Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Programma om de wijnkelder bij te houden, en enige vragen.
21-04-2013, 07:24 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-04-2013 om 08:12 PM door Nick Wood.)
Bericht: #1
Programma om de wijnkelder bij te houden, en enige vragen.
Dit is geen vraag omtrent welk programma ik heb best zou kunnen gebruiken, daar zijn al meerder topics over heb ik gezien. Ik heb ook de verschillende mogelijkheden onderzocht zoals een Excel sheet en CellarTracker maar dat is niet wat ik zoek.

Dus ben ik zelf maar eens aan het programmeren geslagen met Acces, dat is veel flexibeler dan Excel en ik ben niet afhankelijk van een internet aansluiting.

Voorwaarde voor mij was dat ik mijn 1000 flessen zo economisch mogelijk wil opbergen in wijnrekken en daarbij ook nog een bepaalde fles terug wil kunnen vinden. Het ordenen op regio, soort, jaartal enzovoorts is in de kelder best leuk maar het neemt ontzettend veel plaats in. Dat kan anders dacht ik en ben eens aan het denken gegaan.

Zolang mijn PC weet waar de flessen uithangen kan ik ze altijd terugvinden zonder drie uur te hoeven zoeken. Vandaar de keus voor Acces, elk wijnrek krijgt een letter en per rek kunnen er 50 flessen in (100 flessen kan ook in dit programma). Hoe het systeem verder werkt leg ik later uit.

Als velden heb ik in het programma de volgende gedefinieërd:
  • De naam van de wijn,
  • Soort wijn, (Bourgogne, Loire enz)
  • Van welk domaine die komt,
  • Jaartal,
  • Kleur ( rood, wit, rose en champagne)
  • Zoet of sec,
  • Land van herkomst,
  • Regio,
  • Alcoholgehalte,
  • Aantal in voorraad,
  • Inhoud van de fles,
  • Eventuele inkoopprijs,
  • Tastingnotes,
  • Serveertips,
  • Foodmatching.
  • En 12 velden om de locatie op te geven

Mis ik nog iets of is het wel compleet zo?

Dan kom ik op het volgende punt, zoekopdrachten.
Hoe zal ik de zoekmachine in elkaar steken? Er zijn legio mogelijkheden in Acces, bijvoorbeeld zoeken op naam, op jaar, op kleur (soort), en voor alle items in de voorgaande lijst kan ik zoekopdrachten maken.

Wat is zinvol, waar zouden jullie op zoeken als je een flesje uit de kelder wilt hebben?

Ik heb nog veel meer vragen en daarbij de nodige uitleg maar ik denk dat het voor dit moment wel genoeg is. Graag jullie mening en/of reacties.

Ik ben benieuwd!

Hier alvast een screenshot ......
[Afbeelding: DBVoorbeeld.jpg]

Indien er interesse voor bestaat zal ik dit stukje programma graag ter beschikking stellen als het klaar is.

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.
21-04-2013, 07:52 PM
Bericht: #2
RE: Programma om de wijnkelder bij te houden, en enige vragen.
Citaat:Wat is zinvol, waar zouden jullie op zoeken als je een flesje uit de kelder wilt hebben?

Als ik hem nog niet opgedronken heb? Tongue
21-04-2013, 08:00 PM
Bericht: #3
RE: Programma om de wijnkelder bij te houden, en enige vragen.
Hahahaaaa, lege flessen hou ik niet bij hè.

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.
21-04-2013, 08:20 PM
Bericht: #4
RE: Programma om de wijnkelder bij te houden, en enige vragen.
Amai wat een onderneming...ik zou zoeken op flessen wijn die "klaar" zijn om te drinken (cfr. drinking window).
21-04-2013, 08:35 PM
Bericht: #5
RE: Programma om de wijnkelder bij te houden, en enige vragen.
Tja, dan heb ik maar één probleem, ik heb geen idee wat er wanneer drinkbaar is.....

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.
21-04-2013, 11:14 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-04-2013 om 11:35 PM door VLC.)
Bericht: #6
RE: Programma om de wijnkelder bij te houden, en enige vragen.
Ik hou mijn wijnen bij in een Excel sheet.
Wat heb ik nog extra:
Op dronk? (jaartal)
Drinken van? (jaartal)
Drinken tot? (jaartal)
Waar gekocht?

Uw Access database ziet er goed uit, moet ik ook is aan beginnen zo te zien.
22-04-2013, 11:49 AM
Bericht: #7
RE: Programma om de wijnkelder bij te houden, en enige vragen.
extra veld met land is ook handig.

Zelf heb ik drie herkomst velden: Land, Regio, Appellatie.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
22-04-2013, 03:21 PM
Bericht: #8
RE: Programma om de wijnkelder bij te houden, en enige vragen.
Ik gebruik halsfleslabels, zelf gemaakt met de computer. Niets is zo eenvoudig, met 8 op een A4 tje druk ze zelf af op wat steviger papier, gaatje knippen en klaar. Op de voorzijde schrijf ik de naam v/d wijn, de streek en/of land, het jaar en daaronder het jaar dat hij moet gedronken worden. Op de achterzijde de prijs en waar gekocht en de datum van aankoop. Ik gebruik ze zowel voor mijn wijnen, porto's en voor mijn bieren (geuzes).
Mijn bewaarwijnen liggen bovenaan, daaronder de porto's, en dan de rode, rozé's en de witte onderaan. De bieren aan de andere kant. Is zeer overzichtelijk.
22-04-2013, 04:55 PM
Bericht: #9
RE: Programma om de wijnkelder bij te houden, en enige vragen.
Bedankt voor de suggesties en adviezen!

Koen, Land, regio en het domein ( wijngaard ) staan al in de lijst. Appelatie is een goed idee!

Ik begrijp dat er nog een paar veldjes bij zouden kunnen, te weten:
  • Datum aankoop
  • Waar gekocht
  • Jaar wanneer het gedronken moet worden

Nogmaals, dan heb ik een klein probleempje. Ik heb geen idee wanneer de meeste wijnen die ik heb gedronken kunnen/moeten worden. Als er iemand is die mij op het goede spoor kan zetten hoor ik dat graag.

JT, ik ben er van overtuigd dat jouw systeem prima werkt, ik weet nu al van mijzelf dat ik op een bepaald moment volledig verloren raak. De vorige eigenaar had ook halslabels gebruikt maar daar staat alleen de naam en het jaartal op omdat sommige etiketten volledig onleesbaar zijn geworden.

Genieten is een kunst, er verslaafd aan raken is een gebrek aan dicipline.


Ga naar locatie: