Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Château La Lagune GCC Haut Médoc
06-10-2012, 01:33 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-10-2012 om 03:36 PM door vinejo.)
Bericht: #1
Château La Lagune GCC Haut Médoc
Château La Lagune 1993 verschijnt op tafel. Granaatkleur, tuilé aan de rand. Ik verwacht weinig fruit in de neus maar ik krijg heerlijke zwarte kersen. Wat een complexe wijn is dit, de neus is gewoonweg ongrijpbaar, een gewriemel van allerlei fijne geuren, ik word van de ene naar de andere geswingd. Zalig zoethout, wat drop, champignon, de aroma’s springen uit het glas. Geen vermoeide neus, nee, de wijn is helemaal wakker, gefocust, fit en gezapig, zoals mijn gastheer. In de mond zorgen de zwarte kersen voor een zekere sappigheid, iets wat ik vaak mis in oudere (“uitgedroogde”) wijn. Heel fijn potloodslijpsel bij het doorruiken, van de beste soort en helemaal niet die pot ruw potloodslijpsel (ceder-grafiet) die sommige Bordeaux’s en Nieuwe Wereld-bordeaux-blends in je neus kwakken. Ook een snuifje tabak. De zuren zijn strak gespannen, bijzonder fijn en structurerend, sommige mensen zullen de zuren misschien te overheersend vinden maar ik vind ze perfect zoals ze zijn. Ze maken de wijn lichtvoetig, fris tot helemaal op het einde van de lange finale.
06-10-2012, 02:14 PM
Bericht: #2
RE: Château La Lagune 1993
(06-10-2012 01:33 PM)de populist schreef:  Château La Lagune 1993 verschijnt op tafel. Granaatkleur, tuilé aan de rand. Ik verwacht weinig fruit in de neus maar ik krijg heerlijke zwarte kersen. Wat een complexe wijn is dit, de neus is gewoonweg ongrijpbaar, een gewriemel van allerlei fijne geuren, ik word van de ene naar de andere geswingd. Zalig zoethout, wat drop, champignon, de aroma’s springen uit het glas. Geen vermoeide neus, nee, de wijn is helemaal wakker, gefocust, fit en gezapig, zoals mijn gastheer. In de mond zorgen de zwarte kersen voor een zekere sappigheid, iets wat ik vaak mis in oudere (“uitgedroogde”) wijn. Heel fijn potloodslijpsel bij het doorruiken, van de beste soort en helemaal niet die pot ruw potloodslijpsel (ceder-grafiet) die sommige Bordeaux’s en Nieuwe Wereld-bordeaux-blends in je neus kwakken. Ook een snuifje tabak. De zuren zijn strak gespannen, bijzonder fijn en structurerend, sommige mensen zullen de zuren misschien te overheersend vinden maar ik vind ze perfect zoals ze zijn. Ze maken de wijn lichtvoetig, fris tot helemaal op het einde van de lange finale.

Fantastisch, heb er een flesje van liggen (oudste dochter is van '93..)
Kan die nog een 5-tal jaar mee denk je?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-10-2012, 03:25 PM
Bericht: #3
RE: Château La Lagune 1993
(06-10-2012 02:14 PM)vinejo schreef:  
(06-10-2012 01:33 PM)de populist schreef:  Château La Lagune 1993 verschijnt op tafel. Granaatkleur, tuilé aan de rand. Ik verwacht weinig fruit in de neus maar ik krijg heerlijke zwarte kersen. Wat een complexe wijn is dit, de neus is gewoonweg ongrijpbaar, een gewriemel van allerlei fijne geuren, ik word van de ene naar de andere geswingd. Zalig zoethout, wat drop, champignon, de aroma’s springen uit het glas. Geen vermoeide neus, nee, de wijn is helemaal wakker, gefocust, fit en gezapig, zoals mijn gastheer. In de mond zorgen de zwarte kersen voor een zekere sappigheid, iets wat ik vaak mis in oudere (“uitgedroogde”) wijn. Heel fijn potloodslijpsel bij het doorruiken, van de beste soort en helemaal niet die pot ruw potloodslijpsel (ceder-grafiet) die sommige Bordeaux’s en Nieuwe Wereld-bordeaux-blends in je neus kwakken. Ook een snuifje tabak. De zuren zijn strak gespannen, bijzonder fijn en structurerend, sommige mensen zullen de zuren misschien te overheersend vinden maar ik vind ze perfect zoals ze zijn. Ze maken de wijn lichtvoetig, fris tot helemaal op het einde van de lange finale.

Fantastisch, heb er een flesje van liggen (oudste dochter is van '93..)
Kan die nog een 5-tal jaar mee denk je?
Yes, he can!
04-08-2013, 08:35 PM
Bericht: #4
RE: Château La Lagune GCC Haut Médoc
La Lagune 1989 (gedronken op het terras van Don)

Kastanjekleur met oranje aan de rand, troebel door depot, moeilijk te definiëren geuren, pruimedanten in cola gedrenkt, veel hazelnoot, karamel, potgrond, munt, drop, kruiden: licht salie, thijm. In de mond zachte en tegelijk frisse aanzet, voldoende vulling (itt tot de quasi dode Margaux Dauzac 1976 die we ernaast proefden), gedroogd fruit, geen tanninebitter meer, palet volledig opengestreken, middellange afdronk met zachte zuren. Zeer subtiele wijn. De 1993 had ik net iets liever door meer fruit en snedigere zuren, maar ook dit is beslist een grote wijn. 92
12-02-2014, 05:20 PM
Bericht: #5
RE: Château La Lagune GCC Haut Médoc
De tweedewijn van La Lagune zou wel eens heel lekker kunnen zijn (want er komt wellicht geen eerste)
http://avis-vin.lefigaro.fr/magazine-vin...esime-2013

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-11-2014, 05:16 PM
Bericht: #6
RE: Château La Lagune GCC Haut Médoc
1994
Zoals Populist al aangaf: hier ook een schitterende neus voor de 94! Sappig id mond, strengheid zit er nog wat in maar wat een mooi verouderde bdx!

Merci Lowi ! :-)

Wine is sunlight , held together by water !
01-01-2015, 09:35 PM
Bericht: #7
RE: Château La Lagune GCC Haut Médoc
Château La Lagune 1990; de beste wijn die ik in 2015 heb gedronken.Rolleyes
Ik vond dat die Château Beychevelle 2005 ruim overtrof die ik ook in het glas had.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: