Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bewaren: marketing of vakmanschap?
30-09-2012, 08:41 PM
Bericht: #1
Bewaren: marketing of vakmanschap?
Onlangs had ik een boeiend (en ook wat vermoeiend) gesprek met een lichtjes aangeschoten marketeer die voor Zuid-Amerikaanse wijnhuizen had gewerkt. Die beweerde vol overgave dat heden ten dage het bewaren van wijn eigenlijk overbodig zou moeten zijn. Hij kon er niet bij dat er nog steeds wijnen gemaakt worden die 10 of 20 jaar moeten rijpen. Zijn uitleg was dat tegenwoordig alle technieken aanwezig zijn om die wijn meteen op dronk te maken, zonder dat ze 15 jaar in een kelder moeten liggen 'rijpen' (hij kotste het woord bijna uit Confused ) En dat het bewaren van wijn pure marketing is zodat de flessen hoger ingeschat worden en dus duurder verkocht kunnen worden.
Ik ben het daar niet volledig mee eens (volgens mij heeft veroudering in de fles wel degelijk zijn waarde) maar ik ben dan ook misschien niet op de hoogte van de allerlaatste snufjes op vlak van technologie Rolleyes Anderzijds denk ik dat er misschien toch enigszins waarheid in zit in zijn betoog, al was het maar dat een deel middelmatige huizen hun wijnen als 'te bewaren' omschrijven terwijl ze het dat jaar gewoon vern**kt hebben.
Jullie idee?

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
30-09-2012, 09:38 PM
Bericht: #2
RE: Bewaren: marketing of vakmanschap?
Ik weet dat niet alle wijn te bewaren zijn maar meestal wint een (rode) wijn toch ietwat aan complexiteit met een 2-tal jaar bewaren en sommige zijn nog eerder gediend van 8 tot 10 jaar en soms nog meer. Hangt veelal af van de bedruiving, de manier van vinifiëren en het houtgebruik.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City


Ga naar locatie: