Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Klein maar fijn
29-05-2012, 08:02 AM
Bericht: #1
Klein maar fijn
Gisteren een kleine maar fijne degustatie gehouden ten huize (of zal ik ten tuine zeggen) Don Quichotte. Aanwezig waren Don Quichotte en zijn dochter alsook ondergetekende. Don zelf had 2 wijntjes voorzien en zelf had ik ook een flesje meegebracht. Deze werden gedegusteerd in de ondergaande zon en later in het schijnsel van de straatverlichting. Er werd niets genoteerd dus zal ik in deze moeten vertrouwen op mijn geheugen.
Allereerst trok Don een flesje Clos Floridene Blanc 2007(Graves) open : Een wijn waarvan Don vreesde dat hij teveel door hout gedomineerd zou zijn maar die de eikinvloed ondertussen al behoorlijk mooi geïntegreerd had en die voorts mooie geuren van ananas en ander exotisch fruit tentoonspreidde met ook prominente frisse zuren in het middenpallet en op de afdronk. 89+
Nadien was het mijn beurt. Ik had een flesje Alexander Laible Riesling * 2009 (Baden) meegebracht. Een fris wijntje dat bij deze temperaturen wel tot zijn recht zou kunnen komen, dacht ik. Don proefde en merkte op dat dit wel eens Rielsing zou kunnen zijn maar stelde zijn mening nadien nog bij. Ik merkte op dat de wijn ook iets weghad van Silvaner en dat de twijfel dus wel begrijpelijk was. Fijne zuurtjes in combinatie met een lichte groenigheid, citrusfruit en mooi mineraliteit. Voor mij een 90
Als afsluiter had Don nog een specialleke voorzien : Clos du Marquis 1988 (St-Julien) in een mandje. Allereerst kwam hij wat te warm over voornamelijk veroorzaakt door de locatie maar eens hij wat langer in het glas zat en de buitentemperatuur wat afkoelde viel alles in de plooi. Kleur was nog uitzonderlijk rood voor een wijn van deze leeftijd (24 jaar) mat wel een lichte waterrand maar nog niet echt bruine toetsen. In de geur was er duidelijk groene peper waarneembaar alsook opvallend zwart fruit toch al vergezeld van tertiaire toetsen. Don’s dochter had de wijn iets voor ons gedronken en merkte toen op dat de afdronk wat stoffig was. Een opmerking die we in het begin ook deelden maar eens de wijn wat langer in het glas zat volledig verdween. Een wijn die duidelijk op een mooie punt in zijn bestaan is aanbeland en die zelfs nog bewaarpotentieel heeft in Don zijn kelder. 92
Naar onze normen werd het een korte degustatie (3,5 uur) maar daarom niet minder leuk. Laten we hopen dat er nog zulke mooie zomeravonden mogen volgen ... Slurp

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
29-05-2012, 05:46 PM
Bericht: #2
RE: Klein maar fijn
(29-05-2012 08:02 AM)carl schreef:  Als afsluiter had Don nog een specialleke voorzien : Clos du Marquis 1988 (St-Julien) in een mandje.

Mooi beschreven! Juist, de mandjes van de Don. Moeten we toch nog eens uitproberen Slurp.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
29-05-2012, 07:46 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-05-2012 om 07:48 PM door don quichotte.)
Bericht: #3
RE: Klein maar fijn
(29-05-2012 08:02 AM)carl schreef:  ................ Er werd niets genoteerd dus zal ik in deze moeten vertrouwen op mijn geheugen.
...............................

Moet zeggen dat je nog een heel goed geheugen hebt.thank you
(29-05-2012 05:46 PM)Matten schreef:  ............................Mooi beschreven! Juist, de mandjes van de Don. Moeten we toch nog eens uitproberen Slurp.

En leg er dan zeker een fleske in dat het mandje waard is.
De rest volgt wel.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: