannines zorgen voor krokante en sappige structuur. Puntig, heel correct, zuiver en niks te boisé zoals we van Charlopin soms gewoon zijn. Hij was met drie man zo uit...
God wat kan Bourgogne toch verleiden met deze mirakeltjes ! 90

Direct na openen viel mij ook dat krokante op, en dat fijne rijpe rood fruit. Enkele uren later iets breder geworden, maar nog altijd zo verleidelijk. Een fles die uit is voor je het weet... Aan 20,5€ wel al geen koopje meer...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: