Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tre bicchieri
22-10-2012, 05:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-10-2015 om 11:03 AM door Vinogan(s).)
Bericht: #1
Tre bicchieri
De Tre Bicchieri (bekroning voor beste Italiaanse wijnen) uitgereikt door de Gambero Rosso gids voor 2013 zijn bekend.

http://www.winewordswisdom.com/aboutital...-2013.html

Vinogan(s)
22-10-2012, 05:14 PM
Bericht: #2
RE: Tre bicchieri 2013
(22-10-2012 05:02 PM)Vinogan(s) schreef:  De Tre Bicchieri (bekroning voor beste Italiaanse wijnen) uitgereikt door de Gambero Rosso gids voor 2013 zijn bekend.

http://www.winewordswisdom.com/aboutital...-2013.html

Vinogan(s)

Heel blij om te zien dat deze er bijstaat: "Cannonau di Sardegna Dule Ris. 2009 Gabbas", heb hem zelf niet liggen op dit moment, maar voorbije jaargangen vond ik dit top!

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
06-05-2013, 10:35 AM
Bericht: #3
RE: Tre bicchieri 2013
Interessant om te zien dat er 13 verdicchio's bij zitten. Is een wijn die hier vooral gekend is bij de mensen als een goedkope supermarktwijn.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
09-05-2013, 10:57 AM
Bericht: #4
RE: Tre bicchieri 2013
er zitten precies redelijk wat flessen bij die ik zelf ook liggen heb, dat wordt dus rap nog bijkopen voor de prijzen weer thru the roof gaanConfusedConfused

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
27-10-2015, 11:04 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-10-2015 om 11:11 AM door Vinogan(s).)
Bericht: #5
RE: Tre bicchieri
Editie 2016


http://www.italiaatavola.net/vino/guide/...enze/40987

Campania: Aan de serie van tre bicchieri bekroningen van Montevetrano is een einde gekomen. Dit jaar voor het eerst sinds lang (15 jaar ofzo?) niet bekroond - de Terra di lavoro van Galardi blijft daarentegen doorgaan: ook de '13 werd bekroond.

In Toscane opnieuw veel bekroningen voor brunello's, met dank aan het goede jaar 2010.
27-10-2015, 09:59 PM
Bericht: #6
RE: Tre bicchieri
(27-10-2015 11:04 AM)Vinogan(s) schreef:  Editie 2016


http://www.italiaatavola.net/vino/guide/...enze/40987

Campania: Aan de serie van tre bicchieri bekroningen van Montevetrano is een einde gekomen. Dit jaar voor het eerst sinds lang (15 jaar ofzo?) niet bekroond - de Terra di lavoro van Galardi blijft daarentegen doorgaan: ook de '13 werd bekroond.

In Toscane opnieuw veel bekroningen voor brunello's, met dank aan het goede jaar 2010.

Ben jij eigenlijk een liefhebber van campania, Vinogan? Zelf ben ik wel geïntrigeerd door de wijnen van deze regio. Alleen jammer dat je er hier niet zoveel van vindt.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
28-10-2015, 11:33 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-10-2015 om 12:03 PM door Vinogan(s).)
Bericht: #7
RE: Tre bicchieri
(27-10-2015 09:59 PM)Olivier schreef:  Ben jij eigenlijk een liefhebber van campania, Vinogan? Zelf ben ik wel geïntrigeerd door de wijnen van deze regio. Alleen jammer dat je er hier niet zoveel van vindt.

Ik ben fan ja. Zelfs van de witte Cool... Ik vind persoonlijk dat falanghina soms wat onderschat word, de meeste aandacht gaat altijd naar fiano en greco (die ook zeer goed kunnen zijn uiteraard), maar ook een 'gewone' falanghina kan zeer lekker zijn.

Het is idd wat lastig om in België een ruim aanbod te vinden - en zeker aan een deftige prijs (heb hier al gezegd dat er blijkbaar een stilzwijgende afspraak is in België dat een taurasi minstens 30 € moet kosten, ongeacht de kwaliteit. Ook online is de keuze veelal redelijk beperkt.)

Nu, blijkbaar waren er een 8-tal jaar geleden maar een 120-tal producenten in Campania (ik heb geen recentere cijfers gevonden), waarbij er eigenlijk maar 3 grote producenten zijn (Mastroberardino, Feudi di San Gregorio en Terredora [hetgeen eigenlijk een stuk van Mastroberardino is dat afgesplitst is na een familieruzie Rolleyes, zoals vaak in Italië] - deze laatste heb ik trouwens nog niet gevonden). Al de rest zijn kleinere producenten, die ofwel kwalitatief niet optimaal zijn ofwel sowieso ook al wat lastiger te vinden zijn (relatief makkelijk te vinden zijn bv Vinosia, Donnachiara, Villa Matilde, Contrade di taurasi en Pietracupa - de meeste bij superiore). Leuvin heeft ook 2 kleinere producenten: Tenuta Sarno en Guastaferro, jammer genoeg ook aan "Belgische" prijzen.

Dus ja, grotendeels nog onontgonnen terrein (en lastig om te ontginnen) Wink

Edit: Toeval? Zie ook hier: http://www.vinous.com/articles/campania-...y-sep-2015
28-10-2015, 01:07 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-10-2015 om 01:19 PM door don quichotte.)
Bericht: #8
RE: Tre bicchieri
(28-10-2015 11:33 AM)Vinogan(s) schreef:  
(27-10-2015 09:59 PM)Olivier schreef:  Ben jij eigenlijk een liefhebber van campania, Vinogan? Zelf ben ik wel geïntrigeerd door de wijnen van deze regio. Alleen jammer dat je er hier niet zoveel van vindt.

Ik ben fan ja. Zelfs van de witte Cool... Ik vind persoonlijk dat falanghina soms wat onderschat word, de meeste aandacht gaat altijd naar fiano en greco (die ook zeer goed kunnen zijn uiteraard), maar ook een 'gewone' falanghina kan zeer lekker zijn.

Het is idd wat lastig om in België een ruim aanbod te vinden - en zeker aan een deftige prijs (heb hier al gezegd dat er blijkbaar een stilzwijgende afspraak is in België dat een taurasi minstens 30 € moet kosten, ongeacht de kwaliteit. Ook online is de keuze veelal redelijk beperkt.)

Nu, blijkbaar waren er een 8-tal jaar geleden maar een 120-tal producenten in Campania (ik heb geen recentere cijfers gevonden), waarbij er eigenlijk maar 3 grote producenten zijn (Mastroberardino, Feudi di San Gregorio en Terredora [hetgeen eigenlijk een stuk van Mastroberardino is dat afgesplitst is na een familieruzie Rolleyes, zoals vaak in Italië] - deze laatste heb ik trouwens nog niet gevonden). Al de rest zijn kleinere producenten, die ofwel kwalitatief niet optimaal zijn ofwel sowieso ook al wat lastiger te vinden zijn (relatief makkelijk te vinden zijn bv Vinosia, Donnachiara, Villa Matilde, Contrade di taurasi en Pietracupa - de meeste bij superiore). Leuvin heeft ook 2 kleinere producenten: Tenuta Sarno en Guastaferro, jammer genoeg ook aan "Belgische" prijzen.

Dus ja, grotendeels nog onontgonnen terrein (en lastig om te ontginnen) Wink

Edit: Toeval? Zie ook hier: http://www.vinous.com/articles/campania-...y-sep-2015

Waar ik al regelmatig aankopen doe is http://www.si-wine.it .
Hebben op dit ogenblik 56 witte en 66 rode wijnen uit Campania in hun gamma.
Ik heb daar op de aangeduide prijzen nog een korting van 10% tot 31 oktober.Rolleyes

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
28-10-2015, 03:08 PM
Bericht: #9
RE: Tre bicchieri
Bedankt voor de tip, don! Site om in het oog te houden.
28-10-2015, 07:48 PM
Bericht: #10
RE: Tre bicchieri
(28-10-2015 11:33 AM)Vinogan(s) schreef:  [quote='Olivier' pid='60790' dateline='1445975960']

3 grote producenten zijn (Mastroberardino, Feudi di San Gregorio en Terredora [hetgeen eigenlijk een stuk van Mastroberardino is dat afgesplitst is na een familieruzie Rolleyes, zoals vaak in Italië] - deze laatste heb ik trouwens nog niet gevonden).


http://www.bevovini.be/

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
28-10-2015, 11:25 PM
Bericht: #11
RE: Tre bicchieri
(28-10-2015 11:33 AM)Vinogan(s) schreef:  
(27-10-2015 09:59 PM)Olivier schreef:  Ben jij eigenlijk een liefhebber van campania, Vinogan? Zelf ben ik wel geïntrigeerd door de wijnen van deze regio. Alleen jammer dat je er hier niet zoveel van vindt.

Ik ben fan ja. Zelfs van de witte Cool... Ik vind persoonlijk dat falanghina soms wat onderschat word, de meeste aandacht gaat altijd naar fiano en greco (die ook zeer goed kunnen zijn uiteraard), maar ook een 'gewone' falanghina kan zeer lekker zijn.

Het is idd wat lastig om in België een ruim aanbod te vinden - en zeker aan een deftige prijs (heb hier al gezegd dat er blijkbaar een stilzwijgende afspraak is in België dat een taurasi minstens 30 € moet kosten, ongeacht de kwaliteit. Ook online is de keuze veelal redelijk beperkt.)

Nu, blijkbaar waren er een 8-tal jaar geleden maar een 120-tal producenten in Campania (ik heb geen recentere cijfers gevonden), waarbij er eigenlijk maar 3 grote producenten zijn (Mastroberardino, Feudi di San Gregorio en Terredora [hetgeen eigenlijk een stuk van Mastroberardino is dat afgesplitst is na een familieruzie Rolleyes, zoals vaak in Italië] - deze laatste heb ik trouwens nog niet gevonden). Al de rest zijn kleinere producenten, die ofwel kwalitatief niet optimaal zijn ofwel sowieso ook al wat lastiger te vinden zijn (relatief makkelijk te vinden zijn bv Vinosia, Donnachiara, Villa Matilde, Contrade di taurasi en Pietracupa - de meeste bij superiore). Leuvin heeft ook 2 kleinere producenten: Tenuta Sarno en Guastaferro, jammer genoeg ook aan "Belgische" prijzen.

Dus ja, grotendeels nog onontgonnen terrein (en lastig om te ontginnen) Wink

Edit: Toeval? Zie ook hier: http://www.vinous.com/articles/campania-...y-sep-2015

Interessant artikel. Maar tannines in Greco?!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: