Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
21-12-2012, 10:36 PM
Bericht: #1
Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Zoals een deel onder jullie wel zullen weten heb ik eind oktober tijdens een wedstrijd op Megavino te Brussel de titel van Top Amateur Sommelier 2012 behaald. Niet alleen waren de eer van de titel, een kist Chateau Magdelaine 2007 en een magnum champagne mijn deel maar hieraan verbonden was ook een trip langs enkele van Bordeaux’s grotere Chateaux. Welke kastelen zouden bezocht worden bleef lang onduidelijk maar ergens midden vorige week kreeg ik eindelijk de definitieve planning door. De trip zou plaatsvinden van woensdag 19/12/2012 tot en met vrijdag 21/12/2012 met dien verstande dat we vrijdagmorgen reeds om 6h50 het vliegtuig terug richting België moesten nemen. Daar we woensdag pas omstreeks 12h30 landden te Bordeaux schoot er dus in werkelijkheid slechts een tijdspanne van anderhalve dag over om 5 domeinen te bezoeken : 3 op de rive gauche onder begeleiding van een medewerker van negociant Cordier-Mestrezat en 2 op de rive droite onder supervisie van iemand van negociant JP Moueix.
Vertrek
De ochtendfiles naar Brussel indachtig besloten mijn vrouw en ik om per trein naar Zaventem te sporen. Vanuit Leuven is dat tegenwoordig slechts een dik kwartier rijden en dat zou duidelijk sneller blijken dan eenzelfde afstand langs de vervloekte E40 af te leggen naar deze randgemeente van Brussel. Goed op tijd gearriveerd voor de vlucht van 10h00 en na slechts een klein oponthoud aan de douanepost alwaar ik gefouilleerd werd bereikten we de gate langs waar we moesten inchecken. Er zat al aardig wat volk maar van een vliegtuig was op dat moment nog geen spoor te bekennen. Het uur van vertrek naderde reeds met rassé schreden en nog steeds geen vliegtuig van Air France die ook maar enige aanstalten maakte om de richting van onze gate uit te komen. Later bleek ook waarom ; Onze vlucht werd afgeleid naar een andere, lagergelegen gate waar we na slechts (!) een kwartiertje wachtten eindelijk konden inchecken en we allen naar een bus begeleid werden. Blijkbaar stond het vliegtuig elders geparkeerd en bij nadere inspectie bleek wat ik hier een vliegtuig noem eerder een veredelde bus : 19 rijen van 3 stoelen en tussenstop te Nantes eer door te vliegen naar Bordeaux. Achteraf bleek mijn vrees en beetje ongegrond en waren we eigenlijk sneller ter plaatse dan verwacht. Ondanks de achterstand die ondertussen al opgelopen was tot een half uur kwamen we mooi op tijd (12h30)toe te Bordeaux. Het avontuur kon beginnen.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
21-12-2012, 11:48 PM
Bericht: #2
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(21-12-2012 10:36 PM)carl schreef:  Zoals een deel onder jullie wel zullen weten heb ik eind oktober tijdens een wedstrijd op Megavino te Brussel de titel van Top Amateur Sommelier 2012 behaald. Niet alleen waren de eer van de titel, een kist Chateau Magdelaine 2007 en een magnum champagne mijn deel maar hieraan verbonden was ook een trip langs enkele van Bordeaux’s grotere Chateaux. Welke kastelen zouden bezocht worden bleef lang onduidelijk maar ergens midden vorige week kreeg ik eindelijk de definitieve planning door. De trip zou plaatsvinden van woensdag 19/12/2012 tot en met vrijdag 21/12/2012 met dien verstande dat we vrijdagmorgen reeds om 6h50 het vliegtuig terug richting België moesten nemen. Daar we woensdag pas omstreeks 12h30 landden te Bordeaux schoot er dus in werkelijkheid slechts een tijdspanne van anderhalve dag over om 5 domeinen te bezoeken : 3 op de rive gauche onder begeleiding van een medewerker van negociant Cordier-Mestrezat en 2 op de rive droite onder supervisie van iemand van negociant JP Moueix.
Vertrek
De ochtendfiles naar Brussel indachtig besloten mijn vrouw en ik om per trein naar Zaventem te sporen. Vanuit Leuven is dat tegenwoordig slechts een dik kwartier rijden en dat zou duidelijk sneller blijken dan eenzelfde afstand langs de vervloekte E40 af te leggen naar deze randgemeente van Brussel. Goed op tijd gearriveerd voor de vlucht van 10h00 en na slechts een klein oponthoud aan de douanepost alwaar ik gefouilleerd werd bereikten we de gate langs waar we moesten inchecken. Er zat al aardig wat volk maar van een vliegtuig was op dat moment nog geen spoor te bekennen. Het uur van vertrek naderde reeds met rassé schreden en nog steeds geen vliegtuig van Air France die ook maar enige aanstalten maakte om de richting van onze gate uit te komen. Later bleek ook waarom ; Onze vlucht werd afgeleid naar een andere, lagergelegen gate waar we na slechts (!) een kwartiertje wachtten eindelijk konden inchecken en we allen naar een bus begeleid werden. Blijkbaar stond het vliegtuig elders geparkeerd en bij nadere inspectie bleek wat ik hier een vliegtuig noem eerder een veredelde bus : 19 rijen van 3 stoelen en tussenstop te Nantes eer door te vliegen naar Bordeaux. Achteraf bleek mijn vrees en beetje ongegrond en waren we eigenlijk sneller ter plaatse dan verwacht. Ondanks de achterstand die ondertussen al opgelopen was tot een half uur kwamen we mooi op tijd (12h30)toe te Bordeaux. Het avontuur kon beginnen.

“Great adventure” en dit tot nu toe zonder enig contact met wijn.
Ik wacht ongeduldig op het vervolg van het avontuur.” Keep us informed”

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
22-12-2012, 01:42 AM
Bericht: #3
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Tof! Een vervolgverhaal... .! Zeer benieuwd naar de rest!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-12-2012, 02:34 AM
Bericht: #4
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(22-12-2012 01:42 AM)vinejo schreef:  Tof! Een vervolgverhaal... .! Zeer benieuwd naar de rest!

Ja, ja, het kriebelt hier ook naar het vervolg, wat heb je btw gedronken op de vlieger ? Tongue

Buvez du vin et vivez joyeux !
23-12-2012, 08:46 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-12-2012 om 08:46 AM door carl.)
Bericht: #5
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Aankomst
Daar Bordeaux-Merignac eerder een kleine luchthaven is gaat de afhandeling van de bagage vrij snel en staan we al gauw buiten alwaar we opgewacht worden door Thomas VM, een jonge Belg in dienst van Cordier-Mestrezat verantwoordelijk voor de export naar Benelux, Oost-Europa, Ierland en Schotland. Normaal werkt hij van thuis uit maar af en toe wordt hij teruggeroepen naar de hoofdzetel en deze week is hij dus ook in Bordeaux. Hij moest een paar zaken regelen (vergadering met een grote Belgische warenhuisketen, nieuwe leasingwagen ophalen,… ) en blijkbaar hoort ons begeleiden op onze trip deze week ook tot zijn takenpakket.
Hij brengt ons naar onze uitvalsbasis voor de volgende dagen. Pal in het centrum van Bordeaux installeren we ons in de gezellige Bed and Breakfast “Maison de la Lierre”. Na een kwartiertje komt Thomas weer voorgereden en vertrekken we met de wagen naar een bistro in het centrum van Bordeaux. Eigenlijk een beetje overdreven daar de bistro slechts 1 kilometer verder ligt net voorbij “Le Grand Theatre” en we met het zoeken van parking erbij langer onderweg zijn dan wanneer we te voet zouden gegaan zijn Smile . Het eten in de bistro is correct maar niet meer dan dat maar de begeleidende witte wijn van negociant Cordier zelf is eigenlijk wel een aangename verrassing . Een blend van Semillon-Sauvignon Blanc die een lichte houtopvoeding heeft gekregen maar dewelke ondanks zijn jonge leeftijd (2011) al mooi in de wijn geïntegreerd is. Het gesprek is geanimeerd maar de spanning aangaande het verdere verloop van de trip begint zich toch wat te manifesteren. Na een kleine uurtje wordt er eindelijk afgerekend en vertrekken we richting onze eerste afspraak : Chateau Pape Clement te Pessac-Leognan.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
23-12-2012, 02:27 PM
Bericht: #6
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Chateau Pape Clement
Na een klein half uurtje van rode lichten, kleine verkeersinfarcten en onkundige Franse weggebruikers op ronde punten waarbij we onder andere de twee-eenheid Haut Brion en La Mission Haut Brion passeren komen we aan bij een kasteel in de banlieu van Bordeaux : Chateau Pape Clement.
Na het binnentreden in het statige gebouw worden we na even wachten ontvangen door de directeur van het domein, een zeer vriendelijke en verstandige man. Net als de andere domeinen van Bernard Magrez heeft ook Pape Clement zijn eigen directeur die op de dagelijkse werking toeziet. Hij neemt ons mee op sleeptouw door de werkelijk schitterende tuin van het domein, vol met eeuwenoude olijfbomen, waar we geïnformeerd worden over de meest uiteenlopende zaken :
• de lange historiek van het domein : Paus Clemens V was de eerste Avignon-paus in 1305
• de strengere selectie die tegenwoordig voor de rode wijn doorgevoerd wordt : Naast de Grand Vin en Clementin wordt er tegenwoordig ook een derde wijn gemaakt die nog geen naam heeft
• de overgang naar een meer natuurlijke werkwijze in de wijngaard : Voor het bewerken van de grond van 15 van de 60 ha wordt al een tijdje met paarden gewerkt en vanaf volgend jaar komen er ook ossen bij
• de eerder ongewone druiven die voor de droge witte wijn gebruikt worden : Naast de obligate Sauvignon Blanc en Semillon staat er ook 5 % Muscadelle en 5 % Sauvignon Gris aangeplant
• De evolutie in wijnmaaktechnieken : Ook hier wordt al gebruikt gemaakt van betonnen eieren om een constante beweging in het fermentatieproces te houden
Hierna wordt het bezoek verder gezet langs de fermentatiehal van de rode Clementin, de fermentatiehal voor de Grand Vin en de sorteerinstallatie die zich op het verdiep bevindt boven de fermentatiehal. Daar krijgen we even een filmpje te zien waarop de oogst wordt getoond terwijl op de achtergrond vioolmuziek afkomstig van de Stradivarius “Fombrauge” weerklinkt. Net op het moment dat onze luxe-gids uitlegt dat tijdens de fermentatie de chapeau telkens weer wordt gebroken en ondergeduwd om een grotere extractie te bekomen (de Michel Roilland-methode) wordt ons gezelschap vervoegd door Philippe Magrez, zoon van en exportmanager voor de domeinen van zijn vader: Een innemende persoonlijkheid met een natuurlijke flair. Terwijl wij onze tour verder zetten langs de vatenkelders gaat hij de “kleine” degustatie al voorbereiden en de flessen ontkurken.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
23-12-2012, 05:11 PM
Bericht: #7
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Die derde wijn van Pape Clément, is dat niet Prelat? Ik heb die wijn gedronken van het jaar 2000, en dat was een zeer goede wijn, vond ik. Wel niet te lang bewaren. Vorig jaar dronk ik er nog eentje, en hij was een beetje passé, vond ik.

Boeiend verhaal. Ik kijk uit naar het vervolg!!

PS: welke bistro was het?
23-12-2012, 05:23 PM
Bericht: #8
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
De naam van de wijn werd niet bekend gemaakt. Het is goed mogelijk dat dat inderdaad de prélat is.

De naam van de bistro was "La Brasserie" in de rue Saint-Remi 64

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
23-12-2012, 07:51 PM
Bericht: #9
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Spannend, Carl! Heb je ook foto's?

Heb al een paar keer geprobeerd de discussie rond Magrez te heropenen, maar zonder succes. Het zint me niet (of niet meer) dat de wijnen van Magrez veel te sterk op elkaar gelijken. Er is sprake van een huisstijl, niet van terroir.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
23-12-2012, 08:12 PM
Bericht: #10
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(23-12-2012 07:51 PM)Matten schreef:  Spannend, Carl! Heb je ook foto's?

Heb al een paar keer geprobeerd de discussie rond Magrez te heropenen, maar zonder succes. Het zint me niet (of niet meer) dat de wijnen van Magrez veel te sterk op elkaar gelijken. Er is sprake van een huisstijl, niet van terroir.

Ja, da s juist. Anderzijds, de huisstijl van Magrez bevalt me de laatste jaren meer en meer.
@Carl
Hebben ze nog uitleg verstrekt over het maken vd tweede wijn?
Volledige andere percelen?
Of de jongste stokken?
Selectie in wijngaard of kelder?
Meer merlot?
thank you
Btw, pigeage is een common techniek bij het wijn maken hoor, hoeft niet per se Michel Rolland zijn invloed te zijn ;-)

Heel benieuwd naar t vervolg!!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-12-2012, 08:34 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-12-2012 om 08:49 PM door Mt.)
Bericht: #11
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Tja, volgens mij is terroir cruciaal. Meer en meer, want nog niet zo lang geleden was ik razend enthousiast over Magrez. Maar de twee rode Papes en de ene witte Pape die ik proefde hadden het potentieel om top te zijn, maar waren het, volgens mij, niet. De witte verveelde na 2 glazen. Het is pas echt pijnlijk wanneer je er een old school Bordeaux van hetzelfde niveau tegenover zet. Bernard Magrez: compositeur des rares vins, les clés de l'excellence, ... . Wat een pretentie!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
23-12-2012, 10:12 PM
Bericht: #12
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(23-12-2012 08:12 PM)vinejo schreef:  
(23-12-2012 07:51 PM)Matten schreef:  Spannend, Carl! Heb je ook foto's?

Heb al een paar keer geprobeerd de discussie rond Magrez te heropenen, maar zonder succes. Het zint me niet (of niet meer) dat de wijnen van Magrez veel te sterk op elkaar gelijken. Er is sprake van een huisstijl, niet van terroir.

Ja, da s juist. Anderzijds, de huisstijl van Magrez bevalt me de laatste jaren meer en meer.
@Carl
Hebben ze nog uitleg verstrekt over het maken vd tweede wijn?
Volledige andere percelen?
Of de jongste stokken?
Selectie in wijngaard of kelder?
Meer merlot?
thank you
Btw, pigeage is een common techniek bij het wijn maken hoor, hoeft niet per se Michel Rolland zijn invloed te zijn ;-)

Heel benieuwd naar t vervolg!!

@ Matten : Ik heb ook foto's en zal ze binnenkort op FB zetten. Hier op het forum posten wordt misschien een beetje veel.

Huisstijl is inderdaad soms nogal overpowering en ietwat herkenbaar maar soms is dat juist hetgeen je wil en heb je geen nood aan expressie van de bodem maar wil je gewoon een technisch goede tot zeer goede wijn.

@ jo : Sinds begin jaren negentig is al de helft van de wijngaard herplant en dus bezitten ze veel jonge stokken die voornamelijk in de Clementin gaan. Over het algemeen is de verhouding voor de Grand Vin 50/50 Cabernet Sauvignon en Merlot met kleine delen Petit Verdot en Cabernet Franc. Maar aangezien er dubbel zoveel (60 % - 30 %) Cabernet Sauvignon aangeplant staat als Merlot gaat er duis ook een heel deel Cabernet Sauvignon in de clementin maar dan wel minder lange opvoeding op hout. Clementin heeft trouwens zijn eigen fermentatiehal waarvoor de selectie al moet gemaakt zijn op voorhand op basis van perceel.
In verband met pigeage weet ik wel dat deze techniek veelvuldig toegepast wordt maar dat het niet overal zo gebeurt zal je in mijn verder verslag merken.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
23-12-2012, 10:47 PM
Bericht: #13
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(23-12-2012 10:12 PM)carl schreef:  
(23-12-2012 08:12 PM)vinejo schreef:  
(23-12-2012 07:51 PM)Matten schreef:  Spannend, Carl! Heb je ook foto's?

Heb al een paar keer geprobeerd de discussie rond Magrez te heropenen, maar zonder succes. Het zint me niet (of niet meer) dat de wijnen van Magrez veel te sterk op elkaar gelijken. Er is sprake van een huisstijl, niet van terroir.

Ja, da s juist. Anderzijds, de huisstijl van Magrez bevalt me de laatste jaren meer en meer.
@Carl
Hebben ze nog uitleg verstrekt over het maken vd tweede wijn?
Volledige andere percelen?
Of de jongste stokken?
Selectie in wijngaard of kelder?
Meer merlot?
thank you
Btw, pigeage is een common techniek bij het wijn maken hoor, hoeft niet per se Michel Rolland zijn invloed te zijn ;-)

Heel benieuwd naar t vervolg!!

@ Matten : Ik heb ook foto's en zal ze binnenkort op FB zetten. Hier op het forum posten wordt misschien een beetje veel.

Huisstijl is inderdaad soms nogal overpowering en ietwat herkenbaar maar soms is dat juist hetgeen je wil en heb je geen nood aan expressie van de bodem maar wil je gewoon een technisch goede tot zeer goede wijn.

@ jo : Sinds begin jaren negentig is al de helft van de wijngaard herplant en dus bezitten ze veel jonge stokken die voornamelijk in de Clementin gaan. Over het algemeen is de verhouding voor de Grand Vin 50/50 Cabernet Sauvignon en Merlot met kleine delen Petit Verdot en Cabernet Franc. Maar aangezien er dubbel zoveel (60 % - 30 %) Cabernet Sauvignon aangeplant staat als Merlot gaat er duis ook een heel deel Cabernet Sauvignon in de clementin maar dan wel minder lange opvoeding op hout. Clementin heeft trouwens zijn eigen fermentatiehal waarvoor de selectie al moet gemaakt zijn op voorhand op basis van perceel.
In verband met pigeage weet ik wel dat deze techniek veelvuldig toegepast wordt maar dat het niet overal zo gebeurt zal je in mijn verder verslag merken.

Ja (begrijp ik zeker), maar niet als je +100 euro voor een Pape betaalt, vind ik. Is trouwens ook nergens voor nodig met dat potentieel.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
23-12-2012, 11:27 PM
Bericht: #14
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Voor we hier echter aan toe zijn gaan we ook nog langs in de kelder waar zich een klein schrijn bevindt ter ere van de oprichter van het domein. Iets minder klerikaal maar zeker zo interessant is de poort die naar een ander deel van de kelder leidt waar zich de oude jaargangen (teruggaand tot 1893)en de grotere volumes (tot 18 L-flessen) bevinden. Al bij al een zeer mooie verzameling flessen met dien verstande dat de oudere jaargangen eerder beperkt in aantal waren.
Na deze ondergrondse tussenstop begeven we ons naar het Eiffel-gebouw : Een oorspronkelijk uit de Savoie afkomstig soort van grote tuinveranda ontworpen door de bekende Franse ingenieur. Hier staan de flessen opgesteld van onze “kleine” degustatie. Het vreemde is dat de rode wijnen voor de witte zullen geschonken worden. De uitleg die Philippe hieraan gaf was dat de witte wijnen zeer expressief in hun aroma’s zijn en daarom beter achter de rode worden geschonken :
• Grands Chenes 2007 : Mooie vanille, lichter van stijl, vreemdsoortige combinatie van groenigheid en rozijnen. 85+
• Clementin 2010 : Fijne neus, rood fruit, hooi, nog tanninerijk en zelfs licht uitdrogend op het einde, nog veel potentieel. 87
• Fombrauge 2006 : Lactische toets, zwart fruit, breed, krachtig. 86
• Pape Clement 2007 : Toasted, fraicheur,fruit zit nog verscholen, nog tannineus. 89
• Magrez Fombrauge 2006 : Volle wijn, mooie rondeur met achteraan nog straffe tannines. 89+
• Fombrauge Blanc 2010 : Ietwat vreemd zelfs vuil hout, exotisch fruit, snoeperig. 83
• Pape Clement 2007 : Mooie zure appel, rokerig, exotisch fruit, zeer evenwichtig. Grote wijn 92
Een zeer uitgebreide degustatie waarin enkele zeer mooie maar ook enkele duidelijk mindere wijnen aan bod zijn gekomen.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
24-12-2012, 01:53 AM
Bericht: #15
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(23-12-2012 02:27 PM)carl schreef:  • de overgang naar een meer natuurlijke werkwijze in de wijngaard : Voor het bewerken van de grond van 15 van de 60 ha wordt al een tijdje met paarden gewerkt en vanaf volgend jaar komen er ook ossen bij
.............................

Soms gebeurt het dat ik in de beoordeling van de geur van wijn refereer naar de geur van een paardenstal.
Moet ik nu mijn beoordelingscriteria terug onder de loep nemen en binnenkort van een ossenstal spreken?
Je weet wel; af en toe laten die ossen ook iets vallen tussen de wijnranken.Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
24-12-2012, 01:59 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-12-2012 om 02:04 AM door doc.)
Bericht: #16
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(24-12-2012 01:53 AM)don quichotte schreef:  
(23-12-2012 02:27 PM)carl schreef:  • de overgang naar een meer natuurlijke werkwijze in de wijngaard : Voor het bewerken van de grond van 15 van de 60 ha wordt al een tijdje met paarden gewerkt en vanaf volgend jaar komen er ook ossen bij
.............................

Soms gebeurt het dat ik in de beoordeling van de geur van wijn refereer naar de geur van een paardenstal.
Moet ik nu mijn beoordelingscriteria terug onder de loep nemen en binnenkort van een ossenstal spreken?
Je weet wel; af en toe laten die ossen ook iets vallen tussen de wijnranken.Wink

Verboden in de kerststal hè, Don ....maar of het veel verschil uitmaakt of er nu een paard of een os rond loopt in de wijngaard ;-) Ik betwijfel het ten zeerste...

Buvez du vin et vivez joyeux !
24-12-2012, 02:29 AM
Bericht: #17
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(23-12-2012 07:51 PM)Matten schreef:  Spannend, Carl! Heb je ook foto's?

Heb al een paar keer geprobeerd de discussie rond Magrez te heropenen, maar zonder succes. Het zint me niet (of niet meer) dat de wijnen van Magrez veel te sterk op elkaar gelijken. Er is sprake van een huisstijl, niet van terroir.

@ Matten,

Als ik blindelings een wijn van Magrez drink dan moet ik toegeven dat ik nooit zal raden of dit een wijn onder de auspiciën van Magrez gemaakt is of niet .Ik moet wel erkennen dat Magrez een enorme invloed heeft op de wijn die in het glas komt. Wijnen waar ik ervaring mee heb is Latour Carnet, Fombrauge; Grands Chenes. Deze wijnen kregen een gans ander karakter bij de intrede van Bernard Magrez.
Pape Clement kan ik niet beoordelen daar het te lang geleden is dat ik deze wijn nog in het glas had.
En of daarbij de “terroir” kenmerken minder tot uiting zouden komen laat ik in het midden.
Wat ik wel van deze man kan zeggen is dat veel van de domeinen waar de flesjes zijn label dragen in kwaliteit zijn gestegen.
Dit laatste ga ik zeker niet beweren van "son ami" G. Depardieu.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
24-12-2012, 11:51 AM
Bericht: #18
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Het gesprek dat zich ontspon tijdens de degustatie ging over verkoop, klantenbinding, prijs/kwaliteit en Bourgogne. Philippe Magrez was er net als zijn vader zeer fier op dat ze recentelijk Clos Haut-Peyraguey hadden kunnen toevoegen aan hun portefeuille. Op deze manier waren ze nu in alle belangrijke regio’s / klassementen van Bordeaux vertegenwoordigd. Verder vond hij het duidelijk ook belangrijk om wijnen in alle mogelijke prijsklassen te kunnen aanbieden. Hij verwoorde het als volgt : “ Mensen die een wijn wensen aan te kopen en een Pape Clement in handen hebben maar merken dat deze hun budget wat overstijgt kunnen op dat moment altijd overstappen naar een Fombrauge, Clementin of zelfs een Grands Chenes. Dit allemaal zonder veel aan kwaliteit in te boeten want tegenwoordig staat er onderaan elke fles het embleem van Bernard Magrez vertegenwoordigd door zijn naam en de 2 sleutels.”
Klantenbinding van het zuiverste soort maar hij benadrukte ook dat zij de rage die momenteel in bordeaux heerst van het jaarlijks bruusk optrekken van de prijzen niet wensen te volgen. Ook niet met hun Fombrauge die recentelijk gepromoveerd werd tot GCC. Hij voorzag een verhoging van enkele euro’s verspreid over een tiental jaren als een natuurlijke evolutie. Goed nieuws dus voor de Bordeaux-liefhebbers onder ons.
Omtrent Bourgogne was zijn mening dat het systeem aldaar veel te ingewikkeld was en dat de ruimte daar zo beperkt is dat de schaarste van nature hoge prijzen in de hand werkte. Hij gaf het voorbeeld van de wijn afkomstig van de Grand Cru La Romanee Conti waarvan er telkens slechts 1 fles in een kist van 12 flessen die van het domein komt steekt. Op die manier moet je om een volledige kist van deze wijn te kunnen samenstellen al 12 kisten kopen ; voor een normale sterveling een schier onmogelijke opgave. In vergelijking daarmee zijn Bordeaux-wijnen toch veel democratischer, niet . Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt, hé.
Nu de degustatie naar zijn einde loopt is het tijd geworden om afscheid te nemen maar ik merk op dat we de vatenkelder voor de witte wijn nog moeten zien en aangezien dit op de weg naar de parking ligt wordt er nog even een zijsprong gemaakt. Dit is duidelijk een kleinere opslagruimte maar dat is ook normaal wanneer je weet dat 9/10e van de wijngaard aan rode wijn is voorbehouden. Opvallend daar is ook wel dat 95% van de 70 gebruikte vaten afkomstig zijn van Bourgondische vatenmakers daar waar dit voor de rode wijnen eerder 50/50 is. Blijkbaar werken ze in bourgogne met Chaufe Blonde dewelke merkelijk minder gebrande aroma’s in de wijn brengt. Verder komen we ook te weten dat voor de ouillage (bijvullen van de vaten om oxidatie te vermijden) wijn gebruikt wordt uit een inox vat met een op- en neergaand deksel.
Na een schitterende rondleiding en een leuke proeverij van om en bij de 2 uur nemen we omstreeks half 6 tevreden afscheid en rijden we in het drukke avondverkeer van Bordeaux aan een eerder gezapig tempo terug naar de binnenstad. We spreken af om later die avond samen met onze gids en een Franse collega van hem iets te gaan eten in een leuke bistro even verder van ons hotel rond 8 uur. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat er een vrouwelijke collega van onze gids zou meegaan maar terwijl we onderweg zijn naar ons hotel krijgt hij een telefoontje waarin een duidelijk zieke vrouw aangeeft dat ze die avond onmogelijk zal kunnen aanwezig zijn. Maar geen probleem want bij de negociant werken ook andere en gezonde mensen. Vervanging wordt dus voorzien en ’s avonds zullen we met z’n vieren aan tafel zitten. Na drie kwartier worden we in de buurt van ons hotel afgezet en besluiten we ons eerst even op te gaan frissen. Omstreeks kwart na 7 lopen we even de kerstmarkt op de Place Tourny over en we hebben geluk, voorlopig blijft het droog.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
24-12-2012, 02:15 PM
Bericht: #19
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Carl, heb je enig idee sinds wanneer M. Rolland hier adviseert ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
24-12-2012, 03:10 PM
Bericht: #20
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(24-12-2012 02:15 PM)doc schreef:  Carl, heb je enig idee sinds wanneer M. Rolland hier adviseert ?

Blijkbaar zal hij volgend jaar zijn 20e verjaardag vieren als consultant op het domein. Hij consulteert daar sinds 1993. Ik moet wel eerlijk toegeven dat zijn naam geen enkele keer gevallen is tijdens het bezoek.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
24-12-2012, 04:42 PM
Bericht: #21
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(24-12-2012 03:10 PM)carl schreef:  
(24-12-2012 02:15 PM)doc schreef:  Carl, heb je enig idee sinds wanneer M. Rolland hier adviseert ?

Blijkbaar zal hij volgend jaar zijn 20e verjaardag vieren als consultant op het domein. Hij consulteert daar sinds 1993. Ik moet wel eerlijk toegeven dat zijn naam geen enkele keer gevallen is tijdens het bezoek.

Ik heb nog een 95 liggen en had gehoopt eens een pre-Rolland PC te kunnen proeven misschien. Niet dus.

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-12-2012, 11:07 AM
Bericht: #22
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Omdat de Franse gewoontes van uit eten gaan (vanaf half 9 – 9 uur) de onze niet zijn gaan we omstreeks 8 uur de bistro “Café Tourny” al binnen. Onze gastheer en zijn andere gast komen een kwartier later binnen. De andere gast blijkt de jonge Fransman Romain uit Brive-La-Gaillarde te zijn die op de Marketingafdeling van Cordier werkt. Hij is in het begin eerder bedeesd maar naarmate de avond vordert komt hij wat losser en als hij ons mag geloven zal hij dra zijn intrek nemen op één van de grote Medoc-chateaus als nieuw lief van Alexandra en schoonzoon van Corinne “de Griekse kruideniersdochter”.
Omdat wijnliefhebbers ook wel graag eens iets anders drinken nemen Inge en ik een pineau de Charentes die duidelijk veel te zoet blijkt als aperitief. Onze tafelgenoten nemen een pint van ’t vat, een duidelijk betere keuze. Als voorgerecht wordt 3 x zalmburger in een nieuw kleedje en 1 x oesters genomen. Omdat we een fles Chateau de Candale 2009 (St Emilion GC) nemen bij het hoofdgerecht spreken we af om elk een glas witte wijn (Entre-deux-meres) bij het voorgerecht te nemen. Op zich een goed idee maar omdat het eten nogal lang op zich laat wachten besluiten we om nog een aperitief te bestellen. Je gaat dat natuurlijk altijd zien maar onze 2e aperitief is nog niet opgediend of ons voorgerecht wordt op tafel gezet. Gelukkig had ik als 2e aperitief een glas witte wijn besteld had was er nog geen man overboord en werden de oesters toch op gepaste wijze begeleid. Nadien bij het hoofdgerecht komt de Chateau de Candale 2009 dus op tafel en volledig in lijn met de jaargang is dit een mooie, ronde eerder volle wijn met rijp fruit en een getoaste toets. De Haut Brion-gestileerde fles is een echte eyecatcher en vrij atypisch voor St Emilion. Blijkbaar is de nieuwe eigenaar een vatenmaker uit de Charente en heeft hij grote plannen met dit chateau. Hij heeft natuurlijk geluk met de recentste jaargangen (’09 en ’10) maar de vraag is wat hij zal kunnen met een moeilijkere jaargang als 2011. Na het dessert krijgen we nog een digestief van de zaak aangeboden. Rond half 11 verlaten we de bistro en gaan we op ons hotel aan want morgen wacht er een zeer drukke dag.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
26-12-2012, 11:52 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-12-2012 om 11:59 AM door Mt.)
Bericht: #23
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(24-12-2012 02:29 AM)don quichotte schreef:  
(23-12-2012 07:51 PM)Matten schreef:  Spannend, Carl! Heb je ook foto's?

Heb al een paar keer geprobeerd de discussie rond Magrez te heropenen, maar zonder succes. Het zint me niet (of niet meer) dat de wijnen van Magrez veel te sterk op elkaar gelijken. Er is sprake van een huisstijl, niet van terroir.

@ Matten,

Als ik blindelings een wijn van Magrez drink dan moet ik toegeven dat ik nooit zal raden of dit een wijn onder de auspiciën van Magrez gemaakt is of niet .Ik moet wel erkennen dat Magrez een enorme invloed heeft op de wijn die in het glas komt. Wijnen waar ik ervaring mee heb is Latour Carnet, Fombrauge; Grands Chenes. Deze wijnen kregen een gans ander karakter bij de intrede van Bernard Magrez.
Pape Clement kan ik niet beoordelen daar het te lang geleden is dat ik deze wijn nog in het glas had.
En of daarbij de “terroir” kenmerken minder tot uiting zouden komen laat ik in het midden.
Wat ik wel van deze man kan zeggen is dat veel van de domeinen waar de flesjes zijn label dragen in kwaliteit zijn gestegen.
Dit laatste ga ik zeker niet beweren van "son ami" G. Depardieu.

Ik stel het natuurlijk een beetje scherp om de discussie te voeden en als ik straks blind tegen een LTC zeg dat het een schitterende Pomerol is, dan .. Confused.
Zeker waar dat de kwaliteit van al zijn wijnen (toch zeker de wijnen die minder kwaliteitsvol waren bij aankoop) gestegen is. Maar zo'n Grands Chênes is toch een beetje een karikatuur van een wijn? Ik geloof niet dat die man naar zijn wijngaarden "luistert", maar wel telkens min of meer hetzelfde hypermoderne stramien volgt. De witte Pape '07 was zeer indrukwekkend, maar verveelde na 2 glazen. Doorgaans hou ik van een stevige, rijpe wijn die redelijk wat hout gezien heeft, maar dit vond ik zeer jammer. Een beetje terughoudenheid, een beetje subtiliteit had ik graag gezien.
(26-12-2012 11:07 AM)carl schreef:  Nadien bij het hoofdgerecht komt de Chateau de Candale 2009 dus op tafel en volledig in lijn met de jaargang is dit een mooie, ronde eerder volle wijn met rijp fruit en een getoaste toets. De Haut Brion-gestileerde fles is een echte eyecatcher en vrij atypisch voor St Emilion. Blijkbaar is de nieuwe eigenaar een vatenmaker uit de Charente en heeft hij grote plannen met dit chateau. Hij heeft natuurlijk geluk met de recentste jaargangen (’09 en ’10) maar de vraag is wat hij zal kunnen met een moeilijkere jaargang als 2011. Na het dessert krijgen we nog een digestief van de zaak aangeboden. Rond half 11 verlaten we de bistro en gaan we op ons hotel aan want morgen wacht er een zeer drukke dag.

Ik proefde ooit verschillende keren de '99 en '00 van Candale. Toen al een mooie Saint-Emilion (biologisch, geloof ik).

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
26-12-2012, 01:46 PM
Bericht: #24
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(26-12-2012 11:52 AM)Matten schreef:  Maar zo'n Grands Chênes is toch een beetje een karikatuur van een wijn?

Tienne zal kunnen getuigen dat ik ooit bind een Magrez wijn herkende. Ik zeg dit niet om mee uit te pakken (want ik heb er blind al veel meer klop naast geslaan), maar om te duiden dat ik overtuigd ben van de herkenbare Magrez-stijl. Toch heb ik de indruk dat het hout de laatste tijd discreter wordt gebruikt. En de Grands Chenes 2006 die ik onlangs in de les schonk viel heel goed in de smaak, niet in het minst bij mezelf. Anderzijds, ik hou wel van karikaturen Wink

PS: Carl, zeer benieuwd naar je drukke dag!!

[Afbeelding: Caricature_Magrez-0d104.jpg]

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-12-2012, 02:07 PM
Bericht: #25
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(26-12-2012 01:46 PM)vinejo schreef:  
(26-12-2012 11:52 AM)Matten schreef:  Maar zo'n Grands Chênes is toch een beetje een karikatuur van een wijn?

Tienne zal kunnen getuigen dat ik ooit bind een Magrez wijn herkende. Ik zeg dit niet om mee uit te pakken (want ik heb er blind al veel meer klop naast geslaan), maar om te duiden dat ik overtuigd ben van de herkenbare Magrez-stijl. Toch heb ik de indruk dat het hout de laatste tijd discreter wordt gebruikt. En de Grands Chenes 2006 die ik onlangs in de les schonk viel heel goed in de smaak, niet in het minst bij mezelf. Anderzijds, ik hou wel van karikaturen Wink

PS: Carl, zeer benieuwd naar je drukke dag!!

[Afbeelding: Caricature_Magrez-0d104.jpg]

Big Grin

Ik was daar geloof 'k getuige van. Straf! Ook bij de LTC '10 bleek de koerswijziging.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
26-12-2012, 02:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-12-2012 om 02:47 PM door doc.)
Bericht: #26
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
In hoeverre is het niet aan Michel Rolland gelegen die herkenbare, nogal rijk geboiseerde "Magrez"stijl ? Met alle respect natuurlijk voor de oenoloog van dienst ...Grands Chênes vond ik te veel hout hebben, ik dronk 'm in de tijd wschl te jong moet ik toegeven.
@Jo, ik herinner me dat je de PC 03 ook zeer vlot herkende in het bos Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-12-2012, 05:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-12-2012 om 07:55 PM door carl.)
Bericht: #27
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Dag 2 – Voormiddag in de Medoc
We hebben afgesproken tegen kwart voor 9 dus omstreeks kwart voor 8 gaat de wekker. Zo hebben we tijd genoeg om ons te wassen, rustig te ontbijten en ons deftig te kleden voor de lawine aan bezoeken die vandaag gepland staan : In de voormiddag zullen we in de Medoc 2 kastelen bezoeken om nadien de mysteries van de rechteroever proberen te doorgronden door ook daar 2 domeinen aan te doen.
Het ontbijt is bescheiden maar voldoende en stipt om 20 voor 9 staan we klaar in de lobby van het hotel ongeduldig uit te kijken naar onze chauffeur en gids . In tegenstelling tot gisteren hebben we vandaag het weer niet echt mee. De regen valt met bakken uit de hemel maar zelfs zo’n tegenslag kan mijn goede humeur niet verstoren want ik weet waar we vandaag overal naartoe gaan … en jullie nog niet. Doordat de paraplu’s die we thuis hebben allemaal nogal lang bleken hebben we dat niet meegebracht maar gelukkig kunnen we er eentje scoren in het hotel op voorwaarde dat we hem ’s avonds mooi teruggeven.
Een academische 20 minuten later komt onze wagen voorgereden en na een korte begroeting in de gietende regen kunnen we de tocht naar de Medoc aanvatten. Ook ’s morgens is Bordeaux in- of uitrijden geen sinecure en ook het overaanbod aan verkeerslichten helpt niet echt in het stimuleren van de vlotheid. Eens buiten de stad verloopt de rit iets minder stresserend en al gauw duiken de eerste bekende namen op richtingsaanwijzers op : Pauillac en Margaux. En deze laatste is dan ook onze eerste halte. Via de route des Chateaus, die ongeveer gelijkloopt met de Gironde, passeren we het ene bekende kasteel na het andere : Cantemerle, La Lagune, Agassac, Giscours, Palmer, Rauzan Segla, … Tot we uiteindelijk mooi op tijd (10 uur) aankomen bij misschien wel het bekendste kasteel van allemaal : Chateau Margaux.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
26-12-2012, 06:44 PM
Bericht: #28
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(26-12-2012 05:38 PM)carl schreef:  Dag 2 – Voormiddag in de Medoc
We hebben afgesproken tegen kwart voor 9 dus omstreeks kwart voor 8 gaat de wekker. Zo hebben we tijd genoeg om ons te wassen, rustig te ontbijten en ons deftig te kleden voor de lawine aan bezoeken die vandaag gepland staan : In de voormiddag zullen we in de Medoc 2 kastelen bezoeken om nadien de mysteries van de rechteroever proberen te doorgronden door ook daar 2 domeinen aan te doen.
Het ontbijt is bescheiden maar voldoende en stipt om 20 voor 9 staan we klaar in de lobby van het hotel ongeduldig uit te kijken naar onze chauffeur en gids . In tegenstelling tot gisteren hebben we vandaag het weer niet echt mee. De regen valt met bakken uit de hemel maar zelfs zo’n tegenslag kan mijn goede humeur niet verstoren want ik weet waar we vandaag overal naartoe gaan … en jullie nog niet. Doordat de paraplu’s die we thuis hebben allemaal nogal lang bleken hebben we dat niet meegebracht maar gelukkig kunnen we er eentje scoren in het hotel op voorwaarde dat we hem ’s avonds mooi teruggeven.
Een academische 20 minuten later komt onze wagen voorgereden en na een korte begroeting in de gietende regen kunnen we de tocht naar de Medoc aanvatten. Ook ’s morgens is Bordeaux in- of uitrijden geen sinecure en ook het overaanbod aan verkeerslichten helpt niet echt in het stimuleren van de vlotheid. Eens buiten de stad verloopt de rit iets minder stresserend en al gauw duiken de eerste bekende namen op richtingsaanwijzers op : Pauillac en Margaux. En deze laatste is dan ook onze eerste halte. Via de route des Chateaus, die ongeveer gelijkloopt met de Gironde, passeren we het ene bekende kasteel na het andere : Cantemerle, La Lagune, Agassac, Giscours, Palmer, Rauzan Segla, … Tot we uiteindelijk mooi op tijd (10 uur) aankomen misschien bij wel het bekendste kasteel van allemaal : Chateau Margaux.

watte
Man man man
Tjongejongejonge
Asjemenou
Godverdoemenondedju

Plezant, zo n verslag in stukjes, altijd leuk om even t forum te checken Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-12-2012, 07:42 PM
Bericht: #29
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
Ow Margaux... Hopelijk ontvangst door gladjanus Pontallier hemzelve! :-)
26-12-2012, 07:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-12-2012 om 07:54 PM door carl.)
Bericht: #30
RE: Wijntrip Bordeaux 19-21/12/2012
(26-12-2012 06:44 PM)vinejo schreef:  Plezant, zo n verslag in stukjes, altijd leuk om even t forum te checken Smile

Ik kan me ook wel voorstellen dat het soms wat lang duurt eer er weer een nieuw stuk verschijnt maar ik beloof dat ik zal proberen om op regelmatigere basis te plaatsen. Het probleem is dat ik eigenlijk nog altijd aan het schrijven ben aan het verslag en met de voorbije drukke dagen (reis zelf, verjaardagsfeestje dochter, kerstmis) is het er ook niet altijd van gekomen om te schrijven. Sowieso plaats ik het verslag ook nog in één keer op het einde, hoor. Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City


Ga naar locatie: