Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kwakkels Tijdens Het Proeven
01-10-2012, 07:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2012 om 09:24 PM door Somers.)
Bericht: #1
Kwakkels Tijdens Het Proeven
Dank u Koen voor de voorzet. Bij deze is het 'kwakkels tijdens het proeven' forum officieel geopend.
Dacht je aan een Sauvignon Blanc maar bleek het een Chardonnay in je glas te zijn? Dacht je 'mmm, heerlijke Bourgogne' maar bleek het een Cabernet Franc te zijn?

Wees niet bevreesd en deel het hier! Al was het maar omdat iedereen af en toe eens een hart onder de riem nodig heeft bij de zoveelste blunder. Want geef toe, blunderen doen we allemaal al wel eens.

Shoot!

ps: ik zal alvast beginnen. Op restaurant werd ik uitgedaagd om een Tempranillo van een Pinot Noir te onderscheiden tijdens een '3 glazen test'. (je weet dat het om twee wijnen gaat. Van deze twee wijnen krijg je 3 keer een glas (blind) voorgeschoteld. Het kan dus zijn dat het 3 keer dezelfde is. Maar ook dat het eerst de ene en dan twee keer de andere is. Kortom, alle combi's zijn mogelijk. Het is simpel: telkens zeggen welke wijn het is (zonder de kleur te bekijken in dit geval). Als je drie keer juist oordeelt slaag je, anders faal je)
Dikke faal dus. Een kleine troost: zowel het tafelgezelschap, als de ober, als de sommelier(!) konden het even goed niet. Telkens slechts 2 op 3 juist... Ahum.. Wel lekker gegeten voor de rest daar in Brugge Tongue

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
01-10-2012, 08:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2012 om 09:10 PM door Mt.)
Bericht: #2
RE: Kwakkels Tijdens Het Proeven
Oké dan. Een aantal jaar geleden kreeg ik ten huize Vincent een glas wijn. Aan mij om de wijn thuis te brengen. Ik was er rotsvast van overtuigd dat het om een linkeroever Bordeaux ging. Laten we zeggen een Saint-Julien van zeer hoog niveau. Die uitspraak ontlokte mijn disgenoten heel wat plezier, het ging namelijk om een Clos de Vougeot 2000 van Jean Grivot uit een magnumfles (Nu ik het schrijf, ben ik aan het denken: "What the fuck, hebben we een magnum Clos Vougeot van Grivot soldaat gemaaktwatte") . Om mezelf toch enigszins (indien dat nog mogelijk zou zijn) te verdedigen, kan ik melden dat de wijn geen typisch doorzichtig kleur had, dat de wijn nogal ferm door hout gedomineerd was (sigarenkistje etc.), en dat het geheel perfect versmolten was. Maar desalniettemin een flater van formaat.
Iets later kwamen Vincent en zijn pa op bezoek. Ik schonk hen blind een glaasje Morgon van Lapierre en dacht toen dat ik hen waarschijnlijk op het verkeerde been ging zetten. Zo geschiedde, ook al was het niet mijn bedoeling want ik was al voor hun komst aan het genieten van deze heerlijke Bojo. Ze waren in elk geval zeer content met de wijn (dank Vinejo!). Ik vroeg hen wat ze dachten dat het was en toen reageerden ze gedecideerd: "Hmmm, dit is duidelijk, dit begint met een B!" Ik: "Euhm, dat is correct (bulderlach deep inside)!" Zij: "Tja, een Côte de Nuits,..." Toen ik de wijn bekendmaakte, doorprikte ik, hopelijk, het vooroordeel tegenover Beaujolais...

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
01-10-2012, 11:32 PM
Bericht: #3
RE: Kwakkels Tijdens Het Proeven
(01-10-2012 08:53 PM)Matten schreef:  Oké dan. Een aantal jaar geleden kreeg ik ten huize Vincent een glas wijn. Aan mij om de wijn thuis te brengen. Ik was er rotsvast van overtuigd dat het om een linkeroever Bordeaux ging. Laten we zeggen een Saint-Julien van zeer hoog niveau. Die uitspraak ontlokte mijn disgenoten heel wat plezier, het ging namelijk om een Clos de Vougeot 2000 van Jean Grivot uit een magnumfles (Nu ik het schrijf, ben ik aan het denken: "What the fuck, hebben we een magnum Clos Vougeot van Grivot soldaat gemaaktwatte") . Om mezelf toch enigszins (indien dat nog mogelijk zou zijn) te verdedigen, kan ik melden dat de wijn geen typisch doorzichtig kleur had, dat de wijn nogal ferm door hout gedomineerd was (sigarenkistje etc.), en dat het geheel perfect versmolten was. Maar desalniettemin een flater van formaat.
Iets later kwamen Vincent en zijn pa op bezoek. Ik schonk hen blind een glaasje Morgon van Lapierre en dacht toen dat ik hen waarschijnlijk op het verkeerde been ging zetten. Zo geschiedde, ook al was het niet mijn bedoeling want ik was al voor hun komst aan het genieten van deze heerlijke Bojo. Ze waren in elk geval zeer content met de wijn (dank Vinejo!). Ik vroeg hen wat ze dachten dat het was en toen reageerden ze gedecideerd: "Hmmm, dit is duidelijk, dit begint met een B!" Ik: "Euhm, dat is correct (bulderlach deep inside)!" Zij: "Tja, een Côte de Nuits,..." Toen ik de wijn bekendmaakte, doorprikte ik, hopelijk, het vooroordeel tegenover Beaujolais...

Heb soortgelijks ook al meegemaakt maar niet met een Magnum Clos de Vougeot 2000 van Jean Grivot.Sad

Wat betreft de Morgon Lapierre kan ik dit begrijpen. Maar dit was zeker geen 2011.
De 2009 en 2010 waren atypisch voor een Beaujolais ( Morgon) en van de 2010 dacht ik ook dat deze eerder aanleunde bij een Bourgogne dan een Beaujolais.
( zie mijn vroegere reacties over deze wijn)

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
01-10-2012, 11:45 PM
Bericht: #4
RE: Kwakkels Tijdens Het Proeven
Op uitnodiging bij twee van mijn wijnstudentes. Je weet dan dat je blind beoordeeld wordt ;-)
En zo geschiedde. Eerst een Duitse riesling. Ik zat in de Elzas, pinot blanc. Een wino weet dat dit eigenlijk wel een mooie vergissing is maar in de ogen van beginners zit je in t verkeerde land en met de verkeerde druif, twee maal mis.En t verbeterde er niet op. Volgende wijn gokte ik Bordeaux, t was Chateau de la Grille, Chinon. Mijn druivenuitleg kon me enigszins redden, maar toch. Bij de volgende was t de houtlagering die ik inriep als excuus (maar als dit de derde keer is wordt je al gauw redelijk ongeloofwaardig Rolleyes ) - t was dezelfde vergissing als bij Matten, iets wat je dacht nooit tegen te komen: een grand cru Bourgogne die ik als Bordeaux omschreef in de neus, in de mond was k niet echt tot een conclusie gekomen. Maar de Bordeaux connotatie bleef hangen, de man van m'n studente stelde me vervolgens voor om misschien zelf nog eens de cursus te volgen Big Grin -- Die Bourgogne was trouwens van een negociant (naam vergeten, onbekend), de wijn had énorm veel houttoetsen in de neus, - voor mij toch- typisch Bordeaux-hout - wat toch meestal anders is dan het zachtere aroma van Bourgogne-hout.
Enfin, goede excuses zoeken voor je kwakkels is ook een kunst ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-10-2012, 09:28 AM
Bericht: #5
RE: Kwakkels Tijdens Het Proeven
Ik heb ooit in de Syntra les luid geroepen: "als dit een Savagnin is dan stop ik direct met de lessen"...

De kous ging van de fles... en 't was Savagnin.

Ik ga nog steeds naar de les, maar doe geen absolute uitspraken meer ... Smile

't zal n'n atypische geweest zijn Smile

Filip R
02-10-2012, 10:56 AM
Bericht: #6
RE: Kwakkels Tijdens Het Proeven
(01-10-2012 11:32 PM)don quichotte schreef:  
(01-10-2012 08:53 PM)Matten schreef:  Oké dan. Een aantal jaar geleden kreeg ik ten huize Vincent een glas wijn. Aan mij om de wijn thuis te brengen. Ik was er rotsvast van overtuigd dat het om een linkeroever Bordeaux ging. Laten we zeggen een Saint-Julien van zeer hoog niveau. Die uitspraak ontlokte mijn disgenoten heel wat plezier, het ging namelijk om een Clos de Vougeot 2000 van Jean Grivot uit een magnumfles (Nu ik het schrijf, ben ik aan het denken: "What the fuck, hebben we een magnum Clos Vougeot van Grivot soldaat gemaaktwatte") . Om mezelf toch enigszins (indien dat nog mogelijk zou zijn) te verdedigen, kan ik melden dat de wijn geen typisch doorzichtig kleur had, dat de wijn nogal ferm door hout gedomineerd was (sigarenkistje etc.), en dat het geheel perfect versmolten was. Maar desalniettemin een flater van formaat.
Iets later kwamen Vincent en zijn pa op bezoek. Ik schonk hen blind een glaasje Morgon van Lapierre en dacht toen dat ik hen waarschijnlijk op het verkeerde been ging zetten. Zo geschiedde, ook al was het niet mijn bedoeling want ik was al voor hun komst aan het genieten van deze heerlijke Bojo. Ze waren in elk geval zeer content met de wijn (dank Vinejo!). Ik vroeg hen wat ze dachten dat het was en toen reageerden ze gedecideerd: "Hmmm, dit is duidelijk, dit begint met een B!" Ik: "Euhm, dat is correct (bulderlach deep inside)!" Zij: "Tja, een Côte de Nuits,..." Toen ik de wijn bekendmaakte, doorprikte ik, hopelijk, het vooroordeel tegenover Beaujolais...

Heb soortgelijks ook al meegemaakt maar niet met een Magnum Clos de Vougeot 2000 van Jean Grivot.Sad

Cool

Ik heb mij vergist. 't Was eigenlijk een Desvignes. Ik geloof een 2007.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
02-10-2012, 02:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-10-2012 om 02:07 PM door koen.)
Bericht: #7
RE: Kwakkels Tijdens Het Proeven
(02-10-2012 10:56 AM)Matten schreef:  
(01-10-2012 08:53 PM)Matten schreef:  
Iets later kwamen Vincent en zijn pa op bezoek. Ik schonk hen blind een glaasje Morgon van Lapierre en dacht toen dat ik hen waarschijnlijk op het verkeerde been ging zetten. Zo geschiedde, ook al was het niet mijn bedoeling want ik was al voor hun komst aan het genieten van deze heerlijke Bojo. Ze waren in elk geval zeer content met de wijn (dank Vinejo!). Ik vroeg hen wat ze dachten dat het was en toen reageerden ze gedecideerd: "Hmmm, dit is duidelijk, dit begint met een B!" Ik: "Euhm, dat is correct (bulderlach deep inside)!" Zij: "Tja, een Côte de Nuits,..." Toen ik de wijn bekendmaakte, doorprikte ik, hopelijk, het vooroordeel tegenover Beaujolais...

Cool

Ik heb mij vergist. 't Was eigenlijk een Desvignes. Ik geloof een 2007.

dat is wel ne stevige kwakkel, die is een nominatie in de top 10 waard ;-)
(01-10-2012 02:14 PM)koen schreef:  ... mijn laatste "kwakkel" was ne chardonnay uit de Bourgogne aanzien voor ne witte SB-semillon uit de bordeaux ...

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
02-10-2012, 03:20 PM
Bericht: #8
RE: Kwakkels Tijdens Het Proeven
Ik heb eens ne Chinon Coteau de Noiré 2006 van Alliet aanzien (uitgemaakt) voor ne houtdoortimmerde spanjaard....Leuke topics de laatste tijd !
02-10-2012, 04:42 PM
Bericht: #9
RE: Kwakkels Tijdens Het Proeven
Ik heb vorig jaar eens ene juist geraden Smile. Ben ik nog altijd niet goed van..
02-10-2012, 04:54 PM
Bericht: #10
RE: Kwakkels Tijdens Het Proeven
Big Grin

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
02-10-2012, 05:13 PM
Bericht: #11
RE: Kwakkels Tijdens Het Proeven
(02-10-2012 04:42 PM)Kempie schreef:  Ik heb vorig jaar eens ene juist geraden Smile. Ben ik nog altijd niet goed van..

woehawoehawoeha

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)


Ga naar locatie: