Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Labille-Latour
01-12-2012, 02:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-12-2012 om 03:13 PM door doc.)
Bericht: #1
Domaine Labille-Latour
Het domein is in handen van de familie Labille-Latour sinds 1792. Het omvat 12 ha aan wijngaarden. Ze bezitten ook enkele percelen in het naburige Saint-Aubin. De wijnen rijpen in de gewelfde kelders uit de 18de eeuw in het dorp Meursault zelf. Vandaag zijn het Vincent en Cécile Latour die het kwalitatieve werk van hun voorouders verder zetten. Ze werken met het volle respect voor de natuur volgens de filosofie van de ‘lutte raisonée’ waarbij het gebruik van pesticiden wordt geminimaliseerd. (Winedivine)

We bezochten het domein deze zomer. Gelegen vlak achter het roemrijke stadhuis van Meursault. Vriendelijke ontvangst door de gastvrouw met een ruime degustatie. Zeer beheerst wat betreft houtlagering en geen bâtonnage.

Meursault, Poruzots 2008

De wijn bekoort vooral door z'n elegantie. De houtlagering is bijna niet merkbaar. Geen toasty of gebrande toetsen enkel subtiele botertoetsjes maar vooral limoen, rijpe appel en wat exotisch fruit primeren naast kalksteen en linde.
Heel fris door z'n heel fijne zuurtjes die blijven nazinderen. Toch wat vettigheid in de finale. 90

We waren enorm gecharmeerd door de rode Meursault Les Cras 2010. Wat een wijn !

[Afbeelding: A206ED34-26B9-5B4A-2FFEE626EE21828B_zoom.jpg]

Buvez du vin et vivez joyeux !
01-12-2012, 04:06 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Labille-Latour
(01-12-2012 02:40 PM)doc schreef:  Het domein is in handen van de familie Labille-Latour sinds 1792. Het omvat 12 ha aan wijngaarden. Ze bezitten ook enkele percelen in het naburige Saint-Aubin. De wijnen rijpen in de gewelfde kelders uit de 18de eeuw in het dorp Meursault zelf. Vandaag zijn het Vincent en Cécile Latour die het kwalitatieve werk van hun voorouders verder zetten. Ze werken met het volle respect voor de natuur volgens de filosofie van de ‘lutte raisonée’ waarbij het gebruik van pesticiden wordt geminimaliseerd. (Winedivine)

We bezochten het domein deze zomer. Gelegen vlak achter het roemrijke stadhuis van Meursault. Vriendelijke ontvangst door de gastvrouw met een ruime degustatie. Zeer beheerst wat betreft houtlagering en geen bâtonnage.

Meursault, Poruzots 2008

De wijn bekoort vooral door z'n elegantie. De houtlagering is bijna niet merkbaar. Geen toasty of gebrande toetsen enkel subtiele botertoetsjes maar vooral limoen, rijpe appel en wat exotisch fruit primeren naast kalksteen en linde.
Heel fris door z'n heel fijne zuurtjes die blijven nazinderen. Toch wat vettigheid in de finale. 90

We waren enorm gecharmeerd door de rode Meursault Les Cras 2010. Wat een wijn !

[Afbeelding: A206ED34-26B9-5B4A-2FFEE626EE21828B_zoom.jpg]

Leuk kaartje - ligt naast een vd beste climats van Meursault -Genevrieres - zou dus PQ wel eens top kunnen zijn?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-12-2012, 05:29 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Labille-Latour
Ik geloof dat we 31 euro betaalden op het domein...

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-08-2013, 07:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-08-2013 om 07:26 PM door Mt.)
Bericht: #4
RE: Domaine Labille-Latour
Domaine Vincent Latour Meursault Les Cras (rood) 2011: Doc: Jong maar zeer toegankelijk momenteel. De productie van deze Les Cras is echter zeer beperkt. Een sensuele wijn, zijdig, puur, geweldige finesse. Zacht, rijp, rood fruit, witte peper, varens, caramel, fijne, knisperige zuurtjes. Vinejo: Zeer verrast door de mooie Meursault rouge, kreeg ruim... 94/100 van mij!!
Olivier: Helaas moet je soms wat zoeken in Bourgogne om betaalbare top te zoeken, maar als je op zo iets stoot zoals deze, dan weet je waarom het de moeite is. Top!

Domaine Vincent Latour Meursault (wit) Clos Des Meix Chavaux (monopole) 2011: Luxueuze houttoets, beetje boter, lichte vettigheid, amandelen, rokerig, tikje exotisch fruit, gepocheerde peren, citrus, mineraal. Maar hét kenmerk van deze Meursault villages is evenwicht. Veel finesse. Bijzonder zacht (met uitgekiende zuren). Hemels lekker. My kingdom for a Meursault!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
05-08-2013, 09:51 PM
Bericht: #5
RE: Domaine Labille-Latour
(05-08-2013 07:25 PM)Mt schreef:  My kingdom for a Meursault!

thumbsup

2011 wit een goed jaar dus in Bourgogne? (Beter dan rood?)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-08-2013, 11:10 PM
Bericht: #6
RE: Domaine Labille-Latour
Smile Hmmm niet overal, vrees ik. Enkel beoordeeld op de wijnen die ik kon proeven, kan ik zeggen dat rood én wit zeer (zeer) goed waren.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
06-08-2013, 12:51 AM
Bericht: #7
RE: Domaine Labille-Latour
(05-08-2013 11:10 PM)Mt schreef:  Smile Hmmm niet overal, vrees ik. Enkel beoordeeld op de wijnen die ik kon proeven, kan ik zeggen dat rood én wit zeer (zeer) goed waren.

Ik kan hier (onder verder voorbehoud) mee instemmen. Ik herinner me de Meursault Villages als een "bijna" Premier ! Zeer mooi !

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-12-2013, 08:01 PM
Bericht: #8
RE: Domaine Labille-Latour
Charmes 2008

Gedronken kerstavond met de familie. Een wijn die uitmunt in finesse en evenwicht. Minerale tonen doorheen verse boter en wat houttoetsen. Frisse, mondstrelende zuurtjes met een breed, vol, pallet. Niet teveel gepimpt door houtlagering....Kan gerust nog jaren mee en gaat zonder twijfel aan complexiteit winnen, maar het is zo moeilijk om eraf te blijven en zeker op zo'n avond. Ook de Meursault Villages van dit domein is zéér mooi gemaakt.

Buvez du vin et vivez joyeux !
27-12-2013, 06:47 PM
Bericht: #9
RE: Domaine Labille-Latour
Les Cras 2010 (rood)

Terug een verbluffend glas rode Meursault van vieilles vignes (45 jr). Het frisse, rode fruit is hier knap afgetrimd in het geheel, knapperige, frisse zuurtjes met alweer een degelijke, dragende structuur van zachte tannine. Jong gedronken, maar zo mooi. Gelukkig was de wijn zich nog niet aan het sluiten. Gedronken over 3 dagen !

Buvez du vin et vivez joyeux !


Ga naar locatie: