Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
30-09-2012, 10:36 AM
Bericht: #1
Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
Beste,

Als wijnliefhebber zit ik met een aantal vragen Huh qua aanschaf wijn voor 2012.
Aangezien mijn zoon geboren is in dit jaar, zou ik graag wat rode wijn willen aanschaffen die ik een 15/20 jaar zou willen bijhouden.

1/Welke rode wijnen komen hier voor in aanmerking?
2/Wanneer is het moment om deze aan te kopen aan de best mogelijke prijs?
3/Suggesties van locaties waar we deze rode wijnen kunnen vinden?

Alvast bedankt voor de hulp!
Grtz, peter

Wine is sunlight held together by water…
By Galileo Gillilei
30-09-2012, 04:01 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-09-2012 om 04:01 PM door doc.)
Bericht: #2
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
Hierop een eenvoudig antwoord geven zou wat te eenvoudig zijn. Wink
We gaan moeten zien hoe het vergaan is in de verschillende appellaties na de eerste rapporten.
In Bourgogne lijkt de oogst zeer mager te gaan worden qua volume maar dit betekent niet dat er slechte wijn gaat gemaakt worden bvb.
Voor de best mogelijke prijs en verkoopspunten kan ik enkel maar verwijzen naar dit forum waar toch veel tips blijven verschijnen.

Buvez du vin et vivez joyeux !
30-09-2012, 04:03 PM
Bericht: #3
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
(30-09-2012 04:01 PM)doc schreef:  Hierop een eenvoudig antwoord geven zou wat te eenvoudig zijn. Wink
We gaan moeten zien hoe het vergaan is in de verschillende appellaties na de eerste rapporten.
In Bourgogne lijkt de oogst zeer mager te gaan worden qua volume maar dit betekent niet dat er slechte wijn gaat gemaakt worden bvb.
Voor de best mogelijke prijs en verkoopspunten kan ik enkel maar verwijzen naar dit forum waar toch veel tips blijven verschijnen.

Inderdaad, ik zou deze vraag eens opnieuw stellen tussen juni 2013 en 2014, wanneer de bewaarwijnen uit alle streken op de markt komen (hetzij in fles, hetzij en primeur)...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-09-2012, 04:21 PM
Bericht: #4
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
Volgend jaar in de voorverkoop bij topwijnen.be
Ligt aan je budget wat voor wijnen je wilt inslaan?

Voor rond de 30 euro:

Sociando Mallet
La Tour Carnet.
Gloria
Grand Puy Ducasse

Heb je meer budget, ga dan voor

Pontet Canet
Montrose
cos d'estournel
etc.
30-09-2012, 04:42 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-09-2012 om 04:47 PM door don quichotte.)
Bericht: #5
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
(30-09-2012 04:03 PM)vinejo schreef:  
(30-09-2012 04:01 PM)doc schreef:  Hierop een eenvoudig antwoord geven zou wat te eenvoudig zijn. Wink
We gaan moeten zien hoe het vergaan is in de verschillende appellaties na de eerste rapporten.
In Bourgogne lijkt de oogst zeer mager te gaan worden qua volume maar dit betekent niet dat er slechte wijn gaat gemaakt worden bvb.
Voor de best mogelijke prijs en verkoopspunten kan ik enkel maar verwijzen naar dit forum waar toch veel tips blijven verschijnen.

Inderdaad, ik zou deze vraag eens opnieuw stellen tussen juni 2013 en 2014, wanneer de bewaarwijnen uit alle streken op de markt komen (hetzij in fles, hetzij en primeur)...

Persoonlijk verwacht ik niet veel van het jaar 2012 voor Frankrijk. De klimatologische omstandigheden waren alles behalve om van hoge verwachtingen uit te gaan en dit voor het grootst gedeelte van Frankrijk. De totale opbrengst zal gemiddeld een kleine 10 % lager liggen dan 2011 en de laagste sinds 1991.
Streken zoals Bourgogne, Elzas, Loire, Champagne zijn getroffen door enorm veel meeldauw zodanig dat daar enorm veel gespoten is geweest. Sommigen hebben een pak hagel te verwerken gekregen.
Een geluk dat de laatste weken en ook tijdens de oogst het weder goed was anders was het een catastrofe geworden.
Wat ik nu al verwacht is dat de meeste machinaal geplukte druiven niet veels goed gaan opleveren. Enkel die domeinen die handplukken en een zorgvuldige triage op de band maken zullen misschien iets kwalitatief voortbrengen.
Maar langs den andere kant was bv 1991 ook “une une année mediocre” Een jaargang waar ik nu nog wijnen van drink en toch niet zo slecht zijn.
Het wordt weer een zaak van “wait and see” en pas in 2013 en 2014 zullen we een klaardere kijk hebben op het bewaar potentieel.

Wat ik me wel afvraag hoe de biodynamisch boeren hebben gereageerd en hoe ze door de kosmische energie van dit onheil zijn bespaard gebleven.Big Grin

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
30-09-2012, 06:09 PM
Bericht: #6
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
Wat ik me wel afvraag hoe de biodynamisch boeren hebben gereageerd en hoe ze door de kosmische energie van dit onheil zijn bespaard gebleven.Big Grin
[/quote]

Don, ik heb er een paar bezig gezien in de Jura deze zomer. Erg gestresseerd. Het verhaal deed de ronde dat sommige wijnboeren aan hun biolabel hebben verzaakt om hun oogst te redden. Maar de rest moest toevlucht nemen tot bouilli bordelaise en niet een klein beetje. Na iedere regenbui opnieuw en het waren er veel in juli. Of die koper zo goed is voor de natuur, daar kunt ge toch serieus veel vragen bij stellen.
30-09-2012, 08:04 PM
Bericht: #7
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
Mijn standaardantwoord op die vraag is gewoon: doe het niet. Behalve misschien een beetje vintage port, sauternes of madera.
Trouwens, de kans is klein dat je zoon op zijn vijftiende al belangstelling heeft voor fatsoenlijke wijnen. Dan zal je dus met twintig jaar oude wijn zitten, afkomstig uit een - wellicht - zeer matig oogstjaar. Wie doe je daar plezier mee?
Eens je zoon tot de jaren van verstand is gekomen, instrueer hem dan in de appreciatie van goede, al dan niet oudere, wijnen. Maar maak abstractie van dat arbitraire geboortejaar.
Zelfs als het om een topjaar gaat. Zoals dat van mij, 1955, of dat van mijn vrouw, 1953. We zijn er begot vet mee.
01-10-2012, 10:48 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2012 om 10:49 AM door koen.)
Bericht: #8
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
(30-09-2012 06:09 PM)de populist schreef:  Wat ik me wel afvraag hoe de biodynamisch boeren hebben gereageerd en hoe ze door de kosmische energie van dit onheil zijn bespaard gebleven.Big Grin

Don, ik heb er een paar bezig gezien in de Jura deze zomer. Erg gestresseerd. Het verhaal deed de ronde dat sommige wijnboeren aan hun biolabel hebben verzaakt om hun oogst te redden. Maar de rest moest toevlucht nemen tot bouilli bordelaise en niet een klein beetje. Na iedere regenbui opnieuw en het waren er veel in juli. Of die koper zo goed is voor de natuur, daar kunt ge toch serieus veel vragen bij stellen.

Om het biolabel te behouden mag je een bepaald maximum aantal kg/ha over een periode van drie jaar gebruiken ... sommige zaten enkel voor 2012 al aan deze limiet

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
01-10-2012, 10:59 AM
Bericht: #9
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
(30-09-2012 04:42 PM)don quichotte schreef:  Wat ik me wel afvraag hoe de biodynamisch boeren hebben gereageerd en hoe ze door de kosmische energie van dit onheil zijn bespaard gebleven.Big Grin

Ze deden collectief een dans rond een heksenkring om de lucht te energetiseren (tien maal met de wijzers mee en tien maal tegen de wijzers in!) Daarbij hadden ze gedroogde geitenblazen over hun hoofden getrokken, gewoon omdat ze dat wel leuk vonden.

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
01-10-2012, 11:08 AM
Bericht: #10
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
(01-10-2012 10:59 AM)Somers schreef:  
(30-09-2012 04:42 PM)don quichotte schreef:  Wat ik me wel afvraag hoe de biodynamisch boeren hebben gereageerd en hoe ze door de kosmische energie van dit onheil zijn bespaard gebleven.Big Grin

Ze deden collectief een dans rond een heksenkring om de lucht te energetiseren (tien maal met de wijzers mee en tien maal tegen de wijzers in!) Daarbij hadden ze gedroogde geitenblazen over hun hoofden getrokken, gewoon omdat ze dat wel leuk vonden.

Droog. Poeierdroog Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
01-10-2012, 11:13 AM
Bericht: #11
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
(01-10-2012 11:08 AM)carl schreef:  
(01-10-2012 10:59 AM)Somers schreef:  
(30-09-2012 04:42 PM)don quichotte schreef:  Wat ik me wel afvraag hoe de biodynamisch boeren hebben gereageerd en hoe ze door de kosmische energie van dit onheil zijn bespaard gebleven.Big Grin

Ze deden collectief een dans rond een heksenkring om de lucht te energetiseren (tien maal met de wijzers mee en tien maal tegen de wijzers in!) Daarbij hadden ze gedroogde geitenblazen over hun hoofden getrokken, gewoon omdat ze dat wel leuk vonden.

Droog. Poeierdroog Wink
En toen het niet werkte, gaven ze hun vergissing toe. Het was een regendans die ze verkeerdelijk hadden uitgevoerd. Het misbruik van de geitenblazen, daar konden de kosmische stralen niet mee lachen. Extra regen, uit de kosmische blaas, dat was de geëigende straf.
01-10-2012, 11:59 AM
Bericht: #12
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
(01-10-2012 10:59 AM)Somers schreef:  
(30-09-2012 04:42 PM)don quichotte schreef:  Wat ik me wel afvraag hoe de biodynamisch boeren hebben gereageerd en hoe ze door de kosmische energie van dit onheil zijn bespaard gebleven.Big Grin

Ze deden collectief een dans rond een heksenkring om de lucht te energetiseren (tien maal met de wijzers mee en tien maal tegen de wijzers in!) Daarbij hadden ze gedroogde geitenblazen over hun hoofden getrokken, gewoon omdat ze dat wel leuk vonden.

Dank om mij op een blauwe maandag een heerlijk gezond lachsalvo te bezorgen respect

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-10-2012, 07:32 PM
Bericht: #13
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
(30-09-2012 08:04 PM)Jordaens schreef:  Mijn standaardantwoord op die vraag is gewoon: doe het niet. Behalve misschien een beetje vintage port, sauternes of madera.
Trouwens, de kans is klein dat je zoon op zijn vijftiende al belangstelling heeft voor fatsoenlijke wijnen. Dan zal je dus met twintig jaar oude wijn zitten, afkomstig uit een - wellicht - zeer matig oogstjaar. Wie doe je daar plezier mee?
Eens je zoon tot de jaren van verstand is gekomen, instrueer hem dan in de appreciatie van goede, al dan niet oudere, wijnen. Maar maak abstractie van dat arbitraire geboortejaar.
Zelfs als het om een topjaar gaat. Zoals dat van mij, 1955, of dat van mijn vrouw, 1953. We zijn er begot vet mee.

Hoe lang gaat een vintage port mee trouwens?
01-10-2012, 08:00 PM
Bericht: #14
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
(01-10-2012 07:32 PM)Vin1 schreef:  
(30-09-2012 08:04 PM)Jordaens schreef:  Mijn standaardantwoord op die vraag is gewoon: doe het niet. Behalve misschien een beetje vintage port, sauternes of madera.
Trouwens, de kans is klein dat je zoon op zijn vijftiende al belangstelling heeft voor fatsoenlijke wijnen. Dan zal je dus met twintig jaar oude wijn zitten, afkomstig uit een - wellicht - zeer matig oogstjaar. Wie doe je daar plezier mee?
Eens je zoon tot de jaren van verstand is gekomen, instrueer hem dan in de appreciatie van goede, al dan niet oudere, wijnen. Maar maak abstractie van dat arbitraire geboortejaar.
Zelfs als het om een topjaar gaat. Zoals dat van mij, 1955, of dat van mijn vrouw, 1953. We zijn er begot vet mee.

Hoe lang gaat een vintage port mee trouwens?

Hoh, ik heb er staan van 1994 nog zelf aangekocht tijdens de Carrefour days van weleer. Ik ben daar persoonlijk gerust in. 30 jaar en langer ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
01-10-2012, 08:25 PM
Bericht: #15
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
Voor mijn kinderen heb ik Kopke Vintage 2001, 2004, 2006 gekocht.
Zal ook wel lang mee kunnen toch?
01-10-2012, 08:32 PM
Bericht: #16
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
Hou voor een vintage port toch rekening met, afhankelijk van het huis en of het een quinta of een gedeclareerd vintage-jaar is, een kost van 30 € (voor quinta) en + 50 € voor gedeclareerde vintagejaren. Zoete wijnen zijn sowieso een goed alternatief voor droge daar de suiker (en de daarmee meegeleverde sulfiet) voor extra bewaarkracht zorgen.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
01-10-2012, 08:40 PM
Bericht: #17
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
(01-10-2012 08:25 PM)Vin1 schreef:  Voor mijn kinderen heb ik Kopke Vintage 2001, 2004, 2006 gekocht.
Zal ook wel lang mee kunnen toch?

Vin, hier een lijstje die je misschien verder op weg helpt, Porto (alg) staat er tussen...verder ben ik zeker geen expert zu. Ik kocht verder 1997 en 2003.

http://www.vintages.com/fr/circular_fr/v...art_fr.pdf

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-10-2012, 06:50 PM
Bericht: #18
RE: Aanschaf wijnen 2012 met bewaartijd 15j/20j
Bedankt voor de brede waaier aan meningen. Ik ben ook nog wat gaan piepen naar andere topics zoals "ZIJN ER ECHTE GOEDE REDENEN OM WIJN TE BEWAREN?"
Stof tot nadenken met een glaasje wijn :-)

Ik denk wel een flesje of 3 opzij te leggen voor een periode van 20j. Zeker niet overdrijven(ref Jordaens; ge bent er begot vet mee :-), maar denk gewoon het gebaar en voor de fun naar zoonlief toe.

Doc, Vinejo, Jordaens en Vin1 merci voor de info

Wine is sunlight held together by water…
By Galileo Gillilei


Ga naar locatie: