Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De keerzijde van de medaille
30-11-2012, 11:47 AM
Bericht: #1
De keerzijde van de medaille
Iedereen heeft uiteraard zijn favoriete wijnen/streken/druivenvariëteiten etc. Deze "bepalen" deels ons "wijnprofiel".

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die ook het omgekeerde hebben, met andere woorden, zijn er wijnstreken/bepaalde druiven die jullie minder liggen? Waar doet men jullie minder/geen plezier mee of is het in alle geval moeilijker om te appreciëren?

Ik heb het hier voor alle duidelijkheid wel steeds over over correct/goed gemaakte wijnen; technisch ok, waar om 1 of andere reden toch niet echt plezier kan uitgehaald worden - in alle geval minder plezier dan anderen.

Of nog anders, wat valt er buiten jullie smaakprofiel (de keerzijde van de medaille)? Ik weet wel dat appreciatie van wijn subjectief is en ook afhangt van omgevingsfactoren etc., maar probeer hier een algemene lijn in te trekken.

Zal zelf beginnen, dan wordt het misschien duidelijk (ben niet helemaal tevreden over de uitleg hierboven, maar krijg het niet beter verwoord).

- -
Wat ligt er (jammer genoeg) (momenteel) buiten mijn "profiel":

* pinot noir;
* nebbiolo (knap al af op de typische roze(water)geur van de druif);
* barbera;
* "jammy" (vnl.) "nieuwe wereld"wijnen

-
Wat ligt er moeilijk (1 à 2 glazen max. afhankelijk van de omstandigheden en de wijn):

* montepulciano druif;
* teroldego;
* malbec;
* pinotage

++
Om toch positief te eindigen; wat zijn de (recente) ontdekkingen die je positief verrast hebben:

* riesling: fantastisch wat een verscheidenheid die druif in zich heeft. Nog zeer veel te ontdekken.
* blaufrankisch: Oostenrijkse blauwe druif. Op Megavino enkele knappe wijnen hiervan (al dan niet beperkt geblend met andere druiven) geproefd. Oostenrijk kan hiermee zeer origineel uit de hoek komen.

(*) agiorgitiko: Griekse druif - ook enkele originele dingen van geproefd op Megavino, maar nog te beperkte ervaring mee om te weten of dit lang genoeg kan boeien om meer dan 1 glas van te drinken (en twijfel ook nog of dit goed te combineren valt met eten - buiten de Griekse keuken dan).

Ben ik nu een uitzondering met een dergelijk "uitgesproken" profiel of herkennen mensen zich hier een beetje in?

Vinogan(s)
30-11-2012, 12:29 PM
Bericht: #2
RE: De keerzijde van de medaille
Ik volg u bij de jammy nieuwe wereldwijnen. De druif die mij tot hier toe het minst aanspreekt is carmenère.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
30-11-2012, 11:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-11-2012 om 11:36 PM door Johan M..)
Bericht: #3
RE: De keerzijde van de medaille
Het smaakprofiel afbakenen aan de hand van druivenvariëteiten vind ik persoonlijk een beetje kort door de bocht gaan. Neem nu Pinot Noir, tot voor kort had ik nooit durven denken dat deze druif tot mijn "smaakprofiel" zou gerekend mogen worden. Reden hiervoor? Waarschijnlijk te veel slechte Bourgognes doorgeslikt. Afgelopen weken echter schitterende Pinot Noir uit Oostenrijk en Slovenië gedronken, beiden gestoeld op het fruit maar toch heel verschillend. Absolute top. Twee weken terug dan ook weer ontgoocheld door een erg rokerige en zwavelige Pinot Noir uit Duitsland. Om maar te zeggen: de ene Pinot Noir is de andere niet.

Montepulciano bijvoorbeeld kon mij tot op heden nooit bekoren, maar afschrijven doe ik deze druivensoort niet vooraleer ik eens mijn betere probeerflesjes ontkurkt heb.

Blaufrankisch in rood en Rebula in wit zijn voor mij de ontdekkingen van 2012.
01-12-2012, 12:30 AM
Bericht: #4
RE: De keerzijde van de medaille
(30-11-2012 11:35 PM)Johan M. schreef:  Het smaakprofiel afbakenen aan de hand van druivenvariëteiten vind ik persoonlijk een beetje kort door de bocht gaan. Neem nu Pinot Noir, tot voor kort had ik nooit durven denken dat deze druif tot mijn "smaakprofiel" zou gerekend mogen worden. Reden hiervoor? Waarschijnlijk te veel slechte Bourgognes doorgeslikt. Afgelopen weken echter schitterende Pinot Noir uit Oostenrijk en Slovenië gedronken, beiden gestoeld op het fruit maar toch heel verschillend. Absolute top. Twee weken terug dan ook weer ontgoocheld door een erg rokerige en zwavelige Pinot Noir uit Duitsland. Om maar te zeggen: de ene Pinot Noir is de andere niet.

Akkoord. Maar ik wacht nog steeds op de eerste pinotage die me écht bevalt.. ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-12-2012, 12:54 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-12-2012 om 12:55 PM door Johan M..)
Bericht: #5
RE: De keerzijde van de medaille
(01-12-2012 12:30 AM)vinejo schreef:  
(30-11-2012 11:35 PM)Johan M. schreef:  Het smaakprofiel afbakenen aan de hand van druivenvariëteiten vind ik persoonlijk een beetje kort door de bocht gaan. Neem nu Pinot Noir, tot voor kort had ik nooit durven denken dat deze druif tot mijn "smaakprofiel" zou gerekend mogen worden. Reden hiervoor? Waarschijnlijk te veel slechte Bourgognes doorgeslikt. Afgelopen weken echter schitterende Pinot Noir uit Oostenrijk en Slovenië gedronken, beiden gestoeld op het fruit maar toch heel verschillend. Absolute top. Twee weken terug dan ook weer ontgoocheld door een erg rokerige en zwavelige Pinot Noir uit Duitsland. Om maar te zeggen: de ene Pinot Noir is de andere niet.

Akkoord. Maar ik wacht nog steeds op de eerste pinotage die me écht bevalt.. ;-)

In verband met Pinotage typte ik net hetzelfde neer. Smile IK besloot echter deze quote toch maar weg te laten daar de Pinotages die ik ooit dronk maar op twee vingers kan tellen. Bij uitbreiding laat ik eigenlijk Zuid-Afrika in zijn geheel trouwens links liggen. Waarschijnlijk niet de juiste wijnen geproefd, maar hetgeen ik al in het glas kreeg beviel me zelden of nooit. Vermits er nog zoveel te proeven en ontdekken is in Europa laat ik de nieuwe wereld meer en meer aan mij voorbij gaan. Alhoewel... vanavond een serieuze Argentijn in het glas.Confused
02-12-2012, 02:46 PM
Bericht: #6
RE: De keerzijde van de medaille
Ik weet wel dat een indeling via druivensoorten kunstmatig is en niet absoluut, maar het was maar ter voorbeeld.

Ieders smaak is trouwens anders. Het staat ieder vrij om er een andere indeling op na te houden (bv. nieuwe wereldwijnen links laten liggen, ongeacht van de druivenvariëteit :-) ).

Vinogan(s)
02-12-2012, 07:25 PM
Bericht: #7
RE: De keerzijde van de medaille
(01-12-2012 12:54 PM)Johan M. schreef:  ..................In verband met Pinotage typte ik net hetzelfde neer. Smile IK besloot echter deze quote toch maar weg te laten daar de Pinotages die ik ooit dronk maar op twee vingers kan tellen. Bij uitbreiding laat ik eigenlijk Zuid-Afrika in zijn geheel trouwens links liggen. Waarschijnlijk niet de juiste wijnen geproefd, maar hetgeen ik al in het glas kreeg beviel me zelden of nooit. .............

Heb jaren de rode Zuid-Afrikaanse wijn links laten liggen wegens de vele ontgoochelingen.( overgeconcentreerd, te vettig, gemis aan verfijning........) De witte ; onder meer hun Chenins en Chardonnays kan ik wel appreciëren.
Toch heb ik onlangs mijn bevindingen en visie moeten herzien of bijstellen voor de rode versies.
Tijdens een degustatie van ons ervaren forumlid (Roeland V ) toverde hij daar een aantal wijnen op de tafel met topkwaliteit. De laatste jaren zijn daar een aantal jonge wijnboeren bezig naast de grotere broers die gewoonweg prachtige flessen maken.
Het was wel ook zo dat de 2 Pinotage wijnen gemiddeld lagere scores haalden dan de andere cepages.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
05-12-2012, 07:35 PM
Bericht: #8
RE: De keerzijde van de medaille
Mooie topic Vinogan(s)!

Ik heb een beetje moeite met de zuidelijke witte Rhône-blends, alcoholisch, vettig en weinig zuren
05-04-2013, 09:41 AM
Bericht: #9
RE: De keerzijde van de medaille
om het maar eens heel boud te stellen : ABC - Anything but Chardonnay

Heb echt nog nooit een spannende wijn gedronken op basis van chardonnay. Maar dat is vooral ook omdat ik niet van de stijl hou waarin veel chardonnay gemaakt word : vettig, boter, vanille.

Onlangs een chardonnay gedronken die niet op hout gelegen had, en die vond ik ok, maar het smaakprofiel was dan weer zo weinig typerend dat het weer niet spannend was.

Ik ben er echter van overtuigd dat er wel chardonnays moeten zijn die me meer kunnen bekoren, maar ik moet bekennen dat ik niet meer actief zoek naar die ene ontdekking, wegens reeds te veel ontgoochelingen met chardonnay.
05-04-2013, 01:44 PM
Bericht: #10
RE: De keerzijde van de medaille
(05-04-2013 09:41 AM)Olivier schreef:  om het maar eens heel boud te stellen : ABC - Anything but Chardonnay

Heb echt nog nooit een spannende wijn gedronken op basis van chardonnay. Maar dat is vooral ook omdat ik niet van de stijl hou waarin veel chardonnay gemaakt word : vettig, boter, vanille.

Onlangs een chardonnay gedronken die niet op hout gelegen had, en die vond ik ok, maar het smaakprofiel was dan weer zo weinig typerend dat het weer niet spannend was.

Ik ben er echter van overtuigd dat er wel chardonnays moeten zijn die me meer kunnen bekoren, maar ik moet bekennen dat ik niet meer actief zoek naar die ene ontdekking, wegens reeds te veel ontgoochelingen met chardonnay.

Ik kan je wel volgen hoor. Er worden op deze aardbol wel echt topwijnen gemaakt van Chardonnay maar dit staat echt niet in verhouding met de brol die men met deze druif in elkaar weet te boksen. Ook ik ben geen al te grote liefhebber van één van 's werelds meest geliefde druivenrassen.
05-04-2013, 02:06 PM
Bericht: #11
RE: De keerzijde van de medaille
(05-04-2013 09:41 AM)Olivier schreef:  om het maar eens heel boud te stellen : ABC - Anything but Chardonnay

Heb echt nog nooit een spannende wijn gedronken op basis van chardonnay. Maar dat is vooral ook omdat ik niet van de stijl hou waarin veel chardonnay gemaakt word : vettig, boter, vanille.

Onlangs een chardonnay gedronken die niet op hout gelegen had, en die vond ik ok, maar het smaakprofiel was dan weer zo weinig typerend dat het weer niet spannend was.

Ik ben er echter van overtuigd dat er wel chardonnays moeten zijn die me meer kunnen bekoren, maar ik moet bekennen dat ik niet meer actief zoek naar die ene ontdekking, wegens reeds te veel ontgoochelingen met chardonnay.

Was vroeger ook van deze strekking en op restaurant vermijd ik nog steeds chardonnays van 'door mij niet gekende' domeine. Maar ondertussen toch al verschillende pareltjes gedronken en dan denk ik spontaan aan een paar mannen uit de Jura (Tissot, Ganevat, Rolet ea) of de Zuidafrikaanse van J. Schaal die ik onlangs nog becommentarieerde http://www.vinejo.freebb.be/thread-2353.html
Blijven proberen en goed op 't forum zoeken ... 't loont echt wel de moeite

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
05-04-2013, 03:03 PM
Bericht: #12
RE: De keerzijde van de medaille
(05-04-2013 02:06 PM)koen schreef:  
(05-04-2013 09:41 AM)Olivier schreef:  om het maar eens heel boud te stellen : ABC - Anything but Chardonnay

Heb echt nog nooit een spannende wijn gedronken op basis van chardonnay. Maar dat is vooral ook omdat ik niet van de stijl hou waarin veel chardonnay gemaakt word : vettig, boter, vanille.

Onlangs een chardonnay gedronken die niet op hout gelegen had, en die vond ik ok, maar het smaakprofiel was dan weer zo weinig typerend dat het weer niet spannend was.

Ik ben er echter van overtuigd dat er wel chardonnays moeten zijn die me meer kunnen bekoren, maar ik moet bekennen dat ik niet meer actief zoek naar die ene ontdekking, wegens reeds te veel ontgoochelingen met chardonnay.

Was vroeger ook van deze strekking en op restaurant vermijd ik nog steeds chardonnays van 'door mij niet gekende' domeine. Maar ondertussen toch al verschillende pareltjes gedronken en dan denk ik spontaan aan een paar mannen uit de Jura (Tissot, Ganevat, Rolet ea) of de Zuidafrikaanse van J. Schaal die ik onlangs nog becommentarieerde http://www.vinejo.freebb.be/thread-2353.html
Blijven proberen en goed op 't forum zoeken ... 't loont echt wel de moeite

Akkoord met Koen.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-04-2013, 03:37 PM
Bericht: #13
RE: De keerzijde van de medaille
En ja Matten, Bourgogne mag zeker niet vergeten worden ... als ze tenminste voorzichtig zijn met hout en battonnage ... maar die ken ik niet goed.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
05-04-2013, 07:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-04-2013 om 07:27 PM door Mt.)
Bericht: #14
RE: De keerzijde van de medaille
(05-04-2013 03:37 PM)koen schreef:  En ja Matten, Bourgogne mag zeker niet vergeten worden ... als ze tenminste voorzichtig zijn met hout en battonnage ... maar die ken ik niet goed.

Smile Bedankt om aan mij te denken. Akkoord hoor dat er veel anonieme of weinig tot de verbeelding sprekende wijnen op basis van chardonnay gemaakt worden.

Te vettig, te veel boter, te veel vanille, dus te veel houtlagering zijn ook niet aan mij besteed. Te veel, maar ik hou wel van chardonnay die wat hout gezien heeft. Ik vind dat bijna noodzakelijk om echt te kunnen genieten. Maar terroir en oude stokken zijn zeer belangrijk. Kijk misschien eens naar wat Barraud in Vergisson doet. Ter plaatse kosten hun topwijnen een fractie van wat men in de Côte d'Or vraagt. Hun wijnen starten ter plaatse vanaf ca. 9 euro en zijn zeer lekker.

Vinejo en Doc kunnen zeker nog domeinen aanraden. Ik zou er eens moeten over nadenken. Chardonnay uit regio's of landen die zuidelijker gelegen zijn, boeien me veel minder. Of chardonnay van bijvoorbeeld Catenza Zapata vind ik helemaal niet zo lekker. (mineraliteit, aromatische complexiteit en structuur (zuren) ontbreken vaak)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
05-04-2013, 08:09 PM
Bericht: #15
RE: De keerzijde van de medaille
(05-04-2013 07:25 PM)Mt schreef:  
(05-04-2013 03:37 PM)koen schreef:  En ja Matten, Bourgogne mag zeker niet vergeten worden ... als ze tenminste voorzichtig zijn met hout en battonnage ... maar die ken ik niet goed.

Smile Bedankt om aan mij te denken. Akkoord hoor dat er veel anonieme of weinig tot de verbeelding sprekende wijnen op basis van chardonnay gemaakt worden.

Te vettig, te veel boter, te veel vanille, dus te veel houtlagering zijn ook niet aan mij besteed. Te veel, maar ik hou wel van chardonnay die wat hout gezien heeft. Ik vind dat bijna noodzakelijk om echt te kunnen genieten. Maar terroir en oude stokken zijn zeer belangrijk. Kijk misschien eens naar wat Barraud in Vergisson doet. Ter plaatse kosten hun topwijnen een fractie van wat men in de Côte d'Or vraagt. Hun wijnen starten ter plaatse vanaf ca. 9 euro en zijn zeer lekker.

Vinejo en Doc kunnen zeker nog domeinen aanraden. Ik zou er eens moeten over nadenken. Chardonnay uit regio's of landen die zuidelijker gelegen zijn, boeien me veel minder. Of chardonnay van bijvoorbeeld Catenza Zapata vind ik helemaal niet zo lekker. (mineraliteit, aromatische complexiteit en structuur (zuren) ontbreken vaak)

Yes we can... Ik bezocht vorig jaar het domein Jean Latour (Vincent) te Meursault. Hier wordt geen bâtonnage gedaan en de houtlagering is zeer beheerst maar aanwezig. Knappe wijnen. Misschien kiezen meer jonge wijnmakers voor deze stijl met nadruk op mineraliteit en finesse, elegantie, friste ? Een goede evolutie wat mij betreft.

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-04-2013, 09:11 PM
Bericht: #16
RE: De keerzijde van de medaille
Met al die tips ben ik nu wel benieuwd natuurlijk. Zijn er toevallig winkels in het gentse waar voornoemde wijnen verkocht worden?
12-12-2013, 11:39 PM
Bericht: #17
RE: De keerzijde van de medaille
om even terug te komen op deze topic : heb de laatste tijd toch knappe chardonnays gedronken die me echt wel konden bekoren. Onlangs nog de Bouchard Finlayson Kaaimansgat (Z-A). Vergeet dus wat ik gezegd heb over abc. Evenwicht is wel het sleutelwoord!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
13-12-2013, 01:36 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-12-2013 om 01:36 AM door doc.)
Bericht: #18
RE: De keerzijde van de medaille
(12-12-2013 11:39 PM)Olivier schreef:  Evenwicht is wel het sleutelwoord!

thumbsup ...in elke wijn !

Buvez du vin et vivez joyeux !
13-12-2013, 11:41 AM
Bericht: #19
RE: De keerzijde van de medaille
(13-12-2013 01:36 AM)doc schreef:  
(12-12-2013 11:39 PM)Olivier schreef:  Evenwicht is wel het sleutelwoord!

thumbsup ...in elke wijn !

indeed! alhoewel ik een echt fruitbommetje ook wel kan appreciëren Smile Trouwens ook de Bouchard FInlayson sans barrique geproefd, om maar over een fruitbom te spreken... Ook best mooi.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: