Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
EK Halve Finalisten
28-06-2012, 10:23 AM
Bericht: #1
EK Halve Finalisten
Gisteren de match bekeken met Koen en de 4 halve finalisten:
(Spanje moest natuurlijk winnen anders was mijn vrouwke nie content, dus 'k heb een beetje vals gespeeld met de selectie van de Spanjaarden – waarom denkt ge trouwens dat ze al 3 keer na elkaar in de finale staan ? Wink):

WIT:
Duitsland:
Mosel, Ansgar Clusserath
Steinreich Riesling 2010
Lekker: floraal & mineraal

Italië:
Soave Classico, Suavia
Monte Carbonare 2009
Was iets minder mijn ding, iets te warm geschonken ook

Spanje:
Valdeorras, Rafael Palacios
As Sortes 2010
100% Godello
jamjamjamjamjamjamSlurp !!!
De perfecte witte wijn.
Verraadt z'n afkomst totaal niet: Zoals Koen opmerkte: die haal je er niet uit tussen de top Sancerre's.

ROOD:
Portugal:
Douro, Lavadores de Feitora
Tres Bagos 2007
Eerst weer die groenigheid die er naar verloop van tijd uitgaat. Wordt merkelijk beter naarmate hij openstaat.

Spanje:
Priorat
Celler Vall-Lach
Vall Lach 2007
Een bom: veel van alles (inclusief 15% alcohol): fruit, materie, maar nog te jong (momenteel nog van alles te veel Smile)

Spanje:
Bierzo, Pittacum
Pittacum Aurea Mencia 2007
100% Mencia
Een specialleke: speciaal neuske in het begin, maar lekker en reeds verrassend goed te drinken.

Zoals gebruikelijk heeft koen TN's gemaaktWink
Ik moest voor de tapa's zorgen

Filip R
28-06-2012, 11:17 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-06-2012 om 11:23 AM door koen.)
Bericht: #2
RE: EK Halve Finalisten
WIT:
Duitsland:
Mosel, Ansgar Clusserath
Steinreich Riesling 2010

Lekker: floraal & mineraal

Vond hem best ok, maar heb ze liever strakker

Italië:
Soave Classico, Suavia
Monte Carbonare 2009

Was iets minder mijn ding, iets te warm geschonken ook

Was te warm en paste niet zo goed bij 't eten, maar wel mijn ding, gaat volgens mij perfect bij een mooi visgerechtje. Voor Noord-Italie toch verrassend rijp

Spanje
Valdeorras, Rafael Palacios
As Sortes 2010

100% Godello
jamjamjamjamjamjamSlurp !!!
De perfecte witte wijn.
Verraadt z'n afkomst totaal niet: Zoals Koen opmerkte: die haal je er niet uit tussen de top Sancerre's.

Inderdaad, was onder de indruk hiervan, er zaten hier zelfs die typische vuursteenaroma's in. Duidelijk de winnaar

ROOD:
Portugal:
Douro, Lavadores de Feitora
Tres Bagos 2007

Eerst weer die groenigheid die er naar verloop van tijd uitgaat. Wordt merkelijk beter naarmate hij openstaat.

Zelfde neuzeke als de Portugees van vorige week en na een tijdje in het glas kreeg ik weer de bdx-gevoel

Spanje:
Priorat
Celler Vall-Lach
Vall Lach 2007

Een bom: veel van alles (inclusief 15% alcohol): fruit, materie, maar nog te jong (momenteel nog van alles te veel Smile)

Indeed veel van alles ook zuurtjes, maar zeker niet overaxtracted, een kindermoord deze heeft nog een lange weg voor zich, hier durf ik op in te zetten. Met het zwoele weer van gisteren niet de meest ideale wijn om te drinken. Naar de toekomst toe is deze zeker de winnaar

Spanje:
Bierzo, Pittacum
Pittacum Aurea Mencia 2007

100% Mencia
Een specialleke: speciaal neuske in het begin, maar lekker en reeds verrassend goed te drinken.

In het begin wat aardse rustieke aroma's, een animaal toetsje, zwarte bessen, ook kruiden en specerijen. Mooi evenwichtig in de mond, mooie lengte. Was ook een beetje verrast toen ik hoorde dat het de 2007 was, want de basis Bierzo van Pittacum heeft meestal wel wat tijd nodig. Gisteren gecheckt heb de 2006 liggen. Slurp

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
28-06-2012, 11:27 AM
Bericht: #3
RE: EK Halve Finalisten
Je speelt vals, Italië heeft niet genoeg rust gekregen Smile

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
28-06-2012, 11:31 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-06-2012 om 11:32 AM door Filip Ragolle.)
Bericht: #4
RE: EK Halve Finalisten
(28-06-2012 11:27 AM)33S schreef:  Je speelt vals, Italië heeft niet genoeg rust gekregen Smile

Ze hebben mij (zoals gebruikelijk) proberen om te kopen... maar bij mij pakt da nie :-)

Filip R
28-06-2012, 12:21 PM
Bericht: #5
RE: EK Halve Finalisten
(28-06-2012 10:23 AM)Filip Ragolle schreef:  Spanje:
Valdeorras, Rafael Palacios
As Sortes 2010
100% Godello
jamjamjamjamjamjamSlurp !!!
De perfecte witte wijn.
Verraadt z'n afkomst totaal niet: Zoals Koen opmerkte: die haal je er niet uit tussen de top Sancerre's.


Spanje:
Priorat
Celler Vall-Lach
Vall Lach 2007
Een bom: veel van alles (inclusief 15% alcohol): fruit, materie, maar nog te jong (momenteel nog van alles te veel Smile)

Waar heb je deze 1e wijn gekocht?

Betreffende de Vall-Lach 2007 : Sinds kort heb ik hiervan ook een flesje in mijn kelder liggen met dank aan een goede en genereuze ziel cheers
Dat belooft voor de toekomst.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
28-06-2012, 01:24 PM
Bericht: #6
RE: EK Halve Finalisten
(28-06-2012 12:21 PM)carl schreef:  
(28-06-2012 10:23 AM)Filip Ragolle schreef:  Spanje:
Valdeorras, Rafael Palacios
As Sortes 2010
100% Godello
jamjamjamjamjamjamSlurp !!!
De perfecte witte wijn.
Verraadt z'n afkomst totaal niet: Zoals Koen opmerkte: die haal je er niet uit tussen de top Sancerre's.


Spanje:
Priorat
Celler Vall-Lach
Vall Lach 2007
Een bom: veel van alles (inclusief 15% alcohol): fruit, materie, maar nog te jong (momenteel nog van alles te veel Smile)

Waar heb je deze 1e wijn gekocht?

La Buena Vida

Filip R
29-06-2012, 12:09 PM
Bericht: #7
RE: EK Halve Finalisten
Gisteren voor, tijdens en na de fabuleuze wedstrijd volgende 3 italianen gedronken:

Cà dei Frati Lugana 'I Frati' 2010: zoals altijd top en zeer verfrissend (mocht wel gisteren)

Borgo del Tiglio - Tocai Friulano 'Ronco della Chiesa' 1991: meer dan 20 jaar oud, maar zeker niet versleten. Zelfs heel fris nog, en als er één wijn is waar ik de term "saline" op zou plakken, dan is het deze. Drinkt heel vlot weg.

Ferdinando Principiano Barbera d'Alba 'Laura' 2010. Hier had ik meer van verwacht, miste precies wat rijpheid, al zou het me niet verbazen dat hij (of eerder zij) binnen 4 jaar meer te bieden heeft.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
29-06-2012, 12:44 PM
Bericht: #8
RE: EK Halve Finalisten
(29-06-2012 12:09 PM)33S schreef:  Gisteren voor, tijdens en na de fabuleuze wedstrijd volgende 3 italianen gedronken:

Cà dei Frati Lugana 'I Frati' 2010: zoals altijd top en zeer verfrissend (mocht wel gisteren)

Borgo del Tiglio - Tocai Friulano 'Ronco della Chiesa' 1991: meer dan 20 jaar oud, maar zeker niet versleten. Zelfs heel fris nog, en als er één wijn is waar ik de term "saline" op zou plakken, dan is het deze. Drinkt heel vlot weg.

Ferdinando Principiano Barbera d'Alba 'Laura' 2010. Hier had ik meer van verwacht, miste precies wat rijpheid, al zou het me niet verbazen dat hij (of eerder zij) binnen 4 jaar meer te bieden heeft.

applaus Ze hebben t verdiend, die Italianen!!

ps: 'saline', dan bedoel je dus 'mineraal'?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-06-2012, 12:45 PM
Bericht: #9
RE: EK Halve Finalisten
Saline betekent voor mij toch meer een zoute toets zoals Muscadet dat kan hebben.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
29-06-2012, 12:48 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-06-2012 om 12:49 PM door doc.)
Bericht: #10
RE: EK Halve Finalisten
(29-06-2012 12:45 PM)carl schreef:  Saline betekent voor mij toch meer een zoute toets zoals Muscadet dat kan hebben.

Saline ? Moet ge eens aan Derenoncourt vragen,...Smile Bij z'n uitleg over mineraliteit ging hij zeer breed herinner ik me. (proeverij Boutelegier)

http://www.vinejo.freebb.be/thread-818.h...ght=saline

Buvez du vin et vivez joyeux !
29-06-2012, 12:49 PM
Bericht: #11
RE: EK Halve Finalisten
Ik bedoel inderdaad die zoute toets, of dat onder de noemer mineraal valt, daar ga ik me niet aan wagen Smile

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
29-06-2012, 12:53 PM
Bericht: #12
RE: EK Halve Finalisten
(29-06-2012 12:45 PM)carl schreef:  Saline betekent voor mij toch meer een zoute toets zoals Muscadet dat kan hebben.

Ja, da s letterlijk zo, maar op LPdV is er een discussie geweest over 'mineraliteit', dat men eerder als 'salinité' bestempelt. Mineraliteit wordt trouwens niet opgenomen in Le nez du vin van Jean Lenoir - dacht trouwens dat die ook de term salinité gebruikt. En danke Doc- k wist dat iemand het had gezegd maar was vergeten wie Rolleyes t was idd Derononcourt die ons erover sprak

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-06-2012, 01:00 PM
Bericht: #13
RE: EK Halve Finalisten
Even opgezocht wat Lenoir zegt over mineraliteit (nogal confronterend voor mensen- zoals ik Rolleyes die geregeld minerale toetsen terug vinden in aroma s

"Sommige naslagwerken over wijn hebben het over minerale aroma' s. Wat ons betreft zijn toetsen als vuursteen, silex en krijt te wijten aan onzuiverheden in die minerale grondstoffen. Daarom zijn deze geurreferenties niet opgenomen in dit werk. Trouwens zijn minerale stoffen niet vluchtig en hebben ze dus geen geur"

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-06-2012, 01:08 PM
Bericht: #14
RE: EK Halve Finalisten
Voor wie zin heeft er zich in te verdiepen, een discussie van 47 pagina s over dit onderwerp:

http://lapassionduvin.com/phorum/read.ph...020,page=1

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-06-2012, 11:19 PM
Bericht: #15
RE: EK Halve Finalisten
(29-06-2012 01:08 PM)vinejo schreef:  Voor wie zin heeft er zich in te verdiepen, een discussie van 47 pagina s over dit onderwerp:

http://lapassionduvin.com/phorum/read.ph...020,page=1

Tot volgende week!

Bibere humanum est, ergo bibamus.
30-06-2012, 12:24 AM
Bericht: #16
RE: EK Halve Finalisten
ik zit al héél diep, mineralen overal:-)
Patrick Meyer heeft me ooit den uitleg gedaan....

Wine is sunlight , held together by water !
30-06-2012, 12:30 AM
Bericht: #17
RE: EK Halve Finalisten
Mannen, er is een minerale topic, gelieve daar verder te gaan ...:-)

Buvez du vin et vivez joyeux !


Ga naar locatie: