Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
15-04-2013, 09:55 PM
Bericht: #1
Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Mijn wijnkelder. De wijn is er en de kelder ook. Zie mijn voorsteltopic.

Ik sta nu voor de taak om er iets moois van te maken en de wijnen te klasseren.

De feiten:

- De kelder is 5 meter breed en 11 meter lang.
- Er zijn meer dan 900 flessen wijn.
- De rechter kant van de kelder op de foto is niet bruikbaar.

De foto:

[Afbeelding: IMG_1011.JPG]

Aan de linker zijde kan ik 18 rekken voor 50 flessen kwijt, dus plaats voor 900 flessen. Echter hou ik liever wat ruimte zodat niet alles door elkaar ligt.

Daarbij heb ik wijnen van verschillende jaartallen uit dezelfde cuvee, wel vanaf 1990 tot en met 2010 opvolgend. Die zou ik wel graag bij elkaar houden.

Ik ga ervan uit dat ik minimaal opslagruimte voor 1800 flessen moet hebben, het dubbele dus.

Wat ik niet wil is de features die de kelder biedt afdekken met wijnrekken, ik doel op de nissen in de muren. Hoe dan wel?

Een soort van vlonder erin is geen optie waar ik wel aan denk is er een vloer van plexiglas in te leggen met de nodige openingen zodat het geheel kan blijven ademen.

Praktisch:

Hoe zouden jullie het indelen? Rekening houdend met een aparte hoek voor de cognac en pinot die in de mandflessen ( midden van de foto ) zit.

Het moet gezellig worden, niet alleen maar een opslagplaats.
Alle opmerkingen, adviezen en suggesties zijn welkom.
15-04-2013, 10:16 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-04-2013 om 10:17 PM door Terretoir.)
Bericht: #2
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Wijnnissen metsen? Hier en daar een oud vat erin met een krukje errond en je hebt een gezellige kelder... Ik zou het wel weten met zo'n ruimte :-)


edit:
ok, lees nu net dat je dat niet wil...

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
15-04-2013, 10:28 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-04-2013 om 10:29 PM door Nick Wood.)
Bericht: #3
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Het punt is dat ik genoeg ruimte heb voor 900 flessen, ik wil plaats hebben om 1800 flessen op een leuke manier te "etaleren". Dat zonder de charme van de cave aan te tasten.
15-04-2013, 11:06 PM
Bericht: #4
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Thinking out of the box: de wijnen in het midden, met twee gangpaden langs de muren? Meer dan plaats genoeg voor 1800 flessen, denk ik.
15-04-2013, 11:16 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-04-2013 om 11:24 PM door Nick Wood.)
Bericht: #5
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Dat is geen slecht idee, daar ga ik eens serieus over nadenken.

Het probleem is wel dat er langs de muren maar een hoogte van 1m60 is, dat gaat niet lekker lopen met mijn lengte van 1m86.

Het geeft me wel andere ideëen, zoals het uitgraven van de vloer langs de muren.
De vloer is gewoon de rotsbodem met klei, wie weet wat daar nog mogelijk is. Bedankt voor het meedenken!
22-04-2013, 09:32 AM
Bericht: #6
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Ik ben al benieuwd naar het resultaat.

Een ruimte waar menig wijnliefhebbers nu al jaloers op zijnrespect

Laat ons binnenkort maar 'van ons stokje vallen' met enkele foto's...
04-06-2013, 11:18 PM
Bericht: #7
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Ik ben een tijdje niet actief geweest op het forum door mijn omzwervingen door Europa, dat wil niet zeggen dat het project wijkelder stil ligt.

Inmiddels heb ik 18 wijnrekken waar per stuk 50 flessen in kunnen geplaatst, die zitten nu bijna vol. De laatste 4 rekjes zijn in bestelling en die verwacht ik morgen.

Ik heb dan ruimte voor 1100 flessen van normaal formaat, 75 cl dus. Al ruim 800 flessen hebben een plekje gevonden in de rekken, ook heb ik inmiddels een schrijfblok vol en ben bezig alle wijnen in Acces in te voeren. Pfff wat een klus! Het voodeel is wel dat ik alle flessen straks blindelings kan terugvinden ongeacht de locatie.

Daarna moet ik nog iets bouwen voor de magnums en de andere alcohol ( cognac, pinot, eau de vie, rum arrangé en de rest).

Morgen zal ik wat nieuwe foto's posten van "het werk in uitvoering".

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.
04-06-2013, 11:24 PM
Bericht: #8
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
(04-06-2013 11:18 PM)Nick Wood schreef:  Ik ben een tijdje niet actief geweest op het forum door mijn omzwervingen door Europa, dat wil niet zeggen dat het project wijkelder stil ligt.

Inmiddels heb ik 18 wijnrekken waar per stuk 50 flessen in kunnen geplaatst, die zitten nu bijna vol. De laatste 4 rekjes zijn in bestelling en die verwacht ik morgen.

Ik heb dan ruimte voor 1100 flessen van normaal formaat, 75 cl dus. Al ruim 800 flessen hebben een plekje gevonden in de rekken, ook heb ik inmiddels een schrijfblok vol en ben bezig alle wijnen in Acces in te voeren. Pfff wat een klus! Het voodeel is wel dat ik alle flessen straks blindelings kan terugvinden ongeacht de locatie.

Daarna moet ik nog iets bouwen voor de magnums en de andere alcohol ( cognac, pinot, eau de vie, rum arrangé en de rest).

Morgen zal ik wat nieuwe foto's posten van "het werk in uitvoering".

Leuk dat het verhaal nog een vervolg krijgt, ik vroeg me al af waar je bleef Wink
Benieuwd eigenlijk wat er alllemaal tussen zit...

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-06-2013, 11:56 PM
Bericht: #9
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Teveel om op te noemen, ik ben op bladzijde 17 van mijn schrijfblok en heb nog 11 pagina's te gaan. Als ik overzichten heb zal ik ze posten.

Wat is opgevallen zijn:

Hautes Cotes de Beaune, varierend in jaartal van 1996 tot en met 2010
Fitou vanaf 1997 tot 2002 ( zo'n 12 flessen)
9 Stuks Chateauneuf du Pape van 1990 tot 2010
Buzet in diverse jaartallen
Chablis vanaf 1995
Sauternes vanaf 1998
Beaujolais vanaf 1989

en ga zo maar door..... Ik zal een lijstje maken als ik klaar ben met invoeren.

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.
04-06-2013, 11:57 PM
Bericht: #10
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
(04-06-2013 11:56 PM)Nick Wood schreef:  Teveel om op te noemen, ik ben op bladzijde 17 van mijn schrijfblok en heb nog 11 pagina's te gaan. Als ik overzichten heb zal ik ze posten.

Wat is opgevallen zijn:

Hautes Cotes de Beaune, varierend in jaartal van 1996 tot en met 2010
Fitou vanaf 1997 tot 2002 ( zo'n 12 flessen)
9 Stuks Chateauneuf du Pape van 1990 tot 2010
Buzet in diverse jaartallen
Chablis vanaf 1995
Sauternes vanaf 1998
Beaujolais vanaf 1989

en ga zo maar door..... Ik zal een lijstje maken als ik klaar ben met invoeren.

Bedankt hoor, kun je de domeinen/chateaux er dan ook bij plaatsen ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-06-2013, 12:05 AM
Bericht: #11
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Dat is wel de bedoeling.

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.
06-06-2013, 03:00 PM
Bericht: #12
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Zoals jullie kunnen zien houdt de kelder mij regelmatig op een prettige wijze bezig. Dit is pas het begin, er moet nog heel veel gebeuren voordat het naar mijn zijn is.

[Afbeelding: IMG_1084.JPG]

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.
06-06-2013, 07:14 PM
Bericht: #13
RE: Adviezen en suggesties gevraagd voor indeling wijnkelder.
Schoon kelderke...

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere


Ga naar locatie: